quote:Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs
Energiearmoede
Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken
De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen
Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)quote:'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'
Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Het probleem is dat men zou denken dat de aardgasreserves in Nederland vooral voor Nederland bestemt zijn, maar dat is uitdrukkelijk niet het geval. De overheid kan dat wel oplossen door zelf het gas op te kopen dat in reserve is, dat idee wordt al geopperd, maar daaraan zitten kosten verbonden en het kan een markt verstorende werking hebben. Voor een Free-rider zoals Belgie zou het problematisch zijn als de nederlandse overheid ertoe zou overgaan. Het goedkoop meeliften op kosten van de noorder buur is dan voorbij.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 18:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)iet-zo-slecht-gevuld
Dat valt alleszins mee, erger is het bodemloos te gerakenquote:
Door de grote hoeveelheid wiebelstroom is het nu niet meer rendabel om jaarcontracten aan te bieden en moeten we minimaal de piek- en daluren verschuiven, maar liefst (zeker voor zonnepaneel bezitters) de zaak helemaal dynamisch maken. We zitten nu op een uur, als ik het goed heb begrepen. Intern is dat een kwartier en we lopen er al tegenaan dat het nog veel sneller moet. Zeker de doorlooptijd is te lang. Het moet dus zo snel mogelijk helemaal dynamisch worden, anders kunnen de energiemaatschappijen er niet genoeg geld meer aan verdienen.quote:
In het artikel wordt gesproken over dynamische gascontracten. Dan betaal je de dagprijs van het gas. Energiemaatschappijen moeten van tevoren inkopen, maar willen niet te veel inkopen omdat de prijs in de tussentijd kan zakken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 23:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Door de grote hoeveelheid wiebelstroom is het nu niet meer rendabel om jaarcontracten aan te bieden en moeten we minimaal de piek- en daluren verschuiven, maar liefst (zeker voor zonnepaneel bezitters) de zaak helemaal dynamisch maken. We zitten nu op een uur, als ik het goed heb begrepen. Intern is dat een kwartier en we lopen er al tegenaan dat het nog veel sneller moet. Zeker de doorlooptijd is te lang. Het moet dus zo snel mogelijk helemaal dynamisch worden, anders kunnen de energiemaatschappijen er niet genoeg geld meer aan verdienen.
En dus is de markt erg wisselvallig geworden en komen er steeds meer partijen en verdienmodellen bij. Dus in plaats van de NAM gewoon de opdracht te geven aardgas te kopen om de voorraden aan te vullen, gaan ze nu zitten wachten tot het aardgas voor een goede prijs aangeboden wordt. En hopen ze dat het genoeg is. Ondertussen wordt dat gas ook weer verkocht.
Voor zover ik het begrijp, uit jouw eigen link.
Ja, omdat ze op de energiemarkt niet meer voor het hele jaar in kunnen kopen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 00:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In het artikel wordt gesproken over dynamische gascontracten. Dan betaal je de dagprijs van het gas. Energiemaatschappijen moeten van tevoren inkopen, maar willen niet te veel inkopen omdat de prijs in de tussentijd kan zakken.
klopt en dat was niet dom , kunt je niet ver van te voren vast leggen want dat ga je bezurenquote:Op zondag 17 augustus 2025 00:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In het artikel wordt gesproken over dynamische gascontracten. Dan betaal je de dagprijs van het gas. Energiemaatschappijen moeten van tevoren inkopen, maar willen niet te veel inkopen omdat de prijs in de tussentijd kan zakken.
Vast wel als je genoeg biedt voor de m3 prijs.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 23:04 schreef Elan het volgende:
Kun je een vast contract tussentijds eigenlijk verlengen? Dus stel je hebt nog een jaar of meer en je wil alvast gaan verlengen.
je kunt op de site van je huidige leverancier zien hoe hoog je boete zal zijnquote:Op zaterdag 16 augustus 2025 23:04 schreef Elan het volgende:
Kun je een vast contract tussentijds eigenlijk verlengen? Dus stel je hebt nog een jaar of meer en je wil alvast gaan verlengen.
Ook als je bij dezelfde aanbieder blijft? Een contract is een contract en daar zit je aan vast maar in de meeste andere sectoren zijn bedrijven bijzonder happig als je tussentijds besluit te verlengen.quote:Op zondag 17 augustus 2025 02:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
je kunt op de site van je huidige leverancier zien hoe hoog je boete zal zijn
meestal is tussentijds overstappen niet verstandig , omdat er ook overdracht kosten meespelen
Ja met die vraag zit ik ook, volgens mij wat ze technisch kunnen doen is je contract annuleren en opnieuw aanmaken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 23:04 schreef Elan het volgende:
Je aanbieder geeft op , in de MIJN deel van die sitequote:Op zondag 17 augustus 2025 09:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook als je bij dezelfde aanbieder blijft? Een contract is een contract en daar zit je aan vast maar in de meeste andere sectoren zijn bedrijven bijzonder happig als je tussentijds besluit te verlengen.
men zegt dat we in de toekomst allemaal dynamische contracten gaan krijgen,quote:Op zondag 17 augustus 2025 09:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
Soorten contracten:
1. Vaste prijs, voor 1 of 3 jaar.
2. Variabele prijs, 1 of 2 jaar. De prijs verandert regelmatig.
3. Dynamische prijs, minimaal 1 jaar. De prijs verandert ieder uur of kwartier. Mogelijk in de toekomst nog sneller.
Die eerste is heel duur aan het worden en we moeten allemaal aan de derde zodra alle meters vervangen zijn door slimme. Ondertussen krijg je in de eerste en tweede nieuwe piek- en dal tarieven: Tussen 5 en 10 is het duur (150%), tussen 10 en 5 is het goedkoop (50%), in totaal vier per dag.
Ik denk dat er langdurig vraag zal blijven naar vaste contracten, vooral wat betreft aardgas. Voor veel huishoudens is het risico te groot, er is onvoldoende financiele reserve en vermoedelijk vaker nog, ontbreekt het aan de benodigde discipline voor een aanzienlijke reserve.quote:Op zondag 17 augustus 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men zegt dat we in de toekomst allemaal dynamische contracten gaan krijgen,
er moet veel simpele signalering komen op het moment van lage energie prijzen , dat zal de netcongestie sterk doen afnemenquote:Op zondag 17 augustus 2025 20:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat er langdurig vraag zal blijven naar vaste contracten, vooral wat betreft aardgas. Voor veel huishoudens is het risico te groot, er is onvoldoende financiele reserve en vermoedelijk vaker nog, ontbreekt het aan de benodigde discipline voor een aanzienlijke reserve.
Dat is alleen handig voor dynamische gebruikers wat betreft elektra, mensen met discipline en een fin. reserve tav dynamisch gas. Echter het gasverbruik hangt erg af van het weer gedurende de koudere maanden. De stook hangt af van het weer en men kan dat moeilijk/niet verschuiven want dan zit je in de koudequote:Op zondag 17 augustus 2025 20:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er moet veel simpele signalering komen op het moment van lage energie prijzen , dat zal de netcongestie sterk doen afnemen
voor electra en ook voor gas
desnoods een rood lampje in de keuken
begrijp ik maar het in huis hebben van die signalering kan mensen wel energiebewust maken , ook al doen mensen er niets mee, de overheid moet zulke apparaatjes gratis verstrekkenquote:Op zondag 17 augustus 2025 20:42 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is alleen handig voor dynamische gebruikers wat betreft elektra, mensen met discipline en een reserve tav gas. Echter het gasverbruik hangt erg af van het weer gedurende de koudere maanden. De stook hangt af van het weer en men kan dat moeilijk/niet verschuiven want dan zit je in de koude
Tsja, die saldering heeft achteraf gezien nogal negatief uitgepakt in een aantal opzichten. Men had beter kunnen kijken hoe de zweden en finnen het hebben aangepakt, maar ja nederlanders moeten altijd koste wat kost het wiel zelf uitvindenquote:Op zondag 17 augustus 2025 20:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
begrijp ik maar het in huis hebben van die signalering kan mensen wel energiebewust maken , ook al doen mensen er niets mee, de overheid moet zulke apparaatjes gratis verstrekken
Ik merk bij mezelf dat ik nergens meer op let want we hebben toch saldering
Dat is zeker niet goed
iedereen snapt dat die saldering bedrijfseconomisch volledig gestoord is , maar als je dat op FOK post dan ben je een eikel en valt heel fok over je heenquote:Op zondag 17 augustus 2025 20:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, die saldering heeft achteraf gezien nogal negatief uitgepakt in een aantal opzichten. Men had beter kunnen kijken hoe de zweden en finnen het hebben aangepakt, maar ja nederlanders moeten altijd koste wat kost het wiel zelf uitvinden
Nee, we hadden goed naar de Noren moeten kijken. Alhoewel al dat geld dan nu bij de rijken zat.quote:Op zondag 17 augustus 2025 20:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Tsja, die saldering heeft achteraf gezien nogal negatief uitgepakt in een aantal opzichten. Men had beter kunnen kijken hoe de zweden en finnen het hebben aangepakt, maar ja nederlanders moeten altijd koste wat kost het wiel zelf uitvinden
De belastingen voor bedrijven en aandeelhouders verder verlagen, natuurlijk. Zoals altijd.quote:Op zondag 17 augustus 2025 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen snapt dat die saldering bedrijfseconomisch volledig gestoord is , maar als je dat op FOK post dan ben je een eikel en valt heel fok over je heen
Mijn zwager zei in 2011 al dat die saldering niet lang zal duren , want voor die verspilling moeten de energiebedrijven duur aardgas branden in de winter , en krijgen in de zomer waardeloze stroom terug
ik zeg nee dat denk ik ook niet
maar een voordeel de nek omdraaien dat kost je kiezers, zie de HRA
Nu zit men met de vilatax die steeds hoger wordt , in het licht van de afbouw van wet hillen
wat gaan ze daarmee doen ???????????
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |