Daar verschillen de meningen over. Dat is de lijn van de grote werkgevers. Je weet wel, die mensen die voor winstmaximalisatie gaan.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Prima, dan moet dat omhoog. Zorgt er alleen niet voor dat mensen dan significant meer bestedingsruimte gaan krijgen, omdat prijzen dan ook zullen stijgen.
Als jij kunt aantonen dat het anders werkt, houd ik me aanbevolen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Daar verschillen de meningen over. Dat is de lijn van de grote werkgevers. Je weet wel, die mensen die voor winstmaximalisatie gaan.
Dat snap ik, idealisme lijkt vaak onhaalbaar in een wereld die draait om winst. Maar juist kleine stappen richting transparantie kunnen het verschil maken. Misschien is het geen utopie, maar een lange weg die begint bij bewustwording.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 20:55 schreef Repentless het volgende:
[..]
In theorie heel leuk en mooi, in de praktijk wat mij betreft een utopie.
Termen als 'bewustwording' klinken wat mij betreft eveneens mooi, maar in de praktijk komt hier weinig van terecht. Mensen kiezen voor hetzelfde product toch vooral met hun portemonnee, ongeacht hun eigen inkomenspositie.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat snap ik, idealisme lijkt vaak onhaalbaar in een wereld die draait om winst. Maar juist kleine stappen richting transparantie kunnen het verschil maken. Misschien is het geen utopie, maar een lange weg die begint bij bewustwording.
Het is allemaal relatief. De afgelopen 40 jaar hebben we geleerd, dat winstmaximalisatie het doel van een bedrijf is. Hoe doe je dat, volgens de economieboeken? Door je werknemers zo weinig mogelijk te betalen, of nog beter: de productie uit te besteden naar het goedkoopste land.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:11 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als jij kunt aantonen dat het anders werkt, houd ik me aanbevolen.
De portemonnee wint het vaak van het geweten. Maar hé, zelfs de kleinste stapjes tellen. Misschien begint bewustwording gewoon bij het feit dat iemand zich afvraagt waarom die avocado in januari zo goedkoop is. En wie weet… ooit kiezen we massaal voor de eerlijke banaan. Tot die tijd: één idealist per winkelwagentje is al winst, toch?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:32 schreef Repentless het volgende:
[..]
Termen als 'bewustwording' klinken wat mij betreft eveneens mooi, maar in de praktijk komt hier weinig van terecht. Mensen kiezen voor hetzelfde product toch vooral met hun portemonnee, ongeacht hun eigen inkomenspositie.
Nee ik zal veelal kiezen voor een redelijke of lage prijs en ga in Januari geen ¤5 voor een bloemkool betalen omdat die verantwoord is geproduceerd dan kies ik wel voor boontjes uit Peru voor ¤1quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:50 schreef torentje het volgende:
[..]
De portemonnee wint het vaak van het geweten. Maar hé, zelfs de kleinste stapjes tellen. Misschien begint bewustwording gewoon bij het feit dat iemand zich afvraagt waarom die avocado in januari zo goedkoop is. En wie weet… ooit kiezen we massaal voor de eerlijke banaan. Tot die tijd: één idealist per winkelwagentje is al winst, toch?
Er is heel simpel ook gewoon veel meer werk dan aanbod van arbeid. Dat maakt dat werkgevers ook gewoon meer willen betalen dan het minimumloon, anders vinden ze gewoon niet genoeg personeel…quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:12 schreef core2duo het volgende:
[..]
Daar lijkt het in Nederland wel op. Het minimumloon is wettelijk toegestaan maar de facto geen normaal geaccepteerd salaris. In Frankrijk bijvoorbeeld werkt volgens officiële statistieken 16% van de mensen in de marktsector tegen het minimumloon. Dat houdt de prijzen in bijvoorbeeld de horeca plezierig laag. Misschien nemen mensen in Frankrijk het wat meer zoals het komt, terwijl we het in NL oneerlijk vinden dat sommige banen een laag salaris uitbetalen.
Uitbuiting, waarbij wetten worden overtreding, moet wel worden voorkomen.
Snap ik, prijs speelt voor veel mensen een grote rol. Maar soms is het niet alles of niets—een bewuste keuze hier en daar, binnen wat haalbaar is, maakt al verschil. Als iedereen af en toe kiest voor iets duurzaams, wordt dat op termijn ook toegankelijker voor iedereen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 07:21 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee ik zal veelal kiezen voor een redelijke of lage prijs en ga in Januari geen ¤5 voor een bloemkool betalen omdat die verantwoord is geproduceerd dan kies ik wel voor boontjes uit Peru voor ¤1
Maar zo maak je ons wel allemaal armer.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 07:21 schreef halfway het volgende:
[..]
Nee ik zal veelal kiezen voor een redelijke of lage prijs en ga in Januari geen ¤5 voor een bloemkool betalen omdat die verantwoord is geproduceerd dan kies ik wel voor boontjes uit Peru voor ¤1
Lagere prijzen hier berusten vaak op sociale en milieu dumping elders, buiten de EU. Er is nu deels een milieu dumpingsheffing op de CO2 uitstoot van toepassing, het CBAM. Voor sociale dumping is er nog niet veel geregeld behalve dan zaken zoals fair trade. Milieudumping strekt overigens veel verder dan CO2, denk aan bijv schaliegas uit de VSquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is allemaal relatief. De afgelopen 40 jaar hebben we geleerd, dat winstmaximalisatie het doel van een bedrijf is. Hoe doe je dat, volgens de economieboeken? Door je werknemers zo weinig mogelijk te betalen, of nog beter: de productie uit te besteden naar het goedkoopste land.
Een prijsverhoging door de verhoging van de salariskosten gaat uit van een directe relatie tussen de kostprijs en de verkoopprijs. En die is er niet. De verkoopprijs is puur afhankelijk van wat de consument er voor wil betalen. Als je niet genoeg winst maakt, bijvoorbeeld omdat de kostprijs hoger is dan die verkoopprijs, moet je de tent sluiten en wat anders gaan doen.
Maar misschien wil je die producten wel voor minder dan kostprijs verkopen, om marktaandeel te veroveren. Of misschien is het een product, dat je graag altijd in de aanbieding hebt staan, zodat de kanten naar je winkel toe komen en ook andere dingen kopen. Maar het is heel zeldzaam dat de prijs de kostprijs plus marge is. Dat zie je eigenlijk alleen bij diensten en handwerk, niet bij serieproductie.
Kortom, als de lonen stijgen, ga je minder winst maken. Alleen bij prijsafspraken of als al je concurrenten dan ook de prijzen omhoog gooien, gaat daardoor de verkoopprijs omhoog. Dat laatste zie je veel. En als je die winsten weer op pijl moet brengen, ga je dan reorganiseren en uitbesteden. Wat dus meestal inhoud, dat je goedkopere leveranciers zoekt en/of hun een groter deel van het werk laat doen.
Het beste voorbeeld: dropshipping.
Dat is wel chill dat het daar anders is. Zou het dan in bijvoorbeeld Frankrijk zo zijn dat mensen sneller tevreden zijn? Dat het minimumloon een normaal geaccepteerd salaris is en de status quo misschien ook wat vaker wordt gezien als lotsbstemming?quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 07:53 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er is heel simpel ook gewoon veel meer werk dan aanbod van arbeid. Dat maakt dat werkgevers ook gewoon meer willen betalen dan het minimumloon, anders vinden ze gewoon niet genoeg personeel…
Dat is in landen als Frankrijk anders.
Neuh, het is veel meer dat onze economie beter draait waardoor de tekorten op de arbeidsmarkt veel groter zijn. Dus moeten werknemers met minder genoegen nemen…quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:51 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is wel chill dat het daar anders is. Zou het dan in bijvoorbeeld Frankrijk zo zijn dat mensen sneller tevreden zijn? Dat het minimumloon een normaal geaccepteerd salaris is en de status quo misschien ook wat vaker wordt gezien als lotsbstemming?
Je hoeft je alleen aan regels te houden als de pakkans heel groot is en de straffen heel hoog? Anders kun je doen waar je zin in hebt en gaat het om het recht van de sterkste rijkste? Stem je toevallig VVD?quote:
Als je aan de bevolking vraagt: willen jullie allemaal een beter leven, of een slechter leven met een heel kleine kans op een geweldig leven?", dan kiest bijna iedereen voor het laatste. Mensen hebben niets met kansberekening en verwachten allemaal bij de bovenste 1% terecht te komen.quote:Op maandag 4 augustus 2025 18:51 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is wel chill dat het daar anders is. Zou het dan in bijvoorbeeld Frankrijk zo zijn dat mensen sneller tevreden zijn? Dat het minimumloon een normaal geaccepteerd salaris is en de status quo misschien ook wat vaker wordt gezien als lotsbstemming?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |