--------------------------------------------------quote:Toeristen klagen: 'Midweek Texel duurder dan weekje vliegen naar Griekenland'
Het regent klachten over de hoge kosten van een vakantie in eigen land. "Midweekje Texel? Met vier man acht dagen Griekenland is veel voordeliger." Is een zonvakantie naar het buitenland echt veel goedkoper dan een weekje langs de kust in Noord-Holland? Wat zeggen experts? "De keuze is aan de consument. Wat minder zon of zit je graag met 40 graden op een Grieks eiland?"
Op Facebook is een discussie losgebarsten. Een vakantieganger op Texel is geschrokken van de prijzen op het Waddeneiland. "Met vier man acht dagen Griekenland is nog voordeliger." Er staan zo'n tweehonderd reacties bij die er niet om liegen: "Nederland is gek geworden, maar het zit nog steeds vol." Of deze: "Vorig jaar eind juni voor een week twee chalets in de duinen gehuurd. Alles bij elkaar opgeteld een klein fortuin kwijt."
Echt voor iedere beurs wel iets passends
Rosalie Lap van VVV Texel wijst erop dat overal in Nederland de prijzen aan het stijgen zijn. En toch is vrijwel alles vol: "Er is op Texel echt voor iedere beurs passende accommodatie. Het aanbod is groot en de kwaliteit is behoorlijk omhoog gegaan om mee te kunnen met de eisen van de huidige toerist."
Volgens Lap kiezen toeristen tegenwoordig steeds vaker voor luxe huisjes. "Ondernemers gaan met hun tijd mee. Ik snap heel goed de discussie over die inhaalslag naar duurdere locaties, maar Texel is geen uitzondering."
Is een vakantie in het buitenland dan echt goedkoper dan een vakantie in eigen regio? Een willekeurige zoekopdracht voor eenzelfde soort huisje voor vier personen voor acht dagen levert al snel een duidelijk beeld op:
- Texel (september): ¤ 1.800
- Kreta (september, incl. vlucht): ¤ 1.200
Je kunt die prijzen moeilijk met elkaar vergelijken, zegt toerismedeskundige Goof Lukken van de Universiteit van Breda. "Op Texel is de vraag veel groter dan het aanbod als je vergelijkt met het massatoerisme op bijvoorbeeld Kreta. Texel zit aan zijn grens wat toerisme betreft en wil ook exclusief blijven. Touroperators kopen zonvakanties groot in en kunnen die goedkoop aanbieden. Daarnaast zijn de personeelskosten op Kreta veel lager."
Belasting op overnachten gaat omhoog
Volgend jaar wordt een vakantie in Nederland mogelijk nog duurder. Dan stijgt de belasting voor overnachtingen in hotels en vakantiehuisjes van 9 procent naar 21 procent. Ook daarop reageren mensen op Facebook: "Straks hebben alle rijken en tweeverdieners alles voor zichzelf. Graaiers maken zichzelf kapot."
Er ligt zeker een zorg bij de belastingverhoging, zegt Goof Lukken. "Vakanties hier in Nederland liggen nu nog binnen handbereik. Als dat flink duurder wordt komen er steeds meer mensen die minder, en misschien helemaal niet meer op vakantie kunnen. De toeristische sector is hard bezig druk uit te oefenen op de regering om de verhoging tegen te houden."
Zit je graag met 40 graden op Kreta?
Uiteindelijk is de keuze aan de vakantiegangers wat ze doen met hun vakantiegeld, zegt Lukken: "Zeker in deze tijd willen mensen even weg uit de realiteit. Kijk, op Texel is de zonzekerheid misschien wat geringer, maar zit je graag met 40 graden op Kreta? Texel heeft wat dat betreft unieke kwaliteiten. Het is er kleinschalig, er is mooie natuur, het is dichtbij en makkelijk bereikbaar."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)gen-naar-griekenland
Hier stopte ik met lezenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:31 schreef Starhopper het volgende:
Op Facebook is een discussie losgebarsten
Wauw. Bedankt weer, experts.quote:Wat zeggen experts? "De keuze is aan de consument. Wat minder zon of zit je graag met 40 graden op een Grieks eiland?"
800 euro in turkije?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:33 schreef de_boswachter het volgende:
Texelwaarom pijnigen mensen zich op vakantie. Texel ook hahahahahaha
Niet voor ¤800 all-in aan de Turkse Rivièra zitten in een resort vol met lekker wijven en mega veel glijbanen
Eigenlijk stellen de experts dus de vraag aan de leken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:37 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wauw. Bedankt weer, experts.
Verstandig.quote:
Texel is wel ok voor een weekendje buiten hoogseizoenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:37 schreef Eightyone het volgende:
Beiden niet m'n ding. Texel lijkt me saai, en zon-zee-strand is niet mijn idee van een leuke vakantie (laat staan 40 graden).
Maar vakantie is sowieso duur, als een tent niks voor je is.
Geen idee wat ik (weinig interesse in zwemmen of naar schapen kijken) er zou kunnen doen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:52 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Texel is wel ok voor een weekendje buiten hoogseizoen
Uhhh 1800 is duurder dan 1200. Klaar. Zie je wel je kan ze vergelijken.quote:- Texel (september): ¤ 1.800
- Kreta (september, incl. vlucht): ¤ 1.200
Je kunt die prijzen moeilijk met elkaar vergelijken, zegt toerismedeskundige Goof Lukken van de Universiteit van Breda. "Op Texel is de vraag veel groter dan het aanbod als je vergelijkt met het massatoerisme op bijvoorbeeld Kreta. Texel zit aan zijn grens wat toerisme betreft en wil ook exclusief blijven. Touroperators kopen zonvakanties groot in en kunnen die goedkoop aanbieden. Daarnaast zijn de personeelskosten op Kreta veel lager."
Je ziet nog eens wat, wat je gewoonlijk niet ziet.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:56 schreef Perox het volgende:
...Als ik op vakantie zou willen dan. Ik vind het sowieso zijn geld niet waard.
quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Uhhh 1800 is duurder dan 1200. Klaar. Zie je wel je kan ze vergelijken.
Dit is wel een essentieel stukje hè Hans. Hoe exclusief Texel verder is laat ik wijselijk maar even in het midden.quote:Texel zit aan zijn grens wat toerisme betreft en wil ook exclusief blijven
Als je exclusief wil blijven moet je niet in de zelfde zin gaan zeggen dat er voor iedere beurs een plekje is.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Dit is wel een essentieel stukje hè Hans. Hoe exclusief Texel verder is laat ik wijselijk maar even in het midden.
Laten we die benaming "Universiteit van Breda" maar weer snel intrekken inderdaadquote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:55 schreef xzaz het volgende:
[..]
Uhhh 1800 is duurder dan 1200. Klaar. Zie je wel je kan ze vergelijken.
Dat wordt dan ook door de mevrouw van VVV Texel gezegd. Je weet wel, dat kantoor wat toerisme zou moeten bevorderen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als je exclusief wil blijven moet je niet in de zelfde zin gaan zeggen dat er voor iedere beurs een plekje is.
Ja, en dat ziet een toerismedeskundige dus niet.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:04 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dat wordt dan ook door de mevrouw van VVV Texel gezegd. Je weet wel, dat kantoor wat toerisme zou moeten bevorderen.
quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:05 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja, en dat ziet een toerismedeskundige dus niet.
Volgens mij zeggen ze toch echt wel min of meer hetzelfde.quote:Rosalie Lap van VVV Texel wijst erop dat overal in Nederland de prijzen aan het stijgen zijn. En toch is vrijwel alles vol
De oorzaak is min of meer ook irrelevant. Een weekje Griekenland goedkoper dan een weekje Texel is gewoon waar.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij zeggen ze toch echt wel min of meer hetzelfde.
Camping kost tegenwoordig ook heel duurquote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:37 schreef Eightyone het volgende:
Beiden niet m'n ding. Texel lijkt me saai, en zon-zee-strand is niet mijn idee van een leuke vakantie (laat staan 40 graden).
Maar vakantie is sowieso duur, als een tent niks voor je is.
Qua financieel geld me dunktquote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:14 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Camping kost tegenwoordig ook heel duur
1200 om met 4 personen naar griekenland te vliegen inclusief hotel is natuurlijk totale bullshit, tenzij je misschien met ryanair vliegt zonder bagage en ergens in het binnenland in een houtenkrot gaat zitten zonder rioleringquote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:10 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ik zie meer prijzen onder de 1250 euro voor een midweek Texel dan daarboven. Voor 2 volwassenen en 2 kinderen t/m 17.
Als ik hetzelfde doe voor Griekenland kom ik op bedragen uit die veel hoger liggen
Klinkt als een soa.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:12 schreef Raw85 het volgende:
Ik ben nog nooit in Serchonissos geweest, ik zou er graag een keer heen willen
Doen wij ook altijd. Scheelt een hoop.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Het helpt ook om vroeg te boeken, niet last minute.
Ik had m’n zomervakantie al in december geboekt, ga ik dit jaar weer doen.
Niet in hoogseizoen gaan broer. Maar ok, je hebt gelijk. Vorig jaar nog voor ¤895 week geweest. 4 kg zwaarder op terugreis.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:45 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
800 euro in turkije?
Dat was vroeger bro
Dit ook ja...quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:22 schreef myShizzle het volgende:
Wat niet eens is meegenomen zijn de exorbitante prijzen in de horeca. 4 euro voor een colaatje of 26 euro voor een diepvries schnitzel met wat patat. Dat scheelt je meer dan de helft in het buitenland
december is niet vroeg meer tegenwoordigquote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:25 schreef MissButterflyy het volgende:
Het helpt ook om vroeg te boeken, niet last minute.
Ik had m’n zomervakantie al in december geboekt, ga ik dit jaar weer doen.
Bekend van het programma 'Oh Oh Sercho'?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:12 schreef Raw85 het volgende:
Ik ben nog nooit in Serchonissos geweest, ik zou er graag een keer heen willen
Ik verwijs graag naar je ondertitel.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:29 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Niet in hoogseizoen gaan broer. Maar ok, je hebt gelijk. Vorig jaar nog voor ¤895 week geweest. 4 kg zwaarder op terugreis.
Ja, buiten de vakanties kan dat vast nog wel inderdaad.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:29 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Niet in hoogseizoen gaan broer. Maar ok, je hebt gelijk. Vorig jaar nog voor ¤895 week geweest. 4 kg zwaarder op terugreis.
Vliegschaamtequote:Op woensdag 13 augustus 2025 09:56 schreef Perox het volgende:
In september is het gemiddeld 28 graden op Kreta vs 19 op Texel. Beetje bullshit vergelijking dus. Gezien vliegschaamte niet meer een ding is, zou ik het wel weten. Als ik op vakantie zou willen dan. Ik vind het sowieso zijn geld niet waard.
In de Icarus Towerquote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:01 schreef DjVero het volgende:
[..]
Vliegschaamte
Misschien zijn doe-alsof-je-vliegt kantoren wel wat!
Dan kunnen ze daarna lekker opscheppen hoe bruin ze zijn geworden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:26 schreef franske19 het volgende:
Ik heb nooit begrepen dat mensen 2 weken ergens aan zee of zwembad willen liggen. Niet mijn idee van vakantie. Maar kennelijk is het zo populair dat men deze prijzen kan vragen.
Hier zie ik ook steeds vaker jongeren naar het strandje of park lopen met emmers vol blikjes bier en frisdrank van de super. En daar pleuren ze dan een paar zakken van die supermarkt ijsblokjes opquote:Op woensdag 13 augustus 2025 10:32 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dit ook ja...
Schandalig om ¤4 te durven vragen voor een glas cola van 20cl..
Een fles in NL kost nog geen ¤1,50 per liter....
Inkoopsprijs is nóg goedkoper.
Dus aan 1 fles verdienen ze sowieso ¤18,50
Boewoehoe, wat heeft de horeca het zwaar...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |