abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218746112
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 23:11 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Ik vind Spacer wel minder boeiend, maar dat heeft vermoedelijk ook iets met cement van doen.
Dat heb ik denk ik met die Frank O. Dat vind ik eigenlijk de fijnste, maar dat was in mijn eigen Havo 3 tijd, dus dat is wel te verklaren. Dan is Alcazar maar een matige herhaling van zetten, voor mijn gevoel. Ik ga hierdoor morgen denk ik een paar uurtjes speedgaragen en dan alles eraan doen om 187 Lockdown te omzeilen.
All Day I Dream About Stemlijsten
pi_218746117
675 Ramones - Blitzkrieg Bop

Deze van Ramones vind ik een stuk authentieker dan Rock n Roll Highschool. Het is nog niet echt heel hoogstaand allemaal met wat hey ho let's go, maar het is wel gewoon slim gedaan. Als een soort strijdkreet met een simpele gitaarriff op de achtergrond. Is het heel hoogstand? Dat niet. Is het leuk? Dat wel. Ik hou wel van het simpele van die eerste punknummers, geen enorme spanning, maar wel gewoon toffe riffs. Sinds 2016 vinden we deze punkklassieker pas in de lijst, met toen plek 1057 als hoogste notering. De laatste jaren is dit de eerste dag al te horen, met plek 1854 in de afgelopen editie.

674 Dire Straits - Romeo and Juliet

De Dire Straits over een van de bekendste romances uit de literatuur, zo niet dé meest bekende. Een beetje in een modern jasje gestoken qua setting en in ieder geval nog in betere tijden. De muzikale begeleiding past er ook wel mooi bij. Het is wel een beetje Dire Straits kabbelig, maar zonder echt doodsaai te zijn. Die lijn is bij Mark Knopfler echt het dunst van iedereen - sommige nummers zijn nét doodsaai, sommige nummers zijn nét heel mooi. Deze valt in die laatste categorie. Waarom kan ik ook niet perfect verklaren. Alleen in 2000 en 2001 was dit lied afwezig, verder altijd op 30 december te horen. Nouja, behalve in 2003, toen stond het nog hoger met plek 203. Afgelopen editie was plek 291 de beste sinds 2013, want het is een plaat die ik gewend ben te horen tussen plek 300 en 400.

673 U2 - Pride (In the Name of Love)

De ode aan Martin Luther King waarin ze de klok verkeerd hadden staan bij U2. De beste man werd namelijk in de avond van 4 april vermoord, en helemaal niet 'Early morning, April 4'. Een smetje op een verder toffe song van U2. Bij U2 geldt dat maar 50% van de Brian Eno-albums top zijn, maar The Unforgettable Fire heeft wel gewoon de beste songs. Er is een reden dat we nog altijd op materiaal van dat album moesten wachten tot plek 673, terwijl er 3 stuks zijn (en de beste, Wire, doet niet eens mee). Al is dit nog wel een beetje een popliedje, dit hoor je ook nog wel op Q-Music. Voor mij is dat wel een beetje een graadmeter van hoe 'pop' iets is. In de eerste 2 jaar ruim in de top 100 met plekken 58 en 47 en daarna tot en met 2008 ruim op 31 december. Daarna was het meestal de hele vroege nacht van 31 december, of de avond van de 30e. Er waren zelfs een paar jaar dat het iets slechter ging: In 2016 en 2017 op 362 en 419. Maar die laatste nacht was daarna toch wel weer in zicht of bereikt: exact plek 250 in 2024, dat is voor mij de positie waar die laatste nacht écht begint.

SPOILER: 672-651
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_218748517
Kingfishr alweer topsong. Hoe doen die het buiten 2? Is dat iets wat week 53 kan halen?
  vrijdag 12 september 2025 @ 11:33:09 #279
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218748620
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:23 schreef Tussle266 het volgende:
Kingfishr alweer topsong. Hoe doen die het buiten 2? Is dat iets wat week 53 kan halen?
Is echt een festivalband, dus op 3fm zal het wel gedraaid worden, maar verder..
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_218748672
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:23 schreef Tussle266 het volgende:
Vandeweek nog gedronken. Komt wel dichtbij nu
Het beste adres voor al uw primeurs!
  Redactie Sport vrijdag 12 september 2025 @ 11:51:32 #281
274204 crew  Mexicanobakker
pi_218748749
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:40 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]
Vandeweek nog gedronken. Komt wel dichtbij nu
Vandestreek?
pi_218748783
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:33 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]
Is echt een festivalband, dus op 3fm zal het wel gedraaid worden, maar verder..
Een beetje een Teskey-hype dus, zo'n Radio 2 dingetje? Nou ja, tweede topsong dit jaar zegt ook niet alles. Blackbird heeft een veto-recht op Topsongs en die komen ook nooit in de lijst.
  vrijdag 12 september 2025 @ 11:59:16 #283
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218748812
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:55 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Een beetje een Teskey-hype dus, zo'n Radio 2 dingetje? Nou ja, tweede topsong dit jaar zegt ook niet alles. Blackbird heeft een veto-recht op Topsongs en die komen ook nooit in de lijst.
Weet niet, kende ze eerder van Eurosonic en Lowlands dan dat ik wist dat ze op 2 gedraaid werden. Maar heb dan ook al sinds de koninklijke geen 2 meer geluisterd denk ik.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  vrijdag 12 september 2025 @ 12:07:39 #284
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218748893
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:55 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Young Gun Silver Fox is ook zo'n band die constant gehypet wordt op Radio 2, maar zelden tot nooit de Top 2000 haalt.
pi_218748963
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 12:07 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]
Young Gun Silver Fox is ook zo'n band die constant gehypet wordt op Radio 2, maar zelden tot nooit de Top 2000 haalt.
Elk nummer lijkt dan ook op elkaar dus ik zou ook niet weten waarop te stemmen bij die band
Het beste adres voor al uw primeurs!
  Redactie Sport vrijdag 12 september 2025 @ 14:01:44 #286
pi_218750035
Kingfishr is ook op Kink populair
pi_218751150
Cowboy Like Me is ook al de Top 3000 ingenept (rond plek 1000 gelijk). Ik moet nog steeds de eerste fan horen van wie dit een favoriet is
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_218752773
Er staan geen verdere speedgarage liederen op de keuzelijst, alleen Frank O, maar wel 3.5 2step garage liederen, waarvan 1.5 van Craig David. De ellende duurt dus tot de dag van vandaag voort.

Dat is op zich natuurlijk niet interessant. Maar het is mogelijk het enige (sub)genre wat in het geheel niet vertegenwoordigd is in de elitegroep van 11.000. Dat vind ik dan weer fascinerend. (Die Frank O is immers geen ‘echte’).
  Redactie Sport vrijdag 12 september 2025 @ 19:16:53 #289
pi_218752961
650 David Bowie - Rebel Rebel

Zo'n beetje de laatste hit van Bowie uit zijn glamperiode. Hierna ging hij zijn echte vrijheid ontdekken, maar dit grijpt nog wel aardig terug op het materiaal ten tijde van Ziggy Stardust. Wel behoorlijk goed materiaal, ondanks de afwezigheid van Mick Ronson, die toen veel met Bowie samenwerkte. Dit is zo'n nummer dat bij mij ineens viel vlak voor zijn dood. Al vond ik hem nooit echt vervelend, zo'n riff staat natuurlijk als een huis. Alleen in 2000 afwezig en in 2016 was dit een van zijn grootste stijgers, met plek 230 na verder altijd rond plek 1000 te hebben gehangen. Daar is het alweer doorheen gezakt, afgelopen editie stond het lied op 1420.

649 Jackson Browne - The Load-Out/Stay

Ode aan de roadie in het fantastische The Load Out, dat nummer dat iedereen kent als dat nummer bovenin dat niemand kent. Dat wordt dan opgevuld door flauwig popcovertje Stay in deze liveversie. Stay was een hitje in Amerika, maar kreeg wat airplay in combinatie met The Load-Out hier, waardoor het uiteindelijk als een bekende combinatie gezien wordt die ook als zodanig de Top 2000 haalde. En hoog ook. Wat betreft The Load-Out ook terecht, dat is echt een geweldige verhalende song. Het stuk waar dat nummer losgaat is echt heerlijk. Maar daarna had het mogen stoppen in plaats van gimmick Stay. Dat doet echt afbreuk aan de song, zeer jammer. In 1999 op 438, maar daarna jaren op 31 december, veelal in de middag. In 2007 op 74, dat was de hoogste notering, maar in 2014 stond het lied voor het laatst in de top 100 en in 2018 viel het naar de laatste nacht. Inmiddels staat het lied nog zo'n 100 plekken lager, met 372.

648 Nits - In the Dutch Mountains

MOUNTAINS. MOUNTAINS. MOUNTAINS. MOUNTAINS. BUILDINGS. Alleen dat outro is al zo herkenbaar aan deze song van Nits. Dat ge-'Mountains' maakt die plaat wel bijzonder, al geeft Henk Hofstede ruiterlijk toe dat het een beetje een gimmick is. Het nummer zelf is dat allerminst, heerlijke 80's kitsch met dat grootste galmende geluid en vooral weer die snoeiharde drums zo midden in die plaat. Waar ik Nescio echt saaiige artrock vind, is deze voor mij heel geslaagd, fijn binnenlands product. In 2003 haalde dit plek 250, maar verder stond dit vooral jarenlang op 30 december. Die tijden zijn alweer sinds 2013 achter ons en inmiddels is het lied afgegleden naar plek 866.

SPOILER: 647-626
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 september 2025 @ 20:01:18 #290
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_218753424
Sausalito Summernight is door het eeuwig in de gevarenzone te verkeren al een aantal jaar een van mijn stemplaten. Buiten dat het gewoon een heel goed nummer is.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_218753730
TYA verdient wel echt extra stemmen dit jaar. Als we die kwijtraken is de ellende echt niet te overzien. Die horen we dan nooit meer terug, want die ratten van 5 komen ook hun beloftes niet na, ondanks hun gezellige mailtjes. Ik wil graag degene die het schrijfwerk op zich neemt als we naar de 2025-reeks overstappen ook oproepen om die dan in de tips op te nemen. Genoeg meelezers die ook wel eens wat terug mogen doen, immers.
  vrijdag 12 september 2025 @ 21:46:28 #292
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_218754478
:W UITZWAAI-ALARM :W

SPOILER
35 favorieten over.

Favoriete nummers in het blokje 675-651:

657 Queen – '39: Ik heb Queen volgens mij nog heel weinig genoemd in mijn meta-reviews, wat betekent dat ik het eigenlijk vrijwel altijd behoorlijk eens ben met waar Mex hun muziek positioneert. Meestal vind ik het wel knap gemaakt en soms ook wel catchy, maar ook wel vaak wat neigend naar kitsch en lichtjes overschat in Top 2000-land. Freddy Mercury was natuurlijk wel een legendarische artiest én rasentertainer die alle respect verdient, daar niet van. Hoe dan ook, '39 is eigenlijk hun enige nummer dat ik onderschat vind, en het is voor hun doen dan ook behoorlijk ingetogen en gevoelig. Fijn plaatje.
652 The Offspring - Self Esteem: Gelukkig gaan we ook nog rammend tekeer in dit blokje. Tot mijn spijt was ik op mijn eerste Lowlands (2011) nog een beetje een cultuurbarbaar en heb ik deze artiest dus geskipt, dat had ik een aantal jaar daarna zeker niet meer geflikt. Volgens mij was ik in de Echo psychedelische video's aan het kijken onder invloed van het een en ander, maar pin me er niet op vast. Inmiddels weet ik ze wel wat meer op waarde te schatten, deze monsterhit natuurlijk voorop.
659 Richard Harris - MacArthur Park: Oh, geinig. Het kwartje was nooit zo gevallen dat dit dezelfde Richard Harris is als die uit Harry Potter. Ik vind eigenlijk wel dat-ie beter zingt dan acteert, als ik erover nadenk. Goed om te vermelden is nog wel dat deze nog opdook in de Extra 500, toen kwam hij voor mij eigenlijk wel het meest binnen. En eigenlijk is-ie ook veel mooier dan de versie van Donna Summer. Wel grappig trouwens dat het verkeerd uitspreken van de naam van een park tweemaal is voorgekomen in de Top 2000-geschiedenis.

Minst favoriete nummers in het blokje 675-651:

665 Robert Palmer - Addicted to Love: Er zit beslist niets in dit blokje wat ik niet om aan te horen vind, ondanks dat er toch een paar artiesten zijn die ik zeker niet altijd op waarde weet te schatten. De minst favoriete is dan toch dit vrij generieke en niet bijzonder beklijvende rockplaatje, dat naar mijn bescheiden mening eerder op zijn plek is in de grijze middenmoot.
667 George Harrison - What Is Life: Wat mij betreft heeft hij toch zijn... niet-vrienden nodig om echt mooie muziek te maken. Ook deze blijft een beetje aan de saaie kant.
661 Iron Butterfly – In-A-Gadda-Da-Vida: Bij dit oordeel ga ik wel uit van de (onbenullig lange) versie die we de laatste jaren altijd krijgen voorgeschoteld. Het basloopje is oprecht wel heel lekker, maar die drumsolo is echt hemeltergend langdradig. Samen kom je dan ergens in het midden uit.

Favoriete nummers in het blokje 650-626:

635 Steve Harley & Cockney Rebel – Sebastian: Ik noem mezelf op muziekgebied altijd 'een kind van mijn tijd', maar soms, heel soms, moet ik toegeven dat iets vroeger écht beter was. Zoiets als dit zou nu echt niet meer kunnen scoren en dat is toch wel verdraaid jammer. Dat koor, die blazers, die geluidseffecten over de stem, erg indrukwekkend en ook wel voor de fijnproevers. Als kind vond ik het immers niet veel aan als mijn ouders het album draaiden, destijds luisterde ik veel liever naar Tumbling Down (al vind ik die ook nog steeds mooi). Het is ook wel te verwachten dat het langzaam wegzakt dus, zelfs sterven mocht niet meer baten voor Steve Harley, pijnlijk maar waar.
636 Billy Joel - Piano Man: Deze vond ik wél al mooi van jongs af aan, en is er ook weer zo een die ik ken dóór de Top 2000. Niet alles wat Billy Joel aanraakt verandert voor mij in goud, hij stond ook al tweemaal bij de minst favoriete nummers, maar de Piano Man heeft gewoon een ijzersterke tekst en weet een gevoel op te wekken van saamhorigheid dat vrijwel ongeëvenaard is.
649 Jackson Browne - The Load-Out/Stay: Een beetje irritant dat ik de gecombineerde versie nooit kan vinden op Spotify, behalve als een matig opgenomen live-versie dan. Ik denk niet dat er iemand is die dit als twee aparte nummers beschouwt. Thematisch sluiten ze daarvoor ook te perfect op elkaar aan. Jackson Browne is geen artiest die ik ooit live heb gezien, maar als liefhebber van concerten kan ik me wel precies voorstellen waar hij over zingt en welk gevoel dat kan overbrengen bij een optreden.

Minst favoriete nummers in het blokje 650-626:

642 Green Day - When I Come Around: Ik zei het eerder al: Green Day vind ik echt een van de wisselvalligste bands ooit – zowel live als op het album trouwens. Als ze iets hebben met een lekker riffje of een inspirerende tekst, dan vind ik het echt fantastisch. Dit nummer heeft echter geen van beide en dan vind ik het al snel oersaai en een beetje nep klinken.
638 Elton John - Song for Guy: Eerlijk is eerlijk, het verhaal erachter is wel indrukwekkend. Een bijzondere spirituele ervaring op leven en dood kan ik altijd wel op waarde schatten. Dat neemt niet weg dat dit voor een buitenstaander enigszins langdradig is.
633 Nick Cave and the Bad Seeds - Red Right Hand: De stem van Nick Cave is intrigerend, daarover geen seconde twijfel. Heel uniek en duister en enigszins melancholiek. Op een nummer als Into Your Arms vind ik hem wel mooi en passend, maar hier toch een heel stuk minder. Misschien moet je Peaky Blinders-fan zijn om dit echt op prijs te kunnen stellen. Aan de andere kant, wel liever dit dan de intro van Friends of de fucking Pokemon theme song.
  Redactie Sport vrijdag 12 september 2025 @ 22:07:47 #293
pi_218754730
De Running on Empty-versie staat inderdaad op Spotify in twee delen
  vrijdag 12 september 2025 @ 22:49:09 #294
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_218755036
Edit: nvm

[ Bericht 81% gewijzigd door n00biedoobiedoo op 12-09-2025 22:57:47 ]
  zaterdag 13 september 2025 @ 00:19:25 #295
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_218755336
Het is gewoon een schande dat Dumbledore niet meer in de Top 2000 staat. Ik stem er (tegen beter weten in waarschijnlijk) nog steeds op.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_218756408
Driekwart van dit laatste blokje had voor mijn gevoel wel 300 plaatsen hoger mogen staan, maar het zou zomaar kunnen dat er nog 600 nummers komen die beter zijn ;)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218756418
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 22:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
De Running on Empty-versie staat inderdaad op Spotify in twee delen
Maar gelukkig kun je op Spotify gewoon die 2 nummers achter elkaar draaien :)
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218757874
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 september 2025 08:34 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Maar gelukkig kun je op Spotify gewoon die 2 nummers achter elkaar draaien :)
Moet je wel een paar drones sponsoren anders krijg je Ini Kamoze tussendoor.
  zaterdag 13 september 2025 @ 11:23:15 #299
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218758088
Het ethische aspect is daar inderdaad een dingetje.

Van het nummer van Green Day begrijp ik verder wat mensen erin horen. Je kunt het meezingen, maar doe mij maar het muzikaal iets meer uitgesproken Longview.

[ Bericht 31% gewijzigd door Eightyone op 13-09-2025 14:42:50 ]
  zondag 14 september 2025 @ 13:05:46 #300
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_218769109
Gerard cox zet de DAB in :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')