Dus mensen moeten wel zelfredzaam zijn? Geen sociale of collectieve voorzieningen?quote:Op maandag 28 juli 2025 10:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik stem geen VVD nee. Ik ben tamelijk links. Maar niet populistisch door overal gratis geld te beloven.
Heb je wel recht op arbeidskorting? Want die hebben ze ingevoerd om de werkloosheidsuitkeringen verder af te romen. Want anders kan 50% niet meer zijn dan 70%.quote:Op maandag 28 juli 2025 11:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De basis AOW is 50% van het minimumloon , je gaat toch een hond ook niet zijn vreetbak afpakken?
50% van het minimumloon is LAGER dan bijstand he
als je geen afgelost eigen huis hebt , dan is het soep en eieren en brood eten en niet roken en drinken, of naar de voedselbank en dat is het
een afgelost eigen huis is essentieel , veel belangrijker dan een vage pensioenpot van pensioenfondsen die zelfstandig willen worden net als woningbouwverenigingen
Ik ben er voor om de eerste 25.000 euro inkomen belastingvrij te maken , daarboven 25%quote:Op maandag 28 juli 2025 12:11 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je wel recht op arbeidskorting? Want die hebben ze ingevoerd om de werkloosheidsuitkeringen verder af te romen. Want anders kan 50% niet meer zijn dan 70%.
quote:AI-overzicht
Het voorstel om de hypotheekrenteaftrek (HRA) af te schaffen is een maatregel die kan worden overwogen om de overheidsfinanciën te verbeteren.
Het afschaffen van de HRA zou naar schatting 9 miljard euro kunnen opleveren.
Dit geld kan dan gebruikt worden om andere uitgaven te financieren of om de staatsschuld te verminderen.
Het is een complexe discussie, met zowel voor- als tegenstanders van het afschaffen van de HRA.
Cool, maar dan moet je wel een inkomen hebben.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben er voor om de eerste 25.000 euro inkomen belastingvrij te maken , daarboven 25%
zodat het toeslagen circus wat kan minderen
Om dit te betalen kan alvast de HRA afgeschaft
Dat levert al 9 miljard euro op
iedereen heeft een inkomen in Nederland, ook jijquote:Op maandag 28 juli 2025 12:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Cool, maar dan moet je wel een inkomen hebben.
quote:Advies: schrap ondoelmatige belastingvoordelen zoals hypotheekrenteaftrek en bespaar 30 miljard
De Algemene Rekenkamer adviseert partijen die nu bezig zijn met hun verkiezingsprogramma's om 30 miljard euro aan belastingvoordelen te schrappen voor nieuw beleid.
Zo kan het mes in de hypotheekrenteaftrek en het lage btw-tarief.
Jan Hoedeman, Hans van Soest 03-07-25, 06:00 Laatste update: 03-07-25, 09:09
303 reacties
In een brief drukt Rekenkamer-president Pieter Duisenberg partijen op het hart om in hun verkiezingsprogramma's geen onhaalbare beloftes te doen aan de kiezers. ,,
Mensen in het land snakken naar resultaten en niet naar loze beloftes'', zegt Duisenberg.
Hij ziet dat het vertrouwen in de politiek daalt.
Het zou helpen wanneer partijen in hun verkiezingsprogramma's beter aangeven hoe zij hun ideeën denken te kunnen betalen en uitvoeren.
Nu blijkt vaak dat beloftes na de verkiezingen spaak lopen, doordat er bijvoorbeeld onvoldoende mensen zijn om het werk uit te voeren of omdat er geen geld voor is.
Bespaar 30 miljard
In de brief wijst de Rekenkamer fijntjes op zo'n 30 miljard euro die kan worden bespaard op allerlei belastingvoordelen voor burgers en bedrijven.
Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat veel van die regelingen 'ondoelmatig' zijn.
Zie jij dan niet dat alles gratis moet? Zodat het welzijn van ieder mens 100% of meer zou worden? Want tegenwoordig is namelijk slechts het welzijn van de krachtpatsers 100% of meer.quote:Op maandag 28 juli 2025 10:57 schreef Adames het volgende:
[..]
Ik stem geen VVD nee. Ik ben tamelijk links. Maar niet populistisch door overal gratis geld te beloven.
Ja, 1230 Euro per maand. Waarover ik geen belasting betaal. Zonder toeslagen maar met minder belasting ga ik er een paar honderd Euro op achteruit.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen heeft een inkomen in Nederland, ook jij
Ik pleit er ook voor om bijstand en minimumloon en ook AOW te handhaven en hier af te blijven met de gore tengels
Teveel werknemers zitten thuis , vanwege thuiswerken of men krijgt toch toeslagen en HRA , dus werken loont absoluut niet
https://www.ad.nl/politie(...)30-miljard~a2884ae4/
[..]
Gratis gaat niet meer. Het is nu allemaal een kwestie van herverdelen. Geld gebruiken we als ons scorebord. Hoe meer je hebt, hoe succesvoller je bent. Daarom zijn rijke mensen ook zo tegen die herverdeling.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:22 schreef torentje het volgende:
[..]
Zie jij dan niet dat alles gratis moet? Zodat het welzijn van ieder mens 100% of meer zou worden? Want tegenwoordig is namelijk slechts het welzijn van de krachtpatsers 100% of meer.
HRA afschaffen. Geweldig ook voor rmij want het kleine deel hyptheek aan1,1% voor 30 jaar aflossingsvrij overleef ik niet eens en mbt HRA heb ik ook makkelijk lullen schaf maar af. . Heb gelukkig die laaste 75.000 aflossingsvrij gezet toen ik iets hoorde van box 3 mbt overwaarde voor 30 jaar. Dat overleef ik niet eens.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen heeft een inkomen in Nederland, ook jij
Ik pleit er voor om bijstand , minimumloon en AOW te handhaven en hier af te blijven met de gore tengels
Teveel werknemers zitten thuis , vanwege thuiswerken of men krijgt toch toeslagen en HRA , dus werken loont absoluut niet
https://www.ad.nl/politie(...)30-miljard~a2884ae4/
[..]
Geweldig ook voor mij, mijn tante heeft een visvergunning, ik hga e rok wwant ik kan goed vissen en ik koop dan ergen aas ik 30 jaar , in box 2 en ik weet een goed plekkie, die ik heb ge, ikke dusquote:Op maandag 28 juli 2025 12:54 schreef Cherni het volgende:
. Geweldig ook, voor mij, want het kleine deel hypotheek aan 1,1% voor 30 jaar aflossingsvrij overleef ik niet eens en mbt HRA heb ik ook makkelijk lulle maar af. . Hezet toen ik iets hoorde van box 3 mbt o
Was de verkeerde quote. Maar bij deze.het afschaffen van de HRA.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik ben er voor om de eerste 25.000 euro inkomen belastingvrij te maken , daarboven 25%
zodat het toeslagen circus wat kan minderen
Om dit te betalen kan alvast de HRA afgeschaft, dat lijkt me zinvoller dan het inkomen van AOW ers af te pakken
Dat levert al 9 miljard euro op ,
[..]
De rijke mensen doen ook nog eens hun inkomsten oppotten zodat de lokale economieën te weinig royale klanten krijgen.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:30 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gratis gaat niet meer. Het is nu allemaal een kwestie van herverdelen. Geld gebruiken we als ons scorebord. Hoe meer je hebt, hoe succesvoller je bent. Daarom zijn rijke mensen ook zo tegen die herverdeling.
niks gecrashed , laten we de afdracht aan de pensioen maffia eerst maar eens halveren en dan zien wel wel of we daar de AOW pot wat mee gaan vullenquote:Op zondag 27 juli 2025 11:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De AOW Ponzi scheme was ook zonder open grenzen gecrashed, mogelijk wat later, maar van uitstel volgt nog geen afstel
Ja, trickle-down. Wij profiteren er van als ze dat geld weer uitgeven, maar in de praktijk doen ze dat niet of nauwelijks. Hun score (rijkdom) moet steeds een groter getal worden. En dat doen ze door het aan de onderkant weg te halen. Kapitalisme in een notendop.quote:Op maandag 28 juli 2025 14:03 schreef torentje het volgende:
[..]
De rijke mensen doen ook nog eens hun inkomsten oppotten zodat de lokale economieën te weinig royale klanten krijgen.
Toch zijn er nog een aantal jongere mensen die begrip willen kweken voor die rijke monsters.quote:Op maandag 28 juli 2025 14:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, trickle-down. Wij profiteren er van als ze dat geld weer uitgeven, maar in de praktijk doen ze dat niet of nauwelijks. Hun score (rijkdom) moet steeds een groter getal worden. En dat doen ze door het aan de onderkant weg te halen. Kapitalisme in een notendop.
Dat is ook herverdeling, maar daar worden de meeste mensen armer van.
Ze zijn er nog wel, maar de meeste mensen hebben op school en van de media geleerd dat het alleen om jouzelf gaat en dat anderen ook maar voor zichzelf moeten zorgen.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:04 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch zijn er nog een aantal jongere mensen die begrip willen kweken voor die rijke monsters.
Wat?quote:Op maandag 28 juli 2025 12:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik hga e rok wwant ik kan goed vissen en ik koop dan ergen aas ik 30 jaar , in box 2 en ik weet een goed plekkie, die ik heb ge, ikke dus
Leuk deze frame, maar als we op deze manier doorgaan moeten we ons als samenleving diep in de schulden steken om de AOW te kunnen betalen om vervolgens de schuld af te wentelen op de huidige jongeren. Die moeten daarna maar voor zichzelf zorgen.quote:Op maandag 28 juli 2025 15:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze zijn er nog wel, maar de meeste mensen hebben op school en van de media geleerd dat het alleen om jouzelf gaat en dat anderen ook maar voor zichzelf moeten zorgen.
laten we nu eerst de premie van de pensioenfondsen maar eens halveren naar 15%, dan kan de AOW premie wat omhoog van 17,9% naar 20% dan gaan we er inderdaad allemaal op vooruitquote:Op maandag 28 juli 2025 15:27 schreef Adames het volgende:
[..]
Leuk deze frame, maar als we op deze manier doorgaan moeten we ons als samenleving diep in de schulden steken om de AOW te kunnen betalen om vervolgens de schuld af te wentelen op de huidige jongeren. Die moeten daarna maar voor zichzelf zorgen.
Ook bij de pensioentransitie speelt de dekkingsgraad geen rol meerquote:Op zondag 27 juli 2025 10:49 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Nee, de DNB is toezichthouder over de dekkingsgraad. Die dekkingsgraad is van vele zaken afhankelijk, zoals o.a. gemiddelde levensverwachting en rendementen op vermogen. Afhankelijk van deze dekkingsgraad kunnen pensioenfondsen een aanwijzing krijgen om hun zaken op orde te krijgen indien noodzakelijk. Dat kan tot een hogere premie leiden.
https://apg.nl/publicatie(...)elsel-nodig-geweest/quote:AI-overzicht
Inderdaad, als er geen einddoel is voor een pensioenfonds, dan is er ook geen sprake van een dekkingsgraad.
De dekkingsgraad is een percentage dat aangeeft in welke mate een pensioenfonds in staat is om aan toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen.
Dit percentage wordt berekend door de bezittingen van het fonds te delen door de verplichtingen.
Er is geen uitkering verplichting meer
Als er geen einddoel is, dan is er geen referentiepunt om te bepalen of de bezittingen voldoende zijn om de verplichtingen te dekken, en dus is er ook geen dekkingsgraad.
quote:Risicohouding generaties
Het vernieuwde stelsel lost deze problemen grotendeels op.
Daarin speelt de dekkingsgraad namelijk geen rol meer.
Financiële resultaten kunnen hierdoor sneller worden door vertaald in de persoonlijke pensioenvermogens en pensioenuitkeringen van deelnemers.
In het vernieuwde stelsel kunnen meevallers hierdoor eerder worden uitgedeeld en komen er tegelijkertijd effectieve instrumenten om stabiele pensioenuitkeringen te realiseren.
Er wordt dus niet meer één en hetzelfde beleggingsbeleid voor alle deelnemers gehanteerd, zoals in het oude stelsel."
De pensioenverplichting bestaat niet meer
De dekkingsgraad is de verhouding tussen het geld dat een pensioenfonds in kas heeft en (de marktwaarde van) alle toegezegde huidige en toekomstige pensioenen, ook wel de verplichtingen genoemd.
Wonderlijke redenering. Je wilt af van thuiswerken zodat het grote voordeel…meer files en drukker OV is.quote:Op maandag 28 juli 2025 12:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
loont onvoldoende , okquote:Op maandag 28 juli 2025 17:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Wonderlijke redenering. Je wilt af van thuiswerken zodat het grote voordeel…meer files en drukker OV is.
En dat werken niet loont is een gevolg van thuiswerken?
Voordat je zegt: nee zo bedoel ik het niet, wellicht moet je wat beter formuleren.
Het regent, DUS ik word nat
Teveel werknemers zitten thuis DUS werken loont niet.
![]()
zo beter ??quote:Teveel werknemers zitten thuis, men krijgt toch toeslagen en HRA , werken loont niet genoeg
Je bedoelt, stoppen met de belastingen voor bedrijven en rijken te blijven verlagen en de consumenten daar voor te laten betalen is geen optie? De consumenten hebben nog veel te veel geld?quote:Op maandag 28 juli 2025 15:27 schreef Adames het volgende:
[..]
Leuk deze frame, maar als we op deze manier doorgaan moeten we ons als samenleving diep in de schulden steken om de AOW te kunnen betalen om vervolgens de schuld af te wentelen op de huidige jongeren. Die moeten daarna maar voor zichzelf zorgen.
We leven al in een maatschappij waarin de meeste baantjes knusse onzinbaantjes zijn geworden. We houden de mensen aan het werk, omdat we vinden dat ze moeten werken en werken moet lonen. Maar, we kopen toch al bijna alles wat we verbruiken in het buitenland. Onze meest productieve bevolkingsgroep zijn de boeren en dat is minder dan 2% van het totaal.quote:Op maandag 28 juli 2025 17:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Wonderlijke redenering. Je wilt af van thuiswerken zodat het grote voordeel…meer files en drukker OV is.
En dat werken niet loont is een gevolg van thuiswerken?
Voordat je zegt: nee zo bedoel ik het niet, wellicht moet je wat beter formuleren.
Het regent, DUS ik word nat
Teveel werknemers zitten thuis DUS werken loont niet.
![]()
Welk knus onzinbaantje heb jij?quote:Op maandag 28 juli 2025 18:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
We leven al in een maatschappij waarin de meeste baantjes knusse onzinbaantjes zijn geworden. We houden de mensen aan het werk, omdat we vinden dat ze moeten werken en werken moet lonen. Maar, we kopen toch al bijna alles wat we verbruiken in het buitenland. Onze meest productieve bevolkingsgroep zijn de boeren en dat is minder dan 2% van het totaal.
We leven in een kapitalistische samenleving, wat twee dingen betekent: geld moet rollen en meer geld is beter. Maar daar staat tegenover, dat mensen niet meer gelukkiger worden als ze meer dan ongeveer twee keer het gemiddelde hebben. Alles daarboven is puur om te pochen, dat je de beste bent. Maar dat gaat wel te koste van het geluk van de mensen aan de onderkant. Want dat geld moet ergens vandaan komen.
Dus, als we de belasting op inkomen en bezit boven twee keer modaal nu flink verhogen, dan kunnen we iedereen een basisinkomen geven. Dan blijft het geld rollen en is het tegelijkertijd een stuk indrukwekkender als het je lukt om heel rijk te worden.
En door het geld vaker uit te geven, groeit onze economie. Win / win!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |