abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 augustus 2025 @ 22:31:01 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218472431

Belgische schrijfster Griet Op de Beeck is nieuwe presentator Zomergasten

De Belgische schrijfster Griet Op de Beeck gaat dit jaar Zomergasten presenteren. De eerste aflevering van het VPRO-programma wordt in de laatste week van juli uitgezonden, meldt de omroep dinsdag.
"Ik vind het een waanzinnige eer om een programma met zo'n staat van dienst te mogen presenteren", zegt de 51-jarige Op de Beeck in een verklaring.

"Ik geloof dat het nooit belangrijker was dan nu: de tijd nemen, de diepte ingaan, de nuance zoeken, complexiteiten ontrafelen, de verrassing toelaten, het maatschappelijke gesprek - meer nog dan het debat - aanzwengelen, ons aller wereld verruimen en nabijheid creëren."

Op de Beeck is met meer dan een miljoen verkochte boeken een van de bestverkopende Nederlandstalige schrijvers. Haar werk is vertaald in dertien talen. Haar boeken Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus werden verfilmd.

bron: nu.nl

Alle Zomergasten 2025 op een rij:

In de eerste aflevering op 27 juli zien we Özcan Akyol, ook wel bekend als Eus. Hij vertelt over zijn aflevering: "In mijn fragmenten toon ik de harde én zachte stemmen die mij hebben gevormd. Van mijn artistieke helden tot onbekende subculturen: ik wil laten zien dat we, ondanks verschillen in afkomst of klasse, meer op elkaar lijken dan we denken."

Schrijver Simon Kuper is de tweede gast van dit seizoen. Hij schrijft wekelijks een veelgelezen column voor de invloedrijke Britse krant de Financial Times met thema’s als macht en elitevorming, boeken, steden - en voetbal. "Ik ben een wereldburger uit Leiden, de stad waar ik lang woonde. Ik ben heel erg met Nederland verbonden, ik juich nog steeds voor Oranje. Maar ik ben geen Nederlander. Ik zie het land van buiten. Van het Nederlandse voetbal tot de Nederlandse verkiezingen. Die blik hoop ik de kijker zeker mee te geven."

Na Özcan en Simon is het de beurt aan Eva Crutzen. Deze cabaretière, zangeres en actrice kun je onder meer kennen van BODEM en haar optredens in Promenade. Met Griet Op de Beeck zal ze het hebben over haar ideale televisieavond. "Ik verzamel alles wat ik mooi, inspirerend, pijnlijk en grappig vind. De gemene dele is dat het fragmenten zijn die zware, universele thema's, zoals rouw, eenzaamheid en buiten de boot vallen, op een lichte manier vertellen", blikt ze alvast vooruit. En dat vind ze behoorlijk spannend. "Ondanks dat ik duizend kleuren schijt, heb ik er ontzettend veel zin in."

De vierde gast in Zomergasten is Ugur Ümit Üngör. Ugur Ümit is hoogleraar Holocaust- en Genocidestudies aan de Universiteit van Amsterdam en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies. Hij richt zich in zijn onderzoek op de geschiedenis en sociologie van genocide en massaal politiek geweld, met bijzondere aandacht voor het moderne Midden-Oosten en daderschap. "Aan het einde van de avond moeten kijkers het gevoel hebben dat ze een inzicht hebben gekregen in de vreselijke dingen die mensen doen, maar dat ze niet wanhopig hoeven te worden. Want precies als je kijkt naar de onmenselijkheid van mensen, dan zie je juist ook dáár onze menselijkheid terugkomen," blikt Ugur op de avond vooruit.

Burgemeester van Amsterdam Femke Halsema is op 24 augustus de vijfde gast in Zomergasten. "Ik wil breder terugblikken én vooruitkijken, op de idealen van leiderschap die me gevormd hebben, discussies over democratie en de schoonheid niet te vergeten. Ik hoop dat kijkers een gevoel van zachtheid en nieuwsgierigheid overhouden. Naar mensen, naar verschillen, naar wat mooi is in onze wereld," laat Femke weten.

Schrijver Herman Koch is de zesde en tevens laatste gast in Zomergasten. Herman Koch is bekend als een van de makers en gezichten van het legendarische VPRO-programma Jiskefet, dat dit jaar werd bekroond met de Ere Zilveren Nipkowschijf. Ook schreef hij de internationale bestseller Het Diner, dat ook nog eens in vijf landen werd verfilmd. Griet Op de Beeck interviewt de schrijver over zijn ideale televisieavond. "Mijn ideale Zomergasten-publiek is een gelukkig echtpaar dat de hele avond stilletjes op de bank zit en elkaar tijdens de aftiteling alleen even zachtjes in de hand knijpt," laat Herman weten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
  zondag 10 augustus 2025 @ 23:31:50 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218472776
Niemand die het laatste uur met Eva bekeken heeft?
Iedereen afgehaakt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! İgolfer
pi_218474137
Ja, afgehaakt hier
  maandag 11 augustus 2025 @ 09:44:50 #4
14505 OProg
A Life in Music
pi_218474273
Ook afgehaakt. Ik vond de fragmenten al niet zo enorm boeiend, maar het inverview met al die halve zinnen en dat hardop denken over dingen die me ook niet echt boeiden gaf het zetje.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_218474576
Ik heb het wel afgekeken. De fragmenten vond ik zeker de moeite waard, maar de gast iets minder. Te veel gepsychologiseer, en te weinig dingen die bleven hangen. Eva is wel een voorbeeld waar de creaties interessanter zijn dan de creator.
pi_218474597
De kwaliteit van de afleveringen heeft een duikvlucht genomen vanaf het moment dat men vrouwen begon te interviewen. Daarover zullen wij het intussen allen wel eens zijn.
pi_218474658
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:29 schreef Hugo_Treger het volgende:
De kwaliteit van de afleveringen heeft een duikvlucht genomen vanaf het moment dat men vrouwen begon te interviewen. Daarover zullen wij het intussen allen wel eens zijn.
Dus jij vond eigenlijk alleen de allereerste aflevering met Pierre Janssen in 1988 goed?
pi_218474847
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:37 schreef Farenji het volgende:

Dus jij vond eigenlijk alleen de allereerste aflevering met Pierre Janssen in 1988 goed?
Don't feed the troll.
Poef.....gone! İgolfer
pi_218474999

Een paar recensies:

De Volkskrant:
Voor Eva Crutzen is kunst geen luxe, maar noodzaak. Dat levert een therapeutische ‘Zomergasten’ op

Sargasso:
Op de sofa bij Griet | Zomergasten met Eva Crutzen

NRC:
Fuck it! Het is ‘Zomergasten’, het mag toch best eens over grote dingen gaan?

Veronica:
Zomergasten-kijkers ergeren zich aan taalgebruik Eva Crutzen: ‘Dat is het thema-woord van vanavond’

Het Parool:
Zomergasten werd een stroeve avond, met te weinig aandacht voor het enorme talent dat Eva Crutzen is

HUMO:
De Nederlandse actrice Eva Crutzen toonde in ‘Zomergasten’ hoe bepaald verdriet nooit helemaal overgaat
Poef.....gone! İgolfer
  Moderator maandag 11 augustus 2025 @ 14:24:22 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218476496
quote:
11s.gif Op maandag 11 augustus 2025 09:44 schreef OProg het volgende:
Ook afgehaakt. Ik vond de fragmenten al niet zo enorm boeiend, maar het inverview met al die halve zinnen en dat hardop denken over dingen die me ook niet echt boeiden gaf het zetje.
Ja hier helaas ook afgehaakt, ik dacht op een bepaald moment heel erg gooi er nou een fragment in, of praat desnoods over het vorige fragment. (dat was om en nabij het appolonia stuk)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_218478204
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:37 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je kunt de vrouwen uit die tijd niet vergelijken met die van het heden. Ik oordeel over de hedendaagse.
pi_218478250
Wel tot het einde aan laten staan. Niet vanaf begin gekeken trouwens. Vond de gesprekken nogal moeizaam, moelijk om er je aandacht bij te houden.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:37:19 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218478409
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:10 schreef Hugo_Treger het volgende:

Ik oordeel over de hedendaagse.
Nee, dat deed je niet.
Je postte dit;
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:29 schreef Hugo_Treger het volgende:
De kwaliteit van de afleveringen heeft een duikvlucht genomen vanaf het moment dat men vrouwen begon te interviewen.
Je had het nergens over de hedendaagse vrouwen.
Poef.....gone! İgolfer
  maandag 11 augustus 2025 @ 19:05:44 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218478621
Ik weet niet of het aan mij ligt, als ouwe lul, of omdat er al zoveel goede gasten waren bij zomergasten, maar als ik de eerste 5 jaar vergelijk met de laatste 5 jaar, tja, dan vind ik de gasten toch achteruit gegaan qua interessantheid.
Waar zijn Carry Slee, Tommy Wieringa, Paul van Loon, Esther Gerritsen, Anjet Daanje?
Waar zijn Afshin Ellian, Huib Modderkolk?
Etc etc
pi_218478837
Het is niet voor niets van zo'n 800.000 naar 200.000 kijkers gegaan in al die jaren
pi_218479099
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:38 schreef Remco het volgende:
Het is niet voor niets van zo'n 800.000 naar 200.000 kijkers gegaan in al die jaren
Dat komt vooral doordat steeds meer mensen inmiddels nog maar de attentiespanne van een tiktok filmpje hebben.
pi_218479223
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik weet niet of het aan mij ligt, als ouwe lul, of omdat er al zoveel goede gasten waren bij zomergasten, maar als ik de eerste 5 jaar vergelijk met de laatste 5 jaar, tja, dan vind ik de gasten toch achteruit gegaan qua interessantheid.
Waar zijn Carry Slee, Tommy Wieringa, Paul van Loon, Esther Gerritsen, Anjet Daanje?
Waar zijn Afshin Ellian, Huib Modderkolk?
Etc etc
Huib maakt mooie podcasts *) O+
  maandag 11 augustus 2025 @ 20:29:16 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218479309
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 20:12 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat komt vooral doordat steeds meer mensen inmiddels nog maar de attentiespanne van een tiktok filmpje hebben.
Niet omdat de gasten niet interessant genoeg zijn? Of de formule uitgemolken is?
Hier is een idee: nodig interessanter gasten uit, of internationale gasten. Strik Stephen Fry, Joschka Fischer, Greta fucking Thunberg, Jordan Peterson, Berny Saunders, Neal Stephenson,
  maandag 11 augustus 2025 @ 20:29:55 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218479314
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 20:22 schreef Blues het volgende:

[..]
Huib maakt mooie podcasts *) O+
Goeie journalist die zich bezig houdt met 2025 thema’s
  Moderator maandag 11 augustus 2025 @ 20:30:56 #20
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_218479322
quote:
88s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja hier helaas ook afgehaakt, ik dacht op een bepaald moment heel erg gooi er nou een fragment in, of praat desnoods over het vorige fragment. (dat was om en nabij het appolonia stuk)
Ik ben iets later ook afgehaakt. Kwam ook voor een groot deel door Griet, die er een of andere therapeutische sessie van probeerde te maken wat niet lukte. Jammer, want ik vind de programmamaakster/comedienne Eva wel interessant, maar dit gesprek ging niet echt ergens heen
pi_218479342
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:37 schreef golfer het volgende:

[..]
Nee, dat deed je niet.
Je postte dit;
[..]
Je had het nergens over de hedendaagse vrouwen.
Vind je het goed dat ik zelf bepaal wat het object van mijn oordeel is?
pi_218479684
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 20:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Niet omdat de gasten niet interessant genoeg zijn? Of de formule uitgemolken is?
Of misschien toch omdat jij een ouwe lul bent geworden die denkt dat vroeger alles beter was.
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:12:39 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218479814
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 20:32 schreef Hugo_Treger het volgende:

Vind je het goed dat ik zelf bepaal wat het object van mijn oordeel is?
Zorg dan dat je dat wat duidelijker communiceert zodat wij niet in jouw hoofd hoeven te kijken wat je eigenlijk bedoelde te zeggen.
Poef.....gone! İgolfer
pi_218479908
Ik was er al bang voor maar Eva was toch te licht voor een programma als zomergasten

[ Bericht 4% gewijzigd door Wienerschnitzels op 12-08-2025 17:21:32 ]
  maandag 11 augustus 2025 @ 21:33:55 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218479977
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 21:02 schreef Farenji het volgende:

[..]
Of misschien toch omdat jij een ouwe lul bent geworden die denkt dat vroeger alles beter was.
Bekijk de lijst van zomergasten gasten nog eens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')