https://www.ad.nl/politie(...)ag-peiling~a12a434f/quote:VVD zakt naar 15 zetels in nieuwe EenVandaag-peiling
De VVD zakt in de laatste peiling van EenVandaag van 23 naar 15 zetels. Dat is het laagste niveau voor de partij in jaren. De populariteit van lijsttrekker Dilan Yesilgöz is afgelopen maand sterk gedaald: Ruim de helft van de kiezers die in 2023 op de VVD stemden, denkt dat ze beter kan opstappen.
In de zetelpeiling van EenVandaag en onderzoeksbureau Verian zijn meer verschuivingen te zien. PVV en GroenLinks-PvdA gingen vorige maand nog samen op kop, maar de PVV neemt afstand en staat op 33 zetels. GroenLinks volgt op 26 en het CDA komt op 22 zetels uit.
Ook bij de kleinere partijen laat de peiling een verandering zien: BBB en Denk gaan van twee naar vier zetels en de ChristenUnie stijgt van 3 naar 5. Ook Ja21 komt in de peiling hoger uit en gaat van 7 naar 9
Rel Douwe Bob
Vooral de rel rond Douwe Bob lijkt voor VVD-kiezers een keerpunt te zijn. Hoewel Yesilgöz inmiddels excuses heeft aangeboden vinden veel afgehaakte VVD-stemmers dat ze daarmee te laat is, laten zij weten aan het opiniepanel.
De peiling van EenVandaag en Verian liep van 22 t/m 25 augustus en werd gehouden onder 1574 stemgerechtigde Nederlanders. Zoals bij alle peilingen wordt er rekening gehouden met een foutmarge: voor grote partijen bedraagt de maximale afwijking twee zetels en bij kleine partijen één zetel.
DJ Jopiequote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:14 schreef Netsplitter het volgende:
VVD in de oppositie.![]()
![]()
Vrees alleen voor wat er in hun plaats komt.
En terecht.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:28 schreef raptorix het volgende:
Klaas gaat het denk ik niet meer doen, die was pissed als fuck.
https://eenvandaag.avrotr(...)ag-opiniepanel-52518quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ah ja “peilingen” met niemand die ooit herinnert gevraagd te zijn naar potentiële stem.
Het is onzin.
Timmermans gaat de nekslag zijn voor dit land.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:53 schreef timmmmm het volgende:
Jammer. Mijn ideale uitslag zou een kabinet zonder PVV en GL-PvdA zijn. Met een kleinere VVD zitten we toch met een van de twee opgescheept
Die heeft deze VVD alsnog nodig, en de VVD heeft Timmermans nodig als ze niet weer met Wilders in zee willen. Succes de komende jaren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Timmermans gaat de nekslag zijn voor dit land.
Hij heeft al eerder bedankt.quote:
Nu een "gematigde partij" als het CDA ook boeren wil gaan uitkopen, belastingverhoging doorvoeren en nivelleren, en op last van Europa de HRA afschaffen zullen ze wel een coalitie kunnen maken.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:12 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die heeft deze VVD alsnog nodig, en de VVD heeft Timmermans nodig als ze niet weer met Wilders in zee willen. Succes de komende jaren.
Op dit moment is Klaas de enige die ervoor kan zorgen dat mijn stem weer naar de VVD gaat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Hij heeft al eerder bedankt.
Ik verafschuw de VVD en waar ze voor staat, maar Klaas heeft nog charisma. Dat is het dan ook..
Een fobie is een onterechte angst.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:20 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Op dit moment is Klaas de enige die ervoor kan zorgen dat mijn stem weer naar de VVD gaat.
Dat gaat hem dus niet worden...
Btw ik proef enige VVDofobie bij je, tr geplaatst.
Op dit moment haalt de PVV al 30 zetels weg en andere partijen aan het uiteinde die weinig kans hebben om in zo'n formatie serieus meegenomen te worden (SP, DENK, SGP, JA21, FvD, BBB) nemen ook zo'n 30 zetels weg. Dan heb je nog maar 15 zetels speling, precies waar de VVD nu op staat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:18 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Nu een "gematigde partij" als het CDA ook boeren wil gaan uitkopen, belastingverhoging doorvoeren en nivelleren, en op last van Europa de HRA afschaffen zullen ze wel een coalitie kunnen maken.
Ik kan me de komende regeldruk en -waanzin niet eens voorstellen.
Maar de VVD draait als een drol in een toiletpot als deze mee mag regeren. Weinig is heilig bij die partij.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Op dit moment haalt de PVV al 30 zetels weg en andere partijen aan het uiteinde die weinig kans hebben om in zo'n formatie serieus meegenomen te worden (SP, DENK, SGP, JA21, FvD, BBB) nemen ook zo'n 30 zetels weg. Dan heb je nog maar 15 zetels speling, precies waar de VVD nu op staat.
Minus SP, DENK en FvD (JA21, BBB en SGP lijken me nog wel realistische partners voor de VVD) is dat ook veel te weinig waard om het verlies van de minimaal 20 stuks van GL-PvdA op te vangen.
inderdaad, mensen die nu nog steeds roepen dat zij VVD gaan stemmen 'vanwege andere partijen die in controle gehouden zouden moeten worden' zijn gewoon echt hardcore Rutte-Cucksquote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:25 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar de VVD draait als een drol in een toiletpot als deze mee mag regeren. Weinig is heilig bij die partij.
CDA +17quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
En mocht de VVD zetels kwijtraken, naar welke partij zullen deze zetels gaan?
Wat vind jij zo aansprekend aan het VVD partijprogramma dan? Het afschaffen van alle arbeidsrechten?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Waarom heb ik het idee dar er naar de persoon gekeken wordt en niet naar het partijprogramma?
Omdat mensen liever naar praatshows kijken dan partijprogramma's lezen en dan op de sympathiekste stemmen?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Waarom heb ik het idee dar er naar de persoon gekeken wordt en niet naar het partijprogramma?
Alles vanaf D66 naar rechts, maar er zullen ook mensen tussen zitten die iets heel anders willen of zonder "serieuze" rechtse partij liever voor het klimaat stemmen. Of de boeren, natuurlijk.quote:En mocht de VVD zetels kwijtraken, naar welke partij zullen deze zetels gaan?
Dat is al jaren zo, men stemt op een poppetje om welke reden dan ook (komt sympathiek over, doet het goed in debatten etcetera), ipv te kijken naar waar die persoon en zijn/haar partij voor staat.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Hypotheekrenteaftrek vind ik wel de allerbelangrijkste.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:53 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wat vind jij zo aansprekend aan het VVD partijprogramma dan? Het afschaffen van alle arbeidsrechten?
Hoezo?quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:13 schreef superniger het volgende:
We feliciteren alvast premier Timmermans.
CDA en PVDA/GL hebben gewoon samen 51 zetels, en D66 10 ...quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:45 schreef thedeedster het volgende:
Ik verwacht dat de formatieperiode langer dan ooit gaat zijn.
Alleen wil het CDA niet met de PVV regeren.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 16:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo?
pvv+vvd+cda+ja21 is meerderheid.
doe daar nog eens bbb bij en je bent nog veiliger.
Zie jij timmermans verder komen dan d66? SP heeft een hekel aan het economisch beleid van d66 dus dat gaat ook niet.
Dierenpoes er bij? cda misschien ook? Nergens een meerderheid.
Die heeft geen zin om voor een hongerloon (vergeleken met zijn huidige werk) dagelijks bedreigd te worden.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 14:28 schreef raptorix het volgende:
Klaas gaat het denk ik niet meer doen, die was pissed als fuck.
Maar daar zit vooral NSC -20.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 15:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]
inderdaad, mensen die nu nog steeds roepen dat zij VVD gaan stemmen 'vanwege andere partijen die in controle gehouden zouden moeten worden' zijn gewoon echt hardcore Rutte-Cucks
[..]
CDA +17
Je denkt serieus dat CDA nog een keer zin heeft een coalitie met Wilders na Rutte 1? Die kans is echt minimaal. Bontebal heeft Wilders niet voor niets uitgesloten.quote:Op dinsdag 26 augustus 2025 16:06 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoezo?
pvv+vvd+cda+ja21 is meerderheid.
doe daar nog eens bbb bij en je bent nog veiliger.
Zie jij timmermans verder komen dan d66? SP heeft een hekel aan het economisch beleid van d66 dus dat gaat ook niet.
Dierenpoes er bij? cda misschien ook? Nergens een meerderheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |