abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218351402
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 10:57 schreef Adames het volgende:

[..]
Ik stem geen VVD nee. Ik ben tamelijk links. Maar niet populistisch door overal gratis geld te beloven.
Dus mensen moeten wel zelfredzaam zijn? Geen sociale of collectieve voorzieningen?

Je weet toch dat "onbetaalbaar" een ander woord is voor: "te weinig winstmaximalisatie"? Het levert de mensen die het niet nodig hebben te weinig op. Maar zelf denken ze er wel recht op te hebben en dat is de meerderheid van de bevolking tegenwoordig met ze eens.
pi_218351446
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 11:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
De basis AOW is 50% van het minimumloon , je gaat toch een hond ook niet zijn vreetbak afpakken?

50% van het minimumloon is LAGER dan bijstand he
als je geen afgelost eigen huis hebt , dan is het soep en eieren en brood eten en niet roken en drinken, of naar de voedselbank en dat is het

een afgelost eigen huis is essentieel , veel belangrijker dan een vage pensioenpot van pensioenfondsen die zelfstandig willen worden net als woningbouwverenigingen

Heb je wel recht op arbeidskorting? Want die hebben ze ingevoerd om de werkloosheidsuitkeringen verder af te romen. Want anders kan 50% niet meer zijn dan 70%.
  maandag 28 juli 2025 @ 12:17:47 #103
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218351482
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Heb je wel recht op arbeidskorting? Want die hebben ze ingevoerd om de werkloosheidsuitkeringen verder af te romen. Want anders kan 50% niet meer zijn dan 70%.
Ik ben er voor om de eerste 25.000 euro inkomen belastingvrij te maken , daarboven 25%
zodat het toeslagen circus wat kan minderen
Om dit te betalen kan alvast de HRA afgeschaft, dat lijkt me zinvoller dan het inkomen van AOW ers af te pakken

Dat levert al 9 miljard euro op ,

quote:
AI-overzicht
Het voorstel om de hypotheekrenteaftrek (HRA) af te schaffen is een maatregel die kan worden overwogen om de overheidsfinanciën te verbeteren.
Het afschaffen van de HRA zou naar schatting 9 miljard euro kunnen opleveren.
Dit geld kan dan gebruikt worden om andere uitgaven te financieren of om de staatsschuld te verminderen.
Het is een complexe discussie, met zowel voor- als tegenstanders van het afschaffen van de HRA.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218351497
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik ben er voor om de eerste 25.000 euro inkomen belastingvrij te maken , daarboven 25%
Om dit te betalen kan alvast de HRA afgeschaft

Dat levert al 9 miljard euro op
Cool, maar dan moet je wel een inkomen hebben.
  maandag 28 juli 2025 @ 12:20:29 #105
323876 michaelmoore
pi_218351503
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:19 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Cool, maar dan moet je wel een inkomen hebben.
iedereen heeft een inkomen in Nederland, ook jij
Ik pleit er voor om bijstand , minimumloon en AOW te handhaven zoals nu is , we willen geen Aziatisch of Russische toestanden met superrijken en straatarme daklozen

Teveel werknemers zitten thuis , vanwege thuiswerken of men krijgt toch toeslagen en HRA , dus werken loont absoluut niet

Voor 2030 moet toch de HRA afgeschaft zijn want dan is het HRA circus niet meer te controleren vanwege de 30 jaar termijn
https://www.ad.nl/politie(...)30-miljard~a2884ae4/

quote:
Advies: schrap ondoelmatige belastingvoordelen zoals hypotheekrenteaftrek en bespaar 30 miljard

De Algemene Rekenkamer adviseert partijen die nu bezig zijn met hun verkiezingsprogramma's om 30 miljard euro aan belastingvoordelen te schrappen voor nieuw beleid.
Zo kan het mes in de hypotheekrenteaftrek en het lage btw-tarief.

Jan Hoedeman, Hans van Soest 03-07-25, 06:00 Laatste update: 03-07-25, 09:09
303 reacties
In een brief drukt Rekenkamer-president Pieter Duisenberg partijen op het hart om in hun verkiezingsprogramma's geen onhaalbare beloftes te doen aan de kiezers. ,,
Mensen in het land snakken naar resultaten en niet naar loze beloftes'', zegt Duisenberg.

Hij ziet dat het vertrouwen in de politiek daalt.
Het zou helpen wanneer partijen in hun verkiezingsprogramma's beter aangeven hoe zij hun ideeën denken te kunnen betalen en uitvoeren.
Nu blijkt vaak dat beloftes na de verkiezingen spaak lopen, doordat er bijvoorbeeld onvoldoende mensen zijn om het werk uit te voeren of omdat er geen geld voor is.

Bespaar 30 miljard
In de brief wijst de Rekenkamer fijntjes op zo'n 30 miljard euro die kan worden bespaard op allerlei belastingvoordelen voor burgers en bedrijven.
Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat veel van die regelingen 'ondoelmatig' zijn.

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2025 13:42:49 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218351531
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 10:57 schreef Adames het volgende:

[..]
Ik stem geen VVD nee. Ik ben tamelijk links. Maar niet populistisch door overal gratis geld te beloven.
Zie jij dan niet dat alles gratis moet? Zodat het welzijn van ieder mens 100% of meer zou worden? Want tegenwoordig is namelijk slechts het welzijn van de krachtpatsers 100% of meer.
pi_218351590
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Ik pleit er ook voor om bijstand en minimumloon en ook AOW te handhaven en hier af te blijven met de gore tengels
Teveel werknemers zitten thuis , vanwege thuiswerken of men krijgt toch toeslagen en HRA , dus werken loont absoluut niet
[..]

Ja, 1230 Euro per maand. Waarover ik geen belasting betaal. Zonder toeslagen maar met minder belasting ga ik er een paar honderd Euro op achteruit.
pi_218351608
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:22 schreef torentje het volgende:

[..]
Zie jij dan niet dat alles gratis moet? Zodat het welzijn van ieder mens 100% of meer zou worden? Want tegenwoordig is namelijk slechts het welzijn van de krachtpatsers 100% of meer.
Gratis gaat niet meer. Het is nu allemaal een kwestie van herverdelen. Geld gebruiken we als ons scorebord. Hoe meer je hebt, hoe succesvoller je bent. Daarom zijn rijke mensen ook zo tegen die herverdeling.
pi_218351819
quote:

[..]
Ik pleit er voor om bijstand , minimumloon en AOW te handhaven en hier af te blijven met de gore tengels

[..]

HRA afschaffen. Geweldig ook voor rmij want het kleine deel hyptheek aan1,1% voor 30 jaar aflossingsvrij overleef ik niet eens en mbt HRA heb ik ook makkelijk lullen schaf maar af. . Heb gelukkig die laaste 75.000 aflossingsvrij gezet toen ik iets hoorde van box 3 mbt overwaarde voor 30 jaar. Dat overleef ik niet eens.
Typisch dat juist mensen roepen om die HRA af te schaffen die daar zelf jaren van hebben kunnen profiteren. Je zult als jongere meer net een huis gekocht hebben.

En de jongsrte gwenratie werkt daar ook nog netjes aan mee om ons stelsel compleert af te breken. Ondertussen klotsen schijnbaar de miljarden door de EU.
  maandag 28 juli 2025 @ 12:55:50 #110
323876 michaelmoore
pi_218351832
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:54 schreef Cherni het volgende:

. Geweldig ook, voor mij, want het kleine deel hypotheek aan 1,1% voor 30 jaar aflossingsvrij overleef ik niet eens en mbt HRA heb ik ook makkelijk lulle maar af. . Hezet toen ik iets hoorde van box 3 mbt o
Geweldig ook voor mij, mijn tante heeft een visvergunning, ik hga e rok wwant ik kan goed vissen en ik koop dan ergen aas ik 30 jaar , in box 2 en ik weet een goed plekkie, die ik heb ge, ikke dus

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2025 13:09:52 ]
pi_218351903
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Om dit te betalen kan alvast de HRA afgeschaft, dat lijkt me zinvoller dan het inkomen van AOW ers af te pakken

Dat levert al 9 miljard euro op ,
[..]

Was de verkeerde quote. Maar bij deze.het afschaffen van de HRA.
pi_218352478
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:30 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Gratis gaat niet meer. Het is nu allemaal een kwestie van herverdelen. Geld gebruiken we als ons scorebord. Hoe meer je hebt, hoe succesvoller je bent. Daarom zijn rijke mensen ook zo tegen die herverdeling.
De rijke mensen doen ook nog eens hun inkomsten oppotten zodat de lokale economieën te weinig royale klanten krijgen.
  maandag 28 juli 2025 @ 14:22:55 #113
323876 michaelmoore
pi_218352634
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De AOW Ponzi scheme was ook zonder open grenzen gecrashed, mogelijk wat later, maar van uitstel volgt nog geen afstel :P
niks gecrashed , laten we de afdracht aan de pensioen maffia eerst maar eens halveren en dan zien wel wel of we daar de AOW pot wat mee gaan vullen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2025 16:50:41 ]
pi_218352688
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 14:03 schreef torentje het volgende:

[..]
De rijke mensen doen ook nog eens hun inkomsten oppotten zodat de lokale economieën te weinig royale klanten krijgen.
Ja, trickle-down. Wij profiteren er van als ze dat geld weer uitgeven, maar in de praktijk doen ze dat niet of nauwelijks. Hun score (rijkdom) moet steeds een groter getal worden. En dat doen ze door het aan de onderkant weg te halen. Kapitalisme in een notendop.

Dat is ook herverdeling, maar daar worden de meeste mensen armer van.
pi_218353045
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 14:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, trickle-down. Wij profiteren er van als ze dat geld weer uitgeven, maar in de praktijk doen ze dat niet of nauwelijks. Hun score (rijkdom) moet steeds een groter getal worden. En dat doen ze door het aan de onderkant weg te halen. Kapitalisme in een notendop.

Dat is ook herverdeling, maar daar worden de meeste mensen armer van.
Toch zijn er nog een aantal jongere mensen die begrip willen kweken voor die rijke monsters.
pi_218353105
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:04 schreef torentje het volgende:

[..]
Toch zijn er nog een aantal jongere mensen die begrip willen kweken voor die rijke monsters.
Ze zijn er nog wel, maar de meeste mensen hebben op school en van de media geleerd dat het alleen om jouzelf gaat en dat anderen ook maar voor zichzelf moeten zorgen.
pi_218353125
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik hga e rok wwant ik kan goed vissen en ik koop dan ergen aas ik 30 jaar , in box 2 en ik weet een goed plekkie, die ik heb ge, ikke dus

Wat?

Blijf van die fles af.
pi_218353183
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ze zijn er nog wel, maar de meeste mensen hebben op school en van de media geleerd dat het alleen om jouzelf gaat en dat anderen ook maar voor zichzelf moeten zorgen.
Leuk deze frame, maar als we op deze manier doorgaan moeten we ons als samenleving diep in de schulden steken om de AOW te kunnen betalen om vervolgens de schuld af te wentelen op de huidige jongeren. Die moeten daarna maar voor zichzelf zorgen.
  maandag 28 juli 2025 @ 17:11:45 #119
323876 michaelmoore
pi_218353934
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:27 schreef Adames het volgende:

[..]
Leuk deze frame, maar als we op deze manier doorgaan moeten we ons als samenleving diep in de schulden steken om de AOW te kunnen betalen om vervolgens de schuld af te wentelen op de huidige jongeren. Die moeten daarna maar voor zichzelf zorgen.
laten we nu eerst de premie van de pensioenfondsen maar eens halveren naar 15%, dan kan de AOW premie wat omhoog van 17,9% naar 20% dan gaan we er inderdaad allemaal op vooruit

Het vroegere doel van 70% van het laatst verdiend loon als pensioenverplichting, bestaat niet meer,
Het eindresultaat daar gaat een uitkering mee bepaald worden tot de sterfdatum
Dat is een eenvoudige berekening
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:49 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, de DNB is toezichthouder over de dekkingsgraad. Die dekkingsgraad is van vele zaken afhankelijk, zoals o.a. gemiddelde levensverwachting en rendementen op vermogen. Afhankelijk van deze dekkingsgraad kunnen pensioenfondsen een aanwijzing krijgen om hun zaken op orde te krijgen indien noodzakelijk. Dat kan tot een hogere premie leiden.
Ook bij de pensioentransitie speelt de dekkingsgraad geen rol meer
quote:
AI-overzicht
Inderdaad, als er geen einddoel is voor een pensioenfonds, dan is er ook geen sprake van een dekkingsgraad.

De dekkingsgraad is een percentage dat aangeeft in welke mate een pensioenfonds in staat is om aan toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen.

Dit percentage wordt berekend door de bezittingen van het fonds te delen door de verplichtingen.
Er is geen uitkering verplichting meer
Als er geen einddoel is, dan is er geen referentiepunt om te bepalen of de bezittingen voldoende zijn om de verplichtingen te dekken, en dus is er ook geen dekkingsgraad.
https://apg.nl/publicatie(...)elsel-nodig-geweest/
quote:
Risicohouding generaties
Het vernieuwde stelsel lost deze problemen grotendeels op.
Daarin speelt de dekkingsgraad namelijk geen rol meer.
Financiële resultaten kunnen hierdoor sneller worden door vertaald in de persoonlijke pensioenvermogens en pensioenuitkeringen van deelnemers.
In het vernieuwde stelsel kunnen meevallers hierdoor eerder worden uitgedeeld en komen er tegelijkertijd effectieve instrumenten om stabiele pensioenuitkeringen te realiseren.

Er wordt dus niet meer één en hetzelfde beleggingsbeleid voor alle deelnemers gehanteerd, zoals in het oude stelsel."

De pensioenverplichting bestaat niet meer

De dekkingsgraad is de verhouding tussen het geld dat een pensioenfonds in kas heeft en (de marktwaarde van) alle toegezegde huidige en toekomstige pensioenen, ook wel de verplichtingen genoemd.

[ Bericht 16% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2025 21:46:01 ]
pi_218354092
quote:

[..]

[..]

Wonderlijke redenering. Je wilt af van thuiswerken zodat het grote voordeel…meer files en drukker OV is.

En dat werken niet loont is een gevolg van thuiswerken?

Voordat je zegt: nee zo bedoel ik het niet, wellicht moet je wat beter formuleren.

Het regent, DUS ik word nat

Teveel werknemers zitten thuis DUS werken loont niet.
:?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  maandag 28 juli 2025 @ 17:43:22 #121
323876 michaelmoore
pi_218354207
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:31 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wonderlijke redenering. Je wilt af van thuiswerken zodat het grote voordeel…meer files en drukker OV is.
Voordat je zegt: nee zo bedoel ik het niet, wellicht moet je wat beter formuleren.
loont onvoldoende , ok
je hebt gelijk

quote:
Teveel werknemers zitten thuis, men krijgt toch toeslagen en HRA , werken loont niet genoeg
zo beter ??

ik hoor te vaak, ook van mijn kinderen, we werken allebei 3 dagen , meer werken loont niet
daarnaast zit men thuis ook prettig en betaald , ( niets te doen)
Ze zijn altijd thuis :W :Y :{

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 28-07-2025 18:40:09 ]
pi_218354320
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:27 schreef Adames het volgende:

[..]
Je bedoelt, stoppen met de belastingen voor bedrijven en rijken te blijven verlagen en de consumenten daar voor te laten betalen is geen optie? De consumenten hebben nog veel te veel geld?
pi_218354396
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:31 schreef kalinhos het volgende:

[..]

We leven al in een maatschappij waarin de meeste baantjes knusse onzinbaantjes zijn geworden. We houden de mensen aan het werk, omdat we vinden dat ze moeten werken en werken moet lonen. Maar, we kopen toch al bijna alles wat we verbruiken in het buitenland. Onze meest productieve bevolkingsgroep zijn de boeren en dat is minder dan 2% van het totaal.

We leven in een kapitalistische samenleving, wat twee dingen betekent: geld moet rollen en meer geld is beter. Maar daar staat tegenover, dat mensen niet meer gelukkiger worden als ze meer dan ongeveer twee keer het gemiddelde hebben. Alles daarboven is puur om te pochen, dat je de beste bent. Maar dat gaat wel te koste van het geluk van de mensen aan de onderkant. Want dat geld moet ergens vandaan komen.

Dus, als we de belasting op inkomen en bezit boven twee keer modaal nu flink verhogen, dan kunnen we iedereen een basisinkomen geven. Dan blijft het geld rollen en is het tegelijkertijd een stuk indrukwekkender als het je lukt om heel rijk te worden.

En door het geld vaker uit te geven, groeit onze economie. Win / win! ^O^
pi_218354992
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
We leven al in een maatschappij waarin de meeste baantjes knusse onzinbaantjes zijn geworden. We houden de mensen aan het werk, omdat we vinden dat ze moeten werken en werken moet lonen. Maar, we kopen toch al bijna alles wat we verbruiken in het buitenland. Onze meest productieve bevolkingsgroep zijn de boeren en dat is minder dan 2% van het totaal.

We leven in een kapitalistische samenleving, wat twee dingen betekent: geld moet rollen en meer geld is beter. Maar daar staat tegenover, dat mensen niet meer gelukkiger worden als ze meer dan ongeveer twee keer het gemiddelde hebben. Alles daarboven is puur om te pochen, dat je de beste bent. Maar dat gaat wel te koste van het geluk van de mensen aan de onderkant. Want dat geld moet ergens vandaan komen.

Dus, als we de belasting op inkomen en bezit boven twee keer modaal nu flink verhogen, dan kunnen we iedereen een basisinkomen geven. Dan blijft het geld rollen en is het tegelijkertijd een stuk indrukwekkender als het je lukt om heel rijk te worden.

En door het geld vaker uit te geven, groeit onze economie. Win / win! ^O^
Welk knus onzinbaantje heb jij?
pi_218355014
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 19:25 schreef Adames het volgende:

[..]
Welk knus onzinbaantje heb jij?
Ik ben meestal software ontwikkelaar, maar tegenwoordig zit ik steeds vaker werkloos thuis.
pi_218355421
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 12:22 schreef torentje het volgende:

[..]
Niet alleen dat, werken moet daarnaast strafbaar worden gesteld, mensen worden er ziek en hebzuchtig van. De milieuvervuiling die het veroorzaakt en het oppervlaktegebruik dat de werkplaatsen innemen is buitengewoon ergerlijk :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 28 juli 2025 @ 20:02:51 #127
323876 michaelmoore
pi_218355536
quote:
7s.gif Op maandag 28 juli 2025 10:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Als je de pensioenpremie verlaagt bouwen jongere generaties minder pensioen op en zullen zij niet meer eens in staat zijn om een kop soep te kopen.
nee dat is juist niet waar
Men krijgt de kans om naast het fonds , zelf ook aan pensioensparen te doen bij de Giro of ING met de andere 15%
Of het eigen huis aflossen, dat is ook pensioen
https://www.degiro.nl/blog/zelf-pensioen-beleggen

=====================================
Waar het nu om gaat is dat de AOW premie 17,9% is tot de maximum premie grens, die premie MOET omhoog !
Hoe doen we dat op een voordelige manier ?
quote:
De AOW-premie is in 2025 17,9% van uw inkomen.
Hoe hoger uw inkomen, hoe meer premie u betaalt.
Afhankelijk van uw inkomen is dit bedrag in 2025 minimaal ¤ 566 en maximaal ¤ 5.664.
De pensioenpremie varieert van 25,2 tot 29% , al naar gelang de hoge pensioenheren 80 jaar geleden dachten nodig te hebben om een pensioen te realiseren van 70% van het laatst genoten salaris, incl basis AOW

Nu is dat niet meer zo, na de pensioentransitie , krijg je het totale saldo van pensioendatum tot de gemiddelde sterfdatum , minus uitvoeringskosten, per maand uitgekeerd
Net als andere pensioenuitvoerders als banken en verzekeraars doen, heel simpel dus
https://www.degiro.nl/pensioenrekening

Dus die pensioenpremie die kan heel goed omlaag naar 15% , dat mag de overheid nu aangeven, dan kan de AOW premie iets omhoog naar zeg 20% , per saldo krijgt de werknemer dan een 3 a 5% meer netto salaris

Daarnaast kan de werknemer dan zelf nog 15% bruto pensioensparen bij de Giro of ING , omdat het maximum uitgesteld loon sparen nu 30% is
-----------------------------------------------------------------
OK wat vinden we van dat plan?
(positief is dat de schatkist er ook een paar miljard mee opschiet)
(daarnaast dalen de loonkosten voor de werkgever met +- 8 %)

[ Bericht 67% gewijzigd door michaelmoore op 31-07-2025 16:44:02 ]
  maandag 28 juli 2025 @ 20:06:28 #128
323876 michaelmoore
pi_218355638
De pensioenfondsen hebben al iets nieuws verzonnen voor straks als de rekenrente verdwijnt en er een jaarlijks rendement op tafel moet komen voor de pensioenspaarders

Het Projectierendement
Nou ik ben benieuwd of dat nog een relatie met een normaal beursrendement heeft zoals de Giro en ING dat kennen
Het klinkt weer erg vaag

De pensioenfondsen zitten er vast niet mee om met straks een negatief projectierendement voor de dag te komen terwijl ING een rendement van 5% op de pensioensaldi heeft
Ben benieuwd of je uberhaupt een saldo van je pensioen rekening te zien zal krijgen, wat bij commerciële pensioenuitvoerders toch normaal is en bij je salaris rekening ook
Ik heb al 6 jaar geen saldo meer gezien op mijn ABP pensioenspaarrekening, ook geen rendement
quote:
Dit projectierendement zal per pensioenfonds verschillend zijn, omdat het gebaseerd zal zijn op de specifieke beleggingsstrategie en verwachtingen van elk fonds.
Pensioenfondsen moeten zelf bepalen hoe ze het projectierendement vaststellen en dit verantwoorden.
Dit klinkt weer erg onheilspellend

quote:
AI-overzicht
Na de pensioentransitie zal de rekenrente zoals we die nu kennen, verdwijnen.
In het nieuwe pensioenstelsel wordt de rekenrente vervangen door een projectierendement, dat per fonds zal worden vastgesteld.
Dit betekent dat de manier waarop pensioenfondsen de waarde van toekomstige pensioenuitkeringen bepalen, zal veranderen.
Hier is een uitleg over de rekenrente en wat er verandert na de pensioentransitie:
Wat is rekenrente?
De rekenrente is een percentage dat pensioenfondsen gebruiken om te bepalen hoeveel geld ze nu moeten reserveren om in de toekomst alle pensioenen te kunnen uitbetalen.

Het is een belangrijke factor bij het bepalen van de dekkingsgraad van een fonds en kan invloed hebben op de hoogte van de pensioenuitkeringen.

Momenteel wordt de rekenrente vastgesteld door De Nederlandsche Bank (DNB).
Wat verandert er na de pensioentransitie?

De traditionele rekenrente zal worden vervangen door een projectierendement.

Dit projectierendement zal per pensioenfonds verschillend zijn, omdat het gebaseerd zal zijn op de specifieke beleggingsstrategie en verwachtingen van elk fonds.

Er is geen centrale partij meer die de rekenrente vaststelt.
Pensioenfondsen moeten zelf bepalen hoe ze het projectierendement vaststellen en dit verantwoorden.

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2025 14:27:16 ]
  dinsdag 29 juli 2025 @ 11:21:31 #129
323876 michaelmoore
pi_218360819
https://www.msn.com/nl-nl(...)79a1a049eba7e0&ei=15

Annemarie van Gaal wil het uitbetalen van AOW aan Nederlanders in het buitenland per direct stoppen,
https://www.telegraaf.nl/(...)de-aow/80447176.html
Dan kan er dus niemand meer emigreren na de pensioendatum , _O-

Ik vrees dat een rechter korte metten maakt met deze brainfart,
Woonachtig in geweest Nederland , AOW premie betaald in Nederland, en toch geen recht op AOW ?????? 8)7 -O-

quote:
Afschaffen van AOW uitkeren in het buitenland?
Als het aan Annemarie van Gaal ligt: per direct
Volgens ondernemer en columnist Annemarie van Gaal is het tijd om te stoppen met het automatisch uitkeren van AOW aan Nederlanders die permanent in het buitenland wonen.
Zij stelt dat het huidige systeem onhoudbaar is en oneerlijk tegenover werkenden in Nederland.
Waarom Van Gaal vindt dat de AOW niet mee mag verhuizen
De AOW is bedoeld als basispensioen voor wie langdurig in Nederland woont en meebetaalt aan de samenleving.
Maar momenteel ontvangen ook veel Nederlanders die na hun pensioen emigreren gewoon AOW, terwijl ze geen belasting of premie meer in Nederland betalen. Van Gaal vindt dat niet kunnen.
Volgens haar:
Hoort AOW bij wonen én bijdragen in Nederland.
Wordt de solidariteit ondermijnd als mensen weggaan maar wel blijven innen.
Komt er steeds meer druk op de werkende generatie te liggen.
AOW-debat: rechtvaardig of misbruik van het systeem?
Er zijn volop meningsverschillen.
Veel mensen beschouwen de AOW als een verdiend recht, zeker als ze decennialang premie hebben betaald.
Tegelijk klinkt steeds vaker de roep om hervorming. Want als steeds meer mensen buiten Nederland wonen, maar wel het Nederlandse stelsel blijven aanspreken, raakt het evenwicht zoek.
Bovendien is de wetgeving lastig aan te passen door bestaande verdragen.
Toch groeit het maatschappelijke ongenoegen. Wie betaalt, wie profiteert en waar ligt de grens?

Wat als Nederland stopt met AOW-uitkeringen in het buitenland?
Veel gepensioneerden die alleen van AOW leven, zouden terug naar Nederland moeten voor bestaanszekerheid.
Er ontstaat onzekerheid over opgebouwde rechten.
Sommige emigratieplannen worden noodgedwongen aangepast of uitgesteld.
Tegenstanders vinden het onrechtvaardig om verworven rechten af te pakken.
Voorstanders, zoals Van Gaal, benadrukken de betaalbaarheid en het maatschappelijk draagvlak van het systeem.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-07-2025 05:05:20 ]
pi_218366981
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:21 schreef michaelmoore het volgende:

Annemarie van Gaal wil het uitbetalen van AOW aan Nederlanders in het buitenland per direct stoppen,

Woonachtig in geweest Nederland , AOW premie betaald in Nederland, en toch geen recht op AOW ?????? 8)7 -O-
[..]

Je verwacht het niet
Bekijk deze YouTube-video

_O-
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 31 juli 2025 @ 07:17:06 #131
323876 michaelmoore
pi_218375418
Vreemd dat niemand het erover heeft om de macht van de pensioenfondsen eens wat te gaan inperken, maar wel iedereen praat om de eigen AOW leeftijd te verhogen, dat is ook een soort zelfkastijding

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 31-07-2025 16:42:45 ]
  zondag 10 augustus 2025 @ 15:33:00 #132
323876 michaelmoore
pi_218469381
pensioen is een aanvulling op de AOW , dat moet het zijn , niet het hoofdbestanddeel
dus de pensioenpremie kan omlaag van gemiddeld 28% naar 15% voor alle fondsen

Dan kan AOW premie omhoog naar 20% en heeft elke werknemer de mogelijkheid om de andere 15% belastingvrij te sparen

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2025 03:27:08 ]
pi_218470713
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 11:21 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Woon sinds 2006 in buitenland en lever elk jaar 2% AOW in en krijg straks maar 50% AOW. Lijkt me redelijk, ook bijna 30 jaar gewerkt in NL maar deze waarschijnlijk rijke vrouw weet het beter
life is like a box of chocolates
  zondag 10 augustus 2025 @ 18:42:41 #134
323876 michaelmoore
pi_218470727
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 18:40 schreef hondonspain het volgende:

[..]
Woon sinds 2006 in buitenland en lever elk jaar 2% AOW in en krijg straks maar 50% AOW. Lijkt me redelijk, ook bijna 30 jaar gewerkt in NL maar deze waarschijnlijk rijke vrouw weet het beter
ze is knettergek

als we meer AOW inkomsten willen, schrap dan de afdracht aan de pensioenmaffia en verhoog de AOW afdracht
pi_218472618
De aow is nooit niet berekend dat de belasting afdracht te weinig is omdat er te veel mensen niet werken.
De aow word ook weg gegeven aan mensen die zich hier inschrijven of mogen blijven en vervolgens niks bijdrage om thuis te zitten.

Stop daar mee en je moet eens opletten hoe snel er op eens wel meer in de pot gaat komen en blijven .

Slaat nergens op dat mensen niet uit eigen land aow krijgen gratis .
  zondag 10 augustus 2025 @ 23:05:13 #136
323876 michaelmoore
pi_218472629
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 23:01 schreef suijkerbuijk het volgende:
De aow is nooit niet berekend dat de belasting afdracht te weinig is omdat er te veel mensen niet werken.
De aow word ook weg gegeven aan mensen die zich hier inschrijven of mogen blijven en vervolgens niks bijdrage om thuis te zitten.

Stop daar mee en je moet eens opletten hoe snel er op eens wel meer in de pot gaat komen en blijven .

Slaat nergens op dat mensen niet uit eigen land aow krijgen gratis .
er is EEN regel ,
simpel en eenvoudig , sta je ingeschreven met domicilie in Nederland woonachtig dan krijg je AOW opbouw 2% per jaar
Wie hier niet (meer) woont of werkt die krijgt geen AOW opbouw
Ik vind het een eerlijke en terechte regeling
quote:
Slaat nergens op dat mensen niet uit eigen land aow krijgen gratis
Mensen niet in Nederland woonachtig, krijgen geen AOW opbouw of ze Nederlander, Afghaan of Surinamer zijn, doet niet toe, heeft een buitenlander in Nederland gewerkt dan is voor hem AOW premie afgedragen, heeft dus recht op 2% AOW opbouw over dat jaar
quote:
AI-overzicht
Om 2% AOW-opbouw per jaar te krijgen, moet je 12 maanden per jaar in Nederland wonen, maar dit is niet de enige voorwaarde.
Het gaat om de periode van 50 jaar voor je AOW-leeftijd, waarbij elk jaar dat je niet in Nederland woont of werkt, leidt tot een korting van 2% op je AOW-uitkering.
Dus, voor een volledige AOW-opbouw is het nodig om 50 jaar in Nederland te wonen of te werken, of een combinatie van beide.
AOW-opbouw en verblijf in Nederland
Verzekerd voor AOW: Je bent verzekerd voor de AOW als je in Nederland woont of werkt.
2% opbouw per jaar: Voor elk jaar dat je verzekerd bent, bouw je 2% AOW op.

50 jaar voorafgaand aan AOW-leeftijd: De AOW wordt opgebouwd in de 50 jaar voordat je de AOW-leeftijd bereikt.

Korting bij afwezigheid: Woon of werk je niet in Nederland in die 50 jaar, dan wordt je AOW-uitkering gekort met 2% per jaar.
Voorbeeld: Woon je tot je 28e in het buitenland en verhuis je dan naar Nederland, dan heb je 40 jaar AOW opbouw, wat neerkomt op 80% van een volledige AOW.

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2025 09:06:07 ]
pi_218472653
Aow is toch hoger dan wajong?
  zondag 10 augustus 2025 @ 23:13:31 #138
323876 michaelmoore
pi_218472667
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 23:11 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Aow is toch hoger dan wajong?
quote:
AI-overzicht
Een Wajong-uitkering is een percentage van het minimumloon.
Voor mensen met een Wajong-uitkering die duurzaam geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben, is de uitkering 75% van het minimumloon.
Voor Wajongers die nog wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben, is de uitkering 70% van het minimumloon.
AOW is maximaal 70% van het minimumloon, gehuwden AOW is 50% van het minimumloon
pi_218472697
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 23:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[..]
AOW is maximaal 70% van het minimumloon, gehuwden AOW is 50% van het minimumloon
Haha dan mogen ze van mij de aow leeftijd nog verder verhogen
  zondag 10 augustus 2025 @ 23:18:58 #140
323876 michaelmoore
pi_218472704
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 23:18 schreef Vvdjemoeder het volgende:

[..]
Haha dan mogen ze van mij de aow leeftijd nog verder verhogen
Dan gaan mensen het prepensioen in of de WW, langer doorwerken in dienstverband dat trekt niet veel mensen ,

Met AOW nog twee dagen werken dat komt wel veel voor, omdat er dan veel minder SV premies verschuldigd is, ook zijn AOW-ers goedkoper en eenvoudig op te zeggen bij ziekte of geen werk vanwege flexwerk

Na een jaartje thuis lopen dan hebben de meeste AOW ers het wel gezien met iedere dag stukje fietsen en gaan dan wat nuttigs doen, ook om wat sociale contacten te houden

Ook maandelijks 600 euro netto extra is mooi meegenomen dan, zeker met weinig of geen pensioen

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2025 03:23:12 ]
pi_218472967
Als je met pensioen bent, lever je niks op en hoor je in de bijstand. En daar die je inkomen aanvullen tot de armoedegrens, spaart dat dus maandelijks een bedrag ter hoogte van je pensioen.

Stem VVD!
  maandag 11 augustus 2025 @ 03:07:51 #142
323876 michaelmoore
pi_218473178
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 00:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
Als je met pensioen bent, lever je niks op en hoor je in de bijstand.
En daar die je inkomen aanvullen tot de armoedegrens, spaart dat dus maandelijks een bedrag ter hoogte van je pensioen.
Stem VVD!
Dat zouden ze willen
quote:
AI-overzicht
Voor gehuwden die een bijstandsuitkering ontvangen, is het netto bedrag per maand in 2025 ¤1.955,80, exclusief vakantiegeld, aldus Metronieuws.nl.
Dit bedrag geldt voor personen tussen de 21 jaar en de AOW-leeftijd.
De vakantietoeslag bedraagt 5% van dit bedrag, wat neerkomt op ¤97,79 per maand, of ¤1.173,48 per jaar.
Overzicht van de netto bijstandsnormen voor gehuwden in 2025:
21 jaar tot AOW-leeftijd: ¤1.955,80 per maand (exclusief vakantiegeld)
Vakantietoeslag (5%): ¤97,79 per maand, of ¤1.173,48 per jaar
quote:
Netto AOW-bedragen 2025
De netto AOW-bedragen zijn wat u daadwerkelijk op uw rekening ontvangt na aftrek van loonheffing en premies. Voor 2025 kunt u als alleenstaande rekenen op een netto AOW van ongeveer ¤1.380 per maand.
Voor gehuwden of samenwonenden zal dit ongeveer ¤935 per persoon per maand zijn.
  maandag 11 augustus 2025 @ 04:06:16 #143
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_218473268
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 09:38 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat komt regelmatig voorbij: "weg met die verplichte dingen, ik investeer het zelf wel." Dan zitten we straks wel met bejaarden die in de bijstand zitten.
Degenen die het verknallen kunnen bij de supermarkt boodschappen inpakken ofzo.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 11 augustus 2025 @ 08:41:05 #144
323876 michaelmoore
pi_218473833
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 04:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Degenen die het verknallen kunnen bij de supermarkt boodschappen inpakken ofzo.
met een AOW tekort , doordat je in het buitenland gewoond hebt een aantal jaar ofzo, heb je recht op een aanvulling uit de bijstand, tenzij je zelf vermogend bent of je vriend(in) een eigen huis / goed extra pensioen heeft

in Nederland gaat niemand dood
pi_218473915
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2025 23:05 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is EEN regel ,
simpel en eenvoudig , sta je ingeschreven met domicilie in Nederland woonachtig dan krijg je AOW opbouw 2% per jaar
Wie hier niet (meer) woont of werkt die krijgt geen AOW opbouw
Ik vind het een eerlijke en terechte regeling
[..]
Mensen niet in Nederland woonachtig, krijgen geen AOW opbouw of ze Nederlander, Afghaan of Surinamer zijn doet niet toe, heeft een buitenlander in Nederland gewerkt dan is voor hem AOW premie afgedragen, heeft dus recht op 2% AOW opbouw over dat jaar
[..]

Nog een keer aangezien je niet begrijpt

Ik zeg dat mensen die binnen komen buiten Nederland die hier alleen maar voor hun geluk zitten .
Met hun handje in de uitkering dan nog steeds aow opbouwen .
Via het gratis overheids geld waar elke werkende voor betaalt .

Dat had voorkomen kunnen worden door eerst te zeggen dat ze 5 jaar moeten werken in het land voor dat ze die rechten kregen.

Nu kan elke Afrikaan , Syrië en enzz ons land binnen komen.
Asiel aanvragen en lekker thuis zitten met huis en enzz .
Waar ze ook nog familie over laten komen.

En dan vreemd vinden waarom de overheid alles moet doen kwa inkomen omdat te betalen.

Dat is geen houden aan.
En wat gaan we doen om het toch de zelfde weg in te gaan .

Dan gaan we de aow leeftijd verhogen of de aow minder uitbetaling.
  maandag 11 augustus 2025 @ 09:13:48 #146
323876 michaelmoore
pi_218473985
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 08:59 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ik zeg dat mensen die binnen komen buiten Nederland die hier alleen maar voor hun geluk zitten .

En dan vreemd vinden waarom de overheid alles moet doen kwa inkomen omdat te betalen.

Dat is geen houden aan.

Dat klopt
quote:
AI-overzicht
De staat draagt geen AOW-premie af voor een bijstandsgerechtigde.
De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een volksverzekering, en de premies hiervoor worden betaald door mensen die inkomen uit werk en woning hebben.
Een bijstandsuitkering is een sociale voorziening en geen inkomen waarvoor AOW-premie wordt afgedragen, aldus het Sociaalweb en de Belastingdienst.
Maar een Nederlander die in het buitenland woont / werkt , heeft ook geen recht op AOW opbouw hier, dus ik zie het probleem niet zo

quote:
Dat had voorkomen kunnen worden door eerst te zeggen dat ze 5 jaar moeten werken in het land voor dat ze die rechten kregen
Ik zou zeggen, begin een politieke partij die aan moslims, joden en buitenlanders (de eerste 5 jaar) het recht op AOW ontzegt

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2025 17:17:44 ]
pi_218474063
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 08:59 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Dat had voorkomen kunnen worden door eerst te zeggen dat ze 5 jaar moeten werken in het land voor dat ze die rechten kregen.

Dat is geen houden aan.

Zo te horen is de marketing van de PVV en VVD uiterst succesvol geweest!

pi_218474189
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 03:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Dat zouden ze willen
[..]
[..]

Het gaat er om dat de bijstand het aanvult, dus als jij 1000 Euro pensioen krijgt per maand, je dus 1000 Euro minder bijstand krijgt. Dan zitten we allemaal op de armoedegrens. Pas als je meer pensioen krijgt dan de bijstandsnorm hou je er per maand meer aan over. Dan krijg je dus gewoon geen bijstand.

Het is dus een maatregel om op de AOW te bezuinigen door er eerst het pensioen af te trekken. Klinkt heel rechts en is in lijn met alle andere maatregelen uit het verkiezingsprogramma van de VVD. Alhoewel ze zoiets er natuurlijk niet in zetten, dat hoor je pas nadat een mogelijk coalitieakkoord rond is.

"Daar de AOW te duur is geworden, hebben we daar op moeten bezuinigen. We hebben meteen ook alle regels vereenvoudigd."

Samen met:

"Het hoogste belastingtarief gaat iets omlaag en bedrijven hoeven nu minder loonheffing af te dragen, zodat ze meer mensen in dienst kunnen nemen."

Zoiets.
  maandag 11 augustus 2025 @ 09:38:16 #149
323876 michaelmoore
pi_218474215
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 09:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het gaat er om dat de bijstand het aanvult, dus als jij 1000 Euro pensioen krijgt per maand, je dus 1000 Euro minder bijstand krijgt. Dan zitten we allemaal op de armoedegrens. Pas als je meer pensioen krijgt dan de bijstandsnorm hou je er per maand meer aan over. Dan krijg je dus gewoon geen bijstand.

Het is dus een maatregel om op de AOW te bezuinigen door er eerst het pensioen af te trekken. Klinkt heel rechts en is in lijn met alle andere maatregelen uit het verkiezingsprogramma van de VVD. Alhoewel ze zoiets er natuurlijk niet in zetten, dat hoor je pas nadat een mogelijk coalitieakkoord rond is.

"Daar de AOW te duur is geworden, hebben we daar op moeten bezuinigen. We hebben meteen ook alle regels vereenvoudigd."

Samen met:

"Het hoogste belastingtarief gaat iets omlaag en bedrijven hoeven nu minder loonheffing af te dragen, zodat ze meer mensen in dienst kunnen nemen."

Zoiets.
Iedere Nederlander heeft recht op bijstand als ie onder het bestaansminimum zakt en geen vermogen of partner met een inkomen heeft
https://www.svb.nl/nl/aio/kijk-of-u-een-aio-aanvulling-krijgt
quote:
AI-overzicht
Ja, een Nederlander heeft in sommige gevallen recht op een bijstandsuitkering als zijn of haar AOW-uitkering onvoldoende is om van te leven.
Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als iemand niet de volledige AOW heeft opgebouwd, bijvoorbeeld door verblijf in het buitenland.

Wanneer recht op bijstand bij een te lage AOW?
Onvoldoende opgebouwde AOW:
Als de AOW-uitkering lager is dan het sociaal minimum (het bedrag dat nodig is om van te leven), bijvoorbeeld door een periode van verblijf in het buitenland, kan een aanvulling worden aangevraagd.
AIO-aanvulling:
De AIO-aanvulling is een regeling van de SVB die de AOW aanvult tot het sociaal minimum.
Andere regelingen:
Naast de AIO en bijzondere bijstand kunnen er ook andere toeslagen of regelingen zijn, zoals huurtoeslag of zorgtoeslag, die het inkomen kunnen aanvullen.
Voorwaarden voor AIO en bijstand:
AIO:
De aanvrager moet in Nederland wonen en een onvolledige AOW hebben, met onvoldoende inkomen en vermogen om van te leven, aldus de SVB.
Waar aanvragen?
AIO: De AIO-aanvulling wordt aangevraagd bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
.

[ Bericht 21% gewijzigd door michaelmoore op 11-08-2025 17:15:37 ]
pi_218475393
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 09:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zo te horen is de marketing van de PVV en VVD uiterst succesvol geweest!

[ afbeelding ]
Nee hoor.
Dat was mijn gedachten 30 jaar geleden al namelijk.
En zag toen al dat het niet houdbaar was om zo door te gaan.
Daar had ik geen pvv voor nodig.

En na de achterlijke reclame over de EU in de jaren 90 van onze overheid wist ik toen al dat het een puinzooi zal gaan worden .
(Postbus 51)

Bekijk deze YouTube-video
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')