dat weet ik nietquote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:22 schreef the-eye het volgende:
[..]
Maarre....... toch niet als je expartner overleden is, lijkt me? Als je nog getrouwd zou zijn zou je namelijk op dat moment ook weer je pensioen voor jezelf hebben
quote:AI-overzicht
Bij een scheiding zijn er verschillende manieren om pensioen te verdelen.
De standaard is verevening, waarbij beide partners recht hebben op de helft van het tijdens het huwelijk opgebouwde ouderdomspensioen.
Er zijn echter ook andere opties, zoals conversie, waarbij het pensioen wordt omgezet in een eigen pensioenaanspraak, of een afwijkende verdeling die in het scheidingsconvenant wordt vastgelegd.
Klopt, de meeste ouderen schuiven de problemen door naar de jongere generaties, zodat de jongere generaties veel werk te verzetten hebben.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:48 schreef Fer het volgende:
Ik zie het alweer de (post-)boomers gaan met de hakken in het zand.
De jonge generatie zal moet zwoegen voor de AOW afdracht en zodat hun werkgever genoeg dividend aan de pensioenfonds kan uitkeren.
Dit slaat als kut op Dirkquote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:57 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
"Ja we weten wel dat u al 40 naar bij ons verzekerd bent hoor, maar de schade aan uw en de auto van de tegenpartij moet u zelf maar betalen. U heeft genoeg tijd gehad om uzelf voor te bereiden"
Of men geeft iedereen alle tot heden betaalde premie terug en iedereen regelt zelf zijn pensioen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:48 schreef Fer het volgende:
De jonge generatie zal moet zwoegen voor de AOW afdracht en zodat hun werkgever genoeg dividend aan de pensioenfonds kan uitkeren.
Er is geen AOW pot. Alleen een regeling dat de werkenden een bijdrage leveren aan de ouderen met de verwachting dat ze dit jaren later ook terug krijgen. Die verhouding is al een paar decennia scheef waardoor er ook geld buiten de AOW premie moet komen om dit recht te trekken en die verhouding wordt nu alleen maar schever waardoor er nog meer algemene middelen naar de AOW gaan.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:14 schreef Niz het volgende:
Wat betreft het bijleggen van geld uit de algemene middelen, bedoelt men waarschijnlijk niet de gewone AOW maar het betalen van geld aan inwoners "boven de AOW/leeftijd"?
Wie altijd gewerkt heeft en de volle AOW premie heeft betaald en daarnaast premie heeft betaald voor een aanvullend (werknemers)pensioen, betaalt ná AOW toch gewoon weer veel belasting?
Stel 20.00o bruto inkomsten AOW en 20.000 bruto werknemerspensioen. Dan ontvang je 20.000 AOW als alleenstaande en je betaalt per omgaande plm. 11.000 euro belasting.
Netto-netto dus plm. 9000 euro AOW per jaar uit de AOW pot nodig.
Stel gemiddeld 14 jaar AOW ná je 67e jaar, dat is netto 14 x 9.000 = 126.000 netto.
En als je dat geld uitgeeft betaal je gewoon weer btw e.d.
En die pot heb je 49 jaar lang gevuld. Als je (door fulltime werken en/of hoog inkomen) de volle premie moet betalen dan is dat nu al ruim 7.000 euro per jaar. Na 40 jaar werken is dat minimaal 280.000 euro en na 48 jaar werken (zoals veel huidige 60-ers hebben gedaan c.q. nog moeten doen) is dat 336.000 euro netto (!) betaald in de AOW pot. Er blijft dus geld over.
De rest is bedoeld om ook de mensen die echt niet is staat zijn om te werken (bijv. invaliden) óók een staatspensioen te kunnen bieden.
En het geld van de mensen die zijn overleden voordat zij de AOW-leeftijd bereiken, blijft alle betaalde premie ook in de pot. Van de NL bevolking (van toen 10-14 jaar oud) is nu nog maar 87 % over.
(van 1.112.919 10-14 jarigen in 1975 naar 971.757 60-64 jarigen in 2025 = MIN 141.162)
Van de niet-westerse bevolking is echter 801 % "over".
(van 21.987 10-14 jarigen in 1975 naar 176.327 60-64 jarigen in 2025 = PLUS 154.240).
En die willen ook allemaal een volwaardig inkomen; vaak zonder de (volledige) AOW rechten opgebouwd te hebben, ontvangen zij bijstand en vele toeslagen (als aanvulling).
En ja, dat zal best flink in de papieren lopen.
In 2024 zijn totaal 60.510 bijstandsuitkeringen betaald aan (totaal 3.677.228) 65-plussers.
Aan de 3.107.405 Nederlandse 65-plussers waren dat 5.600 uitkeringen - 0.18 % van de bevolking
Aan de 331.307 niet westerse 65-plussers waren dat 47.970 bijstandsuitkeringen - 14.48 % van de bevolking.
Wanneer je de (NL) bevolking die jarenlang zowel AOW-premie als premie voor een aanvullend pensioen hebben betaald, nu gaat straffen door (in tegenstelling tot de belofte die 50 jaar lang werd gedaan dat je 'later minder belasting betaalt' + alle berekeningen die altijd gebaseerd werden op de bestaande situatie) dan gaat straks toch niemand meer betalen voor een aanvullend pensioen?
verrassing : die bult blijft en wordt steeds groterquote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:05 schreef Adames het volgende:
Die situatie is onhoudbaar. In ieder geval zolang die bevolkingsbult nog leeft.
Dat is precies wat het is.quote:
Nou, het is méér dan een verwachting. De AOW is een verzekering.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:05 schreef Adames het volgende:
[..]
Er is geen AOW pot. Alleen een regeling dat de werkenden een bijdrage leveren aan de ouderen met de verwachting dat ze dit jaren later ook terug krijgen. Die verhouding is al een paar decennia scheef waardoor er ook geld buiten de AOW premie moet komen om dit recht te trekken en die verhouding wordt nu alleen maar schever waardoor er nog meer algemene middelen naar de AOW gaan.
Die situatie is onhoudbaar. In ieder geval zolang die bevolkingsbult nog leeft.
Het probleem is dat er voor onze volksverzekering geen zekerheden in de vorm van een 'Wealth fund' zijn opgebouwd. Daartoe is een particuliere verzekering wel verplicht. Een volksverzekering in Noorwegen is dan ook fundamenteel anders dan hier het gebruikte 'omslagstelsel'quote:Op zaterdag 26 juli 2025 15:22 schreef Niz het volgende:
[..]
Nou, het is méér dan een verwachting. De AOW is een verzekering.
Zo heet het ook: een volksverzekering - waar je jaarlijks premie voor moet betalen met de belofte dat je na je 65e (inmiddels 67e jaar) als basis inkomen X krijgt.
Op de belofte (!) van die verzekering heeft alles en iedereen al die jaren berekeningen gemaakt m.b.t, hoeveel aanvulling er nog nodig was. Maar altijd was er die belofte van het (basis) bedrag aan AOW.
Er is nooit een bank, verzekeraar, pensioenfonds gewest die zei: "dat is slechts een verwachting, dus we gaan rekening houden met het feit dat u later niets (of veel minder) AOW gaat ontvangen".
Dan zou elke berekening voor aanvullende pensioenen er héél anders uit hebben gezien.
Als je de motorrijtuigenbelasting niet gebruikt waar die voor bestemd is, dan zal je eventuele latere tekorten ergens anders vandaan moetenhalen. maar dat kan je tevoren weten.
Idem dito met de AOW.
Van elke miljoen jonge premiebetalers zullen er ooit zo'n 850.000 uitkeringsontvangers zijn.
Dat kon men al weten vanaf het moment dat deze mensen geboren werden.
En dan toch nog de vraag: waar is al die in het verleden betaalde premie gebleven die betaald is gedurende de afgelopen 45 jaren, toen de verhoudingen qua bevolkingsopbouw anders waren?
Als je het systeem wil wijzigen, moet je m.i. starten met de inwoners die nu 17 jaar zijn en daar iets anders voor optuigen.
Niet tegen de groep mensen die (vlak voor hun pensioen) niets meer kan ondernemen om de boel te repareren nu gaan zeggen dat er slechts sprake kon zijn van een 'verwachting' dat je AOW zou gaan ontvangen. Want dat klopt gewoon niet.
quote:https://nl.wikipedia.org/wiki/Omslagstelsel
De nadruk ligt hier op de zogenaamde eerste pijler, de directe staatsuitkeringen. In een omslagstelsel is er dus geen opbouw van pensioenvermogen.
Critici bestempelen zulke systemen soms als een piramidespel (ook: ponzifraude). Charles Ponzi was een oplichter die, om beleggers hun zogenaamde winst uit te keren, het geld van nieuwe beleggers gebruikte. Zo'n model stort in wanneer er onvoldoende nieuwe beleggers toestromen om de eersten te vergoeden. Er wordt weleens gezegd dat pensioensystemen, die niet gebaseerd zijn op kapitalisatie maar op omslag of repartitie (unfunded pensions) eigenlijk neerkomen op een soort ponzifraude. Het omslagstelsel herverdeelt de welvaart tussen de werkenden en de gepensioneerden.
Zou de verkiezingsprogramma's denk ik afwachten...quote:Op zaterdag 26 juli 2025 12:00 schreef torentje het volgende:
[..]
Op welke partij moet men stemmen om een betere doorstroom te krijgen? Moet dan wel een doorstroom zijn op vrijwillige basis en die niet duurder is.
ja ik heb me ook de pleuris gewerkt voor mijn pensioen he, snot verdo de zweet vloog erafquote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:40 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Belasting betaal je toch wel en vaak hebben de ouders zich letterlijk kapot gewerkt, veel belasting betaald en ze gaan dood en de belastingdienst komt nog meer halen waar ze op dat moment geen recht op hebben.
mooi toch en geen statushouder of drugsgebruiker die er iets t zoeken heeft, alleen maar rust en gesprek op hoog nivoquote:Op zaterdag 26 juli 2025 13:58 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In de grote steden van China ziet het er ook zo uit. Zo'n wijk is afgesloten met een slagboom. Daar zie je de oudjes van 70+ nog best een potje volleybal op hoog niveau spelen..
Ze hebben een deel betaald ja. Met de huidige levensverwachting gaan ze, als ik chatGPT een educated guess laat doen, een tonnetje of anderhalf meer ontvangen uit de AOW dan ze er in hun 40 jarige werkcarrière in gestopt hebben.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 19:35 schreef VEM2012 het volgende:
Het is werkelijk schandalig. Hier hebben mensen voor betaald. Het is geen gift ofzo.
mijn zwager rookte veel en die heeft nooit ene cent AOW gekregen , die is nu bij de herequote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:40 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ze hebben een deel betaald ja. Met de huidige levensverwachting gaan ze, als ik chatGPT een educated guess laat doen, een tonnetje of anderhalf meer ontvangen uit de AOW dan ze er in hun 40 jarige werkcarrière in gestopt hebben.
Ja en een ander wordt 100 en middelt het mooi uit.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 16:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn zwager rookte veel en die heeft nooit ene cent AOW gekregen , mijn zus wel, maar die is ook onverwoestbaar net als ik
Hou op, de jonge generatie en zwoegen.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 14:48 schreef Fer het volgende:
Bepaal jij dat? Nee dusquote:
Als je AOW nodig gaat hebben om enigzins prettig te kunnen leven, zou ik daar niet zo zeker van zijnquote:
iedereen heeft AOW nodig zelfs prinses beatrixquote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je AOW nodig gaat hebben om enigzins prettig te kunnen leven, zou ik daar niet zo zeker van zijn
quote:Duitse minister wil dat Duitsers langer en harder werken
Berlijn- Duitsers moeten langer en harder werken, heeft de Duitse minister van Economische Zaken Katherina Reiche verklaard in een interview met de krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Haar uitspraken kwamen haar ook meteen op felle kritiek te staan.
1 uur geleden
„Demografische veranderingen en een stijgende levensverwachting maken dit onvermijdelijk.
De tijd die mensen werken in hun leven moet omhoog”, betoogde de minister.
Volgens haar is het op de lange termijn niet haalbaar om slechts twee derde van het volwassen leven te werken en een derde met pensioen te zijn.
Hoewel velen fysiek zwaar werk doen, zijn er volgens Reiche veel mensen die langer kunnen en willen werken.
Ze merkte op dat bedrijven melden dat werknemers in de Verenigde Staten 1800 uur per jaar werken, tegenover slechts 1340 uur in Duitsland.
De minister stelde verder dat de hervormingen waarmee de nieuwe Duitse regering heeft ingestemd in het coalitieakkoord op de lange termijn niet voldoende zullen zijn. „De sociale zekerheidsstelsels zijn overbelast.” Ook zou de situatie de Duitse concurrentiekracht raken.
Volgens het Duitsland Instituut in Nederland is de vergrijzing een groot thema in Duitsland.
In 2015 was al meer dan een kwart van de Duitse bevolking gepensioneerd.
Lang was de pensioenleeftijd er 65 jaar, maar sinds 2012 wordt deze jaarlijks verhoogd zodat deze in 2030 67 jaar is.
AOW kan nu al afgeschaft worden en omgezet in aanvulling door bijstand, mocht het pensioen niet toereikend zijn voor een bestaansminimum. Gebeurt nu ook al bij veel migranten die een onvolledige AOW hebben.quote:Op zaterdag 26 juli 2025 17:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen heeft AOW nodig zelfs prinses Juliana Beatrix
en ik ook
https://www.telegraaf.nl/(...)werken/80087379.html
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |