Weet je ook voor hoe lang?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:03 schreef phpmystyle het volgende:
tijdelijke obstructie kanaal van hormuz.
Nee. Duurt vast geen maanden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Weet je ook voor hoe lang?
Het is geen kanaal trouwens.
En ook geen laan!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Nou het is ook niet bepaald een straat he!
Mensen met een appartement moeten aan de stadswarmte. Dat is niet alleen heel duur, maar ook gekoppeld aan de aardgasprijs, alhoewel die allemaal op restwarmte zouden moeten draaien, met bijstook van biomassa. Dat heb ik helaas ook, waardoor ik al twee jaar in de kou zit.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 07:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De meeste werkenden hebben inderdaad niet hetzelfde inkomen als mij, maar een hoger inkomen.
Men geeft liever tienduizenden euro's uit aan een dure keuken of badkamer dan dat er een paar duizend euro aan isolatie wordt besteed.
Maar ik hoor ze straks wel weer jammeren als de gasprijzen ¤2 en hoger zijn.
Bij mij ergens in juni/juli dan hoop ik ook dat het wat normaliseert.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 07:56 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik wilde een tijdje geleden contract afkopen en overstappen op variabel. Uiteindelijk niet gedaan gelukkig. Vaste contract loopt nu af op 14 oktober. Hopelijk is het tegen die tijd weer genormaliseerd.
Je helpt mensen geld te besparen op hun energiekosten. Niks mis mee, maar als het om het geld gaat, moet je niet zeggen dat je het doet voor het klimaat. Of de netcongestie.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 07:00 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Waarom hou je mij verantwoordelijk voor het struisvogel gedrag van andere woningeigenaren?
Alle woningen die ik in eigendom krijg zal ik verduurzamen en gasloos maken. Woningen van anderen zijn primair de verantwoordelijkheid van die andere eigenaren. Daarbij deel ik graag mijn tips en ervaringen en doe ik mijn best om het voor die anderen makkelijker te maken.
In dat "makkelijker maken" heb ik al vele honderden uren gestoken waar het gaat om de netbeheerders aanspreken op hun leugens en pogingen tot oplichting en misleiding.
https://www.nu.nl/economi(...)n-midden-oosten.htmlquote:Gasprijs stijgt met nog eens 16 procent door oorlog in Midden-Oosten
De gasprijs is dinsdagochtend met nog eens 16 procent gestegen als gevolg van de onrust in het Midden-Oosten. De prijsstijging komt boven op de grote prijsstijgingen van maandag.
De prijs steeg op de Amsterdamse gasbeurs met 16 procent, tot meer dan 50 euro per megawattuur. Maandag was de prijs al met 36 procent gestegen door zorgen over de verstoringen van de gastoevoer, doordat het conflict in het Midden-Oosten zich uitbreidde.
Qatar, een grote producent van vloeibaar gas (lng), heeft de productie stilgelegd nadat energiecentrales waren aangevallen door Iraanse drones. Iran voert zulke tegenaanvallen uit na aanvallen door de Verenigde Staten en Israël.
Qatar is een van de belangrijkste wereldwijde leveranciers van lng, samen met de Verenigde Staten en Australië. Het gastransport was al stil komen liggen na de Amerikaans-Israëlische aanvallen, doordat Iran de Straat van Hormuz blokkeerde. Dat is een nauwe zeestraat waar het gas doorheen wordt vervoerd.
Overigens merken huishoudens met een vast of variabel energiecontract de stijging van de gasprijzen niet direct. Dat gebeurt pas als energieleveranciers in Nederland de prijzen doorberekenen. "Energieleveranciers kopen gas vaak vooraf in, waardoor kortetermijnbewegingen op de markt niet meteen effect hebben op de energierekening", schrijft branchevereniging Energie-Nederland. Maar een dynamisch contract volgt de marktprijzen, dus mensen met zo'n contract merken het gelijk in hun tarieven.
Langdurige onrust in het Midden-Oosten kan tot stijgende energieprijzen en hogere inflatie leiden, waarschuwt de Europese Centrale Bank (ECB). Een escalerend conflict in het Midden-Oosten is een van de belangrijkste scenario's waar de ECB rekening mee houdt.
Keine Klimaanlage?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 10:42 schreef CoolGuy het volgende:
Wie zegt dan dat ie het voor het klimaat doet? Ik in ieder geval niet, het hele klimaat kan me gestolen worden. Daar doe ik het niet voor in ieder geval.
Nee, jij zegt eerlijk dat je het alleen voor jezelf doet.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 10:42 schreef CoolGuy het volgende:
Wie zegt dan dat ie het voor het klimaat doet? Ik in ieder geval niet, het hele klimaat kan me gestolen worden. Daar doe ik het niet voor in ieder geval.
quote:
Precies. Als dat voordelig is voor anderen, helemaal top. Als dat nadelig is voor anderen, net zo helemaal top.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 11:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, jij zegt eerlijk dat je het alleen voor jezelf doet.
Dat hoeft helemaal niet. Ook appartementengebouwen kunnen prima op een warmtepomp draaien.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Mensen met een appartement moeten aan de stadswarmte. Dat is niet alleen heel duur, maar ook gekoppeld aan de aardgasprijs, alhoewel die allemaal op restwarmte zouden moeten draaien, met bijstook van biomassa. Dat heb ik helaas ook, waardoor ik al twee jaar in de kou zit.
Ik doe het voor zowel klimaat als netcongestie als ook de portemonnee.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 08:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je helpt mensen geld te besparen op hun energiekosten. Niks mis mee, maar als het om het geld gaat, moet je niet zeggen dat je het doet voor het klimaat. Of de netcongestie.
En niet iedereen heeft daar de mogelijkheden voor, zoals @:ACT-F ook al zei. Dus het is vrij asociaal om dan neer te kijken op iedereen die niet hetzelfde doen en te zeggen dat zij niks over hebben voor het klimaat. En nee, als iedereen dat zou doen, kun je de fossiele brandstoffen nog steeds niet uitbannen.
Nee, ik ga er vanuit dat elke woning een eigenaar heeft. Jij doet wederom zomaar een onjuiste en ongefundeerde aanname om het maar in je "kan allemaal niet" straatje te laten passen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 07:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En je gaat ervan uit dat iedereen een eigen woning heeft waar die naar hartelust kan sleutelen met aangeboren technische vaardigheden?
EV rijdt briljant. Als je dan ook nog thuis kunt laden én een groot deel van het jaar op zonne-energie dan ben je echt spek koper.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik doe het voor zowel klimaat als netcongestie als ook de portemonnee.
Als ik het alleen voor de portemonnee deed, had ik niet al een paar jaar een dynamisch energiecontract. Want met veel zonnepanelen en hoog verbruik op de duurste winterdagen is dat niet het voordeligste. Ik heb bewust een dynamisch contract gekozen omdat het een extra motivatie is om zowel de netcongestie als de klimaatimpact te beperken.
De goedkoopste uren zijn namelijk de uren waarop er (landelijk gezien) veel stroom beschikbaar is en weinig stroom wordt afgenomen.
Ik probeer zoveel mogelijk van die goedkopere uren met eigen stroomproductie gebruik te maken.
En ik ben er ook helemaal niet rouwig om dat de salderingsregeling verdwijnt. Ik hoef niet rijk te worden van mijn zonnepanelen.
In de volgende stappen zal een thuisaccu zeker aan bod komen (maar het nieuwe dak heeft meer prioriteit, huidige dak zit aan einde levensduur). Dan kan ik het net nog meer ontlasten en nog meer gebruik maken van de uren waarop er een overvloed aan groene stroom is en de klimaatimpact van mijn energieverbruik dus minimaal is.
En ja, ook een elektrische auto komt steeds meer in beeld. Huidige wagen is aardig op leeftijd en tweedehands elektrische auto's komen steeds meer in financieel bereik voor een iets-minder-dan-modaal verdiener. Als mn huidige auto het nog een jaar of 2 volhoudt, dan wordt de aanschaf haalbaar.
Theoretisch misschien wel, in de praktijk is dat niet zo makkelijk. En de regering wil dat we allemaal aan de stadswarmte gaan.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:18 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Ook appartementengebouwen kunnen prima op een warmtepomp draaien.
Als je dat zelf graag doet: prima. Waarom je het doet is verder niet belangrijk. Het wordt een andere zaak als je gaat zeggen dat iedereen die niet hetzelfde doet een asociaal is die niet om het klimaat geeft. En dat probeert af te dwingen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:28 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik doe het voor zowel klimaat als netcongestie als ook de portemonnee.
Als ik het alleen voor de portemonnee deed, had ik niet al een paar jaar een dynamisch energiecontract. Want met veel zonnepanelen en hoog verbruik op de duurste winterdagen is dat niet het voordeligste. Ik heb bewust een dynamisch contract gekozen omdat het een extra motivatie is om zowel de netcongestie als de klimaatimpact te beperken.
De goedkoopste uren zijn namelijk de uren waarop er (landelijk gezien) veel stroom beschikbaar is en weinig stroom wordt afgenomen.
Ik probeer zoveel mogelijk van die goedkopere uren met eigen stroomproductie gebruik te maken.
En ik ben er ook helemaal niet rouwig om dat de salderingsregeling verdwijnt. Ik hoef niet rijk te worden van mijn zonnepanelen.
In de volgende stappen zal een thuisaccu zeker aan bod komen (maar het nieuwe dak heeft meer prioriteit, huidige dak zit aan einde levensduur). Dan kan ik het net nog meer ontlasten en nog meer gebruik maken van de uren waarop er een overvloed aan groene stroom is en de klimaatimpact van mijn energieverbruik dus minimaal is.
En ja, ook een elektrische auto komt steeds meer in beeld. Huidige wagen is aardig op leeftijd en tweedehands elektrische auto's komen steeds meer in financieel bereik voor een iets-minder-dan-modaal verdiener. Als mn huidige auto het nog een jaar of 2 volhoudt, dan wordt de aanschaf haalbaar.
Je doet hier zelf 2 aannames:quote:Op dinsdag 3 maart 2026 12:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, ik ga er vanuit dat elke woning een eigenaar heeft. Jij doet wederom zomaar een onjuiste en ongefundeerde aanname om het maar in je "kan allemaal niet" straatje te laten passen.
Nee, praktisch ook. Zus van mn moeder woont in zo'n appartementencomplex.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Theoretisch misschien wel, in de praktijk is dat niet zo makkelijk. En de regering wil dat we allemaal aan de stadswarmte gaan.
Dat hebben ze zo gebouwd? Is dat koop of huur?quote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, praktisch ook. Zus van mn moeder woont in zo'n appartementencomplex.
Dat hebben ze zo gebouwd. Gebouw is uit 2024. Dat is een huurappartement.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat hebben ze zo gebouwd? Is dat koop of huur?
Als het al bestaat is dat een groter probleem.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 14:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat hebben ze zo gebouwd. Gebouw is uit 2024. Dat is een huurappartement.
Weet ik, maar ik weiger te lenen voor een auto. Dus de EV moet wachten tot er voldoende aanschaf budget is.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
EV rijdt briljant. Als je dan ook nog thuis kunt laden én een groot deel van het jaar op zonne-energie dan ben je echt spek koper.
De regering hoeft die stadsverwarming helemaal niet perse. Dat zijn de gemeentes die zwichten voor de lobby van energieleveranciersquote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:31 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Theoretisch misschien wel, in de praktijk is dat niet zo makkelijk. En de regering wil dat we allemaal aan de stadswarmte gaan.
Maar waarom post je dit? Ik heb niemand asociaal genoemd oid. Dat verzin jij er bij.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 13:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je dat zelf graag doet: prima. Waarom je het doet is verder niet belangrijk. Het wordt een andere zaak als je gaat zeggen dat iedereen die niet hetzelfde doet een asociaal is die niet om het klimaat geeft. En dat probeert af te dwingen.
We leven hier in een vrij land.
Nou, zij woont er dus het bestaat. En met haar nog een heleboel meer mensen. Voor hun is het geen probleem. Voor jou ook niet want jij woont er niet. Indien wel een probleem voor jou, ja, jammer dan.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:02 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als het al bestaat is dat een groter probleem.
Nee lenen voor een auto is kut. Gewoon zelf kopen. Hebben wij (lees; ikquote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:11 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Weet ik, maar ik weiger te lenen voor een auto. Dus de EV moet wachten tot er voldoende aanschaf budget is.
Yes. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan hele volksstammen mensen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Lenen voor een auto is een van de meest domme dingen die je kan doen op financieel gebied.
Wat dacht je van de wildgroei van private lease.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Yes. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan hele volksstammen mensen.
Das nog dommer. Dan huur je effectief een auto en aan het eind heb je niks.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat dacht je van de wildgroei van private lease.
Dat is omdat mensen nou eenmaal een dikkere auto dan de buurman willen hebben.
En betaal je de afschrijving voor de fabrikant/lease maatschappij.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Das nog dommer. Dan huur je effectief een auto en aan het eind heb je niks.
Ik heb zo'n buurvrouw. Gescheiden, 2 kinderen, parttime baantje in de zorg. Maar wel met een Mercedes.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ongetwijfeld een A of B met de kleinste motor die er isquote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:25 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik heb zo'n buurvrouw. Gescheiden, 2 kinderen, parttime baantje in de zorg. Maar wel met een Mercedes.
Ik heb die neiging niet.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nog steeds een grotere motor dan die van de C1 waar mevr. Xpompompomx in rondrijdt.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ongetwijfeld een A of B met de kleinste motor die er is
Hahaha!quote:"Energieleveranciers kopen gas vaak vooraf in, waardoor kortetermijnbewegingen op de markt niet meteen effect hebben op de energierekening",
Ze zijn pas net begonnen, Europa staat voor een 'Perfect storm'quote:
Logisch, want de prijs voor nieuwe klanten kan alleen met de dagprijs bepaald worden.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:27 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hahaha!
Zondagochtend Budget Energie verlengd voor 1,20 euro per kuub.
Als ik nu kijk: Gas ¤ 1,42255 / m³
Hou toch op man
https://www.nu.nl/economi(...)uurder-geworden.htmlquote:Nieuw energiecontract is in anderhalve dag honderden euro's duurder geworden
Wie een nieuw energiecontract wil, moet er rekening mee houden dat de prijzen sinds maandagochtend hard zijn gestegen. Voor een gemiddeld huishouden is een energiecontract in anderhalve dag honderden euro's duurder geworden.
De gevolgen van de situatie in het Midden-Oosten voelen consumenten direct in hun portemonnee. Dat blijkt uit cijfers van prijsvergelijker Keuze.nl. Branchevereniging Energie-Nederland publiceerde maandag nog dat consumenten voorlopig geen last zullen hebben van de stijgende energieprijzen. Dat blijkt nu dus niet op te gaan voor mensen met een aflopend energiecontract.
Veel energieleveranciers hebben de cashbacks verlaagd en gastarieven verhoogd. Een aantal leveranciers heeft zelfs tijdelijk het aanbod teruggetrokken. Dat heeft als gevolg dat de prijzen bij alle energieleveranciers behoorlijk oplopen. Dat ziet ook Pim Holstvoogd, energie-expert bij vergelijker Independer. Tegen NU.nl zegt hij dat er meerdere scenario's zijn om rekening mee te houden.
"We merken dat energiemaatschappijen de afgelopen dagen regelmatig hun tarieven veranderen. De prijsstijgingen zijn nog niet schokkend hoog, maar we zien wel een stijgende lijn." Met een vast contract heb je daar niet direct last van. Voor iedereen met een variabel contract hangt het af van wat voor soort contract je hebt afgesloten, en of de tarieven iedere maand, kwartaal of halfjaarlijks veranderen.
Als je vaste contract binnenkort afloopt, is het belangrijk om goed op de prijzen te letten. "Hoe langer je wacht, hoe onzekerder het is of je dat ook voor een goede prijs kunt doen", zegt Holstvoogd. Hij voegt toe dat je kunt afwachten tot de situatie kalmeert, maar dat dat geen garantie is voor een lagere prijs. "Meer rust zie je meteen terug in de prijzen, maar dat weten we niet zeker. Daarom raadt hij aan niet te wachten als je zekerheid zoekt."
Dat geld alleen bij verlagingen.quote:Op dinsdag 3 maart 2026 16:27 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Hahaha!
Zondagochtend Budget Energie verlengd voor 1,20 euro per kuub.
Als ik nu kijk: Gas ¤ 1,42255 / m³
Hou toch op man
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |