https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.htmlquote:Grote steden willen fatbikes en elektrische steps kunnen verbieden
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven willen de mogelijkheid krijgen fatbikes en elektrische steps te verbieden. Ook willen ze vrachtbakfietsen naar de rijbaan kunnen verplaatsen. Ze hopen dat het aantal verkeersslachtoffers zo omlaaggaat.
Fatbikes, elektrische steps en grote bakfietsen zijn de gemeenten al langer een doorn in het oog. Ze hebben het kabinet meerdere keren om maatregelen gevraagd, maar tot nu toe bleven die grotendeels uit.
Donderdag debatteert een commissie van de Tweede Kamer over verkeersveiligheid met de demissionaire ministers Robert Tieman (Infrastructuur) en David van Weel (Veiligheid). Dat was voor de vijf grote steden aanleiding om een brief te sturen naar de commissie waarin ze opnieuw pleiten voor maatregelen.
Door de komst van fatbikes, e-steps en elektrische fietsen nemen de snelheidsverschillen op het fietspad toe, constateren de steden. Dat leidt tot veel ongelukken. Daar kunnen ze op dit moment niet zoveel aan doen.
Daarom willen ze dat het mogelijk wordt om bijvoorbeeld grote bakfietsen naar de rijbaan te verplaatsen of fatbikes en e-steps op bepaalde plaatsen te verbieden. Niet alle elektrische fietsen passen volgens de steden op het fietspad. "Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers. Niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers."
Laat niet zomaar alle elektrische voertuigen toe
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven roepen ook op om niet zomaar allerlei elektrische voertuigen op de openbare weg toe te laten. Daarnaast pleiten ze voor het grootschalig invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. Dat kan volgens de steden jaarlijks dertien doden en zeshonderd ernstig gewonden schelen.
In aanloop naar het debat van donderdag kondigde minister Tieman aan een helmplicht te willen invoeren voor iedereen onder de achttien op een fatbike en elektrische fiets. Het aantal slachtoffers van twaalf tot achttien jaar dat door een ongeluk met een elektrische fiets op de spoedeisende hulp terechtkwam, is tussen 2020 en 2024 verzesvoudigd. Tieman hoopt met de helmplicht dat het aantal verkeersslachtoffers omlaaggaat.
https://www.telegraaf.nl/(...)tuigen/87553500.htmlquote:Bakfiets naar rijbaan, fatbike helemaal niet welkom: deze grote gemeenten gaan strijd aan met elektrische voertuigen
Misschien je eigen OP even goed lezen:quote:Op woensdag 3 september 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.html
Dus bakfietsen met kinderen erin op de rijbaan tussen de autos. En verders iedere stad of gemeente andere regels wat wel en niet toegestaan is op het fietspad.
Lekker gewerkt!
Dat dat te moeilijk is voor de nu.nl stagiair, en die er dus maar 'grote bakfiets' van maakt, verbaast me niks.quote:Ook willen ze vrachtbakfietsen naar de rijbaan kunnen verplaatsen.
Nee joh, dan maken we maximale snelheid toch gewoon 25 per uur.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vermoed zomaar dat hierdoor het aantal verkeersslachtoffers alleen maar gaat toenemen ipv afnemen, maar ze zullen het vast goed hebben onderzocht.
Overal gewoon een woonerf van maken, dat scheelt ook weer 3 doden en 5 gewonden.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee joh, dan maken we maximale snelheid toch gewoon 25 per uur.![]()
En dan in iedere stad, op iedere plek, weer andere regels.
Och slachtoffertje toch.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:56 schreef RotatoR het volgende:
GroenLinks heeft weer iets gevonden om de automobilist te pesten.
Dat zou ook niet hoeven als de landelijke overheid met de wetgeving en regels bijblijft bij de actualiteit.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Grote steden zouden geen eigen verkeersregels moeten kunnen en willen verzinnen.
Een aparte Wegenverkeerswet per gemeente? Terug naar oude tijden.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Grote steden zouden geen eigen verkeersregels moeten kunnen en willen verzinnen.
quote:... of fatbikes en e-steps op bepaalde plaatsen te verbieden.
Ze blijven regels voor fatbikes bedenken. Laat ze eerst eens met een juridisch sluitende definitie van een fatbike komen die de fabrikanten niet binnen een week kunnen omzeilen.quote:..., fatbike helemaal niet welkom:
Dit lijkt een beetje op de stadstatencultuur die er nu ook is met een pletora aan milieuzones.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.html
Telegraaf:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)tuigen/87553500.html
Dus bakfietsen met kinderen erin op de rijbaan tussen de autos. En verders iedere stad of gemeente andere regels wat wel en niet toegestaan is op het fietspad.
Lekker gewerkt!
Dat willen ze zelf kunnen bepalen.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:21 schreef tesssssssss het volgende:
Is dit een vrachtbakfiets?
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op woensdag 3 september 2025 13:21 schreef tesssssssss het volgende:
Is dit een vrachtbakfiets?
Bekijk deze YouTube-video
En rotjochies op fatbikes met maling aan alle mogelijk verkeersregels tussen de auto's.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:51 schreef nostra het volgende:
Godmiljaar, wat kan er mis gaan met die huishoudmoeder en jengelende kinderen tussen de auto's.
quote:Op woensdag 3 september 2025 13:51 schreef nostra het volgende:
Godmiljaar, wat kan er mis gaan met die huishoudmoeder en jengelende kinderen tussen de auto's.
Begrijpend lezen is toch wel een belangrijke competentie, die bij veel mensen ontbreekt blijkbaarquote:Op woensdag 3 september 2025 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En rotjochies op fatbikes met maling aan alle mogelijk verkeersregels tussen de auto's.
Schijnt dus ook dat je met zo'n invalidenparkeerpas je je per gemeente moet registreren met allerlei verschillende voorwaarden. Offtopic verder, maar daar is wel een efficiencyslagje te maken lijkt me.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Edit: hoewel, begrijp ik nou goed dat bepaalde types elektrische fietsen en steps worden verboden, en weer andere niet worden verboden maar wel op de rijbaan moeten? En dan per gemeente verschillend? Wat een warboel.
Enlighten me.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:55 schreef Piles het volgende:
Begrijpend lezen is toch wel een belangrijke competentie, die bij veel mensen ontbreekt blijkbaar
quote:Op woensdag 3 september 2025 13:55 schreef Piles het volgende:
[..]
[..]
Begrijpend lezen is toch wel een belangrijke competentie, die bij veel mensen ontbreekt blijkbaar
'Bijvoorbeeld' is hier een belangrijk woord.quote:Daarom willen ze dat het mogelijk wordt om bijvoorbeeld grote bakfietsen naar de rijbaan te verplaatsen of fatbikes en e-steps op bepaalde plaatsen te verbieden.
Die is het hè.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Roekeloos rijgedrag is al strafbaar. Het gaat om handhaven.
Inderdaad, totaal gebrek aan regie over alle technische ontwikkelingen van de laatste 15 jaar. VVD laissez faire niet uit ideologie maar uit luiheid en gebrek aan inzicht. Van een totaal onnodig gebrekkige Stint tot fagbike jeugd, zogenaamde milieuzones en brommobielen, het is constant reageren op reeds plaatsgevonden verkeerde ontwikkelingen terwijl de gewone fietser en de gewone fietser van de toekomst in het gedrang komen.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
Dus bakfietsen met kinderen erin op de rijbaan tussen de autos. En verders iedere stad of gemeente andere regels wat wel en niet toegestaan is op het fietspad.
Lekker gewerkt!
In de middeleeuwen en ook nog daarna had iedere grote stad een eigen stelsel van maten en gewichten. Dat gaan ze nu dus even over doen, maar dan met de verkeersregels.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Een aparte Wegenverkeerswet per gemeente? Terug naar oude tijden.
Vanuit een andere onderzoeksvraag:quote:Op woensdag 3 september 2025 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vermoed zomaar dat hierdoor het aantal verkeersslachtoffers alleen maar gaat toenemen ipv afnemen, maar ze zullen het vast goed hebben onderzocht.
Dit.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Grote steden zouden geen eigen verkeersregels moeten kunnen en willen verzinnen.
De meeste automobilisten lachen iedereen uit die langzamer rijdt; een koekje van eigen deeg is dan ook op zijn plaats.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:56 schreef RotatoR het volgende:
GroenLinks heeft weer iets gevonden om de automobilist te pesten.
Het is niet alleen Amsterdam helaas.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:53 schreef HeatWave het volgende:
Ik ben echt iemand die het verst weg staat van de milieuhippie, maar van mij mag de hele Amsterdamse binnenstad autovrij worden. Al gaan ze dan failliet want wat is het, 6/7 euro per uur is toch wel lekker cashen.
True, het was ook meer een losse opmerking tussendoor.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is niet alleen Amsterdam helaas.
Het gaat om Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven.
Allemaal eigen regeltjes bedenken en eigen interpretaties van wat wel of niet op het fietspad en de rijbaan moet.
Als gemeenten er kennelijk geen heil in zien om dingen toe te laten die ongetwijfeld gebruikt gaan worden zoals het niet bedoeld is en dus irritatie en gevaar voor de rest van de stad gaan opleveren dan kan je ook afvragen of de minister wel heeft nagedacht.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:08 schreef capricia het volgende:
Die e-stepjes, die zijn toch nog maar net een maand of twee toegestaan?
Minister Madlener een paar maanden geleden: "We zien dat er nieuwe manieren ontstaan om jezelf te verplaatsen. Ik wil daar de ruimte voor geven."
Gemeenten: Verbieden!!
Je bent kennelijk slecht op de hoogte. Een legale e-step mag vanaf 16 jaar met een max. toegestane snelheid van 25 km/u en kenteken. En hoezo maak jij je druk over de veiligheid van de gebuikers? Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid die op een legale e-step wil rijden.quote:Het concept van e-step spreek me wel aan maar aan de andere kant zit ik er ook niet op te wachten om door een puber met 30 kmh of sneller van de sokken te worden gereden. De veiligheid van de gebruikers zelf lijkt me ook nog wel een dingetje trouwens.
daar is niks mis meequote:Op woensdag 3 september 2025 14:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vanuit een andere onderzoeksvraag:
'hoe kunnen we het voor auto's nog kutter maken dan dat het al is?'
Ik daag je uit om hier zelf over na te denken. Hint: het heeft iets met capaciteit te maken.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Die is het hè.
Gewoon handhaven. Hoe moeilijk kan het zijn.
Tja. Privatisering en arme of klimaatbewuste mensen die geen auto kunnen of willen betalen. Gewoon een pushberichtje op je telefoon met de verkeersregels zodra je de gemeente binnen rijd.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:02 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een aparte Wegenverkeerswet per gemeente? Terug naar oude tijden.
Daarom de maximale snelheid in de stad verlagen naar 25 km/u. Met speciale binnenstadse ringwegen waar je alleen met de auto op kan, waar je dan 80 mag ter compensatie.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:51 schreef nostra het volgende:
Godmiljaar, wat kan er mis gaan met die huishoudmoeder en jengelende kinderen tussen de auto's.
Na, de VVD heeft in de afgelopen 40 jaar de politie wegbezuinigd wegens te duur. Handhaving is tegenwoordig alleen nog mogelijk als de AI dat kan via camera's. Dan krijg je natuurlijk wel weer dat van de mensen die beboet worden, minstens 10% niet terecht is en dat de meeste overtredingen niet gezien worden.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:59 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Die is het hè.
Gewoon handhaven. Hoe moeilijk kan het zijn.
Steden moeten ook bevoorraad worden en de auto is nog steeds een prima vervoersmiddel. Infra zijn de bloedvaten van de stad.quote:
infra is idd een soort bloedvat, die kan je volstoppen en alles vastzetten met autos of gewoon doorgaand houden met fietsers en voetgangers en een incidentele bevoorradingstruckquote:Op donderdag 4 september 2025 09:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Steden moeten ook bevoorraad worden en de auto is nog steeds een prima vervoersmiddel. Infra zijn de bloedvaten van de stad.
Dus nee. Daar is alles mis mee
Je kan niet naar eigen willekeur maar dingen verbieden.quote:Op donderdag 4 september 2025 05:24 schreef raptorix het volgende:
Dit heeft allemaal geen enkele zin, er is helemaal geen capaciteit om te controleren, pak het bij de haard aan, en dat is bij die vage importeurs die die klote fatbikes uit China importeren.
Aaaah, dat is het dus. Je hebt een hekel aan auto's en hun gebruikers.quote:Op donderdag 4 september 2025 09:19 schreef mschol het volgende:
[..]
infra is idd een soort bloedvat, die kan je volstoppen en alles vastzetten met autos of gewoon doorgaand houden met fietsers en voetgangers en een incidentele bevoorradingstruck
autogebruik moet teruggedrongen worden, al die mensen denken dat ze de weg alleen voor zich hebben
Hap hap hap.quote:Op donderdag 4 september 2025 09:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Aaaah, dat is het dus. Je hebt een hekel aan auto's en hun gebruikers.
Niet een persoonlijke mening verwarren met 'hoe het moet'.
Ben jij weer het populairste jongetje van de klas aan het uit hangen? Zodat je meer medestanders krijgt dan de kritische mensen.quote:Op donderdag 4 september 2025 09:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Steden moeten ook bevoorraad worden en de auto is nog steeds een prima vervoersmiddel. Infra zijn de bloedvaten van de stad.
Dus nee. Daar is alles mis mee
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |