Mooi. Nederland lijkt veel andere landen te volgen waar al grote protesten zijn tegen geweld tegen vrouwen. Goed dat dit onder de aandacht komt. Ook een bericht gisteren dat er steeds meer meldingen zijn bij Veilig Thuis over huiselijk geweld en partnermishamdeling. De aandacht in de media maakt mensen dus meer alert op signalen dat er mogelijk sprake is van geweld in een relatie.quote:Ongeveer duizend mensen hebben zondagmiddag een mars tegen femicide gelopen door de straten van Rotterdam. Aan het begin van de middag werd een man opgepakt die het podium bestormde
toen een nabestaande een toespraak hield, bevestigt de politie aan NU.nl.
Volgens een verslaggever van persbureau ANP riep de man iets over polarisatie, maar leek hij geen samenhangend verhaal te hebben. De politie heeft de mogelijk verwarde man snel van het podium op het Schouwburgplein gehaald.
De man onderbrak de toespraak van Wim Hertgers. Zijn 31-jarige dochter Sanne werd in oktober 2023 vermoord door haar echtgenoot omdat ze van hem wilde scheiden.
De protestmars tegen femicide in Rotterdam wordt georganiseerd door de feministische groep Dolle Mina's. Volgens ANP liepen sinds 13.30 uur zeker duizend mensen mee. Op borden staan teksten als "Niet alle mannen, maar altijd een man". Rond 14.50 uur kwam de menigte weer aan op het Schouwburgplein, waar het tweede deel van het podiumprogramma bezig is.
Het protest is een reactie op de moord op twee vrouwen in een week tijd in juli. Het gaat om een 38-jarige vrouw uit Vlijmen, die vermoedelijk werd gedood door haar vriend en een 39-jarige vrouw uit Gouda. De verdachte was haar ex-partner, die kort na het incident zelf om het leven kwam.
quote:Om vrouwen in onveilige thuissituaties te helpen, lanceerde de Brabantse Naomi Hija een maand geleden de app EviSafe. Die moet helpen om huiselijk geweld sneller te herkennen, voorkomen en stoppen. "Ik wilde iets ontwikkelen om kwetsbare personen, zoals ikzelf ooit was, te beschermen."
Hija was op jongere leeftijd slachtoffer van seksueel geweld binnen haar eigen vriendengroep. “Dat heeft een grote impact gehad op de rest van mijn leven", vertelt ze. "Ik kreeg te maken met schuldgevoelens en angsten. Ik probeerde het weg te stoppen en gaf vooral mezelf de schuld.”
Het was een zware last die ze jarenlang met zich meedroeg. "Ik wist niet waar ik terecht kon voor hulp." Het bracht haar aan het denken. "Mijn man heeft een cybersecuritybedrijf en ik ging steeds vaker met hem samenwerken. Ik vond het ontzettend gaaf om te zien hoeveel impact technologie kan hebben op het gebied van veiligheid."
Tijdens een brainstorm ontstond het idee voor de app EviSafe. "We vroegen ons af: kunnen we een mobiele applicatie ontwikkelen om kwetsbare personen, zoals ik zelf ooit was, te beschermen en weer in hun kracht te zetten?" Zo werd EviSafe geboren.
Codewoorden geven startsein
De app herkent met behulp van AI automatisch situaties van huiselijk geweld. De opname wordt automatisch geactiveerd door codewoorden, zonder dat de gebruiker een mobiele telefoon hoeft te pakken. De dader ziet er dus niets van.
“Door codewoorden uit te spreken, neemt de app vijf minuten lang audio op", legt Hija uit. "Dit kunnen zelfgekozen woorden zijn of woorden die wij hebben geprogrammeerd, zoals ‘blijf van me af’ of ‘je doet me pijn'. Er is een optie om de geluidsopnamen vervolgens automatisch naar een vertrouwenspersoon door te sturen als je hulp wil inschakelen."
De app werkt ook als je je telefoon niet in je hand hebt. “Zolang hij in je broekzak zit of op tafel ligt en de app op de achtergrond draait, reageert hij op de codewoorden. De app reageert verder niet op andere geluiden."
Bewijs opslaan
Naast geluidsopnamen kan je ook foto’s, video’s en notities opslaan. Alles wordt automatisch geregistreerd met tijd, datum en locatie. “De patronen van huiselijk geweld worden hierdoor sneller herkend", zegt de bedenkster van de app. "Het ondersteunt slachtoffers als ze melding doen bij een instantie of de politie. Hoe meer getuigen en bewijs je kunt aantonen, hoe beter jouw situatie duidelijk wordt voor anderen."
De app is anoniem te gebruiken en in eerste instantie gericht op vrouwen. “We hebben het ontwikkeld om huiselijk geweld sneller te herkennen, te voorkomen en te stoppen”, zegt Hija. “Elke keer als ik hoor dat er weer een vrouw vermoord wordt door een (ex-)partner denk ik: hadden we een verschil kunnen maken met de app?”
Gebruikers kunnen ook een hulplijn bellen waarmee ze met overlevers van huiselijk geweld en femicide kunnen praten. "Deze functie zijn we aan het doorontwikkelen tot een aparte ‘Guardian App’ waarmee slachtoffers handsfree en onopvallend hun vertrouwenspersonen of hulpverleners kunnen bellen in een noodsituatie."
Levens redden
Via haar bedrijf hoort Hija veel terug dat slachtoffers of instanties te laat beseffen hoe gevaarlijk hun situatie is. “Daardoor worden er niet genoeg veiligheidsmaatregelen getroffen, met alle gevolgen van dien zoals femicide. Hoe vaak hoor je wel niet dat vrouwen vermoord worden nadat ze vertrekken uit een blijf-van-mijn-lijf huis? Als zij in zo’n levensbedreigend moment met onze app iemand kunnen alarmeren, hopen we levens te redden.”
De app is sinds een aantal weken voor iedereen gratis beschikbaar via Google Play Store. Hij is al meer dan honderd keer gedownload. De planning is om, zodra er een investeerder gevonden is, ook een iOS-versie te maken.
Hija hoopt dat iedereen de app gaat downloaden. “Het liefst voordat je slachtoffer bent van huiselijk of seksueel geweld. Wanneer je dan toch ooit in zo’n situatie komt, heb je iets achter de hand. Onthoud altijd: je bent niet alleen en het is nooit jouw schuld."
Dat is nou perfect gebruik maken van AIquote:Op zondag 3 augustus 2025 16:04 schreef maily het volgende:
Ik ben blij dat ik dit nieuws in dit topic kwijt kan:
Deze app herkent huiselijk geweld en neemt het stiekem op; levensreddend
[..]
Want wat is precies het quotum wanneer het wel een punt van aandacht zou moeten zijn?quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:11 schreef Nober het volgende:
Nog geen 30 vrouwen per jaar. Maar het is hip deze storm in een glas water.
Geweldig!quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:04 schreef maily het volgende:
[..]
Als er een piemel aan vastzit natuurlijk, die valse wijven die hun man erin luizen, daar moet het om gaan!quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Want wat is precies het quotum wanneer het wel een punt van aandacht zou moeten zijn?
Het moeten er in ieder geval meer zijn mannen die zich laten ombouwen tot vrouwen zodat ze in vrouwenkleedkamers kunnen kijken. Vanaf dat soort aantallen gaan we serieus praten.quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Want wat is precies het quotum wanneer het wel een punt van aandacht zou moeten zijn?
Nou dan kunnen we serieus pratenquote:Op zondag 3 augustus 2025 16:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het moeten er in ieder geval meer zijn mannen die zich laten ombouwen tot vrouwen zodat ze in vrouwenkleedkamers kunnen kijken. Vanaf dat soort aantallen gaan we serieus praten.
Dus nu? Oké.quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:31 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Het moeten er in ieder geval meer zijn mannen die zich laten ombouwen tot vrouwen zodat ze in vrouwenkleedkamers kunnen kijken. Vanaf dat soort aantallen gaan we serieus praten.
Als een vrouw haar man vermoordt omdat hij van haar wil scheiden is dat dus nu ook mannenhaat?quote:Zijn 31-jarige dochter Sanne werd in oktober 2023 vermoord door haar echtgenoot omdat ze van hem wilde scheiden.
Ik gok: het aantal geregistreerde plus 1.quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is een briljante uitvindingquote:Op zondag 3 augustus 2025 16:04 schreef maily het volgende:
[..]
Podiumbestormer gespot.quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:11 schreef Nober het volgende:
In een land zoals Nederland? In 2025? Vrouwen die weg willen bij hun man?quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:11 schreef Nober het volgende:
Ja.quote:Op zondag 3 augustus 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:
Goed dat dit onder de aandacht komt.
Dan is het al te laat. De aandacht kan er beter toe leiden dat vrouwen in een veel vroeger stadium foute mannen leren herkennen.quote:Hopelijk nu ook een afname in de vrouwen die het met de dood moeten bekopen als ze van hun man willen scheiden.
Daar is ook aandacht voor, de rode vlaggen zijn nu ook regelmatig voorbij gekomen in de media, zoals dwingende controle en wapenbezit.quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Dan is het al te laat. De aandacht kan er beter toe leiden dat vrouwen in een veel vroeger stadium foute mannen leren herkennen.
Dan zal toch echt de wet aangepast moeten worden.quote:Op zondag 3 augustus 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mooi. Nederland lijkt veel andere landen te volgen waar al grote protesten zijn tegen geweld tegen vrouwen. Goed dat dit onder de aandacht komt. Ook een bericht gisteren dat er steeds meer meldingen zijn bij Veilig Thuis over huiselijk geweld en partnermishamdeling. De aandacht in de media maakt mensen dus meer alert op signalen dat er mogelijk sprake is van geweld in een relatie.
Hopelijk nu ook een afname in de vrouwen die het met de dood moeten bekopen als ze van hun man willen scheiden.
Dat vrouwen niet vermoord mogen worden als ze willen scheiden?quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zal toch echt de wet aangepast moeten worden.
Nee, dat de politie eerder kan optreden, sneller beperkingen kunnen worden opgelegd, enz.quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:38 schreef maily het volgende:
[..]
Dat vrouwen niet vermoord mogen worden als ze willen scheiden?
Frappant dat je dat nooit bij de Islam vraagt.quote:Op zondag 3 augustus 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Das wel een dingetje he? In veel gevallen komt pas na de moord 'opeens' een heel verhaal bovendrijven van intimidatie, stalking, geweld, etc. Soms jarenlang. Maar het lijkt alsof de daders, ondanks al die rode vlaggen, door de mazen van de wet vallen.quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dan zal toch echt de wet aangepast moeten worden.
Oh, foto van Shannon. Op haar verjaardagquote:Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch goed dat hier aandacht voor is, bizar dat moord als een ultieme wraakactie wordt gezien
Jij denkt dat het allemaal obvious foute tokkie mannen zijn die dit soort dingen doen? Bij een zaak een paar weken terug was de man werkzaam in de zorg en vrijwilliger bij sportvereniging en stichting voor gehandicapten. Echt geen typische Sjonnie die elke dag wiet rookt en 2 liter bier weg tikt. Zo iemand kan ook goed de schijn ophouden voor de omgeving.quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Dan is het al te laat. De aandacht kan er beter toe leiden dat vrouwen in een veel vroeger stadium foute mannen leren herkennen.
Ik vind alles prima zolang het preventiegericht is, en niet verzandt in geklaag over vrouwen vs. mannen. De vrouw zoekt de man uit en is dus de grootste invloed, als de samenleving daar een positieve invloed op kan verwezenlijken ben ik helemaal voor.quote:Op zondag 3 augustus 2025 21:33 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar is ook aandacht voor, de rode vlaggen zijn nu ook regelmatig voorbij gekomen in de media, zoals dwingende controle en wapenbezit.
Nee dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat veel vrouwen hun aanstaande of verse partner karakterologisch vaak niet goed inschatten. Mannen ook maar die zijn daar minder vaak een dusdanig ernstig slachtoffer van, vrouwen die hun kerel vermoorden komt meer dan de helft minder voor als ik het me goed herinnerer.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat het allemaal obvious foute tokkie mannen zijn die dit soort dingen doen? Bij een zaak een paar weken terug was de man werkzaam in de zorg en vrijwilliger bij sportvereniging en stichting voor gehandicapten. Echt geen typische Sjonnie die elke dag wiet rookt en 2 liter bier weg tikt. Zo iemand kan ook goed de schijn ophouden voor de omgeving.
Ja de definitie en voorbeelden stroken niet echt met elkaar.quote:Op zondag 3 augustus 2025 18:36 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Als een vrouw haar man vermoordt omdat hij van haar wil scheiden is dat dus nu ook mannenhaat?
Meer blijvanmnlijfhuizen schiet meer op dan rapportjes over uit welke groepen de daders komenquote:Op zondag 3 augustus 2025 20:29 schreef matigeuser het volgende:
Ik snap het initiatief niet.
Een beetje hetzelfde als een 'protest tegen criminaliteit'.
Het is inderdaad erg dat er mensen vermoord worden. Door andere mensen. Man of vrouw maakt hierin dan niet meer uit vind ik.
En dat er een mars wordt gehouden, houdt natuurlijk geen enkele (potentiële) moordernaar tegen. Als iemand moordplannen heeft, dan zal deze persoon niet denken 'ach verrek, die mars van vorige week, ok laat maar zitten'.
Dus het gaat nergens over.
Als je er dan toch iets aan wilt doen wat wel zoden aan de dijk zet, ga dan kijken naar religie / afkomst / andere labels die je kunt plakken op veelvoorkomende (vrouwen)moordenaars. Dan kun je daar de overheid op summeren met protesten en stemgedrag om gericht actie tegen te voeren.
Stel dat er bijvoorbeeld een verband zou zijn tussen islam en vrouwenmoord bij relatiebreuk, dan zou je bv kunnen stemmen op een partij die minder islam wil in Nederland.
Ik noem maar een hele rare zijstraat.
Maar fucking marsen tegen moord, zonder ooit het beestje bij de naam te willen noemen behalve dan 'mannen zijn vaak de dader'... Tja.
Waarvan akte.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief, en helaas broodnodig.
We hebben eeuwen vooral door filosofie en religie geïnspireerde onderdrukking van vrouwen achter de rug, daar is de afgelopen eeuw hier en elders in het Westen gelukkig een omslag in denken geweest, maar nog niet volledig. Het standaard idee van de vrouw als minderwaardig, kinderlijk, mislukt - hallo, Aristoteles - ondergeschikt - hallo, Paulus -, oorzaak der erfzonde - hallo, Augustinus - en ordinair bezit is nog niet geheel uitgeroeid en krijgt thans vooral een eerder plat neanderthalische onderbouwing in de incel-movement.
Wat eveneens niet helpt is de constante facilitering van een nieuwe religie hier die wat men ook beweert, qua vrouwenrechten en visie op 'de natuur en de rol van de vrouw', geen haar beter is dan het christendom dat we vaarwel hebben gezegd - hallo, Mohammed.
Waakzaamheid blijft geboden: radicale gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is een absolute vereiste voor daadwerkelijke moraliteit.
Vrouwenonderdrukking pur sangquote:Op maandag 28 maart 2022 17:42 schreef GewoonUitNL het volgende:
Iemand die het prima vindt als zijn vrouw alleen reist, laat mij twijfelen aan zijn liefde en zorg voor zijn vrouw en zijn eigen mannelijkheid.
Ik denk dat het probleem is dat een te groot deel van de mannelijke bevolking enorm slechte emotieregulatie heeft, die praten niet over hun emoties, drukken negatieve gevoelens weg, praten eigenlijk sowieso het liefst zo min mogelijk over wat er in hun omgaat en als er dan iets komt wat zo groot is dat ze het niet weg kunnen stoppen, dan weten ze niet wat ze ermee aan moeten en gaan ze om zich heen slaan. Als we hier iets aan willen doen, zullen we daarnaar moeten kijken. Mannen hebben nu eenmaal veel vaker gewelddadige woede-aanvallen dan vrouwen, dat moet stoppen.quote:Op zondag 3 augustus 2025 23:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind alles prima zolang het preventiegericht is, en niet verzandt in geklaag over vrouwen vs. mannen. De vrouw zoekt de man uit en is dus de grootste invloed, als de samenleving daar een positieve invloed op kan verwezenlijken ben ik helemaal voor.
[..]
Nee dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat veel vrouwen hun aanstaande of verse partner karakterologisch vaak niet goed inschatten. Mannen ook maar die zijn daar minder vaak een dusdanig ernstig slachtoffer van, vrouwen die hun kerel vermoorden komt meer dan de helft minder voor als ik het me goed herinnerer.
Traditioneel kregen vrouwen ook wat meer hulp bij het rood afvlaggen.Schoonouders die overgehaald moesten worden, vriendinnen die wat assertiever waren, meer kennis van reputaties en familie, strafrechtelijk veroordeelden met naam en toenaam bekend. Partnerkeuze is de belangrijkste keuze van je leven en helaas soms ook ten koste van je leven, misschien moeten vrouwen wat voorzichtiger te werk gaan en ondersteuning, hulp en kritiek op hun verse partnerkeuze wat meer verwelkomen. Vriendinnen zijn vaak de eersten bij wie de signalen op rood gaan, maar dan moeten ze wel alarm slaan.
Eens.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Daarom vind ik de term femicide ook zo verschrikkelijk slecht. Vrouwen die vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Daar heb je het nergens over de daders of waar het probleem zit of wat er werkelijk aan de hand is. Het probleem is niet dat vrouwen vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Dat is namelijk niet eens waar. Het probleem is dat mannen buitensporig vaak gewelddadig worden omdat ze geen basale emotieregulatie kennen. Dan maakt het niet uit of het slachtoffer een vrouw is, ze hun ouders vermoorden of hun hond een schop geven. Die vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, ze worden vermoord omdat Jantje zijn teleurstelling dat hij aan de kant gezet wordt niet bij zichzelf kan houden of omdat Mohammed een kronkel in zijn kop krijgt als zijn zusje geen hoofddoek draagt en Klaas leuk vindt.
Door de term femicide leg je de focus op de vrouw en op het slachtoffer. Dat werkt contraproductief
We zouden het domicide moeten noemen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat een te groot deel van de mannelijke bevolking enorm slechte emotieregulatie heeft, die praten niet over hun emoties, drukken negatieve gevoelens weg, praten eigenlijk sowieso het liefst zo min mogelijk over wat er in hun omgaat en als er dan iets komt wat zo groot is dat ze het niet weg kunnen stoppen, dan weten ze niet wat ze ermee aan moeten en gaan ze om zich heen slaan. Als we hier iets aan willen doen, zullen we daarnaar moeten kijken. Mannen hebben nu eenmaal veel vaker gewelddadige woede-aanvallen dan vrouwen, dat moet stoppen.
Daarom vind ik de term femicide ook zo verschrikkelijk slecht. Vrouwen die vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Daar heb je het nergens over de daders of waar het probleem zit of wat er werkelijk aan de hand is. Het probleem is niet dat vrouwen vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Dat is namelijk niet eens waar. Het probleem is dat mannen buitensporig vaak gewelddadig worden omdat ze geen basale emotieregulatie kennen. Dan maakt het niet uit of het slachtoffer een vrouw is, ze hun ouders vermoorden of hun hond een schop geven. Die vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, ze worden vermoord omdat Jantje zijn teleurstelling dat hij aan de kant gezet wordt niet bij zichzelf kan houden of omdat Mohammed een kronkel in zijn kop krijgt als zijn zusje geen hoofddoek draagt en Klaas leuk vindt.
Door de term femicide leg je de focus op de vrouw en op het slachtoffer. Dat werkt contraproductief
quote:Ten tijde van de zaak Humeyra (een zestien-jarige die vermoord werd door een stalkende ex-vriend, ondanks herhaald contact met de politie) was er enige aandacht voor femicide, maar "Een Nationale Coördinator Huiselijk Geweld die zorgt voor regie, monitoring en afstemming waarop verschillende organisaties en ik al jaren hameren, wilde de minister niet aanstellen," volgens toenmalig Kamerlid Kirsten van den Hul. "Zo'n landelijke coördinator is er wel voor discriminatie, mensenhandel en antisemitisme, maar kennelijk vond hij huiselijk geweld niet belangrijk genoeg. De portefeuille valt nu onder vier ministeries. Bij VWS ligt de coördinatie, daarnaast zijn ook Justitie en Veiligheid, SZW en OCW betrokken. Maar er is weinig samenwerking en afstemming.
quote:Het onafhankelijk toezichthoudend orgaan GREVIO ("Groep van deskundigen inzake actie tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld"), dat de uitvoering van het Verdrag van Istanbul evalueert, constateerde in haar rapport van 15 november 2019 (gepubliceerd 20 januari 2020) dat Nederland bij het verminderen van geweld tegen vrouwen in veel opzichten achterbleef. De door de overheid voorgeschreven genderneutraliteit leidt ertoe dat "partnergeweld tegen de vrouw door de mannelijke partner verhuld [wordt] als probleem onder gelijken. Dit belemmert het waarborgen van strafrechtelijke verantwoording, wat een van de belangrijkste doelstellingen van het Verdrag van Istanbul is." GREVIO constateert dat het Openbaar Ministerie in de meeste zaken van partnergeweld van verdere strafvervolging afziet.
Met de eindconclusie ben ik het eens. De term femicide en het narratief daar omheen komt ook vanuit een hoek die naar mijn stellige mening niet zo zeer bezig was met vrouwen beschermen, maar mannen als gehele groep in een kwaad daglicht te zetten.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik denk dat het probleem is dat een te groot deel van de mannelijke bevolking enorm slechte emotieregulatie heeft, die praten niet over hun emoties, drukken negatieve gevoelens weg, praten eigenlijk sowieso het liefst zo min mogelijk over wat er in hun omgaat en als er dan iets komt wat zo groot is dat ze het niet weg kunnen stoppen, dan weten ze niet wat ze ermee aan moeten en gaan ze om zich heen slaan. Als we hier iets aan willen doen, zullen we daarnaar moeten kijken. Mannen hebben nu eenmaal veel vaker gewelddadige woede-aanvallen dan vrouwen, dat moet stoppen.
Dat hangt ervan af wat jij denkt dat de oorzaak is. Als dat is zoals ik hierboven beschreven heb, is het slachtoffer niet altijd een vrouw. Je hebt hier niet met een seriemoordenaar te maken die zijn slachtoffers uitzoekt Het is geen rationeel gedrag, het is vaak geen moord (met voorbedachte rade).quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:36 schreef Seven. het volgende:
[..]
We zouden het domicide moeten noemen.
Maar OK, femicide heeft nu eenmaal een identiteit gekregen en daar kunnen we over vallen. Feit is dat het slachtoffer altijd een vrouw is, en in veruit de meeste gevallen is haar partner de dader.
Ik denk niet dat dit probleem voortvloeit uit het probleem van huiselijk geweld, daar is het inderdaad zo dat beide partijen zich daar schuldig aan maken en de mate van fysieke kracht verschil maakt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met de eindconclusie ben ik het eens. De term femicide en het narratief daar omheen komt ook vanuit een hoek die naar mijn stellige mening niet zo zeer bezig was met vrouwen beschermen, maar mannen als gehele groep in een kwaad daglicht te zetten.
En het begin van jouw post laat zien dat dit best aardig werkt. Want huiselijk geweld is geen ‘mannenprobleem’:
https://www.socialevraags(...)k-geweld-als-mannen/
Wat wel zo is, is dat mannen gemiddeld meer fysiek geweld gebruiken, maar als je het artikel leest, dan lijkt dat bepaald geen typisch mannelijk bovenkamer probleem (immers, vrouwen zijn net zo vaak dader). De meest logische oorzaak daarvan is m.i. dat mannen simpelweg meer fysieke kracht hebben.
Dat laatste maakt dat het op zichzelf gerechtvaardigd is dat vrouwen meer beschermd worden, omdat ze kwetsbaarder zijn in dezen.
Maar al met al is het probleem van huiselijk geweld enorm groot: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)et-huiselijk-geweld-
Er zal denk ik toch veel meer gekeken moeten worden naar hoe hierop moet worden gereageerd. En dat is niet makkelijk, want ook de slachtoffers kiezen er vaak voor om de relatie voort te zetten (daar zijn meerdere redenen voor) en zelfs als je die wil beëindigen, dan heb je beiden het recht om gebruik te maken van je woning. En tav het laatste: daar zou de wetgever wel wat aan kunnen veranderen. Dat het veel eenvoudiger wordt om een dader een gebiedsverbod te geven, liefst met een enkelband.
En natuurlijk is dat laatst overkill bij een lichtere variant. Maar daar waar de geweldsspiraal is ingezet dient dat toch echt een optie te worden. En niet zoals bij Joeweela, waar niet alleen een geweldsspiraal was, maar ook al een eerdere moordpoging bij een andere ex en ook nog verboden wapenbezit was geconstateerd en dan nog de rechter ‘gebrek aan bewijs’ een reden vond om die knakker lekker vrij rond te laten lopen.
Kijk, dat we om iemand in de cel te mikken hoge normen hebben voor bewijs, logisch. Maar voorkomen dat je nog naar je ex partner kan gaan om verhaal te halen, dat is niet heel ingrijpend en dan is een redelijk vermoeden wat mij betreft voldoende.
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt. Als er bij jou is ingebroken, zou je het denk ik ook heel gek vinden als ze de aangifte terugschuiven en zeggen 'pardon meneer, maar álle inbraken zijn belangrijk, dus hier kunt u geen aandacht voor vragen'quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:40 schreef ToT het volgende:
Fucking seksisten.
"Hou op vrouwen te vermoorden!"
Ja, wat dacht je er van om gewoon op te houden mensen in het algemeen te vermoorden?
All lives matter.
Ahhh dus de politie doet er niets aan als vrouwen vermoord worden? Da's dan wel echt heel erg, daar moet dan wel naar gekeken worden idd.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:45 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt. Als er bij jou is ingebroken, zou je het denk ik ook heel gek vinden als ze de aangifte terugschuiven en zeggen 'pardon meneer, maar álle inbraken zijn belangrijk, dus hier kunt u geen aandacht voor vragen'
Dit probleem is er nou eenmaal, dus is het niet gek om daar aandacht voor te vragen. Het wordt pas gek als de demonstranten vinden dat je mannen wél mag vermoorden. Natuurlijk vinden ze dat ook een slechte zaak, maar dat is een ander probleem en dat je dat niet gelijktijdig aankaart, wil niet zeggen dat je het probleem niet erkent.
Dus zelfs mijn post heb je niet begrepenquote:Op maandag 4 augustus 2025 08:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Ahhh dus de politie doet er niets aan als vrouwen vermoord worden? Da's dan wel echt heel erg, daar moet dan wel naar gekeken worden idd.
Femicide is een bepaald type moord, die men wellicht vaker kan voorkomen door een bepaald beleid te ontwikkelen. Dat willen die demonstranten dus hebben.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:46 schreef ToT het volgende:
[..]
Ahhh dus de politie doet er niets aan als vrouwen vermoord worden? Da's dan wel echt heel erg, daar moet dan wel naar gekeken worden idd.
Jij hebt het over politie die de boel terugschuift.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:47 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dus zelfs mijn post heb je niet begrepenIk zeg juist dat je op dit moment prima aandacht voor één zaak kan vragen. Jij bent degene die daar vanaf lijkt te willen stappen.
Dit is helderder taal.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Femicide is een bepaald type moord, die men wellicht vaker kan voorkomen door een bepaald beleid te ontwikkelen. Dat willen die demonstranten dus hebben.
Dat betekent niet dat de drugsmoorden oke vinden, maar het valt niet binnen de scope.
We noemden het altijd huiselijk geweld en dat is toch al een tamelijk duidelijke term. "Vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn", dan zie ik eerder een geradicaliseerde incel voor me die aan het seriemoorden slaat of zoiets, en dan komt gelukkig niet echt frequent voor. Ik geloof ook niet dat de meeste daders van partnermoord dat doen omdat ze vrouwen haten, het probleem zal er eerder in zitten dat ze niet goed kunnen omgaan met (het eindigen van) relaties.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:13 schreef Gia het volgende:
Echter zou het wel beter zijn om dit te benoemen als relatie gerelateerde moord. Geen idee of daar een kek termpje voor te bedenken is. Daar valt dan ook 'eerwraak' onder.
Ja dit is exact waarom ik hier ook problemen mee heb. Het is een amper bestaand iets en de voorbeelden die genoemd zijn betreffen vaak huiselijk geweld geen femicide.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
We noemden het altijd huiselijk geweld en dat is toch al een tamelijk duidelijke term. "Vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn", dan zie ik eerder een geradicaliseerde incel voor me die aan het seriemoorden slaat of zoiets, en dan komt gelukkig niet echt frequent voor. Ik geloof ook niet dat de meeste daders van partnermoord dat doen omdat ze vrouwen haten, het probleem zal er eerder in zitten dat ze niet goed kunnen omgaan met (het eindigen van) relaties.
Moord is wat anders dan huiselijk geweld. Als huiselijk geweld tot de dood leidt is dit meestal doodslag, geen moord. Bij moord is sprake van voorbedachte rade. Iemand die besluit zijn/haar partner te vermoorden uit jaloezie of eerwraak, het plant en dan uitvoert.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
We noemden het altijd huiselijk geweld en dat is toch al een tamelijk duidelijke term. "Vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn", dan zie ik eerder een geradicaliseerde incel voor me die aan het seriemoorden slaat of zoiets, en dan komt gelukkig niet echt frequent voor. Ik geloof ook niet dat de meeste daders van partnermoord dat doen omdat ze vrouwen haten, het probleem zal er eerder in zitten dat ze niet goed kunnen omgaan met (het eindigen van) relaties.
En het is prima dat er een term bestaat voor het feit dat dit soort gefrustreerde, achterlijke mannen een moord plegen op hun (ex-)partner, al is "femicide" blijkbaar een nogal verwarrende term.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Moord is wat anders dan huiselijk geweld. Als huiselijk geweld tot de dood leidt is dit meestal doodslag, geen moord. Bij moord is sprake van voorbedachte rade. Iemand die besluit zijn/haar partner te vermoorden uit jaloezie of eerwraak, het plant en dan uitvoert.
Er is weer een hip modewoordje gevonden, dat is het. Of nu ja, het woord bestond altijd al maar gaat nu natuurlijk op elk vrouwelijk slachtoffer van huiselijk geweld geplakt worden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dit is exact waarom ik hier ook problemen mee heb. Het is een amper bestaand iets en de voorbeelden die genoemd zijn betreffen vaak huiselijk geweld geen femicide.
Er is al sinds jaar en dag de term crime passionel en die dekt de lading. Veel beter dan het thans opgelegde woordje femicide. Er zullen mannen op deze planeet rondlopen met een absolute haat naar vrouwen. Hoe gaan we moorden die daar uit voortkomen vanaf nu noemen als we termen gaan lopen shiften?quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:13 schreef Gia het volgende:
Femicide is specifiek de moord op een vrouw door een (ex)partner, of aangezet daardoor. Wat ik echter niet snap is dat het dan 'eerwraak' moet heten als het in moslimkringen voorkomt, alsof dat niet ook onder de noemer 'femicide' valt.
En ja, elke moord is fout, maar andersom komt het gewoon veel minder voor. Mannen die vermoord worden zijn vaak eerder slachtoffer van andere mannen, niet van hun vrouw. Een vrouw die haar man beu is, vertrekt gewoon. Ze vermoordt hem niet. Jaloerse vrouwen die hun man vermoorden, komt echt zelden voor.
Dus, ja, dit is wel een probleem.
Echter zou het wel beter zijn om dit te benoemen als relatie gerelateerde moord. Geen idee of daar een kek termpje voor te bedenken is. Daar valt dan ook 'eerwraak' onder.
Ja, dit dus.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:04 schreef the-eye het volgende:
[..]
Er is al sinds jaar en dag de term crime passionel en die dekt de lading. Veel beter dan het thans opgelegde woordje femicide. Er zullen mannen op deze planeet rondlopen met een absolute haat naar vrouwen. Hoe gaan we moorden die daar uit voortkomen vanaf nu noemen als we termen gaan lopen shiften?
In de gevallen waar het over gaat is er toch geen sprake van haat naar vrouwen? Er is sprake van haat/geweld naar die ene persoon. Het draait helemaal om het verbreken van de relatie.
Ik heb vooral problemen met het feit dat 1) de discussie altijd verzandt in "ja maar de term klopt niet" en 2) dat ongeacht de term altijd een onevenredig deel van de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd à la "waarom kiest zo'n vrouw dan ook voor zo'n partner en ging ze niet gewoon weg".quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dit is exact waarom ik hier ook problemen mee heb. Het is een amper bestaand iets en de voorbeelden die genoemd zijn betreffen vaak huiselijk geweld geen femicide.
Dit dus. En ik snap niet waarom mannen hier zoveel moeite mee hebben. Voelen ze zich persoonlijk aangevallen, krijgen ze hierdoor het gevoel dat ze zich schuldig moeten voelen, is het wegkijkgedrag?quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik heb vooral problemen met het feit dat 1) de discussie altijd verzandt in "ja maar de term klopt niet" en 2) dat ongeacht de term altijd een onevenredig deel van de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd à la "waarom kiest zo'n vrouw dan ook voor zo'n partner en ging ze niet gewoon weg".
Die term maakt niet zo uit, het gaat erom dat je iets hebt om het veel voorkomende patroon te benoemen waarin vrouwen omgebracht worden omdat ze zich in een situatie van huiselijk geweld bevonden, dreigden erin terecht e komen (gedwongen huwelijken) of er probeerden uit te komen.
Dat neemt niet weg dat er ook mannen vermoord worden, dat neemt niet weg dat er ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld en zelfs dodelijk huiselijk geweld, dat de rechtbanken bevooroordeeld zijn naar moeders en weet ik niet wat er allemaal bij wordt gesleept wat er niet toe doet omdat de praktijk is dat er per jaar 40-50 vrouwen om het leven gebracht worden door hun eigen partner of familie.
Als ik tegen Japie zeg dat hij een mooie tekening heeft gemaakt wil dat niet zeggen dat het kleiwerkje van Pietje niet mooi is of dat ze allebei de term "kinderkunst" moeten krijgen omdat het anders niet eerlijk is.
Misschien wel maar vrouwen doen de sexuele selectie. Die maken daar geen probleem van van die man in kwestie in die zin dat hij daardoor geen meisje kan krijgen. Zo leer je dat niet af.quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Of een willekeurige andere man op straat in elkaar slaan. Iedereen heeft last van agressief volk, maar de vrouwen die die mannen zelf opzoeken en zelfs liefhebben eisen bijzondere aandacht op. Er zit in ieder geval wel wat scheef hier.quote:Daarom vind ik de term femicide ook zo verschrikkelijk slecht. Vrouwen die vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Daar heb je het nergens over de daders of waar het probleem zit of wat er werkelijk aan de hand is. Het probleem is niet dat vrouwen vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Dat is namelijk niet eens waar. Het probleem is dat mannen buitensporig vaak gewelddadig worden omdat ze geen basale emotieregulatie kennen. Dan maakt het niet uit of het slachtoffer een vrouw is, ze hun ouders vermoorden of hun hond een schop geven. Die vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, ze worden vermoord omdat Jantje zijn teleurstelling dat hij aan de kant gezet wordt niet bij zichzelf kan houden of omdat Mohammed een kronkel in zijn kop krijgt als zijn zusje geen hoofddoek draagt en Klaas leuk vindt.
En maar draaien. Als de vrouw het slachtoffer is van eerwraak, moet je mannen zoals jij eens horen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien wel maar vrouwen doen de sexuele selectie. Die maken daar geen probleem van van die man in kwestie in die zin dat hij daardoor geen meisje kan krijgen. Zo leer je dat niet af.
[..]
Of een willekeurige andere man op straat in elkaar slaan. Iedereen heeft last van agressief volk, maar de vrouwen die die mannen zelf opzoeken en zelfs liefhebben eisen bijzondere aandacht op. Er zit in ieder geval wel wat scheef hier.
Het kwalijke bij deze zaken is ook dat deze mannen hun (ex) vrouw/vriendin als hun bezit zagen. Iets dat niet zelf een besluit mag maken.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En maar draaien. Als de vrouw het slachtoffer is van eerwraak, moet je mannen zoals jij eens horen.
Nu de moord op vrouwen wat breder getrokken wordt, is het opeens de schuld van de vrouwen zelf.
Kijk, dit is precies waarom er dus een speciaal etiket is aangemaakt voor dit verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat de 4,1% van de mannelijke slachtoffers niet erg zijn of niet worden gezien.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:52 schreef galatea het volgende:
In de periode 2017-2024
56 % van alle vrouwen die vermooord zijn is vermoord door hun (ex)partner
4.1 % van alle mannen die vermoord zijn is vermoord door hun (ex)partner
Mannen zoals ik wel, te midden van oorverdovende stilte over die barbarij die vooral vrouwen zoveel kwaad doet.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:42 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
En maar draaien. Als de vrouw het slachtoffer is van eerwraak, moet je mannen zoals jij eens horen.
Nee, maar velen willen het graat zo breed trekken dat degenen die er het minste invloed hebben verantwoordelijk gehouden worden om vooral degenen die wel een positieve invloed zouden kunnen hebben daar niet op aan te spreken.quote:Nu de moord op vrouwen wat breder getrokken wordt, is het opeens de schuld van de vrouwen zelf.
Jammer voor jou, maar dit gaat dus niet specifiek over moslims. En zo stil is het niet hoor, als het gaat over de wreedheden door deze groep.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mannen zoals ik wel, te midden van oorverdovende stilte over die barbarij die vooral vrouwen zoveel kwaad doet.
[..]
Nee, maar velen willen het graat zo breed trekken dat degenen die er het minste invloed hebben verantwoordelijk gehouden worden om vooral degenen die wel een positieve invloed zouden kunnen hebben daar niet op aan te spreken.
Oh dit is zijn vaste riedeltje waarbij de vrouw de meeste invloed zou hebben omdat zij nu eenmaal een partner kiest die haar verrot slaat.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jammer voor jou, maar dit gaat dus niet specifiek over moslims. En zo stil is het niet hoor, als het gaat over de wreedheden door deze groep.
Wat bedoel je nu precies met de laatste alinea? Wie zijn degenen die het minste invloed hebben?
Dat mag je vinden maar dat maakt het nog steeds niet waar.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik heb vooral problemen met het feit dat 1) de discussie altijd verzandt in "ja maar de term klopt niet" en 2) dat ongeacht de term altijd een onevenredig deel van de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd à la "waarom kiest zo'n vrouw dan ook voor zo'n partner en ging ze niet gewoon weg".
De term maakt wel uit want de definitie omschrijft dus iets wat er niet is, je demonstreert voor iets wat geen/amper een probleem is. En dat is bewust want als je het huiselijke geweld noemt dan heeft het geen nieuwe hype naam.quote:Die term maakt niet zo uit, het gaat erom dat je iets hebt om het veel voorkomende patroon te benoemen waarin vrouwen omgebracht worden omdat ze zich in een situatie van huiselijk geweld bevonden, dreigden erin terecht e komen (gedwongen huwelijken) of er probeerden uit te komen.
Cijfers kloppen dus niet, dat zijn het totaal aantal vrouwen welke omgebracht worden. Ca de helft werd door de partner/relationele sfeer omgebracht. Bij mannen ca 5%.quote:Dat neemt niet weg dat er ook mannen vermoord worden, dat neemt niet weg dat er ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld en zelfs dodelijk huiselijk geweld, dat de rechtbanken bevooroordeeld zijn naar moeders en weet ik niet wat er allemaal bij wordt gesleept wat er niet toe doet omdat de praktijk is dat er per jaar 40-50 vrouwen om het leven gebracht worden door hun eigen partner of familie.
Nee maar het is raar dat je de tekening van Japie slecht kleiwerk blijft noemen en dat je dan het probleem wil aanpakken door Japie naar de kleischool te sturen ipv naar de tekenklas.quote:Als ik tegen Japie zeg dat hij een mooie tekening heeft gemaakt wil dat niet zeggen dat het kleiwerkje van Pietje niet mooi is of dat ze allebei de term "kinderkunst" moeten krijgen omdat het anders niet eerlijk is.
Maar dat is dus geen femicide dat is het hele punt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Kijk, dit is precies waarom er dus een speciaal etiket is aangemaakt voor dit verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat de 4,1% van de mannelijke slachtoffers niet erg zijn of niet worden gezien.
Tel hierbij op dat een kwart van de dodingen in Nederland partnergeweld betreft. Dat wil dus zeggen dat je gericht aan de slag kunt met een kwart van alle gevallen. Er zijn niet veel takken van sport waarin zo'n aandeel géén noemer krijgt.
Mja, dit is een beetje dezelfde discussie als "antisemitisme is geen goede term want Arabieren zijn ook een Semitisch volk"quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat mag je vinden maar dat maakt het nog steeds niet waar.
Laatste ben ik trouwens met je eens.
[..]
De term maakt wel uit want de definitie omschrijft dus iets wat er niet is,
quote:De term femicide wordt gebruikt als sprake is van gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen. We gebruiken de term om duidelijk te maken dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
Huiselijk geweld is dus te nauw als definitie en tegelijk niet specifiek genoeg, want dat overkomt ook kinderen, mannen, ouders, brussen.quote:je demonstreert voor iets wat geen/amper een probleem is. En dat is bewust want als je het huiselijke geweld noemt dan heeft het geen nieuwe hype naam.
De definitie doet er dus alles toe er worden in Nederland amper vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn het heeft dus ook geen zin om daar maatregelen tegen te nemen.
...
Dus zelfs als een man slachtoffer is van het doden van een partner, dan is dat meestal een direct gevolg van huiselijk geweld vanuit die man.quote:Resultaten: Vrouwen die hun mannelijke (ex-)partner doden
Bij de vrouwelijke daders was het niet mogelijk om tot een typologie te komen, gezien de beperkte
hoeveelheid casussen waar we over konden beschikken. We zien wel een belangrijke overeenkomst tussen
onze conclusies en eerder onderzoek: vrouwen doden hun partners voornamelijk uit zelfverdediging. De
doding lijkt het gevolg te zijn van een problematische relatie met het slachtoffer waarbij sprake is van
eerder huiselijk geweld, bedreiging of controlerend gedrag vanuit het slachtoffer naar de vrouwelijke dader
toe.
Bron
Dit strookt toch van geen kanten:quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Mja, dit is een beetje dezelfde discussie als "antisemitisme is geen goede term want Arabieren zijn ook een Semitisch volk"
De definitie van femicide wordt wat mij betreft hier prima beschreven:
[..]
[..]
Huiselijk geweld is dus te nauw als definitie en tegelijk niet specifiek genoeg, want dat overkomt ook kinderen, mannen, ouders, brussen.
Het is geen gendergerelateerd geweld. Zoals ze nu de definitie oprekken valt elke geweld tegen vrouwen daar onder. Dan verliest het dus zijn betekenis.quote:gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen.
Dit ben ik met je eens maar femicide kan blijkbaar ook zijn wanneer iemand een prostitué ombrengt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:02 schreef Qarrad het volgende:
Trouwens nog een tekenend detail over waarom femicide een aparte categorie verdient en waarom huiselijk geweld geen goede dekkende term is:
[..]
Dus zelfs als een man slachtoffer is van het doden van een partner, dan is dat meestal een direct gevolg van huiselijk geweld vanuit die man.
Huiselijk geweld omvat ook zoveel meer dan femicide. Femicide is één mogelijk gevolg van [b]o.a[/b]. huiselijk geweld.
99.9999% van de mannen. Wat heeft iemand als ik er voor invloed op dan? Ik zal geen bezwaar maken tegen de vergunningverlening voor een blijf-van-mijn-lijfhuis, maar dat speelt hier niet in de wijk. Ik zal stelling nemen voor zwaardere straffen en meer openbaarheid over veroordeelde daders, maar dat doe ik al jaren en de toga's gaan hun eigen goddelijke gang toch wel. Ik neem ook stelling tegen nog meer import van misogyne cultureren maar dat helpt ook niet echt. Ik tolereer geen vrouwenmeppers in mijn vrienden of kennissenkring en zal me altijd uitspreken voor het onmiddellijk dumpen van foute vriendjes.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Jammer voor jou, maar dit gaat dus niet specifiek over moslims. En zo stil is het niet hoor, als het gaat over de wreedheden door deze groep.
Wat bedoel je nu precies met de laatste alinea? Wie zijn degenen die het minste invloed hebben?
Geneuzel over hoe je het moet noemen zet uiteraard helemaal geen zoden aan de dijk.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit strookt toch van geen kanten:
[..]
Het is geen gendergerelateerd geweld. Zoals ze nu de definitie oprekken valt elke geweld tegen vrouwen daar onder. Dan verliest het dus zijn betekenis.
Juist huiselijk geweld breder aanpakken zet veel meer zoden aan de dijk dan elke gedode vrouw femicide noemen.
Het juist definiëren is juist heel belangrijk bij het aanpakken van de oorzaken.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:55 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Geneuzel over hoe je het moet noemen zet uiteraard helemaal geen zoden aan de dijk.
Wel met je eens dat je juist de oorzaken van dit fenomeen (hoe je het ook noemt) moet aanpakken, maar dat zal niemand bestrijden, denk ik.
Om die definitie van net weer aan te halen:quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit ben ik met je eens maar femicide kan blijkbaar ook zijn wanneer iemand een prostitué ombrengt.
En dat valt weer niet onder huiselijk geweld. Maar wordt die prostitué dan omgebracht omdat ze vrouw is of vanwege ene andere reden?
Dat lijkt me hier wel op slaan. Ja, er is ook geweld tegen mannelijke prosituees maar a) die zijn veel minder in aantal en b) zijn fysiek weerbaarder, waardoor dat vetgedrukte stukje ook relevant blijft.quote:De term femicide wordt gebruikt als sprake is van gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen. We gebruiken de term om duidelijk te maken dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
Alleen al het feit dat jij in jouw omgeving geen vrouwenmeppers tolereert is al meer als voldoende.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
99.9999% van de mannen. Wat heeft iemand als ik er voor invloed op dan? Ik zal geen bezwaar maken tegen de vergunningverlening voor een blijf-van-mijn-lijfhuis, maar dat speelt hier niet in de wijk. Ik zal stelling nemen voor zwaardere straffen en meer openbaarheid over veroordeelde daders, maar dat doe ik al jaren en de toga's gaan hun eigen goddelijke gang toch wel. Ik neem ook stelling tegen nog meer import van misogyne cultureren maar dat helpt ook niet echt. Ik tolereer geen vrouwenmeppers in mijn vrienden of kennissenkring en zal me altijd uitspreken voor het onmiddellijk dumpen van foute vriendjes.
Maar dit feitelijk zo goed als nul invloed. Dus dan is de vraag, wat moet ik er dan nog meer mee? Tot welke actie word ik opgeroepen? Wat voor hulp of ondersteuning wordt er van mij gevraagd?
Ik ken ook helemaal niemand die dat doet. Er is echt helemaal geen tolerantie voor dat soort mannen, het gaat dan ook maar om een twintigtal femicidegevallen per jaar, maar je kunt niet zomaar de vriendjes van vrouwen gaan checken op hun persoonlijkheidskenmerken en gedrag.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Alleen al het feit dat jij in jouw omgeving geen vrouwenmeppers tolereert is al meer als voldoende.
Het is zelfs omgekeerd, prostitués zijn eerder gewelddadig tegenover hun klanten dan prostituées.quote:Op maandag 4 augustus 2025 16:00 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Om die definitie van net weer aan te halen:
[..]
Dat lijkt me hier wel op slaan. Ja, er is ook geweld tegen mannelijke prosituees maar a) die zijn veel minder in aantal en b) zijn fysiek weerbaarder, waardoor dat vetgedrukte stukje ook relevant blijft.
Dat weet je dus niet. Hoevaak is het niet voor gekomen dat iemand wordt gearresteerd vanwege een gruwelijke moord, en dat dan de hele buurt met stomheid geslagen is.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ken ook helemaal niemand die dat doet. Er is echt helemaal geen tolerantie voor dat soort mannen, het gaat dan ook maar om een twintigtal femicidegevallen per jaar, maar je kunt niet zomaar de vriendjes van vrouwen gaan checken op hun persoonlijkheidskenmerken en gedrag.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 23:23 schreef maily het volgende:
Dit ziekenhuis ziet dagelijks slachtoffers van huiselijk geweld
Artikel gaat over het Amphia ziekenhuis in Breda.
[ afbeelding ]
Dit moeten veel meer mensen weten ....
Nee, niet misschien. Dit is een probleem van mannen, veroorzaakt door mannen, in stand gehouden door mannen. En alleen mannen kunnen het oplossen.quote:
Waarom denk jij dat het niet met huiselijk geweld te maken heeft? Want van wat ik erover lees is dat (vrijwel) altijd de opmaat.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit probleem voortvloeit uit het probleem van huiselijk geweld, daar is het inderdaad zo dat beide partijen zich daar schuldig aan maken en de mate van fysieke kracht verschil maakt.
Maar bij dit soort doden gebeurt dat toch zelden door fysieke kracht? Dan wordt iemand neergestoken of neergeschoten, daar komt vaak een wapen bij kijken die het verschil in kracht opheft. Een vrouw die een man slaat heeft minder effect dan een man die een vrouw slaat, maar een vrouw die een man afknalt heeft evenveel effect. Toch zie je dat de daders vrijwel allemaal mannelijk zijn in dit type geweldsdelict.
Even voor de goede orde, maar moorden binnen het criminele circuit betreft een minderheid.quote:Op maandag 4 augustus 2025 08:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Femicide is een bepaald type moord, die men wellicht vaker kan voorkomen door een bepaald beleid te ontwikkelen. Dat willen die demonstranten dus hebben.
Dat betekent niet dat de drugsmoorden oke vinden, maar het valt niet binnen de scope.
Precies hierom denk ik dat hier de meeste winst te behalen valt.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef Momo het volgende:
Sowieso is het enorm frustrerend als de familie eerder contact heeft gezocht met instanties en meneer al eerder gewelddadig en stalker gedrag heeft laten zien en er niks mee gedaan wordt en dat even later meneer dan mevrouw vermoord. Zelfs in een blijf van mijn lijf huis weten ze soms de vrouw te vinden.
Ten aanzien van punt 2 geef in je helemaal gelijk. Maar punt 1 komt gewoon voort uit het feit dat er een oneigenlijk narratief aan vast hangt. Beter legt men de vinger op de zere plek. En dat is dat daders van huiselijk geweld, ook als het enorm de klauwen uitloopt zo goed als niet aangepakt kunnen worden totdat het te laat is.quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Die term maakt niet zo uit, het gaat erom dat je iets hebt om het veel voorkomende patroon te benoemen waarin vrouwen omgebracht worden omdat ze zich in een situatie van huiselijk geweld bevonden, dreigden erin terecht e komen (gedwongen huwelijken) of er probeerden uit te komen.
Dat neemt niet weg dat er ook mannen vermoord worden, dat neemt niet weg dat er ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld en zelfs dodelijk huiselijk geweld, dat de rechtbanken bevooroordeeld zijn naar moeders en weet ik niet wat er allemaal bij wordt gesleept wat er niet toe doet omdat de praktijk is dat er per jaar 40-50 vrouwen om het leven gebracht worden door hun eigen partner of familie.
Als ik tegen Japie zeg dat hij een mooie tekening heeft gemaakt wil dat niet zeggen dat het kleiwerkje van Pietje niet mooi is of dat ze allebei de term "kinderkunst" moeten krijgen omdat het anders niet eerlijk is.
Daarom is die app die in dit topic is gedeeld zo’n goed idee. Ik lees er nog niet veel over in de media, hopelijk wordt het onder meer mensen bekend.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten aanzien van punt 2 geef in je helemaal gelijk. Maar punt 1 komt gewoon voort uit het feit dat er een oneigenlijk narratief aan vast hangt. Beter legt men de vinger op de zere plek. En dat is dat daders van huiselijk geweld, ook als het enorm de klauwen uitloopt zo goed als niet aangepakt kunnen worden totdat het te laat is.
Ik hoop het. Al ben ik bang dat dit soort sociopaten daarop gaan anticiperen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daarom is die app die in dit topic is gedeeld zo’n goed idee. Ik lees er nog niet veel over in de media, hopelijk wordt het onder meer mensen bekend.
Ga ergens anders zitten trollen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:25 schreef SuperNeger het volgende:
Want zo'n protestmars gaat ook echt helpen van al die "jongeren" die hun vrouw mishandelen.
Het grappige is de mensen die je in zo'n mars hebt zijn dezelfde mensen die je in zo'n pro-palli mars hebt.
Alsof je de ene dag gaat demonstreren voor dierenrechten en de volgende dag gaat demonstreren tegen de sluiting van een KFC filiaal.
Ik ben helemaal niet aan het trollen? Ik geef oprecht commentaar op het onderwerp. Wat bedoel je precies of wat klopt niet aan wat ik zeg volgens jou? Want ik zeg nergens dat er maar 1 bepaalde groep is die dit doet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:28 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ga ergens anders zitten trollen.
Verder heeft dit niks met jongeren te maken. Er zijn vrouwen bij die in de 50 waren die door hun even oude partner zijn gedood.
Tate is een eikel eerste klas. Maar er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat hij hier enige rol in speelt. Het probleem bestaat al veel langer dan hij op aarde rondloopt en is ook niet toegenomen door zijn domme georakel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:02 schreef Momo het volgende:
Een sentiment dat zeker wordt versterkt door gasten als Andrew Tate waar een vrouw niet meer is als een sekspop die voor je moet schoonmaken en koken. Vrouwen hebben niks te willen en moeten maar luisteren naar de man/vriend.
Protesteer daar dan voor ipv een onzinnige term.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:21 schreef Seven. het volgende:
En zoals verwacht gaat de discussie weer over de definitie van het woord femicide, in plaats van het echte probleem: dodelijk huiselijk geweld gepleegd door mannen op hun partner.
Protesteer daar dan voor ipv een onzinnige term.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:21 schreef Seven. het volgende:
En zoals verwacht gaat de discussie weer over de definitie van het woord femicide, in plaats van het echte probleem: dodelijk huiselijk geweld gepleegd door mannen op hun partner.
Mijn idee.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ten aanzien van punt 2 geef in je helemaal gelijk. Maar punt 1 komt gewoon voort uit het feit dat er een oneigenlijk narratief aan vast hangt. Beter legt men de vinger op de zere plek. En dat is dat daders van huiselijk geweld, ook als het enorm de klauwen uitloopt zo goed als niet aangepakt kunnen worden totdat het te laat is.
Tsja, meestal zijn het toch de mannen die niet kunnen omgaan met afwijzing en dat het zover komt dat de vrouw het loodje legt. En niet andersom.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Protesteer daar dan voor ipv een onzinnige term.
[..]
Mijn idee.
Jij denkt dat zijn opmerkingen dat vrouwen mannen horen te dienen geen invloed heeft op de jongens die naar hem luisteren, en hoe ze met relaties en vrouwen zullen omgaan? Dat het altijd de schuld is van de vrouw als ze klappen krijgt want dan heeft ze het daar naar gemaakt bij de man.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tate is een eikel eerste klas. Maar er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat hij hier enige rol in speelt. Het probleem bestaat al veel langer dan hij op aarde rondloopt en is ook niet toegenomen door zijn domme georakel.
En dit zeg ik niet om Tate te verdedigen, maar omdat dit soort opmerkingen, net als het idee van ‘vrouw wordt vermoord omdat ze vrouw is’ vanuit een bepaald wereldbeeld gedaan wordt en vooral afleidt van de problematiek en mogelijke oplossingen. Dat is iets wat eerder heeft gedeeld.
Het is breder dan huiselijk geweld, want een stalker of een klant of een achterneef die door je familie is opgestookt valt daar niet onder. Zie ook even eerder in dit topic.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar van het aantal van deze dodingen is 15% man en toch ziet het onderzoek in de link in jouw post puur op mannen die hun partner doden als ik zo snel kijk. Dus op basis van die link concludeer ik dat de groep mannen niet gezien wordt. In de media lees je er in ieder geval nooit wat over.quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Kijk, dit is precies waarom er dus een speciaal etiket is aangemaakt voor dit verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat de 4,1% van de mannelijke slachtoffers niet erg zijn of niet worden gezien.
Tel hierbij op dat een kwart van de dodingen in Nederland partnergeweld betreft. Dat wil dus zeggen dat je gericht aan de slag kunt met een kwart van alle gevallen. Er zijn niet veel takken van sport waarin zo'n aandeel géén noemer krijgt.
Dan moet je even iets langer kijken, vrouwen als dader worden wel degelijk genoemd en onderzochtquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar van het aantal van deze dodingen is 15% man en toch ziet het onderzoek in de link in jouw post puur op mannen die hun partner doden als ik zo snel kijk. Dus op basis van die link concludeer ik dat de groep mannen niet gezien wordt. In de media lees je er in ieder geval nooit wat over.
Ja maar lieverd, dat de ene groep een duidelijk patroon heeft, wil toch niet zeggen dat die niet benoemd mag worden als er ook een andere groep is met iets dergelijks?quote:Verder is er heel veel aandacht voor vrouwen die door hun (ex) partner vermoord worden. Op zich is dat prima verklaarbaar omdat het om in totaal 121 moorden gaat in de periode 2017-2021 (deze periode is in een duidelijk statistiek gesplitst naar daderprofiel, vandaar dat ik hier naar verwijs).
En tel je de mannen erbij op gaat het inderdaad om een groot deel van alle moorden (ik kom op een ruime 20%, dus niet een kwart, maar goed).
Echter, er is nog een categorie die zo hoog scoort: vermoord door kennis of vriend(in). In absolute cijfers exact gelijk (141 moorden). Verschil is dat hier juist vooral mannen slachtoffer van zijn (eigenlijk is de verhouding vrouw/man precies omgekeerd).
Toch is mij niets bekend van enige aandacht voor deze groep. Misschien is daar een hele goede reden voor. Maar op zichzelf is het helemaal niet gek dat het beeld ontstaat dat eigenlijk alle aandacht uitgaat naar partnermoord met een vrouw als slachtoffer. En een heel klein beetje naar afrekeningen in het criminele circuit, maar dat lijkt mij dan weer een hele andere reden te hebben.
Dit is natuurlijk wel een partij blaming the victim die andersom niet geldt. Want de tenenkrommende ‘ja maar die vrouw haalde hem zijn bloed onder de nagels vandaan door de kinderen bij hem weg te houden’ is niet voor niets tenenkrommend, maar tevens een vorm van psychisch ex-partner geweld. En toch zal niemand met normale hersencellen dan beweren dat het daaraan lag.quote:Op maandag 4 augustus 2025 15:02 schreef Qarrad het volgende:
Dus zelfs als een man slachtoffer is van het doden van een partner, dan is dat meestal een direct gevolg van huiselijk geweld vanuit die man.
Goed om te zien dat het andere deel is genoemd en onderzocht, als dat onderzoek dan maar niet is geëindigd in: dat hadden ze eigenlijk aan zichzelf te danken omdat het vooral zelfverdediging was).quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:04 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dan moet je even iets langer kijken, vrouwen als dader worden wel degelijk genoemd en onderzocht
[..]
Ja maar lieverd, dat de ene groep een duidelijk patroon heeft, wil toch niet zeggen dat die niet benoemd mag worden als er ook een andere groep is met iets dergelijks?
Het etiketje is echter zo breed dat alles mbt het doden van ene vrouw eronder valt en dus zinloos is geworden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is breder dan huiselijk geweld, want een stalker of een klant of een achterneef die door je familie is opgestookt valt daar niet onder. Zie ook even eerder in dit topic.
En ja, hét probleem is dat veel vrouwen in de penarie komen door hun zwakkere positie in verschillende soorten relaties met de daders van het geweld zonder dat er voor het fatale moment genoeg aan te doen is. Dat is ook precies waarom dit een apart etiketje verdient.
Dat is ook niet waar.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het etiketje is echter zo breed dat alles mbt het doden van ene vrouw eronder valt en dus zinloos is geworden.
Iets genuanceerder: als het ontaard in de dood van het slachtoffer is de dader vrijwel altijd een man.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:36 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Tsja, meestal zijn het toch de mannen die niet kunnen omgaan met afwijzing en dat het zover komt dat de vrouw het loodje legt. En niet andersom.
‘Als ik haar niet mag hebben, dan niemand niet’
Er wordt helemaal niet naar mannen in het algemeen gewezen, wel naar mannen die na een relatiebreuk hun ex partner doden. Zo moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:38 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Iets genuanceerder: als het ontaard in de dood van het slachtoffer is de dader vrijwel altijd een man.
Maar we hebben het hier over 20 vrouwen per jaar ongeveer, dus gaat het ook om een heel miniem deel van de mannen. Het is niet dienstig om naar mannen te gaan wijzen, net zo min als dat het dienstig is om naar moslims te gaan wijzen als er weer een idioot zichzelf opblaast in het OV.
Werkt contraproductief.
Check de cijfers maar die je zelf hebt gepresenteerd met de voorbeelden erbij.quote:
In het algemeen is er een incentive om er van alles bij te halen. De term klopt niet, mannen worden ook slachtoffer van fataal geweld door partners, vrouwen hebben zelf ook een aandeel, en nu dus ik vermoed dat er een ideologische motivatie achter zit. Dat schiet natuurlijk ook niet op bij het richten van de energie op het probleem.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
...
En natuurlijk mag het benoemd worden. Maar de aandacht is zo eenzijdig dat het heel erg ideologisch beïnvloed lijkt. En daarmee heb ik een probleem. Het maakt dat er geen objectiviteit meer is, waardoor het probleem niet meer goed onderzocht kan worden. En in zijn algemeenheid is er dan ook juist geen incentive om het probleem op te lossen.
...
Heb je het over dit onderzoek?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Check de cijfers maar die je zelf hebt gepresenteerd met de voorbeelden erbij.
Ik denk dat je heel erg verknipt moet zijn om die woorden bij je te laten landen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:39 schreef Momo het volgende:
[..]
Jij denkt dat zijn opmerkingen dat vrouwen mannen horen te dienen geen invloed heeft op de jongens die naar hem luisteren, en hoe ze met relaties en vrouwen zullen omgaan? Dat het altijd de schuld is van de vrouw als ze klappen krijgt want dan heeft ze het daar naar gemaakt bij de man.
Eens dat er meer speelt dan huiselijk geweld. Je hebt moorden door de ouders (overigens gelijkelijk verdeeld over mannen en vrouwen, wat mij oprecht verbaast), overige familie (zelfs iets meer mannen als slachtoffer, maar significant gezien ook gelijk, wederom tot mijn verbazing) en dan nog de categorie bekende/vriend(in).quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 09:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het is breder dan huiselijk geweld, want een stalker of een klant of een achterneef die door je familie is opgestookt valt daar niet onder. Zie ook even eerder in dit topic.
En ja, hét probleem is dat veel vrouwen in de penarie komen door hun zwakkere positie in verschillende soorten relaties met de daders van het geweld zonder dat er voor het fatale moment genoeg aan te doen is. Dat is ook precies waarom dit een apart etiketje verdient.
Tsja, maar je kan mij toch moeilijk verwijten dat ik naar de kern wil. Ik heb daar ook een duidelijk beeld bij wat er volgens mij aan schort, op basis van wat ik hierover heb gelezen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:41 schreef Qarrad het volgende:
[..]
In het algemeen is er een incentive om er van alles bij te halen. De term klopt niet, mannen worden ook slachtoffer van fataal geweld door partners, vrouwen hebben zelf ook een aandeel, en nu dus ik vermoed dat er een ideologische motivatie achter zit. Dat schiet natuurlijk ook niet op bij het richten van de energie op het probleem.
Ik verwijt je niet dat je naar de kern wil, ik verwijt jou en een hoop anderen dat jullie de kern niet accepteren zoals hij nu uitgetekend wordt omdat [redenen] en dat dat dan ruis veroorzaakt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tsja, maar je kan mij toch moeilijk verwijten dat ik naar de kern wil. Ik heb daar ook een duidelijk beeld bij wat er volgens mij aan schort, op basis van wat ik hierover heb gelezen.
Misschien heb ik wel ongelijk daarin, maar het lijkt mij zinvol om in ieder geval eens goed te kijken naar wat we op het gebied van bevoegdheden om in te grijpen kunnen doen.
Zoals gezegd: in mijn omgeving zie ik iets behoorlijk ontaarden. Iedereen weet ervan. Niets gebeurt. Ik kan daar echt met mijn pet niet bij.
Dat zeg ik, als buurgenoot heb je daar geen invloed op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 23:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat weet je dus niet. Hoevaak is het niet voor gekomen dat iemand wordt gearresteerd vanwege een gruwelijke moord, en dat dan de hele buurt met stomheid geslagen is.
"Wie had dat nu kunnen denken? Zo'n keurige hardwerkende man. Deed geen vlieg kwaad."
Dit bedoel ik dus, de moord op een paar vrouwen wordt uitvergroot en niet om het met een plan van aanpak te verminderen maar als excuus om ordinaire mannenhaat te etaleren.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:30 schreef Seven. het volgende:
Nee, niet misschien. Dit is een probleem van mannen, veroorzaakt door mannen, in stand gehouden door mannen. En alleen mannen kunnen het oplossen.
Maar ik en meerderen met mij vinden juist dat het hele narratief in dezen juist voor ruis zorgt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 11:16 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik verwijt je niet dat je naar de kern wil, ik verwijt jou en een hoop anderen dat jullie de kern niet accepteren zoals hij nu uitgetekend wordt omdat [redenen] en dat dat dan ruis veroorzaakt.
Ik ben het geregeld voor een groot deel met jou eens. Maar deze uitspraak vind ik vrij bizar. Om te beginnen doet iedereen zich in het begin normaal voor, ook de gestoorden. Ok, sommigen lukt dat niet, maar die vallen dan in de groep undatables.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
De realiteit is dat het het resultaat is van een domme vrouw die een foute kerel heeft uitgezocht.
Dank dat ik dit zelf niet hoefde te typen, 100% mee eens en dat ben ik niet vaak met je.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar ik en meerderen met mij vinden juist dat het hele narratief in dezen juist voor ruis zorgt.
Femicide komt niet vanuit de opsporingsinstanties die daar een bepaald daderprofiel mee aanduiden. Maar het huidige gebruik komt vanuit het feminisme. Het was Diana Russell die het narratief voor het voetlicht bracht. Een activiste. Die overigens ook onderzoek deed geweld tegen vrouwen, dus niet zonder kennis, maar zich wel uitdrukkelijk voorstond als feminist en activist.
Ze heeft de term niet verzonnen, dat was een schrijver ergens 200 jaar terug, maar die bedoelde er niets anders mee dan het doden van een vrouw. Opvallend is dat Russell het bedenken van de term toeschreef aan een vrouw.
Hoe dan ook: femicide was volgens haar het vermoorden van een vrouw omdat ze vrouw is (meer in bijzonder een hate crime van mannen gericht op vrouwen). En daarmee ging ze al terug tot de heksenjacht (waarbij ontegenzeggelijk gender een grote rol speelde), benoemde ze het doden van meisjes in China vanwege de 1 kind politiek (wederom, zeer gendergerelateerd). Enz.
Vervolgens heeft ze dit ook toegepast op meer Westerse hedendaagse moorden op vrouwen. En dat is wat nu femicide is. Nog steeds wordt in de discussie over femicide gezegd dat het een moord is op een vrouw omdat ze vrouw is. En dat is zeer activistisch gedreven.
En bovenal niet waar.
Want stel je hebt een man die biseksueel is en niet alleen op seksueel gebied, maar ook relationeel. Kan dus evengoed een relatie hebben met een man als een vrouw. En die persoon is zo verknipt dat die als die verlaten wordt de partner gaat doden.
Vervolgens krijgt die een relatie. Is dat met een man, dan is de moord die hij gaat plegen een moord op zijn partner. Is dat met een vrouw, dan heeft hij die vrouw vermoord omdat ze een vrouw is.
Dat klopt logischerwijs niet.
Moorden door ouders worden onder femicide geschaard en als gendergerelateerd geweld. Hetzelfde met moorden door overige familieleden. Nou geloof ik direct dat veel mensen denken dat dit vooral vrouwen en meisjes treft. En mondiaal gezien zal dat wellicht ook zo zijn. Maar in Nederland zijn beiden categorieën 50/50. Het is dus raar om dat te categoriseren als gendergerelateerd en al helemaal om te zeggen dat als het slachtoffer een vrouw is het dus is omdat ze vrouw is.
Dat klopt logischerwijs niet.
Dan heb je nog de categorie dat mensen vermoord worden door een kennis of vriend(in). Ook dit wordt met speels gemak geschaard onder femicide. Gendergerelateerd en uiteraard zijn ze vermoord omdat ze vrouw zijn. Ook al betreft het meerendeel van deze moorden mannen.
Dit klopt logischerwijs niet.
Als je naar de cijfers kijkt lijkt er maar 1 ding echt sekse gerelateerd te zijn en dat is: de dader. De dader bij een moord is overwegend een man.
En wat zul je zien: de meeste mannen hebben een vrouw als partner.
Mannen hebben vooral mannen als vrienden en kennissen.
En ziedaar de meest logische verklaring.
Door het maar te blijven zoeken in wat ooit bedacht is door een activiste die ongetwijfeld door haar expertise (geweld tegen vrouwen) is beïnvloed (als je een hamer hebt, lijkt alles op een spijker) ga je juist de rode lijn missen. En als je de rode lijn ziet, dan lijkt het mij duidelijk dat eerst en vooral het probleem onuitroeibaar lijkt, maar dat met beter bescherming het aantal slachtoffers wel te verminderen valt.
En dat laatste blijft door juist vast te houden aan het narratief van femicide ernstig onderbelicht naar mijn mening. Kortom: ruis.
De bescherming is blijf van mijn lijfhuizen, contact en gebiedsverboden en gevangenisstraffen ter vergelding en afschrikking. Meer kan de samenleving niet doen om vrouwen te beschermen tegen de gevolgen van hun eigen partnerkeuze.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:30 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben het geregeld voor een groot deel met jou eens. Maar deze uitspraak vind ik vrij bizar. Om te beginnen doet iedereen zich in het begin normaal voor, ook de gestoorden. Ok, sommigen lukt dat niet, maar die vallen dan in de groep undatables.
Als je vervolgens in een relatie zit en de ander gebruikt geweld, dan is het niet zo simpel om daaruit te stappen. Heeft niets met dom zijn te maken.
En zelfs al was het zo: zouden we domme mensen niet moeten beschermen tegen sociopaten?
Ook dit is wat mij betreft ruis.
En ach ach het zijn weer de vrouwen waarvan het hun eigen schuld is vanwege partnerkeuze.Straks komt er nog iemand voorbij die zegt dat die mannen zo geworden zijn omdat zoveel vrouwen hun hebben afgewezen. Net alsof bij elke gast op de voorhoofd staat geschreven dat het een creep is. Soms komt de ware aard pas na maanden relatie boven. En ja, normaal is het dan om het uit te maken, als dat mag dan he van die gast. Want die ziet je dan als bezit van hem. Misschien is het voor sommigen dan al te laat. En zelfs als het uit is kan hij je nog steeds slaan of vermoorden.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De bescherming is blijf van mijn lijfhuizen, contact en gebiedsverboden en gevangenisstraffen ter vergelding en afschrikking. Meer kan de samenleving niet doen om vrouwen te beschermen tegen de gevolgen van hun eigen partnerkeuze.
Als er meer zou zijn dan hoor ik dat graag, maar daar komen deze vrouwen niet mee, erop wijzen dat de vrouw in kwestie de grootste invloed heeft is voor de meesten ook taboe, en een groot deel wil er het probleem van mannen in het algemeen van maken. Nou sorry hoor, maar vanuit de duizenden beschikbare mannen die alleen maar een gezonde relatie met een leuke vrouw willen weten sommigen een creep of een bad boy uit te kiezen. Daar kunnen alle goede mannen toch niks aan doen?
De grootste invloed heeft de dader. Punt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De bescherming is blijf van mijn lijfhuizen, contact en gebiedsverboden en gevangenisstraffen ter vergelding en afschrikking. Meer kan de samenleving niet doen om vrouwen te beschermen tegen de gevolgen van hun eigen partnerkeuze.
Als er meer zou zijn dan hoor ik dat graag, maar daar komen deze vrouwen niet mee, erop wijzen dat de vrouw in kwestie de grootste invloed heeft is voor de meesten ook taboe, en een groot deel wil er het probleem van mannen in het algemeen van maken. Nou sorry hoor, maar vanuit de duizenden beschikbare mannen die alleen maar een gezonde relatie met een leuke vrouw willen weten sommigen een creep of een bad boy uit te kiezen. Daar kunnen alle goede mannen toch niks aan doen?
Het punt is dat de ruis het punt is.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 13:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dank dat ik dit zelf niet hoefde te typen, 100% mee eens en dat ben ik niet vaak met je.
De kern wordt idd door de ruis over het hoofd gezien en daarom gaat de voorgestelde aanpak ook niet werken. Daarom is dat kaderen ook zo belangrijk.
quote:dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
https://www.mensenrechten(...)geweld-tegen-vrouwen
Prima maar dat is de herziene definitie en die is zo breed dat er praktisch alles onder valt.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:24 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Het punt is dat de ruis het punt is.
Als het niet is om de term, dan is het wel over het feit dat mannen ook slachtoffer kunnen worden, als het daar niet over gaat, moeten vrouwen zelf onevenredig veel de verantwoording gaan nemen voor wat hen overkomt, als het daar niet over gaat dan gaat het weer over de culturele achtergrond, het ziektebeeld, de achterstelling van vaders in de rechtszaal, alles om maar niet tot de kern te komen.
En die kern is:
[..]
Nee, dat is een beetje het verhaal. We kennen allemaal wel dat je als man gaat proberen haar probleem op te lossen terwijl ze er alleen maar even aandacht voor wil en haar moet luchten. Dat is nu geexporteerd naar protesten en maatschappelijke vraagstukken, en daar komt dan nog wat mannenhaat overheen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De grootste invloed heeft de dader. Punt.
Contact en gebiedsverboden zijn niet zo eenvoudig op te leggen en de handhaving daarvan laat helemaal te wensen over. We hebben de techniek om mensen te kunnen volgen en alarm te laten slaan als iemand richting de ex gaat. Dat zou b.v. kunnen helpen. Dat je niet na een verboden contact een dwangsom hebt, maar dat het contact kan worden voorkomen. Want als je je partner iets aan wil gaan doen, dan laat je je echt niet tegenhouden door een geldboete.
En natuurlijk vind ik niet dat alle mannen verantwoordelijk zijn voor zo'n creep. Net als dat ik niet snap waarom het alleen aan mannen zou zijn om dit probleem op te lossen, aangezien het een maatschappelijk probleem is. Maar dat is een ander verhaal.
Niemand anders kan het voor ze doen. Zo'n beetje het eerste vereiste bij het vinden van een partner is iemand vinden bij wie je veilig bent. Daarin heeft de vrouw in kwestie dan gefaald, hoewel ik betwijfel of er wel altijd voldoende inspanning is gedaan dat te verzekeren, het resultaat telt en niet de inspanning.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:20 schreef Momo het volgende:
[..]
En ach ach het zijn weer de vrouwen waarvan het hun eigen schuld is vanwege partnerkeuze.Straks komt er nog iemand voorbij die zegt dat die mannen zo geworden zijn omdat zoveel vrouwen hun hebben afgewezen. Net alsof bij elke gast op de voorhoofd staat geschreven dat het een creep is. Soms komt de ware aard pas na maanden relatie boven. En ja, normaal is het dan om het uit te maken, als dat mag dan he van die gast. Want die ziet je dan als bezit van hem. Misschien is het voor sommigen dan al te laat. En zelfs als het uit is kan hij je nog steeds slaan of vermoorden.
Die bestaan inderdaad. Maar dat wil dus niet zeggen dat zo'n vrouw (of man) meteen deze fout moet betalen met haar of zijn leven.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zeg ik, als buurgenoot heb je daar geen invloed op.
[..]
Dit bedoel ik dus, de moord op een paar vrouwen wordt uitvergroot en niet om het met een plan van aanpak te verminderen maar als excuus om ordinaire mannenhaat te etaleren.
De realiteit is dat het het resultaat is van een domme vrouw die een foute kerel heeft uitgezocht.
De grap is dus wel dat dit alleen maar waar is tav de (ex)-partner. En dat komt niet door de ongelijke positie in de samenleving (althans, daarvoor ontbreekt werkelijk alle bewijs), maar in ieder geval deels omdat vrouwen nu eenmaal fysiek zwakker zijn dan mannen gemiddeld gezien.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:24 schreef Qarrad het volgende:
dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
https://www.mensenrechten(...)geweld-tegen-vrouwen
P'don?quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:57 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De grap is dus wel dat dit alleen maar waar is tav de (ex)-partner. En dat komt niet door de ongelijke positie in de samenleving (althans, daarvoor ontbreekt werkelijk alle bewijs), maar in ieder geval deels omdat vrouwen nu eenmaal fysiek zwakker zijn dan mannen gemiddeld gezien.
Dus ook wat jij schrijft dat de kern is, is simpelweg niet waar.
Dat femicide enorm de zweem heeft van activisme en daar zeker ook mannenhaat een rol in speelt bij sommigen zal ik niet ontkennen, maar wederom vind ik dat dit afleidt van wie nu daadwerkelijk de grootste invloed heeft. En dat is de dader, niet de vrouw die verliefd werd op hem en niet zag dat hij enorm gewelddadig kan worden en zelfs in staat is tot moord (los van dat het vrij raar is om te denken dat je dat simpel kan zien).quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 14:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is een beetje het verhaal. We kennen allemaal wel dat je als man gaat proberen haar probleem op te lossen terwijl ze er alleen maar even aandacht voor wil en haar moet luchten. Dat is nu geexporteerd naar protesten en maatschappelijke vraagstukken, en daar komt dan nog wat mannenhaat overheen.
[..]
Niemand anders kan het voor ze doen. Zo'n beetje het eerste vereiste bij het vinden van een partner is iemand vinden bij wie je veilig bent. Daarin heeft de vrouw in kwestie dan gefaald, hoewel ik betwijfel of er wel altijd voldoende inspanning is gedaan dat te verzekeren, het resultaat telt en niet de inspanning.
In de samenleving hebben mannen en vrouwen een gelijke positie. Op meerdere vlakken liggen vrouwen zelfs voor. Beter opgeleid bijvoorbeeld (de jongere generaties).quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
P'don?
En inderdaad, omdat ze fysiek zwakker zijn, worden ze eerder in een minderwaardige positie gebonjourd. Dat zie je ook gebeuren bij kinderen, ouderen, mensen met een beperking, dieren. Zie je het patroon? Ik bedoel, als we allemaal gebouwd waren als Brigitte Nielsen, dan was er van die hele ongelijkheid niks geworden in de wereldgeschiedenis.
Ja, dat is waarom er in de praktijk nog steeds een ongelijk inkomen bestaat, er nog steeds vrouwen worden uitgehuwelijkt, beperkt, wordt verteld dat ze van God alleen moeder mogen worden, wordt verteld dat ze nooit grappig zijn, dat ze alleen interessant zijn als atleet als ze halfnaakt rondrennen, dat ze vaker moeten lachen, wordt gevraagd bij sollicitatiegesprekken hoe ze dat gaan regelen met de kinderen, bij ingrepen als sterilisatie hun echtgenoot erbij wordt gehaald, autoverkopers alleen tegen je man praten en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
In de samenleving hebben mannen en vrouwen een gelijke positie. Op meerdere vlakken liggen vrouwen zelfs voor. Beter opgeleid bijvoorbeeld (de jongere generaties).
Waar jij het nu over hebt is een kwetsbaardere positie. Dat is toch wat anders.
Soms wel. Daar is niks rechtvaardigs aan, het is gewoon zoals het is. Inschattingsfouten kosten mensen weleens het leven, het is niet anders.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Die bestaan inderdaad. Maar dat wil dus niet zeggen dat zo'n vrouw (of man) meteen deze fout moet betalen met haar of zijn leven.
Ongelijk inkomen heeft vele oorzaken. Waaronder b.v. dat vrouwen vaker part-time werken. Maar ook andere loopbaankeuzes maken. Het CBS heeft het grootste deel verklaard en dan hou je een klein verschil over wat nog niet is verklaard.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja, dat is waarom er in de praktijk nog steeds een ongelijk inkomen bestaat, er nog steeds vrouwen worden uitgehuwelijkt, beperkt, wordt verteld dat ze van God alleen moeder mogen worden, wordt verteld dat ze nooit grappig zijn, dat ze alleen interessant zijn als atleet als ze halfnaakt rondrennen, dat ze vaker moeten lachen, wordt gevraagd bij sollicitatiegesprekken hoe ze dat gaan regelen met de kinderen, bij ingrepen als sterilisatie hun echtgenoot erbij wordt gehaald, autoverkopers alleen tegen je man praten en ga zo maar door.
Ook als je die incalculeert blijft er een verschil.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ongelijk inkomen heeft vele oorzaken. Waaronder b.v. dat vrouwen vaker part-time werken. Maar ook andere loopbaankeuzes maken. Het CBS heeft het grootste deel verklaard en dan hou je een klein verschil over wat nog niet is verklaard.
quote:Er is echter ook een deel dat niet verklaard kan worden. Dat deel is de 'gecorrigeerde'of 'onverklaarbare' loonkloof. Er is sprake van loondiscriminatie als een vrouw voor gelijke of gelijkwaardige arbeid minder betaald krijgt dan een man. (Onbewuste) loondiscriminatie is dus een onderdeel van de onverklaarbare verschillen in beloning tussen mannen en vrouwen.
Okay, linkjes?quote:In de VS zijn er onderzoeken geweest die dieper zijn gaan graven en die kleine verschillen ook konden verklaren,
Nee, maar het is wel de praktijk en het neemt niet af. En de uithuwelijking is natuurlijk een exces van minder in het oog springende maar veel voorkomende patronen.quote:Uithuwelijking is in Nederland geen maatschappelijk geaccepteerde norm. Dat lijkt mij evident.
Ik zou zeggen maak de grap eens en kijk of je tegengas krijgt.quote:Dat er achterlijke religies zijn is ook waar, maar wederom, die achterlijke opvattingen (die we nog altijd massaal importeren, waar nu juist deze marslopers voorstander van zijn...) zijn niet maatschappelijk geaccepteerd.
Dat er mannen zijn die vinden dat vrouwen nooit grappig zijn geloof ik graag, maar wederom, dat is geen maatschappelijke norm.
Er zijn meer sporten dan twee. Denk aan de atletiekdames met opgesneden broekjes, volleybalteams, de rel om het beachvolleybalteam in diverse landen, zwempakken. Die dames krijgen rond grote toernooien zoals het Olympische keihard te horen van de bond dat ze dat aanmoeten of anders niet mee mogen doen. Sponsoren haken af als er echte broekjes gevraagd worden.quote:En het is ook volkomen onjuist. Er zijn heel veel leuke vrouwelijke komieken. Al ken ik er dan weer geen 1 in Nederland. Maar ook de mannelijke komieken hier kunnen mij weinig bekoren. Er zijn er ook meerderen die hier naar Nederland komen voor shows (sterker nog, de laatste die ik zag was Chelsea Handler, een vrouw, maandje of twee geleden), dus kennelijk is dat commercieel interessant.
De meeste kijkers bij vrouwensporten vind je bij voetbal en tennis. twee sporten waar vrouwen niet halfnaakt rondrennen en sowieso niet minder gekleed dan de mannelijke variant. dus ook hier concludeer ik: onwaar.
Nee, de nooit uitstervende opmerking dat je wat vrolijker moet kijken van wildvreemden. Ken je die niet?quote:Dat ze vaker moeten lachen? Geen idee. Op zich lijkt mij dat voor iedereen een goed idee, want gezond, maar een maatschappelijke norm...?
Naar het gebeurt wel en vaak ook. Als iets niet mag maar wel schering en inslag is, dan lijkt me dat een maatschappelijke norm.quote:Dat bij sollicitatiegesprekken gevraagd wordt naar kinderen mag niet. Dus wederom geen maatschappelijke norm.
Ja, dat gebeurt ook wel eens.quote:Geen idee hoe het gaat bij sterilisatie, maar het lijkt mij dat als je daar een klacht over indient dat deze gegrond wordt verklaard.
Ja, dat lijkt me evident. Misschien moet je eens een keertje als vrouw op pad en kijken hoe vaak mensen door je heen praten, je dingen gaan uitleggen, gewoon niet naar je luisteren, door je heen lopen etc. etc.quote:Van autoverkopers mag ik hopen dat ze inmiddels slimmer zijn geworden, want vrouwen zijn uit marketing oogpunt een interessantere groep dan mannen (in zijn algemeenheid). Wederom geen maatschappelijke norm.
Kijk, dat vrouwen soms achtergesteld worden klopt. Net als mannen soms achtergesteld worden. De maatschappelijke norm is echter dan man en vrouw gelijk zijn en in grote lijnen met plussen en minnen tegen elkaar weggestreept is dat ook zo, daar ben ik van overtuigd. Sterker nog, ik denk dat vrouwen het straks als de oudere generaties gestorven zijn het beter hebben dan de mannen.
En laten we wel zijn: vrouwen en mannen mag je soms ook best anders behandelen. Terugkomend op dit specifieke onderwerp: het lijkt mij heel logisch om vrouwen extra te beschermen tegen partnergeweld. Juist omdat ze kwetsbaarder zijn. Zo zal ik ook in een dreigende situatie voor mijn vrouw en kinderen gaan staan. Dat is niet omdat ik ze achter stel.
Kortom: het ligt allemaal wat genuanceerder. Maar ik begrijp nu ook wel goed waarom je graag vasthoudt aan het narratief van femicide. Geen verwijt, maar jij ziet de wereld anders dan ik.
Ik schreef ook dat er verschillen blijven, maar dat zijn onverklaarde verschillen. Natuurlijk willen sommigen dat graag toedichten aan discriminatie, maar dat is niet als zodanig bewezen. Het CBS probeert zoveel mogelijk te verklaren en komt vervolgens tot een verschil van ongeveer 5-6%. Waar het College zich op beroept is mij niet duidelijk, maar het CBS heeft de meest uitgebreide dataset, dus dat lijkt mij de beste bron.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:44 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ook als je die incalculeert blijft er een verschil.
[..]
[..]
Okay, linkjes?
[..]
Nee, maar het is wel de praktijk en het neemt niet af. En de uithuwelijking is natuurlijk een exces van minder in het oog springende maar veel voorkomende patronen.
[..]
Ik zou zeggen maak de grap eens en kijk of je tegengas krijgt.
[..]
Er zijn meer sporten dan twee. Denk aan de atletiekdames met opgesneden broekjes, volleybalteams, de rel om het beachvolleybalteam in diverse landen, zwempakken. Die dames krijgen rond grote toernooien zoals het Olympische keihard te horen van de bond dat ze dat aanmoeten of anders niet mee mogen doen. Sponsoren haken af als er echte broekjes gevraagd worden.
[..]
Nee, de nooit uitstervende opmerking dat je wat vrolijker moet kijken van wildvreemden. Ken je die niet?
[..]
Naar het gebeurt wel en vaak ook. Als iets niet mag maar wel schering en inslag is, dan lijkt me dat een maatschappelijke norm.
[..]
Ja, dat gebeurt ook wel eens.
[..]
Ja, dat lijkt me evident. Misschien moet je eens een keertje als vrouw op pad en kijken hoe vaak mensen door je heen praten, je dingen gaan uitleggen, gewoon niet naar je luisteren, door je heen lopen etc. etc.
Je blijft maar in herhaling vallen op dit ene punt, maar het steeds maar weer herhalen valideert jouw punt niet als bij toverslag. De realiteit is dat niemand zou moeten waken voor de veiligheid binnen een relatie, dat zou namelijk vanzelfsprekend moeten zijn.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zeg ik, als buurgenoot heb je daar geen invloed op.
[..]
Dit bedoel ik dus, de moord op een paar vrouwen wordt uitvergroot en niet om het met een plan van aanpak te verminderen maar als excuus om ordinaire mannenhaat te etaleren.
De veronderstelde achtergestelde positie van de vrouw in de geschiedenis heeft niks te maken met een mindere fysiek; dat heeft alles te maken met de noodzaak tot voortplanting en de rol van de vrouw daarin.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 16:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
P'don?
En inderdaad, omdat ze fysiek zwakker zijn, worden ze eerder in een minderwaardige positie gebonjourd. Dat zie je ook gebeuren bij kinderen, ouderen, mensen met een beperking, dieren. Zie je het patroon? Ik bedoel, als we allemaal gebouwd waren als Brigitte Nielsen, dan was er van die hele ongelijkheid niks geworden in de wereldgeschiedenis.
quote:In the 17th century, the death rate among young children was extremely high. It's estimated that about half of all newborns did not survive to adulthood. Specifically, infant mortality (deaths in the first year of life) was around 400 deaths per 1000 live births. Many children also died between the ages of one and fifteen.
quote:Mortality rates for children under five peaked in the middle of the 18th century, with nearly two-thirds of children dying before their fifth birthday.
Je ziet dat dalen van de kindersterfte samenvalt met de opkomst van de zelfontplooing van vrouwen.quote:Infant mortality had been 400/1000 in 17th century, fell to about 250 in the mid 18th, to 186 from 1865-1880, to 100 in 1900, and 75 in 1910.
Er valt echter weinig aan te doen in een daderparadijs als Nederland. De aanwijzingen zijn er vaak gewoon maar het is de rechtsstaat die dit soort tuig zijn gang laat gaan.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 00:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je blijft maar in herhaling vallen op dit ene punt, maar het steeds maar weer herhalen valideert jouw punt niet als bij toverslag. De realiteit is dat niemand zou moeten waken voor de veiligheid binnen een relatie, dat zou namelijk vanzelfsprekend moeten zijn.
quote:Driekus K. aangehouden en weer vrijgelaten
Joeweela doet begin juni aangifte tegen hem wegens mishandeling en wapenbezit. Driekus K. wordt opgepakt, maar na twee weken besluit de Raadkamer hem weer vrij te laten. Voor de mishandeling zijn onvoldoende aanwijzingen, maar het wapen wordt wel gevonden. Toch is er volgens de persrechter op dat moment 'geen zwaarwegende reden om K. langer vast te houden'.
en dan weerquote:Eerder al geprobeerd ex te vermoorden
De moord op Joeweela is niet de eerste keer dat Driekus een aanslag op het leven van een ex pleegt. De Telegraaf achterhaalt dat hij in 2008 in Boxtel heeft geprobeerd zijn ex te vermoorden.
Twee maanden eerder was deze persoon al veroordeeld voor mishandeling van het slachtoffer, toen zwanger.quote:5 jaar cel en tbs voor man die Jihaneve doodstak met 258 messteken: 'Trap op graf van mijn dochter'
Um, vrouwen hadden ook niet 7/8 kinderen in aaaaalle geschiedenis van voor de 17e eeuw. Als jager-verzamelaars, wat we fysiek en mentaal zijn, hadden ze er 3 of misschien 4 met tussenpozen van 3 à 4 jaar zodat het kleinste ding mee kon lopen tegen de tijd dat de volgende zich aandiende. Tevens was het opvoeden een gedeelde taak zodat vrouwen niet alleen dingen uitpoepten en er dan maar mee zaten.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 06:42 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De veronderstelde achtergestelde positie van de vrouw in de geschiedenis heeft niks te maken met een mindere fysiek; dat heeft alles te maken met de noodzaak tot voortplanting en de rol van de vrouw daarin.
[..]
[..]
[..]
Je ziet dat dalen van de kindersterfte samenvalt met de opkomst van de zelfontplooing van vrouwen.
De noodzaak tot het hebben van 7/8 of meer kinderen is de kernoorzaak dat het niet mogelijk was voor vrouwen om zich te ontplooien.
Dit is wel enorm gekleurd wat je nu schrijft.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Um, vrouwen hadden ook niet 7/8 kinderen in aaaaalle geschiedenis van voor de 17e eeuw. Als jager-verzamelaars, wat we fysiek en mentaal zijn, hadden ze er 3 of misschien 4 met tussenposen van 3 à 4 jaar zodat het kleinste ding mee kon lopen tegen de tijd dat de volgende zich aandiende. Tevens was het opvoeden een gedeelde taak zodat vrouwen niet alleen dingen uitpoepten en er dan maar mee zaten.
Door de opkomst van landbouw, georganiseerde religie en andere samenlevingsvormen dolf de vrouw in toenemende mate het onderspit en werd gereduceerd tot broedmachine. En opnieuw: dat was nooit gebeurd als we allemaal als Brigitte Nielsen gebouwd waren maar kon alleen omdat de sterkere mannetjes het konden afdwingen en de mentale bug hebben van jager-verzamelaars van opportunisme. Ongelijkheid levert winst op voor de onderdrukkende partij.
Maar vertel me opnieuw over de geschiedenis en kernoorzaken volgens jou.
En historisch ook onjuist maar ik snap nu wel waarom ze zo fel is.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dit is wel enorm gekleurd wat je nu schrijft.
Waarom ben ik zo fel dan?quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En historisch ook onjuist maar ik snap nu wel waarom ze zo fel is.
https://www.bol.com/nl/nl(...)ls/9200000036099061/
Erg goed boek over het onderwerp.
Je hebt het gevoel dat jezelf en je voorouders groot onrecht is aangedaan. Althans dat gevoel krijg ik erbij.quote:
quote:En bedankt voor de boekentip. Kun je alvast uitleggen waarom een boek over de historische evolutie van waardes, gestoeld op de manier om energie te oogsten, uitlegt hoe mensen geen jager-verzamelaars waren van oorsprong met bijbehorende mee-geëvolueerde fysiek en psychologisch profiel?
Het beschrijft exact dit stuk en wat de invloed van die transformaties was op de moraal van de mensheid op verschillende gebieden waaronder de (on)gelijkheid tussen de seksen.quote:Um, vrouwen hadden ook niet 7/8 kinderen in aaaaalle geschiedenis van voor de 17e eeuw. Als jager-verzamelaars, wat we fysiek en mentaal zijn, hadden ze er 3 of misschien 4 met tussenposen van 3 à 4 jaar zodat het kleinste ding mee kon lopen tegen de tijd dat de volgende zich aandiende. Tevens was het opvoeden een gedeelde taak zodat vrouwen niet alleen dingen uitpoepten en er dan maar mee zaten.
Door de opkomst van landbouw, georganiseerde religie en andere samenlevingsvormen dolf de vrouw in toenemende mate het onderspit en werd gereduceerd tot broedmachine. En opnieuw: dat was nooit gebeurd als we allemaal als Brigitte Nielsen gebouwd waren maar kon alleen omdat de sterkere mannetjes het konden afdwingen en de mentale bug hebben van jager-verzamelaars van opportunisme. Ongelijkheid levert winst op voor de onderdrukkende partij.
Ik zou wat minder enthousiast zijn bij het invullen van mijn gevoelensquote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt het gevoel dat jezelf en je voorouders groot onrecht is aangedaan. Althans dat gevoel krijg ik erbij.
Daarom ook onderstaande ongenuanceerde post.
[..]
Ja, maar daar had ik het ook over dus, dat die verschuiving niet de oorspronkelijke situatie was (vanaf de 17e eeuw) als er ooit al eentje geweest is. Alles vloeit immers. Het was een reactie op zijn bewering dat dit niets te maken had met het fysieke nadeel en alles met de voortplanting.quote:[..]
Het beschrijft exact dit stuk en wat de invloed van die transformaties was op de moraal van de mensheid op verschillende gebieden waaronder de (on)gelijkheid tussen de seksen.
Hoewel ik het hier volmondig mee eens ben denk ik dat we met de term femicide de plank misslaan en het kind met het badwater weggooien, wat in deze onderstaande post goed is verwoord. Die twee perspectieven moeten samenkomen in dit verhaal.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief, en helaas broodnodig.
We hebben eeuwen vooral door filosofie en religie geïnspireerde onderdrukking van vrouwen achter de rug, daar is de afgelopen eeuw hier en elders in het Westen gelukkig een omslag in denken geweest, maar nog niet volledig. Het standaard idee van de vrouw als minderwaardig, kinderlijk, mislukt - hallo, Aristoteles - ondergeschikt - hallo, Paulus -, oorzaak der erfzonde - hallo, Augustinus - en ordinair bezit is nog niet geheel uitgeroeid en krijgt thans vooral een eerder plat neanderthalische onderbouwing in de incel-movement.
Wat eveneens niet helpt is de constante facilitering van een nieuwe religie hier die wat men ook beweert, qua vrouwenrechten en visie op 'de natuur en de rol van de vrouw', geen haar beter is dan het christendom dat we vaarwel hebben gezegd - hallo, Mohammed.
Waakzaamheid blijft geboden: radicale gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is een absolute vereiste voor daadwerkelijke moraliteit.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hoe heet het boek want ik krijg alleen de startpagina van bol te zien op de één of andere manier.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je hebt het gevoel dat jezelf en je voorouders groot onrecht is aangedaan. Althans dat gevoel krijg ik erbij.
Daarom ook onderstaande ongenuanceerde post.
[..]
[..]
Het beschrijft exact dit stuk en wat de invloed van die transformaties was op de moraal van de mensheid op verschillende gebieden waaronder de (on)gelijkheid tussen de seksen.
Foragers Farmers & Fossil Fuels How Human Values Evolvequote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:05 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe heet het boek want ik krijg alleen de startpagina van bol te zien op de één of andere manier.
quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:33 schreef MissButterflyy het volgende:
Daar gaan we weer hoor:
https://www.nu.nl/binnenl(...)er-gearresteerd.html
ADquote:Partner (34) aangehouden vanwege dood Schiedamse (36) in woning: kreeg dag eerder huisverbod
De Schiedammer (34) die na de vondst van een dode Schiedamse vrouw (36) werd aangehouden, was de partner van het slachtoffer. Een dag vóór het drama had de politie hem nog een huisverbod uitgereikt.
Zou mooi zijn maar ik ben bang dat niet gaat lukken gezien de enorme hoeveelheid gestoorden die er rondlopen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
AD
Wordt het niet eens tijd dat deze types preventief op worden gesloten of in ieder geval een enkelband omkrijgen?
Zo'n huisverbod werkt voor geen meter als de partij die het krijgt al doorgedraaid is tot het punt dat er een uitgeschreven kan worden helaas. Het is het stukje erna wat wel werkt, namelijk dat de politie zo'n man (meestal) weg kan houden bij zijn ex-partner door dat papiertje. Als de politie dit goed oppakt, dan loopt het vaak goed af. Aantekening op je adres, agenten die weten waar ze mee te maken hebben en niet toevallig een pipo die aangifte ontmoedigt of verkeerde adviezen geeft.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:28 schreef VEM2012 het volgende:
Ik lees net een artikel in de T. over de Poolse vrouw die afgelopen vrijdag is gedood door haar ex.
Wederom hetzelfde beeld: problemen waren bekend bij de instanties. Er was zelfs die week een huisverbod opgelegd. Maar ja, wat ik al eerder schreef, als dat alleen met boetes achteraf wordt gehandhaafd, dan laat niemand zich tegenhouden daardoor die echt iets kwaads in de zin heeft.
Weer een vrouw zeer slecht beschermd. Weer een vrouw overleden.
Castreren?quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
AD
Wordt het niet eens tijd dat deze types preventief op worden gesloten of in ieder geval een enkelband omkrijgen?
Dat is het niet, en dat is het probleem hier. Vrouwen willen gewoon als een kip zonder kop een partner kunnen uitzoeken op allerlei kwaliteiten behalve dat ze veilig bij hem zijn, en dan moet de samenleving voor die veiligheid zorgen en krijgen alle mannen de schuld als het fout loopt.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 00:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je blijft maar in herhaling vallen op dit ene punt, maar het steeds maar weer herhalen valideert jouw punt niet als bij toverslag. De realiteit is dat niemand zou moeten waken voor de veiligheid binnen een relatie, dat zou namelijk vanzelfsprekend moeten zijn.
Donder zelf op met het uitkauwen van dit stompzinnige argument.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is het niet, en dat is het probleem hier. Vrouwen willen gewoon als een kip zonder kop een partner kunnen uitzoeken op allerlei kwaliteiten behalve dat ze veilig bij hem zijn, en dan moet de samenleving voor die veiligheid zorgen en krijgen alle mannen de schuld als het fout loopt.
Geen enkele eigen verantwoordelijkheid, alles voor vanzefsprekend aannemen, het is een gevaarlijke vorm van prinsessengedrag. Je hebt zo'n spannende bad boy die zo lekker neukt gevonden en dan moet de politie klaar staan om de relatie in goede banen te leiden en de buurman moet ook nog komen helpen. Donder op.
Ik neem alle mannen niks kwalijk bij femicide.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is het niet, en dat is het probleem hier. Vrouwen willen gewoon als een kip zonder kop een partner kunnen uitzoeken op allerlei kwaliteiten behalve dat ze veilig bij hem zijn, en dan moet de samenleving voor die veiligheid zorgen en krijgen alle mannen de schuld als het fout loopt.
Maar mannen zoals jou wel, als je met dit achterlijke punt blijft komen. Niet alle mensen die hun partner vermoorden zijn lopende rode vlaggen of bad boy die lekker neukt. Dit klinkt als incel geneuzel uit de mond van mannen als Andrew Tate. Net een paar maanden relatie met die jongen die in de zorg werkt en veel vrijwilligerswerk doet met kinderen en gehandicapten is dat een bad boy? Namelijk wel het geval bij een moord op een vrouw recent in Vlijmen.quote:Geen enkele eigen verantwoordelijkheid, alles voor vanzefsprekend aannemen, het is een gevaarlijke vorm van prinsessengedrag. Je hebt zo'n spannende bad boy die zo lekker neukt gevonden en dan moet de politie klaar staan om de relatie in goede banen te leiden en de buurman moet ook nog komen helpen. Donder op.
Alle mannen krijgen helemaal niet de schuld.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geen enkele eigen verantwoordelijkheid, alles voor vanzefsprekend aannemen, het is een gevaarlijke vorm van prinsessengedrag. Je hebt zo'n spannende bad boy die zo lekker neukt gevonden en dan moet de politie klaar staan om de relatie in goede banen te leiden en de buurman moet ook nog komen helpen. Donder op.
Preventief opsluiten gaat alleen lukken als er al een poging tot doodslag is geweest oid.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
AD
Het is overduidelijk dat er een aantal zaken flink moeten veranderen. Meer mogelijkheden voor politie en OM. Rechters die wat meer oog moeten hebben voor de mogelijke gevolgen van ‘voordeel van de twijfel’. Meer budget.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zo'n huisverbod werkt voor geen meter als de partij die het krijgt al doorgedraaid is tot het punt dat er een uitgeschreven kan worden helaas. Het is het stukje erna wat wel werkt, namelijk dat de politie zo'n man (meestal) weg kan houden bij zijn ex-partner door dat papiertje. Als de politie dit goed oppakt, dan loopt het vaak goed af. Aantekening op je adres, agenten die weten waar ze mee te maken hebben en niet toevallig een pipo die aangifte ontmoedigd of verkeerde adviezen geeft.
Helaas is de politie hopeloos onderbezet en overvraagd dus krijg je al die gevallen dat er van alles bij hen ligt en ze toch te laat (of niet) komen.
Daarnaast zit er een groot probleem bij de instelling van veel jeugdhulpverlening, waardoor vrouwen na hun breuk alsnog in een situatie gedwongen wordt om nauw met hun ex om te blijven gaan "in het belang van de kinderen". Deze advocaat legt het hier uit hoe dit misgaat. Weet niet zeker of dit hier al is gepost maar de kern van het verhaal is dat er veel beter afgewogen mag worden of het wel in het belang van de kinderen is om contact met beide ouders af te dwingen als één van die ouders een bedreiging vormt voor de ander.
Ik heb het in mijn omgeving toevallig aan de orde in een omgekeerde situatie, waar een vader steeds bot vangt bij die hulpverlening terwijl die moeder echt aan het ontsporen is en de vader van een ander kind van haar met een stuk gereedschap heeft mishandeld, leidend tot uithuisplaatsing van dat betreffende kind en niet het andere van die kennis van me, waar ze nu compleet op gefocust is om hem te grazen te nemen.
Dan doorloopt hij zo'n compleet traject met de jeugdhulp tot aan de rechtbank toe, diverse rapportages en aangiftes over de toestand van moeder en ook rapportages over het kind. Zegt de rechter doodleuk, alles van tafel vegend, dat ze maar even bij elkaar op de thee moeten gaan zitten "om in gesprek te gaan". Met iemand die haar andere ex een schedelbreuk heeft gemept. Nee, dat is echt in het belang van dat kind, dat mama weer toegang krijgt tot papa en hem weer te grazen kan nemen.
Dus zelfs als de politie het goed oppakt, de jeugdhulpverlening haar werk doet, dan nog kun je in de volgende schijf weer bot vangen. Jaren ben je ermee bezig en de kinderen en ex-partner worden alleen maar verder beschadigd.
Tate, Trump blabla. @Seven zegt zelf dat het vanzelfsprekend moet zijn, en dat de vrouw haar veiligheid dus niet hoeft te overwegen bij haar partnerkeuze. Nul zelfbescherming, honderd procent bescherming door anderen eisen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:20 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik neem alle mannen niks kwalijk bij femicide.
[..]
Maar mannen zoals jou wel, als je met dit achterlijke punt blijft komen. Niet alle mensen die hun partner vermoorden zijn lopende rode vlaggen of bad boy die lekker neukt. Dit klinkt als incel geneuzel uit de mond van mannen als Andrew Tate. Net een paar maanden relatie met die jongen die in de zorg werkt en veel vrijwilligerswerk doet met kinderen en gehandicapten is dat een bad boy? Namelijk wel het geval bij een moord op een vrouw recent in Vlijmen.
Er tekent zich een maatschappelijke trend af waarbij vrouwen elkaars hulpeloosheid versterken en tegelijkertijd eisen dat de samenleving voor hun veiligheid en welbevinden zorgt terwijl ze in zeven sloten tegelijk lopen. Dat zien we op de werkvloer, dat zien we in de veiligheid in de openbare ruimte, dat zien we in het geslachtsverkeer. Nul besef van of wil tot eigen verantwoordelijkheid, en als het dan misgaat dan is het oh wat zijn wij zielig, oh wat zijn mannen toch slecht, oh wat faalt de overheid en de samenleving in het zijn van utopia voor vrouwen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:21 schreef MissButterflyy het volgende:
Weltschmerz zou eens bij zichzelf moeten nagaan waarom dit hem zo raakt.
Gadverdamme wat een naar verhaal...quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is overduidelijk dat er een aantal zaken flink moeten veranderen. Meer mogelijkheden voor politie en OM. Rechters die wat meer oog moeten hebben voor de mogelijke gevolgen van ‘voordeel van de twijfel’. Meer budget.
Stomtoevallig kreeg ik vandaag het bericht dat een vrouw die ik een tijdje geleden zakelijk sprak verdwenen is. Niet in Nederland overigens. En als ik zie hoe haar man erop reageert (hij gebruikt de verdwijning als marketing tool, wat subjectief is, maar toch) vrees ik dat ook hier iets heel naars is gebeurd.
Het is om moedeloos van te worden. Met name ook dat er nu toch al heel lang aandacht voor is, maar het enige wat ik zie gebeuren is rapportje hier, rapportje daar.
Ergens in de verte heb je best een punt wellicht, maar ter zake van dit onderwerp in ieder geval totaal niet. Het draagt bovendien bepaald niet bij aan de discussie hier. Ik zou zeggen: je hebt je punt gemaakt. Laat het daarbij.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tate, Trump blabla. @:Seven zegt zelf dat het vanzelfsprekend moet zijn, en dat de vrouw haar veiligheid dus niet hoeft te overwegen bij haar partnerkeuze. Nul zelfbescherming, honderd procent bescherming door anderen eisen.
[..]
Er tekent zich een maatschappelijke trend af waarbij vrouwen elkaars hulpeloosheid versterken en tegelijkertijd eisen dat de samenleving voor hun veiligheid en welbevinden zorgt terwijl ze in zeven sloten tegelijk lopen. Dat zien we op de werkvloer, dat zien we in de veiligheid in de openbare ruimte, dat zien we in het geslachtsverkeer. Nul besef van of wil tot eigen verantwoordelijkheid, en als het dan misgaat dan is het oh wat zijn wij zielig, oh wat zijn mannen toch slecht, oh wat faalt de overheid en de samenleving in het zijn van utopia voor vrouwen.
Dat is niet wat het feminisme ons beloofd heeft, dat is geen girl power, dat is het tegenovergestelde van powervrouwen. Ze vieren het zijn van weke prinsesjes om daarmee alleen maar meer ellende over zichzelf af te roepen. Dat ergert me niet alleen mateloos, het is ook een teleurstelling dat naarmate de tijd verstrijkt en de zichzelf geemancipeerd noemande vrouwen meer en meer de vooroordelen van jaren 50 mannen bevestigen.
Ik zeg niet dat elke 'femicide' voorkomen had kunnen worden door een meer oplettende vrouw, maar als je begint met elke verantwoordelijkheid van de vrouw voor haar eigen veiligheid en partnerkeuze af te wijzen dan denk ik ook zoek het maar uit. Als je het probleem niet wil aanpakken maar alleen maar klagen dan laat je mannen daar maar buiten.
Ik vind het echt helemaal niks en het leidt ook nergens toe (ben het waarschijnlijk wel eens met de protester)quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch goed dat hier aandacht voor is, bizar dat moord als een ultieme wraakactie wordt gezien
Er liepen allerhande mensen mee, ook mannen. Zag bijvoorbeeld een vrouw lopen met een bord: zoek hulp, ga in therapie.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 12:01 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik vind het echt helemaal niks en het leidt ook nergens toe (ben het waarschijnlijk wel eens met de protester)
Als ik de borden bekijk en we weten dat het door de Dolle Miema's georganiseers is kan ik alleen maar constateren dat het probleem gekaapt is door een stelletje mannenhaatsters die hierin een mogelijkheid zien hun frustratie te projecteren. Mensen die de man als probleem zien moeten gewoon lekker in therapie gaan en niet het verdriet van iemand anders kapen voor hun eigen agenda.
Bovendien, de vader van een van de dodelijke slachtoffers hield een toespraak. Je ziet volgens mij alleen maar wat je wil zien, jammer.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 12:01 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik vind het echt helemaal niks en het leidt ook nergens toe (ben het waarschijnlijk wel eens met de protester)
Als ik de borden bekijk en we weten dat het door de Dolle Miema's georganiseers is kan ik alleen maar constateren dat het probleem gekaapt is door een stelletje mannenhaatsters die hierin een mogelijkheid zien hun frustratie te projecteren. Mensen die de man als probleem zien moeten gewoon lekker in therapie gaan en niet het verdriet van iemand anders kapen voor hun eigen agenda.
Waarom jammer, ik had met de getoonde borden nou niet het idee dat er getracht werd mij als man mee te krijgen en dit leidt toch nergens toe dus ik mis niks. De moorden die we zien komen voort uit problematische relaties dus zal je hulp daarop gericht moeten zijn maar als men er liever femicide van maakt en de insteek is dat de man het probleem is gaat het niks oplossen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 12:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er liepen allerhande mensen mee, ook mannen. Zag bijvoorbeeld een vrouw lopen met een bord: zoek hulp, ga in therapie.
Jammer dat je het zo ziet. De media heeft het echt niet zo opgepikt.
Het draagt wel bij aan de discussie, maar jij wil de discussie versmallen zodat een eventuele verantwoordelijkheid van vrouwen zelf niet ter sprake mag komen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ergens in de verte heb je best een punt wellicht, maar ter zake van dit onderwerp in ieder geval totaal niet. Het draagt bovendien bepaald niet bij aan de discussie hier. Ik zou zeggen: je hebt je punt gemaakt. Laat het daarbij.
Die zijn er en die zijn fout daar is iedereen het over eens en er staan dan ook gevangenisstraffen op. Dus dat begin hebben we al lang en breed gehad en heeft geen zin om daarin te blijven hangen of naar terug te blijven keren.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 13:48 schreef galatea het volgende:
Laten we beginnen bij de verantwoordelijke daders, in dit geval mannen,
Er wordt helemaal niet in gehangen. Ik zie jou wel in verschillende topics hetzelfde zeggen hierover er.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die zijn er en die zijn fout daar is iedereen het over eens en er staan dan ook gevangenisstraffen op. Dus dat begin hebben we al lang en breed gehad en heeft geen zin om daarin te blijven hangen of naar terug te blijven keren.
Dat is een ander onderwerp. Waar hij het volgens mij over heeft, en wat menig hulpverlener je kan vertellen is dat veel te veel vrouwen met een partner die ze in elkaar trimt weer terug gaan naar die partner, en dan weer in elkaar gemept worden, of een andere partner zoeken die net zo is. Ken twee mensen uit mijn omgeving die daarom uit de hulpverlening zijn gestapt.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Er wordt helemaal niet in gehangen. Ik zie jou wel in verschillende topics hetzelfde zeggen hierover er.
Er worden hier hele zinnige dingen gezegd, zoals dat er iets moet veranderen omdat vrouwen/ mensen whatever aangifte kunnen doen tot ze een ons wegen, dat het geweld toch doorgaat, ze nergens meer veilig zijn voor een persoon. De politie kan weinig tot niks doen.
Wat vind je daar van?
Het ligt dus toch aan de vrouwen!!quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is een ander onderwerp. Waar hij het volgens mij over heeft, en wat menig hulpverlener je kan vertellen is dat veel te veel vrouwen met een partner die ze in elkaar trimt weer terug gaan naar die partner, en dan weer in elkaar gemept worden, of een andere partner zoeken die net zo is. Ken twee mensen uit mijn omgeving die daarom uit de hulpverlening zijn gestapt.
Tussenpozen van 1 á 2 jaar of 4 kinderen met tussenpozen van 3 à 4 jaar, komt op hetzelfde neer; de vrouw is noodzakelijk 16-18 jaar van haar leven bezig met kleine kinderen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 08:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Um, vrouwen hadden ook niet 7/8 kinderen in aaaaalle geschiedenis van voor de 17e eeuw. Als jager-verzamelaars, wat we fysiek en mentaal zijn, hadden ze er 3 of misschien 4 met tussenpozen van 3 à 4 jaar zodat het kleinste ding mee kon lopen tegen de tijd dat de volgende zich aandiende. Tevens was het opvoeden een gedeelde taak zodat vrouwen niet alleen dingen uitpoepten en er dan maar mee zaten.
De vrouw dolf niet het onderschit, ze voerde de noodzakelijke taak van reproductie en voeding van nieuwe mensen uit. Zonder voortplanting kan een soort niet voortbestaan, zonder zelfontplooiing wel; voortplanting is altijd relevanter.quote:Door de opkomst van landbouw, georganiseerde religie en andere samenlevingsvormen dolf de vrouw in toenemende mate het onderspit en werd gereduceerd tot broedmachine. En opnieuw: dat was nooit gebeurd als we allemaal als Brigitte Nielsen gebouwd waren maar kon alleen omdat de sterkere mannetjes het konden afdwingen en de mentale bug hebben van jager-verzamelaars van opportunisme. Ongelijkheid levert winst op voor de onderdrukkende partij.
Maar vertel me opnieuw over de geschiedenis en kernoorzaken volgens jou.
Lezen blijft lastig, maar als jij dat zo wilt zien. Zegt ook veel over jouw vrouwbeeld.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het ligt dus toch aan de vrouwen!!
Jongens, ben er zo moe van. En er wel klaar mee. Heb alles wel gezegd, het blijft een herhaling en sommige mensen blijven toch in hun eigen waarheid hangen.
Dit komt toch weer terug bij het kernprobleem: de falende rechtsstaat. Het is ook belangrijk dat je opmerkt dat dit soort processen vaak jaren duren; dit soort enkel voor uitgestelde oplossingen en laat veenbranden voortduren waardoor de kans op escalatie toeneemt.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:57 schreef Qarrad het volgende:
Ik heb het in mijn omgeving toevallig aan de orde in een omgekeerde situatie, waar een vader steeds bot vangt bij die hulpverlening terwijl die moeder echt aan het ontsporen is en de vader van een ander kind van haar met een stuk gereedschap heeft mishandeld, leidend tot uithuisplaatsing van dat betreffende kind en niet het andere van die kennis van me, waar ze nu compleet op gefocust is om hem te grazen te nemen.
Dan doorloopt hij zo'n compleet traject met de jeugdhulp tot aan de rechtbank toe, diverse rapportages en aangiftes over de toestand van moeder en ook rapportages over het kind. Zegt de rechter doodleuk, alles van tafel vegend, dat ze maar even bij elkaar op de thee moeten gaan zitten "om in gesprek te gaan". Met iemand die haar andere ex een schedelbreuk heeft gemept. Nee, dat is echt in het belang van dat kind, dat mama weer toegang krijgt tot papa en hem weer te grazen kan nemen.
Dus zelfs als de politie het goed oppakt, de jeugdhulpverlening haar werk doet, dan nog kun je in de volgende schijf weer bot vangen. Jaren ben je ermee bezig en de kinderen en ex-partner worden alleen maar verder beschadigd.
Het concept van zelfbeschikking, vertrouwen in de goede afloop en er "in goede vrede uitkomen" is op allerlei manieren ontspoord. Met jouw voorbeeld, met het doorfokken van honden en hondenbezit, draaideurcriminelen, mensen met zware psychische problematiek.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 10:57 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Zo'n huisverbod werkt voor geen meter als de partij die het krijgt al doorgedraaid is tot het punt dat er een uitgeschreven kan worden helaas. Het is het stukje erna wat wel werkt, namelijk dat de politie zo'n man (meestal) weg kan houden bij zijn ex-partner door dat papiertje. Als de politie dit goed oppakt, dan loopt het vaak goed af. Aantekening op je adres, agenten die weten waar ze mee te maken hebben en niet toevallig een pipo die aangifte ontmoedigd of verkeerde adviezen geeft.
Helaas is de politie hopeloos onderbezet en overvraagd dus krijg je al die gevallen dat er van alles bij hen ligt en ze toch te laat (of niet) komen.
Daarnaast zit er een groot probleem bij de instelling van veel jeugdhulpverlening, waardoor vrouwen na hun breuk alsnog in een situatie gedwongen wordt om nauw met hun ex om te blijven gaan "in het belang van de kinderen". Deze advocaat legt het hier uit hoe dit misgaat. Weet niet zeker of dit hier al is gepost maar de kern van het verhaal is dat er veel beter afgewogen mag worden of het wel in het belang van de kinderen is om contact met beide ouders af te dwingen als één van die ouders een bedreiging vormt voor de ander.
Moet hij dan zeggen dat het NIET waar is? Het slachtoffer zijn wordt niet ontnomen door te wijzen op de slachtoffer dader dynamiek, waarin het slachtoffer soms keuzes maakt die de dader in staat stelt weer dader te zijn.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het ligt dus toch aan de vrouwen!!
Jongens, ben er zo moe van. En er wel klaar mee. Heb alles wel gezegd, het blijft een herhaling en sommige mensen blijven toch in hun eigen waarheid hangen.
Nee, ik heb daarop al lang en breed gereageerd. Ik ben er volledig van overtuigd dat in vrijwel geen enkel geval je redelijkerwijs dit had kunnen zien aankomen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 13:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het draagt wel bij aan de discussie, maar jij wil de discussie versmallen zodat een eventuele verantwoordelijkheid van vrouwen zelf niet ter sprake mag komen.
Om te beginnen is dat niet waar Weltschmerz naar wijst. Hij heeft het over partnerselectie.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is een ander onderwerp. Waar hij het volgens mij over heeft, en wat menig hulpverlener je kan vertellen is dat veel te veel vrouwen met een partner die ze in elkaar trimt weer terug gaan naar die partner, en dan weer in elkaar gemept worden, of een andere partner zoeken die net zo is. Ken twee mensen uit mijn omgeving die daarom uit de hulpverlening zijn gestapt.
Daar is echter geen steun voor vanuit de gerechtelijke macht:quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:07 schreef galatea het volgende:
Als er geen geweldadige mannen waren die bij een scheiding niet weten om te gaan met hun gevoelens van boosheid, verdriet en onmacht dan was dit probkeem er niet. De oplossing ligt dan ook in de opvoeding can jongens. Vrouwen zijn de afgelopen eeuw ongeloofelijk geemancipeerd. Maar mannen blijven achterlopen. Zorg ervoor dat jongens leren omgaan met emoties en zorg ervoor dat zij hun identiteit niet verkenen aan wat ze hebben maar aan wat voor persoon ze zijn voor hun omgeving, leer ze te praten en hun emoties te verwoorden.
quote:Dan doorloopt hij zo'n compleet traject met de jeugdhulp tot aan de rechtbank toe, diverse rapportages en aangiftes over de toestand van moeder en ook rapportages over het kind. Zegt de rechter doodleuk, alles van tafel vegend, dat ze maar even bij elkaar op de thee moeten gaan zitten "om in gesprek te gaan". Met iemand die haar andere ex een schedelbreuk heeft gemept. Nee, dat is echt in het belang van dat kind, dat mama weer toegang krijgt tot papa en hem weer te grazen kan nemen.
Mannen blijven achterlopen?quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:07 schreef galatea het volgende:
Als er geen geweldadige mannen waren die bij een scheiding niet weten om te gaan met hun gevoelens van boosheid, verdriet en onmacht dan was dit probkeem er niet. De oplossing ligt dan ook in de opvoeding can jongens. Vrouwen zijn de afgelopen eeuw ongeloofelijk geemancipeerd. Maar mannen blijven achterlopen. Zorg ervoor dat jongens leren omgaan met emoties en zorg ervoor dat zij hun identiteit niet verkenen aan wat ze hebben maar aan wat voor persoon ze zijn voor hun omgeving, leer ze te praten en hun emoties te verwoorden.
Het punt is dat het niet alleen voor vrouwen geldt wat hij typt. Het hele slachtofferschap en ontwijken van eigen verantwoordelijkheid is al 5+ jaar een tendens in de gehele maatschappij.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ergens in de verte heb je best een punt wellicht, maar ter zake van dit onderwerp in ieder geval totaal niet. Het draagt bovendien bepaald niet bij aan de discussie hier. Ik zou zeggen: je hebt je punt gemaakt. Laat het daarbij.
Het punt is dat het niet alleen voor vrouwen geldt wat hij typt. Het hele slachtofferschap en ontwijken van eigen verantwoordelijkheid is al 5+ jaar een tendens in de gehele maatschappij.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 11:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het eerder door mij aangehaalde boek schetst dit ook mooi en daarom wordt de vorm van energieproductie er ook bijgehaald die verzorgd namelijk dat soort surplussen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 14:32 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tussenpozen van 1 á 2 jaar of 4 kinderen met tussenpozen van 3 à 4 jaar, komt op hetzelfde neer; de vrouw is noodzakelijk 16-18 jaar van haar leven bezig met kleine kinderen.
Het opvoeden was altijd een gedeelde taak en werd uitgevoerd door meerdere vrouwen in een dorp of stam, dat is ook zo in de middeleeuwen. In een niet-sedentaire levensstijl is ontplooiing voor man en vrouw overigens onmogelijk, surplus is noodzakelijk om tot ontplooiing te kunnen komen en valt samen met de opkomst van de adel.
[..]
De vrouw dolf niet het onderschit, ze voerde de noodzakelijke taak van reproductie en voeding van nieuwe mensen uit. Zonder voortplanting kan een soort niet voortbestaan, zonder zelfontplooiing wel; voortplanting is altijd relevanter.
Dit komt niet doordat sterkere mannen dit konden afdwingen maar omdat de noodzaak van voorplanting duidelijk was. Ongelijkheid bestond juist in het onderscheid tussen de adel, de vrijman, het plebs en de slaaf.
Dat is niet wat de rechtsstaat is.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daar is echter geen steun voor vanuit de rechtsstaat:
Het is ook niet bepaald innovatief, deze gedachtengang was al duidelijk bij de Romeinen en Grieken. Voortuigang staat gelijk aan de mate van agrarisch overschot.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet alleen voor vrouwen geldt wat hij typt. Het hele slachtofferschap en ontwijken van eigen verantwoordelijkheid is al 5+ jaar een tendens in de gehele maatschappij.
Maar wat hij typt gaat veel te ver richting slachtoffers de schuld geven maar de brede trend die hij nu heel specifiek op vrouwen projecteert zie ik in de gehele maatschappij.
[..]
Het eerder door mij aangehaalde boek schetst dit ook mooi en daarom wordt de vorm van energieproductie er ook bijgehaald die verzorgd namelijk dat soort surplussen.
Ik zie wel dat hij op die trend doelt, maar enerzijds vind ik dat hier niet echt van toepassing en anderzijds is het inderdaad wel heel erg victim blaming.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het punt is dat het niet alleen voor vrouwen geldt wat hij typt. Het hele slachtofferschap en ontwijken van eigen verantwoordelijkheid is al 5+ jaar een tendens in de gehele maatschappij.
Maar wat hij typt gaat veel te ver richting slachtoffers de schuld geven maar de brede trend die hij nu heel specifiek op vrouwen projecteert zie ik in de gehele maatschappij.
Ik ookquote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Om te beginnen is dat niet waar Weltschmerz naar wijst. Hij heeft het over partnerselectie.
Als je de discussie niet inhoudelijk wil voeren, adieuquote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, ik zal 1 keer happen: hoe herken je een moordenaar?
Dit is inhoudelijk. Als je iemand verwijt verkeerd te hebben gehandeld, dan zul je op zijn minst aan moeten geven hoe ze dan gehandeld zou moeten hebben.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je de discussie niet inhoudelijk wil voeren, adieu
Gerechtelijke macht dan.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 16:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is niet wat de rechtsstaat is.
Messi, de drugsdealer die mishandeld wordt door zijn ex die hem recent heeft gedumpt belt op de eerste dag dat hij in vrijheid komt 22 keer zijn ex, kennelijk met de bedoeling haar vriendelijk te verzoeken om hem met rust te laten.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 23:34 schreef Qarrad het volgende:
https://www.ad.nl/zwolle/(...)enter-niet~aa04a4a9/
Veilig Thuis doet aangifte namens een vrouw voor mishandeling omdat het de kans op escalatie hoog inschat. Man is al eerder veroordeeld voor bedreiging van deze vrouw, negeerde een contactverbod door de eerste dag al 22 keer te bellen, maar toch vindt de rechter dat het niet geloofwaardig genoeg is en legt ook geen nieuw contactverbod op.
Ik vraag mij af in hoeverre 'culturele achtergrond' (lees: migratieachtergrond) hierin een rol speelt ... We weten inmiddels dat dit bij geweld tegen kinderen door de ouders, schijnbaar wél het geval is en rechters dit meenemen in een oordeel.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 23:34 schreef Qarrad het volgende:
Veilig Thuis doet aangifte namens een vrouw voor mishandeling omdat het de kans op escalatie hoog inschat. Man is al eerder veroordeeld voor bedreiging van deze vrouw, negeerde een contactverbod door de eerste dag al 22 keer te bellen, maar toch vindt de rechter dat het niet geloofwaardig genoeg is en legt ook geen nieuw contactverbod op.
Zie je dat graag dat vrouwen nul komma nul macht hebben op deze planeet of is dat je perceptie?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 08:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Vrouwen worden niet vermoord puur omdat ze vrouw zijn.
Maar omdat ze zwakker zijn versus het andere geslacht.
Misschien als hint opvatten dat andere geslacht niet steeds compleet af te zeiken als je in feite nul komma nul macht hebt op deze planeet.
Hints waarnaar precies? Wat doen al die vrouwen verkeerd?quote:Verder zijn het vooral mannen die vermoord worden, vaker zelfmoord plegen maar ook degene zijn die vrouwen juist beschermd.
Ook een hint.
Het punt is als mannen echt een hekel zouden hebben aan vrouwen, zou je als vrouw inderdaad helemaal niets te zeggen hebben, in welke cultuur komt dit ook alweer voor wat rap de grootste groep op aarde is onderhand trouwens?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 08:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Zie je dat graag dat vrouwen nul komma nul macht hebben op deze planeet of is dat je perceptie?
Moet jouw vrouw (als je die hebt) je ook niet tegen spreken want jij bent groter en sterker en dan weet ze de gevolgen daarvan?
[..]
Hints waarnaar precies? Wat doen al die vrouwen verkeerd?
Bij de mannen die nog het beste met je voor hebben, gaan die mij samen met moslimmannen in elkaar trimmen?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het punt is als mannen echt een hekel zouden hebben aan vrouwen, zou je als vrouw inderdaad helemaal niets te zeggen hebben, in welke cultuur komt dit ook alweer voor wat rap de grootste groep op aarde is onderhand trouwens?
Als vrouw mag je wel een man wat meer respecteren, kijk eens naar de eindeloze haat naar mannen op elke vorm van sociale media.
Dit drijft de boel uit elkaar.. zeker bij mannen die nu nog het beste met je voor hebben.
And if there's war between the sexes, then there'll be no people left. Eindelijk vrede op aarde!quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het punt is als mannen echt een hekel zouden hebben aan vrouwen, zou je als vrouw inderdaad helemaal niets te zeggen hebben, in welke cultuur komt dit ook alweer voor wat rap de grootste groep op aarde is onderhand trouwens?
Als vrouw mag je wel een man wat meer respecteren, kijk eens naar de eindeloze haat naar mannen op elke vorm van sociale media.
Dit drijft de boel uit elkaar.. zeker bij mannen die nu nog het beste met je voor hebben.
Veel mannen willen de leiding hebben over alleenstaande mannen, dat is m.i. een verkeerde instelling. Daar hoeft men ook geen respect voor te kweken.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dit snap ik niet, wat bedoel je daarmee?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:55 schreef torentje het volgende:
[..]
Veel mannen willen de leiding hebben over alleenstaande mannen, dat is m.i. een verkeerde instelling. Daar hoeft men ook geen respect voor te kweken.
Can of worms…quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit snap ik niet, wat bedoel je daarmee?
Als men dat niet meteen snapt, dan houdt natuurlijk alles op.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dit snap ik niet, wat bedoel je daarmee?
Ik wens voor de vrouw dat ze inderdaad wat meer traditioneler worden, dit omdat als je naar de “moderne” vrouw kijkt, het in feite (online) hoeren zijn geworden die niks geven om mannen behalve om ze te gebruiken wat weer leid maar minder huwelijken, minder geboortes en allerlei ontwrichting in de maatschappij.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 09:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Bij de mannen die nog het beste met je voor hebben, gaan die mij samen met moslimmannen in elkaar trimmen?
Als vrouw mag je een man wat meer respecteren, lol. Respect moet je verdienen als persoon, niet eisen omdat je veel spieren hebt. Misschien heb je best veel gemeen met die moslims.
Als je weigert even iets uit te leggen, inderdaad wel ja.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Als men dat niet meteen snapt, dan houdt natuurlijk alles op.
Gek hè dat je belachelijk wordt gemaakt als je zegt dat "moderne vrouwen hoeren zijn geworden". Niet dat dergelijke tokkie-uitspraken als verrassing komen van jou maar met zulke absurde denkwijzen zal je inderdaad vierkant uitgelachen worden door normale mensen. Dat zal je inmiddels ook wel gewend zijn.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik wens voor de vrouw dat ze inderdaad wat meer traditioneler worden, dit omdat als je naar de “moderne” vrouw kijkt, het in feite (online) hoeren zijn geworden die niks geven om mannen behalve om ze te gebruiken wat weer leid maar minder huwelijken, minder geboortes en allerlei ontwrichting in de maatschappij.
Misschien vind jij dat lachwekkend of dat het allemaal wel meevalt.
Ik kijk naar Amerika en zie hoe ontzettend scheef dit geworden is daar, dit waait altijd over en je ziet ditzelfde meer en meer in Nederland of Europa ook opkomen en erger worden.
De scheiding, waar mannen niet eens meer kunnen praten met vrouwen en vrouwen niet eens meer benaderd willen worden door mannen.
Goed kan je mij gaan belachelijk maken, ik ben “bezet” in een gelukkige relatie waar ik zorg voor haar, zorg dat ze financieel (en ons kind) niets te kort komt, emotioneel vrij is, dat ze gaan en staan waar ze wil.
Zij kiest er voor om voor mij of ons te zorgen, in zowel kleine dingetjes als huishouden (wat eigenlijk in de praktijk samen gebeurd) maar ook het lichamelijke, er voor zorgen dat ik niet teveel gezeik aan mijn hoofd heb, daardoor minder stress heb en daardoor ik hetzelfde kan doen voor haar.
Symbiose, iets wat de moderne vrouw vergeten lijkt en meer zin heeft om de boel bij elkaar te zeiken..tot je de verkeerde tegenkomt waar een andere man te laat zal zijn je tegen zulke figuren te beschermen omdat je niet wilde luisteren naar wat mannen al gauw common sense noemen.
Maar leef zoals je wil.
Als het zo doorgaat zijn we rijk genoeg over een paar jaar te vertrekken, samen met meer en meer hoogopgeleide Nederlanders overigens en mensen met geld en sta je er alleen voor.
Succes.
Wat is überhaupt een moderne vrouw en een traditionele vrouw? Net alsof je vrouwen in 2 doosjes kan stoppen. Is ook maar net wie je vraagt natuurlijk. Is een moderne vrouw, een vrouw die geen hoofddoek draagt, een vrouw die (fulltime) werkt, die op zichzelf gaat wonen etc. En net alsof je als "traditionele" vrouw geen klappen kan krijgen van een/je man. Als je juist heel traditioneel bent kun je niet eens wegkomen. Of slaan alleen moderne mannen vrouwen?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:19 schreef 2dope het volgende:
[..]
Gek hè dat je belachelijk wordt gemaakt als je zegt dat "moderne vrouwen hoeren zijn geworden". Niet dat dergelijke tokkie-uitspraken als verrassing komen van jou maar met zulke absurde denkwijzen zal je inderdaad vierkant uitgelachen worden door normale mensen. Dat zal je inmiddels ook wel gewend zijn.
Vrouwen in doosjes stoppen mag ook al niet meer in de hedendaagse maatschappijquote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat is überhaupt een moderne vrouw en een traditionele vrouw? Net alsof je vrouwen in 2 doosjes kan stoppen. Is ook maar net wie je vraagt natuurlijk. Is een moderne vrouw, een vrouw die geen hoofddoek draagt, een vrouw die (fulltime) werkt, die op zichzelf gaat wonen etc. En net alsof je als "traditionele" vrouw geen klappen kan krijgen van een/je man. Als je juist heel traditioneel bent kun je niet eens wegkomen. Of slaan alleen moderne mannen vrouwen?
Jij komt niet op sociale media? Of Onlyfans met 1,2 miljoen unieke accounts, allemaal vrouwen, dat is alleen Amerika.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:19 schreef 2dope het volgende:
[..]
Gek hè dat je belachelijk wordt gemaakt als je zegt dat "moderne vrouwen hoeren zijn geworden". Niet dat dergelijke tokkie-uitspraken als verrassing komen van jou maar met zulke absurde denkwijzen zal je inderdaad vierkant uitgelachen worden door normale mensen. Dat zal je inmiddels ook wel gewend zijn.
quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jij komt niet op sociale media? Of Onlyfans met 1,2 miljoen unieke accounts, allemaal vrouwen, dat is alleen Amerika.
En meteen er vol op in ook, je zal wel uitgelachen worden en uiteraard gewend.
Hoe bevalt het leven met katten?
quote:70% of OnlyFans creators are women. And 29% of creators are men.
https://fanso.io/blog/onlyfans-male-vs-female-statistics/
Ehhhh, nee.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja leuk.
Onderbouwd dus mijn punt volledig.
Bedankt.
Dat er veel vrouwen op zitten?, ook een groot deel mannen die hun foto's erop zetten. En waarom zouden ze dat niet mogen doen? Het is een groot verdienmodel. En zijn alleen vrouwen die expliciete beelden online zetten dan moderne vrouwen volgens jou?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja leuk.
Onderbouwd dus mijn punt volledig.
Bedankt.
Ik denk dat hij bedoelt: ‘hoeren’, en dat hij zo denkt over alle vrouwen die hun man niet dienen.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat er veel vrouwen op zitten?, ook een groot deel mannen die hun foto's erop zetten. En waarom zouden ze dat niet mogen doen? Het is een groot verdienmodel. En zijn alleen vrouwen die expliciete beelden online zetten dan moderne vrouwen volgens jou?
Hele goeie opmerking. Vrouwelijke vrouwen zijn de norm en ze moeten niet te onderdanig doen want dan zijn ze een huismuts en als ze van zich afbijten zijn ze een bitch en als ze te veel doorleren zijn ze een carrièrekut en als ze sporten moeten ze vooral vrouwelijk blijven en meer verdienen dan hun vent is ook niet wenselijk want dat is ontmannend en ze moeten precies hoerig genoeg zijn in bed (oh en geen haar hebben want dat is goor maar wel op hun hoofd want kort pittig is nog erger).quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat is überhaupt een moderne vrouw en een traditionele vrouw? Net alsof je vrouwen in 2 doosjes kan stoppen. Is ook maar net wie je vraagt natuurlijk. Is een moderne vrouw, een vrouw die geen hoofddoek draagt, een vrouw die (fulltime) werkt, die op zichzelf gaat wonen etc. En net alsof je als "traditionele" vrouw geen klappen kan krijgen van een/je man. Als je juist heel traditioneel bent kun je niet eens wegkomen. Of slaan alleen moderne mannen vrouwen?
Homos met name, aanzienlijk kleiner deel, net zo verderfelijk.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Dat er veel vrouwen op zitten?, ook een groot deel mannen die hun foto's erop zetten. En waarom zouden ze dat niet mogen doen? Het is een groot verdienmodel. En zijn alleen vrouwen die expliciete beelden online zetten dan moderne vrouwen volgens jou?
Oké en hoe is dit volkomen verwaarloosbare getal ten opzichte van de vrouwelijke populatie van de VS - 169 miljoen, dus minder dan 1% - dermate representatief om 'moderne vrouwen' in het algemeen dan maar als hoeren te bestempelen? Dit is gewoon weer je zoveelste verbitterde frustie-opmerking.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jij komt niet op sociale media? Of Onlyfans met 1,2 miljoen unieke accounts, allemaal vrouwen, dat is alleen Amerika.
Je geeft zelf de voorzet al door in je reactie richting Momo meermaals te benadrukken dat je wel belachelijk gemaakt zal worden. Kennelijk ben je dat gewend? Ook niet zo gek gezien je clowneske uitspraken doorgaans.quote:En meteen er vol op in ook, je zal wel uitgelachen worden en uiteraard gewend.
Jij leest in mijn teksten dat ik voorstander ben van moord? Ja?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ehhhh, nee.
Ik vind het vooral schokkend om te lezen dat er mensen van mening zijn dat vrouwen het er zelf naar hebben gemaakt vermoord te worden door hun ex als ze bij hem weg willen.
Heel ziek. Dan ben je wel onderdeel van een probleem wat speelt bij bepaalde mannen in deze maatschappij. En inderdaad, je maakt je niet populair met deze mening bij andere mensen.
Of misschien heb je vriendjes die in dezelfde hoek zitten.
Het word alleen maar populairder.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:51 schreef 2dope het volgende:
[..]
Oké en hoe is dit volkomen verwaarloosbare getal ten opzichte van de vrouwelijke populatie van de VS - 169 miljoen, dus minder dan 1% - dermate representatief om 'moderne vrouwen' in het algemeen dan maar als hoeren te bestempelen? Dit is gewoon weer je zoveelste verbitterde frustie-opmerking.
[..]
Je geeft zelf de voorzet al door in je reactie richting Momo meermaals te benadrukken dat je wel belachelijk gemaakt zal worden. Kennelijk ben je dat gewend? Ook niet zo gek gezien je clowneske uitspraken doorgaans.
Wat heeft dat te maken met de moord op vrouwen die hun partner verlaten?quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Het word alleen maar populairder.
Wat is er mis mee proberen te voorkomen dat vrouwen hun ziel verkopen voor geld?
Clowneske uitspraken, zoals?
Zonder op te zoeken hè, want blijkbaar is het een goed bekend gegeven.
Jij legt bizarre verbanden.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Jij leest in mijn teksten dat ik voorstander ben van moord? Ja?
Dan begrijp je er niks van of je doet het expres.
Sprakeloos…quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ik wens voor de vrouw dat ze inderdaad wat meer traditioneler worden, dit omdat als je naar de “moderne” vrouw kijkt, het in feite (online) hoeren zijn geworden die niks geven om mannen behalve om ze te gebruiken wat weer leid maar minder huwelijken, minder geboortes en allerlei ontwrichting in de maatschappij.
Ik kijk naar Amerika en zie hoe ontzettend scheef dit geworden is daar, dit waait altijd over en je ziet ditzelfde meer en meer in Nederland of Europa ook opkomen en erger worden.
De scheiding, waar mannen niet eens meer kunnen praten met vrouwen en vrouwen niet eens meer benaderd willen worden door mannen.
Goed kan je mij gaan belachelijk maken, ik ben “bezet” in een gelukkige relatie waar ik zorg voor haar, zorg dat ze financieel (en ons kind) niets te kort komt, emotioneel vrij is, dat ze gaan en staan waar ze wil.
Zij kiest er voor om voor mij of ons te zorgen, in zowel kleine dingetjes als huishouden (wat eigenlijk in de praktijk samen gebeurd) maar ook het lichamelijke, er voor zorgen dat ik niet teveel gezeik aan mijn hoofd heb, daardoor minder stress heb en daardoor ik hetzelfde kan doen voor haar.
Symbiose, iets wat de moderne vrouw vergeten lijkt en meer zin heeft om de boel bij elkaar te zeiken..tot je de verkeerde tegenkomt waar een andere man te laat zal zijn je tegen zulke figuren te beschermen omdat je niet wilde luisteren naar wat mannen al gauw common sense noemen.
Maar leef zoals je wil.
Als het zo doorgaat zijn we rijk genoeg over een paar jaar te vertrekken, samen met meer en meer hoogopgeleide Nederlanders overigens en mensen met geld en sta je er alleen voor.
Succes.
Luister eens soyboy, dit is nou eenmaal hoe de maatschappij in elkaar steekt of aan het worden is.quote:
O, wat ben jij stoer met je soyboy...quote:Op donderdag 7 augustus 2025 16:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Luister eens soyboy, dit is nou eenmaal hoe de maatschappij in elkaar steekt of aan het worden is.
Vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, maar omdat het andere geslacht dit makkelijk(er) kan doen.
Toch zijn ze het minst vaak slachtoffer, niet het meest.
Het is een onzinnig onderwerp.
Ik denk dat de meeste mensen in dit gepolariseerde topic zich hierin wel kunnen vindenquote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hele goeie opmerking. Vrouwelijke vrouwen zijn de norm en ze moeten niet te onderdanig doen want dan zijn ze een huismuts en als ze van zich afbijten zijn ze een bitch en als ze te veel doorleren zijn ze een carrièrekut en als ze sporten moeten ze vooral vrouwelijk blijven en meer verdienen dan hun vent is ook niet wenselijk want dat is ontmannend en ze moeten precies hoerig genoeg zijn in bed (oh en geen haar hebben want dat is goor maar wel op hun hoofd want kort pittig is nog erger).
Enniehoe, als ze het eten maar op tijd op tafel heeft want er liggen kerkhoven vol met vrouwen die het lieten aanbranden of koud lieten worden.
En dat terwijl het net twee keer is misgegaan in vergelijkbare gevallen.quote:Op woensdag 6 augustus 2025 23:34 schreef Qarrad het volgende:
Holy fucking shit...quote:Op donderdag 7 augustus 2025 12:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Maar leef zoals je wil.
Succes.
En ze moeten zich minder aantrekken wat anderen van hun vinden, vooral andere vrouwen.quote:Op donderdag 7 augustus 2025 13:47 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hele goeie opmerking. Vrouwelijke vrouwen zijn de norm en ze moeten niet te onderdanig doen want dan zijn ze een huismuts en als ze van zich afbijten zijn ze een bitch en als ze te veel doorleren zijn ze een carrièrekut en als ze sporten moeten ze vooral vrouwelijk blijven en meer verdienen dan hun vent is ook niet wenselijk want dat is ontmannend en ze moeten precies hoerig genoeg zijn in bed (oh en geen haar hebben want dat is goor maar wel op hun hoofd want kort pittig is nog erger).
Ik vind dat echt ongelooflijk dat deze idioot niet vastzit. Maar dat zie je sowieso ook wel breder in Nederland. Wat is nou belangrijker een agressieve halve zool of het lot van onschuldige burgers?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:21 schreef VEM2012 het volgende:
Mag ook vrij rondlopen (zeker als je de opsomming van zijn verleden erbij ziet lijkt mij dat opsluiten van dit sujet belangrijk is voor de veiligheid van alle vrouwen in zijn omgeving, inclusief de minderjarigen):
https://www.geenstijl.nl/5184814/kempi-en-du-zoon#fold
Bloemrijk vocabulaire van deze woordkunstenaar.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:21 schreef VEM2012 het volgende:
Mag ook vrij rondlopen (zeker als je de opsomming van zijn verleden erbij ziet lijkt mij dat opsluiten van dit sujet belangrijk is voor de veiligheid van alle vrouwen in zijn omgeving, inclusief de minderjarigen):
quote:“Ik ga je doodmaken, helemaal gek (…) Nu laat je me denken dat jij echt een kankerdom mens bent (…) Je kan mij blokken, verwijderen, alles wat jij wil. Ik maak jou dood.” Als Candy instemt met een abortus, stuurt hij nog meer voicenotes. “Laat me weten wanneer je het gaat doen, bel me wanneer je het gaat doen, laat het zien.” Even later vervolgt hij: “Breng me niet in een situatie waarin ik jouw nek moet breken.” En weer een week later: “Ik ben een kankeragressieve goon. Al mijn babymoeders kunnen je vertellen. Ik eet je op (…) Elke keer dat ik mijzelf weer herstel, normaal met jou doe en lief met jou doe, is een kans voor jou (…) Ik wil de dood in jouw ogen zien.”
Sommige mensen kunnen beter een spuitje krijgenquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Bloemrijk vocabulaire van deze woordkunstenaar.
[..]
Zal er ook wel weer een zijn met een laag IQ, een persoonlijkheidsstoornis en dat er een lading drugs in gaat als het even tegenzit in het leven.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:44 schreef Momo het volgende:
[..]
Sommige mensen kunnen beter een spuitje krijgen
Het zal wel weer onvoldoende bewijs zijn dat hij gewelddadig is…quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
En dan de verkeerde drugs, of te weinigquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zal er ook wel weer een zijn met een laag IQ, een persoonlijkheidsstoornis en dat er een lading drugs in gaat als het even tegenzit in het leven.
'Candy'?, heeft ze toevallig nog een zusje dat 'Tuk' heet?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:38 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Niet haar echte naam stond in het artikel. Ze blijft zelf graag anoniem.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 10:51 schreef Horzula het volgende:
[..]
'Candy'?, heeft ze toevallig nog een zusje dat 'Tuk' heet?
Ze zat zelf ook in de gevangenis. Wel een bazen-topic dit, op GeenStijl.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 10:52 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Niet haar echte naam stond in het artikel. Ze blijft zelf graag anoniem.
Linda.nlquote:OMDAT ZE WILDE SCHEIDEN: 'IN HAAR EIGEN HUIS DOOR DE MAN DIE ZE VERTROUWDE'
‘Mijn naam is Wim Hertgers, vader van Sanne. Op 8 oktober leerde ik het woord ‘femicide’ kennen. Die dag vond ik mijn dochter naakt, seksueel misbruikt en vermoord terug in haar eigen appartement, waar ze pas twee maanden alleen woonde.’
Trigger warning: dit artikel gaat over seksueel en huiselijk geweld
“Haar halsslagader was doorgesneden met haar eigen broodmes door de man die zij al twaalf jaar vertrouwde. Hij heeft haar vermoord omdat zij van hem wilde scheiden.”
Met deze indringende woorden opende Wim Hertgers zijn toespraak tijdens de mars tegen femicide in Rotterdam. Zijn dochter Sanne werd op brute wijze om het leven gebracht door haar ex-partner, motoragent Frank Berendsen. Na zijn gruwelijke daad pleegde hij zelfmoord. Hij liet zijn lichaam bovenop dat van haar achter, met zijn hoofd op het hare; een ultieme, ziekelijke poging om ook na haar dood zijn macht te tonen.
HET ZONNETJE IN HUIS
Ik sprak Wim en zijn vrouw Monique over Sanne. Aan het einde van het gesprek hield ik het niet droog. Ik huilde uit woede, uit onmacht, uit verdriet. Omdat een jonge vrouw het leven is ontnomen door een man die niet kon verdragen dat zij verder wilde zonder hem.
Sanne was een warme, levendige vrouw, het zonnetje in huis. Tot Frank in haar leven kwam. Vanaf het begin probeerde hij haar te controleren, haar af te zonderen. Wim vindt het belangrijk dat vrouwen leren om de signalen te herkennen, de ‘rode vlaggen’ die vaak in het begin nog als liefde worden verpakt.
LOVE BOMBING
Na twee maanden gingen Sanne en Frank samenwonen. Acht maanden later vroeg hij haar ten huwelijk. Een ongezond tempo. In het begin overspoelde hij haar met dure cadeaus en overdreven aandacht, een typisch voorbeeld van love bombing. Kort daarna begon de kritiek: op haar vrienden, op haar kleding, op haar keuzes. Sanne werd steeds meer geïsoleerd.
In 2015 beviel ze van een doodgeboren kindje. Frank hield niet van kinderen. Wim en Monique blijven zich afvragen wat er toen werkelijk is gebeurd, zeker omdat Frank koste wat kost een sectie wilde voorkomen.
Niet elke gewelddadige relatie laat fysieke littekens achter. Emotionele mishandeling is verraderlijk: een stille, geniepige vorm van geweld, vaak vermomd als liefde. Hij belde haar tien keer per dag “omdat hij haar miste”, wilde elke avond samen zijn “omdat ze zo bijzonder was”, overlaadde haar met cadeaus “omdat ze dat verdiende”. Voor de buitenwereld leek hij de perfecte partner. Maar vanbinnen verloor Sanne stukje bij beetje haar vrijheid. Ze durfde niet meer spontaan te gaan sporten, zegde afspraken af met vriendinnen, paste haar kleding en mening aan uit angst voor zijn reacties.
THUISTERRORIST
Frank had bovendien een ongezond hechte relatie met zijn moeder. Sinds ik over femicide schrijf, valt me op hoe vaak dit patroon voorkomt: daders met een verstoorde of destructieve moederband. In Franks geval was de ‘navelstreng’ nooit doorgesneden. Hij stond constant met haar in contact.
Op 8 oktober 2023 was Sanne van plan om te sporten. Ze had haar leven langzaam weer opgebouwd, eindelijk weer ademruimte. Toch liet ze hem binnen, ondanks alle waarschuwingen. Die beslissing werd haar fataal. Omdat Frank zichzelf van het leven beroofde, komt er geen proces. Geen veroordeling. En dus wordt Sannes dood officieel niet als femicide erkend.
Wim noemt mannen zoals Frank ‘thuisterroristen’. Ze lijken charmant, normaal maar zijn in werkelijkheid wolven in schaapskleren die een vrouw van binnenuit breken.
Ik hoop dat iedere vrouw die dit leest, zich bewust wordt van hoe dwang en controle eruitzien en hoe dodelijk ze kunnen zijn. Sanne was eerst slachtoffer van manipulatie. Daarna van fysiek en seksueel geweld. De rode vlaggen vermoorden een vrouw langzaam, stap voor stap. Sanne werd slechts 31 jaar oud.
Ah, een kenner van de betere klassieke Nederlandse lectuurquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 10:51 schreef Horzula het volgende:
[..]
'Candy'?, heeft ze toevallig nog een zusje dat 'Tuk' heet?
Is dat zo? Zijn die motoragenten zo verwend?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 12:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Linda.nl
Wil dit ook even aanstippen, het valt me inderdaad ook op dat veel van zulke mannen verwende prinsjes zijn met een moedertje die altijd achter hem staat en zijn problemen oplost, deze mannen hebben nooit geleerd om te gaan met tegenslag in hun leven. Mag er ook wel bij als rode vlag.
Nou wil ik zeker niet opkomen voor moederskindjes, maar dat dit soort sujetten vaak moederskindjes zijn (als dat al zo is, geen idee), maakt niet dat dus moederskindjes meteen verdacht zijn.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 12:46 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Linda.nl
Wil dit ook even aanstippen, het valt me inderdaad ook op dat veel van zulke mannen verwende prinsjes zijn met een moedertje die altijd achter hem staat en zijn problemen oplost, deze mannen hebben nooit geleerd om te gaan met tegenslag in hun leven. Mag er ook wel bij als rode vlag.
Zou je dan ook kunnen zeggen dat die moeders dan iets niet goed gedaan hebben?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou wil ik zeker niet opkomen voor moederskindjes, maar dat dit soort sujetten vaak moederskindjes zijn (als dat al zo is, geen idee), maakt niet dat dus moederskindjes meteen verdacht zijn.
Als vrouw zou ik er van wegblijven, daar niet van. Maar om andere redenen.
Ik denk dat je als ouder de taak hebt om je kinderen te begeleiden naar volwassenheid en zelfstandigheid. Dus wat mij betreft wel.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:05 schreef Horzula het volgende:
[..]
Zou je dan ook kunnen zeggen dat die moeders dan iets niet goed gedaan hebben?
Of gaat dat te ver?
Geweld is nog lang geen moord.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:21 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat je als ouder de taak hebt om je kinderen te begeleiden naar volwassenheid en zelfstandigheid. Dus wat mij betreft wel.
Maar als je dat wil doortrekken naar mede schuld of verantwoordelijkheid, dan niet. Ik denk dat de meeste moederskindjes strontvervelend zijn in de omgang, maar niet noodzakelijk partnergeweld plegen.
Je kan het wel als een rode vlag zien.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 14:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou wil ik zeker niet opkomen voor moederskindjes, maar dat dit soort sujetten vaak moederskindjes zijn (als dat al zo is, geen idee), maakt niet dat dus moederskindjes meteen verdacht zijn.
Als vrouw zou ik er van wegblijven, daar niet van. Maar om andere redenen.
Rode vlag als in zijn algemeenheid zeker.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 15:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je kan het wel als een rode vlag zien.
1 rode vlag hoeft nog niets te betekenen, maar meerdere aanvinken kan dus wel een probleem zijn.
Dit zijn juist de types die veel kinderen krijgen. Hij heeft ook twee vriendinnen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 09:21 schreef VEM2012 het volgende:
quote:Kempi heeft vier kinderen met zijn vriendin Samiera: twee jongens en twee meisjes. Hij is ook vader van twee kinderen met een andere vrouw, die hij mishandelde, waarvoor hij een celstraf heeft gekregen.
Ah, daar heb je er weer eentje. Hoe vaak worden mannen vermoord door hun (ex)partner ?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 22:23 schreef HSG het volgende:
* man vermoord *
maatschappij: zzzzzz
* vrouw vermoord *
maatschappij: PROTEST
En ik zal het er vast wel bij moeten zeggen omdat je het anders niet begrijpt, vermoord worden is altijd erg of je nou man of vrouw bent. Maar nu krijgt het duidelijke patroon een naam. Maar waarom reageren zoveel mannen zo spastisch erop? Waarom voel je je aangesproken?quote:Op maandag 4 augustus 2025 12:52 schreef galatea het volgende:
In de periode 2017-2024
56 % van alle vrouwen die vermoord zijn is vermoord door hun (ex)partner
4.1 % van alle mannen die vermoord zijn is vermoord door hun (ex)partner
Oh ja dat maakt het minder erg natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 23:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ah, daar heb je er weer eentje. Hoe vaak worden mannen vermoord door hun (ex)partner ?
[..]
Waarom kun je niet een paar zinnen verder lezen in mijn post, want ik had al het vermoeden dat je dat niet zou begrijpen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 23:15 schreef HSG het volgende:
[..]
Oh ja dat maakt het minder erg natuurlijk.
Jij lacht er om.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 23:16 schreef Momo het volgende:
[..]
Waarom kun je niet een paar zinnen verder lezen in mijn post, want ik had al het vermoeden dat je dat niet zou begrijpen.
Dit is toch allemaal al besproken?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 00:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waarom voel je je zo aangesproken door de term femicide?
quote:Een gewelddadige relatie verlaten is vaak enorm moeilijk en kan onveilig zijn. Hoe vraag je om hulp zonder dat het wordt opgemerkt? En wanneer is het moment om écht te gaan? Hulpverleners Ilona Brekelmans van Sterk Huis en Miriam van Veilig Thuis helpen slachtoffers van huiselijk geweld. Ze vertellen welke rode vlaggen er zijn en hoe je op een veilige manier kunt vertrekken.
In Brabant kwamen afgelopen weken drie vrouwen om het leven door partnergeweld. Zo overleden Joeweela uit Eindhoven en Jessica uit Vlijmen. Ook bij de vrouw die vrijdagochtend in Veldhoven overleed lijkt sprake te zijn van femicide. Haar echtgenoot is opgepakt.
De beslissing om een gewelddadige relatie te verlaten, komt vaak pas als het geweld uit de hand loopt. "Op dat moment weten slachtoffers vaak: ik wil niet verder", vertelt Ilona Brekelmans van hulporganisatie Sterk Huis met vestigingen in Goirle en Teteringen. Maar juist dat moment van vertrek is levensgevaarlijk. “Het risico op femicide is het grootst wanneer de relatie verbroken wordt”, zegt Miriam van Veilig Thuis West-Brabant.
“Als de situatie levensbedreigend is, is het sowieso het moment om weg te gaan. Dan moet je altijd 112 bellen, hard gillen of schreeuwen", legt ze uit. “Vrouwen hebben de grenzen voor zichzelf al zó verlegd. Als hun kinderen iets wordt aangedaan, is dat het moment voor hen om hulp in te schakelen", weet Miriam.
Iemand in vertrouwen nemen
Miriam adviseert slachtoffers sowieso om iemand in vertrouwen te nemen. “Bijvoorbeeld een buurvrouw, vriendin, moeder, zus of huisarts – mits je daar alleen heen kunt.” Dat laatste is vaak moeilijk. “De pleger zal er alles aan doen om te controleren, isoleren en dus ook om mee te gaan naar afspraken”, legt ze uit.
Als je vluchtplannen hebt, is het volgens de deskundigen slim om deze met zo min mogelijk mensen te delen. "Het risico is veel te groot dat het uitlekt", zegt Miriam. In gewelddadige relaties worden telefoons regelmatig gecontroleerd, dus locaties en digitale sporen moeten zorgvuldig worden gewist.
Wie wil vertrekken, kan 24 uur per dag contact opnemen met Veilig Thuis. Contact opnemen met de politie is ook een optie. In Tilburg zijn laagdrempelige hulporganisaties zoals crisisinterventieteams en vanaf oktober steunpunt Filomena. Ook biedt Sterk Huis hulp via ‘stoepmeldingen’ die via het netwerk van het slachtoffer worden gedaan. "Er zijn dus veel manieren om hulp te krijgen", zegt Brekelmans.
Vluchtplan
Veilig Thuis en Sterk Huis helpen vrouwen bij het maken van een vluchtplan. Daarin wordt besproken of iemand bijvoorbeeld tijdelijk onderduikt bij bekenden of wordt opgevangen in een speciale opvanglocatie.
“Zorg dat je belangrijke papieren, wat kleding, telefoonnummers en een vluchttasje voor eventuele kinderen op een geheime plek klaar hebt liggen”, adviseert Miriam. Het vertrek moet bovendien zorgvuldig en onopvallend verlopen. “De pleger mag absoluut geen argwaan krijgen."
Bewijs verzamelen
Brekelmans adviseert slachtoffers daarnaast om bewijs te verzamelen van het geweld. Denk aan appjes, mails, geluidsopnames, getuigenverklaringen, foto’s van verwondingen, medische verslagen of dagboeknotities. Zeker omdat huiselijk geweld heel moeilijk te bewijzen is. "Opnames maken met de telefoon helpt, nu psychisch geweld ook strafbaar wordt."
Miriam is het daarmee eens. Bewijzen zijn ook nodig als er aangifte wordt gedaan. "Maar veiligheid staat voorop. Het is een risico om dingen op te slaan en te bewaren, zeker in een relatie waarbij de partner alles controleert. Dus vraag jezelf af: brengt dit mij in gevaar? Als dat zo is, moet je het niet doen."
Volgens Miriam is de kans op femicide groot als de pleger bewijsmaterialen vindt. Bij Sterk Huis gebeurt het verzamelen daarom in overleg met de politie. "Wij helpen vrouwen om dat veilig te doen." De politie kan bijvoorbeeld tijdelijk een telefoon in beslag nemen om bewijs veilig te stellen.
'Geen geld nodig'
Vrouwen die weten te vertrekken, verlaten soms het huis zonder een cent op zak. "Iemand die geïsoleerd wordt, beschikt vaak niet over een bankrekening en pasje", zegt Miriam. "Soms mogen ze ook niet werken, want dat is weer een manier om contact te leggen met de buitenwereld. Dan is het heel moeilijk om geld te sparen." Maar er is hulp.
"Het ontbreken van financiële middelen hoeft nooit een reden te zijn om niet te vluchten", zegt Brekelmans. "Er zijn regelingen voor uitkeringen, huisvesting en begeleiding." Ook buiten de opvang zijn er teams met kennis van financiële zaken. "Er is nergens een pot geld, maar wel zorg en veiligheid. Het vertrek is het belangrijkste, van daaruit worden de voorwaarden geregeld."
quote:Partnergeweld en femicide kunnen overal voorkomen
Geweld binnen relaties blijft vaak onzichtbaar, zeker bij vrouwen die een goede baan of groot sociaal netwerk hebben. "Zij voelen veel schaamte en zoeken minder snel hulp. Maar ook daar vindt femicide plaats", benadrukt Ilona Brekelmans van Sterk Huis. Volgens haar is het een misvatting dat partnergeweld alleen voorkomt in kwetsbare situaties.
Een schrijnend voorbeeld is het verhaal van de Clarinda, de zus van Anne-Marije van den Bersselaar. Clarinda werd in 2021 in Den Bosch vermoord door haar ex, kort nadat ze hun relatie had verbroken. Ze was criminoloog en werkte bij de Raad voor de Kinderbescherming. "Het kan dus iedereen overkomen", zegt Anne-Marije. "Mijn zus wist precies hoe de hulp in elkaar stak vanwege haar werk, maar ze kreeg alsnog verkeerde hulp en veilig was ze niet."
Zij ziet bredere problemen in de maatschappij. "De overtuiging dat je de vuile was niet buiten hangt, leeft nog steeds. Mensen vragen zich af wat de vrouw heeft gedaan om het te verdienen", zegt ze. "Veel vrouwen hebben geleerd zich klein te maken en sorry te zeggen." Ook worden slachtoffers vaak niet gehoord of geloofd als ze wel naar de politie durven te stappen. "Want wat zullen zij gedaan hebben om de partner tot waanzin te drijven?"
Volgens haar bestaan er nog steeds hardnekkige vooroordelen over slachtoffers van partnergeweld. "Het probleem wordt al te lang verwaarloosd." Ze ziet het geweld en de controle als een reactie op de veranderende rolverdeling. "Vrouwen zijn zelfstandiger geworden. Sommige mannen proberen via controle hun macht terug te krijgen." Anne-Marije pleit daarom voor meer openheid en het doorbreken van het taboe. "Het is altijd goed om met mensen te praten, ook al schaam je je."
quote:* De rode vlaggen in een relatie
* Veel aandacht, snelle relatievorming
* Overladen met cadeautjes
* Isoleren van mensen
* Weghouden bij vrienden/familie
* Onzeker maken van het slachtoffer
* Wapenbezit
* Controlerend gedrag: telefoon/mail bijhouden
* Gaslighting: alles is jouw schuld
* Fysiek en seksueel geweld
* Stalking
* Geweld in zwangerschap
* Extreme angst van slachtoffer
* Vaak vergeten: poging verwurging/verstikking
Veilig Thuis noemt een poging tot verwurging het 'alarmsignaal' voor femicide. "Als wij dat lezen, is dat voor ons een rode vlag. Ze loopt dan echt een verhoogd risico om vermoord te worden." Volgens de hulporganisatie wurgen plegers hun slachtoffers om te laten zien waartoe ze in staat zijn.
Anne-Marije zag dat de relatie tussen haar zus en haar moordenaar zich razendsnel ontwikkelde. Ze woonde heel snel samen en was daarna snel zwanger. "Je moet je afvragen: waarom geeft iemand in de beginfase continu aandacht, zijn cadeaus buitenproportioneel en gaat alles heel snel?", zegt Anne-Marije. "Als je onderbuikgevoel niet klopt, wees dan terughoudend."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |