abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218202788
Democratie of schijnvertoning? Zwolle laat zien hoe burgers worden buitengesloten

Gebeurt er nog iets met onze stem op woensdag 29 oktober 2025, of is democratie tegenwoordig gewoon een formaliteit? Je stemt op ideeën, maar na de verkiezingen schuiven partijen die aan de kant en krijg je beleid waar je nooit voor koos. En als je protesteert, word je weggezet als extremist.

Het voorbeeld in Zwolle is pijnlijk helder. In de jonge wijk De Tippe komt een AZC voor 400 mensen, pal tegenover een basisschool. De bewoners kregen nul inspraak. De gemeente gaf zelf toe: "Als je iedereen laat meepraten, komt er geen locatie." Dus werd er gewoon een besluit doorgedrukt.

Toen burgers zich uitspraken – rustig, georganiseerd, met duizenden handtekeningen – werden ze afgeschilderd als ‘PVV-extremisten’. Waarom? Omdat Geert Wilders langskwam om naar ze te luisteren?
Wat je politieke voorkeur ook is, moet je je afvragen: sinds wanneer is luisteren naar burgers opruiing?

Zelfs ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst, mensen die gewoon zorgen hebben over veiligheid, werden genegeerd of uitgelachen.
Men behandelt het volk als pionnen. En als je het daar niet mee eens bent, krijg je het stempel ‘gevaarlijk’.

Dus hier mijn vragen aan jullie:

Is dit nog echte burgerparticipatie, of is het nep?

Waarom worden zorgen van burgers steeds vaker geframed als haat of racisme?

En waarom mogen bestuurders wel polariseren, maar burgers niet protesteren?

Ik zeg: dit is niet hoe een gezonde democratie werkt.
Wat vinden jullie?
pi_218202842
Politici zich maar afvragen waarom het proletariaat hen niet vertrouwd.
pi_218202864
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:07 schreef ZakcentNL het volgende:
Wat vinden jullie?
De democratie houdt op bij de stembus. Wat je vindt doet er dan niet meer toe.
Google is your friend, abuse your friends
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 juli 2025 @ 18:23:17 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_218202955
In de Raad van Zwolle is alles afgewogen en een democratisch besluit genomen. Of mis ik iets?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_218203040
Dat je je zin niet krijgt betekent niet dat de democratie niet werkt.
  zondag 13 juli 2025 @ 18:45:23 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218203090
quote:
Democratie of schijnvertoning? Zwolle laat zien hoe burgers worden buitengesloten

Gebeurt er nog iets met onze stem op woensdag 29 oktober 2025, of is democratie tegenwoordig gewoon een formaliteit? Je stemt op ideeën, maar na de verkiezingen schuiven partijen die aan de kant en krijg je beleid waar je nooit voor koos. En als je protesteert, word je weggezet als extremist.

Zwolle heeft gewoon gekozen voor partijen die over het algemeen bekend staan om gastvrijheid en het accepteren van mensen in nood, dus hoezo "beleid waar je niet voor koos"?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 13 juli 2025 @ 18:47:14 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218203106
quote:
Zelfs ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst, mensen die gewoon zorgen hebben over veiligheid, werden genegeerd of uitgelachen.
Ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst moeten serieuzer genomen worden dan ouders van Nederlandse afkomst? De "zelfs" begrijp ik niet helemaal?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Forum Admin zondag 13 juli 2025 @ 19:02:36 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218203230
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:35 schreef Piles het volgende:
Hier op inhakend, bestuurders die hun werk niet uitvoeren omdat ze het niet eens zijn met uitgezet beleid vind ik wel een dingetje.

Ik vind het plan om statushouders geen voorrang te verlenen hemeltergend dom, maar gemeenten die op eigen houtje besluiten dat naast zich neer te leggen nog net even wat dommer. Als het al zo ver komt that is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 13 juli 2025 @ 19:08:35 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218203267
Sommige mensen, zoals TS, denken dat het alleen democratisch is als ze zelf hun zin krijgen.
pi_218203327
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:23 schreef borisz het volgende:
In de Raad van Zwolle is alles afgewogen en een democratisch besluit genomen. Of mis ik iets?
Klopt, formeel is het een democratisch genomen besluit. Maar democratie is meer dan alleen stemmen in de raad. Het gaat denk ik ook om luisteren naar inwoners, zeker als het over iets ingrijpends als een AZC in een woonwijk gaat.
Als inspraak op papier staat maar in de praktijk wordt overgeslagen, dan voelen mensen zich buitengesloten en dat is funest voor draagvlak en precies dat, waarom er in heel Nederland bijna geen draagvlak is.
pi_218203333
Democratie indien de uitslag mij bevalt.
pi_218203345
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:19 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]
Klopt, formeel is het een democratisch genomen besluit. Maar democratie is meer dan alleen stemmen in de raad. Het gaat denk ik ook om luisteren naar inwoners, zeker als het over iets ingrijpends als een AZC in een woonwijk gaat.
Als inspraak op papier staat maar in de praktijk wordt overgeslagen, dan voelen mensen zich buitengesloten en dat is funest voor draagvlak en precies dat, waarom er in heel Nederland bijna geen draagvlak is.
Ook inspraak betekent niet dat je je zin krijgt. Jouw mening en inbreng kan gewoon genegeerd worden.
Het kan daarom een vals gevoel geven. Maar ja, als je inspraak helemaal weglaat is het ook niet goed.
pi_218203351
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:47 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ouders van Turkse en Marokkaanse afkomst moeten serieuzer genomen worden dan ouders van Nederlandse afkomst? De "zelfs" begrijp ik niet helemaal?
Wat ik bedoelde is dat mensen die vaak zelf migratieachtergrond hebben, nu ok worden weggezet als xenofoob of PVV’er, terwijl ze gewoon zorgen uiten over hun leefomgeving.
Het zegt iets over hoe breed die zorgen leven. De term zelfs is dus niet om ze als meer waard neer te zetten, maar juist om te laten zien dat het protest geen karikatuur is van boze witte mannen, zoals soms gesuggereerd wordt.
pi_218203378
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:08 schreef Hexagon het volgende:
Sommige mensen, zoals TS, denken dat het alleen democratisch is als ze zelf hun zin krijgen.
Dat is precies niet wat ik zeg! Democratie betekent juist dat niet iedereen altijd zijn zin krijgt en daar ben ik het volledig mee eens.

Mijn punt is dat het wel democratisch moet voelen, en dat burgers serieus genomen moeten worden in het proces. Als besluitvorming zo gesloten en top-down is dat mensen pas iets horen als alles al besloten is, dan verliest de democratie aan legitimiteit, en geloof me dat is niet alleen in Zwolle het geval geweest.
Het gaat mij niet om mijn zin krijgen, maar om het recht om mee te doen. Dat is waar democratie over zou moeten gaan.
  zondag 13 juli 2025 @ 19:27:24 #15
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218203380
quote:

Wat vinden jullie?
Ik vind dat TS eens een boek over democratie moet lezen. Hij heeft er duidelijk geen reetje van begrepen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218203390
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:27 schreef ZakcentNL het volgende:.
Het gaat mij niet om mijn zin krijgen, maar om het recht om mee te doen. Dat is waar democratie over zou moeten gaan.
Stel je verkiesbaar :) Dan mag je meedoen.
  zondag 13 juli 2025 @ 19:36:43 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218203462
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:27 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]
Dat is precies niet wat ik zeg! Democratie betekent juist dat niet iedereen altijd zijn zin krijgt en daar ben ik het volledig mee eens.

Mijn punt is dat het wel democratisch moet voelen, en dat burgers serieus genomen moeten worden in het proces. Als besluitvorming zo gesloten en top-down is dat mensen pas iets horen als alles al besloten is, dan verliest de democratie aan legitimiteit, en geloof me dat is niet alleen in Zwolle het geval geweest.
Dus als ze zich een avondje hadden laten uitfoeteren door de bewoners, en het er dan alsnog besloten hadden om het er neer te zetten, dan was het wel democratisch geweest?
pi_218203471
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:28 schreef Piles het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:28 schreef Piles het volgende:

[..]
Nee, dank je, dan heb ik waarschijnlijk ook, net als Wilders, bescherming nodig.
Mee kunnen doen aan besluitvorming zou niet afhankelijk moeten zijn van of je je verkiesbaar stelt.
Participatie hoort bij elke laag van de samenleving, en juist op buurtniveau, zoals in Zwolle of Helmond, waar besluiten mensen direct raken. Als je mensen daar negeert, gooi je het vertrouwen overboord.
pi_218203476
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:35 schreef Piles het volgende:
Je kunt je ook afvragen of de democratie wèl werkt als de normale inspraakprocedures overgeslagen worden om er een besluit door te drukken.
-
pi_218203525
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:37 schreef quo_ het volgende:

[..]
Je kunt je ook afvragen of de democratie wèl werkt als de normale inspraakprocedures overgeslagen worden om er een besluit door te drukken.
Nou ja, dit dus:
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dus als ze zich een avondje hadden laten uitfoeteren door de bewoners, en het er dan alsnog besloten hadden om het er neer te zetten, dan was het wel democratisch geweest?
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:21 schreef Piles het volgende:

[..]
Ook inspraak betekent niet dat je je zin krijgt. Jouw mening en inbreng kan gewoon genegeerd worden.
Het kan daarom een vals gevoel geven. Maar ja, als je inspraak helemaal weglaat is het ook niet goed.
pi_218203539
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 18:45 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Zwolle heeft gewoon gekozen voor partijen die over het algemeen bekend staan om gastvrijheid en het accepteren van mensen in nood, dus hoezo "beleid waar je niet voor koos"?
Ik heb zo'n vermoeden dat de grootste partij van de 2026 verkiezingen niet op dit Zwolse lijstje staat.
-
pi_218203592
Het probleem zit niet in het feit dát er besluiten genomen worden waar niet iedereen blij mee is, dat hoort bij democratie. Het probleem zit in de beleving dat die besluiten losstaan van de samenleving. Dat je als burger niet meer meedoet, maar alleen nog mag stemmen, belasting betalen en verder je mond houden of pas wat mag zeggen als alles al is besloten.
Daar wringt het voor heel veel mensen.
pi_218203682
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:48 schreef ZakcentNL het volgende:
Het probleem zit niet in het feit dát er besluiten genomen worden waar niet iedereen blij mee is, dat hoort bij democratie. Het probleem zit in de beleving dat die besluiten losstaan van de samenleving. Dat je als burger niet meer meedoet, maar alleen nog mag stemmen, belasting betalen en verder je mond houden of pas wat mag zeggen als alles al is besloten.
Daar wringt het voor heel veel mensen.
Ja, je kan het blijven herhalen. Maar het is een beleving, van jou.

De democratie functioneert prima.

Sterker nog, je moet als bestuurder soms besluiten nemen die niet populair zijn, puur voor de langetermijn of greater good.
Lekker makkelijk oordelen van de zijlijn, maar ga er maar aan staan.
Er is straks geen lokaal raadslid meer te vinden -O-
pi_218203756
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:41 schreef Piles het volgende:

[..]
Nou ja, dit dus:
[..]
[..]

Veel dieper kan de (lokale) democratie niet zinken als ik deze redenatie zo bekijk.

Verwacht je geen of weinig tegenstand tegen je plannen dan organiseer je een inspraakavond.
Verwacht je veel of heel veel tegenstand dan sla je de inspraakronde over.
-
pi_218203776
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:01 schreef quo_ het volgende:

[..]
Veel dieper kan de (lokale) democratie niet zinken als ik deze redenatie zo bekijk.

Verwacht je geen of weinig tegenstand tegen je plannen dan organiseer je een inspraakavond.
Verwacht je veel of heel veel tegenstand dan sla je de inspraakronde over.
Het punt is: je kan het nooit goed doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')