En zo... gaat de discussie weer verder... om de discussie weer verder te laten gaan.quote:Op zondag 10 augustus 2025 10:13 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Dat is een wel heel simplistische gedachte. Monaco... wat heeft dat te bieden voor mensen die nog in de bloei van hun leven zijn en hun creativiteit en handelsgeest kwijt 'moeten' om niet bore-out te raken. We mogen blij zijn dat multimiljonairs zich nog nuttig maken in Nederland.
SP moet gewoon iets beters gaan verzinnen dan dit soort bullshitquote:Het exacte aantal mensen in Nederland met een vermogen van meer dan 50 miljoen euro is niet direct beschikbaar in de gepubliceerde statistieken. Wel laten de meest recente bronnen een indicatief beeld zien:
Wat weten we wel?
1. Ultra-high-net-worth individuals (UHNWI's) in Nederland
Volgens het Knight Frank Wealth Report 2024 zijn er in 2023 ongeveer 8.390 Ultra-HNWI's, gedefinieerd als personen met een vrij belegbaar vermogen van 30 miljoen dollar of meer (~ 27 miljoen euro)
Wikipedia
. Dit is nog een bredere groep dan degenen met méér dan 50 miljoen euro.
2. Miljonairs in het algemeen
In 2021 waren er in Nederland ongeveer 317.000 huishoudens met een vermogen van ten minste 1 miljoen euro, waarvan ongeveer 3% een vermogen van 10 miljoen euro of meer had
Longreads - CBS
+1
.
In 2022 is dit aantal gestegen tot 403.000 miljonairshuishoudens
Longreads - CBS
.
CBS geeft geen verdere specificatie voor vermogens boven de 10 miljoen.
3. Schatting voor meer dan 50 miljoen
Aangezien we weten dat:
3% van de miljonairshuishoudens (in 2021) dus grote vermogens hadden (>= 10 miljoen euro).
En dat 8.390 personen over zo'n 27 miljoen euro beschikken of meer (Knight Frank).
Indicatief, zou het aantal mensen met >= 50 miljoen euro in werkelijkheid tussen de enkele duizenden tot rond de tienduizend liggen in Nederland, maar een harde, betrouwbare bron daarvoor ontbreekt.
Kort overzicht
Vermogen Aantal (indicatie) Bron
>= 1 miljoen euro 317.000 huishoudens (2021) CBS
Longreads - CBS
+1
>= 10 miljoen euro 3% van miljonairs (~9.500) CBS percentage, geen absolute cijfers
>= 30 miljoen dollar (? 27M ¤) 8.390 personen (2023) Knight Frank Wealth Report
Wikipedia
>= 50 miljoen euro Schatting: enkele duizenden Gebaseerd op extrapolatie van bovenstaande data
Vroeger, lang geleden, toen veel mensen ambtenaar waren voor de werkverschaffing. Tegenwoordig is alles efficiënt gemaakt, meerdere malen gereorganiseerd en uiteindelijk geprivatiseerd. De helft van de overgebleven ambtenaren is nu ZZP-er, zodat ze makkelijk te ontslaan zijn als ze even niet nodig zijn. Alhoewel dat waarschijnlijk zelden zal gebeuren, net zoals bij de meeste andere bedrijven.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 16:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
We hebben in NL Europa eerder een Milei nodig die de kettingzaag zet in de overheid zelf. Een eind maakt aan de eeuwige geldhonger waarvan veel te veel aan de overheid zelf wordt uitgegeven.
Dan moeten ze eerst eens beginnen met een rekenmodel maken dat niet nog veel eenvoudiger in elkaar zit dan het model uit het leerboek van de brugklas.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 17:06 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Niet met je eens. Klopt natuurlijk dat zo'n partijprogramma nooit volledig wordt uitgevoerd, maar doorrekenen laat wel de haalbaarheid zien de voorgestelde plannen en dat kan (en eerlijk gezegd zou, maar gebeurd minder) van belang moeten zijn bij het stemmen. Als verkiezingsprogramma's verplicht moeten worden doorgerekend zou dat in theorie het populisme minder populair maken.
Bij een uitspraak zoals "alle buitenlanders het land uit", zou dan ook meteen duidelijk zijn welke maatschappelijke kosten daaraan verbonden zijn, zoals wat het verlies van expats inhoudt etc.
Daarmee kan je Amerikaanse praktijken voorkomen waar hordes domme boeren op een anti immigratie koers stemmen en vervolgens in de war zijn dat alle illegalen werknemers op hun boerderijen worden uitgezet of vluchten.
"Eat the rich!", maar dan letterlijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:26 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik stel voor dat we alle rijken opeten en het geld verdelen
Want anders moet jij straks ook belasting gaan betalen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:09 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een Europese opzet om rijken meer belasting te laten betalen ben ik voor. Maar dan wel op echt rijken.
Je insinuatie dat ik geen belasting betaal is achterlijk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Want anders moet jij straks ook belasting gaan betalen?
Ik dacht, dat je wilde suggereren dat je al heel rijk bent en dat de grens van 50 miljoen dichtbij komt. Hoe meer geld mensen hebben, hoe minder belasting ze betalen. Er zijn tegenwoordig genoeg constructies waarbij je helemaal niets betaalt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Je insinuatie dat ik geen belasting betaal is achterlijk.
Dat vraagt om uitleg. Hoe is dit "slecht voor de economie"?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:12 schreef TAmaru het volgende:Maar dit soort plannen werken niet of averechts en zijn slecht voor de economie.
Omdat alle vermogende mensen dan Nederland verlaten en hun geld ergens anders stallen en uitgeven. Het is heel gezond voor een maatschappij als er mensen zijn met bovengemiddeld veel vermogen. Exorbitant hoeft nu ook weer niet, maar mecenassen zijn in de geschiedenis altijd heel belangrijk geweest voor kunst, cultuur en ontwikkeling van de wetenschap.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:02 schreef Hawk234 het volgende:
[..]
Dat vraagt om uitleg. Hoe is dit "slecht voor de economie"?
Even los van dit SP plan, er is veel voor te zeggen dat de huidige mate van ongelijkheid groei kost en voor instabiliteit zorgt. Zegt ook een weinig voor de hand liggend instituut zoals IMF (wanneer grijpt Trump in?). Tel al die jaren bij elkaar op en je hebt veel verloren welvaart.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 09:12 schreef TAmaru het volgende:
Op zich een begrijpelijk plan als je ziet hoeveel vermogen sommige mensen vergaren. Het komt een samenleving op een bepaald moment natuurlijk niet meer ten goede als sommige individuen zoveel vermogen hebben. Maar dit soort plannen werken niet of averechts en zijn slecht voor de economie.
https://en.wikipedia.org/(...)f_Changing_the_Worldquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:03 schreef TAmaru het volgende:
maar mecenassen zijn in de geschiedenis altijd heel belangrijk geweest voor kunst, cultuur en ontwikkeling van de wetenschap.
Dat beloven ze wel altijd, maar dat doen ze helaas vrijwel nooit. Vooral omdat ze hier hun bedrijf, vrienden, kennissen en zakelijke connecties hebben. Hoogstens als ze aan het rentenieren zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat alle vermogende mensen dan Nederland verlaten en hun geld ergens anders stallen en uitgeven. Het is heel gezond voor een maatschappij als er mensen zijn met bovengemiddeld veel vermogen. Exorbitant hoeft nu ook weer niet, maar mecenassen zijn in de geschiedenis altijd heel belangrijk geweest voor kunst, cultuur en ontwikkeling van de wetenschap.
De USA is een heel goed voorbeeld he , waar alleen zeer innovatieve mensen met relevante kennis bruikbaar zijn voor de superrijke elite met hun vermogen op de cayman islandsquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat alle vermogende mensen dan Nederland verlaten en hun geld ergens anders stallen en uitgeven. Het is heel gezond voor een maatschappij als er mensen zijn met bovengemiddeld veel vermogen.
Ik denk niet dat de mensen met een exorbitant vermogen daarom NL verlaten en NL dan belastinginkomsten misloopt. Want wie zegt dat ze in andere EU landen (makkelijk om naar toe te emigreren, ik spreek uit ervaring) beter af zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Omdat alle vermogende mensen dan Nederland verlaten en hun geld ergens anders stallen en uitgeven. Het is heel gezond voor een maatschappij als er mensen zijn met bovengemiddeld veel vermogen. Exorbitant hoeft nu ook weer niet, maar mecenassen zijn in de geschiedenis altijd heel belangrijk geweest voor kunst, cultuur en ontwikkeling van de wetenschap.
Onroerend goed is ook vermogen, zoveel over jouw financiële expertisequote:Op zondag 17 augustus 2025 09:46 schreef Hawk234 het volgende:
Als ik over mijzelf spreek, ja ik ben naar IJsland geëmigreerd. Zeker één van de duurdere landen van Europa en daarbij van de wereld. Mijn vermogen wordt hier niet belast. Maar in plaats daarvan zie ik dat bijvoorbeeld onroerend goed belasting flink hoger is dan in NL.
Nou dat zal niet, wel dat het boxenstelsel er aangaatquote:Op zondag 17 augustus 2025 12:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat de SP dit voorstelt begrijp ik nog, maar ik voorzie dat de komende regering (links of rechts) de overwaarde van het eigen huis gaat belasten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |