Vroeger was het veel beter. Had je alleen zo'n klein rood ledje op de tv of zo. Maar die felle blauwe leds zijn echt pure aidsquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:40 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Doen ze bewust die gore reptielen
OF GEWOON DIE LEDJES NIET ZO FEL MAKENquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:44 schreef mschol het volgende:
gewoon duurdere apparatuur kopen dat een nachtmode heeft
welke folderquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:52 schreef Aberkullie het volgende:
Is het die ventilator uit de folder?
De ventilator is van de lidl ja 25 euro, wat er in de folder staat zou ik niet weten ik heb een Nee-Nee sticker op mijn brievenbus zoals de meeste normale mensenquote:
Ik snap het nietquote:
Je zusje heeft er ook zo eentje op d'r vibratorquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:50 schreef SuperNeger het volgende:
OF GEWOON DIE LEDJES NIET ZO FEL MAKEN
Helaas kan dat niet. Elke kleur heeft bij leds namelijk zijn eigen voltage. Het is niet mogelijk om met een soldeerbout even een led van een andere kleur te plaatsen:quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 15:41 schreef Jordy-B het volgende:
Bij apparatuur waarbij ik het de moeite vind, zoals de computerkast, wissel ik blauwe ledjes om voor iets amberkleurigs. Voor de rest is er ducttape.
goh. Het zit er al jaren zonder probleem in.quote:
Dat is nagenoeg onmogelijk, tenzij je nu iets verzwijgt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:37 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
goh. Het zit er al jaren zonder probleem in.
Ik kan me niet herinneren of ik er een weerstand tussen gezet heb, of het aantal leds heb vergroot. Het zit er al zeven jaar in. De kast ervoor heeft er ook zeven jaar mee gedraaid. Bij de pc ervoor heb ik het ook gedaan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:38 schreef Paddo het volgende:
[..]
Dat is nagenoeg onmogelijk, tenzij je nu iets verzwijgt.
En dat eerste zal bijna wel moeten. Ik reageerde omdat andere mensen anders denken "Oh? kan dat ook?" maar het is riskant, omdat je zult moeten weten wat je doet. Weerstand plaatsen (even uitrekenen welke) of meerdere leds in serie kan het oplossen, maar je zult moeten berekenen hoe.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:46 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren of ik er een weerstand tussen gezet heb, of het aantal leds heb vergroot. Het zit er al zeven jaar in. De kast ervoor heeft er ook zeven jaar mee gedraaid. Bij de pc ervoor heb ik het ook gedaan.
Echt zoiets wat ik volgende week alweer vergeten ben, maar toch wel interessant.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:21 schreef Paddo het volgende:
[..]
Helaas kan dat niet. Elke kleur heeft bij leds namelijk zijn eigen voltage. Het is niet mogelijk om met een soldeerbout even een led van een andere kleur te plaatsen:
rood 1,6 volt
geel 2,0 volt
groen 2,1 volt
blauw 3,2 volt
wit 3,2 volt
IR (infra-rood) 1,1 volt
UV (ultra-violet) 3,0 volt
(bron)
Voor het bereiken van een kleur is een bepaald proces nodig, en dat bepaalt het voltage. Er zijn dus geen rode leds die ook 4 volt aankunnen.
Kent u dat niet?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:55 schreef Hogwarts het volgende:
[..]
Ik snap het nietnaar dat kan ook komen omdat ik koalo skaffa ben
Er is een best grote kans dat die blauwe Leds helemaal niet op 3,1V aangestuurd werden. Want die doen het ook prima op minder. Dus het is nogal voorbarig aan te nemen dat elke blauwe led altijd op 3,1V is aangesloten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:49 schreef Paddo het volgende:
[..]
En dat eerste zal bijna wel moeten. Ik reageerde omdat andere mensen anders denken "Oh? kan dat ook?" maar het is riskant, omdat je zult moeten weten wat je doet. Weerstand plaatsen (even uitrekenen welke) of meerdere leds in serie kan het oplossen, maar je zult moeten berekenen hoe.
Deze aannames kloppen grotendeels niet.quote:Op zondag 17 augustus 2025 21:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
Er is een best grote kans dat die blauwe Leds helemaal niet op 3,1V aangestuurd werden. Want die doen het ook prima op minder. Dus het is nogal voorbarig aan te nemen dat elke blauwe led altijd op 3,1V is aangesloten.
En bij de betere led-drivers is de stroom gecontroleerd en niet de spanning, dus dan gaat je verhaal al helemaal niet op. Zou waarschijnlijk een beetje Overkill zijn voor een stand-by ledje, maar is niet ondenkbaar bij een computerkast met meerde leds er in.
In principe heb je gelijk hoor, dat verschillende kleuren een andere maximale spanning hebben. Maar in de praktijk is dat dus vaak niet zo relevant.
Jeetje, zijn we nu al zo ver heen, dat „vraag maar ChatGPT“ als sluitend bewijs wordt gezien?quote:Op zondag 17 augustus 2025 22:37 schreef Paddo het volgende:
[..]
Deze aannames kloppen grotendeels niet.
Led driver is niet bedoeld voor ledjes in apparaten. Dit zijn stroomvoorzieningen om led armaturen te regelen. In een apparaat met een power ledje zit geen driver, maar een weerstandje. Je verhaal over spanning en stroom klopt ook niet: deze werken meestal op pulse width modulation oftewel PWM. (Hele snelle flitsen die dimmen suggereren) Dat verhaal over drivers speelt niet in dit verhaal..
Waarom niet anders? Omdat het eerste deel van je verhaal ook niet klopt. Leds zijn niet goed dimbaar. (Nogmaals: de reden dat elke kleur zijn eigen voltage heeft is omdat het proces waarbij licht ontstaat bij dat voltage op gang komt) Stel dat je met een potmeter een led wil dimmen: na een heel klein dimmetje gaat hij gewoon uit. Daarom klopt je eerste alinea ook niet. Prop een blauwe led op een plek waar een rode zat, en er gebeurt niets.
En als we dan gelijk maar alle glazen ingooien: de opmerking dat de betere leddrivers op stroom en niet op spanning gecontroleerd worden is een klein beetje waar, maar alleen voor powerleds. Hiermee voorkom je ongelijke verlichting. Maar voor de meeste andere drivers -die even goed zijn, maar niet voor powerleds- gaat dit verhaal niet op. (Maar ook dat doet niet ter zake in dit verhaal, leds in apparaten worden niet door drivers aangestuurd)
Mocht iemand dit antwoord in twijfel trekken: vraag eens aan chatGPT of je straffeloos in een apparaat de led van kleur A kunt vervangen door een led van kleur B. Het antwoord is : dat kan, als je ook maar de weerstand verandert. Zeg maar wat JordyB waarschijnlijk heeft gedaan. (en dus niets met drivers)
Je mag het ook googlen, maar het is lastig uitlegbaar. Je mag ook mijn uitleg accepteren, maar de AI bots kunnen je uitleggen waarom het klopt.quote:Op zondag 17 augustus 2025 22:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jeetje, zijn we nu al zo ver heen, dat „vraag maar ChatGPT“ als sluitend bewijs wordt gezien?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |