abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218203835
quote:
Er is straks geen lokaal raadslid meer te vinden
Als je als bestuurder alleen wilt besturen zolang burgers hun mond houden of klappen, dan hoor je niet thuis in een democratie.
pi_218203854
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:07 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]
Als je als bestuurder alleen wilt besturen zolang burgers hun mond houden of klappen, dan hoor je niet thuis in een democratie.
Je maakt het belachelijk. Dat is lastig discussiëren.

Maar je wil denk ik sowieso alleen horen dat de democratie een schijnvertoning is, omdat je je zin niet krijgt.
pi_218203894
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:09 schreef Piles het volgende:

[..]
Je maakt het belachelijk. Dat is lastig discussiëren.

Maar je wil denk ik sowieso alleen horen dat de democratie een schijnvertoning is, omdat je je zin niet krijgt.
Nee, ik wil niet mijn zin. Ik wil serieus genomen worden als burger, iets waar sommige bestuurders en hun fans blijkbaar moeite mee hebben.
  zondag 13 juli 2025 @ 20:44:34 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218204230
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 20:13 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]
Nee, ik wil niet mijn zin. Ik wil serieus genomen worden als burger, iets waar sommige bestuurders en hun fans blijkbaar moeite mee hebben.
En wanneer ben jij serieus genomen? Als dat AZC er niet komt?
pi_218205060
De gemeenteraad van Zwolle luistert wel heel selectief naar de burgers.

Als buurtbewoners protesteren tegen de komst van een asielzoekerscentrum, dan luistert de gemeenteraad niet naar de burgers en worden de burgers niet serieus genomen.

Maar als buurtbewoners er bezwaar tegen hebben als een Nederlands meisje gezellig samen in een huis wil wonen met studievriendinnen, dan luistert de gemeenteraad ineens wel en dan worden de bezwaren ineens wel uiterst serieus genomen.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2025 21:50:16 ]
  zondag 13 juli 2025 @ 22:12:00 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218205306
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 21:49 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
De gemeenteraad van Zwolle luistert wel heel selectief naar de burgers.

Als buurtbewoners protesteren tegen de komst van een asielzoekerscentrum, dan luistert de gemeenteraad niet naar de burgers en worden de burgers niet serieus genomen.

Maar als buurtbewoners er bezwaar tegen hebben als een Nederlands meisje gezellig samen in een huis wil wonen met studievriendinnen, dan luistert de gemeenteraad ineens wel en dan worden de bezwaren ineens wel uiterst serieus genomen.
Hoewel je voorbeeld over die studievriendinnen een schrijnend stuk PvdA-bureaucratie is, is het niet helemaal vergelijkbaar. Want het is namelijk reeds aangenomen beleid, waar de raad dan niet meer mee bezig is maar wat aan de ambtenaren is. Een nieuw te plaatsen AZC is dat nog niet.
pi_218205670
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 22:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hoewel je voorbeeld over die studievriendinnen een schrijnend stuk PvdA-bureaucratie is, is het niet helemaal vergelijkbaar. Want het is namelijk reeds aangenomen beleid, waar de raad dan niet meer mee bezig is maar wat aan de ambtenaren is. Een nieuw te plaatsen AZC is dat nog niet.
Aha, zit dat zo. Nadat er verkiezingen zijn geweest en beleid is gemaakt is de raad niet meer bezig met naar burgers luisteren.
-
  zondag 13 juli 2025 @ 22:49:14 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218205760
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 22:38 schreef quo_ het volgende:

[..]
Aha, zit dat zo. Nadat er verkiezingen zijn geweest en beleid is gemaakt is de raad niet meer bezig met naar burgers luisteren.
Beleid dat waarschijnlijk al tientallen jaren geleden is aangenomen, en waar de gemeente op handhaaft. Dus die bezwaren waar KFA hef over heeft, die zijn inderdaad niet iets voor de gemeenteraad. De gemeenteraad kan natuurlijk wel besluiten dat dat beleid aangepast moet worden (wat ik ook vind). Maar ze gaan niet in discussie over individuele cases waarover het beleid vrij duidelijk is.

Maar dat is toch echt wat anders dan een gloednieuw AZC waar nog niet over besloten is en dus nieuw beleid is.
pi_218208565
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2025 19:48 schreef ZakcentNL het volgende:
Het probleem zit niet in het feit dát er besluiten genomen worden waar niet iedereen blij mee is, dat hoort bij democratie. Het probleem zit in de beleving dat die besluiten losstaan van de samenleving. Dat je als burger niet meer meedoet, maar alleen nog mag stemmen, belasting betalen en verder je mond houden of pas wat mag zeggen als alles al is besloten.
Daar wringt het voor heel veel mensen.
Even afgezien dat een groep schreeuwers niet per se staat voor de meerderheid van een bevolking (dat uit zich dan ook in de uitgebrachte stemmen), laten we het eens omdraaien:
stel dat de gemeenteraad beslist dat er geen AZC komt, maar een grote groep schreeuwende mensen eist dat er wél een AZC moet komen. Het grootste probleem is dan dat de zorgen van die mensen (die begaan zijn met de zorgen van die asielzoekers) niet gehoord worden.

Is de democratie dan nog steeds een schijnvertoning? Ik vind van niet. Hopelijk jij ook niet.
pi_218208632
edit: verkeerde topic
pi_218211691
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 11:08 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Even afgezien dat een groep schreeuwers niet per se staat voor de meerderheid van een bevolking (dat uit zich dan ook in de uitgebrachte stemmen), laten we het eens omdraaien:
stel dat de gemeenteraad beslist dat er geen AZC komt, maar een grote groep schreeuwende mensen eist dat er wél een AZC moet komen. Het grootste probleem is dan dat de zorgen van die mensen (die begaan zijn met de zorgen van die asielzoekers) niet gehoord worden.

Is de democratie dan nog steeds een schijnvertoning? Ik vind van niet. Hopelijk jij ook niet.
Ik schreef toch duidelijk dat het mij er helemaal niet om gaat wie er zijn zin krijgt, maar wanneer en hoe mensen worden betrokken bij een besluit.

Of je nou voor of tegen een AZC bent: als burgers pas mogen reageren als alles al besloten is, voelt dat niet als democratie, maar als afgedwongen beleid.

En ja, ook in jouw hypothetische omgekeerde scenario zouden die begane mensen recht hebben op serieuze inspraak. Daar heb ik het over en niet voor het ene kamp of het andere.
Democratie draait niet om volume of uitkomst, maar om proces en betrokkenheid en de burgers worden gewoon niet betrokken.

Ik laat het hierbij. Voor wie het wil begrijpen, is het duidelijk.
Fijne week nog.
pi_218211743
Waarom heb je dit topic geopend als vraag? Want je wil(de) blijkbaar een statement maken dat de democratie een schijnvertoning is. Elke uitleg of tegenargument negeer je.
Dus het lijkt me inderdaad verstandig dat je het hier bij laat. Want je komt nu over als iemand die boos is dat zijn mening niet de waarheid is, eigenlijk net als de casus die je zelf beschrijft. Best ironisch, niet :s)

Jij ook een fijne week!
  maandag 14 juli 2025 @ 16:39:03 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_218211750
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:30 schreef ZakcentNL het volgende:
Of je nou voor of tegen een AZC bent: als burgers pas mogen reageren als alles al besloten is, voelt dat niet als democratie, maar als afgedwongen beleid.
Als alles al besloten was, waar is dan vorige week maandag over gestemd?
  maandag 14 juli 2025 @ 16:43:17 #39
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218211773
Lekker janken joh.
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_218211997
Die bewoners willen natuurlijk GEEN AZC. Alles wat leidt tot WEL AZC is meteen 'niet democratisch'.
Vraag me af of die bewoners bij die inspraakavonden wel het gevoel hadden gehad dat ze gehoord zouden worden als de gemeente bijvoorbeeld had gezegd 'er moeten wel heel zwaarwegende redenen komen om geen AZC te plaatsen, maar we zullen goed luisteren naar initiatieven om het wat draaglijker te maken. Extra groenstroken er omheen. Extra geld naar handhaving, weetikveel wat'. Dan hadden die bewoners nog steeds gevonden dat ze niet gehoord worden want GEEN AZC is waarschijnlijk de enige uitkomst waar ze blij mee waren geweest.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_218212076
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:30 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]
Ik schreef toch duidelijk dat het mij er helemaal niet om gaat wie er zijn zin krijgt, maar wanneer en hoe mensen worden betrokken bij een besluit.

En ja, ook in jouw hypothetische omgekeerde scenario zouden die begane mensen recht hebben op serieuze inspraak. Daar heb ik het over en niet voor het ene kamp of het andere.
Democratie draait niet om volume of uitkomst, maar om proces en betrokkenheid en de burgers worden gewoon niet betrokken.

Ik laat het hierbij. Voor wie het wil begrijpen, is het duidelijk.
Fijne week nog.
Nee, het is niet duidelijk want jij geeft niet aan wat jij precies met 'serieuze inspraak' bedoelt. Uit geen enkele reactie van jou wordt dat duidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')