Soms denk ik dat we het internet maar gewoon moeten afschaffenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Zou de dader onder invloed van verboden middelen geweest zijn?
Mijn gevoel zegt van ja, want verboden middelen kunnen de meest lieve sociale persoon veranderen in een monster.
hard fietsen?
Festina-dopingschandaal in de Tour de France van 1998, pot Belge

Dan ga ik er vanuit dat je zo gezegend bent nooit een kind verloren te hebben.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Soury het volgende:
[..]
Nou ja het staat wel raar wat je schrijft, alsof het minder erg is omdat je nog wat reserve hebt rondlopen.

Ik ben gezegend met 0 kinderen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan ga ik er vanuit dat je zo gezegend bent nooit een kind verloren te hebben.
Als je nog meerdere kinderen hebt, thuis, dan moet je namelijk wel opstaan. En je leven oppakken voor de andere kinderen.
Dus ja, dat kan een groot verschil maken.

quote:

Misschien had je dat er dan gelijk bij moeten zetten, dan komt het anders over.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb helaas te veel van nabij meegemaakt.

Ok.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:54 schreef Soury het volgende:
[..]
Misschien had je dat er dan gelijk bij moeten zetten, dan komt het anders over.

Ik verdraai niets, het is nog steeds behoorlijk uitzonderlijk. Maar zonder context lezen die uitspraken van Liem net alsof er de afgelopen 10 jaar nul vergelijkbare moordzaken zijn geweest in West-Europa en dat is complete onzin dus.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Hoe erg kun je dingen verdraaien
Het is gewoon zeer zeldzaam, klaar

Anne Faber, Mariska Peters, kan er zo wel een paar opnoemen. En dan vergeet ik er waarschijnlijk heel wat.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:57 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik verdraai niets, het is nog steeds behoorlijk uitzonderlijk. Maar zonder context lezen die uitspraken van Liem net alsof er de afgelopen 10 jaar nul vergelijkbare zijn geweest in West-Europa en dat is complete onzin dus.

Niet minder erg, maar het helpt wel om door te gaan met leven. Ik heb 1 kind en als haar iets overkomt dan zal er zo'n groot deel met mij sterven dat ik betwijfel of ik nog een reden heb om zelf door te gaan. Met alle respect voor mijn man, familie, werk, vriendinnen etc. Als ik meer kinderen zou hebben dan zorgen zij nog voor een stukje leven in mij wat me reden geeft om door te gaan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:48 schreef Soury het volgende:
[..]
Nou ja het staat wel raar wat je schrijft, alsof het minder erg is omdat je nog wat reserve hebt rondlopen.

Oh ja Mariska Petersquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Anne Faber, Mariska Peters, kan er zo wel een paar opnoemen. En dan vergeet ik er waarschijnlijk heel wat.
 Nu iets iets meer dan 10 jaar geleden en valt niet binnen de categorie 'onbekende dader'. (want gestoorde oom), maar maakt het niet minder erg.
  Nu iets iets meer dan 10 jaar geleden en valt niet binnen de categorie 'onbekende dader'. (want gestoorde oom), maar maakt het niet minder erg.

Dat is van dat andere misdrijf. Beetje verwarrend bericht, zeker als het nu hier geplaatst wordt.quote:

Echter helaas wel.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:08 schreef Gretzl het volgende:
Deze week gaat helaas niet snel vergeten worden. De narigheid lijkt zich toch vaak te clusteren.
[ afbeelding ]

Zal eens niet. Iedereen die de omgeving redelijk goed kent wist al dat het een donkere persoon. Lijkt wel Suriname daar.quote:

+ Sofie Muylle (januari 2017)quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Anne Faber, Mariska Peters, kan er zo wel een paar opnoemen. En dan vergeet ik er waarschijnlijk heel wat.

Ze had een (tweeling-)zusje dat ook mee uit wasquote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:38 schreef capricia het volgende:
Is er bekend of de ouders nog meer kinderen hebben?
Want als dit je enige dochter is, dan is toch gewoon je hele leven voorbij.

Ja maar of ze in paniek deze vragen kon beantwoorden? En mss heeft ze helemaal de tijd niet gehad om de vragen te beantwoorden?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:11 schreef Kamelenteen het volgende:
Een ding bevreemd me in deze zaak. Het feit dat er nog geen signalement is vrijgegeven. Je kunt me veel vertellen,maar niet dat de politie geen enkel idee heeft naar wie ze zoeken. Ik neem tenminste aan dat een 112-centralist op het moment dat ze een melding krijgt van een angstig meisje dat ze achtervolgt wordt, dat deze dan de juiste vragen stelt: waar ze zich bevind, maar ook door wie ze achtervolgt wordt en hoe deze persoon eruit ziet en zich voortbeweegt

Thanks.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:17 schreef KoningJesper het volgende:
[..]
Ze had een (tweeling-)zusje dat ook mee uit was

Lijkt me ook best moeilijk om dat in het donker te zien. Nee, dit is niet grappig bedoeld.. Ik heb het nu over dat signalement van de dader.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:11 schreef Kamelenteen het volgende:
Een ding bevreemd me in deze zaak. Het feit dat er nog geen signalement is vrijgegeven. Je kunt me veel vertellen,maar niet dat de politie geen enkel idee heeft naar wie ze zoeken. Ik neem tenminste aan dat een 112-centralist op het moment dat ze een melding krijgt van een angstig meisje dat ze achtervolgt wordt, dat deze dan de juiste vragen stelt: waar ze zich bevind, maar ook door wie ze achtervolgt wordt en hoe deze persoon eruit ziet en zich voortbeweegt

En bij ons niet of nauwelijks in het nieuws geweest destijds, maar deze Zweedse zaak is van 10 jaar geleden doet in meerdere aspecten denken aan de moord op Lisa uit Abcoude. Niet alleen dezelfde voornaam en leeftijd, maar ook op de (brom)fiets naar huis door haar verkrachter/moordenaar overvallen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:37 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk zeldzaam, maar als we Vlaanderen meetellen en de leeftijdsgrens omhoogbrengen naar 25 jaar dan komen we in de afgelopen tien jaar al op (waarschijnlijk) 3 gevallen uit met een onbekende dader uit. (Op basis van de huidige informatie kunnen we er vanuit gaan dat de moordenaar van Lisa een onbekende is.) Dat geeft alweer een heel ander perspectief dan nul gevallen. Mijns inziens had de NOS hier wel wat meer nuance in kunnen geven.
(...)
Als ik Marieke Liem was zou ik bij dit soort analyses eerder heel West-Europa meenemen en dus niet zo'n narrow leeftijdsgrens. Dan blijven dit soort gruwelijke feiten nog steeds uitzonderlijk, maar hoeft de vlugge lezers ook niet te onderstellen dat het vrijwel nooit gebeurd. Helaas.
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Lisa_Holmquote:On 7 June 2015, Lisa Helena Holm (born 7 February 1998) was about to end her shift at a cafe where she had been working for the summer in Blomberg, close to Källby in Västergötland.[3] She sent a text message at 18:23 to her father in Skövde, saying that she was on her way home on her moped.[3][4] When Holm did not show up, her father drove to her workplace, hoping she was still there.[5][6] When he found her moped with keys still in the ignition at the cafe, he and the cafe owner searched the cafe and nearby area without finding anything.[4] At 21:47 they called the police and reported Holm missing.[4] The police soon arrived and started dog searches in the area, in a barn there with several rooms, but found nothing. A glove was later found there.[4]

quote:Bilevicius' death
Bilevicius was frequently harassed by other inmates in Swedish prison and often needed medical attention - he was beaten up many times and on occasion drenched in boiling water.[17][18][19] He was transferred to Lithuanian prison and harassed by other inmates in Lithuania as well. On 3 August 2022, around 6 p.m. local time, another inmate stabbed Bilevicius in the neck with an improvised knife while on a walk in Marijampole Correction House. Bilevicius died while being transported to a hospital.[20][21]

Ik snap het even niet meer.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:30 schreef Woonbootjes het volgende:
Zedendelict Weesperzijde (Bron Politie Amsterdam)
Donderdagavond 21 augustus 2025 is in een lopend onderzoek een 22-jarige man zonder vaste woon- en verblijfplaats aangehouden door de recherche. De man wordt verdacht van een ernstig zedendelict aan de Weesperzijde in Amsterdam.
Op 15 augustus 2025 rond 00.30 uur maakt een vrouw een wandeling langs het water van de Weesperzijde als een onbekende man haar aanspreekt en belaagt. Het slachtoffer wordt vervolgens geslagen en ernstig seksueel misbruikt. De verdachte vlucht daarna in de richting van het centrum. Het slachtoffer is naar een ziekenhuis gebracht om te worden behandeld.
Direct na de gebeurtenis startte de politie een grootschalig onderzoek (Team Grootschalige Opsporing) om de verdachte op te sporen. Daarbij zijn diverse sporen veiliggesteld en onderzocht. Daarnaast is er intensief onderzoek gedaan naar camerabeelden in de omgeving. In het onderzoek is een verdachte in beeld gekomen. Deze verdachte is donderdagavond aangehouden door een arrestatieteam.
De verdachte man is 22 jaar en heeft geen vaste woon- en verblijfplaats. Het onderzoek gaat onverminderd door. Mensen die in de omgeving van de Weesperzijde iets gezien hebben tussen 00:30 en 01:30 uur wordt dringend verzocht om contact op te nemen met de recherche. Mensen kunnen zich melden via 0800-6070, anoniem via 0800-7000 of bij Team Criminele Inlichtingen 088-6617734.

Dat heeft de politie nog niet bekend gemaakt of ze weten het zelf ook niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:32 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik snap het even niet meer.
Heeft dat zedendelict nu te maken met Lisa of niet.

Donker? Ooit weleens gehoord van straatverlichting?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:23 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Lijkt me ook best moeilijk om dat in het donker te zien. Nee, dit is niet grappig bedoeld.. Ik heb het nu over dat signalement van de dader.

Er zijn weldegelijk gevallen geweest zoals die gek die op een zorgboerderij in Alblasserdam voor hem enkele onbekenden neerschoot waardoor een volwassene en een minderjarige van 16 het niet overleefde.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:56 schreef greysbones het volgende:
[..]
Als de dood van het meisje uit Abcoude het gevolg is van geweld door een onbekende dader is dat zeer uitzonderlijk, zegt Marieke Liem, hoogleraar veiligheid en interventies bij de Universiteit Leiden. Uit de afgelopen tien jaar is er in Nederland niet één geval bekend van moord of doodslag op minderjarige meisjes (in de leeftijd van 0 t/m 20 jaar) die door een onbekende om het leven waren gebracht. Daarbij gaat het alleen om enkelvoudige moord of doodslag, dus niet om gevallen waarbij vrouwen mede-slachtoffer waren.
Bij vrouwen die slachtoffer worden van moord is de dader volgens Liem in meer dan de helft van de gevallen de partner of ex-partner. Soms zijn het familieleden of worden vrouwen omgebracht in de context van een roofmoord, ruzie of sekswerk.
https://nos.nl/artikel/25(...)-lisa-17-uit-abcoude

Omdat de kans redelijk groot is dat het dezelfde debiel is. Zou wat zijn als er twee van dat soort gekken op vrijwel dezelfde plek rondlopen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:34 schreef roos94 het volgende:
Waarom wordt dat dan hier geplaatst.

Ja, voordat deze kans ziet om nog meer slachtoffers te maken. Het zou niet de eerste zijn...quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:32 schreef Momo het volgende:
Het is te hopen dat ze dus ook meteen de dader hier te pakken hebben....

Ja. Dat jij die namen nog zo kunt oplepelen. Complimenten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:33 schreef Nober het volgende:
[..]
Er zijn weldegelijk gevallen geweest zoals die gek die op een zorgboerderij in Alblasserdam voor hem enkele onbekenden neerschoot waardoor een volwassene en een minderjarige van 16 het niet overleefde.
Sohani uit Nieuwegein door Hamzah L.
Tramaanslag had ook een 19 jarig slachtoffer.
Van de moordenaar van Savannah Dekker zou je ook kunnen stellen dat het een onbekende was.
Gino, geen meisje, is het ook overkomen.

Ja maar de politie wil ook het signalement nog niet geven omdat dat het onderzoek zou bemoeilijken had ik gelezen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:33 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Donker? Ooit weleens gehoord van straatverlichting?
Daarnaast wist ze dat ze achtervolgd werd, dus kennelijk heeft ze dit duidelijk in de gaten gehad en dan heeft ze vast wel omgekeken.
Ook al is het donker. Ze heeft vast wel een of andere omschrijving geven. Al is het maar bijv. 'vermoedelijk een man, op een fiets, donkere kleding met capuchon'. Ik noem maar wat.. ze zal echt wel wat hebben gezien en doorgeven aan de centralist, toch?

Die lopen er wel meer rond. Net als verkrachters, maar ook meiden en jongens die slachtoffer zijn van een zedenmisdrijf en die dit uit schaamte verborgen houden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:34 schreef capricia het volgende:
Idee dat er er gewoon nu een moordende gek vrij rondloopt.

Dit moet ik terugzoeken, maar is ook eerder categorie terrorisme/aanslag/schietpartij dan de gevallen waar Liem onderzoek naar heeft gedaan? Net als Rotterdam september 2023, daarbij viel ook een minderjarig slachtoffer. Maar wat de hoogleraar al aangeeft: zaken waarbij een vrouw één van de slachtoffers is werden hierbij niet megerekend.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:33 schreef Nober het volgende:
[..]
Er zijn weldegelijk gevallen geweest zoals die gek die op een zorgboerderij in Alblasserdam voor hem enkele onbekenden neerschoot waardoor een volwassene en een minderjarige van 16 het niet overleefde.
De tramaanslag zullen de meeste mensen en waarschijnlijk ook Liem in de categorie terrorisme scharen, geen femicide op een (jonge) vrouw. Gökmen T. had zijn slachtoffers ook niet vooraf uitgekozen.quote:Tramaanslag had ook een 19 jarig slachtoffer.
Zij kenden elkaar als ik me goed herinner van online contact, maar idd op de fatale middag ontmoetten ze elkaar irl voor het eerst. Een semi-onbekende dan.quote:Van de moordenaar van Savannah Dekker zou je ook kunnen stellen dat het een onbekende was.
Nog zo recent ja, gek dat Liem dit over het hoofd ziet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:33 schreef Nober het volgende:
[..]
Sohani uit Nieuwegein door Hamzah L.

Hoe zou dat het onderzoek bemoeilijken?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:36 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja maar de politie wil ook het signalement nog niet geven omdat dat het onderzoek zou bemoeilijken had ik gelezen.

Chatgtp:quote:Op donderdag 21 augustus 2025 23:38 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Hoe zou dat het onderzoek bemoeilijken?
Dat je niet alles prijsgeeft, snap ik. Maar een signalement lijkt me toch wel belangrijk. Hoe eerder, hoe meer je je nog kan herinneren.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |