quote:Door Suzanne Blotenburg en Malin Kox
28 maart 2024 15:27 - Aangepast 28 maart 2024 15:40Tata Steel in IJmuiden
Tata Steel moet verduurzamen, liefst in een sneller tempo dan de staalfabriek nu zelf voor ogen heeft. Het kabinet trekt daarvoor flink de portemonnee. Dat bleek vandaag tijdens de presentatie van het adviesrapport dat oud-minister Hans Wijers en consultant Frans Blom opstelden in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.
Uit het rapport blijkt dat er geen 'optimale route' is voor de verduurzaming van Tata Steel. De fabriek sluiten levert gezondheidswinst op voor omwonenden, maar ook groot baanverlies. Voor de optie 'niets doen en op deze weg doorgaan' is weer geen maatschappelijk draagvlak. Kortom, het is aan de politiek.
Demissionair minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) en staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) blijken de voorkeur te geven aan 'route 3' uit het rapport: het verduurzamingsplan zoals Tata dat eind november indiende, dat dan deels hopelijk sneller kan worden uitgevoerd.
Tata Steel heeft overheidssubsidie nodig
De afweging moest ook wel rap worden gemaakt, schrijven de auteurs. Onzekerheid over de toekomst van Tata Steel leidt tot onrust bij het bedrijf en de omwonenden. Bovendien hijgen de klimaatdoelen van 2030 - waaronder een flinke CO2-reductie - in de nek van het (nieuwe) kabinet.
Het ministerie van Economische Zaken voert intensieve gesprekken met Tata Steel om tot een maatwerkafspraak te komen over de verduurzaming van de fabriek. Nu nog wordt het staal gemaakt met behulp van vervuilende kolen. Het bedrijf wil in 2030 al 'groen' staal maken, onder onder meer met behulp van waterstof. Dat is een ambitie die het bedrijf al jaren uitspreekt, maar wat niet lukt zonder overheidssubsidie.
Tata diende hier zoals gezegd in november vorig jaar nog een verduurzamingsplan voor in. Daarin pleit het bedrijf voor steun van de overheid: met de vergroening van de staalproductie zijn miljarden gemoeid. Het kabinet zou daar 0,5 tot 2 miljard euro van moeten bijdragen, bleek tijdens de presentatie van Wijers en Blom.
Wijers en Blom onderzochten voor de minister alternatieve scenario's voor dit plan, rekening houdende met onder meer het economisch belang van het bedrijf voor Nederland, de klimaatdoelen en de omwonenden.
Tata Steel is namelijk één van de grootste vervuilers van Nederland en dat heeft grote negatieve gevolgen voor de gezondheid van mensen die wonen in de omgeving van het bedrijf. Daarbij kan én moet het bedrijf een bijdrage leveren aan het halen van de klimaatdoelen en wil de overheid daarover afspraken maken.
In het rapport worden verschillende scenario's gewogen, variërend van niet ingrijpen tot aan volledig sluiten. Maar uiteindelijk lijkt een middenweg, waarin - eventueel versneld - wordt verduurzaamd, op de meeste vlakken het beste uit te pakken. Dat levert volgens de adviseurs 'de gewenste reductie van CO2-uitstoot en lokale overlast op per 2030.'
Geen optimaal scenario
Geen van de scenario's is echter optimaal voor alle belanghebbenden, erkennen de adviseurs. Want dat hangt af van wiens belang er zwaarder weegt.
Optimaal of niet, het demissionaire kabinet wil de optie verder onderzoeken waarin versneld wordt verduurzaamd. Daarmee gaat de overlast van Tata sneller naar beneden. Wel levert deze route een extra steunvraag van de staalfabriek op, van 10 tot 50 procent van de eerder genoemde 0,5-2 miljard.
Zonder verduurzaming geen Tata
Verduurzamen houdt, onder voorwaarden, de economische voordelen in stand, terwijl de negatieve effecten afnemen. Het is bovendien belangrijk voor de levensvatbaarheid van Tata Steel, zo werd eerder bekend, omdat de reguliere productiemethoden op termijn niet meer rendabel zijn, vanwege de hoge emissierechten die moeten worden afgetikt in Europa.
De gezondheid van omwonenden moet een centrale plek krijgen in de verduurzaming, stellen Wijers en Blom verder. Zij zien het als noodzakelijk voor het voortbestaan van de fabriek dat Tata Steel op korte termijn veel minder vervuilende en ziekmakende stoffen uitstoot.
'Tata moet beter op zijn tellen passen'
Omwonenden van Tata Steel zijn verdeeld over de toekomst van de staalfabriek. "Sluiten, onder de grond, weg ermee", zegt een inwoner tegen RTL Z. "Ik geloof niet in een duurzaam Tata Steel. Daar moeten we geen miljarden in stoppen."
Anderen zijn genuanceerder. "Sluiten gaat me te ver, maar ze moeten beter op hun tellen passen. Zorgen dat ze hun troep bij zich houden. Als ik rotzooi maak, moet ik het ook zelf opruimen."
En een derde: "Tata biedt veel werk aan de mensen in de regio en er worden technische innovaties gedaan. Wat dat betreft is de fabriek wel belangrijk." Hij ziet de overstap op groen staal wel gebeuren. "Maar ik betwijfel of het gebeurt op de afgesproken datum."
Nopequote:Op zondag 27 juli 2025 20:54 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Het resultaat: een volledig schone productie!![]()
![]()
quote:Aan het concern was jarenlang door de overheid forse financiële steun verleend van zo'n 2,2 miljard gulden, maar uiteindelijk ging het bedrijf in 1983 toch ter ziele.
Beelden van de parlementaire enquête door de Tweede Kamer
En wie is dan gebaat met veel werk en te dure nieuwere technische producten? Want de gewone onderbetaalde arbeiders kunnen die te dure nieuwere technische producten niet aanschaffen om te testen.quote:Tata biedt veel werk aan de mensen in de regio en er worden technische innovaties gedaan.
juist als er en bedrijf is dat failliet moet gaan en sluiten dan is het wel TATAquote:Op zondag 27 juli 2025 21:08 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nope![]()
Het resultaat: een oneindige subsidie stroom die een blijvend verliesgevend bedrijf overeind moet houden vanwege de sunck cost fallacy waarin men beland. RSV debacle all over again![]()
![]()
Het RSV drama (1984)
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Ook de staalproductie hier houden. Anders raak je nog afhankelijk van andere landen met staalquote:Op woensdag 30 juli 2025 18:24 schreef Digi2 het volgende:
NWS / Delftse batterij haalt energie uit roest - beter dan lithium
Dit zet meteen heel grote vraagtekens bij de waterstof reductie van ijzererts. Als dit mogelijk is speelt ijzer-reductie met waterstof geen enkele rol meer vergeleken met de directe elektrolytische reductie die met dit type batterij technologie mogelijk is.
Dom gelul want we hebben het ijzererts en de steenkolen nu ook niet zelf, waardoor we afhankelijk zijn van andere landen. Als we groen staal kunnen kopen van fabrieken in zuid europa die veel minder seizoensinvloed hebben en de enorme hoeveelheden elektrische energie dus rendabeler kunnen produceren dan is dat prima, daar kunnen ze de inkomsten, investering en werkgelegenheid ook goed gebruiken. Het is win/win, geen verlies/verlies wat men nu propageert.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:57 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ook de staalproductie hier houden. Anders raak je nog afhankelijk van andere landen met staal
150 km verderop in het Ruhr gebied staan ook nog staal fabrieken van TATAquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:57 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ook de staalproductie hier houden. Anders raak je nog afhankelijk van andere landen met staal
maar dat zal niet voor 2045 zijnquote:H2 Green Steel:
Naast HYBRIT is er ook H2 Green Steel, een ander Zweeds bedrijf dat vanaf 2025 fossielvrij staal wil leveren, met een focus op een volledig geïntegreerde, gedigitaliseerde en recyclinggerichte staalfabriek.
quote:AI-overzicht
Zweeds waterstofstaal verwijst naar staal dat geproduceerd wordt met behulp van waterstof in plaats van steenkool, een proces dat resulteert in een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot.
Dit wordt mogelijk gemaakt door projecten zoals HYBRIT, een samenwerkingsverband tussen SSAB, LKAB en Vattenfall, gericht op de ontwikkeling van fossielvrije staalproductie.
Zweden loopt voorop in de ontwikkeling van waterstofstaal, met projecten zoals HYBRIT en H2 Green Steel die aanzienlijke vooruitgang boeken.
De Zweedse staalindustrie heeft de ambitie om tegen 2045 volledig op waterstof te draaien.
Evengoed positief dat Tata Steel Nederland onder de huidige omstandigheden winst weet te maken met traditioneel hoogoven-staal. 64 miljoen winst tov van circa 10% van de gehele CO2 uitstoot van Nederland plaatst het in een ander perspectief. Willen we dat nog ?quote:Tata Steel Nederland boekt meer winst ondanks zware Amerikaanse staalheffingen
Tata Steel Nederland heeft het afgelopen kwartaal meer omzet en winst gemaakt dan een jaar geleden. Het Indiase moederconcern Tata Steel doet het sowieso goed, al ziet het de onzekerheid toenemen door de zware staalheffingen van de Verenigde Staten.
Volgens de nieuwe Tata Steel-cijfers kwam de omzet uit op ruim 1,5 miljard euro, tegen meer dan 1,3 miljard euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst voor aftrek van rente en belasting is 64 miljoen euro. Dat was 50 miljoen euro vorig jaar en 14 miljoen euro een kwartaal terug.
Jij bent liever afhankelijk van andere landen én je wilt de werkgelegenheid in het buitenland creëeren i.p.v. hier? Sorry maar je hebt duidelijk geen idee hoe belangrijk een staalfabriek is. Helemaal in deze onzekere tijden.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dom gelul want we hebben het ijzererts en de steenkolen nu ook niet zelf, waardoor we afhankelijk zijn van andere landen. Als we groen staal kunnen kopen van fabrieken in zuid europa die veel minder seizoensinvloed hebben en de enorme hoeveelheden elektrische energie dus rendabeler kunnen produceren dan is dat prima, daar kunnen ze de inkomsten, investering en werkgelegenheid ook goed gebruiken. Het is win/win, geen verlies/verlies wat men nu propageert.
Er is is een wereldwijd overschot aan staal productie capaciteit. Verschillende landen van de EU produceren ook staal. Nederland is al heel lang afhankelijk van handel met het buitenland en het is een utopie te denken dat een hoogoven die al zijn grondstoffen uit het buitenland betrekt aan deze situatie veel veranderd. We hebben hier een tekort aan werkkrachten, voor werkgelegenheid zijn die hoogovens niet nodig. Het gaat om vaardigheden die sowieso gaan verdwijnen trouwens. In zuid europa kunnen ze de werkgelegenheid en inkomsten goed gebruiken. We doen wel meer handel met die landen, een deel van dat geld zal ook weer terugvloeien. In onzekere tijden moet je zeker niet angstvallig vasthouden aan oude industrie, vooral niet dmv subsidies. Nederland beschikt niet over de noodzakelijk voorwaarde, zeer veel goedkope schone elektrische energie omdat we teveel seizoens invloed hebben. Die realiteit kan je maar beter onder ogen zien dan er voor weg te lopen. Wij verbouwen ook onze eigen koffie hier niet, om dezelfde redenen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 07:34 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere landen én je wilt de werkgelegenheid in het buitenland creëeren i.p.v. hier? Sorry maar je hebt duidelijk geen idee hoe belangrijk een staalfabriek is. Helemaal in deze onzekere tijden.
Wat is je win in deze situatie?
Dat is er wel (1) of niet (0).quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:20 schreef michaelmoore het volgende:
gedigitaliseerd staal , what the fuck is dat nu weer
Kunnen we beter op europese schaal doen, groen staal uit met name zuid europa kan dan prima voldoen.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:19 schreef rutger05 het volgende:
Tata Steel zal deze overheidssteun dan met rente terug moeten betalen en daarnaast keiharde garanties m.b.t. werkgelegenheid en het openhouden van de fabriek. Deze overheidssteun moet dan ook worden ingeboekt als een investering in defensie, omdat een goede staalindustrie belangrijk is voor het produceren van wapens.
Alsof we hier iets produceren qua wapens... Als je dat niet doet hoef je ook het staal ervoor niet te produceren. Overigens wapens van staal is zwaar old school. Het is kunststof wat de klok slaat these days.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:19 schreef rutger05 het volgende:
omdat een goede staalindustrie belangrijk is voor het produceren van wapens
Dan heeft het meteen de juiste schutkleur.quote:
o dat gebeurt toch wel als de staat eenmaal voor 10 miljard in zit en het staal van waterstof niets gaat wordenquote:Op donderdag 31 juli 2025 20:55 schreef ACT-F het volgende:
Trekken aan een dood paard. Als je per se een staalfabriek wilt behouden zorg dat het genationaliseerd wordt.
quote:AI-overzicht
In 2045 streeft de Zweedse staalindustrie ernaar om volledig fossielvrij staal te produceren.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de overstap naar duurzame waterstof in het staalproductieproces.
De belangrijkste speler hierin is HYBRIT, een samenwerkingsverband tussen SSAB, LKAB en Vattenfall.
Zij bouwen een proeffabriek in Luleå en plannen een grootschalige fabriek in Boden, die in 2030 5 miljoen ton "groen staal" per jaar moet produceren.
SSAB zelf wil in 2045 volledig fossielvrij zijn.
quote:ABP roeit ons uit'
Andersson is kritisch over de investeringen die ambtenarenpensioenfonds ABP doet in de groene staalfabriek en in de aanleg van grote windparken. "Jullie pensioenfonds investeert in het uitroeien van onze cultuur en gemeenschap."
Het ABP laat weten veel met de Sami-gemeenschap in gesprek te zijn. "
De uitdaging is en blijft om een goede balans te vinden tussen de verschillende belangen", aldus een woordvoerder.
Ze pakken de grond van ons af. Industrie gaat ten koste van ongerepte natuur.
Maar wat Andersson betreft blijven de groene investeringen weg. "
Ze pakken de grond van ons af.
Al is het groen, bruin of rood, industrie is industrie en gaat ten koste van ongerepte natuur.
Als ze willen dat inheemse volkeren hier rendieren blijven hoeden, moet hier een eind aan komen."
Experiment
Intussen gaat de bouw van de eerste groene staalfabriek gestaag verder.
Het blijft een experiment, want nooit eerder is een complete staalfabriek uit de grond gestampt die draait op waterstof.
De bouw kost ruim 6 miljard euro.
En succes is niet gegarandeerd.
Een andere groene start-up in Noord-Zweden zit inmiddels zwaar in de problemen.
Dat is accumaker Northvolt, waar grotendeels dezelfde investeerders achter zitten.
Sluiten die tentquote:Op donderdag 31 juli 2025 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Alsof we hier iets produceren qua wapens... Als je dat niet doet hoef je ook het staal ervoor niet te produceren. Overigens wapens van staal is zwaar old school. Het is kunststof wat de klok slaat these days.
Staal kost haast niks en met het gebruik van aluminium voor EV s wordt dat niet beterquote:Het overschot exporteren
Het overschot aan staal probeert China over de grens te verkopen. "
Net zoals ze dat doen met elektrische voertuigen", legt Veenstra uit.
En daar heeft de Europese economie ook last van, ook al is de staalindustrie in Europa zelf met 30 procent gekrompen (zie de grafiek hierboven).
In dit geval zijn het de Europese staalbedrijven, die ook al jaren protesteren tegen de 'dumping' van Chinees staal, die last hebben van het overschot.
quote:Winter is coming voor de staalindustrie, waarschuwt Hu Wangming.
En die kan het weten, want hij staat aan het hoofd van het grootste bedrijf uit de business: de Chinese Baowu Steel Group.
Wangming vreest een crisis die de recessies van 2008 en 2015 zal overschaduwen.
Zijn bedrijf produceert ongeveer 7 procent van al het staal in de wereld.
En is daarmee deels de oorzaak (of schuldige) voor het naderende probleem.
De Chinese staalindustrie is in de afgelopen jaren met 300 procent gegroeid.
Er wordt daardoor veel te veel geproduceerd.
"China heeft al dat staal helemaal niet meer nodig, want de bouw ligt er op zijn gat vanwege de vastgoedcrisis daar", vertelt Durk Veenstra, RTL Z-beurscommentator. "
Ze hebben de afgelopen tijd te veel gebouwd en dus moet er een tandje terug worden geschakeld."
© RTL Z
die 64 miljoen die kunnen ze wel kado krijgen als de die stikstof, fijnstof en benzeen bende weg halen van de Noordzeekust, zodat daar Dubai style gebouwd kan gaan wordenquote:Op woensdag 30 juli 2025 23:44 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Evengoed positief dat Tata Steel Nederland onder de huidige omstandigheden winst weet te maken met traditioneel hoogoven-staal. 64 miljoen winst tov van circa 10% van de gehele CO2 uitstoot van Nederland plaatst het in een ander perspectief. Willen we dat nog ?
In het Ruhr gebied staan nog meer staalfabrieken ook eentje van TATA bij, dat is vlakbij dezequote:Op donderdag 31 juli 2025 20:19 schreef rutger05 het volgende:
Tata Steel zal deze overheidssteun dan met rente terug moeten betalen en daarnaast keiharde garanties m.b.t. werkgelegenheid en het openhouden van de fabriek. Deze overheidssteun moet dan ook worden ingeboekt als een investering in defensie, omdat een goede staalindustrie belangrijk is voor het produceren van wapens.
Laten we alles dan maar importeren uit het buitenland. Dat zal Nederland goed doen. Kunnen we daar werkgelegenheid creëren ipv hier toch? Goed voor de Nederlandse economie.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is is een wereldwijd overschot aan staal productie capaciteit. Verschillende landen van de EU produceren ook staal. Nederland is al heel lang afhankelijk van handel met het buitenland en het is een utopie te denken dat een hoogoven die al zijn grondstoffen uit het buitenland betrekt aan deze situatie veel veranderd. We hebben hier een tekort aan werkkrachten, voor werkgelegenheid zijn die hoogovens niet nodig. Het gaat om vaardigheden die sowieso gaan verdwijnen trouwens. In zuid europa kunnen ze de werkgelegenheid en inkomsten goed gebruiken. We doen wel meer handel met die landen, een deel van dat geld zal ook weer terugvloeien. In onzekere tijden moet je zeker niet angstvallig vasthouden aan oude industrie, vooral niet dmv subsidies. Nederland beschikt niet over de noodzakelijk voorwaarde, zeer veel goedkope schone elektrische energie omdat we teveel seizoens invloed hebben. Die realiteit kan je maar beter onder ogen zien dan er voor weg te lopen. Wij verbouwen ook onze eigen koffie hier niet, om dezelfde redenen.
weg met die stinkzooi aan zeequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 07:29 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Laten we alles dan maar importeren uit het buitenland. Dat zal Nederland goed doen. Kunnen we daar werkgelegenheid creëren ipv hier toch? Goed voor de Nederlandse economie.
quote:8 augustus 2025
De tweede fase van de rookgasreiniging van de pelletfabriek van Tata Steel bereikt dit jaar haar voltooiing. De Ingenieur kreeg een preview van de innovatieve DeNOx-installatie in aanbouw.
IJmuiden, een mooie julidag. Een handjevol journalisten bezoekt de site waar Tata Steel werkt aan de volgende stap van de serie installaties om het rookgas van de pelletfabriek te reinigen. In de pelletfabriek wordt ijzererts bewerkt en omgevormd tot pellets (grote knikkers) om in de hoogovens vloeibaar ruwijzer te produceren. ‘De pelletfabriek is, als ik het simpel moet uitleggen, vergelijkbaar met een gehaktballenfabriek’, zegt Martijn Buntsma, technoloog bij de pelletfabriek voor de ertsvoorbereiding. De gedolven ijzererts is te grof voor het maken van pellets. ‘Dus we malen dat eerst fijn in de malerij, maken het nat en voegen bentoniet toe. Net als een beetje ei om het gehakt aan elkaar te plakken. Van dat mengsel rollen we ballen (pellets) die in de hete luchtoven worden gebakken. En dat met hoeveelheden van zeshonderd ton per uur.’
Voor de hete luchtoven is veel lucht nodig – 1,2 miljoen kuub per uur – dat nu via zes schoorstenen de fabriek verlaat. ‘Dat is de lucht die we willen gaan behandelen’, zegt Buntsma. Die zes schoorstenen maken volgend jaar plaats voor één enkele schoorsteen van de DeNOx-installatie.
Stofzuigen
De eerste fase van de rookgasbehandeling is stof afvangen met een enorm doekfilter, of zoals Tata Steel het graag noemt: de grootste stofzuiger van Nederland, met zijn zesduizend filterzakken met totale lengte van zestig kilometer. Eind 2023 is de ontstoffingsinstallatie opgeleverd en in bedrijf genomen. Deze haalt fijnstof, lood en zware metalen uit de rookgassen van de pelletfabriek.
Het doel was 80 procent te verwijderen, maar het doekfilter functioneert boven verwachting. Recente metingen door advies- en ingenieursbureau TAUW wezen uit dat de uitstoot van lood in vergelijking met 2019 met 99,7 procent daalde, fijnstof met 99,8 procent en zware metalen met 93,8 procent. Voorlopig wordt deze luchtstroom na ontstoffen teruggeleid naar de bestaande fluorwassers (met de zes schoorstenen).De ontstoffingsinstallatie (links) die eind 2023 werd opgeleverd, functioneert boven verwachting. De plek waar de DeNOx-installatie moet komen wordt hier nog bouwrijp gemaakt. Foto: Tata Steel
CombiBio
De volgende stap, de bouw van een enorme DeNOx-installatie die de stikstofoxiden uit luchtstroom gaat verwijderen, is al ver gevorderd. Projectleider Thomas Schuringa rekent op oplevering eind dit jaar. ‘Dat betekent dat alles in en aan elkaar zit en we met uitgebreide testprocedures kunnen beginnen.’ De volgende stap, de uitbreiding van de afvalwaterzuivering, de zogeheten CombiBio, is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 gereed om het stikstofrijke afvalwater dat vrijkomt uit de DeNOx te behandelen. ‘Deze gaan we combineren met de bestaande biologische waterzuivering Bio 2000, waar stikstof via denitrificatie wordt verwijderd.’De werkzaamheden voor de uitbreiding van de biologische afvalwaterzuivering tot een CombiBio zijn in volle gang. Hier wordt het stikstofrijke afvalwater dat vrijkomt uit de DeNOx-installatie behandeld. Foto: Tata Steel
Stikstof
Een technologie die nu vaak wordt gebruikt om NOx uit afgas te verwijderen is selectieve katalytische reductie (SCR). Hierbij wordt een reductiemiddel, zoals ammoniak, toegevoegd aan het rookgas, dat reageert met NOx tot stikstofgas (N2) en water. Dit werkt goed bij hoge temperaturen. ‘Omdat we te maken hebben met een relatief lage gastemperatuur zijn we gaan zoeken of er technologieën zijn die NOx eruit halen zonder de temperatuur weer op te stoken’, zegt Schuringa. Dit is mogelijk met de LoTOx-technologie, die is ontwikkeld en gepatenteerd door gasfabrikant Linde Gas. ‘Deze technologie wordt ook gebruikt in de petrochemische industrie en verbrandingsinstallaties, maar is nog nooit toegepast in de staalindustrie op deze schaal. Dit is wel state of the art’, zegt Schuringa.’
De DeNOx-installatie
1) Ozon (O3) wordt in de rookgasstroom geïnjecteerd.
2) Ozon reageert met NOx (NO en NO2) en oxideert ze tot stikstofoxiden, zoals N2O5.
3) Deze stikstofoxiden zijn goed oplosbaar in water waardoor ze met gaswassers uit het rookgas kunnen worden verwijderd.
LoTOx-technologie
De LoTOx-technologie is een oxidatieproces waarbij de stikstofoxiden (NOx) in het rookgas via ozoninjecties in de reactiezone worden omgezet in oplosbare stikstofverbindingen (N2O5). Het gas stroomt daarna de schoorsteen in waar een gaswasser (scrubber) zit. Daar lossen de stikstofverbindingen op in het sproeiwater in de vorm van salpeterzuur (HNO3). De nitraatrijke druppels vallen naar beneden en verzamelen zich in het bassin. Maar eerst wordt het gas met zes sproeiers gekoeld (quench-sectie) tot een temperatuur van 56 graden Celsius.
‘Daarna volgen twee reinigingsstappen. Eerst benevelen we het gas via 21 sproeikoppen in de spray-sectie. De tweede reinigingsstap vindt plaats in een ‘gepakt bed’, gestapeld pakkingsmateriaal met een groot oppervlak dat we nat maken waardoor er veel contact is tussen het water en het gas om nog meer NOx uit het gas te halen’, zegt Schuringa. Dankzij een druppelvanger (demister) komt het inmiddels nat geworden gas vervolgens toch relatief droog uit de schoorsteen.
Het doel is een stikstofoxidereductie van circa 80 procent te bereiken. Omgerekend naar de totale stikstofoxide-uitstoot van Tata Steel op het terrein is dat een reductie van 30 procent. Ook zwaveloxiden (SOx) in het gas lossen deels in de waternevel op en vormen zwavelzuur (H2SO4). Om de zuurgraad van het waswater weer te verlagen wordt loog (basische oplossing in water) toegevoegd.Staand in de DeNOx-installatie boven op de druppelvanger kunnen we de 65 meter hoge schoorsteen in kijken. Foto: De Ingenieur
Fabrieksontwerp
Het Amerikaanse Elessent heeft de basic engineering van het ontwerp gedaan. Het bedrijf heeft veel ervaring met de petrochemische industrie, maar niet met de staalsector. En dan blijkt wat standaard is in de petrochemie, niet zo standaard is in de staalsector. ‘Wij hebben bijvoorbeeld niet overal bluswater beschikbaar. Een andere uitdaging is de temperatuur van het nitraatrijke water. Een biologische afvalwaterzuivering kan maximaal 30-35 graden Celsius aan. Dus ook daar moesten we iets voor bedenken’, zegt Schuringa.
Aan de vertaling van het basisontwerp naar een totaalontwerp droegen bij elkaar zo’n vijftien ingenieursbureaus bij, elk met eigen, specifieke expertise. Zo ontwierp Iv Consult de staalconstructie en Plasticon onder andere de scrubber. ‘In totaal zijn circa 25 tot 30 onderaannemers aan het werk gegaan’, zegt Schuringa, die overal bij betrokken is omdat Tata Steel dit project niet bij één aannemer heeft belegd, maar zelf als zodanig fungeert. De werkpakketten van de detailengineering zijn bij verschillende partijen neergelegd die daarin zijn gespecialiseerd. ‘Dat pakt goed uit, zien we nu, en brengt voor ons een enorme meerwaarde met zich mee, maar deze werkwijze vraagt wel veel sturing.’Een van de ozongeneratoren wordt in zijn 'kamer' gehesen. Foto: Tata Steel
Ozon maken
De benodigde ozon (O3) maakt Tata zelf uit zuurstof en elektriciteit. Om zuurstofgasmoleculen (O2) op te breken in losse zuurstofatomen die verder kunnen reageren tot ozon, is veel elektriciteit nodig. ‘Aan de hand van de elektriciteitstoevoer kunnen we bepalen wat de verhouding is, bijvoorbeeld 8 procent ozon en 92 procent zuurstof. Zo kunnen we de prestatie van de reactor optimaliseren.’
Hiervoor staan drie ozongeneratoren in een eigen ‘kamer’ naast de DeNOx-installatie om bij lekkage van ozon een compartiment te kunnen afsluiten. De energie wordt geleverd door drie power supply units, elk met een eigen trafo voor aansluiting op het hoogspanningsnet. De warmte die ze genereren wordt gekoeld met zeewater dat eerst door een mosselfilter gaat.
Meten, meten, 65 meter
De schoorsteen is 65 meter hoog. Dat maakt het mogelijk om volgens de norm op ongeveer de helft van de toren metingen aan het afgas te verrichten: de 5D plus 5D eis. ‘Je moet vijf maal de diameter hebben vóór dat meetpunt, en vijfmaal na het meetpunt. Met een diameter van 6,5 meter komen wij dus op een schoorsteenhoogte van 65 meter’, zegt Buntsma. ‘Dit is belangrijk omdat we een officiële meetlocatie willen hebben. Dat maakt de resultaten betrouwbaar en is daar straks geen discussie over.’De hele DeNOx-installatie (rechts) is 115 meter hoog en gaat volgend jaar de zes schoorstenen (links) vervangen. Foto: Tata Steel.
Extra pompen
Aan weerzijden van de DeNOx staan ook nog grote recirculatiepompen. ‘We circuleren het water in de gaswasser, totaal achthonderd kubieke meter water, zodat de afvoer van water beperkt blijft tot zo’n vijftig kuub water per uur’, zegt Buntsma. Daarnaast staan pompen voor de twee warmtewisselaars die het water moeten koelen. Alle pompen hebben een dubbelganger, ofwel zijn redundant uitgevoerd. ‘Er is altijd één van de twee in werking. Is er iets mis, dan kunnen we gelijk overschakelen. We hebben één noodpomp die de sectie waar het gas wordt gekoeld overneemt, mocht de energie in heel Nederland uitvallen. Dan schakelen we over op eigen energievoorziening en kunnen we binnen dertig minuten de hele installatie veilig afschakelen. Zo kunnen we schade door een te hoge gastemperatuur binnen de gaswasser voorkomen.’Het verbindingsstuk tussen de ontstoffings- en de DeNOx-installatie ligt nog te wachten op het terrein. Foto: De Ingenieur
Groen staal
De planning is om eind dit jaar de bouw van de hele afgasreiniging voltooid te hebben, zodat de opstart- en testfasen kunnen beginnen. Het project maakt onderdeel uit van het grote Roadmap-programma van totaal driehonderd miljoen euro, dat de milieu-impact op de omgeving moet verminderen. De pelletfabriek is een essentieel proces voor de staalproductie, ook in de toekomst voor ‘groen’ staal.
Op alle vlakken probeert het bedrijf de emissies te reduceren en in 2045 wil het klimaatneutraal werken, maar het heeft nog een lange weg te gaan. Afgelopen jaar bijvoorbeeld steeg de uitstoot van CO2 weer. Tata zegt miljarden van de regering nodig te hebben voor de verduurzaming en het Groen Staal-plan. Onderhandelingen met het kabinet daarover hebben nog niets opgeleverd.En hier moet het verbindingsstuk dan tussenkomen. Links de ontstoffingssinstallatie en rechts de DeNOx. Foto: Tata Steel
© https://deingenieur.nl/artikelen/tata-steel-bouwt-door
De regering kan die miljarden beter besteden om de financiële en geestelijk armoede in ons land te bestrijden die veroorzaakt is door de grote bedrijven.quote:Tata zegt miljarden van de regering nodig te hebben voor de verduurzaming en het Groen Staal-plan.
Moeten maar eens stoppen met de gedachte, dat de overheid een wondermiddel is, samenleving zelf is aan zet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 21:00 schreef torentje het volgende:
[..]
De regering kan die miljarden beter besteden om de financiële en geestelijk armoede in ons land te bestrijden die veroorzaakt is door de grote bedrijven.
Iedere cent winst voor de grote bedrijven is er een teveel, want de grote bedrijven doen hun winsten toch maar oppotten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |