In het Ruhr gebied staan nog meer staalfabrieken ook eentje van TATA bij, dat is vlakbij dezequote:Op donderdag 31 juli 2025 20:19 schreef rutger05 het volgende:
Tata Steel zal deze overheidssteun dan met rente terug moeten betalen en daarnaast keiharde garanties m.b.t. werkgelegenheid en het openhouden van de fabriek. Deze overheidssteun moet dan ook worden ingeboekt als een investering in defensie, omdat een goede staalindustrie belangrijk is voor het produceren van wapens.
Laten we alles dan maar importeren uit het buitenland. Dat zal Nederland goed doen. Kunnen we daar werkgelegenheid creëren ipv hier toch? Goed voor de Nederlandse economie.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is is een wereldwijd overschot aan staal productie capaciteit. Verschillende landen van de EU produceren ook staal. Nederland is al heel lang afhankelijk van handel met het buitenland en het is een utopie te denken dat een hoogoven die al zijn grondstoffen uit het buitenland betrekt aan deze situatie veel veranderd. We hebben hier een tekort aan werkkrachten, voor werkgelegenheid zijn die hoogovens niet nodig. Het gaat om vaardigheden die sowieso gaan verdwijnen trouwens. In zuid europa kunnen ze de werkgelegenheid en inkomsten goed gebruiken. We doen wel meer handel met die landen, een deel van dat geld zal ook weer terugvloeien. In onzekere tijden moet je zeker niet angstvallig vasthouden aan oude industrie, vooral niet dmv subsidies. Nederland beschikt niet over de noodzakelijk voorwaarde, zeer veel goedkope schone elektrische energie omdat we teveel seizoens invloed hebben. Die realiteit kan je maar beter onder ogen zien dan er voor weg te lopen. Wij verbouwen ook onze eigen koffie hier niet, om dezelfde redenen.
weg met die stinkzooi aan zeequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 07:29 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Laten we alles dan maar importeren uit het buitenland. Dat zal Nederland goed doen. Kunnen we daar werkgelegenheid creëren ipv hier toch? Goed voor de Nederlandse economie.
quote:8 augustus 2025
De tweede fase van de rookgasreiniging van de pelletfabriek van Tata Steel bereikt dit jaar haar voltooiing. De Ingenieur kreeg een preview van de innovatieve DeNOx-installatie in aanbouw.
IJmuiden, een mooie julidag. Een handjevol journalisten bezoekt de site waar Tata Steel werkt aan de volgende stap van de serie installaties om het rookgas van de pelletfabriek te reinigen. In de pelletfabriek wordt ijzererts bewerkt en omgevormd tot pellets (grote knikkers) om in de hoogovens vloeibaar ruwijzer te produceren. ‘De pelletfabriek is, als ik het simpel moet uitleggen, vergelijkbaar met een gehaktballenfabriek’, zegt Martijn Buntsma, technoloog bij de pelletfabriek voor de ertsvoorbereiding. De gedolven ijzererts is te grof voor het maken van pellets. ‘Dus we malen dat eerst fijn in de malerij, maken het nat en voegen bentoniet toe. Net als een beetje ei om het gehakt aan elkaar te plakken. Van dat mengsel rollen we ballen (pellets) die in de hete luchtoven worden gebakken. En dat met hoeveelheden van zeshonderd ton per uur.’
Voor de hete luchtoven is veel lucht nodig – 1,2 miljoen kuub per uur – dat nu via zes schoorstenen de fabriek verlaat. ‘Dat is de lucht die we willen gaan behandelen’, zegt Buntsma. Die zes schoorstenen maken volgend jaar plaats voor één enkele schoorsteen van de DeNOx-installatie.
Stofzuigen
De eerste fase van de rookgasbehandeling is stof afvangen met een enorm doekfilter, of zoals Tata Steel het graag noemt: de grootste stofzuiger van Nederland, met zijn zesduizend filterzakken met totale lengte van zestig kilometer. Eind 2023 is de ontstoffingsinstallatie opgeleverd en in bedrijf genomen. Deze haalt fijnstof, lood en zware metalen uit de rookgassen van de pelletfabriek.
Het doel was 80 procent te verwijderen, maar het doekfilter functioneert boven verwachting. Recente metingen door advies- en ingenieursbureau TAUW wezen uit dat de uitstoot van lood in vergelijking met 2019 met 99,7 procent daalde, fijnstof met 99,8 procent en zware metalen met 93,8 procent. Voorlopig wordt deze luchtstroom na ontstoffen teruggeleid naar de bestaande fluorwassers (met de zes schoorstenen).De ontstoffingsinstallatie (links) die eind 2023 werd opgeleverd, functioneert boven verwachting. De plek waar de DeNOx-installatie moet komen wordt hier nog bouwrijp gemaakt. Foto: Tata Steel
CombiBio
De volgende stap, de bouw van een enorme DeNOx-installatie die de stikstofoxiden uit luchtstroom gaat verwijderen, is al ver gevorderd. Projectleider Thomas Schuringa rekent op oplevering eind dit jaar. ‘Dat betekent dat alles in en aan elkaar zit en we met uitgebreide testprocedures kunnen beginnen.’ De volgende stap, de uitbreiding van de afvalwaterzuivering, de zogeheten CombiBio, is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 gereed om het stikstofrijke afvalwater dat vrijkomt uit de DeNOx te behandelen. ‘Deze gaan we combineren met de bestaande biologische waterzuivering Bio 2000, waar stikstof via denitrificatie wordt verwijderd.’De werkzaamheden voor de uitbreiding van de biologische afvalwaterzuivering tot een CombiBio zijn in volle gang. Hier wordt het stikstofrijke afvalwater dat vrijkomt uit de DeNOx-installatie behandeld. Foto: Tata Steel
Stikstof
Een technologie die nu vaak wordt gebruikt om NOx uit afgas te verwijderen is selectieve katalytische reductie (SCR). Hierbij wordt een reductiemiddel, zoals ammoniak, toegevoegd aan het rookgas, dat reageert met NOx tot stikstofgas (N2) en water. Dit werkt goed bij hoge temperaturen. ‘Omdat we te maken hebben met een relatief lage gastemperatuur zijn we gaan zoeken of er technologieën zijn die NOx eruit halen zonder de temperatuur weer op te stoken’, zegt Schuringa. Dit is mogelijk met de LoTOx-technologie, die is ontwikkeld en gepatenteerd door gasfabrikant Linde Gas. ‘Deze technologie wordt ook gebruikt in de petrochemische industrie en verbrandingsinstallaties, maar is nog nooit toegepast in de staalindustrie op deze schaal. Dit is wel state of the art’, zegt Schuringa.’
De DeNOx-installatie
1) Ozon (O3) wordt in de rookgasstroom geïnjecteerd.
2) Ozon reageert met NOx (NO en NO2) en oxideert ze tot stikstofoxiden, zoals N2O5.
3) Deze stikstofoxiden zijn goed oplosbaar in water waardoor ze met gaswassers uit het rookgas kunnen worden verwijderd.
LoTOx-technologie
De LoTOx-technologie is een oxidatieproces waarbij de stikstofoxiden (NOx) in het rookgas via ozoninjecties in de reactiezone worden omgezet in oplosbare stikstofverbindingen (N2O5). Het gas stroomt daarna de schoorsteen in waar een gaswasser (scrubber) zit. Daar lossen de stikstofverbindingen op in het sproeiwater in de vorm van salpeterzuur (HNO3). De nitraatrijke druppels vallen naar beneden en verzamelen zich in het bassin. Maar eerst wordt het gas met zes sproeiers gekoeld (quench-sectie) tot een temperatuur van 56 graden Celsius.
‘Daarna volgen twee reinigingsstappen. Eerst benevelen we het gas via 21 sproeikoppen in de spray-sectie. De tweede reinigingsstap vindt plaats in een ‘gepakt bed’, gestapeld pakkingsmateriaal met een groot oppervlak dat we nat maken waardoor er veel contact is tussen het water en het gas om nog meer NOx uit het gas te halen’, zegt Schuringa. Dankzij een druppelvanger (demister) komt het inmiddels nat geworden gas vervolgens toch relatief droog uit de schoorsteen.
Het doel is een stikstofoxidereductie van circa 80 procent te bereiken. Omgerekend naar de totale stikstofoxide-uitstoot van Tata Steel op het terrein is dat een reductie van 30 procent. Ook zwaveloxiden (SOx) in het gas lossen deels in de waternevel op en vormen zwavelzuur (H2SO4). Om de zuurgraad van het waswater weer te verlagen wordt loog (basische oplossing in water) toegevoegd.Staand in de DeNOx-installatie boven op de druppelvanger kunnen we de 65 meter hoge schoorsteen in kijken. Foto: De Ingenieur
Fabrieksontwerp
Het Amerikaanse Elessent heeft de basic engineering van het ontwerp gedaan. Het bedrijf heeft veel ervaring met de petrochemische industrie, maar niet met de staalsector. En dan blijkt wat standaard is in de petrochemie, niet zo standaard is in de staalsector. ‘Wij hebben bijvoorbeeld niet overal bluswater beschikbaar. Een andere uitdaging is de temperatuur van het nitraatrijke water. Een biologische afvalwaterzuivering kan maximaal 30-35 graden Celsius aan. Dus ook daar moesten we iets voor bedenken’, zegt Schuringa.
Aan de vertaling van het basisontwerp naar een totaalontwerp droegen bij elkaar zo’n vijftien ingenieursbureaus bij, elk met eigen, specifieke expertise. Zo ontwierp Iv Consult de staalconstructie en Plasticon onder andere de scrubber. ‘In totaal zijn circa 25 tot 30 onderaannemers aan het werk gegaan’, zegt Schuringa, die overal bij betrokken is omdat Tata Steel dit project niet bij één aannemer heeft belegd, maar zelf als zodanig fungeert. De werkpakketten van de detailengineering zijn bij verschillende partijen neergelegd die daarin zijn gespecialiseerd. ‘Dat pakt goed uit, zien we nu, en brengt voor ons een enorme meerwaarde met zich mee, maar deze werkwijze vraagt wel veel sturing.’Een van de ozongeneratoren wordt in zijn 'kamer' gehesen. Foto: Tata Steel
Ozon maken
De benodigde ozon (O3) maakt Tata zelf uit zuurstof en elektriciteit. Om zuurstofgasmoleculen (O2) op te breken in losse zuurstofatomen die verder kunnen reageren tot ozon, is veel elektriciteit nodig. ‘Aan de hand van de elektriciteitstoevoer kunnen we bepalen wat de verhouding is, bijvoorbeeld 8 procent ozon en 92 procent zuurstof. Zo kunnen we de prestatie van de reactor optimaliseren.’
Hiervoor staan drie ozongeneratoren in een eigen ‘kamer’ naast de DeNOx-installatie om bij lekkage van ozon een compartiment te kunnen afsluiten. De energie wordt geleverd door drie power supply units, elk met een eigen trafo voor aansluiting op het hoogspanningsnet. De warmte die ze genereren wordt gekoeld met zeewater dat eerst door een mosselfilter gaat.
Meten, meten, 65 meter
De schoorsteen is 65 meter hoog. Dat maakt het mogelijk om volgens de norm op ongeveer de helft van de toren metingen aan het afgas te verrichten: de 5D plus 5D eis. ‘Je moet vijf maal de diameter hebben vóór dat meetpunt, en vijfmaal na het meetpunt. Met een diameter van 6,5 meter komen wij dus op een schoorsteenhoogte van 65 meter’, zegt Buntsma. ‘Dit is belangrijk omdat we een officiële meetlocatie willen hebben. Dat maakt de resultaten betrouwbaar en is daar straks geen discussie over.’De hele DeNOx-installatie (rechts) is 115 meter hoog en gaat volgend jaar de zes schoorstenen (links) vervangen. Foto: Tata Steel.
Extra pompen
Aan weerzijden van de DeNOx staan ook nog grote recirculatiepompen. ‘We circuleren het water in de gaswasser, totaal achthonderd kubieke meter water, zodat de afvoer van water beperkt blijft tot zo’n vijftig kuub water per uur’, zegt Buntsma. Daarnaast staan pompen voor de twee warmtewisselaars die het water moeten koelen. Alle pompen hebben een dubbelganger, ofwel zijn redundant uitgevoerd. ‘Er is altijd één van de twee in werking. Is er iets mis, dan kunnen we gelijk overschakelen. We hebben één noodpomp die de sectie waar het gas wordt gekoeld overneemt, mocht de energie in heel Nederland uitvallen. Dan schakelen we over op eigen energievoorziening en kunnen we binnen dertig minuten de hele installatie veilig afschakelen. Zo kunnen we schade door een te hoge gastemperatuur binnen de gaswasser voorkomen.’Het verbindingsstuk tussen de ontstoffings- en de DeNOx-installatie ligt nog te wachten op het terrein. Foto: De Ingenieur
Groen staal
De planning is om eind dit jaar de bouw van de hele afgasreiniging voltooid te hebben, zodat de opstart- en testfasen kunnen beginnen. Het project maakt onderdeel uit van het grote Roadmap-programma van totaal driehonderd miljoen euro, dat de milieu-impact op de omgeving moet verminderen. De pelletfabriek is een essentieel proces voor de staalproductie, ook in de toekomst voor ‘groen’ staal.
Op alle vlakken probeert het bedrijf de emissies te reduceren en in 2045 wil het klimaatneutraal werken, maar het heeft nog een lange weg te gaan. Afgelopen jaar bijvoorbeeld steeg de uitstoot van CO2 weer. Tata zegt miljarden van de regering nodig te hebben voor de verduurzaming en het Groen Staal-plan. Onderhandelingen met het kabinet daarover hebben nog niets opgeleverd.En hier moet het verbindingsstuk dan tussenkomen. Links de ontstoffingssinstallatie en rechts de DeNOx. Foto: Tata Steel
© https://deingenieur.nl/artikelen/tata-steel-bouwt-door
De regering kan die miljarden beter besteden om de financiële en geestelijk armoede in ons land te bestrijden die veroorzaakt is door de grote bedrijven.quote:Tata zegt miljarden van de regering nodig te hebben voor de verduurzaming en het Groen Staal-plan.
Moeten maar eens stoppen met de gedachte, dat de overheid een wondermiddel is, samenleving zelf is aan zet.quote:Op zondag 10 augustus 2025 21:00 schreef torentje het volgende:
[..]
De regering kan die miljarden beter besteden om de financiële en geestelijk armoede in ons land te bestrijden die veroorzaakt is door de grote bedrijven.
Iedere cent winst voor de grote bedrijven is er een teveel, want de grote bedrijven doen hun winsten toch maar oppotten.
Er komen nogal wat vluchtige koolwaterstoffen vrij bij de 'droge destillatie' van steenkool tot cokes zoals, fenolen en aromaten waarvan benzeen er 1 is naast met name tolueen. Met dit 'afval' is de chemische revolutie begonnen. Men begon hiermee naast kleurstoffen ook synthetische springstoffen te vervaardigen waaronder picrinezuur. Dit bleek een krachtig explosief te zijn. Waarna men ook tolueen begon te tri-nitreren wat een stuk lastiger is, maar uiteindelijk in meerdere stappen lukt, het welbekende TNT deed daarmee zijn intrede. Benzeen kan worden omgezet in tolueen middels de Friedel–Crafts reactie en vervolgens ingezet voor de productie van TNT.quote:Tata Steel stoot te veel giftig benzeen uit, toezichthouder weigert uitzondering
Staalfabrikant Tata Steel wil tijdelijk meer schadelijk benzeen kunnen uitstoten dan eigenlijk is toegestaan, omdat een van zijn verouderde fabrieksonderdelen in IJmuiden kampt met lekkages. De toezichthouder gaat daar niet in mee en blijft dreigen met miljoenenboetes.
Eind vorig jaar constateerde de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) dat uit beide kooksgasfabrieken van Tata Steel te veel giftige stoffen komen. De toezichthouder dreigde met miljoenenboetes als daar niet snel verandering in zou komen, en overweegt zelfs de vergunning in te trekken. Het bedrijf noemde de gebruikte metingen toen "incompleet en onjuist uitgevoerd".
Toch blijkt nu opnieuw dat de uitstoot van een schadelijke stof te hoog is bij Tata Steel, dit keer uit documenten van het bedrijf zelf. De Kooksgasfabriek 1 stoot tot twaalf keer meer benzeen uit dan toegestaan, blijkt uit een aanvraag die Tata Steel indiende bij de ODNZKG. Het bedrijf vroeg om "maatwerk" om de komende jaren meer van de kankerverwekkende stof te mogen uitstoten dan volgens de vergunning is toegestaan.
Het benzeen zit in het kooksgas, dat vrijkomt uit steenkool en normaal gesproken gebruikt wordt om de ovens van de fabriek op temperatuur te houden. Maar in de aanvraag schrijft Tata dat benzeen onverbrand uit sommige leidingen kan ontsnappen.
Jonges sluit die verliesgevende smeerboel op de mooiste locatie van Nederland nu eensquote:Op zaterdag 20 september 2025 23:35 schreef Digi2 het volgende:
Dat men het benzeen nu liever verbrand is dan ook begrijpelijk. Echter wil je deze kankerverwekkende stof niet in je milieu hebben.
quote:19 sep 2025 om 16:47
695 reactiesDelen
Staalfabrikant Tata Steel wil tijdelijk meer schadelijk benzeen kunnen uitstoten dan eigenlijk is toegestaan, omdat een van zijn verouderde fabrieksonderdelen in IJmuiden kampt met lekkages.
De toezichthouder gaat daar niet in mee en blijft dreigen met miljoenenboetes.
Eind vorig jaar constateerde de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) dat uit beide kooksgasfabrieken van Tata Steel te veel giftige stoffen komen. De toezichthouder dreigde met miljoenenboetes als daar niet snel verandering in zou komen, en overweegt zelfs de vergunning in te trekken. Het bedrijf noemde de gebruikte metingen toen "incompleet en onjuist uitgevoerd".
quote:Artikel door ANP Producties • 1u •Tata Steel moet meer geld uitgeven om CO2 te mogen uitstoten
© ANP
IJMUIDEN (ANP) - Tata Steel Nederland moet de komende jaren meer geld uitgeven om CO2 te mogen uitstoten voor de staalproductie in IJmuiden. Dit bevestigt een woordvoerder van de staalproducent na berichtgeving door Follow the Money (FTM). De kostenstijging komt volgens hem deels doordat het bedrijf in 2023 minder produceerde.
Over de hoogte van het bedrag wil de woordvoerder niets zeggen. "De hogere CO2-kosten en de maatregelen die Tata Steel heeft getroffen zijn integraal meegenomen in de businesscase." FTM meldde dinsdag op basis van een bestuursnotitie dat het gaat om 685 miljoen euro extra tot 2030.
Tata Steel Nederland moet deze kosten maken vanwege het Europese emissiehandelssysteem. Daarin moeten bedrijven betalen voor hun CO2-uitstoot of geld investeren in verduurzaming. De woordvoerder benadrukt dat Tata Steel maatregelen neemt voor minder CO2-uitstoot, door bijvoorbeeld materialen te hergebruiken. De staalproducent is een van de grootste uitstoters van CO2 in Nederland.
in 2045 kan men groen staal kopen in zweden is het planquote:Op dinsdag 23 september 2025 14:11 schreef Scjvb het volgende:
Tata Steel moet meer geld uitgeven om CO2 te mogen uitstoten
© https://www.msn.com/nl-nl(...)fb9986010b4cf9&ei=29
Trouwe volgers,
Het is natuurlijk niet waar het grote staalbedrijf thans op gehoopt had, maar het is niet anders. En geduld blijft immers ook een schone zaak, maar Tata Steel timmert reeds jaren flink aan de weg om alle vereiste verbeteringen tot stand te brengen waarmede veel verontruste omwonenden of verongelijkte critici intussen gebaat mogen zijn.![]()
De ophanden zijnde hogere kosten in kwestie voor 'resterende CO2-uitstoot' komt volgens ingewijden echter als een soort van 'stank voor dank'na alles wat TATA binnen zeven jaar gerealiseerd én gepresteerd heeft op gebied van 'schonere productie', waardoor het terugdringen van gevreesde emissies fors gestalte kreeg.
~
Scjvb
[..]
En dat is? 100% recyclaat? Alleen maar hernieuwbare energie?quote:Op dinsdag 23 september 2025 14:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
in 2045 kan men groen staal kopen in zweden is het plan
quote:AI-overzicht
Ja, als je groen staal wilt kopen, is Zweden een goede plek, aangezien daar de HYBRIT-proeffabriek (een samenwerking tussen SSAB, LKAB en Vattenfall) en grote waterstofprojecten actief zijn. Hoewel de HYBRIT-fabriek al een eerste lading groen staal heeft geproduceerd, is grootschalige productie pas vanaf 2026 voorzien, en wordt er een grote fabriek bij Boden gebouwd die rond 2030 operationeel moet zijn.
Wat is groen staal?
Groen staal is staal dat geproduceerd wordt met het gebruik van duurzame methoden en hernieuwbare energie, wat leidt tot een drastische vermindering van de CO2-uitstoot.
Wat maakt Zweden een koploper?
HYBRIT-project: In de HYBRIT-proeffabriek in Luleå wordt al staal geproduceerd met groene waterstof.
Grote investeringen: Er is een grote waterstoffabriek gepland in de regio Boden, die rond 2030 moet beginnen met de productie van miljoenen tonnen groen staal.
Voldoende hernieuwbare energie: Zweden heeft volop hernieuwbare energiebronnen, zoals wind- en waterkracht, en beschikt over veel ijzerertsmijnen dichtbij, wat de CO2-uitstoot van het transport vermindert.
Voor als er ooit oorlog uitbreekt is het handig om als land zijnde een functionerende staalindustrie te hebben, je weet maar nooit namelijk.quote:
ga wegquote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:12 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Voor als er ooit oorlog uitbreekt is het handig om als land zijnde een functionerende staalindustrie te hebben, je weet maar nooit namelijk.
Dit wordt RSV debacle nr 2. Wij kunnen niet beschikken over de benodigde hoeveelheden goedkope waterstof die nodig zijn. Concurreren met een waterstof-staal fabriek in Zweden of zuid europa is onmogelijk. Jaarlijks zullen er miljarden nodig zijn om die verliezen te dekken. Dit is de waanzin ten topquote:Op donderdag 2 oktober 2025 21:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ga weg
Staal kost in China 30 % van hier eein in een naargaande conjuntuur door de mondiale bevolkingskrimp
Die smerige fabriek staat op het duurste plekje van Nederland
er is wereldwijd veel teveel staal productie en dat met een krimpemde wereldbevolkingquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 10:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit wordt RSV debacle nr 2. Wij kunnen niet beschikken over de benodigde hoeveelheden goedkope waterstof die nodig zijn. Concurreren met een waterstof-staal fabriek in Zweden of zuid europa is onmogelijk. Jaarlijks zullen er miljarden nodig zijn om die verliezen te dekken. Dit is de waanzin ten top
Ja ze hun lobby groepen hebben hun best gedaan voor 5 miljard steun om hun smerige werk op de mooite woningbouw locatie van nederland voort te zettenquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 10:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit wordt RSV debacle nr 2. Wij kunnen niet beschikken over de benodigde hoeveelheden goedkope waterstof die nodig zijn. Concurreren met een waterstof-staal fabriek in Zweden of zuid europa is onmogelijk. Jaarlijks zullen er miljarden nodig zijn om die verliezen te dekken. Dit is de waanzin ten top
Ja dan willen wij ook steun hequote:Directie noodlijdend Tata Steel verdubbelt eigen salaris: vakbonden laaiend
Velsen- De salarissen van de directieleden van Tata Steel Nederland zijn in de afgelopen vier jaar verdubbeld, zo is gebleken uit onderzoek van het journalistieke platform Follow The Money.
Vakbonden FNV en CNV vinden dit bericht niet te rijmen met de zware bezuinigingen die de werknemers voor hun kiezen krijgen.
1 uur geleden
Omdat Tata Steel financieel in zwaar weer verkeert, hebben alle werknemers de afgelopen jaren moeten inleveren.
Er werd bezuinigd op trainingen, schoonmaak en zelfs koffie en bosjes bloemen.
De staalfabrikant leed in het boekjaar 2024-2025 een verlies van 205 miljoen euro.
Het jaar daarvoor was dat verlies zelfs 556 miljoen euro, mede veroorzaakt door langdurige stilstand van een van de twee hoogovens.
quote:Shell, BP en TotalEnergies: raffinagebedrijven verdwijnen overal als hart van industrie Europa, 'honderdduizenden banen op het spel
ROTTERDAM - Shell, BP en TotalEnergies waarschuwen met zestien andere raffinagebedrijven dat de Europese raffinagesector als 'ruggengraat van de energie- en chemiesector' dreigt te verdwijnen als Brussel de bedrijven niet verder steunt.
NEE NEE NEE NEE NEEquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:46 schreef Scjvb het volgende:
110 euro per Nederlander in Tata stoppen: ja of nee?
Beste volgers,
Dus.. wat zullen we als weldenkend NL doen?? 110 euro per trouwe belastingbetaler of meer aan TATA besteden en het liefst ook nog donaties van Tata's grootste voorstanders, of de pijp (haast letterlijk) laten uitblazen
![]()
na het uitdoven van de ovens??
![]()
Op locatie Amsterdam en Haarlem![]()
is men uiteraard voor dat eerste.
Dus laten we het proberen en inzetten op de vereiste Groene Toekomst. Want ook hier bestaat immers het vertrouwen in een succesvol voortbestaan als gevolg van reeds ophanden zijnde verduurzaming die rond 2045 voltooid zal zijn!
~
Scjvb
quote:Weer twee dwangsommen voor Tata Steel om te hoge uitstoot
Haarlem- Tata Steel riskeert een reeks nieuwe boetes voor het overtreden van milieunormen.
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft het staalbedrijf in de IJmond twee lasten onder dwangsom opgelegd, omdat een zogenoemde continugietmachine meer stof en waterstoffluoride uitstoot dan toegestaan.
22 minuten geleden
Voor waterstoffluoride is een overschrijding gemeten van 69 keer de norm, meldt de omgevingsdienst.
Die voegt eraan toe dat de stof schadelijk is voor het milieu, maar „naar verwachting” niet voor de gezondheid van omwonenden.
Mensen die worden blootgesteld aan te veel stof, kunnen daar wel gezondheidsklachten aan overhouden.
Heb jij als weldenkend mens het rare idee dat het bij 110 euro per nederlander zal blijven om in deze zwaar verlies draaiende tent te stoppen ??quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:46 schreef Scjvb het volgende:
110 euro per Nederlander in Tata stoppen: ja of nee?
Beste volgers,
Dus.. wat zullen we als weldenkend NL doen??
110 euro per trouwe belastingbetaler of meer aan TATA besteden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |