Tijd voor.. ja, wat ik vermoed niet het favoriete blokje van demense zo vlak bij de top 1000. Maar we doen het lekker toch, want hier staan wat ondergewaardeerde songs binnen deze reeks tussen. Eerlijk gezegd denk ik dat er niet meer een blokje komt waarin zoveel nummers ter discussie zullen staan.
1075 Dean Martin - Everybody Loves SomebodyDe meeste van deze traditionele jaren 50-popartiesten hebben hun moment of fame wel gehad, maar Dean Martin mag nog een keertje. Zo ging het ook in het echt, want in 1964, de Britse invasie was al volop bezig, scoorde hij toch nog een hit met deze plaat. Terecht, want het is gewoon een mooi arrangement. In 1999 op 1449 en daarna een jaartje afwezig, maar van 2001 tot 2008 een vaste klant bij de onderste 500. Voor een verder Top 2000-leven is de plaat echter wel te gedateerd.
1074 Art Garfunkel - Bright EyesArt kon natuurlijk alleen maar zingen en niet schrijven, dus na de breuk tussen hem en Paul Simon kwamen er niet veel hits meer. Hij had de betere zangstem, maar zijn enige solonotering is geschreven door Mike Batt. Jawel, de oersaaie Mike Batt. Dat is dit lied ook, eigenlijk. Maar wel mooi saai. En ach, die lieve konijntjes van Richard Adams he? Ik ben vooral bekend met de kinderversie uit 1999 van de tekenfilm, in serievorm. Die had ook dit lied, maar dan niet gezongen door Art. Maar ja, roept toch nostalgische gevoelens op, want ik vind het daardoor denk ik toch wel een mooi nummer. En uiteindelijk vind ik deze versie van Art wel de definitieve versie. Saaiheid kan soms zo mooi zijn. In 1999 stond dit nog op plek 46 en tot en met 2002 was dit in de Top 100 genoteerd. Daarna zakte het weg, vooral in 2009 was er een vrije val naar plek 347 vanuit de laatste ochtend. Er was nog een korte terugkeer naar de laatste nacht, maar het verval bleek niet te stoppen en inmiddels is 29 december al moeilijk haalbaar met plek 712, wat ook nog eens de beste notering in vijf jaar is geweest.
1073 The Doors - Riders on the StormDit gaat een heel controversieel blokje worden, weet ik nu al. De klassieker van Art net en de grootste klassieker van The Doors en er zijn nog wel een paar nummers onder de spoiler met een enorme klassiekerstatus. Maar er komt zo ook een nummer wat heel hoog stond in de Top 2000, maar voor de meesten van jullie té hoog, en dan krijgen we ook een viertal artiesten waarvan ik denk dat ze niet echt gewaardeerd worden. En ja, dat staat allemaal boven deze van The Doors. Lekker sfeertje in dit Riders on the Storm hoor, maar dat is wel gewoon het liedje en niet meer dan dat. Een lekker sfeertje met wat fijn gitaargepiel. Dat regeneffect is leuk gedaan enzo. En slecht is het natuurlijk niet. Maar ik vind The Doors beter als er net even iets meer spanning in de song zit. Dit is kabbelen. Mooi kabbelen, maar kabbelen. Maar met kabbelen plaats 1073 is natuurlijk niet verkeerd. En het is natuurlijk een enorme klassieker. In 2002 op plek 10, we mogen weer een ex top 10-plaat wegstrepen. Van 1999 tot 2021 stond het in de top 100, waarbij pas de laatste jaren het zakken echt is doorgezet, want in 2017 was het nog goed voor een plaats bij de beste 50. Maar ja, de 60's bestaan nog maar uit 4 artiesten en zelfs die verliezen langzaam terrein. Zo staat het lied inmiddels op 117.
SPOILER: 1072-1051
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]