Jullie ervaringen roepen toch een paar herinneringen op.
Fiets gestolen, in Utrecht. Werd uitgelachen omdat ik verbaasd zei dat hij toch op slot stond. En toen bleek dat al die vaste sloten lullige sleuteltjes hadden. Als je meerdere van die fietssleuteljes had, kon je wsl daarmee ook meerdere stelen. Was trouwens een 2e hands-rotfiets. Daarna een nieuwe gekocht. En de hospita bood uit zichzelf aan dat hij in de vestibule gestald kon worden.
Vrij nieuwe fiets in Utrecht langs de Oudegracht geparkeerd, met ketting aan het hek. Niets meteen want moe, maar later had ik het idee dat ik op de verkeerde fiets zat. Beter gekeken, maar het was echt m'n eigen. Het vreemde gevoel, plus niet goed meer rijden blééf. Kennis keek ook en zei dat hij ontregeld was door een mislukte poging tot diefstal. Fietsenmaker dacht dat ook. Dus verzekeringsformulier ingevuld en een aardige vergoeding gekregen.
In volle tram is een portemonnee gerold. Was helaas wel een geval van eigen schuld dikke bult, terwijl je in de grote steden juist béter moet opletten. Had het wat te gemakkelijk gemaakt.
In een bijna lege tram in Amsterdam was er een onverwachte bocht en ik verloor mijn evenwicht (meestal sta ik liever dan zitten in het OV, en daar moest je aan zo'n rare lus hangen). Botste tegen iemand aan en moest verantwoording afleggen in een soort kruisverhoor.Zag er blijkbaar provinciaals genoeg uit om geloofwaardig te zijn. Het was een kleurling, mss dacht hij gepest te worden of werd hij vaal "per ongeluk" aangestoten. Dit was dus geen diefstal, maar voelde even erg onveilig terwijl het hartstikke rustig was en er niets merkwaardigs gebeurde voor hij in woede uitbarstte. .
Twee keer ingebroken, maar niets gestolen. Allerlei laden opengetrokken maar de
laptop lag nog op tafel. Ziet er naar uit dat er beide keren doelgericht iets/iemand gezocht werd.
Zelf m'n handtas in een tram laten staan. Vraag me nog steeds af hoe dat kon. Maar die was dus weg (geen idee wanneer verdwenen, dus waar te zoeken) en een kleine week later kreeg ik bericht van een politiebureau op een half uur busreis afstand dat hij daar gevonden was. Dit was al even onverklaarbaar. Of een tramschoonmake/ of -chaufeurr moet hem gevonden hebben en mee naar huis om het naar het politiebureau te brengen. Alles zat er nog in en ook geen geld gepind.