abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218485784
Het roer van mijn zeilboot is zo verroest dat ik denk dat er een nieuwe op moet. Het is een as van 2 centimeter doorsnee en ongeveer een meter lang. Onderaan bij het blad moeten dus wat balkjes op de as en daar moet dan een blad aan komen. Ik heb nog nooit gelast. Zou ik dit zelf kunnen doen? En als ik het laat doen, heeft er iemand een idee van de kosten? Ook van het materiaal natuurlijk. Kan dit van staal, of van rvs?
pi_218485840
Ja dat kan je zelf lassen,
Zeker als je nog nooit gelast hebt en geen verstand hebt van de materialen,

Gouden idee voor als je over een tijdje het IJsselmeer wil over steken

Succes gegarandeerd
  Moderator dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:20:10 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_218485955
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:08 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Ja dat kan je zelf lassen,
Zeker als je nog nooit gelast hebt en geen verstand hebt van de materialen,

Gouden idee voor als je over een tijdje het IJsselmeer wil over steken

Succes gegarandeerd
Nou, kijk dat zijn nou de sarcastische reacties waar iemand op zit te wachten..

@flappy
Vaak is RVS 316 toch wel een soort standaard materiaal verwacht ik, ook moet het laswerk kaarsrecht en haaks zitten, anders stuurt de zeilboot natuurlijk slecht. Ook kan het geheel door het lassen kromtrekken.

Ik zou het niet als allereerste las object kiezen en het werk door derden laten uitvoeren.
Denk dat je dan wel ongeveer ¤ 300,- ervoor kwijt bent inclusief materiaal.
pi_218486055
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 17:58 schreef flappy het volgende:
Het roer van mijn zeilboot is zo verroest dat ik denk dat er een nieuwe op moet. Het is een as van 2 centimeter doorsnee en ongeveer een meter lang. Onderaan bij het blad moeten dus wat balkjes op de as en daar moet dan een blad aan komen. Ik heb nog nooit gelast. Zou ik dit zelf kunnen doen? En als ik het laat doen, heeft er iemand een idee van de kosten? Ook van het materiaal natuurlijk. Kan dit van staal, of van rvs?
RVS onder water creëert doorgaans meer problemen dan dat je ermee oplost.

Beste gewoon stalen blad van gestraald staal en dan in de twee-componenten zetten voordat je er anti-fouling overheen zet.

Zelf een roerblad lassen is prima te doen, maar doe het even met iemand die al wat vaker gelast heeft erbij. Als beginner zijn er te veel foutjes die gemaakt kunnen worden voor zo’n vitaal iets als een roerblad.

Als het windkracht 3-4 is dan kun je in nood nog wat rommelen, en als je een beetje een goed gebalanceerd bootje hebt met de zeilen sturen, maar bij windkracht 5-6, met pech aan lage wal, zoals bij de Rotterdamse hoek, kan het heel snel heel naar worden.

Tot slot: als je binnen last kun je prima CO2 gebruiken als beschermgas, maar als je buiten last beter Argon. CO2 vervliegt te snel.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 12-08-2025 18:42:41 ]
pi_218486103
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

@:flappy
Vaak is RVS 316 toch wel een soort standaard materiaal verwacht ik, ook moet het laswerk kaarsrecht en haaks zitten, anders stuurt de zeilboot natuurlijk slecht. Ook kan het geheel door het lassen kromtrekken.

Ik zou het niet als allereerste las object kiezen en het werk door derden laten uitvoeren.
Sarcastisch zeker, en ooh zo waar, dus jouw aanvulling is daar prima op ^O^
pi_218486340
@flappy en voordat je een nieuwe maakt eerst ff over de oude heen met een Tercoo schijf. Kans is aanwezig dat het dan nog wat mee lijkt te vallen.

De vuistregel “een millimeter staal is een centimeter roest” geldt dan niet voor onder water, maar ik zou eerst even bekijken of het nog iets meevalt.
pi_218489297
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dankjewel. Dit is een antwoord waar ik wèl wat aan heb.
pi_218489327
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 18:33 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
RVS onder water creëert doorgaans meer problemen dan dat je ermee oplost.

Beste gewoon stalen blad van gestraald staal en dan in de twee-componenten zetten voordat je er anti-fouling overheen zet.

Zelf een roerblad lassen is prima te doen, maar doe het even met iemand die al wat vaker gelast heeft erbij. Als beginner zijn er te veel foutjes die gemaakt kunnen worden voor zo’n vitaal iets als een roerblad.

Als het windkracht 3-4 is dan kun je in nood nog wat rommelen, en als je een beetje een goed gebalanceerd bootje hebt met de zeilen sturen, maar bij windkracht 5-6, met pech aan lage wal, zoals bij de Rotterdamse hoek, kan het heel snel heel naar worden.

Tot slot: als je binnen last kun je prima CO2 gebruiken als beschermgas, maar als je buiten last beter Argon. CO2 vervliegt te snel.
Dankjewel. Het is me duidelijk dat ik het niet zelf moet doen.
pi_218489338
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 19:06 schreef 2172619626795 het volgende:
@:flappy en voordat je een nieuwe maakt eerst ff over de oude heen met een Tercoo schijf. Kans is aanwezig dat het dan nog wat mee lijkt te vallen.

De vuistregel “een millimeter staal is een centimeter roest” geldt dan niet voor onder water, maar ik zou eerst even bekijken of het nog iets meevalt.
Dankjewel. Maar is echt nog maar een derde over van de oorspronkelijke as.
pi_218489476
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2025 22:23 schreef flappy het volgende:

[..]
Dankjewel. Maar is echt nog maar een derde over van de oorspronkelijke as.
Mocht je voor een RVS as kiezen, DM mij even. Deze kun je gratis van mij krijgen. Ik raad je wel aan om het blad dan ook van RVS te maken en te tiggen. Als je kiest voor gewoon staal, dan enkel geïsoleerd erop bouten.

Slijpen in RVS ook enkel met schone niet gebruikte slijpschijven. (Tig)lassen op RVS naderhand polijsten (met schone ongebruikte schijf), reinigen met oxaalzuur en daarna poetsen om de corrosie-werende eigenschappen te herstellen.

RVS roest namelijk gewoon lekker weg bij de lassen, zeker onder water, wanneer je het niet op de juiste manier bewerkt.
pi_218490464
Als je niet kunt lassen zou er je ook voor kunnen kiezen om het geheel uit één stuk te frezen.
pindazakje
pi_218491564
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 06:42 schreef Hyaenidae het volgende:
Als je niet kunt lassen zou er je ook voor kunnen kiezen om het geheel uit één stuk te frezen.
En dan op de as bouten, bedoel je?

Want zowel de as als het roerblad uit 1 stuk frezen lijkt me nogal een uitdaging :+ nog even los van het materiaalverlies.
pi_218491766
@flappy

Is je roer heel erg slecht in vergelijking met de rest van je boot? Zoja dan is het wellicht wijs om te kijken of er een structurele oorzaak is.

Van welk materiaal is je romp?

Wat nog wel eens voorkomt, is dat mensen zink anodes gebruiken bij boten die voornamelijk in zoet water liggen. Zink anodes gebruik je voor boten die voornamelijk in zout water liggen. Voor zoet water gebruik je aluminium.

Wat ook nog wel eens voor komt is dat mensen de massa van apparatuur ongeïsoleerd op de boot aansluiten, in het meest beroerde geval: op de romp.

Het kan ook voor komen dat bovenstaande wordt gedaan door iemand anders in de haven waar je het grootste deel van het jaar naast ligt. Dan is het niet eens je eigen schuld.

In alledrie de gevallen gaat je boot, en bijvoorbeeld je roerblad, als anode fungeren. In dat geval kun je dan een nieuw roerblad maken, maar is het een kwestie van tijd voordat de ellende opnieuw begint. Bij een stalen romp komt dan ook het risico op put corrosie kijken.

Succes! :)
pi_218491844
Heb je zelf al een lasapparaat en alle spullen? Anders gaat het 't niet waard worden..

Ik zou in de buurt bij een mechanisatiebedrijf vragen of ze dit kunnen, dan moet je wel duidelijk uitleggen wat je precies wilt en op wat voor manier. Meestal vinden die gasten het wel geinig om zulke dingen te maken en is het niet al te duur (bijv. EU 250)
Lachen joh.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 10:58:39 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218492305
Hoe ziet je zink er uit?
  woensdag 13 augustus 2025 @ 11:00:22 #16
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218492324
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:03 schreef 2172619626795 het volgende:

Is je roer heel erg slecht in vergelijking met de rest van je boot? Zoja dan is het wellicht wijs om te kijken of er een structurele oorzaak is.

Van welk materiaal is je romp?

Wat nog wel eens voorkomt, is dat mensen zink anodes gebruiken bij boten die voornamelijk in zoet water liggen. Zink anodes gebruik je voor boten die voornamelijk in zout water liggen. Voor zoet water gebruik je aluminium.

Wat ook nog wel eens voor komt is dat mensen de massa van apparatuur ongeïsoleerd op de boot aansluiten, in het meest beroerde geval: op de romp.

Het kan ook voor komen dat bovenstaande wordt gedaan door iemand anders in de haven waar je het grootste deel van het jaar naast ligt. Dan is het niet eens je eigen schuld.

In alledrie de gevallen gaat je boot, en bijvoorbeeld je roerblad, als anode fungeren. In dat geval kun je dan een nieuw roerblad maken, maar is het een kwestie van tijd voordat de ellende opnieuw begint. Bij een stalen romp komt dan ook het risico op put corrosie kijken.

Succes! :)
Goed uitgelegd
Dank
pi_218492690
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Goed uitgelegd
Dank
Dankjewel.

Ben zelf door schade en schande wijzer geworden :+
  woensdag 13 augustus 2025 @ 11:41:15 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218492741
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:37 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Dankjewel.

Ben zelf door schade en schande wijzer geworden :+
Ik heb nooit echt binnenwater gevaren, dat met aluminium ipv zink was aan mij voorbij gegaan
pi_218492822
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik heb nooit echt binnenwater gevaren, dat met aluminium ipv zink was aan mij voorbij gegaan
Mij ook in het begin, werd er ook door iemand op de werf op geattendeerd.

Het liefst varen wij alleen op zout, maar helaas wonen we daarvoor te ver weg. ;(
  woensdag 13 augustus 2025 @ 11:50:28 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218492868
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:46 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Mij ook in het begin, werd er ook door iemand op de werf op geattendeerd.

Het liefst varen wij alleen op zout, maar helaas wonen we daarvoor te ver weg. ;(
Ik wou dat ik een euro had voor iedereen die vreselijk veel geld aan hun jacht spenderen maar nooit de anode checken.
pi_218498408
Het is een open zeilboot van polyester. Ik vermoed dat hij 25 a 30 jaar oud is. Ik heb hem nu een jaar of 6. Het roer ging zwaar, maar op een gegeven moment zat het muurvast. Toen hebben we hem er uit gehezen en met gepast geweld de hele roeraskoker er uit gekregen. Daarna hebben we uiteindelijk de as en de koker uit elkaar kunnen halen. De as zelf bleek onwijs verroest te zijn, vooral onderaan. Na het afbikken en staalborstellen bleef maar ongeveer 1 / 3 over.
Het blad is wel polyester, maar ik weet zeker dat er een constructie onder zit. Van staal of rvs.
Bedankt allemaal voor de leerzame anode tips, maar voor polyester lijkt me dat niet nodig.
Als ik een nieuw roer heb, weet ik nu wel dat en anode verstandig is.
pi_218498426
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 10:13 schreef Pajanus het volgende:
Heb je zelf al een lasapparaat en alle spullen? Anders gaat het 't niet waard worden..

Ik zou in de buurt bij een mechanisatiebedrijf vragen of ze dit kunnen, dan moet je wel duidelijk uitleggen wat je precies wilt en op wat voor manier. Meestal vinden die gasten het wel geinig om zulke dingen te maken en is het niet al te duur (bijv. EU 250)
Ik heb nog niks, maar als het voor 250 euro zou lukken, hoef ik geen apparaat te kopen.
pi_218500076
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 22:16 schreef flappy het volgende:

[..]
Ik heb nog niks, maar als het voor 250 euro zou lukken, hoef ik geen apparaat te kopen.
Zou eens een belletje doen naar een mechanisatie bedrijf, dan weet je het wel.
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')