quote:
Raf en Patrick hielpen Tadej Pogacar na val: "Hij probeerde het eerst zelf, maar ik nam die ketting letterlijk uit zijn handen"
De val van Tadej Pogacar zindert een dag later nog altijd een beetje na in de Tour, zeker ook bij zijn "redders" Raf en Patrick. Het ervaren duo van Shimano noemt de interventie "een van de mooiste momenten uit hun carrière".
Vliegensvlug zat Tadej Pogacar na zijn valpartij gisteren weer op zijn fiets. Dat was voor een groot deel te danken aan de neutrale motor van Shimano, die deze keer bemand werd door twee Vlamingen: Raf Pauwels en Patrick Diels.
"We waren aan het kijken of we na de klim naar voren konden", vertelt motard Patrick. "Het gat was ongeveer 10 seconden dus dat kon net."
"Daar zaten we dan bij de besten van de wereld en bijna meteen crasht Pogacar."
"Nog voor Radio Tour iets gezegd had, hadden we het gezien", vult mecanicien Raf aan. "Meteen sloegen we alle remmen dicht om te gaan kijken wat er aan de hand was."
"We zagen dat de ketting eraf lag. Tadej stond meteen recht, dat was een goed teken."
"Hij probeerde eerst zelf de ketting erop te leggen, maar dat lukte niet. Dan heb ik letterlijk die ketting uit zijn handen genomen en toen was hij klaar."
''Ik heb hem in gang geduwd en hij zei nog "Thank you". Daar doe je het voor."
"Zoiets doet deugd, maar we zijn er wel om iedereen te helpen. Niet alleen de nummer 1 van het klassement, maar ook de nummer 200."
De interventie verliep feilloos, hadden ze dan geen stress? "Een heel klein beetje wel. Maar dat is onze job. We moeten gewoon zo snel mogelijk handelen."
"Soms gaat het wel eens mis en dan is dat minder. Ik neem soms ook eens een foute beslissing en dan heeft iedereen dat ook gezien. Dan heb je nadien toch een paar mindere nachten."
Al 15 jaar een duo
Raf en Patrick zijn duidelijk goed op elkaar ingespeeld, ook tijdens het interview.
"We werken al 15 jaar samen als duo. Hebben samen heel veel gezien, heel veel meegemaakt. Als hij 1 woord zegt, begrijp ik er 10. En andersom", zegt Raf.
Ze noemen het momentje met Pogacar "een van de mooiste uit hun carrière".
"Maar eigenlijk willen we het liefst niets doen. Hoe minder we moeten doen, hoe beter voor de renners."
Dat Raf en Patrick zo'n geoliede machine zijn, is geen toeval. "Wij trainen hiervoor, ja. Van Shimano krijgen we regelmatig een opleiding, omdat er altijd nieuwe dingen op de markt komen die we moeten leren kennen."