abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218549929
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218549930
https://nos.nl/artikel/25(...)meer-bij-add-en-adhd

Laten we openen met goed nieuws :)

[ Bericht 17% gewijzigd door SaskiaR op 20-08-2025 19:23:00 ]
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218550891
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 18:24 schreef SaskiaR het volgende:

Goed nieuws, ik vraag me alleen wel af waarom daar dan eerst nog een half jaar overheen moet gaan voordat je zoiets afschaft. Ben benieuwd hoe het dan zit voor ass.
Eerder waren de berichten dat die keuring er in januari 2026 af zou gaan.
Mijn ass-er is voorlopig toch nog niet aan rijlessen toe, die wil eerst haar vwo diploma halen. Maar ik vind het belachelijk dat er zoveel tijd overheen moet gaan als ze het toch al besloten hebben.
Fake it till you make it...
pi_218551311
Wat ik lees over gedoe met gemeentes is zo herkenbaar! Sterkte ermee allemaal! :*

We proberen nu voor Kim WLZ aan te vragen in opdracht van de gemeente ipv eerst WMO voor beschermd wonen in de toekomst en daar heb je heel wat papieren voor nodig. Dat duurt dus wel ff. Blijven ze Kim achter de kont aan zitten. We zijn toch echt wel duidelijk geweest in hoever we zijn. Dreigen met de bijstandsuitkering stop te zetten als ze voor 1 oktober niet heeft reageert, Kim over de zeik natuurlijk.
Dus nu samen met de begeleiding heel duidelijk geweest hoe en wat en nu lijken ze het eindelijk te snappen.
Moesten we bij Accare haar dossier opvragen, wat denk je? Krijg je 5 pagina's, dan kan geen heel dossier zijn.
Ik ben bewindvoerder en mentor van Kim, om haar met oa zulke dingen te helpen, dus ik kan het ook opvragen. Ik met ermee bemoeien. Hele discussie, heel gedoe en gezeik. Allerlei voorbeelden opgenoemd en toch nog wat extra's losgepeuterd.
Kim is nog steeds tevreden over haar werk als schoonmaakster bij de dagbesteding bij het duurzaamheidsbesteding in het bos in Assen. Alleen is de gemeente daar ook aan het kloten door een gedeelte van het schoonmaakwerk in eigen beheer te gaan doen.
Dus nu moeten er voor de schoonmakers andere taken worden gezocht. Zoals pouleren (?)
Eind september krijgen te horen of ze uberhaupt nog wel blijven bestaan in huidige vorm.
Dus erg spannend!

Tyler zonder autisme, maar met adhd, gilles de la tourette en een reactieve hechtingsstoornis is 16 en nu zonder school. Moet nu gaan werken met begeleiding.
Krijgt nu hulp van meesamen, is ingeschreven bij het doelgroepenregeister oid en heeft nu een jobcoach van de gemeente. Hij ziet het totaal niet zitten.
Het ging qua tics heel goed, maar nu totaal niet meer. Laatste schooldag ook geschorst vanwege grote bek en bedreiging van docent zelfs.
Hij is nu weer opnieuw aangemeld bij ggz. Dus voorlopig zit hij thuis en vragen wij ons af of dat wel goed gaat komen allemaal.
pi_218551560
Heftig @_Ingrid_ wij gaan mentorschap aanvragen, bewind denken we niet nodig te hebben, we denken dat het zonder ook wel lukt.
Mentorschap lijkt haar en ons wel handig, maar moeten we nog even achteraan.
pi_218552541
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 18:24 schreef SaskiaR het volgende:

Een collega van mij vertelde er toevallig afgelopen week over. Hij heeft adhd, zat een wachttijd op die keuring. Bij die keuring streept de keurmeester het woordje adhd aan op het formulier (blijkbaar dezelfde keuring voor adhd en autisme) en hij mocht weer gaan. Wel even het bedrag hiervoor aftikken, en jammer van de maanden dat je niet verder kon voor je rijbewijs. Dus was blijkbaar al een papieren tijger..
pi_218553516
Wat een geregel allemaal. Ik heb nu een indicatie van 8 maanden gekregen, 2 maanden terugwerkende kracht. Ik heb mijn begeleider in oktober 2 jaar. Dit was geloof ik mijn vierde aanvraag voor verlenging. Had nu een fijne andere wmo consulent. Maar als ik die oude weer krijg zet ik de hulp wel stop. Zo naar was dat.
  donderdag 21 augustus 2025 @ 09:18:17 #8
35189 Troel
scherp en bot
pi_218553571
Ik heb een periode een verschrikkelijk persoon gehad die aangaf niets van autisme te weten. En die werd dus ingezet in mijn gezin. Ik heb nog een extra psychologisch onderzoek van de gemeente moeten doen (ja, hoeft niet, maar dan geen hulp) en toen kregen ze toch echt de deksel op hun neus. Uiteindelijk andere regisseur gekregen en dat is het duo dat ik nu heb. En wat een verschil. Hier kan ik mee lezen en schrijven en dat is de reden waarom ik het aantal uren op een gegeven moment ook af kon bouwen, omdat ik wist dat als ik meer nodig had, dat ik dan weer meer zou krijgen. Het is zo fijn om begrepen te worden. Nu dus ook een indicatie voor 2 jaar, zowel voor de begeleiding als de huishoudelijke ondersteuning.

Oudste heeft de keuring voor autisme gehad en die heeft echt wel een gesprek gehad (ik was erbij). Maar ook dat gesprek stelde nauwelijks wat voor als je wilt weten of iemand bestand is tegen de stress enzo. Tenzij het zo'n goede psych was dat hij zoiets aanvoelt en dan extra vragen enzo gaat stellen :) maar het wordt tijd dat die keuring ook verdwijnt. De echte excessen kom je wel tegen tijdens de examens en dergelijke.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218553677
Ik heb gevraagd om een andere consulent. Mocht niet. Ik mocht wel een nieuwe indicatie maar dan moest er een andere begeleider komen. Anders zouden ze de gunning intrekken voor alle cliënten in de gemeente. Uiteindelijk een andere gekregen onder het mom van "achterstanden wegwerken".
pi_218553704
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2025 23:11 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Een collega van mij vertelde er toevallig afgelopen week over. Hij heeft adhd, zat een wachttijd op die keuring. Bij die keuring streept de keurmeester het woordje adhd aan op het formulier (blijkbaar dezelfde keuring voor adhd en autisme) en hij mocht weer gaan. Wel even het bedrag hiervoor aftikken, en jammer van de maanden dat je niet verder kon voor je rijbewijs. Dus was blijkbaar al een papieren tijger..
Ik heb ook rare dingen gehoord over die ass keuring. Een zoon van een vage kennis kreeg de vraag of hij mensen ging aanrijden als hij zijn rijbewijs had... :? . Ik heb ook gehoord dat er gevraagd werd hoeveel vrienden iemand had... Hoe is dat relevant voor autorijden?
Meer een verdienmodel naar mijn idee.

@Cygne wat een gedoe... 8 mnd waar 2 maanden al van voorbij zijn... Zitten ze om werk verlegen daar ofzo?
pi_218553794
@Nijna ik heb tijdelijke ophoging gekregen gezien de situatie de afgelopen tijd. Ik had maar 1 uur, dat was niet toereikend. Nu heb ik 3u gekregen. Het heeft de gemeente 2 maanden gekost om mijn indicatie te beoordelen maar zorg mocht wel doorgeleverd worden volgens de voorgaande indicatie. De nieuwe consulent vond dat niet oké. Ook niet hoe het proces verlopen was en zij begreep ook wel hoe zwaar dit jaar is geweest. Dit heeft kennelijk al moeite gekost. Uiteindelijk willen ze dat ik weer afbouw naar een uur per week en doelen behaald etcetera. Is in principe ook voldoende als het rustig blijft. M straks op zijn plek zit. En een vierde komt er niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cygne op 21-08-2025 10:19:46 ]
pi_218559188
Even een hele andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met snoezelruimtes? Jewel raakt steeds vaker en meer overprikkeld van werkelijk alles en we zijn enorm zoekende in wat helpt. Op dit moment bar weinig eigenlijk. We hopen dat het zou helpen als we een soort van snoezelplekje voor haar maken.

Nu willen we dat op de benedenverdieping ivm nabijheid van ons (en veiligheid voor zichzelf en anderen). Vrouwlief zag snoezeltenten, zwarte popup tenten zeg maar. Schrok me wel wezenloos van de prijs, net als bubbelbuizen, ze durven er wat voor te vragen ;( dus dat zou een fikse investering worden, eentje die we ook moeten verspreiden over een langere periode, en één waarbij ik dus niet over 1 nacht ijs wil gaan. Want wat is helpend, heeft iemand hier ervaring? Je hebt kleine tenten, die ogen mijn inziens echt te klein , maar ook tenten van 1.80m hoog. Waarbij ik mij afvraag of het echt noodzakelijk is om er in te kunnen staan? Wat voor lampen zouden fijn en veilig zijn? Wat voor kussen zou bijvoorbeeld lekker liggen? Is het sowieso iets wat (voor langere tijd) kan helpen om rustig te worden?

Ps. Nog een tip voor wie het leuk vindt, zo niet negeer het maar :+ Jewel heeft een nieuwe koptelefoon, de zwaarste maar wel een lelijk ding (dik en zwart met een rode rand). Vond ze niet leuk, bang dat anderen haar zouden uitlachen. Ik had er stickers op geplakt maar die laten bij de randen meteen los. Vanmiddag heb ik plaktattoos gehaald, en dat werkt uitstekend. Nu heeft ze dus een gepimpte koptelefoon en ze is helemaal blij :')

[ Bericht 10% gewijzigd door Schanu op 21-08-2025 22:25:42 ]
pi_218559310
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:19 schreef Schanu het volgende:
Even een hele andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met snoezelruimtes? Jewel raakt steeds vaker en meer overprikkeld van werkelijk alles en we zijn enorm zoekende in wat helpt. Op dit moment bar weinig eigenlijk. We hopen dat het zou helpen als we een soort van snoezelplekje voor haar maken.

Nu willen we dat op de benedenverdieping ivm nabijheid van ons (en veiligheid voor zichzelf en anderen). Vrouwlief zag snoezeltenten, zwarte popup tenten zeg maar. Schrok me wel wezenloos van de prijs, net als bubbelbuizen, ze durven er wat voor te vragen ;( dus dat zou een fikse investering worden, eentje die we ook moeten verspreiden over een langere periode, en één waarbij ik dus niet over 1 nacht ijs wil gaan. Want wat is helpend, heeft iemand hier ervaring? Je hebt kleine tenten, die ogen mijn inziens echt te klein , maar ook tenten van 1.80m hoog. Waarbij ik mij afvraag of het echt noodzakelijk is om er in te kunnen staan? Wat voor lampen zouden fijn en veilig zijn? Wat voor kussen zou bijvoorbeeld lekker liggen? Is het sowieso iets wat (voor langere tijd) kan helpen om rustig te worden?
Is er ooit sensorisch integratie onderzoek gedaan? Met een S.I. onderzoek kan je inzicht krijgen welke prikkels iemand fijn vind en welke juist niet.

. De een vind een zitzak fijn waarin je wegzakt zoals Fatboy (met van die polystyreen balletjes, de ander een Sarkow stoel met een soort van pingpongballen.

Idem voor verzwaringsvesten, dekens etc etc. Er is zoveel mogelijk dat er niet een heel duidelijk 'dit is het beste voor iemand" als advies te geven.
Soms helpt geur, diepe druk, borstelen, douchen, schommelen, trampoline

Een snoezelruimte kan je overigens zo duur maken als je zelf wil. Vaak is er bij een winkel als de action ook veel te vinden, van glittergordijnen, plafondprojector, van die voelsprietballen

Sta hoogte is meestal niet nodig. Al weet ook niet of je dochter bang is in kleine ruimtes of dit juist heel fijn vindt.

Less is more: zitzak (of o gestabiliseerd waterbed), friemel fidgets, licht projector en rustgevende muziek zijn vaak onderdelen van een snoezelruimte.

Eventueel een ozybag of slaaptunnel

[ Bericht 0% gewijzigd door Irri-tante op 21-08-2025 22:48:07 ]
pi_218559324
Geen ervaring met een echte snoezelruimte, vooralsnog is zoon tevreden met een kura bed met boog eromheen. Eronder kun je ook zitten en afschermen.

Als eens gedacht om te beginnen met een gewone verduisterende tent. Voordeel dat je hem dan ook tijdens kamperen kan gebruiken.
Decathlon heeft wel betaalbare, zoals deze https://www.decathlon.nl/(...)c9&c=Grijs_Wit_Groen
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_218561493
Bedankt voor jullie input!

Ik had geen moment nagedacht over een tent, opzich eigenlijk wel een goed idee. Het nadeel is wel dat die vaak vaal breder/langer zijn en dan zitten we wel met wat ruimtegebrek. Want we willen iets maken in de speelkamer, maar daar moet wel ruimte blijven voor de kinderen om daadwerkelijk te spelen. En als daar een tent van 2 meter breed in komt, beperkt dat veel meer dan een snoezeltent van 1 bij 1 bijvoorbeeld. Ik hou het zeker wel in mijn achterhoofd!

Een slaaptunnel hadden we net besteld voor haar bed! En ik had hele leuke bedtenten gezien, ook verduisterend van deryan, maar vrouwlief wil het bed en een snoezelruimte liever los houden van elkaar.

SI onderzoek is nooit gedaan, had ik ook nog nooit van gehoord en ga ik mij eens in verdiepen!

Nogmaals bedankt O+
pi_218561521
Een van mijn meiden heeft een tijdje een klamboe met een zitzak en kussens gehad. Niet echt een snoezelruimte maar zij vond het wel fijn.
pi_218561583
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:40 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor jullie input!

Ik had geen moment nagedacht over een tent, opzich eigenlijk wel een goed idee. Het nadeel is wel dat die vaak vaal breder/langer zijn en dan zitten we wel met wat ruimtegebrek. Want we willen iets maken in de speelkamer, maar daar moet wel ruimte blijven voor de kinderen om daadwerkelijk te spelen. En als daar een tent van 2 meter breed in komt, beperkt dat veel meer dan een snoezeltent van 1 bij 1 bijvoorbeeld. Ik hou het zeker wel in mijn achterhoofd!

Een slaaptunnel hadden we net besteld voor haar bed! En ik had hele leuke bedtenten gezien, ook verduisterend van deryan, maar vrouwlief wil het bed en een snoezelruimte liever los houden van elkaar.

SI onderzoek is nooit gedaan, had ik ook nog nooit van gehoord en ga ik mij eens in verdiepen!

Nogmaals bedankt O+
Wat wil je dochter? Een bed is vaak ook een veilige plek.

Je mag altijd DM sturen. Ik ben geen expert. Op mijn werk heb ik wel uren in snoezelruimtes doorgebracht :-)
pi_218561704
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:45 schreef Kyara het volgende:
Een van mijn meiden heeft een tijdje een klamboe met een zitzak en kussens gehad. Niet echt een snoezelruimte maar zij vond het wel fijn.
Dit vind ik ook echt een heel leuk idee, maar als mijn dochter het te moeilijk heeft dan is het voor haar al teveel als wij naar haar kijken. Vandaar dat wij zaten te denken aan een verduisterende snoezeltent, zodat ze zich echt volledig terug kan trekken in haar wereldje zonder dat ze de wereld om zich heen nog kan zien of voelen. Een klamboe geeft daarin denk ik te weinig dat stukje comfort.

quote:
1s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 10:52 schreef Irri-tante het volgende:

[..]
Wat wil je dochter? Een bed is vaak ook een veilige plek.

Je mag altijd DM sturen. Ik ben geen expert. Op mijn werk heb ik wel uren in snoezelruimtes doorgebracht :-)
Fijn, dankjewel! Mijn dochter vind haar bed ook een veilige plek, daarom leek mij dat opzich ook wel een goed idee. Het probleem is echter enerzijds dat als ze een vriendinnetje over heeft, er ook op haar kamer wordt gespeeld. Terwijl zo'n tent écht van haar alleen moet zijn. En anderzijds dat ze nu van 0 naar 100 kan gaan in haar emoties, van er is niks aan de hand kan ze door de kleinste trigger omslaan naar volle bak paniek/boosheid/verdriet. En dan moet ze zich direct kunnen terugtrekken, niet dat dan zo'n tent op haar bed nog moet worden dichtgeritst, dat daar nog een lamp in moet worden gezet, etc. Want iedere vorm van contact is op dat moment voor haar teveel, dus daar zouden wij haar dan ook niet mee kunnen helpen. Dus praktisch gezien, is een aparte snoezeltent makkelijker.
  FOK!fotograaf vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:45:50 #19
148247 taxibabe
pi_218561981
Is een speeltent misschien een idee?
Zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl(...)850452-4970428050279
pi_218562133
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 11:45 schreef taxibabe het volgende:
Is een speeltent misschien een idee?
Zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl(...)850452-4970428050279
Ik kan geen links meer openen van Bol.com, ze verwijzen allemaal naar de beginpagina van bol ipv naar het doorgelinkte product. Maar een speeltent is wel een optie als hij maar helemaal af kan sluiten. Ik weet alleen niet of dat het voldoende effect geeft qua snoezelen, omdat dat vaak in een donkere ruimte is en dat zal bewust zo zijn. Onze speelkamer heeft een lichtkoepel op het plafond, dus we kunnen het in de kamer zelf niet donker maken. Maar ook dat, ik neem het mee in onze afwegingen en zal ook bij dochterlief peilen wat voor haar op zo'n moment fijn(er) zou zijn. Thanks! :)
  FOK!fotograaf vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:26:41 #21
148247 taxibabe
pi_218562178
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 12:16 schreef Schanu het volgende:

[..]
Ik kan geen links meer openen van Bol.com, ze verwijzen allemaal naar de beginpagina van bol ipv naar het doorgelinkte product. Maar een speeltent is wel een optie als hij maar helemaal af kan sluiten. Ik weet alleen niet of dat het voldoende effect geeft qua snoezelen, omdat dat vaak in een donkere ruimte is en dat zal bewust zo zijn. Onze speelkamer heeft een lichtkoepel op het plafond, dus we kunnen het in de kamer zelf niet donker maken. Maar ook dat, ik neem het mee in onze afwegingen en zal ook bij dochterlief peilen wat voor haar op zo'n moment fijn(er) zou zijn. Thanks! :)
Het was deze:

Wellicht niet donker genoeg.
Ander idee is misschien zo'n tipispeeltent, dan zou je eventueel nog zelf met zwarte stof het tentdoek na kunnen maken om het donkerder te maken.
pi_218562561
Misschien een hele rare maar heb je weleens aan de somnox slaaprobot gedacht? Als onze zoon even helemaal overloopt in zijn hoofd dan laten we hem zolang als hij nodig heeft met de slaaprobot zich terugtrekken en door het onbewust volgen van het ademritme en het luisteren naar de rustgevende geluiden die hij heeft uitgekozen, wordt hij snel weer rustig.

[ Bericht 1% gewijzigd door fysio-tje op 22-08-2025 13:24:41 (Schrijffouten) ]
pi_218562848
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2025 22:19 schreef Schanu het volgende:

Ps. Nog een tip voor wie het leuk vindt, zo niet negeer het maar :+ Jewel heeft een nieuwe koptelefoon, de zwaarste maar wel een lelijk ding (dik en zwart met een rode rand). Vond ze niet leuk, bang dat anderen haar zouden uitlachen. Ik had er stickers op geplakt maar die laten bij de randen meteen los. Vanmiddag heb ik plaktattoos gehaald, en dat werkt uitstekend. Nu heeft ze dus een gepimpte koptelefoon en ze is helemaal blij :')
Je zou misschien zelf ook wel een snoezelruimte kunnen creeëren. Als je een (half)hoogslaper hebt, daaronder. Of misschien een soort tent maken van de eetkamertafel of een tentje in de kamer.
Zo'n projector om iets op plafond of want te projecteren is er ook wel minder duur te krijgen volgens mij, die dingen zijn best hip op het moment. Als je maar niet specifiek zoekt op snoezelruimte, want dan is het gelijk duurder.

Zie de bijdragen van Irri-tante! Ik denk dat daar veel waardevols in staat.
Is ook een beetje trial and error ben ik bang, wat werkt en wat niet...
  FOK!fotograaf vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:51:46 #24
148247 taxibabe
pi_218563108
Ik zat even op Pinterest te kijken.
Zou zoiets werken, je zou er eventueel ook nog zachte verlichting in kunnen maken? Paar fijne kussens er in.
  vrijdag 22 augustus 2025 @ 22:56:05 #25
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_218567439
@Schanu, mijn zoon vond dit soort hangstoelen heel fijn. Hij kroop daar helemaal in weg, zeg maar en dan is het net alsof je in een holletje hangt.

Wij hadden er één van Ikea, maar daar vind ik ze niet meer. Wel bij Temu. Hij heeft die van hem echt jaren gebruikt tot hij er echt te groot voor was. Ik hou niet van Temu, zou daar zelf niet graag kopen, maar voor deze prijs kun je het in ieder geval wel proberen.

https://www.temu.com/nl/-(...)601099528029609.html
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_218568456
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:56 schreef livelink het volgende:
@:schanu, mijn zoon vond dit soort hangstoelen heel fijn. Hij kroop daar helemaal in weg, zeg maar en dan is het net alsof je in een holletje hangt.

[ afbeelding ]

Wij hadden er één van Ikea, maar daar vind ik ze niet meer. Wel bij Temu. Hij heeft die van hem echt jaren gebruikt tot hij er echt te groot voor was. Ik hou niet van Temu, zou daar zelf niet graag kopen, maar voor deze prijs kun je het in ieder geval wel proberen.

De Lidl verkoopt ook zoiets.
pi_218569935
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2025 22:56 schreef livelink het volgende:
@:schanu, mijn zoon vond dit soort hangstoelen heel fijn. Hij kroop daar helemaal in weg, zeg maar en dan is het net alsof je in een holletje hangt.

[ afbeelding ]

Wij hebben ook zoiets alleen dan een gewone hangmat aan het plafond gehangen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')