Goed nieuws, ik vraag me alleen wel af waarom daar dan eerst nog een half jaar overheen moet gaan voordat je zoiets afschaft. Ben benieuwd hoe het dan zit voor ass.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 18:24 schreef SaskiaR het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)meer-bij-add-en-adhd
Laten we openen met goed nieuws
Een collega van mij vertelde er toevallig afgelopen week over. Hij heeft adhd, zat een wachttijd op die keuring. Bij die keuring streept de keurmeester het woordje adhd aan op het formulier (blijkbaar dezelfde keuring voor adhd en autisme) en hij mocht weer gaan. Wel even het bedrag hiervoor aftikken, en jammer van de maanden dat je niet verder kon voor je rijbewijs. Dus was blijkbaar al een papieren tijger..quote:Op woensdag 20 augustus 2025 18:24 schreef SaskiaR het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)meer-bij-add-en-adhd
Laten we openen met goed nieuws
Ik heb ook rare dingen gehoord over die ass keuring. Een zoon van een vage kennis kreeg de vraag of hij mensen ging aanrijden als hij zijn rijbewijs had...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 23:11 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Een collega van mij vertelde er toevallig afgelopen week over. Hij heeft adhd, zat een wachttijd op die keuring. Bij die keuring streept de keurmeester het woordje adhd aan op het formulier (blijkbaar dezelfde keuring voor adhd en autisme) en hij mocht weer gaan. Wel even het bedrag hiervoor aftikken, en jammer van de maanden dat je niet verder kon voor je rijbewijs. Dus was blijkbaar al een papieren tijger..
Is er ooit sensorisch integratie onderzoek gedaan? Met een S.I. onderzoek kan je inzicht krijgen welke prikkels iemand fijn vind en welke juist niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:19 schreef Schanu het volgende:
Even een hele andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met snoezelruimtes? Jewel raakt steeds vaker en meer overprikkeld van werkelijk alles en we zijn enorm zoekende in wat helpt. Op dit moment bar weinig eigenlijk. We hopen dat het zou helpen als we een soort van snoezelplekje voor haar maken.
Nu willen we dat op de benedenverdieping ivm nabijheid van ons (en veiligheid voor zichzelf en anderen). Vrouwlief zag snoezeltenten, zwarte popup tenten zeg maar. Schrok me wel wezenloos van de prijs, net als bubbelbuizen, ze durven er wat voor te vragendus dat zou een fikse investering worden, eentje die we ook moeten verspreiden over een langere periode, en één waarbij ik dus niet over 1 nacht ijs wil gaan. Want wat is helpend, heeft iemand hier ervaring? Je hebt kleine tenten, die ogen mijn inziens echt te klein , maar ook tenten van 1.80m hoog. Waarbij ik mij afvraag of het echt noodzakelijk is om er in te kunnen staan? Wat voor lampen zouden fijn en veilig zijn? Wat voor kussen zou bijvoorbeeld lekker liggen? Is het sowieso iets wat (voor langere tijd) kan helpen om rustig te worden?
Wat wil je dochter? Een bed is vaak ook een veilige plek.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:40 schreef Schanu het volgende:
Bedankt voor jullie input!
Ik had geen moment nagedacht over een tent, opzich eigenlijk wel een goed idee. Het nadeel is wel dat die vaak vaal breder/langer zijn en dan zitten we wel met wat ruimtegebrek. Want we willen iets maken in de speelkamer, maar daar moet wel ruimte blijven voor de kinderen om daadwerkelijk te spelen. En als daar een tent van 2 meter breed in komt, beperkt dat veel meer dan een snoezeltent van 1 bij 1 bijvoorbeeld. Ik hou het zeker wel in mijn achterhoofd!
Een slaaptunnel hadden we net besteld voor haar bed! En ik had hele leuke bedtenten gezien, ook verduisterend van deryan, maar vrouwlief wil het bed en een snoezelruimte liever los houden van elkaar.
SI onderzoek is nooit gedaan, had ik ook nog nooit van gehoord en ga ik mij eens in verdiepen!
Nogmaals bedankt
Dit vind ik ook echt een heel leuk idee, maar als mijn dochter het te moeilijk heeft dan is het voor haar al teveel als wij naar haar kijken. Vandaar dat wij zaten te denken aan een verduisterende snoezeltent, zodat ze zich echt volledig terug kan trekken in haar wereldje zonder dat ze de wereld om zich heen nog kan zien of voelen. Een klamboe geeft daarin denk ik te weinig dat stukje comfort.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:45 schreef Kyara het volgende:
Een van mijn meiden heeft een tijdje een klamboe met een zitzak en kussens gehad. Niet echt een snoezelruimte maar zij vond het wel fijn.
Fijn, dankjewel! Mijn dochter vind haar bed ook een veilige plek, daarom leek mij dat opzich ook wel een goed idee. Het probleem is echter enerzijds dat als ze een vriendinnetje over heeft, er ook op haar kamer wordt gespeeld. Terwijl zo'n tent écht van haar alleen moet zijn. En anderzijds dat ze nu van 0 naar 100 kan gaan in haar emoties, van er is niks aan de hand kan ze door de kleinste trigger omslaan naar volle bak paniek/boosheid/verdriet. En dan moet ze zich direct kunnen terugtrekken, niet dat dan zo'n tent op haar bed nog moet worden dichtgeritst, dat daar nog een lamp in moet worden gezet, etc. Want iedere vorm van contact is op dat moment voor haar teveel, dus daar zouden wij haar dan ook niet mee kunnen helpen. Dus praktisch gezien, is een aparte snoezeltent makkelijker.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:52 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
Wat wil je dochter? Een bed is vaak ook een veilige plek.
Je mag altijd DM sturen. Ik ben geen expert. Op mijn werk heb ik wel uren in snoezelruimtes doorgebracht :-)
Ik kan geen links meer openen van Bol.com, ze verwijzen allemaal naar de beginpagina van bol ipv naar het doorgelinkte product. Maar een speeltent is wel een optie als hij maar helemaal af kan sluiten. Ik weet alleen niet of dat het voldoende effect geeft qua snoezelen, omdat dat vaak in een donkere ruimte is en dat zal bewust zo zijn. Onze speelkamer heeft een lichtkoepel op het plafond, dus we kunnen het in de kamer zelf niet donker maken. Maar ook dat, ik neem het mee in onze afwegingen en zal ook bij dochterlief peilen wat voor haar op zo'n moment fijn(er) zou zijn. Thanks!quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:45 schreef taxibabe het volgende:
Is een speeltent misschien een idee?
Zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl(...)850452-4970428050279
Het was deze:quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:16 schreef Schanu het volgende:
[..]
Ik kan geen links meer openen van Bol.com, ze verwijzen allemaal naar de beginpagina van bol ipv naar het doorgelinkte product. Maar een speeltent is wel een optie als hij maar helemaal af kan sluiten. Ik weet alleen niet of dat het voldoende effect geeft qua snoezelen, omdat dat vaak in een donkere ruimte is en dat zal bewust zo zijn. Onze speelkamer heeft een lichtkoepel op het plafond, dus we kunnen het in de kamer zelf niet donker maken. Maar ook dat, ik neem het mee in onze afwegingen en zal ook bij dochterlief peilen wat voor haar op zo'n moment fijn(er) zou zijn. Thanks!
Je zou misschien zelf ook wel een snoezelruimte kunnen creeëren. Als je een (half)hoogslaper hebt, daaronder. Of misschien een soort tent maken van de eetkamertafel of een tentje in de kamer.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:19 schreef Schanu het volgende:
Even een hele andere vraag. Heeft iemand hier ervaring met snoezelruimtes? Jewel raakt steeds vaker en meer overprikkeld van werkelijk alles en we zijn enorm zoekende in wat helpt. Op dit moment bar weinig eigenlijk. We hopen dat het zou helpen als we een soort van snoezelplekje voor haar maken.
Nu willen we dat op de benedenverdieping ivm nabijheid van ons (en veiligheid voor zichzelf en anderen). Vrouwlief zag snoezeltenten, zwarte popup tenten zeg maar. Schrok me wel wezenloos van de prijs, net als bubbelbuizen, ze durven er wat voor te vragendus dat zou een fikse investering worden, eentje die we ook moeten verspreiden over een langere periode, en één waarbij ik dus niet over 1 nacht ijs wil gaan. Want wat is helpend, heeft iemand hier ervaring? Je hebt kleine tenten, die ogen mijn inziens echt te klein , maar ook tenten van 1.80m hoog. Waarbij ik mij afvraag of het echt noodzakelijk is om er in te kunnen staan? Wat voor lampen zouden fijn en veilig zijn? Wat voor kussen zou bijvoorbeeld lekker liggen? Is het sowieso iets wat (voor langere tijd) kan helpen om rustig te worden?
Ps. Nog een tip voor wie het leuk vindt, zo niet negeer het maarJewel heeft een nieuwe koptelefoon, de zwaarste maar wel een lelijk ding (dik en zwart met een rode rand). Vond ze niet leuk, bang dat anderen haar zouden uitlachen. Ik had er stickers op geplakt maar die laten bij de randen meteen los. Vanmiddag heb ik plaktattoos gehaald, en dat werkt uitstekend. Nu heeft ze dus een gepimpte koptelefoon en ze is helemaal blij
![]()
De Lidl verkoopt ook zoiets.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:56 schreef livelink het volgende:
@:schanu, mijn zoon vond dit soort hangstoelen heel fijn. Hij kroop daar helemaal in weg, zeg maar en dan is het net alsof je in een holletje hangt.
[ afbeelding ]
Wij hadden er één van Ikea, maar daar vind ik ze niet meer. Wel bij Temu. Hij heeft die van hem echt jaren gebruikt tot hij er echt te groot voor was. Ik hou niet van Temu, zou daar zelf niet graag kopen, maar voor deze prijs kun je het in ieder geval wel proberen.
https://www.temu.com/nl/-(...)601099528029609.html
Wij hebben ook zoiets alleen dan een gewone hangmat aan het plafond gehangen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 22:56 schreef livelink het volgende:
@:schanu, mijn zoon vond dit soort hangstoelen heel fijn. Hij kroop daar helemaal in weg, zeg maar en dan is het net alsof je in een holletje hangt.
[ afbeelding ]
Wij hadden er één van Ikea, maar daar vind ik ze niet meer. Wel bij Temu. Hij heeft die van hem echt jaren gebruikt tot hij er echt te groot voor was. Ik hou niet van Temu, zou daar zelf niet graag kopen, maar voor deze prijs kun je het in ieder geval wel proberen.
https://www.temu.com/nl/-(...)601099528029609.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |