quote:Man (30) mishandeld in binnenstad Haarlem, vermoedelijk om geaardheid
De politie is op zoek naar twee mannen die betrokken waren bij de zware mishandeling van een 30-jarige man in de binnenstad van Haarlem, vorige week. Het slachtoffer zegt dat hij een harde kaakslag kreeg toen hij zei dat hij homoseksueel is.
Het incident vond plaats in de nacht van donderdag 31 juli op vrijdag 1 augustus, meldt omroep NH. Rond 02.30 uur liep de man samen met zijn vriend in de drukke Smedestraat, midden in het uitgaansgebied. Daar raakte hij in gesprek met een voor hem onbekende man.
Buiten bewustzijn
"Het was vriendelijk, we lachten wat", vertelt hij aan het Haarlems Dagblad. "Hij zei iets over mooie vrouwen die over straat liepen, waarop ik losjes zei: 'Ik zie er hetero uit, maar ik ben gay'. Toen ben ik meteen buiten bewustzijn geraakt door een klap in mijn gezicht. In het ziekenhuis werd ik pas weer wakker."
Volgens zijn vriend was het niet de man die het gesprek aanknoopte, maar een andere man die plotseling uithaalde. Het slachtoffer viel bewusteloos op straat en werd daar nog meermalen in het gezicht geschopt.
Omstanders
Zo'n acht a negen omstanders haalden de dader weg en probeerden hem in bedwang te houden. Toch wist hij te ontkomen, samen met de man die het gesprek had aangeknoopt.
Het slachtoffer werd opgenomen in het ziekenhuis. Daar plaatsten artsen een aantal titanium platen en schroeven in zijn kaak en onder zijn oog. Voorlopig mag hij uitsluitend vloeibaar voedsel eten.
De politie is op zoek naar de twee mannen. Het slachtoffer gaat aangifte doen. "Ik had nooit verwacht dat dit hier in Nederland kon gebeuren. In mijn geboorteland Uganda wel", zegt hij. "Ik moest vluchten vanwege mijn seksualiteit. Want daar zijn anti-lhbti-wetten."
Zeer jammer dat Hendrik-Jan en Diederik zich weer niet konden beheersen.quote:"Ik had nooit verwacht dat dit hier in Nederland kon gebeuren. In mijn geboorteland Uganda wel", zegt hij.
quote:Verdachte 1
- Lichtgetinte huidskleur
- Zwart lang krullend (afro-kapsel)
- 24-30 jaar
Verdachte 2
- Lichtgetinte huidskleur
- Kort donker haar
- 24- 30 jaar
Jammer dat deze meneer die les op deze manier moet leren. Nee, dat kun je niet openlijk tegen iedereen zeggen, helaas.quote:"Ik had nooit verwacht dat dit hier in Nederland kon gebeuren. In mijn geboorteland Uganda wel", zegt hij.
Oei.... misschien maar beter geen aandacht geven dan en het slachtoffer aan zijn lot overlaten.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:10 schreef Cheeseburgert het volgende:
NOS laat het tegenwoordig al weg, dan weet je al genoeg.
Maar het Signalement
[..]
Stichting opendeur al geweest?
Sowieso hoef je nooit kenbaar te maken wat je sexuele geaardheid is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Jammer dat deze meneer die les op deze manier moet leren. Nee, dat kun je niet openlijk tegen iedereen zeggen, helaas.
Ik zat ook even op Twitter te zoeken naar meer informatie en schijnbaar heeft het AD er ook iets over geplaatst.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:14 schreef RotatoR het volgende:
Met zo'n signalement weet je alweer dat het stil blijft bij de regenboog vlaggetjes.
Bizar ook weer dat men bij de NOS dit gewoon buiten het artikel houdt.quote:Man (33) zwaar mishandeld in Haarlem, mogelijk om geaardheid: ‘Hij lag in een plas met bloed’
De politie zoekt mensen die meer informatie hebben over een mishandeling vorige week in Haarlem, waarbij een 33-jarige man zwaargewond raakte. Het incident had mogelijk te maken met zijn geaardheid, meldt de politie.
De man was in de nacht van 31 juli op 1 augustus rond 02.30 uur samen met een vriend in de Smedestraat in de binnenstad. Ze raakten in gesprek met twee onbekende mannen. Nadat de geaardheid van de 33-jarige man ter sprake kwam, mishandelden de mannen hem. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis gebracht.
Trevor, zoals de man heet, deed vanuit het ziekenhuis samen met vriend Fred zijn verhaal tegen het Haarlems Dagblad.
„Plots komt die onbekende man vanaf de overkant op mij afgestormd, roept iets in het Nederlands en Arabisch, en probeert mij een klap te verkopen”, zegt Fred tegen de krant. „Ik ontwijk zijn vuist en kijk direct waar Trevor is. Hij ligt op de grond en beweegt niet meer. Ik zie dat de aanvaller terug naar Trevor rent, en hem meermaals in zijn gezicht trapt. Ik dacht eerst dat hij gestoken was, want hij lag in een plas bloed.”
Op de vlucht
Omstanders probeerden de dader vast te houden, maar hij wist zichzelf los te rukken. De man ging ervandoor voordat de hulpdiensten ter plaatse waren. Ook de man met wie Fred rustig in gesprek was en die de gemoederen probeerde te sussen, ging ervandoor, meldt de krant.
Trevor is inmiddels weer thuis. Hij liep een gebroken onderkaak en jukbeen op en zijn lip was gespleten. De man is geopereerd en kan voorlopig alleen vloeibaar voedsel eten. Volgens het Haarlems Dagblad heeft de man, die uit Oeganda is gevlucht vanwege zijn geaardheid, het emotioneel moeilijk.
De NOS is geen neutraal nieuwsmedium meer. Ze wilden zonodig meer diversiteit met een Divibokaal aan toe. Dat is ten koste gegaan van de journalistieke integriteit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zat ook even op Twitter te zoeken naar meer informatie en schijnbaar heeft het AD er ook iets over geplaatst.
[..]
Bizar ook weer dat men bij de NOS dit gewoon buiten het artikel houdt.
De taal van de gezochte daders noemen is dan ook wel erg racistisch en islamofoob.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:26 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zat ook even op Twitter te zoeken naar meer informatie en schijnbaar heeft het AD er ook iets over geplaatst.
[..]
Bizar ook weer dat men bij de NOS dit gewoon buiten het artikel houdt.
Hallo, wanneer wordt Nederland nu eens wakker?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:07 schreef HowardRoark het volgende:
Schrikbarend, nota bene iemand die hier veilig dacht te zijn als homo. Het sluit aan bij de recente berichten in de media over discriminatie die toeneemt tegen homo's en lesbiennes. Het is te hopen dat men de daders te pakken krijgt.
[..]
Niet echt handig om zoiets uit te spreken tegen mensen met dat signalement.quote:Hij zei iets over mooie vrouwen die over straat liepen, waarop ik losjes zei: 'Ik zie er hetero uit, maar ik ben gay
Er bestaat geen religie/ideologie waarin een (fysieke) agressiviteit tegen een mens aangewakkerd word omdat persoon in kwestie man, hetero, kind of volwassene is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 21:45 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hallo, wanneer wordt Nederland nu eens wakker?
Hier is niemand veilig in de nachtelijke uren. Homo, hetero, vrouw, man, kind, volwassene enz.
Serieus? Onder welke steen leef jij?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Er bestaat geen religie/ideologie waarin een (fysieke) agressiviteit tegen een mens aangewakkerd word omdat persoon in kwestie man, hetero, kind of volwassene is.
Zou die er wel zijn, dan zouden we daar tegenover natuurlijk massaal onze afkeuring over uit spreken, niet waar? Zei het openlijk kritisch, negatief dan wel cynisch, belachelijk makend.
Serieus wat?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:23 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Serieus? Onder welke steen leef jij?
Komt Raymond uit Uganda?quote:
De bijbel staat vol met strafmaatregelen over homoseksualiteit.quote:
Die fysieke agressie is hier in nederland nauwelijks waarneembaar en valt echt op geen enkele manier te vergelijken met de islamitische.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De bijbel staat vol met strafmaatregelen over homoseksualiteit.
Maar ook over zonen die hun vader niet gehoorzamen, kinderen die hun ouders niet eren.
De bijbel is een grote propagandagids voor de mens om zich vooral zo snel mogelijk voort te planten.
Klopt. In Nederland zijn we niet zo agressief tegen andersgeaarden. Maar evengoed was dit toch wel een echt probleem.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:49 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Die fysieke agressie is hier in nederland nauwelijks waarneembaar en valt echt op geen enkele manier te vergelijken met de islamitische.
De daders zijn onbekend.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:01 schreef matspontius het volgende:
Afkomst van het slachtoffer wordt direct vermeld, afkomst van de daders wordt opnieuw angstvallig achter gehouden
Goede reactie op deze ellende. Licht getinters zijn over vertegenwoordigd in dit soort en andere zaken. Ik snap je reactie dan ook niet - of snap je de strekking niet en probeer je met "humor" de aandacht van het probleem af te leiden?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik ben ook licht getint
it's ok to be licht getint
Nou, en zoals dit nieuwsbericht -zoals de vele andere- laat zien, kunnen we stellen dat ''wij'' nederlanders dus wel zorgen voor een onveilige leefomgeving voor homo's, en is dit nu hier dus wel degelijk een probleem.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Klopt. In Nederland zijn we niet zo agressief tegen andersgeaarden. Maar evengoed was dit toch wel een echt probleem.
Niet iedereen over een kam scheren. Gewoon diegenen aanpakken die zich niet weten te gedragen. Vooral deze personen niet belonen, wanneer deze zich misdragen!quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:16 schreef matspontius het volgende:
[..]
Goede reactie op deze ellende. Licht getinters zijn over vertegenwoordigd in dit soort en andere zaken. Ik snap je reactie dan ook niet - of snap je de strekking niet en probeer je met "humor" de aandacht van het probleem af te leiden?
Die hoeven geen partij te kiezen want die zullen nooit in dit topic reageren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Lichtgetintiërs vallen Ugandees aan. Lijkt me lastig om voor de deugneuzen om hier partij te kiezen.
Grote kans dat ze er eentje gepasseerd zijn als ze vanaf de stationskant richting de Grote Markt, waar die straat aan grenst, zijn gegaan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:00 schreef Cruzinats het volgende:
Hmm, misschien helpt het als we nog een tiental gaybrapaden aanleggen, een pride kwartaal ipv month. Oh, en misschien ook een biweekly 'dragqueens lezen voor' aan alle basisschoolkinderen.
Kijk, ik wil niet Geert Wilders de schuld geven, maar als we meer gaybrapaden hadden gehad hadden deze twee jongens misschien niet uit onwetendheid deze arme man een gebroken kaak geslagen.
Waarom denk je dat?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:41 schreef JopieKlaassen het volgende:
Lichtgetintiërs vallen Ugandees aan. Lijkt me lastig om voor de deugneuzen om hier partij te kiezen.
Dat kon je nooit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Jammer dat deze meneer die les op deze manier moet leren. Nee, dat kun je niet openlijk tegen iedereen zeggen, helaas.
In Nederland wel. Maar Nederland heeft een hoop achterlijkheid geïmporteerd. Daarom kan het niet meer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:10 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Zeer jammer dat Hendrik-Jan en Diederik zich weer niet konden beheersen.
Van de politie:
[..]
Wel altijd nieuws plaatsen voor de angerclicks, maar nooit quoten wat de politie zegt over de daders...quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:10 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Zeer jammer dat Hendrik-Jan en Diederik zich weer niet konden beheersen.
Van de politie:
[..]
Het zou helpen als één specifieke lichtgetinte gemeenschap over zelfreinigend vermogen zou beschikken hierin.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Niet iedereen over een kam scheren. Gewoon diegenen aanpakken die zich niet weten te gedragen. Vooral deze personen niet belonen, wanneer deze zich misdragen!
Wie leeft er nog volgens die bijbel?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Maar ook over zonen die hun vader niet gehoorzamen, kinderen die hun ouders niet eren.
De bijbel is een grote propagandagids voor de mens om zich vooral zo snel mogelijk voort te planten.
Ja leuk, prima. Waar woont een homo liever, in Polen of Saudi-Arabië? Weet je wat zo frappant is aan mensen als jij?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:38 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Denk dat dat niet gaat gebeuren en wij als samenleving daarvoor moeten zorgen. Dit gaat al jaren zo, dus die hoop is vervlogen inmiddels.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:07 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het zou helpen als één specifieke lichtgetinte gemeenschap over zelfreinigend vermogen zou beschikken hierin.
We kunnen beginnen met alle moskees om te toveren in mosgay's.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk dat dat niet gaat gebeuren en wij als samenleving daarvoor moeten zorgen. Dit gaat al jaren zo, dus die hoop is vervlogen inmiddels.
En met zorgen bedoel ik geen gaybrapaadjes en vlaggen bij gemeentehuizen ofso. Nope. Mag wel gerichter naar die gemeenschap en heel hard. Intolerant naar intoĺerantie.
Wie scheert hier iedereen over 1 kam? Dus er mag niet gezegd worden dat het wederom licht getinters uit de zandbak zijn die dit soort achterlijke gedrag vertonen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:33 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Niet iedereen over een kam scheren. Gewoon diegenen aanpakken die zich niet weten te gedragen. Vooral deze personen niet belonen, wanneer deze zich misdragen!
Het is ook weer verdacht stil met de policorbrigade hier.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 23:45 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Die hoeven geen partij te kiezen want die zullen nooit in dit topic reageren.
Die zitten met een pizza en wijntje op het terrasquote:Op zondag 10 augustus 2025 00:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is ook weer verdacht stil met de policorbrigade hier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |