DrTokkie | maandag 1 september 2025 @ 16:39 |
Het zal u inmiddels opgevallen zijn, dat ook in Europa hier in Nederland er soms storingen optreden in signalen die eenrichtingsverkeer zijn. Hieronder vallen bijvoorbeeld GPS, of Galileo, of Glonass. Dit is inmiddels een bekende situatie in internationaal vliegverkeer. Het is vaker voorgekomen op wat het vliegtuig van Von Der Leyden heeft ervaren in de cockpit. Alle communicatie die 1 richting is naar het vliegtuig valt weg. Het vermoeden is dat de oorlog waarin Europa meer betrokken lijkt te raken een reden is waarom dit soort hele technisch zeer zwakke signalen, maar wel signalen met heel veel belang, verstoord worden of lijken te worden verstoord door een in dit geval niet Europese Unie entiteit. Voorbeelden zijn radio gestuurde Matrix Borden op de snelweg, radio gestuurde klokken bij mensen thuis, maar met name vliegtuig piloten in de cockpit die vertrouwen op GPS en aanverwanten, met inbegrip van zowel DATUM/CLOCK in de cockpit. In de praktijk merk ik weinig als burger, mijn klokken stonden opeens op 32 mei 1939, en die datum bestaat niet! Hier is het bronartikel. Ik zal het samenvatten. Vliegtuig van hoge functionaris van de EU vliegt alle richtingen uit omdat communicatie allerlei onzin aangeeft. Het vliegtuig weet uiteindelijk toch te landen, maar de piloten die altijd vertrouwen zouden moeten kunnen op de zeer kwetsbare 1 richtings verkeers signalen moeten uiteindelijk toch op hun eigen vertrouwen, en de technologie negeren. Zie jij of anderen rond jou dat radio gestuurde klokken een bizarre tijd aangeven? Je bent niet alleen. Houd dit op dit moment misschien voor je, 32 mei bestaat niet, en niemand zal je geloven. Maar toch ieder die jouw radio gestuurde klok wil zetten op een random datum, of ieder die jouw GPS/ Galileo / Glonass signaal wil overschrijven, zij kunnen dat eenvoudig doen. In Nederland komt het signaal vanuit Frankfurt voor radio gestuurde klokken. Omdat GPS en Galileo een exact nauwkeurige datum nodig hebben, is het zelfs niet nodig om GPS of Galileo signaal van satellieten te verstoren. Die signalen werken alleen als bijvoorbeeld een vliegtuig cockpit computer een nauwkeurige datum heeft, en een dichtbij nauwkeurig tijdstip heeft. Het is in principe dus niet nodig om GPS of Galileo of Glonass te storen, als je de oorzaak bij de meest simpele kant zoekt. Tijdsynchronisatie is de keyfactor in alle situaties. Zonder juiste tijd heeft niemand iets aan GPS/ Galileo of Glonass. Dit keer ging het goed, de piloten vlogen onnodig rond niet wetend wat te doen, maar op eigen hand en ervaring wisten ze het vliegtuig veilig te landen. Maar u weet nu hoe kwetsbaar al onze positie bepalingen zijn, bij de snelweg met je auto, bij schiphol met de vliegtuigen, bij de spoorwegen en ook bij andere plekken zoals het ziekenhuis. Paywall artikel algemeen dagblad, gaarne alternatieve bronnen toevoegen als je die weet te vinden: https://www.ad.nl/buitenl(...)yberaanval~a99afc7d/ Het is niet zo dat je even een glasvezel verbinding naar een vliegtuig kan leggen als je begrijpt wat ik bedoel. Gezien de tijdstippen die ik gelukkig incidenteel op 3 verschillende radio gestuurde klokken (verschillende merken) langs zie komen, is het wel raadzaam dat u een ouderwetse klok heeft die: - Geen electriciteit nodig heeft - Geen radio signaal nodig heeft | |
Jor_Dii | maandag 1 september 2025 @ 16:54 |
uitkeringsgenieter | maandag 1 september 2025 @ 17:16 |
Ok we gaan als EU nu de oorlog verklaren aan Rusland | |
Watmoetjenou | maandag 1 september 2025 @ 17:19 |
Weinig aan de hand toch? Vliegtuig is alsnog veilig geland. Een vliegtuig vliegt bovendien niet puur op GPS | |
Niels0Kurovski | maandag 1 september 2025 @ 17:42 |
Er staan zeven flinke VHF Omnidirectional Range bakens in Bulgarije. Is high power. Baan 09 en 27 in Sofia zijn bovendien uitgerust met Instrument Landing System. GPS is nice to have, maar niet noodzakelijk, ook niet met slecht zicht. https://skyvector.com/?ll(...)302&chart=304&zoom=4 | |
Haags | maandag 1 september 2025 @ 17:46 |
En de navo, het westen, ze doen helemaal niets. Adolf Putler neukt ons in de kont, keihard. Valt straks een Baltische staat aan omdat wij niks durven. | |
Nober | maandag 1 september 2025 @ 17:54 |
Oh dat bezoek was niet de bedoeling. https://x.com/2_bloempje/status/1962234994753208452 | |
tesssssssss | maandag 1 september 2025 @ 18:05 |
Nou, zij had ook niet echt haar dag. | |
Lospedrosa | maandag 1 september 2025 @ 18:13 |
Het gaat meer om laten zien wat je kan. Als je dat kan, kan je ook meer. En het is hondsbrutaal natuurlijk. Maar ik zie (nog) geen bewijzen dat Rusland hier achter zit, kan ook China, een zender amateur of een grapje van Musk zijn. | |
Momo | maandag 1 september 2025 @ 18:54 |
Maar als je meteen onder deze tweet kijkt zie je dat ze wel gewoon binnen is geweest. | |
The-BFG | maandag 1 september 2025 @ 19:10 |
De piloten moeten iets harder werken, dat is zo'n beetje het enige. | |
over_hedge | maandag 1 september 2025 @ 19:12 |
80% ? Wat doen ze nog in de eu dan | |
AchJa | maandag 1 september 2025 @ 19:28 |
GNSS jamming gebeurt al veel langer en Bulgarije ligt gewoon in een medium tot high interference gebied... Dit zou gewoon geen verrassing moeten zijn voor betrokken piloten. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 1 september 2025 @ 20:10 |
Zeg je nu dat Nober Russische propaganda verspreidt? | |
knoopie | maandag 1 september 2025 @ 20:24 |
Waar komt dat verhaal over die “interne tijd” van een gps vandaan in de OP? Is dat zelf bedacht? | |
Niels0Kurovski | maandag 1 september 2025 @ 20:29 |
Elke GPS-satelliet heeft twee atoomklokken aan boord. Tijd wordt samen met de SatID meegestuurd naar de ontvanger. Door de afstand (tijdverschil) vanuit de verschillende banen kan de ontvanger de positie berekenen. Het betreft een zgn simplex-verbinding (=één richting). Op die manier verraadt de ontvanger niet zijn/haar positie. | |
Fietsenrek | maandag 1 september 2025 @ 20:36 |
Snel de bunker in. | |
Fietsenrek | maandag 1 september 2025 @ 20:37 |
Is het al bevestigd dat het weer een Russische sabotage missie is? | |
knoopie | dinsdag 2 september 2025 @ 11:23 |
Ja precies. Maar in de OP staat, als ik het warrige verhaal goed begrijp, dat de zendergestuurde klok in de GPS-ontvanger in het vliegtuig geen juiste tijd meer had en daarom niet wist waar hij was? En ik vroeg mij af waar dat verhaal vandaan kwam. Net zoals dat verhaal dat de klok ineens op 32 mei 1939 zou staan. Dat klinkt allemaal nogal aluminiumhoedje. | |
Zoddie | dinsdag 2 september 2025 @ 11:39 |
Tja, dat is de vraag, hoe ver laat je Rusland gaan met hun sabotage acties, hun plagerijen. Aan de ene kant zou je zeggen helemaal niet. Aan de andere kant.. wij leveren wapens aan Oekraine, wij leggen sancties op de Russische samenleving. Het is niet zo dat wij al niet heel veel doen tegen Rusland. | |
AchJa | dinsdag 2 september 2025 @ 20:55 |
9 Mins vertraging... ![]() | |
Treinhoer | dinsdag 2 september 2025 @ 22:10 |
Het is simpelweg tactiek van Rusland. Ze laten zien 'wat ze kunnen', zodat wij ('de EU') allemaal doorgaan om Rusland zoveel mogelijk op afstand te houden van een conflict. Russen pakken de 'win' door te laten zien dat ze het vliegtuig van Leyen kunnen hacken, maar laten d'r wel veilig landen. Want als ze het nosedive naar de grond hadden laten gaan, waren ze de lul geweest. Dit is gewoon de normale gang van zaken. | |
Discombobulate | woensdag 3 september 2025 @ 10:00 |
Ik vind dat GPS jamming zo nietszeggend. Het is gewoon even klieren. Maar als piloot moet je daar ook gewoon zonder mee kunnen vliegen. | |
Weltschmerz | woensdag 3 september 2025 @ 10:31 |
En toen ze uitstapte bleken plotseling al haar sms-jes gewist en kon ze niet meer voldoen aan de transparantiewetgeving. | |
Nober | woensdag 3 september 2025 @ 12:39 |
https://x.com/flightradar24/status/1962565122326700178 | |
SebbeSwensje | woensdag 3 september 2025 @ 12:46 |
En daarom zegt TS dat je het misschien beter voor je kunt houden. Mij doet het niets als mensen mij knettergek vinden. Ik zie wat ik zie en zal mijn bevindingen delen met ieder die het al dan niet wil horen. | |
knoopie | woensdag 3 september 2025 @ 13:30 |
Of misschien kan je het beter wel voor je houden, omdat het technisch nergens op slaat? In de meeste apparaten die met gps werken, zijn helemaal geen onderdelen die het signaal van DCF77 kunnen ontvangen. GPS werkt op een hele andere frequentie met een heel ander soort signaal. Daarnaast is het DCF77 signaal helemaal niet nauwkeurig genoeg om te helpen bij de plaatsbepaling door gps. De tijd van de gps-satellieten zelf is veel nauwkeuriger. Bovendien hebben @AchJa en @Nober al een post geplaatst die laat zien dat het hele verhaal met het uur vertraging van het vliegtuig niet eens waar is. Kortom, alle sensatiejournalisten en complotspecialisten retweeten weer eens een broodje aap, zonder zelf logisch na te denken. Het zogenaamde "kritisch denken" en "eigen onderzoek doen" is kennelijk nogal selectief in wanneer je het moet toepassen. | |
SebbeSwensje | woensdag 3 september 2025 @ 13:37 |
Hoe verklaar je teleporterende katten dan? | |
knoopie | woensdag 3 september 2025 @ 13:40 |
Die zijn niet geteleporteerd. Er zijn gewoon teveel van die kutbeesten. | |
SebbeSwensje | woensdag 3 september 2025 @ 13:46 |
Hoe kan die kat dan van de buitenkant van de patio ineens aan de binnenkant van de patio zijn terwijl de deur op slot zit? | |
Lospedrosa | woensdag 3 september 2025 @ 13:50 |
https://www.nu.nl/tech-we(...)ht-is-verstoord.html Told y’all Van een piloot: Puik stukje journalistiek dus allemaal | |
mvdejong | woensdag 3 september 2025 @ 13:51 |
(De meeste) matrixborden worden aangestuurd via kabels, ofwel serieel ofwel ethernet. Langs de snelweg liggen toch al kabelgoten, en het is goedkoper en betrouwbaarder. Er is een experimentje geweest met draadloos, maar dat was om meerdre redenen niet geslaagd. GPS heeft geen DCF nodig om te functioneren. DCF bestrijkt maar een beperkt gebied, en een paar jaar geleden werd zelfs overwogen om DCF uit te schakelen vanwege kostenbesparing. Dat had ik lastig gevonden, want mijn thuis-netwerk synchroniseert daar de tijd op. Dit was hoogstwaarschijnlijk geen gerichte aanval op dat vliegtuig, maar het standaard blokkeren van GPS om de navigatie van drones en andere militaire systemen te bemoeilijken. Hoewel ik vermoed dat ook drones tegenwoordig meerdere signalen gebruiken (GPS, Glonbass, Galileo, Baidu), net zoals mijn fietscomputertje. Vooral Glonass zou natuurlijk leuk zijn, want dat kunnen de Russen niet verstoren zonder zelf er last van te hebben. Hoewel vroeger GPS voorzien was van encryptie op de laatste paar decimalen, zodat alleen Amerikaanse militaire toepassing de maximale resolutie hadden. | |
Momo | woensdag 3 september 2025 @ 15:42 |
Patroon of toeval? | |
AchJa | donderdag 4 september 2025 @ 19:56 |
Yoeri Albrecht is een gigantische kuil voor zichzelf aan het graven... Mijn hemel wat een amateur... | |
Lospedrosa | donderdag 4 september 2025 @ 20:58 |
Helemaal klaar met “deskundigen” en nitwits op tv overal | |
111210 | donderdag 4 september 2025 @ 21:25 |
Tja je kijkt er blijkbaar zelf naar, ik heb echt al jaren geen talkshow gekeken met al die bners en influencers die zogenaamd overal “kennis” van hebben. | |
Lospedrosa | donderdag 4 september 2025 @ 21:51 |
Zozo | |
Fietsenrek | vrijdag 5 september 2025 @ 09:01 |
https://www.ad.nl/buitenl(...)n-uur-rond~a677ba61/ Misschien toch geen Rusland die hierachter zit. Wel mooi dat ze altijd eerst het vingertje wijzen en dan pas onderzoek gaan doen. | |
onlogisch | vrijdag 5 september 2025 @ 09:01 |
| |
VEM2012 | vrijdag 5 september 2025 @ 09:32 |
Dit stukje: Woordvoerder van de Europese Commissie Arianna Podestà reageerde dinsdag, twee dagen na het incident, dat zij konden bevestigen dat ‘er sprake was van gps-jamming’, maar dat het vliegtuig veilig heeft kunnen landen. Daarvoor moest er naar eigen zeggen zelfs op ouderwetse wijze papieren kaarten worden gebruikt. let wel: 2 dagen na dit vermeende incident! Het is veelzeggend, want dit is dus gewoon een leugen. Van de woordvoerder van de EC. Zo ziet propaganda eruit. En maar gek vinden dat hedentendage vrijwel niemand meer vertrouwen heeft in de politiek en instituten. Laat staan de media. Dat ligt dus niet (alleen) aan Trump of ‘extreem rechts’. Men doet het zelf. Dag in, dag uit. |