https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.htmlquote:Grote steden willen fatbikes en elektrische steps kunnen verbieden
Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven willen de mogelijkheid krijgen fatbikes en elektrische steps te verbieden. Ook willen ze vrachtbakfietsen naar de rijbaan kunnen verplaatsen. Ze hopen dat het aantal verkeersslachtoffers zo omlaaggaat.
Fatbikes, elektrische steps en grote bakfietsen zijn de gemeenten al langer een doorn in het oog. Ze hebben het kabinet meerdere keren om maatregelen gevraagd, maar tot nu toe bleven die grotendeels uit.
Donderdag debatteert een commissie van de Tweede Kamer over verkeersveiligheid met de demissionaire ministers Robert Tieman (Infrastructuur) en David van Weel (Veiligheid). Dat was voor de vijf grote steden aanleiding om een brief te sturen naar de commissie waarin ze opnieuw pleiten voor maatregelen.
Door de komst van fatbikes, e-steps en elektrische fietsen nemen de snelheidsverschillen op het fietspad toe, constateren de steden. Dat leidt tot veel ongelukken. Daar kunnen ze op dit moment niet zoveel aan doen.
Daarom willen ze dat het mogelijk wordt om bijvoorbeeld grote bakfietsen naar de rijbaan te verplaatsen of fatbikes en e-steps op bepaalde plaatsen te verbieden. Niet alle elektrische fietsen passen volgens de steden op het fietspad. "Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers. Niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers."
Laat niet zomaar alle elektrische voertuigen toe
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven roepen ook op om niet zomaar allerlei elektrische voertuigen op de openbare weg toe te laten. Daarnaast pleiten ze voor het grootschalig invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de bebouwde kom. Dat kan volgens de steden jaarlijks dertien doden en zeshonderd ernstig gewonden schelen.
In aanloop naar het debat van donderdag kondigde minister Tieman aan een helmplicht te willen invoeren voor iedereen onder de achttien op een fatbike en elektrische fiets. Het aantal slachtoffers van twaalf tot achttien jaar dat door een ongeluk met een elektrische fiets op de spoedeisende hulp terechtkwam, is tussen 2020 en 2024 verzesvoudigd. Tieman hoopt met de helmplicht dat het aantal verkeersslachtoffers omlaaggaat.
https://www.telegraaf.nl/(...)tuigen/87553500.htmlquote:Bakfiets naar rijbaan, fatbike helemaal niet welkom: deze grote gemeenten gaan strijd aan met elektrische voertuigen
Misschien je eigen OP even goed lezen:quote:Op woensdag 3 september 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.html
Dus bakfietsen met kinderen erin op de rijbaan tussen de autos. En verders iedere stad of gemeente andere regels wat wel en niet toegestaan is op het fietspad.
Lekker gewerkt!
Dat dat te moeilijk is voor de nu.nl stagiair, en die er dus maar 'grote bakfiets' van maakt, verbaast me niks.quote:Ook willen ze vrachtbakfietsen naar de rijbaan kunnen verplaatsen.
Nee joh, dan maken we maximale snelheid toch gewoon 25 per uur.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik vermoed zomaar dat hierdoor het aantal verkeersslachtoffers alleen maar gaat toenemen ipv afnemen, maar ze zullen het vast goed hebben onderzocht.
Overal gewoon een woonerf van maken, dat scheelt ook weer 3 doden en 5 gewonden.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee joh, dan maken we maximale snelheid toch gewoon 25 per uur.![]()
En dan in iedere stad, op iedere plek, weer andere regels.
Och slachtoffertje toch.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:56 schreef RotatoR het volgende:
GroenLinks heeft weer iets gevonden om de automobilist te pesten.
Dat zou ook niet hoeven als de landelijke overheid met de wetgeving en regels bijblijft bij de actualiteit.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Grote steden zouden geen eigen verkeersregels moeten kunnen en willen verzinnen.
Een aparte Wegenverkeerswet per gemeente? Terug naar oude tijden.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:57 schreef Glazenmaker het volgende:
Grote steden zouden geen eigen verkeersregels moeten kunnen en willen verzinnen.
quote:... of fatbikes en e-steps op bepaalde plaatsen te verbieden.
Ze blijven regels voor fatbikes bedenken. Laat ze eerst eens met een juridisch sluitende definitie van een fatbike komen die de fabrikanten niet binnen een week kunnen omzeilen.quote:..., fatbike helemaal niet welkom:
Dit lijkt een beetje op de stadstatencultuur die er nu ook is met een pletora aan milieuzones.quote:Op woensdag 3 september 2025 12:37 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)unnen-verbieden.html
Telegraaf:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)tuigen/87553500.html
Dus bakfietsen met kinderen erin op de rijbaan tussen de autos. En verders iedere stad of gemeente andere regels wat wel en niet toegestaan is op het fietspad.
Lekker gewerkt!
Dat willen ze zelf kunnen bepalen.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:21 schreef tesssssssss het volgende:
Is dit een vrachtbakfiets?
Bekijk deze YouTube-video
quote:Op woensdag 3 september 2025 13:21 schreef tesssssssss het volgende:
Is dit een vrachtbakfiets?
Bekijk deze YouTube-video
En rotjochies op fatbikes met maling aan alle mogelijk verkeersregels tussen de auto's.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:51 schreef nostra het volgende:
Godmiljaar, wat kan er mis gaan met die huishoudmoeder en jengelende kinderen tussen de auto's.
quote:Op woensdag 3 september 2025 13:51 schreef nostra het volgende:
Godmiljaar, wat kan er mis gaan met die huishoudmoeder en jengelende kinderen tussen de auto's.
Begrijpend lezen is toch wel een belangrijke competentie, die bij veel mensen ontbreekt blijkbaarquote:Op woensdag 3 september 2025 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
En rotjochies op fatbikes met maling aan alle mogelijk verkeersregels tussen de auto's.
Schijnt dus ook dat je met zo'n invalidenparkeerpas je je per gemeente moet registreren met allerlei verschillende voorwaarden. Offtopic verder, maar daar is wel een efficiencyslagje te maken lijkt me.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:53 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Edit: hoewel, begrijp ik nou goed dat bepaalde types elektrische fietsen en steps worden verboden, en weer andere niet worden verboden maar wel op de rijbaan moeten? En dan per gemeente verschillend? Wat een warboel.
Enlighten me.quote:Op woensdag 3 september 2025 13:55 schreef Piles het volgende:
Begrijpend lezen is toch wel een belangrijke competentie, die bij veel mensen ontbreekt blijkbaar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |