abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 augustus 2025 @ 15:39:09 #1
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218406471
quote:
Ongeveer duizend mensen hebben zondagmiddag een mars tegen femicide gelopen door de straten van Rotterdam. Aan het begin van de middag werd een man opgepakt die het podium bestormde
toen een nabestaande een toespraak hield, bevestigt de politie aan NU.nl.

Volgens een verslaggever van persbureau ANP riep de man iets over polarisatie, maar leek hij geen samenhangend verhaal te hebben. De politie heeft de mogelijk verwarde man snel van het podium op het Schouwburgplein gehaald.
De man onderbrak de toespraak van Wim Hertgers. Zijn 31-jarige dochter Sanne werd in oktober 2023 vermoord door haar echtgenoot omdat ze van hem wilde scheiden.
De protestmars tegen femicide in Rotterdam wordt georganiseerd door de feministische groep Dolle Mina's. Volgens ANP liepen sinds 13.30 uur zeker duizend mensen mee. Op borden staan teksten als "Niet alle mannen, maar altijd een man". Rond 14.50 uur kwam de menigte weer aan op het Schouwburgplein, waar het tweede deel van het podiumprogramma bezig is.
Het protest is een reactie op de moord op twee vrouwen in een week tijd in juli. Het gaat om een 38-jarige vrouw uit Vlijmen, die vermoedelijk werd gedood door haar vriend en een 39-jarige vrouw uit Gouda. De verdachte was haar ex-partner, die kort na het incident zelf om het leven kwam.
Mooi. Nederland lijkt veel andere landen te volgen waar al grote protesten zijn tegen geweld tegen vrouwen. Goed dat dit onder de aandacht komt. Ook een bericht gisteren dat er steeds meer meldingen zijn bij Veilig Thuis over huiselijk geweld en partnermishamdeling. De aandacht in de media maakt mensen dus meer alert op signalen dat er mogelijk sprake is van geweld in een relatie.
Hopelijk nu ook een afname in de vrouwen die het met de dood moeten bekopen als ze van hun man willen scheiden.
Wie dit leest is een lezer van dit
  Spellchecker zondag 3 augustus 2025 @ 16:04:43 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218406957
Ik ben blij dat ik dit nieuws in dit topic kwijt kan:

Deze app herkent huiselijk geweld en neemt het stiekem op; levensreddend

quote:
Om vrouwen in onveilige thuissituaties te helpen, lanceerde de Brabantse Naomi Hija een maand geleden de app EviSafe. Die moet helpen om huiselijk geweld sneller te herkennen, voorkomen en stoppen. "Ik wilde iets ontwikkelen om kwetsbare personen, zoals ikzelf ooit was, te beschermen."

Hija was op jongere leeftijd slachtoffer van seksueel geweld binnen haar eigen vriendengroep. “Dat heeft een grote impact gehad op de rest van mijn leven", vertelt ze. "Ik kreeg te maken met schuldgevoelens en angsten. Ik probeerde het weg te stoppen en gaf vooral mezelf de schuld.”

Het was een zware last die ze jarenlang met zich meedroeg. "Ik wist niet waar ik terecht kon voor hulp." Het bracht haar aan het denken. "Mijn man heeft een cybersecuritybedrijf en ik ging steeds vaker met hem samenwerken. Ik vond het ontzettend gaaf om te zien hoeveel impact technologie kan hebben op het gebied van veiligheid."

Tijdens een brainstorm ontstond het idee voor de app EviSafe. "We vroegen ons af: kunnen we een mobiele applicatie ontwikkelen om kwetsbare personen, zoals ik zelf ooit was, te beschermen en weer in hun kracht te zetten?" Zo werd EviSafe geboren.

Codewoorden geven startsein
De app herkent met behulp van AI automatisch situaties van huiselijk geweld. De opname wordt automatisch geactiveerd door codewoorden, zonder dat de gebruiker een mobiele telefoon hoeft te pakken. De dader ziet er dus niets van.

“Door codewoorden uit te spreken, neemt de app vijf minuten lang audio op", legt Hija uit. "Dit kunnen zelfgekozen woorden zijn of woorden die wij hebben geprogrammeerd, zoals ‘blijf van me af’ of ‘je doet me pijn'. Er is een optie om de geluidsopnamen vervolgens automatisch naar een vertrouwenspersoon door te sturen als je hulp wil inschakelen."

De app werkt ook als je je telefoon niet in je hand hebt. “Zolang hij in je broekzak zit of op tafel ligt en de app op de achtergrond draait, reageert hij op de codewoorden. De app reageert verder niet op andere geluiden."

Bewijs opslaan
Naast geluidsopnamen kan je ook foto’s, video’s en notities opslaan. Alles wordt automatisch geregistreerd met tijd, datum en locatie. “De patronen van huiselijk geweld worden hierdoor sneller herkend", zegt de bedenkster van de app. "Het ondersteunt slachtoffers als ze melding doen bij een instantie of de politie. Hoe meer getuigen en bewijs je kunt aantonen, hoe beter jouw situatie duidelijk wordt voor anderen."

De app is anoniem te gebruiken en in eerste instantie gericht op vrouwen. “We hebben het ontwikkeld om huiselijk geweld sneller te herkennen, te voorkomen en te stoppen”, zegt Hija. “Elke keer als ik hoor dat er weer een vrouw vermoord wordt door een (ex-)partner denk ik: hadden we een verschil kunnen maken met de app?”

Gebruikers kunnen ook een hulplijn bellen waarmee ze met overlevers van huiselijk geweld en femicide kunnen praten. "Deze functie zijn we aan het doorontwikkelen tot een aparte ‘Guardian App’ waarmee slachtoffers handsfree en onopvallend hun vertrouwenspersonen of hulpverleners kunnen bellen in een noodsituatie."

Levens redden
Via haar bedrijf hoort Hija veel terug dat slachtoffers of instanties te laat beseffen hoe gevaarlijk hun situatie is. “Daardoor worden er niet genoeg veiligheidsmaatregelen getroffen, met alle gevolgen van dien zoals femicide. Hoe vaak hoor je wel niet dat vrouwen vermoord worden nadat ze vertrekken uit een blijf-van-mijn-lijf huis? Als zij in zo’n levensbedreigend moment met onze app iemand kunnen alarmeren, hopen we levens te redden.”

De app is sinds een aantal weken voor iedereen gratis beschikbaar via Google Play Store. Hij is al meer dan honderd keer gedownload. De planning is om, zodra er een investeerder gevonden is, ook een iOS-versie te maken.

Hija hoopt dat iedereen de app gaat downloaden. “Het liefst voordat je slachtoffer bent van huiselijk of seksueel geweld. Wanneer je dan toch ooit in zo’n situatie komt, heb je iets achter de hand. Onthoud altijd: je bent niet alleen en het is nooit jouw schuld."

zondag 3 augustus 2025 @ 16:08:40 #3
319979 Fok-it
All is well
pi_218407039
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 16:04 schreef maily het volgende:

[..]

Dat is nou perfect gebruik maken van AI
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_218407054
Femicide
De term impliceert een soort doelbewuste vrouwenhaat, waarbij men een vrouw vermoordt wegens het hekel hebben aan vrouwen. Hoeveel van zulke psychopaten zouden er rondlopen? Want dan hoor je gewoon in een TBS-kliniek thuis.

In het voorbeeld wordt dood door een echtelijke ruzie genoemd. Dat is evengoed verschrikkelijk, maar wel van een andere orde.
pi_218407089
Nog geen 30 vrouwen per jaar. Maar het is hip deze storm in een glas water.
  zondag 3 augustus 2025 @ 16:15:38 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218407164
Ik had graag meegelopen, maar ben vandaag van mijn uitkering aan het genieten.
Je bent een waardeloze agent.
pi_218407403
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 16:11 schreef Nober het volgende:
Want wat is precies het quotum wanneer het wel een punt van aandacht zou moeten zijn?
Dit, dus.
  zondag 3 augustus 2025 @ 16:29:09 #8
438527 MissButterflyy
pi_218407421
quote:

[..]

Geweldig!
Want inderdaad, als je in een relatie zit van huiselijk geweld, weet je nooit wanneer het escaleert. En is het daardoor lastig bewijs te verzamelen.
En kan hij ook niet meer zeggen tegen de politie: dat heb ik nooit gezegd of gedaan.
  zondag 3 augustus 2025 @ 16:30:55 #9
438527 MissButterflyy
pi_218407466
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 16:28 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Want wat is precies het quotum wanneer het wel een punt van aandacht zou moeten zijn?
Als er een piemel aan vastzit natuurlijk, die valse wijven die hun man erin luizen, daar moet het om gaan!

Groetjes, de gefrustreerde, zielige incel. :+
pi_218407469
quote:

[..]
Het moeten er in ieder geval meer zijn mannen die zich laten ombouwen tot vrouwen zodat ze in vrouwenkleedkamers kunnen kijken. Vanaf dat soort aantallen gaan we serieus praten.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  zondag 3 augustus 2025 @ 16:43:32 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_218407653
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 16:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Het moeten er in ieder geval meer zijn mannen die zich laten ombouwen tot vrouwen zodat ze in vrouwenkleedkamers kunnen kijken. Vanaf dat soort aantallen gaan we serieus praten.
Nou dan kunnen we serieus praten
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 3 augustus 2025 @ 16:47:48 #12
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_218407729
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 16:31 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Dus nu? Oké.
Dit, dus.
pi_218409037
quote:
Zijn 31-jarige dochter Sanne werd in oktober 2023 vermoord door haar echtgenoot omdat ze van hem wilde scheiden.
Als een vrouw haar man vermoordt omdat hij van haar wil scheiden is dat dus nu ook mannenhaat?
  zondag 3 augustus 2025 @ 18:44:43 #14
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218409169
quote:

[..]
Ik gok: het aantal geregistreerde plus 1.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218409688
quote:

[..]

Dit is een briljante uitvinding 14.gif
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_218409729
quote:
Podiumbestormer gespot.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  zondag 3 augustus 2025 @ 20:05:53 #17
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_218410030
Mooi initiatief.

En een geniale app
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_218410182
Ik snap het initiatief niet.

Een beetje hetzelfde als een 'protest tegen criminaliteit'.

Het is inderdaad erg dat er mensen vermoord worden. Door andere mensen. Man of vrouw maakt hierin dan niet meer uit vind ik.

En dat er een mars wordt gehouden, houdt natuurlijk geen enkele (potentiële) moordernaar tegen. Als iemand moordplannen heeft, dan zal deze persoon niet denken 'ach verrek, die mars van vorige week, ok laat maar zitten'.

Dus het gaat nergens over.

Als je er dan toch iets aan wilt doen wat wel zoden aan de dijk zet, ga dan kijken naar religie / afkomst / andere labels die je kunt plakken op veelvoorkomende (vrouwen)moordenaars. Dan kun je daar de overheid op summeren met protesten en stemgedrag om gericht actie tegen te voeren.

Stel dat er bijvoorbeeld een verband zou zijn tussen islam en vrouwenmoord bij relatiebreuk, dan zou je bv kunnen stemmen op een partij die minder islam wil in Nederland.

Ik noem maar een hele rare zijstraat.

Maar fucking marsen tegen moord, zonder ooit het beestje bij de naam te willen noemen behalve dan 'mannen zijn vaak de dader'... Tja.
  zondag 3 augustus 2025 @ 21:00:03 #19
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218410408
Ik denk dat het aantal slachtoffers van geweld binnen relaties best omlaag kan. Wat stelselmatig opvalt is dat er de zaken waar het verkeerd gaat er al sprake is geweest van politieinterventie en herhalend geweldsgebruik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  Moderator zondag 3 augustus 2025 @ 21:16:59 #20
441859 crew  Lenny77
pi_218410544
quote:
In een land zoals Nederland? In 2025? Vrouwen die weg willen bij hun man?
Ik vind 30 erg veel
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_218410572
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:

Goed dat dit onder de aandacht komt.
Ja.
quote:
Hopelijk nu ook een afname in de vrouwen die het met de dood moeten bekopen als ze van hun man willen scheiden.
Dan is het al te laat. De aandacht kan er beter toe leiden dat vrouwen in een veel vroeger stadium foute mannen leren herkennen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218410611
Het is goed dat het aandacht voor is. En we dienen te waken voor cynisme wat betreft demonstraties. MAAR, het is glashelder wat de voornaamste oorzaak is van femicide in Nederland. Ik ben dan toch benieuwd hoe groot gedeelte van deze demonstranten dat ook ziet en er ook naar stemt.

Maar, de bedoelingen van de demonstranten zijn goed.
  zondag 3 augustus 2025 @ 21:33:25 #23
438527 MissButterflyy
pi_218410640
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja.
[..]
Dan is het al te laat. De aandacht kan er beter toe leiden dat vrouwen in een veel vroeger stadium foute mannen leren herkennen.
Daar is ook aandacht voor, de rode vlaggen zijn nu ook regelmatig voorbij gekomen in de media, zoals dwingende controle en wapenbezit.
pi_218410653
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 15:39 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Mooi. Nederland lijkt veel andere landen te volgen waar al grote protesten zijn tegen geweld tegen vrouwen. Goed dat dit onder de aandacht komt. Ook een bericht gisteren dat er steeds meer meldingen zijn bij Veilig Thuis over huiselijk geweld en partnermishamdeling. De aandacht in de media maakt mensen dus meer alert op signalen dat er mogelijk sprake is van geweld in een relatie.
Dan zal toch echt de wet aangepast moeten worden.
  Spellchecker zondag 3 augustus 2025 @ 21:38:14 #25
197773 crew  maily
pi_218410669
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat vrouwen niet vermoord mogen worden als ze willen scheiden?
pi_218410678
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:38 schreef maily het volgende:

[..]
Dat vrouwen niet vermoord mogen worden als ze willen scheiden?
Nee, dat de politie eerder kan optreden, sneller beperkingen kunnen worden opgelegd, enz.

Het komt zelden uit de lucht vallen. Meestal is er sprake van escalatie van geweld.
  zondag 3 augustus 2025 @ 22:00:31 #27
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218410792
quote:

[..]
Frappant dat je dat nooit bij de Islam vraagt.
pi_218410842
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Das wel een dingetje he? In veel gevallen komt pas na de moord 'opeens' een heel verhaal bovendrijven van intimidatie, stalking, geweld, etc. Soms jarenlang. Maar het lijkt alsof de daders, ondanks al die rode vlaggen, door de mazen van de wet vallen.
  zondag 3 augustus 2025 @ 22:09:52 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218410843

Toch goed dat hier aandacht voor is, bizar dat moord als een ultieme wraakactie wordt gezien
  zondag 3 augustus 2025 @ 22:09:55 #30
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_218410845
Goed initiatief, en helaas broodnodig.

We hebben eeuwen vooral door filosofie en religie geďnspireerde onderdrukking van vrouwen achter de rug, daar is de afgelopen eeuw hier en elders in het Westen gelukkig een omslag in denken geweest, maar nog niet volledig. Het standaard idee van de vrouw als minderwaardig, kinderlijk, mislukt - hallo, Aristoteles - ondergeschikt - hallo, Paulus -, oorzaak der erfzonde - hallo, Augustinus - en ordinair bezit is nog niet geheel uitgeroeid en krijgt thans vooral een eerder plat neanderthalische onderbouwing in de incel-movement.

Wat eveneens niet helpt is de constante facilitering van een nieuwe religie hier die wat men ook beweert, qua vrouwenrechten en visie op 'de natuur en de rol van de vrouw', geen haar beter is dan het christendom dat we vaarwel hebben gezegd - hallo, Mohammed.

Waakzaamheid blijft geboden: radicale gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is een absolute vereiste voor daadwerkelijke moraliteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_218410853
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch goed dat hier aandacht voor is, bizar dat moord als een ultieme wraakactie wordt gezien
Oh, foto van Shannon. Op haar verjaardag :'(

Edit: niet haar verjaardag, de dag dat haar ex vond dat als hij haar niet kon hebben, niemand dat kon ;( :(
Gelukkig rot 'ie weg in een Malteser kerker nu.

[ Bericht 2% gewijzigd door Barbusse op 03-08-2025 22:28:43 ]
  zondag 3 augustus 2025 @ 22:21:17 #32
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218410900
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja.
[..]
Jij denkt dat het allemaal obvious foute tokkie mannen zijn die dit soort dingen doen? Bij een zaak een paar weken terug was de man werkzaam in de zorg en vrijwilliger bij sportvereniging en stichting voor gehandicapten. Echt geen typische Sjonnie die elke dag wiet rookt en 2 liter bier weg tikt. Zo iemand kan ook goed de schijn ophouden voor de omgeving.
pi_218411413
quote:
1s.gif Op zondag 3 augustus 2025 21:33 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Daar is ook aandacht voor, de rode vlaggen zijn nu ook regelmatig voorbij gekomen in de media, zoals dwingende controle en wapenbezit.
Ik vind alles prima zolang het preventiegericht is, en niet verzandt in geklaag over vrouwen vs. mannen. De vrouw zoekt de man uit en is dus de grootste invloed, als de samenleving daar een positieve invloed op kan verwezenlijken ben ik helemaal voor.

quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 22:21 schreef Momo het volgende:

[..]
Jij denkt dat het allemaal obvious foute tokkie mannen zijn die dit soort dingen doen? Bij een zaak een paar weken terug was de man werkzaam in de zorg en vrijwilliger bij sportvereniging en stichting voor gehandicapten. Echt geen typische Sjonnie die elke dag wiet rookt en 2 liter bier weg tikt. Zo iemand kan ook goed de schijn ophouden voor de omgeving.
Nee dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat veel vrouwen hun aanstaande of verse partner karakterologisch vaak niet goed inschatten. Mannen ook maar die zijn daar minder vaak een dusdanig ernstig slachtoffer van, vrouwen die hun kerel vermoorden komt meer dan de helft minder voor als ik het me goed herinnerer.

Traditioneel kregen vrouwen ook wat meer hulp bij het rood afvlaggen.Schoonouders die overgehaald moesten worden, vriendinnen die wat assertiever waren, meer kennis van reputaties en familie, strafrechtelijk veroordeelden met naam en toenaam bekend. Partnerkeuze is de belangrijkste keuze van je leven en helaas soms ook ten koste van je leven, misschien moeten vrouwen wat voorzichtiger te werk gaan en ondersteuning, hulp en kritiek op hun verse partnerkeuze wat meer verwelkomen. Vriendinnen zijn vaak de eersten bij wie de signalen op rood gaan, maar dan moeten ze wel alarm slaan.
pi_218411442
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 18:36 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Als een vrouw haar man vermoordt omdat hij van haar wil scheiden is dat dus nu ook mannenhaat?
Ja de definitie en voorbeelden stroken niet echt met elkaar.

Overigens zover ik weet is er al zeker 3 decennia aandacht voor :?. Andersom daarentegen pas de laatste 10 jaar en dan nog beperkt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 3 augustus 2025 @ 23:53:46 #35
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218411475
Het moet speciaal zijn ofso?
Vanwaar dat popi naampje?

Alles moet speciaal zijn als het negatieve niet een blanke man overkomt?
:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 4 augustus 2025 @ 03:54:05 #36
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218411913
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 20:29 schreef matigeuser het volgende:
Ik snap het initiatief niet.

Een beetje hetzelfde als een 'protest tegen criminaliteit'.

Het is inderdaad erg dat er mensen vermoord worden. Door andere mensen. Man of vrouw maakt hierin dan niet meer uit vind ik.

En dat er een mars wordt gehouden, houdt natuurlijk geen enkele (potentiële) moordernaar tegen. Als iemand moordplannen heeft, dan zal deze persoon niet denken 'ach verrek, die mars van vorige week, ok laat maar zitten'.

Als je er dan toch iets aan wilt doen wat wel zoden aan de dijk zet, ga dan kijken naar religie / afkomst / andere labels die je kunt plakken op veelvoorkomende (vrouwen)moordenaars. Dan kun je daar de overheid op summeren met protesten en stemgedrag om gericht actie tegen te voeren.

Stel dat er bijvoorbeeld een verband zou zijn tussen islam en vrouwenmoord bij relatiebreuk, dan zou je bv kunnen stemmen op een partij die minder islam wil in Nederland.

Ik noem maar een hele rare zijstraat.

Maar fucking marsen tegen moord, zonder ooit het beestje bij de naam te willen noemen behalve dan 'mannen zijn vaak de dader'... Tja.
Meer blijvanmnlijfhuizen schiet meer op dan rapportjes over uit welke groepen de daders komen
pi_218411931
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 20:29 schreef matigeuser het volgende:

:|W
pi_218411933
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed initiatief, en helaas broodnodig.

We hebben eeuwen vooral door filosofie en religie geďnspireerde onderdrukking van vrouwen achter de rug, daar is de afgelopen eeuw hier en elders in het Westen gelukkig een omslag in denken geweest, maar nog niet volledig. Het standaard idee van de vrouw als minderwaardig, kinderlijk, mislukt - hallo, Aristoteles - ondergeschikt - hallo, Paulus -, oorzaak der erfzonde - hallo, Augustinus - en ordinair bezit is nog niet geheel uitgeroeid en krijgt thans vooral een eerder plat neanderthalische onderbouwing in de incel-movement.

Wat eveneens niet helpt is de constante facilitering van een nieuwe religie hier die wat men ook beweert, qua vrouwenrechten en visie op 'de natuur en de rol van de vrouw', geen haar beter is dan het christendom dat we vaarwel hebben gezegd - hallo, Mohammed.

Waakzaamheid blijft geboden: radicale gelijkwaardigheid tussen man en vrouw is een absolute vereiste voor daadwerkelijke moraliteit.
Waarvan akte.

Was hier niet ook een user die vond dat een vrouw niet zonder begeleiding van een man over straat zou moeten?

bansheeboy ofzo?

Onderdrukking en minachting van vrouwen is aan de orde van de dag binnen de islamitische cultuur. Toch blijft dat beestje bij de naam noemen uit den boze.

Dichter bij onze culturele wortels is het ook nog steeds de SGP die weigert vrouwen op de kieslijst te zetten. Het is niet iets dat ze niet willen, zeggen ze, maar “er moet gewoon niet over gesproken worden”, werd er laatst tijdens die stemming gezegd. :')
pi_218411947
Hier ook nog even een mooi voorbeeld die ik via de search tegen kwam:

quote:
1s.gif Op maandag 28 maart 2022 17:42 schreef GewoonUitNL het volgende:

Iemand die het prima vindt als zijn vrouw alleen reist, laat mij twijfelen aan zijn liefde en zorg voor zijn vrouw en zijn eigen mannelijkheid.
Vrouwenonderdrukking pur sang
  maandag 4 augustus 2025 @ 05:34:43 #40
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218411955
Waarom niet gewoon tegen moord in het algemeen?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 4 augustus 2025 @ 07:12:04 #41
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218412093
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2025 23:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik vind alles prima zolang het preventiegericht is, en niet verzandt in geklaag over vrouwen vs. mannen. De vrouw zoekt de man uit en is dus de grootste invloed, als de samenleving daar een positieve invloed op kan verwezenlijken ben ik helemaal voor.
[..]
Nee dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat veel vrouwen hun aanstaande of verse partner karakterologisch vaak niet goed inschatten. Mannen ook maar die zijn daar minder vaak een dusdanig ernstig slachtoffer van, vrouwen die hun kerel vermoorden komt meer dan de helft minder voor als ik het me goed herinnerer.

Traditioneel kregen vrouwen ook wat meer hulp bij het rood afvlaggen.Schoonouders die overgehaald moesten worden, vriendinnen die wat assertiever waren, meer kennis van reputaties en familie, strafrechtelijk veroordeelden met naam en toenaam bekend. Partnerkeuze is de belangrijkste keuze van je leven en helaas soms ook ten koste van je leven, misschien moeten vrouwen wat voorzichtiger te werk gaan en ondersteuning, hulp en kritiek op hun verse partnerkeuze wat meer verwelkomen. Vriendinnen zijn vaak de eersten bij wie de signalen op rood gaan, maar dan moeten ze wel alarm slaan.
Ik denk dat het probleem is dat een te groot deel van de mannelijke bevolking enorm slechte emotieregulatie heeft, die praten niet over hun emoties, drukken negatieve gevoelens weg, praten eigenlijk sowieso het liefst zo min mogelijk over wat er in hun omgaat en als er dan iets komt wat zo groot is dat ze het niet weg kunnen stoppen, dan weten ze niet wat ze ermee aan moeten en gaan ze om zich heen slaan. Als we hier iets aan willen doen, zullen we daarnaar moeten kijken. Mannen hebben nu eenmaal veel vaker gewelddadige woede-aanvallen dan vrouwen, dat moet stoppen.

Daarom vind ik de term femicide ook zo verschrikkelijk slecht. Vrouwen die vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Daar heb je het nergens over de daders of waar het probleem zit of wat er werkelijk aan de hand is. Het probleem is niet dat vrouwen vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Dat is namelijk niet eens waar. Het probleem is dat mannen buitensporig vaak gewelddadig worden omdat ze geen basale emotieregulatie kennen. Dan maakt het niet uit of het slachtoffer een vrouw is, ze hun ouders vermoorden of hun hond een schop geven. Die vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, ze worden vermoord omdat Jantje zijn teleurstelling dat hij aan de kant gezet wordt niet bij zichzelf kan houden of omdat Mohammed een kronkel in zijn kop krijgt als zijn zusje geen hoofddoek draagt en Klaas leuk vindt.

Door de term femicide leg je de focus op de vrouw en op het slachtoffer. Dat werkt contraproductief
Laffe huichelaar
pi_218412147
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 07:12 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Daarom vind ik de term femicide ook zo verschrikkelijk slecht. Vrouwen die vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Daar heb je het nergens over de daders of waar het probleem zit of wat er werkelijk aan de hand is. Het probleem is niet dat vrouwen vermoord worden omdat ze vrouw zijn. Dat is namelijk niet eens waar. Het probleem is dat mannen buitensporig vaak gewelddadig worden omdat ze geen basale emotieregulatie kennen. Dan maakt het niet uit of het slachtoffer een vrouw is, ze hun ouders vermoorden of hun hond een schop geven. Die vrouwen worden niet vermoord omdat ze vrouw zijn, ze worden vermoord omdat Jantje zijn teleurstelling dat hij aan de kant gezet wordt niet bij zichzelf kan houden of omdat Mohammed een kronkel in zijn kop krijgt als zijn zusje geen hoofddoek draagt en Klaas leuk vindt.

Door de term femicide leg je de focus op de vrouw en op het slachtoffer. Dat werkt contraproductief
Eens. ^O^

Dat FEMICIDE! gegil trek ik ook bijzonder slecht. Ik zie het dan ook als het zoveelste verdienmodel van beroepsdemonstranten. Ze ruilen hun bordje met FEMICIDE MoeT STOPPEN! net zo snel weer in voor een Palliesjaaltje, hop snel door naar de volgende demonstratie 2 straten verderop.

Geweld tegen vrouwen gaat nooit stoppen, al sta je elke dag met een bordje op de Dam te schreeuwen,
en niet in de laatste plaats omdat gewelddadige mannen zelden aangepakt worden. Tegen zo' n slap beleid valt niet tegenop te schreeuwen. Maar goed, de beroepschreeuwers hebben in ieder geval weer een leuk dagje uit gehad.
En nee, daar bedoel ik niet de nabestaanden van de slachtoffers mee.
  maandag 4 augustus 2025 @ 07:36:51 #43
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218412155
quote:

[..]
Ik denk dat het probleem is dat een te groot deel van de mannelijke bevolking enorm slechte emotieregulatie heeft, die praten niet over hun emoties, drukken negatieve gevoelens weg, praten eigenlijk sowieso het liefst zo min mogelijk over wat er in hun omgaat en als er dan iets komt wat zo groot is dat ze het niet weg kunnen stoppen, dan weten ze niet wat ze ermee aan moeten en gaan ze om zich heen slaan. Als we hier iets aan willen doen, zullen we daarnaar moeten kijken. Mannen hebben nu eenmaal veel vaker gewelddadige woede-aanvallen dan vrouwen, dat moet stoppen.

We zouden het domicide moeten noemen.

Maar OK, femicide heeft nu eenmaal een identiteit gekregen en daar kunnen we over vallen. Feit is dat het slachtoffer altijd een vrouw is, en in veruit de meeste gevallen is haar partner de dader.
Resistance is futile.
  maandag 4 augustus 2025 @ 07:44:22 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218412199
Van de femicide wiki:

quote:
Ten tijde van de zaak Humeyra (een zestien-jarige die vermoord werd door een stalkende ex-vriend, ondanks herhaald contact met de politie) was er enige aandacht voor femicide, maar "Een Nationale Coördinator Huiselijk Geweld die zorgt voor regie, monitoring en afstemming waarop verschillende organisaties en ik al jaren hameren, wilde de minister niet aanstellen," volgens toenmalig Kamerlid Kirsten van den Hul. "Zo'n landelijke coördinator is er wel voor discriminatie, mensenhandel en antisemitisme, maar kennelijk vond hij huiselijk geweld niet belangrijk genoeg. De portefeuille valt nu onder vier ministeries. Bij VWS ligt de coördinatie, daarnaast zijn ook Justitie en Veiligheid, SZW en OCW betrokken. Maar er is weinig samenwerking en afstemming.
quote:
Het onafhankelijk toezichthoudend orgaan GREVIO ("Groep van deskundigen inzake actie tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld"), dat de uitvoering van het Verdrag van Istanbul evalueert, constateerde in haar rapport van 15 november 2019 (gepubliceerd 20 januari 2020) dat Nederland bij het verminderen van geweld tegen vrouwen in veel opzichten achterbleef. De door de overheid voorgeschreven genderneutraliteit leidt ertoe dat "partnergeweld tegen de vrouw door de mannelijke partner verhuld [wordt] als probleem onder gelijken. Dit belemmert het waarborgen van strafrechtelijke verantwoording, wat een van de belangrijkste doelstellingen van het Verdrag van Istanbul is." GREVIO constateert dat het Openbaar Ministerie in de meeste zaken van partnergeweld van verdere strafvervolging afziet.
Resistance is futile.
pi_218412337
quote:

[..]

Met de eindconclusie ben ik het eens. De term femicide en het narratief daar omheen komt ook vanuit een hoek die naar mijn stellige mening niet zo zeer bezig was met vrouwen beschermen, maar mannen als gehele groep in een kwaad daglicht te zetten.

En het begin van jouw post laat zien dat dit best aardig werkt. Want huiselijk geweld is geen ‘mannenprobleem’:

https://www.socialevraags(...)k-geweld-als-mannen/

Wat wel zo is, is dat mannen gemiddeld meer fysiek geweld gebruiken, maar als je het artikel leest, dan lijkt dat bepaald geen typisch mannelijk bovenkamer probleem (immers, vrouwen zijn net zo vaak dader). De meest logische oorzaak daarvan is m.i. dat mannen simpelweg meer fysieke kracht hebben.

Dat laatste maakt dat het op zichzelf gerechtvaardigd is dat vrouwen meer beschermd worden, omdat ze kwetsbaarder zijn in dezen.

Maar al met al is het probleem van huiselijk geweld enorm groot: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)et-huiselijk-geweld-

Er zal denk ik toch veel meer gekeken moeten worden naar hoe hierop moet worden gereageerd. En dat is niet makkelijk, want ook de slachtoffers kiezen er vaak voor om de relatie voort te zetten (daar zijn meerdere redenen voor) en zelfs als je die wil beëindigen, dan heb je beiden het recht om gebruik te maken van je woning. En tav het laatste: daar zou de wetgever wel wat aan kunnen veranderen. Dat het veel eenvoudiger wordt om een dader een gebiedsverbod te geven, liefst met een enkelband.

En natuurlijk is dat laatst overkill bij een lichtere variant. Maar daar waar de geweldsspiraal is ingezet dient dat toch echt een optie te worden. En niet zoals bij Joeweela, waar niet alleen een geweldsspiraal was, maar ook al een eerdere moordpoging bij een andere ex en ook nog verboden wapenbezit was geconstateerd en dan nog de rechter ‘gebrek aan bewijs’ een reden vond om die knakker lekker vrij rond te laten lopen.

Kijk, dat we om iemand in de cel te mikken hoge normen hebben voor bewijs, logisch. Maar voorkomen dat je nog naar je ex partner kan gaan om verhaal te halen, dat is niet heel ingrijpend en dan is een redelijk vermoeden wat mij betreft voldoende.
pi_218412359
Femicide is niet oké.
Vakman pur sang
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:35:47 #47
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218412399
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 07:36 schreef Seven. het volgende:

[..]
We zouden het domicide moeten noemen.

Maar OK, femicide heeft nu eenmaal een identiteit gekregen en daar kunnen we over vallen. Feit is dat het slachtoffer altijd een vrouw is, en in veruit de meeste gevallen is haar partner de dader.
Dat hangt ervan af wat jij denkt dat de oorzaak is. Als dat is zoals ik hierboven beschreven heb, is het slachtoffer niet altijd een vrouw. Je hebt hier niet met een seriemoordenaar te maken die zijn slachtoffers uitzoekt Het is geen rationeel gedrag, het is vaak geen moord (met voorbedachte rade).
Laffe huichelaar
pi_218412420
Fucking seksisten. :r
"Hou op vrouwen te vermoorden!"
Ja, wat dacht je er van om gewoon op te houden mensen in het algemeen te vermoorden?

All lives matter.

Maar goed, als het buitenproportioneel vaak de ene kant op gaat, dan moet daar natuurlijk wel wat aan gedaan worden.
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:42:00 #49
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218412424
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:14 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Met de eindconclusie ben ik het eens. De term femicide en het narratief daar omheen komt ook vanuit een hoek die naar mijn stellige mening niet zo zeer bezig was met vrouwen beschermen, maar mannen als gehele groep in een kwaad daglicht te zetten.

En het begin van jouw post laat zien dat dit best aardig werkt. Want huiselijk geweld is geen ‘mannenprobleem’:

https://www.socialevraags(...)k-geweld-als-mannen/

Wat wel zo is, is dat mannen gemiddeld meer fysiek geweld gebruiken, maar als je het artikel leest, dan lijkt dat bepaald geen typisch mannelijk bovenkamer probleem (immers, vrouwen zijn net zo vaak dader). De meest logische oorzaak daarvan is m.i. dat mannen simpelweg meer fysieke kracht hebben.

Dat laatste maakt dat het op zichzelf gerechtvaardigd is dat vrouwen meer beschermd worden, omdat ze kwetsbaarder zijn in dezen.

Maar al met al is het probleem van huiselijk geweld enorm groot: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)et-huiselijk-geweld-

Er zal denk ik toch veel meer gekeken moeten worden naar hoe hierop moet worden gereageerd. En dat is niet makkelijk, want ook de slachtoffers kiezen er vaak voor om de relatie voort te zetten (daar zijn meerdere redenen voor) en zelfs als je die wil beëindigen, dan heb je beiden het recht om gebruik te maken van je woning. En tav het laatste: daar zou de wetgever wel wat aan kunnen veranderen. Dat het veel eenvoudiger wordt om een dader een gebiedsverbod te geven, liefst met een enkelband.

En natuurlijk is dat laatst overkill bij een lichtere variant. Maar daar waar de geweldsspiraal is ingezet dient dat toch echt een optie te worden. En niet zoals bij Joeweela, waar niet alleen een geweldsspiraal was, maar ook al een eerdere moordpoging bij een andere ex en ook nog verboden wapenbezit was geconstateerd en dan nog de rechter ‘gebrek aan bewijs’ een reden vond om die knakker lekker vrij rond te laten lopen.

Kijk, dat we om iemand in de cel te mikken hoge normen hebben voor bewijs, logisch. Maar voorkomen dat je nog naar je ex partner kan gaan om verhaal te halen, dat is niet heel ingrijpend en dan is een redelijk vermoeden wat mij betreft voldoende.
Ik denk niet dat dit probleem voortvloeit uit het probleem van huiselijk geweld, daar is het inderdaad zo dat beide partijen zich daar schuldig aan maken en de mate van fysieke kracht verschil maakt.

Maar bij dit soort doden gebeurt dat toch zelden door fysieke kracht? Dan wordt iemand neergestoken of neergeschoten, daar komt vaak een wapen bij kijken die het verschil in kracht opheft. Een vrouw die een man slaat heeft minder effect dan een man die een vrouw slaat, maar een vrouw die een man afknalt heeft evenveel effect. Toch zie je dat de daders vrijwel allemaal mannelijk zijn in dit type geweldsdelict.
Laffe huichelaar
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:45:15 #50
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218412435
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:40 schreef ToT het volgende:
Fucking seksisten. :r
"Hou op vrouwen te vermoorden!"
Ja, wat dacht je er van om gewoon op te houden mensen in het algemeen te vermoorden?

All lives matter.
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt. Als er bij jou is ingebroken, zou je het denk ik ook heel gek vinden als ze de aangifte terugschuiven en zeggen 'pardon meneer, maar álle inbraken zijn belangrijk, dus hier kunt u geen aandacht voor vragen'

Dit probleem is er nou eenmaal, dus is het niet gek om daar aandacht voor te vragen. Het wordt pas gek als de demonstranten vinden dat je mannen wél mag vermoorden. Natuurlijk vinden ze dat ook een slechte zaak, maar dat is een ander probleem en dat je dat niet gelijktijdig aankaart, wil niet zeggen dat je het probleem niet erkent.
Laffe huichelaar
pi_218412441
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:45 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik heb het idee dat je het niet helemaal begrepen hebt. Als er bij jou is ingebroken, zou je het denk ik ook heel gek vinden als ze de aangifte terugschuiven en zeggen 'pardon meneer, maar álle inbraken zijn belangrijk, dus hier kunt u geen aandacht voor vragen'

Dit probleem is er nou eenmaal, dus is het niet gek om daar aandacht voor te vragen. Het wordt pas gek als de demonstranten vinden dat je mannen wél mag vermoorden. Natuurlijk vinden ze dat ook een slechte zaak, maar dat is een ander probleem en dat je dat niet gelijktijdig aankaart, wil niet zeggen dat je het probleem niet erkent.
Ahhh dus de politie doet er niets aan als vrouwen vermoord worden? Da's dan wel echt heel erg, daar moet dan wel naar gekeken worden idd.
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:47:38 #52
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_218412447
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Ahhh dus de politie doet er niets aan als vrouwen vermoord worden? Da's dan wel echt heel erg, daar moet dan wel naar gekeken worden idd.
Dus zelfs mijn post heb je niet begrepen :D Ik zeg juist dat je op dit moment prima aandacht voor één zaak kan vragen. Jij bent degene die daar vanaf lijkt te willen stappen.
Laffe huichelaar
  maandag 4 augustus 2025 @ 08:49:01 #53
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218412458
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:46 schreef ToT het volgende:

[..]
Femicide is een bepaald type moord, die men wellicht vaker kan voorkomen door een bepaald beleid te ontwikkelen. Dat willen die demonstranten dus hebben.

Dat betekent niet dat de drugsmoorden oke vinden, maar het valt niet binnen de scope.
pi_218412462
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:47 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Dus zelfs mijn post heb je niet begrepen :D Ik zeg juist dat je op dit moment prima aandacht voor één zaak kan vragen. Jij bent degene die daar vanaf lijkt te willen stappen.
Jij hebt het over politie die de boel terugschuift.
pi_218412470
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Femicide is een bepaald type moord, die men wellicht vaker kan voorkomen door een bepaald beleid te ontwikkelen. Dat willen die demonstranten dus hebben.

Dat betekent niet dat de drugsmoorden oke vinden, maar het valt niet binnen de scope.
Dit is helderder taal.

Anyway, ik heb een aardige aversie tegen die term door iemand die er hier op de Frontpage te pas en te onpas mee rondstrooit.
Zelfde als met mensen die constant "Racisme" enzo zitten te roeptoeteren; dan steek je er op een gegeven moment ook een dikke middelvinger naar op.
  maandag 4 augustus 2025 @ 09:13:45 #56
3542 Gia
User under construction
pi_218412617
Femicide is specifiek de moord op een vrouw door een (ex)partner, of aangezet daardoor. Wat ik echter niet snap is dat het dan 'eerwraak' moet heten als het in moslimkringen voorkomt, alsof dat niet ook onder de noemer 'femicide' valt.

En ja, elke moord is fout, maar andersom komt het gewoon veel minder voor. Mannen die vermoord worden zijn vaak eerder slachtoffer van andere mannen, niet van hun vrouw. Een vrouw die haar man beu is, vertrekt gewoon. Ze vermoordt hem niet. Jaloerse vrouwen die hun man vermoorden, komt echt zelden voor.

Dus, ja, dit is wel een probleem.

Echter zou het wel beter zijn om dit te benoemen als relatie gerelateerde moord. Geen idee of daar een kek termpje voor te bedenken is. Daar valt dan ook 'eerwraak' onder.
pi_218412714
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:13 schreef Gia het volgende:

Echter zou het wel beter zijn om dit te benoemen als relatie gerelateerde moord. Geen idee of daar een kek termpje voor te bedenken is. Daar valt dan ook 'eerwraak' onder.
We noemden het altijd huiselijk geweld en dat is toch al een tamelijk duidelijke term. "Vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn", dan zie ik eerder een geradicaliseerde incel voor me die aan het seriemoorden slaat of zoiets, en dan komt gelukkig niet echt frequent voor. Ik geloof ook niet dat de meeste daders van partnermoord dat doen omdat ze vrouwen haten, het probleem zal er eerder in zitten dat ze niet goed kunnen omgaan met (het eindigen van) relaties.

[ Bericht 2% gewijzigd door saparmurat_niyazov op 04-08-2025 09:29:09 ]
pi_218412780
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
We noemden het altijd huiselijk geweld en dat is toch al een tamelijk duidelijke term. "Vrouwen vermoorden omdat ze vrouw zijn", dan zie ik eerder een geradicaliseerde incel voor me die aan het seriemoorden slaat of zoiets, en dan komt gelukkig niet echt frequent voor. Ik geloof ook niet dat de meeste daders van partnermoord dat doen omdat ze vrouwen haten, het probleem zal er eerder in zitten dat ze niet goed kunnen omgaan met (het eindigen van) relaties.
Ja dit is exact waarom ik hier ook problemen mee heb. Het is een amper bestaand iets en de voorbeelden die genoemd zijn betreffen vaak huiselijk geweld geen femicide.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 4 augustus 2025 @ 09:30:21 #59
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218412784
Sowieso is het enorm frustrerend als de familie eerder contact heeft gezocht met instanties en meneer al eerder gewelddadig en stalker gedrag heeft laten zien en er niks mee gedaan wordt en dat even later meneer dan mevrouw vermoord. Zelfs in een blijf van mijn lijf huis weten ze soms de vrouw te vinden.
  maandag 4 augustus 2025 @ 09:37:51 #60
3542 Gia
User under construction
pi_218412836
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:23 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Moord is wat anders dan huiselijk geweld. Als huiselijk geweld tot de dood leidt is dit meestal doodslag, geen moord. Bij moord is sprake van voorbedachte rade. Iemand die besluit zijn/haar partner te vermoorden uit jaloezie of eerwraak, het plant en dan uitvoert.
pi_218413552
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:37 schreef Gia het volgende:

[..]
Moord is wat anders dan huiselijk geweld. Als huiselijk geweld tot de dood leidt is dit meestal doodslag, geen moord. Bij moord is sprake van voorbedachte rade. Iemand die besluit zijn/haar partner te vermoorden uit jaloezie of eerwraak, het plant en dan uitvoert.
En het is prima dat er een term bestaat voor het feit dat dit soort gefrustreerde, achterlijke mannen een moord plegen op hun (ex-)partner, al is "femicide" blijkbaar een nogal verwarrende term.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  maandag 4 augustus 2025 @ 11:59:03 #63
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218413811
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dit is exact waarom ik hier ook problemen mee heb. Het is een amper bestaand iets en de voorbeelden die genoemd zijn betreffen vaak huiselijk geweld geen femicide.
Er is weer een hip modewoordje gevonden, dat is het. Of nu ja, het woord bestond altijd al maar gaat nu natuurlijk op elk vrouwelijk slachtoffer van huiselijk geweld geplakt worden.
  maandag 4 augustus 2025 @ 12:04:31 #64
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218413872
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:13 schreef Gia het volgende:
Femicide is specifiek de moord op een vrouw door een (ex)partner, of aangezet daardoor. Wat ik echter niet snap is dat het dan 'eerwraak' moet heten als het in moslimkringen voorkomt, alsof dat niet ook onder de noemer 'femicide' valt.

En ja, elke moord is fout, maar andersom komt het gewoon veel minder voor. Mannen die vermoord worden zijn vaak eerder slachtoffer van andere mannen, niet van hun vrouw. Een vrouw die haar man beu is, vertrekt gewoon. Ze vermoordt hem niet. Jaloerse vrouwen die hun man vermoorden, komt echt zelden voor.

Dus, ja, dit is wel een probleem.

Er is al sinds jaar en dag de term crime passionel en die dekt de lading. Veel beter dan het thans opgelegde woordje femicide. Er zullen mannen op deze planeet rondlopen met een absolute haat naar vrouwen. Hoe gaan we moorden die daar uit voortkomen vanaf nu noemen als we termen gaan lopen shiften?
In de gevallen waar het over gaat is er toch geen sprake van haat naar vrouwen? Er is sprake van haat/geweld naar die ene persoon. Het draait helemaal om het verbreken van de relatie.
  maandag 4 augustus 2025 @ 12:12:30 #65
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_218413947
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:04 schreef the-eye het volgende:

[..]
Er is al sinds jaar en dag de term crime passionel en die dekt de lading. Veel beter dan het thans opgelegde woordje femicide. Er zullen mannen op deze planeet rondlopen met een absolute haat naar vrouwen. Hoe gaan we moorden die daar uit voortkomen vanaf nu noemen als we termen gaan lopen shiften?
In de gevallen waar het over gaat is er toch geen sprake van haat naar vrouwen? Er is sprake van haat/geweld naar die ene persoon. Het draait helemaal om het verbreken van de relatie.
Ja, dit dus.
  maandag 4 augustus 2025 @ 12:24:56 #66
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218414061
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik heb vooral problemen met het feit dat 1) de discussie altijd verzandt in "ja maar de term klopt niet" en 2) dat ongeacht de term altijd een onevenredig deel van de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd ŕ la "waarom kiest zo'n vrouw dan ook voor zo'n partner en ging ze niet gewoon weg".

Die term maakt niet zo uit, het gaat erom dat je iets hebt om het veel voorkomende patroon te benoemen waarin vrouwen omgebracht worden omdat ze zich in een situatie van huiselijk geweld bevonden, dreigden erin terecht e komen (gedwongen huwelijken) of er probeerden uit te komen.

Dat neemt niet weg dat er ook mannen vermoord worden, dat neemt niet weg dat er ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld en zelfs dodelijk huiselijk geweld, dat de rechtbanken bevooroordeeld zijn naar moeders en weet ik niet wat er allemaal bij wordt gesleept wat er niet toe doet omdat de praktijk is dat er per jaar 40-50 vrouwen om het leven gebracht worden door hun eigen partner of familie.

Als ik tegen Japie zeg dat hij een mooie tekening heeft gemaakt wil dat niet zeggen dat het kleiwerkje van Pietje niet mooi is of dat ze allebei de term "kinderkunst" moeten krijgen omdat het anders niet eerlijk is.
pi_218414099
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:24 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik heb vooral problemen met het feit dat 1) de discussie altijd verzandt in "ja maar de term klopt niet" en 2) dat ongeacht de term altijd een onevenredig deel van de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer wordt gelegd ŕ la "waarom kiest zo'n vrouw dan ook voor zo'n partner en ging ze niet gewoon weg".

Die term maakt niet zo uit, het gaat erom dat je iets hebt om het veel voorkomende patroon te benoemen waarin vrouwen omgebracht worden omdat ze zich in een situatie van huiselijk geweld bevonden, dreigden erin terecht e komen (gedwongen huwelijken) of er probeerden uit te komen.

Dat neemt niet weg dat er ook mannen vermoord worden, dat neemt niet weg dat er ook mannen slachtoffer kunnen zijn van huiselijk geweld en zelfs dodelijk huiselijk geweld, dat de rechtbanken bevooroordeeld zijn naar moeders en weet ik niet wat er allemaal bij wordt gesleept wat er niet toe doet omdat de praktijk is dat er per jaar 40-50 vrouwen om het leven gebracht worden door hun eigen partner of familie.

Als ik tegen Japie zeg dat hij een mooie tekening heeft gemaakt wil dat niet zeggen dat het kleiwerkje van Pietje niet mooi is of dat ze allebei de term "kinderkunst" moeten krijgen omdat het anders niet eerlijk is.
Dit dus. En ik snap niet waarom mannen hier zoveel moeite mee hebben. Voelen ze zich persoonlijk aangevallen, krijgen ze hierdoor het gevoel dat ze zich schuldig moeten voelen, is het wegkijkgedrag?
pi_218414116
quote:

[..]
Misschien wel maar vrouwen doen de sexuele selectie. Die maken daar geen probleem van van die man in kwestie in die zin dat hij daardoor geen meisje kan krijgen. Zo leer je dat niet af.

quote:

Of een willekeurige andere man op straat in elkaar slaan. Iedereen heeft last van agressief volk, maar de vrouwen die die mannen zelf opzoeken en zelfs liefhebben eisen bijzondere aandacht op. Er zit in ieder geval wel wat scheef hier.
pi_218414197
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Misschien wel maar vrouwen doen de sexuele selectie. Die maken daar geen probleem van van die man in kwestie in die zin dat hij daardoor geen meisje kan krijgen. Zo leer je dat niet af.
[..]
Of een willekeurige andere man op straat in elkaar slaan. Iedereen heeft last van agressief volk, maar de vrouwen die die mannen zelf opzoeken en zelfs liefhebben eisen bijzondere aandacht op. Er zit in ieder geval wel wat scheef hier.
En maar draaien. Als de vrouw het slachtoffer is van eerwraak, moet je mannen zoals jij eens horen.
Nu de moord op vrouwen wat breder getrokken wordt, is het opeens de schuld van de vrouwen zelf.
pi_218414263
In de periode 2017-2024
56 % van alle vrouwen die vermooord zijn is vermoord door hun (ex)partner
4.1 % van alle mannen die vermoord zijn is vermoord door hun (ex)partner
met her in the burgerking, fell in love at the soda-machine
  maandag 4 augustus 2025 @ 13:02:14 #71
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218414343
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
En maar draaien. Als de vrouw het slachtoffer is van eerwraak, moet je mannen zoals jij eens horen.
Nu de moord op vrouwen wat breder getrokken wordt, is het opeens de schuld van de vrouwen zelf.
Het kwalijke bij deze zaken is ook dat deze mannen hun (ex) vrouw/vriendin als hun bezit zagen. Iets dat niet zelf een besluit mag maken.
Een sentiment dat zeker wordt versterkt door gasten als Andrew Tate waar een vrouw niet meer is als een sekspop die voor je moet schoonmaken en koken. Vrouwen hebben niks te willen en moeten maar luisteren naar de man/vriend.
  maandag 4 augustus 2025 @ 13:24:44 #72
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218414531
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:52 schreef galatea het volgende:
In de periode 2017-2024
56 % van alle vrouwen die vermooord zijn is vermoord door hun (ex)partner
4.1 % van alle mannen die vermoord zijn is vermoord door hun (ex)partner
Kijk, dit is precies waarom er dus een speciaal etiket is aangemaakt voor dit verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat de 4,1% van de mannelijke slachtoffers niet erg zijn of niet worden gezien.

Tel hierbij op dat een kwart van de dodingen in Nederland partnergeweld betreft. Dat wil dus zeggen dat je gericht aan de slag kunt met een kwart van alle gevallen. Er zijn niet veel takken van sport waarin zo'n aandeel géén noemer krijgt.
  maandag 4 augustus 2025 @ 13:49:23 #73
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218414737
.

[ Bericht 99% gewijzigd door the-eye op 04-08-2025 13:49:36 ]
pi_218414831
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:42 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Mannen zoals ik wel, te midden van oorverdovende stilte over die barbarij die vooral vrouwen zoveel kwaad doet.
quote:
Nee, maar velen willen het graat zo breed trekken dat degenen die er het minste invloed hebben verantwoordelijk gehouden worden om vooral degenen die wel een positieve invloed zouden kunnen hebben daar niet op aan te spreken.
pi_218414863
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Mannen zoals ik wel, te midden van oorverdovende stilte over die barbarij die vooral vrouwen zoveel kwaad doet.
[..]
Nee, maar velen willen het graat zo breed trekken dat degenen die er het minste invloed hebben verantwoordelijk gehouden worden om vooral degenen die wel een positieve invloed zouden kunnen hebben daar niet op aan te spreken.
Jammer voor jou, maar dit gaat dus niet specifiek over moslims. En zo stil is het niet hoor, als het gaat over de wreedheden door deze groep.
Wat bedoel je nu precies met de laatste alinea? Wie zijn degenen die het minste invloed hebben?
  maandag 4 augustus 2025 @ 14:20:25 #76
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218414966
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Jammer voor jou, maar dit gaat dus niet specifiek over moslims. En zo stil is het niet hoor, als het gaat over de wreedheden door deze groep.
Wat bedoel je nu precies met de laatste alinea? Wie zijn degenen die het minste invloed hebben?
Oh dit is zijn vaste riedeltje waarbij de vrouw de meeste invloed zou hebben omdat zij nu eenmaal een partner kiest die haar verrot slaat.
pi_218415207
quote:

[..]

Dat mag je vinden maar dat maakt het nog steeds niet waar.
Laatste ben ik trouwens met je eens.
quote:

De term maakt wel uit want de definitie omschrijft dus iets wat er niet is, je demonstreert voor iets wat geen/amper een probleem is. En dat is bewust want als je het huiselijke geweld noemt dan heeft het geen nieuwe hype naam.
De definitie doet er dus alles toe er worden in Nederland amper vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn het heeft dus ook geen zin om daar maatregelen tegen te nemen.

Er worden wel vrouwen vermoord vanwege diverse andere redenen (waaronder relatieperikelen).
Er werden totaal 41 vrouwen in 2023 omgebracht (en 84 mannen) dus het kunnen nooit 40 femicides zijn. Zelfs niet wanneer je de definitie oprekt tot en met huiselijk geweld. Je kunt de problemen pas goed aan pakken wanneer je ze goed definieert en beschrijft.
quote:

Cijfers kloppen dus niet, dat zijn het totaal aantal vrouwen welke omgebracht worden. Ca de helft werd door de partner/relationele sfeer omgebracht. Bij mannen ca 5%.

Totaal dus 22 vrouwen door partnergeweld en 4 mannen. Behoorlijk verschil dus het verdient zeker aandacht.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)sen-vermoord-in-2023
quote:
Nee maar het is raar dat je de tekening van Japie slecht kleiwerk blijft noemen en dat je dan het probleem wil aanpakken door Japie naar de kleischool te sturen ipv naar de tekenklas.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 04-08-2025 14:58:17 ]
pi_218415348
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 13:24 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Kijk, dit is precies waarom er dus een speciaal etiket is aangemaakt voor dit verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat de 4,1% van de mannelijke slachtoffers niet erg zijn of niet worden gezien.

Tel hierbij op dat een kwart van de dodingen in Nederland partnergeweld betreft. Dat wil dus zeggen dat je gericht aan de slag kunt met een kwart van alle gevallen. Er zijn niet veel takken van sport waarin zo'n aandeel géén noemer krijgt.
Maar dat is dus geen femicide dat is het hele punt.
  maandag 4 augustus 2025 @ 14:58:22 #79
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218415608
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat mag je vinden maar dat maakt het nog steeds niet waar.
Laatste ben ik trouwens met je eens.
[..]
De term maakt wel uit want de definitie omschrijft dus iets wat er niet is,
Mja, dit is een beetje dezelfde discussie als "antisemitisme is geen goede term want Arabieren zijn ook een Semitisch volk"

De definitie van femicide wordt wat mij betreft hier prima beschreven:

quote:
De term femicide wordt gebruikt als sprake is van gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen. We gebruiken de term om duidelijk te maken dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
quote:
je demonstreert voor iets wat geen/amper een probleem is. En dat is bewust want als je het huiselijke geweld noemt dan heeft het geen nieuwe hype naam.
De definitie doet er dus alles toe er worden in Nederland amper vrouwen vermoord omdat ze vrouw zijn het heeft dus ook geen zin om daar maatregelen tegen te nemen.

...
Huiselijk geweld is dus te nauw als definitie en tegelijk niet specifiek genoeg, want dat overkomt ook kinderen, mannen, ouders, brussen.
  maandag 4 augustus 2025 @ 15:02:52 #80
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218415642
Trouwens nog een tekenend detail over waarom femicide een aparte categorie verdient en waarom huiselijk geweld geen goede dekkende term is:

quote:
Resultaten: Vrouwen die hun mannelijke (ex-)partner doden

Bij de vrouwelijke daders was het niet mogelijk om tot een typologie te komen, gezien de beperkte
hoeveelheid casussen waar we over konden beschikken. We zien wel een belangrijke overeenkomst tussen
onze conclusies en eerder onderzoek: vrouwen doden hun partners voornamelijk uit zelfverdediging. De
doding lijkt het gevolg te zijn van een problematische relatie met het slachtoffer waarbij sprake is van
eerder huiselijk geweld, bedreiging of controlerend gedrag vanuit het slachtoffer naar de vrouwelijke dader
toe.

Bron
Dus zelfs als een man slachtoffer is van het doden van een partner, dan is dat meestal een direct gevolg van huiselijk geweld vanuit die man.

Huiselijk geweld omvat ook zoveel meer dan femicide. Femicide is één mogelijk gevolg van o.a. huiselijk geweld.
pi_218415656
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:58 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Mja, dit is een beetje dezelfde discussie als "antisemitisme is geen goede term want Arabieren zijn ook een Semitisch volk"

De definitie van femicide wordt wat mij betreft hier prima beschreven:
[..]
[..]
Huiselijk geweld is dus te nauw als definitie en tegelijk niet specifiek genoeg, want dat overkomt ook kinderen, mannen, ouders, brussen.
Dit strookt toch van geen kanten:
quote:
gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen.
Het is geen gendergerelateerd geweld. Zoals ze nu de definitie oprekken valt elke geweld tegen vrouwen daar onder. Dan verliest het dus zijn betekenis.

Juist huiselijk geweld breder aanpakken zet veel meer zoden aan de dijk dan elke gedode vrouw femicide noemen.
pi_218415708
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:02 schreef Qarrad het volgende:
Trouwens nog een tekenend detail over waarom femicide een aparte categorie verdient en waarom huiselijk geweld geen goede dekkende term is:
[..]
Dus zelfs als een man slachtoffer is van het doden van een partner, dan is dat meestal een direct gevolg van huiselijk geweld vanuit die man.

Huiselijk geweld omvat ook zoveel meer dan femicide. Femicide is één mogelijk gevolg van [b]o.a[/b]. huiselijk geweld.
Dit ben ik met je eens maar femicide kan blijkbaar ook zijn wanneer iemand een prostitué ombrengt.
En dat valt weer niet onder huiselijk geweld. Maar wordt die prostitué dan omgebracht omdat ze vrouw is of vanwege ene andere reden?
pi_218415819
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 14:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
99.9999% van de mannen. Wat heeft iemand als ik er voor invloed op dan? Ik zal geen bezwaar maken tegen de vergunningverlening voor een blijf-van-mijn-lijfhuis, maar dat speelt hier niet in de wijk. Ik zal stelling nemen voor zwaardere straffen en meer openbaarheid over veroordeelde daders, maar dat doe ik al jaren en de toga's gaan hun eigen goddelijke gang toch wel. Ik neem ook stelling tegen nog meer import van misogyne cultureren maar dat helpt ook niet echt. Ik tolereer geen vrouwenmeppers in mijn vrienden of kennissenkring en zal me altijd uitspreken voor het onmiddellijk dumpen van foute vriendjes.

Maar dit feitelijk zo goed als nul invloed. Dus dan is de vraag, wat moet ik er dan nog meer mee? Tot welke actie word ik opgeroepen? Wat voor hulp of ondersteuning wordt er van mij gevraagd?
pi_218416035
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit strookt toch van geen kanten:
[..]
Het is geen gendergerelateerd geweld. Zoals ze nu de definitie oprekken valt elke geweld tegen vrouwen daar onder. Dan verliest het dus zijn betekenis.

Juist huiselijk geweld breder aanpakken zet veel meer zoden aan de dijk dan elke gedode vrouw femicide noemen.
Geneuzel over hoe je het moet noemen zet uiteraard helemaal geen zoden aan de dijk.

Wel met je eens dat je juist de oorzaken van dit fenomeen (hoe je het ook noemt) moet aanpakken, maar dat zal niemand bestrijden, denk ik.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218416065
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:55 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Geneuzel over hoe je het moet noemen zet uiteraard helemaal geen zoden aan de dijk.

Wel met je eens dat je juist de oorzaken van dit fenomeen (hoe je het ook noemt) moet aanpakken, maar dat zal niemand bestrijden, denk ik.
Het juist definiëren is juist heel belangrijk bij het aanpakken van de oorzaken.
  maandag 4 augustus 2025 @ 16:00:00 #86
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218416074
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit ben ik met je eens maar femicide kan blijkbaar ook zijn wanneer iemand een prostitué ombrengt.
En dat valt weer niet onder huiselijk geweld. Maar wordt die prostitué dan omgebracht omdat ze vrouw is of vanwege ene andere reden?
Om die definitie van net weer aan te halen:

quote:
De term femicide wordt gebruikt als sprake is van gendergerelateerd dodelijk geweld tegen vrouwen. We gebruiken de term om duidelijk te maken dat vrouwen door hun ongelijke positie in de samenleving in sommige situaties meer risico lopen om gedood te worden dan mannen. Bijvoorbeeld bij het verbreken van een romantische relatie. Of wanneer een vrouw in de ogen van haar familie de familie-eer heeft geschaad. Femicide wordt meestal door mannen gepleegd. Meestal is dat de partner of ex-partner, maar dat hoeft niet. Het kan ook gaan om een familielid, een vriend of kennis, een klant of zelfs een onbekende van de vrouw. Bijvoorbeeld wanneer een sekswerker wordt gedood door een klant.
Dat lijkt me hier wel op slaan. Ja, er is ook geweld tegen mannelijke prosituees maar a) die zijn veel minder in aantal en b) zijn fysiek weerbaarder, waardoor dat vetgedrukte stukje ook relevant blijft.
pi_218417554
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 15:26 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
99.9999% van de mannen. Wat heeft iemand als ik er voor invloed op dan? Ik zal geen bezwaar maken tegen de vergunningverlening voor een blijf-van-mijn-lijfhuis, maar dat speelt hier niet in de wijk. Ik zal stelling nemen voor zwaardere straffen en meer openbaarheid over veroordeelde daders, maar dat doe ik al jaren en de toga's gaan hun eigen goddelijke gang toch wel. Ik neem ook stelling tegen nog meer import van misogyne cultureren maar dat helpt ook niet echt. Ik tolereer geen vrouwenmeppers in mijn vrienden of kennissenkring en zal me altijd uitspreken voor het onmiddellijk dumpen van foute vriendjes.

Maar dit feitelijk zo goed als nul invloed. Dus dan is de vraag, wat moet ik er dan nog meer mee? Tot welke actie word ik opgeroepen? Wat voor hulp of ondersteuning wordt er van mij gevraagd?
Alleen al het feit dat jij in jouw omgeving geen vrouwenmeppers tolereert is al meer als voldoende.
pi_218419102
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 18:55 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Alleen al het feit dat jij in jouw omgeving geen vrouwenmeppers tolereert is al meer als voldoende.
Ik ken ook helemaal niemand die dat doet. Er is echt helemaal geen tolerantie voor dat soort mannen, het gaat dan ook maar om een twintigtal femicidegevallen per jaar, maar je kunt niet zomaar de vriendjes van vrouwen gaan checken op hun persoonlijkheidskenmerken en gedrag.
pi_218419123
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 16:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Om die definitie van net weer aan te halen:
[..]
Dat lijkt me hier wel op slaan. Ja, er is ook geweld tegen mannelijke prosituees maar a) die zijn veel minder in aantal en b) zijn fysiek weerbaarder, waardoor dat vetgedrukte stukje ook relevant blijft.
Het is zelfs omgekeerd, prostitués zijn eerder gewelddadig tegenover hun klanten dan prostituées.

Veel prostitués vallen niet eens op mannen.
pi_218420227
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 21:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik ken ook helemaal niemand die dat doet. Er is echt helemaal geen tolerantie voor dat soort mannen, het gaat dan ook maar om een twintigtal femicidegevallen per jaar, maar je kunt niet zomaar de vriendjes van vrouwen gaan checken op hun persoonlijkheidskenmerken en gedrag.
Dat weet je dus niet. Hoevaak is het niet voor gekomen dat iemand wordt gearresteerd vanwege een gruwelijke moord, en dat dan de hele buurt met stomheid geslagen is.
"Wie had dat nu kunnen denken? Zo'n keurige hardwerkende man. Deed geen vlieg kwaad."
  Spellchecker maandag 4 augustus 2025 @ 23:23:35 #91
197773 crew  maily
pi_218420299
Dit ziekenhuis ziet dagelijks slachtoffers van huiselijk geweld
Artikel gaat over het Amphia ziekenhuis in Breda.

Dit moeten veel meer mensen weten ....
pi_218420322
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 23:23 schreef maily het volgende:
Dit ziekenhuis ziet dagelijks slachtoffers van huiselijk geweld
Artikel gaat over het Amphia ziekenhuis in Breda.

[ afbeelding ]

Dit moeten veel meer mensen weten ....

Dit gebaar dus.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:21:44 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218421881
En zoals verwacht gaat de discussie weer over de definitie van het woord femicide, in plaats van het echte probleem: dodelijk huiselijk geweld gepleegd door mannen op hun partner.
Resistance is futile.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:30:51 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_218422010
En zoals verwacht gaat de discussie weer over de definitie van het woord femicide, in plaats van het echte probleem: dodelijk huiselijk geweld gepleegd door mannen op hun partner.
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 12:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Misschien wel maar.
Nee, niet misschien. Dit is een probleem van mannen, veroorzaakt door mannen, in stand gehouden door mannen. En alleen mannen kunnen het oplossen.

Spreek elkaar aan op elke vorm van agressie. Stop met het ontkennen van emoties, boosheid is de krachtigste en meest vernietigende emotie die er bestaat. En leer om er op een normale manier mee om te gaan.
Resistance is futile.
pi_218422448
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:42 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dit probleem voortvloeit uit het probleem van huiselijk geweld, daar is het inderdaad zo dat beide partijen zich daar schuldig aan maken en de mate van fysieke kracht verschil maakt.

Maar bij dit soort doden gebeurt dat toch zelden door fysieke kracht? Dan wordt iemand neergestoken of neergeschoten, daar komt vaak een wapen bij kijken die het verschil in kracht opheft. Een vrouw die een man slaat heeft minder effect dan een man die een vrouw slaat, maar een vrouw die een man afknalt heeft evenveel effect. Toch zie je dat de daders vrijwel allemaal mannelijk zijn in dit type geweldsdelict.
Waarom denk jij dat het niet met huiselijk geweld te maken heeft? Want van wat ik erover lees is dat (vrijwel) altijd de opmaat.

En ik heb meerder gevallen gelezen waarbij het slachtoffer is doodgeslagen. Als ik mij niet vergis gold dat ook voor het slachtoffer in Vlijmen.
pi_218422483
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 08:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Even voor de goede orde, maar moorden binnen het criminele circuit betreft een minderheid.

Voor de goede orde: er worden meer mannen vermoord door mensen uit de eigen relationele kring dan vrouwen vermoord worden door mensen uit de eigen relationele kring.
pi_218422505
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 09:30 schreef Momo het volgende:
Sowieso is het enorm frustrerend als de familie eerder contact heeft gezocht met instanties en meneer al eerder gewelddadig en stalker gedrag heeft laten zien en er niks mee gedaan wordt en dat even later meneer dan mevrouw vermoord. Zelfs in een blijf van mijn lijf huis weten ze soms de vrouw te vinden.
Precies hierom denk ik dat hier de meeste winst te behalen valt.
pi_218422521
Huiselijk geweld kan je lastig voorkomen, dit is een modieus protest voor de bühne: kijk mij eens deugen. Maar wie weet, misschien zit ik er wel naast.
pi_218422582
quote:

[..]

Ten aanzien van punt 2 geef in je helemaal gelijk. Maar punt 1 komt gewoon voort uit het feit dat er een oneigenlijk narratief aan vast hangt. Beter legt men de vinger op de zere plek. En dat is dat daders van huiselijk geweld, ook als het enorm de klauwen uitloopt zo goed als niet aangepakt kunnen worden totdat het te laat is.
  dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:20:10 #100
438527 MissButterflyy
pi_218422609
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2025 09:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ten aanzien van punt 2 geef in je helemaal gelijk. Maar punt 1 komt gewoon voort uit het feit dat er een oneigenlijk narratief aan vast hangt. Beter legt men de vinger op de zere plek. En dat is dat daders van huiselijk geweld, ook als het enorm de klauwen uitloopt zo goed als niet aangepakt kunnen worden totdat het te laat is.
Daarom is die app die in dit topic is gedeeld zo’n goed idee. Ik lees er nog niet veel over in de media, hopelijk wordt het onder meer mensen bekend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')