https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/quote:Doorbraak: Delftse batterij haalt energie uit roest en is goedkoper, veiliger en krachtiger dan lithium
Een batterij die werkt op roest klinkt als sciencefiction, maar is sinds kort harde realiteit in Nederland. De Delftse start-up Ore Energy heeft als eerste ter wereld een iron-air batterij gekoppeld aan een openbaar elektriciteitsnet. De technologie maakt gebruik van een omkeerbaar roestproces om energie op te slaan, en biedt daarmee een veelbelovend alternatief voor de bekende lithium-ionbatterijen.
Op het testterrein van The Green Village op de TU Delft draait de batterij inmiddels in een echte praktijksituatie. In grote, gestandaardiseerde zeecontainers slaat het systeem meerdere megawattuur aan energie op — goed voor dagenlange stroomvoorziening. Volgens ontwikkelaar en ceo Aytaç Yilmaz is dit niet alleen een technische mijlpaal, maar ook een geopolitieke en economische kans voor Europa.
Hoe werkt het?
De iron-air batterij werkt via een eenvoudig maar briljant principe: laden gebeurt door roest (ijzeroxide) om te zetten in puur ijzer met behulp van elektriciteit. Bij het ontladen keert dit proces zich om: het ijzer reageert met zuurstof uit de lucht en vormt opnieuw roest, waarbij elektriciteit vrijkomt. “Je zou het een ademend systeem kunnen noemen,” aldus Yilmaz. “De batterij ademt zuurstof in en uit bij het laden en ontladen.”
De gebruikte materialen – ijzer, water en lucht – zijn goedkoop, overvloedig aanwezig en volledig recyclebaar. Daarmee onderscheidt deze batterij zich fundamenteel van lithium-ion systemen, die afhankelijk zijn van schaarse en geopolitiek gevoelige grondstoffen zoals kobalt, nikkel en lithium. Bovendien zijn iron-air batterijen aanzienlijk minder brandgevaarlijk: “Je kunt water moeilijk in brand steken,” zegt John-Joseph Marie van The Faraday Institution in het VK.
Veel langere opslagcapaciteit
Terwijl conventionele lithium-ionbatterijen doorgaans een opslagduur van twee tot zes uur halen (met uitschieters tot twaalf), kan de roestbatterij van Ore Energy energie tot honderd uur vasthouden. Dat maakt deze technologie bijzonder interessant als buffer voor zonne- en windenergie, waarbij het aanbod fluctueert.
“De meeste energiebedrijven gebruiken nog gascentrales om de variatie in zonne- en windstroom op te vangen,” zegt Bas Kil, business development manager bij Ore Energy. “Maar als we echt fossielvrij willen, is er een ander soort flexibiliteit nodig. Dát is wat wij leveren.”
Gemaakt in Europa, bedoeld voor Europa
De batterij is niet alleen ontwikkeld, maar ook volledig gebouwd binnen de EU. Dat is een bewuste keuze, benadrukt Yilmaz. “We willen dat Europa zelfvoorzienend wordt in energieopslag. Zonder afhankelijkheid van Chinese fabrieken of Congolese mijnen.” De start-up heeft inmiddels 34 medewerkers en werkt met Europese partners aan opschaling. Er ligt al 30 miljoen euro aan financiering klaar, afkomstig uit Europese subsidies en klimaatfondsen.
De ambitie? Binnen enkele jaren opschalen naar een productiecapaciteit van 50 gigawattuur. Als dat lukt, kan Europa straks op eigen bodem grootschalige energieopslag realiseren – iets dat tot nu toe vooral in Azië en de VS gebeurt.
Beperkingen en toepassingen
Zijn er dan geen nadelen? Zeker wel. Iron-air batterijen zijn groot en zwaar, en laden en ontladen langzamer dan lithium-ion varianten. Daarom zijn ze minder geschikt voor mobiele toepassingen zoals elektrische auto’s of laptops. Maar voor netstabilisatie — denk aan het opvangen van pieken en dalen op het elektriciteitsnet — zijn ze juist ideaal.
Ook in situaties met netcongestie, waar de infrastructuur overbelast raakt, kunnen deze batterijen uitkomst bieden. Ze slaan overtollige stroom lokaal op en geven die later weer af, zonder dat er extra kabels of transformatoren nodig zijn.
Internationale concurrentie in opmars
Ore Energy is niet de enige speler in dit domein. In de Verenigde Staten werkt Form Energy aan vergelijkbare technologie. Het bedrijf heeft al contracten afgesloten met lokale netbeheerders voor batterij-installaties van 15 megawatt. Toch blijft Ore Energy de eerste die de sprong van lab naar net succesvol heeft gemaakt – en dat binnen slechts twee jaar tijd.
“Dit is niet zomaar een proefproject,” benadrukt Lidewij van Trigt, projectmanager Energietransitie bij The Green Village. “Het is een werkende, schaalbare oplossing die in Europa gemaakt is en direct toepasbaar is in onze netten. Dat is echt een doorbraak.”
ja klopt, maar ja 70 tekens limiet voor topic titels hequote:Op woensdag 30 juli 2025 16:32 schreef Digi2 het volgende:
Beter dan lithium, niet in elk opzicht. Bijv niet in energie dichtheid en volume
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?quote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/
Bekijk deze YouTube-video
gaafdag netcongestie? laten we het hopen
ik had dacht ik al een tijdje eerder gelezen over deze startup, de naam kwam me al bekend voor. mooi dat er iets leuks mee gebeurt
team solid's werk draait vooral ijzerverbranding voor industriële thermische energie (warmte), dacht ik? ik herinner me nog iets over bier brouwen ja.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:18 schreef Shotty het volgende:
[..]
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?
Ik ben benieuwd naar de kosten. Indien betaalbaarder dan Li-ion dan wil ik het wel als thuisbatterijquote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
gaafdag netcongestie? laten we het hopen
Dank voor de verduidelijking :-)quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dus team solid's werk draait vooral ijzerverbranding voor industriële thermische energie (warmte), dacht ik? ik herinner me nog iets over bier brouwen ja.
ore energy's werk is specifiek een elektriciteitsopslag-oplossing
Hoeveel van die containers hebben we landelijk nodig om in de winter te kunnen stoken op de energie van onze zonnepanelen? Het zou ook al mooi zijn als je er voor een week windenergie in op kunt slaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/
Bekijk deze YouTube-video
gaafdag netcongestie? laten we het hopen
ik had dacht ik al een tijdje eerder gelezen over deze startup, de naam kwam me al bekend voor. mooi dat er iets leuks mee gebeurt
Het idee is niet nieuw. Zink-lucht moest het vroeger helemaal worden. Het is niet dat het niet werkt, het is dat je er veel ruimte voor nodig hebt en dat ze niet heel efficiënt zijn of lang meegaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:18 schreef Shotty het volgende:
[..]
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?
Dat zal een paar generaties + massaproductie vereisen. Maar ze kunnen best heel goedkoop gemaakt worden. Als je een grote schuur hebt gaat het voor thuis vast prima werken. Over 15 jaar misschien.quote:Op woensdag 30 juli 2025 18:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de kosten. Indien betaalbaarder dan Li-ion dan wil ik het wel als thuisbatterij
Het zal niet veel beter zijn dan een loodaccu. Hoogstens lichter en goedkoper.quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:37 schreef vipergts het volgende:
Dus Opels hebben dan een onbeperkt rijbereik.
de meeste gangbare batterijen zijn ontworpen voor korte termijn opslag van een handjevol uren, hooguit een dag. een modulaire Ore Energy container slaat meerdere MWh voor zo'n 100 uur stroomafgifte.quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel van die containers hebben we landelijk nodig om in de winter te kunnen stoken op de energie van onze zonnepanelen? Het zou ook al mooi zijn als je er voor een week windenergie in op kunt slaan.
En dan maal 7 voor donkere en windstille weken?quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:59 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
de meeste gangbare batterijen zijn ontworpen voor korte termijn opslag van een handjevol uren, hooguit een dag. een modulaire Ore Energy container slaat meerdere MWh voor zo'n 100 uur stroomafgifte.
gem. energieverbruik in NL is per dag zo'n 500 GWh dacht ik? zal wel meer zijn in de winter. laten we uitgaan van 5 MWh per container, en dat over 100 uur of 4 dagen dus 5/4 = 1,25 MWh per container per dag. dus zo'n 400k containers voor het hele land.
dat is natuurlijk puur theoretisch. in de praktijk wil je slim bufferen. dit bedrijf richt op modulaire inzet, dus voor gebruik op wijkniveau, de industrie, verhelpen van netcongestie, weet ik veel wat nog meer
het is meer een 'ademend' elektrochemisch systeem zoals het artikel aangeeft, zuurstof uit bij opladen, zuurstof in bij ontladen. en ja het punt is dat ze vooral helpen bij het netcongestie-probleem waar we zo vaak over lezen...goedkoop, schaalbaar, langdurig opslag, wat wil je nog meerquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dan maal 7 voor donkere en windstille weken?
Maar je kunt de roest er toch uithalen als opslag? Dus je hebt dan gewoon een hele grote berg met roestige platen, die je dan terug kunt monteren als je de stroom nodig hebt? Of vergis ik me daarin?
Je hebt wel zulke accu's. Met vaten vloeistof of die alleen werken als ze gesmolten zijn. Maar toch allemaal heel duur en niet heel praktisch. Deze accu's moeten concurreren met dingen zoals zoutaccu's. Er zijn mogelijkheden genoeg. Allemaal met een lage energiedichtheid, langzaam en groot, maar goedkoper dan lithium.
de ijzer-lucht batterij is eigenlijk een oud concept, uit de jaren '60quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
Niemand sceptisch?Ik vind het wat te fancy allemaal. Er zijn zoveel van die onzinprojecten waar de TU Delft altijd graag aan meewerkt gek genoeg. Dit is er ook 1 m.i.
Hoe werkt dat concreet dan?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:18 schreef gwn_een_user het volgende:
het punt is dat ze vooral helpen bij het netcongestie-probleem
Ja, net zoals de zoutaccu en alle andere varianten. Het zijn allemaal accu's die slechter zijn dan lithium, maar mogelijk wel goedkoper. Aan concepten en soorten geen gebrek.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:21 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
de ijzer-lucht batterij is eigenlijk een oud concept, uit de jaren '60
https://www.tudelft.nl/en(...)k-iron-air-batteries
maar het idee is dat nu de omstandigheden goed zijn voor grootschalige toepassing
ijzer-lucht batterijen zijn goedkoper, veiliger, gebruiken ijzer water en lucht en dus niet geopolitiek gevoelige grondstoffen zoals kobalt lithium, belasten het milieu nauwelijks, hebben een superieure opslagtijd, zijn uitstekend recyclebaar, en makkelijk schaalbaar. ja de reactiesnelheid is traag maar het dient dan ook andere doeleinden dan een EV batterij of zoquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, net zoals de zoutaccu en alle andere varianten. Het zijn allemaal accu's die slechter zijn dan lithium, maar mogelijk wel goedkoper. Aan concepten en soorten geen gebrek.
Wat maakt deze beter dan de rest?
Hier draait het altijd om: het aantrekken en verbranden van geld gedoneerd door hen die trappen in een goed onzinverhaal. Sterft altijd weer een zachte dood en verdwijnt stilzwijgend in de vergetelheid.quote:Nog geld nodig?
Een belangrijke investeerder is het Nederlandse Positron Ventures, maar het bedrijf wordt ook gesteund door Sprin-d, een Duits innovatieagentschap dat challenges uitschrijft voor Sprunginnovationen – distruptieve innovaties. Ore Energy werd geselecteerd als een van de vier bedrijven met een oplossing voor energieopslag voor de langere termijn en kreeg daarvoor een miljoen mee. Daarnaast krijgt Ore Energy steun van de European Innovation Council en verschillende RVO-programma’s.
Yilmaz haalde zo in totaal 15 miljoen euro op voor zijn startup in een mix van aandelen en subsidies. Maar voor de eerste batterijfabriek die er moet komen, is een veelvoud nodig.
Het ijzer is veel beter beschikbaar dan lithium, hetzelfde geldt voor natrium. Natrium-ion batterijen kunnen ook beter tegen lagere temperaturen, de energie dichtheid is (nog) wat lager.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat maakt deze (potentieel) beter dan de rest?
Hoe kom je hier toch bij?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:21 schreef gwn_een_user het volgende:
het gaat vooral om de politieke wil om dit massaal in te zetten...
Gewone even twee krokodillenbekjes aan de motorklep klemmen en gaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:26 schreef StateOfMind het volgende:
*koopt scheepslading oude Italiaanse auto's
**wordt stinkend rijk
En hoe is dat anders dan met zoutbatterijen?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:32 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ijzer-lucht batterijen zijn goedkoper, veiliger, gebruiken ijzer water en lucht en dus niet geopolitiek gevoelige grondstoffen zoals kobalt lithium, belasten het milieu nauwelijks, hebben een superieure opslagtijd, zijn uitstekend recyclebaar, en makkelijk schaalbaar. ja de reactiesnelheid is traag maar het dient dan ook andere doeleinden dan een EV batterij of zo
er is niet één batterij voor alle problemen....
Jaren 80 Honda's, goud waard.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:26 schreef StateOfMind het volgende:
*koopt scheepslading oude Italiaanse auto's
**wordt stinkend rijk
Hoe zie jij trouwens het verhaal van deze start-up dat "conventionele" accu's de energie slechts maximaal 24 uur "vasthouden" en hun ding wel 100 uur? Het lijkt me dikke vette onzin. Ook het verhaal van het "wiel opnieuw uitgevonden maar dan veel beter" lijkt me wat hoog gegrepen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe is dat anders dan met zoutbatterijen?
Al die gevoelige grondstoffen zijn trouwens ook voor lithium accu's niet onmisbaar, ze maken ze gewoon veel beter. En dat heb je straks met al die andere varianten ook. "Wat kobalt verdubbelt het aantal opslagcycli." "Een beetje yttrium verdubbelt de levensduur." "Een snufje mangaan zorgt er voor dat de energie twee keer zo lang vastgehouden wordt." Enzovoorts.
bro. deze batterijen hebben veel ruimte nodig dus de politiek moet dat toelaten met ruimtelijke regie, daar wordt trouwens al jaren over geroepen. er zullen subsidies nodig zijn en betere marktvoorwaarden voor batterijen. een nationale doelstelling omtrent energieopslag ontbreekt ook nogquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier toch bij?
En waarom ben je er zo van overtuigd dat dit "echt" wat is?
En waarom moet de "politiek" hier helpen om het "massaal" in te zetten? Als het echt wat is dan redden ze dat zelf wel.
Ik zal het mis hebben maar ik vermoed een bepaald belang bij deze TS....
Heerlijk hoe mensen zich door onderbuikgevoelens laten leiden. Was je dan zo slecht in exacte vakken?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
Niemand sceptisch?Ik vind het wat te fancy allemaal. Er zijn zoveel van die onzinprojecten waar de TU Delft altijd graag aan meewerkt gek genoeg. Dit is er ook 1 m.i.
Al die roestige auto's uit de vorige eeuw zijn reeds lang tot stof vergaan. Ashes to ashes dust to dust.quote:
Eerder door de zeer fijn afgestelde bullshit detector.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:56 schreef ACT-F het volgende:
Heerlijk hoe mensen zich door onderbuikgevoelens laten leiden.
Ik heb laatst een roestvrije Alfa Romeo 33 gezien! :p Scheen al jaren buiten te hebben gestaan bij de dealer die hem aan de straatstenen niet kwijt kon. Allemaal onkruid er omheen, lekke band en alles, maar geen roest!quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:26 schreef StateOfMind het volgende:
*koopt scheepslading oude Italiaanse auto's
**wordt stinkend rijk
Ja dat zal wel weer.quote:
En jouw zeer fijn afgestelde detector vindt exacte vakken bullshit? Dan verklaart dat een hoop.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Eerder door de zeer fijn afgestelde bullshit detector.
ja man, je hebt gelijk. als de markt alles helemaal zelf kon oplossen dan hadden we nu allemaal betaalbare woningen met glasvezel en helemaal geen woningcrisis, dan was de stikstofcrisis vanzelf verdwenen, en zou er helemaal geen netcongestie zijn!quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:59 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dat zal wel weer.Is toch niet geloofwaardig Maestro. als het echt zo goed is dan redden ze zichzelf wel.
Lekker het geld van de deelnemers verbranden aan bij voorbaat gefaalde projecten.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:58 schreef SebbeSwensje het volgende:
We trekken het topic over pensioenfondsen die meer in start-ups moeten investeren er even bij. Hou dit hier!
Nee het verhaal van de start-up wat een loopje neemt met dat.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En jouw zeer fijn afgestelde detector vindt exacte vakken bullshit? Dan verklaart dat een hoop.
Dit is dus die opvatting waar die man van het TNO het over had.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Lekker het geld van de deelnemers verbranden aan bij voorbaat gefaalde projecten.
Het verhaal van deze start-up is flauwekul. Laten we daar s.v.p. geen geld insteken.
Hoe dat altijd gaat: er is altijd meer nodig wat gehonoreerd wordt wegens de sunk cost fallacy (nu stoppen is zonde want er zit al zoveel geld in...) en later knapt de bubble alsnog.
Ja, dat klopt. Vroeger in de Kijk en later in de Byte, Popular Mechanics en de wetenschappelijke tijdschriften, kwam je ook iedere maand een heleboel van die dingen tegen. Nog steeds, trouwens. Ze hadden/hebben daar ook allemaal een speciale rubriek voor. Behalve met veel geluk en opmerkelijke marketing hoorde je daar dan nooit meer wat van.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hoe zie jij trouwens het verhaal van deze start-up dat "conventionele" accu's de energie slechts maximaal 24 uur "vasthouden" en hun ding wel 100 uur? Het lijkt me dikke vette onzin. Ook het verhaal van het "wiel opnieuw uitvinden maar dan veel beter" lijkt me wat hoog gegrepen.
Er is in de jaren zoveel flauwekul langsgekomen waar ik ook denk aan de "cv-ketel" maar dan volledig elektrisch in een fancy jasje en de kleine windmolen in moderne metallic euro kleuren en het liefst in een wokkel- of andere knettergekke vorm.
Die onzinnige kleine molens werden ook getest op of nabij het terrein van TU Delft voor extra geloofwaardigheid. De TU Delft is wat dat betreft de publieke hoer in deze.
Het kwam allemaal met een prachtig verhaal maar bleek de reinste flauwekul. De energiemarkt lijkt wat dat betreft op moderne kwakzalverij m.i.
Ik zie dat niet terug in de OP. Welke man was dat en waar had ie het over?quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:06 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dit is dus die opvatting waar die man van het TNO het over had.
Ja, daarom mag je lithium accu's ook niet opslaan in ongeventileerde ruimtes, zoals garages.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:55 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
bro. deze batterijen hebben veel ruimte nodig dus de politiek moet dat toelaten met ruimtelijke regie, daar wordt trouwens al jaren over geroepen. er zullen subsidies nodig zijn en betere marktvoorwaarden voor batterijen. een nationale doelstelling omtrent energieopslag ontbreekt ook nog
https://solarmagazine.nl/(...)l-voor-energieopslag
dit betreft een infrastructuur probleem en daar komt de overheid nu eenmaal bij kijken. of denk jij dat spoor/snelwegen, gasnetten, hoogspanningslijnen, glasvezel, etc allemaal zonder de overheid bestaan? denk jij dat deze startup zomaar overal grote containers mag gaan plaatsen en aansluiten op het hoogspanningsnet zonder vergunningstraject![]()
Vermoeden en verwachting gebaseerd op je superieure bullshitdetector?quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:05 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee het verhaal van de start-up wat een loopje neemt met dat.
Maar: zie #31. Ik vermoed en verwacht dat dit er ook weer zo 1 is. Onzin met een verlengsnoer.
ik weet niet precies hoe lang zoutaccu's aan energie kunnen opslaan maar 100 uur zoals bij lucht-ijzer lijkt me sterk. veel goedkoper ookquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe is dat anders dan met zoutbatterijen?
Al die gevoelige grondstoffen zijn trouwens ook voor lithium accu's niet onmisbaar, ze maken ze gewoon veel beter. En dat heb je straks met al die andere varianten ook. "Wat kobalt verdubbelt het aantal opslagcycli." "Een beetje yttrium verdubbelt de levensduur." "Een snufje mangaan zorgt er voor dat de energie twee keer zo lang vastgehouden wordt." Enzovoorts.
Een goede lithium accu is pas na een jaar helemaal leeg. Zelfs een ouderwetse loodaccu kan dat. Het is alleen totaal onpraktisch, omdat ze in die tijd heel veel ruimte in beslag nemen en relatief erg duur zijn. Ja, ook de goedkope.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik weet niet precies hoe lang zoutaccu's aan energie kunnen opslaan maar 100 uur zoals bij lucht-ijzer lijkt me sterk.
huh? ik heb het over energie leveren bij actief gebruik, niet over zelfontlading of lage belastingquote:Op woensdag 30 juli 2025 21:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Een goede lithium accu is pas na een jaar helemaal leeg. Zelfs een ouderwetse loodaccu kan dat. Het is alleen totaal onpraktisch, omdat ze in die tijd heel veel ruimte in beslag nemen en relatief erg duur zijn. Ja, ook de goedkope.
[ afbeelding ]
Tussen droom en daad staan natuurwetten in de weg. En praktische bezwaren.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik denk dat het ook komt omdat de wereld erg ingewikkeld is geworden en we op school niet meer leren hoe het allemaal werkt. Dat vind ik wel een gemis. En op zich is het ook allemaal niet zo moeilijk. Als je weet hoe dingen werken, kun je dat aan iedereen uitleggen. De mensen die beginnen met zeggen dat het allemaal heel ingewikkeld is, begrijpen er zelf niets van.
Je trapt hier gewoon in een puur flauwekul verhaal. Het is helemaal niet aan de orde. Onversneden onzin.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:12 schreef gwn_een_user het volgende:
ik weet niet precies hoe lang zoutaccu's aan energie kunnen opslaan maar 100 uur zoals bij lucht-ijzer lijkt me sterk. veel goedkoper ook
Blijkbaar is het niet alleen een onzinverhaal want er draait inmiddels een prototype. Goed om te zien dat je als startup, blijkbaar, wel gewoon geld bij elkaar kan harken in Europa.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Hier draait het altijd om: het aantrekken en verbranden van geld gedoneerd door hen die trappen in een goed onzinverhaal. Sterft altijd weer een zachte dood en verdwijnt stilzwijgend in de vergetelheid.
Deze is niet veel anders vermoed ik.
Je kent het begrip "capaciteit" dus ook al niet... Energie leveren bij "actief" (en hoe lang dan) gebruik is een kwestie van capaciteit. De roestaccu heeft op dat gebied geen enkel voordeel, integendeel. Marketing die bewust liegt of het ook niet snapt.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:24 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
huh? ik heb het over energie leveren bij actief gebruik, niet over zelfontlading of lage belasting
ja 100 uurquote:Op woensdag 30 juli 2025 21:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je kent het begrip "capaciteit" dus ook al niet... Energie leveren bij "actief" (en hoe lang dan) gebruik is een kwestie van capaciteit. De roestaccu heeft op dat gebied geen enkel voordeel, integendeel. Marketing die bewust liegt of het ook niet snapt.
https://www.oreenergy.com/our-techquote:THE BENEFITS
Extremely cost effective
100 hours of storage duration
Utilizes abundant materials
Safe without risk of fire
Easily scalable
Dat kunnen alle accu's goed, mits de temperatuur goed geregeld word. Condensators doen dat nog een heel stuk beter, maar die zijn ook weer veel groter en duurder.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:24 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
huh? ik heb het over energie leveren bij actief gebruik, niet over zelfontlading
Zo gaat het altijd. Ken uw geschiedenis. En eigenlijk de volle 100% sterft een stille dood na het verbranden van hopen geld.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:30 schreef Joppiez het volgende:
Goed om te zien dat je als startup, blijkbaar, wel gewoon geld bij elkaar kan harken in Europa.
Als hij de lading maar 100 uur vast kan houden, is het een heel erg slechte accu.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja 100 uur
[..]
https://www.oreenergy.com/our-tech
Nee dus. Capaciteit drukken we niet uit in "uur".quote:
Zonde om die te verschroten.quote:
Zo te zien staat er een mooie innovatie tegenover dat verbranden, dus wat is er mis mee? Ook het team komt gewoon deskundig over.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:32 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo gaat het altijd. Ken uw geschiedenis. En eigenlijk de volle 100% sterft een stille dood na het verbranden van hopen geld.
Het stoort me wel, dat ze tegenwoordig bij accu's vaak wel zetten hoeveel mAh ze zijn, maar niet bij welke spanning en wat hun zelfontlading is.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee dus. Capaciteit drukken we niet uit in "uur".
Je weet dus niet wat het is maar je gelooft het wel.
Een penlite batterij van 1.5 volt kan diverse apparaten wel 2.000 uur aan de gang houden. Dat moet dus wel helemaal de bom zijn. De politiek zou zich moeten inzetten voor dit. Veel subsidie nodig voor dit wonderding.
Zal wel meer mee aan de hand zijn geweest, want voor dat soort auto's zijn altijd wel liefhebbers te vinden.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:59 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb laatst een roestvrije Alfa Romeo 33 gezien! :p Scheen al jaren buiten te hebben gestaan bij de dealer die hem aan de straatstenen niet kwijt kon. Allemaal onkruid er omheen, lekke band en alles, maar geen roest!
Ik heb vele jaren geleden 2 van die auto's gehad en ze roesten weg waar je bij staat!
Het is m.i. geen "innovatie" maar een oud slecht concept met een mooie marketing strik eromheen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:37 schreef Joppiez het volgende:
Zo te zien staat er een mooie innovatie tegenover dat verbranden
Tering, die van mij waren 1200 gulden!quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:42 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Zal wel meer mee aan de hand zijn geweest, want voor dat soort auto's zijn altijd wel liefhebbers te vinden.
En al helemaal als het een über zeldzaam exemplaar zonder roest gaat.
Beetje handelaar brengt hem ook onder de aandacht op websites van Alfa clubs en zulks.
Snel gekeken en ik zie exemplaren van 4000 tot 16000 euro, waarwan de meeste rond de 6000-7000.
Ok, snel informeer oa het tiental TU Delft alumni wat voor Ore Energy werkt dat het allemaal onzin is. Zonde van hun tijd toch?quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is m.i. geen "innovatie" maar een oud slecht concept met een mooie marketing strik eromheen.
Zo hebben ze in Delft een paar jaar geleden een karretje voor de hyperloop van Musk gemaakt en daar een prijs mee gewonnen.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:37 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Zo te zien staat er een mooie innovatie tegenover dat verbranden, dus wat is er mis mee? Ook het team komt gewoon deskundig over.
Dit is juist wat we moeten hebben.
Als je alles van tevoren weetquote:
Ik heb het sterke vermoeden dat dat zal blijken. TU Delft is van een zeer serieus instituut verworden tot het hoertje van onzin marketing. Dit w.s. omdat het een fraai verdienmodel is. Men zou zo een indrukwekkende lijst kunnen maken waar diverse instituten zijdelings of vermeend bij betrokken waren.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:45 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ok, snel informeer oa het tiental TU Delft alumni wat voor Ore Energy werkt dat het allemaal onzin is. Zonde van hun tijd toch?
Samen met de uitvinding van deze start-up was je nu miljonair geweest wegens deze oldtimer die eigenlijk is wat de splijtstof is voor een kernreactor maar dan beter.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:51 schreef StateOfMind het volgende:
Maar altijd spijt gehad dat ik hem weggedaan heb.
En hun rendement, want bij het op- en ontladen komt warmte vrij wat verloren energie is.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het stoort me wel, dat ze tegenwoordig bij accu's vaak wel zetten hoeveel mAh ze zijn, maar niet bij welke spanning en wat hun zelfontlading is.
Ze krijgen steeds minder geld van de overheid en moeten steeds meer gaan "samenwerken" met het bedrijfsleven. Infomercials en zo.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik heb het sterke vermoeden dat dat zal blijken. TU Delft is van een zeer serieus instituut verworden tot het hoertje van onzin marketing. Dit w.s. omdat het een fraai verdienmodel is. Men zou zo een indrukwekkende lijst kunnen maken waar diverse instituten zijdelings of vermeend bij betrokken waren.
De oplichters van de "wokkel" kleine windmolens werkten ook samen met TNO en TU Delft en Hogeschool Wageningen. Althans die indruk werd gewekt. Als het echt zo is dan is dat blijkbaar lucratief voor alle partijen.
Maar de insteek is doorgaans om alle betrokkenen een poot uit te draaien met alweer een onzinconcept. 99,9% van wat er voorbijkomt op energiegebied is flauwekul zo blijkt.
Wrijf het nog maar in 😱quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Samen met de uitvinding van deze start-up was je nu miljonair geweest wegens deze oldtimer die eigenlijk is wat de splijtstof is voor een kernreactor maar dan beter.
Die oude(re) auto's hadden nog karakterquote:Op woensdag 30 juli 2025 22:04 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd hoeveel er nog van zijn, mijn tante had er een en die roestte echt rap weg.
Instappen en door de bodem zakken?quote:Op woensdag 30 juli 2025 22:06 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Die oude(re) auto's hadden nog karakter
Ja dat is een trieste ontwikkeling.quote:Op woensdag 30 juli 2025 22:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze krijgen steeds minder geld van de overheid en moeten steeds meer gaan "samenwerken" met het bedrijfsleven. Infomercials en zo.
Dat druk je niet uit in uren maar in wattuur (Wh), kilowattuur (kWh), megawattuur (MWh), gigawattuur (GWh) of desnoods petawattuur (PWh).quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:24 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
huh? ik heb het over energie leveren bij actief gebruik, niet over zelfontlading of lage belasting
Daarnaast om deze discussie gaande te houden is het toch wel mooi om te zien dat er in meerdere hoeken gekeken wordt hoe we energie kunnen opslaan. Ik ben blij dat er zat mensen druk doende zijn om dit mogelijk te maken, dat zou het net in Nederland heel wat kunnen opleveren in de toekomst en Nederland en Europa als ontwikkelaars van zulke batterijen/accu's.quote:Op woensdag 30 juli 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat druk je niet uit in uren maar in wattuur (Wh), kilowattuur (kWh), megawattuur (MWh), gigawattuur (GWh) of desnoods petawattuur (PWh).
Maar, nogmaals, niet in uren.
Het verhaal in het artikel is dus ook geheel nietszeggend. Iedere accu kan "100 uren" stroom leveren, afhankelijk van welk vermogen geleverd moet worden. En voor 100 uren stroom opslaan is ook bij geen enkele accu een probleem alleen commercieel niet heel interessant aangezien je het liefst een paar laadcycli per dag hebt voor het beste economische rendement.
Het is vermoedelijk misgegaan bij de journalist die het artikel heeft geschreven en ergens een klok heeft horen luiden maar de klepel niet heeft kunnen vinden.
Je hebt ruwweg twee soorten opslag: potentiële energie en chemisch. Die eerste groep gebruikt een hoogteverschil, die tweede reactieve materialen. Rechtstreeks, zoals met accu's en brandstofcellen, of indirect via koolwaterstoffen, zoals biogas of e-fuel. Je zou kweekreactors daar ook nog onder kunnen scharen, maar dan maak je een grote omweg.quote:Op donderdag 31 juli 2025 08:01 schreef Chandler het volgende:
[..]
Daarnaast om deze discussie gaande te houden is het toch wel mooi om te zien dat er in meerdere hoeken gekeken wordt hoe we energie kunnen opslaan. Ik ben blij dat er zat mensen druk doende zijn om dit mogelijk te maken, dat zou het net in Nederland heel wat kunnen opleveren in de toekomst en Nederland en Europa als ontwikkelaars van zulke batterijen/accu's.
Ik volg dit soort zaken met erg veel interesse en weet dat er veel gebakken lucht is, maar af en toe....zit er een pareltje tussen die een kans moet verdienen.. maar dat gezegd!
Leuk!
Dan kun je het beste al die dingen overslaan en meteen met kernenergie aan de slag gaan.quote:Op donderdag 31 juli 2025 14:59 schreef Friday12 het volgende:
Elke vorm van vooruitgang wn onafhankelijkheid van fossiele energie is goed
Even afgezien of dit een wat gehyped verhaal is of niet, er wordt gigantisch geïnvesteerd in allerlei nieuwe batterij e condensator (solid state battery) ontwikkelingen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 11:22 schreef Pegos het volgende:
Het zijn allemaal leuke maar tevens achterhaalde ideeën.
De aluminiumion batterij komt er aan.
Deze heeft geen kostbare en zeldzame aardmetalen nodig, zorgt voor 6 maal grotere capaciteit, is de helft lichter en de helft goedkoper dan lithium/cobalt batterijen, gaat een leven lang mee, is in 6 minuten opgeladen behoudt z'n opgeladen capaciteit over vele jaren, etc. etc.
Binnenkort is het bereik van een elektrische auto met gemak 1600 kilometer en kan zelfs verwacht worden dat elektrisch vliegen in het verschiet ligt.
Dat is zeker het geval, alumimium heeft 3 beschikbare valentie elektronen tegen natrium en lithium slechts 1. Daarnaast de grote wijd verbreide beschikbaarheid in de aardkorst. Aluminium heeft enorme potentie voor batterij technologie, maar of het daadwerkelijk te realiseren is blijft nog een open vraagquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 11:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
er wordt gigantisch geïnvesteerd in allerlei nieuwe batterij e condensator (solid state battery) ontwikkelingen.
Wat versta jij onder binnenkort?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 11:22 schreef Pegos het volgende:
Het zijn allemaal leuke maar tevens achterhaalde ideeën.
De aluminiumion batterij komt er aan.
Deze heeft geen kostbare en zeldzame aardmetalen nodig, zorgt voor 6 maal grotere capaciteit, is de helft lichter en de helft goedkoper dan lithium/cobalt batterijen, gaat een leven lang mee, is in 6 minuten opgeladen behoudt z'n opgeladen capaciteit over vele jaren, etc. etc.
Binnenkort is het bereik van een elektrische auto met gemak 1600 kilometer en kan zelfs verwacht worden dat elektrisch vliegen in het verschiet ligt.
Dinsdag 5 augustus net na de lunchpauzequote:
Zul je net zien dat ik geen tijd heb voor een lunchpauzequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:18 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dinsdag 5 augustus net na de lunchpauze
quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:39 schreef kibo het volgende:
[..]
Tien jaar geleden al veelbelovend:
https://www.techzine.nl/n(...)en-lange-levensduur/
Binnenkort is dus minimaal 10 jaarquote:Een doorbraak is accutechnologie is broodnodig maar tot op heden is er nog geen accu in massaproductie gegaan die de huidige lithium-accu’s kan vervangen en zorgt voor een langere levensduur of sneller kan worden opgeladen. Daar moet binnenkort echt verandering in gaan komen en de nieuwe accu die de onderzoekers van Standford hebben ontwikkeld maakt een goede kans.
Leidinggevende stuk hout/metaal in de nek leggen en voila, ruimschoots de tijd om te lunchenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zul je net zien dat ik geen tijd heb voor een lunchpauze
Ik zal een stuk metaal in mijn nek leggen, maar of het helpt?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:59 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Leidinggevende stuk hout/metaal in de nek leggen en voila, ruimschoots de tijd om te lunchen
quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:12 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zal een stuk metaal in mijn nek leggen, maar of het helpt?Misschien moet het van aluminium zijn.
En alle docenten die daar rondlopen en ongetwijfeld mee keken.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:45 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ok, snel informeer oa het tiental TU Delft alumni wat voor Ore Energy werkt dat het allemaal onzin is. Zonde van hun tijd toch?
Ben besneden dus geen last van.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:46 schreef Cockwhale het volgende:
Batterij die energie haalt uit smegma zou beter zijn.
Tja.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 14:40 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En alle docenten die daar rondlopen en ongetwijfeld mee keken.
Ik hoop liever dat ze uit het as herrijzen. De ironie is dat ze gevestigd zijn op het terrein waar eerst de afgebrande bouwkundefaculteit was.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:54 schreef Joppiez het volgende:
Ik denk dat Ore Energy wel tot een verassing kan komen
Ik hoop het.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik hoop liever dat ze uit het as herrijzen. De ironie is dat ze gevestigd zijn op het terrein waar eerst de afgebrande bouwkundefaculteit was.
Ik neem aan dat het binnen een paar jaar op de markt komt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |