abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 22:55:04 #176
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_220243125
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De E schaalt wel beter, kan je ook met een eigen groep aan je meterkast hangen als ik het zo lees?
Is maar net of je denkt dat je het wil uitbreiden.
Dat kan met de A ook? Of verwissel ik 'm weer met de D? Mijn hele gedachtengang is dat je 2 E's niet op dezelfde fase aan mag sluiten.

Dat betekent dus dat ik, mocht ik uit willen breiden, de 2e E op een andere locatie in huis moet zetten. Dat wil ik liever niet. Daarom lijkt het me handig als hij op 1 plek staat, maar als ik dan uit wil breiden, ik gewoon een module letterlijk er aan vast kan klikken, op dezelfde locatie als waar de 1e staat, en klaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_220243128
quote:
5s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En dat heb je allemaal zelf gedaan of laten doen?
Flink deel zelf gedaan, maar ik heb geen spullen om op het dak te klimmen en geen F-gassen certificaat. Dus ook een aantal dingen laten doen.
  maandag 2 maart 2026 @ 22:56:13 #178
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_220243133
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:55 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Flink deel zelf gedaan, maar ik heb geen spullen om op het dak te klimmen en geen F-gassen certificaat. Dus ook een aantal dingen laten doen.
Als je de andere woningen ook gelijk doet dan komen we ergens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_220243140
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet jouw probleem, ik weet het. Jij hebt een hoop geld uitgegeven om je steentje bij te dragen er geld aan te verdienen.
Uit de schattingen die ik maak denk ik wel zo'n 10-15% van de energie voor de warmtepomp zelf opgewekt te hebben. Dan heb ik het over ongeveer 1250 kWh wat ongeveer 150m3 is.

Daarnaast heb ik de zonnepanelen pas sinds eind 2023 en toen wist ik allang dat salderen zou stoppen en heb ik sindsdien 20% terug verdient, dus echt geld mee verdienen kun je niet van spreken. Maar ik kan wel zelf de inschatting maken dat dit mij op de lange termijn geen geld gaat kosten.
pi_220243148
quote:
5s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En dat heb je allemaal zelf gedaan of laten doen?
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:42 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Niet jouw probleem, ik weet het. Jij hebt een hoop geld uitgegeven om je steentje bij te dragen er geld aan te verdienen.
Begint het door te dringen dat er eerst wat gedaan moet worden voordat de vruchten geplukt kunnen worden?

Als er nu eens niet steeds zolang over geouwehoerd wordt wat er wel/niet/wel/niet/wel gedaan kan worden, maar er gewoon al 20 jaar werk van gemaakt was, dan hadden we nu veel minder problemen met netcongestie én waren gebouwen gemiddeld ook al lang veel beter geïsoleerd.
pi_220243149
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat kan met de A ook? Of verwissel ik 'm weer met de D? Mijn hele gedachtengang is dat je 2 E's niet op dezelfde fase aan mag sluiten.
E kan op stopcontact 800Watt doen of 2.500Watt op een eigen groep, dacht ik? En die kan je dan weer uitbreiden qua capaciteit en/of extra fasen?

quote:
Dat betekent dus dat ik, mocht ik uit willen breiden, de 2e E op een andere locatie in huis moet zetten. Dat wil ik liever niet. Daarom lijkt het me handig als hij op 1 plek staat, maar als ik dan uit wil breiden, ik gewoon een module letterlijk er aan vast kan klikken, op dezelfde locatie als waar de 1e staat, en klaar.
Hangt van je situatie en ruimte af natuurlijk.

M'n moeder heeft maar 1x 40A en is geen grootverbruiker, dus daar heb ik 4x 2,8kWh op 1 eigen groep gezet (3.200Watt). Installateur heeft m'n fabricaat nog even bekeken en de boel in de meterkast veilig aangesloten.
pi_220243158
Gisterochtend Budget Energie een jaar verlengd voor 1.20 per kuub, volgens mij ben ik net op tijd geweest :o
pi_220243167
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:01 schreef Saekerhett het volgende:
Gisterochtend Budget Energie een jaar verlengd voor 1.20 per kuub, volgens mij ben ik net op tijd geweest :o
Ja, dat denk ik ook.
Had m'n zus ook al getipt in januari (geloof ik, kan ook december geweest zijn), dus die is ook overgestapt. Die was contractvrij maar we zocht nog een goed moment om vast te zetten.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 23:07:16 #184
16180 crew  CoolGuy
pi_220243182
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:57 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Uit de schattingen die ik maak denk ik wel zo'n 10-15% van de energie voor de warmtepomp zelf opgewekt te hebben. Dan heb ik het over ongeveer 1250 kWh wat ongeveer 150m3 is.

Daarnaast heb ik de zonnepanelen pas sinds eind 2023 en toen wist ik allang dat salderen zou stoppen en heb ik sindsdien 20% terug verdient, dus echt geld mee verdienen kun je niet van spreken. Maar ik kan wel zelf de inschatting maken dat dit mij op de lange termijn geen geld gaat kosten.
Ik zie in Home Assistant dat ik voor 2025 48% van mijn zonneproductie zelf verbruikt heb, en ik dus 52% het net op heb gestuurd. Maar in 2025 had mijn vrouw nog geen EV, nu wel, dus die zal wel het eea gaan doen.

Als ik dan ook nog een accu in gebruik kan nemen zou ik dat percentage wel behoorlijk moeten kunnen opkrikken.

quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
E kan op stopcontact 800Watt doen of 2.500Watt op een eigen groep, dacht ik? En die kan je dan weer uitbreiden qua capaciteit en/of extra fasen?
[..]
Hangt van je situatie en ruimte af natuurlijk.

M'n moeder heeft maar 1x 40A en is geen grootverbruiker, dus daar heb ik 4x 2,8kWh op 1 eigen groep gezet (3.200Watt). Installateur heeft m'n fabricaat nog even bekeken en de boel in de meterkast veilig aangesloten.
Ja maar dat kan met die ander ook. Nee ik kan de E niet uitbreiden. Ik kan alleen maar een volgende unit kopen, maar die moet dus ook weer of in een stopcontact of direct naar de meterkast.

Dat is dus waarom ik naar een alternatief zit te kijken, want bij die ander kun je letterlijk batterijmodules op elkaar stapelen, dus dan heb je niet meerdere van die dingen verspreid staan door het huis.
pi_220243204
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zie in Home Assistant dat ik voor 2025 48% van mijn zonneproductie zelf verbruikt heb, en ik dus 52% het net op heb gestuurd. Maar in 2025 had mijn vrouw nog geen EV, nu wel, dus die zal wel het eea gaan doen.

Als ik dan ook nog een accu in gebruik kan nemen zou ik dat percentage wel behoorlijk moeten kunnen opkrikken.
[..]
Ja maar dat kan met die ander ook. Nee ik kan de E niet uitbreiden. Ik kan alleen maar een volgende unit kopen, maar die moet dus ook weer of in een stopcontact of direct naar de meterkast.

Dat is dus waarom ik naar een alternatief zit te kijken, want bij die ander kun je letterlijk batterijmodules op elkaar stapelen, dus dan heb je niet meerdere van die dingen verspreid staan door het huis.
Ik haalde die letters door elkaar vanwege een site die de specs verkeerd weergaf.
De E is inderdaad die verticale op wieltjes, die kan je niet uitbreiden. Mijn fout.

Wat voor omvormer heb je nu bij je zonnepanelen?
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 23:14:31 #186
16180 crew  CoolGuy
pi_220243219
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik haalde die letters door elkaar vanwege een site die de specs verkeerd weergaf.
De E is inderdaad die verticale op wieltjes, die kan je niet uitbreiden. Mijn fout.

Wat voor omvormer heb je nu bij je zonnepanelen?
Ik heb er 2. Solaredge 2200 en 5000 of 5500.
pi_220243228
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

[..]

Als ik google zie ik op meerdere site's staan dat je maximaal 3 Marstek Venus E 3.0 per fase kunt installeren.

Het is volgens mij zelfs toegestaan om 5x 2.5mm2 kabels door een 19mm buis te trekken en dan zou je met een lasdoos 3 thuisbatterijen elk op hun eigen fase kunnen installeren. Zou ik wel even dubbel checken met iemand die op de hoogte is van de regels en dan kan je die groep in ieder geval niet voor iets anders gebruiken. Maar dan zou je misschien 3x 2500W kunnen doen.

https://www.stralendgroen(...)VqRCD&v=1a13105b7e4e

quote:
Opschalen: meerdere units per fase mogelijk (typisch max. 3 per fase → 15.36 kWh en 7.5 kW op die fase)
pi_220243229
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:14 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb er 2. Solaredge 2200 en 5000 of 5500.
Ok, interessant wel.
Solaredge heeft ook batterijen, als je de omvormer vervangt door een type dat daarvoor geschikt is kan je dat koppelen.

Is wel duurder, heb je wel alles in 1 systeem en je kan tot 25kWh geloof ik.
Maar 2,2kW en 5kW zal wss 1-fase omvormers zijn? 5kW is er ook als short string versie.
Dat beperkt wel wat in de opties.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2026 23:24:34 ]
pi_220243246
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:16 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Als ik google zie ik op meerdere site's staan dat je maximaal 3 Marstek Venus E 3.0 per fase kunt installeren.

Het is volgens mij zelfs toegestaan om 5x 2.5mm2 kabels door een 19mm buis te trekken en dan zou je met een lasdoos 3 thuisbatterijen elk op hun eigen fase kunnen installeren. Zou ik wel even dubbel checken met iemand die op de hoogte is van de regels en dan kan je die groep in ieder geval niet voor iets anders gebruiken. Maar dan zou je misschien 3x 2500W kunnen doen.

https://www.stralendgroen(...)VqRCD&v=1a13105b7e4e
[..]

Vind het wel leuk dat je een stopcontact hebt op die Marstek zodat je hem als back-up power kan gebruiken.
Dat is per ¤ per kWh een stuk goedkoper dan een echte "mobiele power station" van bijvoorbeeld EcoFlow, Anker of Bluetti.
  Moderator maandag 2 maart 2026 @ 23:24:47 #190
16180 crew  CoolGuy
pi_220243268
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, interessant wel.
Solaredge heeft ook batterijen, als je de omvormer vervangt door een type dat daarvoor geschikt is kan je dat koppelen.

Is wel duurder, heb je wel alles in 1 systeem en je kan tot 25kWh geloof ik.
Ja daar heb ik eerder naar gekeken maar dan moet ik omvormers gaan vervangen die nog werken. Dat vind ik dan weer zonde van het geld.
pi_220243283
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vind het wel leuk dat je een stopcontact hebt op die Marstek zodat je hem als back-up power kan gebruiken.
Dat is per ¤ per kWh een stuk goedkoper dan een echte "mobiele power station" van bijvoorbeeld EcoFlow, Anker of Bluetti.
Dat maakt het ook zeker interessant. Volgens mij kun je zelfs de thuisaccu opladen via de backup poort, in geval van nood via de zonnepanelen. Maar dan moet je wel weten wat je doet en anapassingen aan de elektra laten doen (of zelf doen). Maar de thuisaccu kan dan als net functioneren, waardoor de zonnepanelen kunnen leveren.

Maar wat mij betreft gaat er niets boven een systeem waarbij je een inverter hebt voor zowel zonnepanelen als de thuisaccu, met backup functie. Maar dat zou meer hobby/interesse zijn.
pi_220243293
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:27 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Dat maakt het ook zeker interessant. Volgens mij kun je zelfs de thuisaccu opladen via de backup poort, in geval van nood via de zonnepanelen. Maar dan moet je wel weten wat je doet en anapassingen aan de elektra laten doen (of zelf doen). Maar de thuisaccu kan dan als net functioneren, waardoor de zonnepanelen kunnen leveren.

Maar wat mij betreft gaat er niets boven een systeem waarbij je een inverter hebt voor zowel zonnepanelen als de thuisaccu, met backup functie. Maar dat zou meer hobby/interesse zijn.
Heb toevallig vandaag wat Folding@home machines verhuisd naar m'n "nieuwe" woning. Daar is al voldoende vulling van de thuisbatterijen uit de zonnepanelen om ze geheel op solar te laten draaien.

Maar die set kan idd ook als back-up draaien. Was wel een klus, moest 2x 55meter 10mm2 kabel heen omdat alles in het bijgebouw staat :')

Dat was een rol kabel die ik iig niet van de grond kreeg :+
  maandag 2 maart 2026 @ 23:41:13 #193
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_220243325
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb toevallig vandaag wat Folding@home machines verhuisd naar m'n "nieuwe" woning. Daar is al voldoende vulling van de thuisbatterijen uit de zonnepanelen om ze geheel op solar te laten draaien.

Maar die set kan idd ook als back-up draaien. Was wel een klus, moest 2x 55meter 10mm2 kabel heen omdat alles in het bijgebouw staat :')

Dat was een rol kabel die ik iig niet van de grond kreeg :+
Wat heeft deze bs allemaal met de gas prijs van doen?
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_220243331
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:41 schreef SilverMane het volgende:

[..]
Wat heeft deze bs allemaal met de gas prijs van doen?
Dat (!) is wel een goede vraag.
Mss moeten we dit onderwerp ff naar het zonnepanelen / accu topic verhuizen.
pi_220244017
quote:
14s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je de andere woningen ook gelijk doet dan komen we ergens.
Waarom hou je mij verantwoordelijk voor het struisvogel gedrag van andere woningeigenaren?

Alle woningen die ik in eigendom krijg zal ik verduurzamen en gasloos maken. Woningen van anderen zijn primair de verantwoordelijkheid van die andere eigenaren. Daarbij deel ik graag mijn tips en ervaringen en doe ik mijn best om het voor die anderen makkelijker te maken.

In dat "makkelijker maken" heb ik al vele honderden uren gestoken waar het gaat om de netbeheerders aanspreken op hun leugens en pogingen tot oplichting en misleiding.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 07:06:28 #196
24533 ACT-F
pi_220244040
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 07:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom hou je mij verantwoordelijk voor het struisvogel gedrag van andere woningeigenaren?
Is het wel struisvogelgedrag? Zou het misschien ermee te maken kunnen hebben dat niet iedereen hetzelfde inkomen heeft als jij? Dat het geen onwil maar onmacht is.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 07:11:23 #197
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220244059
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 22:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je bent echt strontvervelend de laatste tijd, doe er wat mee.
Voorheen hadden we nog wel eens een leuke discussie hier.
:')

Hij krijgt een keertje tegengas hoor.
Hij zit je te trollen, heb je dat niet door?

Op precies dezelfde manier als dat jij continu doet met je lievelingetjes.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220244138
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 07:06 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Is het wel struisvogelgedrag? Zou het misschien ermee te maken kunnen hebben dat niet iedereen hetzelfde inkomen heeft als jij? Dat het geen onwil maar onmacht is.
De meeste werkenden hebben inderdaad niet hetzelfde inkomen als mij, maar een hoger inkomen.
Men geeft liever tienduizenden euro's uit aan een dure keuken of badkamer dan dat er een paar duizend euro aan isolatie wordt besteed.

Maar ik hoor ze straks wel weer jammeren als de gasprijzen ¤2 en hoger zijn.
  dinsdag 3 maart 2026 @ 07:43:52 #199
24533 ACT-F
pi_220244150
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 07:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De meeste werkenden hebben inderdaad niet hetzelfde inkomen als mij, maar een hoger inkomen.
Men geeft liever tienduizenden euro's uit aan een dure keuken of badkamer dan dat er een paar duizend euro aan isolatie wordt besteed.

Maar ik hoor ze straks wel weer jammeren als de gasprijzen ¤2 en hoger zijn.
En je gaat ervan uit dat iedereen een eigen woning heeft waar die naar hartelust kan sleutelen met aangeboren technische vaardigheden?
  dinsdag 3 maart 2026 @ 07:56:53 #200
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_220244197
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 23:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat denk ik ook.
Had m'n zus ook al getipt in januari (geloof ik, kan ook december geweest zijn), dus die is ook overgestapt. Die was contractvrij maar we zocht nog een goed moment om vast te zetten.
Ik wilde een tijdje geleden contract afkopen en overstappen op variabel. Uiteindelijk niet gedaan gelukkig. Vaste contract loopt nu af op 14 oktober. Hopelijk is het tegen die tijd weer genormaliseerd. :X
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')