Nummers (1650-1601) die ik hoger zou plaatsen:
1645 Within Temptation – Memories: Vorig blokje bespraken we Nightwish al even, nu die andere grote Eftelingmetal-act, Within Temptation. Al is dit nummer natuurlijk meer een ballad en geen metal – en laten we wel wezen, ook daarvoor leent de stem van Sharon den Adel zich uitstekend. Hofleverancier in mijn eigen top 1000, en ook Memories haalt met gemak die lijst, zodat het geen wonder is dat hij in zo'n geschoonde lijst ook een stuk hoger zou eindigen. Hij staat niet hoog genoeg voor een uitzwaai-alarm, die eer bewaren we voor als Ice Queen langskomt, dat duurt hopelijk nog even. Overigens mag van hetzelfde album, The Silent Force, naast deze en Stand My Ground ook best Angels een keer de lijst in, in mijn beleving is ook die een stuk bekender én beter. Kunnen we ook weer een extra 'origineel van...'-grapje maken.
1643 Status Quo - Roll Over Lay Down: Wel wonderlijk dat je deze beschrijft als 'de bekendste van Status Quo', voor mijn gevoel is Whatever You Want toch nog een stuk bekender. Of het ligt aan mij, dat dat de eerste van de band is die ik leerde kennen, dat kan natuurlijk ook. Ze lijken qua stijl wel erg op elkaar, maar dit is toch wel de beste versie wat mij betreft.
1641 Muse – Uprising: Ah ja, het wappie-anthem. Ik klaag best regelmatig dat Muse er met de verkeerde nummers in staat, maar eerlijk is eerlijk, deze is toch altijd wel erg lekker om mee te schreeuwen, of hij nu langs komt tijdens een concert of in de Top 2000.
1622 Alice Cooper – Poison: Het zal niemand verbazen dat de eerste versie die ik hiervan hoorde die van Groove Coverage was. Toen ik deze versie voor het eerst hoorde was ik dan ook verbaasd dat het stemgeluid van deze versie nogal... anders was. Inmiddels ben ik natuurlijk al heel wat jaren ouder en wijzer en kan ik wel erkennen dat-ie ook wel een stukje beter is. Geslepener, diepzinniger.
1618 Foo Fighters – Walk: Die opbouw ja, steeds verder crescendo, ik ga er ook altijd erg lekker op. Hij is wel iets bij me weggezakt de laatste jaren, ook omdat Foo Fighters nog wel een paar betere hebben (nog twee uitzwaai-alarmen tegoed), maar de bovenste 1000 op een geschoonde lijst zou hij zeker nog wel halen.
1603 Linkin Park - The Emptiness Machine: Eigenlijk is dit stiekem ook gewoon een uitzwaai-alarm, maar de geschoonde lijst waar ik in dit topic van uitga is gebaseerd op mijn top 1000 van 2024. Toen ik die editie samenstelde bestond dit nummer nog niet. Inmiddels is dit exponent van een van de meest spraakmakende comebacks uit de moderne muziekgeschiedenis uitgegroeid tot een persoonlijke favoriet van mij. Het bevat een heerlijke man-vrouw-samenzang die verrassend genoeg perfect past binnen de nu-metalstijl waar Linkin Park beroemd om is geworden. Het enige heel kleine zure bijsmaakje dat ik inmiddels heb is dat ik door een congres voor mijn werk het recente concert gemist heb, maar ze komen vast nog een keer terug.
Nummers (1650-1601) die ik lager zou plaatsen:
1649 OneRepublic – Secrets: Vrij middelmatig popplaatje waar niet bijster veel lol aan te beleven valt, als je het mij vraagt. Ik kan eerlijk gezegd niet helemaal plaatsen waar die deze hoge notering aan te danken heeft.
1633 Robbie Williams - You Know Me: Ik ben al geen Robbie Williams-fan, maar dit vind ik ook nog eens een van zijn minste. Dat trage refrein met dat 'papapa' op de achtergrond, yikes. Wat mij betreft de minste van dit hele blok, zou hier moeite hebben om boven de 4000 te komen.
1632 Dolly Parton - 9 to 5: Hét arbeidersklasse-anthem, en juist daarom werkt hij me ook wel een beetje op de zenuwen. Als ik vrij ben en wat muziek aan mag zetten, heb ik niet zo'n zin om constant aan mijn werk te worden herinnerd. Daarnaast natuurlijk nogal kapot gedraaid op de radio. Dolly Parton kan op zich wel prima zingen, een Jolene (hebben we die al gehad? Not sure) zou wel in deze regionen belanden bij mij vermoed ik.
1612 The Amazing Stroopwafels - Ik ga naar Frankrijk: Ja leuk, die Tour de France, altijd genieten. Maar dit liedje is me wel wat teveel schijtlol. Doe maar snel weer iets van Michel Fugain of iets van die aard.
1601 Paul McCartney & Wings - Mrs Vandebilt: Het is thematisch allemaal nog wel aardig, maar het klinkt een beetje gedateerd. De blazers zijn op zich nog wel lekker, maar de zang vind ik een stukje minder.