De democratie houdt op bij de stembus. Wat je vindt doet er dan niet meer toe.quote:
quote:Op zondag 13 juli 2025 18:07 schreef ZakcentNL het volgende:
Democratie of schijnvertoning? Zwolle laat zien hoe burgers worden buitengesloten
Gebeurt er nog iets met onze stem op woensdag 29 oktober 2025, of is democratie tegenwoordig gewoon een formaliteit? Je stemt op ideeën, maar na de verkiezingen schuiven partijen die aan de kant en krijg je beleid waar je nooit voor koos. En als je protesteert, word je weggezet als extremist.
Ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst moeten serieuzer genomen worden dan ouders van Nederlandse afkomst? De "zelfs" begrijp ik niet helemaal?quote:Op zondag 13 juli 2025 18:07 schreef ZakcentNL het volgende:
Zelfs ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst, mensen die gewoon zorgen hebben over veiligheid, werden genegeerd of uitgelachen.
Hier op inhakend, bestuurders die hun werk niet uitvoeren omdat ze het niet eens zijn met uitgezet beleid vind ik wel een dingetje.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:35 schreef Piles het volgende:
Dat je je zin niet krijgt betekent niet dat de democratie niet werkt.
Klopt, formeel is het een democratisch genomen besluit. Maar democratie is meer dan alleen stemmen in de raad. Het gaat denk ik ook om luisteren naar inwoners, zeker als het over iets ingrijpends als een AZC in een woonwijk gaat.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:23 schreef borisz het volgende:
In de Raad van Zwolle is alles afgewogen en een democratisch besluit genomen. Of mis ik iets?
Ook inspraak betekent niet dat je je zin krijgt. Jouw mening en inbreng kan gewoon genegeerd worden.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:19 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Klopt, formeel is het een democratisch genomen besluit. Maar democratie is meer dan alleen stemmen in de raad. Het gaat denk ik ook om luisteren naar inwoners, zeker als het over iets ingrijpends als een AZC in een woonwijk gaat.
Als inspraak op papier staat maar in de praktijk wordt overgeslagen, dan voelen mensen zich buitengesloten en dat is funest voor draagvlak en precies dat, waarom er in heel Nederland bijna geen draagvlak is.
Wat ik bedoelde is dat mensen die vaak zelf migratieachtergrond hebben, nu ok worden weggezet als xenofoob of PVV’er, terwijl ze gewoon zorgen uiten over hun leefomgeving.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst moeten serieuzer genomen worden dan ouders van Nederlandse afkomst? De "zelfs" begrijp ik niet helemaal?
Dat is precies niet wat ik zeg! Democratie betekent juist dat niet iedereen altijd zijn zin krijgt en daar ben ik het volledig mee eens.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:08 schreef Hexagon het volgende:
Sommige mensen, zoals TS, denken dat het alleen democratisch is als ze zelf hun zin krijgen.
Ik vind dat TS eens een boek over democratie moet lezen. Hij heeft er duidelijk geen reetje van begrepen.quote:
Stel je verkiesbaarquote:Op zondag 13 juli 2025 19:27 schreef ZakcentNL het volgende:.
Het gaat mij niet om mijn zin krijgen, maar om het recht om mee te doen. Dat is waar democratie over zou moeten gaan.
Dus als ze zich een avondje hadden laten uitfoeteren door de bewoners, en het er dan alsnog besloten hadden om het er neer te zetten, dan was het wel democratisch geweest?quote:Op zondag 13 juli 2025 19:27 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Dat is precies niet wat ik zeg! Democratie betekent juist dat niet iedereen altijd zijn zin krijgt en daar ben ik het volledig mee eens.
Mijn punt is dat het wel democratisch moet voelen, en dat burgers serieus genomen moeten worden in het proces. Als besluitvorming zo gesloten en top-down is dat mensen pas iets horen als alles al besloten is, dan verliest de democratie aan legitimiteit, en geloof me dat is niet alleen in Zwolle het geval geweest.
Het gaat mij niet om mijn zin krijgen, maar om het recht om mee te doen. Dat is waar democratie over zou moeten gaan.
quote:
Nee, dank je, dan heb ik waarschijnlijk ook, net als Wilders, bescherming nodig.quote:
Je kunt je ook afvragen of de democratie wèl werkt als de normale inspraakprocedures overgeslagen worden om er een besluit door te drukken.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:35 schreef Piles het volgende:
Dat je je zin niet krijgt betekent niet dat de democratie niet werkt.
Nou ja, dit dus:quote:Op zondag 13 juli 2025 19:37 schreef quo_ het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of de democratie wèl werkt als de normale inspraakprocedures overgeslagen worden om er een besluit door te drukken.
quote:Op zondag 13 juli 2025 19:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus als ze zich een avondje hadden laten uitfoeteren door de bewoners, en het er dan alsnog besloten hadden om het er neer te zetten, dan was het wel democratisch geweest?
quote:Op zondag 13 juli 2025 19:21 schreef Piles het volgende:
[..]
Ook inspraak betekent niet dat je je zin krijgt. Jouw mening en inbreng kan gewoon genegeerd worden.
Het kan daarom een vals gevoel geven. Maar ja, als je inspraak helemaal weglaat is het ook niet goed.
Ik heb zo'n vermoeden dat de grootste partij van de 2026 verkiezingen niet op dit Zwolse lijstje staat.quote:Op zondag 13 juli 2025 18:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zwolle heeft gewoon gekozen voor partijen die over het algemeen bekend staan om gastvrijheid en het accepteren van mensen in nood, dus hoezo "beleid waar je niet voor koos"?
Ja, je kan het blijven herhalen. Maar het is een beleving, van jou.quote:Op zondag 13 juli 2025 19:48 schreef ZakcentNL het volgende:
Het probleem zit niet in het feit dát er besluiten genomen worden waar niet iedereen blij mee is, dat hoort bij democratie. Het probleem zit in de beleving dat die besluiten losstaan van de samenleving. Dat je als burger niet meer meedoet, maar alleen nog mag stemmen, belasting betalen en verder je mond houden of pas wat mag zeggen als alles al is besloten.
Daar wringt het voor heel veel mensen.
Veel dieper kan de (lokale) democratie niet zinken als ik deze redenatie zo bekijk.quote:
Het punt is: je kan het nooit goed doen.quote:Op zondag 13 juli 2025 20:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Veel dieper kan de (lokale) democratie niet zinken als ik deze redenatie zo bekijk.
Verwacht je geen of weinig tegenstand tegen je plannen dan organiseer je een inspraakavond.
Verwacht je veel of heel veel tegenstand dan sla je de inspraakronde over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |