Je krijgt een optie en niet het aandeel zelf. Dus als je een aantal aandelen mag kopen voor 250 euro heb je op dat moment nog niets. Je krijgt pas bezit op het moment dat je daadwerkelijke koers hoger is dan de waarde waarvoor je het mag verhandelen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 12:19 schreef knoopie het volgende:
Bij een nieuwe klant krijg ik naast normale betaling ook een deel in aandelenopties betaald. Op zich geen rare constructie in startup-land, maar voor mij de eerste keer dat ik als ZZPer een deel in aandelenopties betaald krijg.
Zet ik het bedrag inclusief aandelenopties op de rekening, en boek ik dan bij betaling het gedeelte aandelenopties bij een speciale post onder debiteuren?
Dus als voorbeeldje rekening is E1000,- waarvan E250,- in aandelenopties uitbetaald wordt. Na betaling kan ik E750,- tegenboeken op mijn bankrekening, en E250,- op een debiteurenpost genaamd aandelenopties?
Alleen is de waarde van dat toekomstige aandeel voorlopig nogal hypothetisch. Dus als ik het nu op de rekening en balans zet, dan mag ik daar ook belasting over betalen. Terwijl dat bedrag waarschijnlijk niet gaat kloppen. (Of het flopt en het is niks waard, of ze worden opgekocht en het is vijf keer zo veel waard)quote:Op donderdag 31 juli 2025 13:40 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
Waarschijnlijk moet je de waarde van de aandelen (dat zal wsl niet die 250eur zijn) als financiële vaste activa verwerken, het is sowieso geen debiteur want die zijn kortlopend o.b.v openstaande facturen en dat is hier niet het geval. In je voorbeeld is je factuur van 1000eur ook volledig voldaan.
Boekhouder heb ik in principe, maar die is op een welverdiende vakantie. Waarom zou dit meer als verkapt dienstverband gezien worden? Ik voldoe aan alle voorwaarden om als zzp-er gezien te worden. Of ik mij dan in euro's, aandelenopties of skittles laat uitbetalen zou toch niet zo veel verschil moeten maken?quote:Wat ook wel een dingetje kan zijn is dat dit wellicht door de belastingdienst kan worden gezien als verkapt dienstverband. Heb je een accountant of fiscalist voor advies?
Dit klinkt op zich wel logisch. Alleen heeft het weinig toegevoegde waarde om een balanspost op te nemen die 0 is toch? Dat geeft dan weinig extra informatie, behalve dat ik een aantal aandelenopties heb. Dan kan ik ze net zo goed van de balans laten, totdat ze vesten, en dan pas toevoegen? Want dat is het moment dat ik ze een waarde krijgen?quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:09 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je krijgt een optie en niet het aandeel zelf. Dus als je een aantal aandelen mag kopen voor 250 euro heb je op dat moment nog niets. Je krijgt pas bezit op het moment dat je daadwerkelijke koers hoger is dan de waarde waarvoor je het mag verhandelen.
Dus ik denk dat je de opties als balanspost kan opnemen, alleen de waarde van die post is dus geen 250 maar op moment van het krijgen waarschijnlijk gewoon 0. Door de tijd heen wijzigt dit met een stukje agio door je resultatenrekening wanneer de koers van dat aandeel omhoog zou gaan.
Aandelen opties zijn oha manieren om werknemers te binden. Nog nooit gehoord dat een zzp'er in dit soort constructies wordt meegenomen. Ik zeg ook niet dat het het geval is, maar het kan zo gezien worden.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:27 schreef knoopie het volgende:
[..]
Boekhouder heb ik in principe, maar die is op een welverdiende vakantie. Waarom zou dit meer als verkapt dienstverband gezien worden? Ik voldoe aan alle voorwaarden om als zzp-er gezien te worden. Of ik mij dan in euro's, aandelenopties of skittles laat uitbetalen zou toch niet zo veel verschil moeten maken?
Ik zie inderdaad niet veel toegevoegde waarde om het nu te presenteren als de waarde nu echt 0 zou zijn. Ik ken je constructie niet, dus misschien krijg je nu al opties die wel een waarde hebben doordat het opties zijn met een aankoopwaarde van onder de huidige koers.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:27 schreef knoopie het volgende:
Dit klinkt op zich wel logisch. Alleen heeft het weinig toegevoegde waarde om een balanspost op te nemen die 0 is toch? Dat geeft dan weinig extra informatie, behalve dat ik een aantal aandelenopties heb. Dan kan ik ze net zo goed van de balans laten, totdat ze vesten, en dan pas toevoegen? Want dat is het moment dat ik ze een waarde krijgen?
De aankoopwaarde is toch gewoon 250 euro?quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:17 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Stel dat het geen opties maar aandelen waren, hoe kun je de waarde dan bepalen?
Ik heb mijn vraag verkeerd verwoord zie ik. Ik bedoelde eigenlijk in de opvolgende jaren. Blijft de aankoopwaarde leidend tot aan eventuele verkoop of moet je elk jaar opnieuw waarderen?quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:19 schreef r_one het volgende:
[..]
De aankoopwaarde is toch gewoon 250 euro?
Dat mag je voor effecten (want daar hoort-ie thuis) kiezen (kostprijs of lagere marktwaarde óf actuele waarde, de keuze ligt voor de hand).quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:44 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
[..]
Ik heb mijn vraag verkeerd verwoord zie ik. Ik bedoelde eigenlijk in de opvolgende jaren. Blijft de aankoopwaarde leidend tot aan eventuele verkoop of moet je elk jaar opnieuw waarderen?
Dankje!quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat mag je voor effecten (want daar hoort-ie thuis) kiezen (kostprijs of lagere marktwaarde óf actuele waarde, de keuze ligt voor de hand).
Pas wel even op of je ze niet onder marktwaarde krijgt.
Bij startups komt het wel vaker voor, ook voor zzp’ers. Ook omdat die startups in het begin vaak niemand in dienst hebben, behalve de oprichters zelf.quote:Op donderdag 31 juli 2025 15:07 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Aandelen opties zijn oha manieren om werknemers te binden. Nog nooit gehoord dat een zzp'er in dit soort constructies wordt meegenomen. Ik zeg ook niet dat het het geval is, maar het kan zo gezien worden.
Als je voldoende andere opdrachtgevers hebt, zal het wel weer loslopen. Enige wat ik zeg is laat je goed informeren
In het contract staat dat ik per uur dat ik aan hun opdracht werk mijn tarief plus x aantal opties op aandelen krijg. Dat aantal opties per uur blijft gelijk. Als in de toekomst dus die aandelen omhoog zouden gaan, dan krijg ik meer betaald.quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:19 schreef r_one het volgende:
[..]
De aankoopwaarde is toch gewoon 250 euro?
Waarde van het kraslot is gewoon loon. Wat er uit komt is niet relevant.quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:39 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vermoed dat je dit helemaal niet ergens "boekt" omdat het gewoon niks is. Dit in de zin dat je er geen enkele aanspraak op kunt maken.
Je moet opties vergelijken met een kraslot denk ik. Het vertegenwoordigt geen enkel waarde.
Als je bij je salaris een kraslot ontvangt hoef je dat ook nergens te boeken.
Dus niet druk om maken TS. En vooral nergens op rekenen. De bulk van de start-ups verbrand enkel geld in ruil voor beloftes en sterft een stille dood.
Nou ja dan zet ik de waarde op 2,50 euro en zet ik dat op de balans.quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarde van het kraslot is gewoon loon. Wat er uit komt is niet relevant.
Och ik ken wel wat bedrijven in Nederland waar ik graag tot de gelukkigen had gehoord....quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja dan zet ik de waarde op 2,50 euro en zet ik dat op de balans.
Maar even serieus: hoeveel waarde heeft een "optie" op waardeloze aandelen van een start-up?
In de US of A miljoenen maar ik hoop dat we hier iets meer gezond verstand hebben..
Als ik de TS was zou ik de opties graag inruilen voor 10% meer salaris. Hij krijgt nu gebakken lucht in principe.
Dat is altijd in retrospectief. Voor die tijd is het gewoon een kraslot en kun je er geen waarde aan verbinden in verband met salaris omdat het geen inkomsten zijn.quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:58 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Och ik ken wel wat bedrijven in Nederland waar ik graag tot de gelukkigen had gehoord....
Bankontvangstquote:Op donderdag 31 juli 2025 12:19 schreef knoopie het volgende:
Dus als voorbeeldje rekening is E1000,- waarvan E250,- in aandelenopties uitbetaald wordt. Na betaling kan ik E750,- tegenboeken op mijn bankrekening, en E250,- op een debiteurenpost genaamd aandelenopties?
Een beetje OT, maar er is hier geen sprake van deelneming (economische en organisatorische verbondenheid) en bij het verkrijgen van en deelneming verhoogt je EV ook niet, tenzij je de aankoop financiert met emissie van aandelen (feitelijk een fusie). En het resultaat is onbelast, want deelnemingsvrijstelling. (Mits BV allemaal)quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:19 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik heb eigenlijk geen ervaring met een transactie met opties, maar wel met een deelneming. Ik ben gewend om dat als volgt te verwerken, al heb je daar ook weer meerdere methodes in (maar op het moment van verkrijgen is het bij elke methode hetzelfde)
-nu bij verkrijgen op je balans zetten als financieel actief aan de debetzijde. Dat is aan de creditzijde een verhoging van je eigen vermogen. Je PL heb je NIET nodig voor de boeking van het verkrijgen van de deelneming, dus je betaalt daar geen belasting over
-tijdens het bezit van de deelneming haal je daar resultaat uit als het betreffende bedrijf winst of verlies maakt. Dat resultaat komt in je PL en daar betaal je dus WEL belasting over.
In plaats van het resultaat deelnemingen te boeken zijn er ook methodes waarbij je de waarde van de deelneming herwaardeert en je het verschil tussen de oude en nieuwe waarde opneemt in je PL. Dat lijkt mij een hele logische voor jou zo op het eerste gezicht.
Bedankt voor de opbeurende woorden.quote:Op donderdag 31 juli 2025 21:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nou ja dan zet ik de waarde op 2,50 euro en zet ik dat op de balans.
Maar even serieus: hoeveel waarde heeft een "optie" op waardeloze aandelen van een start-up?
In de US of A miljoenen maar ik hoop dat we hier iets meer gezond verstand hebben..
Als ik de TS was zou ik de opties graag inruilen voor 10% meer salaris. Hij krijgt nu gebakken lucht in principe.
Dit klinkt logisch.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:06 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Bankontvangst
¤ 750 debet bank
¤ 750 credit debiteuren
Memoriaal
¤ 250 debet aandelen
¤ 250 credit debiteuren
Debiteurensaldo loopt dan op ¤ 0 en je hebt een bezitting van ¤ 250 aandelen op de balans staan.
Voor waardering per balansdatum zie post van nostra.
Heb je gelijk in inderdaad, ik had 2 dingen tegelijk in mijn hoofd en haalde dat een beetje door elkaarquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 08:10 schreef nostra het volgende:
[..]
Een beetje OT, maar er is hier geen sprake van deelneming (economische en organisatorische verbondenheid) en bij het verkrijgen van en deelneming verhoogt je EV ook niet, tenzij je de aankoop financiert met emissie van aandelen (feitelijk een fusie). En het resultaat is onbelast, want deelnemingsvrijstelling. (Mits BV allemaal)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |