Yep. Ik heb nog nooit zoveel cash gehad en heb nog steeds moeite om het te bevatten.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ook.
Dus lees en praat graag mee.![]()
Hier hebben we wel veel te veel op de spaarrekening en moet ik juist meer gaan beleggen. Maar die grote bedragen zijn gewoon eng.
Kun je iets specifieker zijn over waarom?quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je een keuze tussen BND en DeGiro gaat maken, uit persoonlijke ervaring: de laatste
Het went heel snel.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:59 schreef HiZ het volgende:
[..]
Yep. Ik heb nog nooit zoveel cash gehad en heb nog steeds moeite om het te bevatten.
Ja, veel koerswinst kun je wel vergeten met het model. Maar gewoon het idee dat er mensen zijn voor wie de dividend uitkering het enige is naast hun Social Security. Dáár zou ik nou slapeloze nachten van hebben.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb de REIT's er bij voor wat dividend, het is leuk. Koerswinst is niet zo spectaculair.
Zou er ook niet een te groot deel van het portfolio in steken.
Het is ook geen advies.
DeGiro heeft aanzienlijk lagere beheerskosten (voor pensioenbeleggen dan), is veel toegankelijker en heeft veel meer keuze om je pensioenpot in te stouwen vgl. met BND.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Kun je iets specifieker zijn over waarom?
OK, duidelijk. Ik kan me er iets bij voorstellen. Het is een kruidenier VS supermarkt idee.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
DeGiro heeft aanzienlijk lagere beheerskosten (voor pensioenbeleggen dan), is veel toegankelijker en heeft veel meer keuze om je pensioenpot in te stouwen vgl. met BND.
Bij BND krijg ik (na inloggen) het ABP-gevoel: "we leven nog in de 20-ste eeuw".
Weet niet wat "in zicht lijkt te komen" reëel betekent, maar dan moet je je afvragen of je het risico van 100% ETF wilt nemen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:57 schreef HiZ het volgende:
Ha, ik ben al verbaasd over het feit dat aade AOW in zicht lijkt te komen. Ik ben bij mijn planning er altijd vanuit gegaan dat ik van de overheid niet veel hoef te verwachten.
Maar goed, pensioenbeleggen is weer wat anders dan de 5 jaar horizon van TS.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:04 schreef blomke het volgende:
[..]
DeGiro heeft aanzienlijk lagere beheerskosten (voor pensioenbeleggen dan), is veel toegankelijker en heeft veel meer keuze om je pensioenpot in te stouwen vgl. met BND.
Bij BND krijg ik (na inloggen) het ABP-gevoel: "we leven nog in de 20-ste eeuw".
Over de AOW, dat hij nog bestaat en het lijkt dat ik over een paar jaar een uitkering krijg. Dat vind ik een klein wondertje.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet niet wat "in zicht lijkt te komen" reëel betekent, maar dan moet je je afvragen of je het risico van 100% ETF wilt nemen.
Er zit natuurlijk een ondertoon van pensioen planning bij. Maar we zijn duidelijk uit de spaarfase.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar goed, pensioenbeleggen is weer wat anders dan de 5 jaar horizon van TS.
Dus ik begrijp even niet meer hoe we hier gekomen zijn
Je zou ook naar Europese aandelen kunnen kijken maar als de Amerikaanse markt op zijn gat komt te liggen kun je er donder op zeggen dat er een globale recessie volgt. Zeker in het geval van een ETF hebben Amerikaanse aandelen historisch gezien wel altijd veel beter gepresteerd. Met name de techaandelen hebben een bizar rendement.quote:Op zondag 17 augustus 2025 11:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Als je een aversie hebt tegen "timen van de markt" moet je dus vooral niet in 1x al je 5 ton in 1 of meerdere ETF's stouwen.
Het (Amerikaanse) politieke klimaat is wat anders dan het economische klimaat. Dat ene D.T. een first class **** is, zal ik niet ontkennen. Maar zakelijk gaat ie het gigantische Amerikaanse begrotingstekort en de staatschuld terugdringen met z'n importheffingen. Denk dat dat gunstig uitpakt voor de Amerikaanse rente en de $-koers.
Voordeel van pensioensparen is dat je (binnen je jaarlijkse ruimte) belastingvrij kan sparen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 12:50 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een ondertoon van pensioen planning bij. Maar we zijn duidelijk uit de spaarfase.
quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:40 schreef Elan het volgende:
Amerikaanse markten zijn overspoeld met geleend geld en het hele maga/Trump geneuzel en inflatiespook baren mij wel zorgen. Heeft alle kenmerken van een bubbel al roepen deskundigen dat ook al sinds 2018 en laat een echte recessie nog altijd op zich wachten.
Eigenlijk zijn de grootste bedrijven in de S&P500 ook "wereldbedrijven".quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:49 schreef blomke het volgende:
[..]
"The higher the top, the deeper the drop"
ook historisch: na sterke dip's (zwarte maandag 1987, 9/11, Lehman Brothers failliet, Corona) bleken de yankees verbluffend snel de draad weer op te pakken en herstelden idem de koersen. Blijkbaar hebben die yankees meer veerkracht, doorzettingsvermogen en ondernemingszin dan hier in het oude Europa.
Bitcoin zit duidelijk buiten mijn risico tolerantie, dus dat gaat niet gebeuren. Goed om te weten dat ETF zo liquide is.quote:Op zondag 17 augustus 2025 13:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voordeel van pensioensparen is dat je (binnen je jaarlijkse ruimte) belastingvrij kan sparen.
Belasting komt pas aan de orde als je je pensioen gaat innen.
Nadeel is dat je het in geval van nood er niet eerder over kan beschikken.
Voordeel van ETF's is dat je ze ieder moment van de week kan omzetten in ¤ als je dat nodig hebt.
Ik hou het bij ETF's (en wat REIT's).
Op zich zou je met een klein percentage van je portfolio ook nog naar bitcoin kunnen kijken maar dat adviseer ik verder niet. Doe dat alleen als je daar een goed gevoel bij hebt.
Ik zou sowieso wegblijven bij andere crypto dan bitcoin, alleen bitcoin is écht decentraal en nog steeds de grootste.
Hou er wel rekening mee dat een "bitcoin exchange" geen bank is, dus hou het altijd in een eigen wallet, in eigen beheer. "Not your keys, not you coins" en als die zin je niets zegt, zou ik daar eerst onderzoek naar doen
Het is natuurlijk zo volatiel als de pest, dus ik snap je punt. Maar een stukje bitcoin kun je ook zien als een hedge tegen een crash van het financieel systeem. Juist het afdekken van risico’s dus.quote:Op zondag 17 augustus 2025 15:26 schreef HiZ het volgende:
[..]
Bitcoin zit duidelijk buiten mijn risico tolerantie, dus dat gaat niet gebeuren. Goed om te weten dat ETF zo liquide is.
80% van de particulier beleggers maakt geen winst. Beste kans maar je met een S&P500 die 8% maakt waarvan je 4,5% overhoudt na alle kosten en inflatie.quote:Op zondag 17 augustus 2025 01:40 schreef HiZ het volgende:
Ik probeer te bedenken wat er nou gebeurt als je via bijvoorbeeld deGiro of BND vijf ton in een EFT wegzet en er vijf jaar niet meer naar omkijkt?
Wat is er mis aan zo'n idee?
Dit lijkt me heel sterk.quote:Op zondag 17 augustus 2025 16:33 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
80% van de particulier beleggers maakt geen winst. L
Wat is je bron daarvoor?quote:Op zondag 17 augustus 2025 16:33 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
80% van de particulier beleggers maakt geen winst. Beste kans maar je met een S&P500 die 8% maakt waarvan je 4,5% overhoudt na alle kosten en inflatie.
https://tradewinst.nl/waarom-80-van-de-beleggers-geld-verliest/quote:
Ja, dat had ik ook gevonden. Maar er is geen bronvermelding of onderbouwing in dat stukje.quote:Op zondag 17 augustus 2025 21:16 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
https://tradewinst.nl/waarom-80-van-de-beleggers-geld-verliest/
Hier staat niet dat 80% van de beleggers verlies maakt.quote:
Hier staat ook niet dat 80% van de beleggers verlies maakt.quote:
https://www.finner.nl/beleggen/risicos-bij-beleggen#cfd'squote:De risico’s van CFD’s
Aan beleggen in CFD’s zijn risico’s verbonden, die vooral voor beginnende beleggers lastig te overzien kunnen zijn. De waarschuwing die CFD-aanbieders verplicht moeten tonen, laat haarfijn zien hoe weinig toegevoegde waarde deze producten hebben. Bij de onlinebrokers Plus500 en IG lijdt ongeveer 80% van de particuliere beleggers verlies op de handel in CFD’s. Bij Lynx is dit 69%. Niet voor niets dat deze producten in de VS verboden zijn.
https://www.veb.net/artikel/09259/hefboomproducten-nog-steeds-populair-bij-beleggers-en-lucratief-voor-bankenquote:1. Waarom greep de AFM in bij turbo's in 2021?
Uit onderzoek van de AFM van maart 2020 blijkt dat de handel in hefboomproducten bij particulieren leidde tot grote verliezen. Zo zou 68 procent van de retailbeleggers hierop geld verliezen. Bij de meest actieve handelaren lag dat percentage zelfs op 88 procent.
Is volgens mij ook zo. Bij handel, mensen die denken de markt te kunnen timen, die maken vaak verlies.quote:Op zondag 17 augustus 2025 21:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik vind wel een percentage van 80% verlies bij handel in CFD's, turbo's (en andere hefboomproducten).
Dus daar zal het wel op geïnspireerd zijn door die Mark.
[..]
https://www.finner.nl/beleggen/risicos-bij-beleggen#cfd's
[..]
https://www.veb.net/artikel/09259/hefboomproducten-nog-steeds-populair-bij-beleggers-en-lucratief-voor-banken
Histories gezien maakt de sp500 rond de 8% reëel rendement. Dus al gecorrigeerd voor inflatie.quote:Op zondag 17 augustus 2025 16:33 schreef BlauweDag het volgende:
[..]
Beste kans maar je met een S&P500 die 8% maakt waarvan je 4,5% overhoudt na alle kosten en inflatie.
Diagonally doorgelezen, maar dat is dus precies wat ik niet ga doen. Ik ga niet proberen de markt te timen en ga zo breed mogelijk zitten waarbij de meest opwindende vraag is hoeveel USA en tech erin moet/mag zitten.quote:
Dit en als je maandelijks geld wil ontvangen om van te leven kan het fijner zijn om een mandje te hebben welke (hoge) dividend uitkeringen (bv high dividend yield ETF of BDC's) doen of hoge(re) couponrentes (bv Rabo certificaten) uitkeren. Dan hoef je niet maandelijks te verkopen met de eventuele timingstress die daar bij komt kijken.quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Kan. Keuzes keuzes..![]()
Ik begreep dat ie ook een horizon van 6 jaar had, en op een gegeven moment jaarlijk 40K wilde onttrekken ofzo. Scheef ie ergens in een ander topic.
Mijn advies aan @:HIZ:
Schakel ook ChatGTP in om een plan te maken. Die kan dit best wel goed voor je doorrekenen qua kosten en startegie etc. Geef je aan dat je bij DeGiro belegt.
In de toekomst kijken kan niemand.
En weet dat veel beleggers ook een gedeelte in [b]vastgoed, goud etc beleggen om hun portefeuille gebalanceerd te hebben. De meesten stoppen niet al hun geld in 1 tracker. [/b]
ChatGTP kan je daar bij helpen. Die kan een heel plan voor je maken, die je zelf als leidraad kunt gebruiken om uit te zoeken of dat is wat je wil.
Het zijn risicoproducten maar ik heb er goed geld mee verdiend.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 12:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nooit in certificaten gaan zitten als leek, zie ze maar eens te verkopen en waarde en uitkering zijn praktisch volledig afhankelijk van, naar jouw voorbeeld, van de Rabobank.
Kijk eens via https://marketviewer.equiduct.com/quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 13:32 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Beleggen in nep. Heb rond 12:00 31000 postnl aandelen gekocht. Zie je niks van terug in volume op euronext
Aandeel "jackpot"?quote:
Gefeliciteerd! Opties PLT ook (waarom ze nog steeds geen SIG of zo heten, is mij een volslagen raadsel)quote:
Wat moet ik me voorstellen bij Disruptive Technology?quote:Op donderdag 18 september 2025 19:10 schreef HiZ het volgende:
Lyxor MSCI Disruptive Technology ESG filtered ucits etf
62.500
Techfondsenquote:Op vrijdag 19 september 2025 10:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat moet ik me voorstellen bij Disruptive Technology?
Vanmorgen flink wat short put's PLT (Signify) sept uitoefenprijs 23. Kijken wat het wordt voor de gein: dit weekeind voor niks de beest uithangen, of de aandelen in ontvangst nemen. Koers Signify nu: 23.12
S&P 500 en Healthcare ETF hebben veel overlap.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:10 schreef HiZ het volgende:
OK, we zijn weer een stapje verder. Tentatief zou dit het kunnen worden :
iShares core S&P 500 ucits etf
¤125.000
iShares Healthcare innovation ucits etf
¤62.500
Xtrackers MSCI Healthcare ucits etf
¤62.500
VanEck Defense ucits etf
¤125.000
iShares digitalization ucits etf
¤62.500
62.500
Of ben ik helemaal op het foute spoor zo?
Zou het bij max 3 ETF’s houden.quote:Op donderdag 18 september 2025 19:10 schreef HiZ het volgende:
¤125.000
¤62.500
¤62.500
VanEck Defense ucits etf
¤125.000
¤62.500
62.500
Ik zou al die sector-specifieke etfs eruit gooien. In feite zeg je dat je denkt dat de markt op dit moment die specifieke sectoren waarschijnlijk verkeerd geprijsd heeft en jij wel weet dat ze binnenkort gaan outperformen. Dat lijkt me persoonlijk sterk. Zoals je zelf zegt:quote:Op donderdag 18 september 2025 19:10 schreef HiZ het volgende:
¤125.000
¤62.500
¤62.500
VanEck Defense ucits etf
¤125.000
¤62.500
62.500
Ze hebben bovendien ook vaak nog eens een betrekkelijk hoge TER.quote:Ik heb een aversie tegen timen van de markt, gewoon omdat ik de markt niet echt ken.
World ETF is ook 60-65% S&P500 maar dan zonder dat rendement dankzij zwakke economieën.quote:Op zaterdag 20 september 2025 15:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou al die sector-specifieke etfs eruit gooien. In feite zeg je dat je denkt dat de markt op dit moment die specifieke sectoren waarschijnlijk verkeerd geprijsd heeft en jij wel weet dat ze binnenkort gaan outperformen. Dat lijkt me persoonlijk sterk. Zoals je zelf zegt:
[..]
Ze hebben bovendien ook vaak nog eens een betrekkelijk hoge TER.
Edit: En zoals vvdjemoeder hieronder inderdaad zegt, zou ik ook de S&P500 los laten. Je introduceert daarmee extra politiek en valuta risico waar niks tegenover staat.
Als je in de wereld wil zitten kun je moeilijk fout gaan met bv. iShares Core MSCI World UCITS of SPDR MSCI World UCITS ETF of eigenlijk willekeurig welke andere met een lage TER.
Of als je gelooft in factor investing kun je bv. denken aan AVWC / AVWS met eventueel AVEM erbij voor emerging markets.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |