Ik zag dit ook voorbij komen en vroeg me ook al af waarom je hiervoor ontslagen wordt...quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:22 schreef Pinuts het volgende:
Ik las een 'artikel' op internet over een man die een vrachtwagen brakecheckt en daardoor ook op staande voet ontslagen was. Nu lees je vaker dat als iemand zich openbaar ernstig misdraagt (winkeldiefstal, jezelf voor schut zetten op internet, dit soort gekke acties) dat deze persoon ontslagen wordt, waarschijnlijk omdat de werkgever er niet mee geassocieerd wil worden. Maar ik vroeg me af, hoe zit dat juridisch? Want als jij op het werk niks verkeerd hebt gedaan, op grond waarvan wordt je dan ontslagen?
artikel
Wat denk je dat de kantonrechter/UWV daarvan vinden?quote:Op zondag 13 juli 2025 11:22 schreef Sapstengel het volgende:
Had hem zelf ook ontslagen, puur al omdat ik niet van dat soort idioten onder mijn personeel wil hebben ongeacht of wat hij deed strafbaar is of niet. Gewoon zo'n "onze normen en waarden zijn niet in overeenkomst" of iets dergelijks.
Misschien had hij nog een contract met een einddatum. En anders iets als verstoorde arbeidsrelatie of schade aan bedrijfsmaterieel als een een leasewagen is ofzo.quote:Op zondag 13 juli 2025 13:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat denk je dat de kantonrechter/UWV daarvan vinden?
"Misschien"quote:Op zondag 13 juli 2025 14:08 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Misschien had hij nog een contract met een einddatum.
"Iets als"quote:En anders iets als verstoorde arbeidsrelatie
"Ofzo"quote:of schade aan bedrijfsmaterieel als een een leasewagen is ofzo.
Tja hij werkt misschien ook op de weg, vertegenwoordiger, buitendienst, geen idee, als werkgever heb je dan niks meer aan een werknemer die al dan niet tijdelijk zijn rijbewijs heeft moeten inleveren, vanwege een artikel 5 overtreding nog wel.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:49 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Nee ik bedoel ook niet dat hij niks verkeerd heeft geedaan. Brakecheck is hartstikke gevaarlijk! Maar ik bedoel dat als hij geen beroepschauffeur is, wat heeft zijn werk er dan mee te maken dat hij buiten werk een verschrikkelijke idioot is.
Je weet toch, een werkgever mag je altijd 'ontslaan' het gaat er eigenlijk alleen om hoe het één en ander financieel afgehandeld zal moeten worden, willen ze van je af, dan komen ze links of rechtsom ook echt wel van je af.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 17:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat mag dus niet. Althans: niet zolang de strafbare feiten geen relatie hebben met je functie.
Daarbij kan deze bestuurder door dit feitje echt nog geen strafblad hebben. Voordat de zaak van de aanrijding voor de rechter komt zijn we nog wel een paar maanden verder, dus dat eventuele strafblad kan sowieso op dit moment nog niet van toepassing zijn op het ontslag.
Altijd?quote:Op zondag 13 juli 2025 15:58 schreef PieterCornelis het volgende:
Je weet toch, een werkgever mag je altijd 'ontslaan'
Je trekt het zo wel een beetje uit de context met het selectief quoten, maar goed, je bent best slim dus je snapt wel wat ik bedoelde toch?quote:Op zondag 13 juli 2025 16:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Altijd?
Nee, dat wist ik niet.
Is dat nieuw? Heb ik wat gemist?
Ik zal je hele post quoten (niet dat het veel toevoegt maar soit). En nee, wat jij stelt (dik), is veel te makkelijk gedacht. Het is gewoon niet waar. Vaak genoeg gezien dat de kantonrechter een vordering tot ontbinding (of het UWV een ontslagvergunning) rigoureus afwijst.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:55 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Je trekt het zo wel een beetje uit de context met het selectief quoten, maar goed, je bent best slim dus je snapt wel wat ik bedoelde toch?
Wanneer een werkgever echt van je af wil, dan ben jij je baan bij die werkgever kwijt, het gaat dan alleen nog om de financiële afhandeling en hoe lang je wil blijven strubbelen om nog wat extra centen mee te krijgen.
Nee.quote:Op zondag 13 juli 2025 17:55 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Je trekt het zo wel een beetje uit de context met het selectief quoten, maar goed, je bent best slim dus je snapt wel wat ik bedoelde toch?
Wanneer een werkgever echt van je af wil, dan ben jij je baan bij die werkgever kwijt, het gaat dan alleen nog om de financiële afhandeling en hoe lang je wil blijven strubbelen om nog wat extra centen mee te krijgen.
quote:
In Amerika kunnen ze je gewoon om niks ontslaan. Ze hoeven alleen maar "you're fired" te zeggen en 5 minuten later sta je buiten met je spullen en laatste betaalcheque.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 11:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Bedrijven hebben vaak een gedragscode, waarin werknemers verteld wordt zich ook buiten werktijd te gedragen op straffe van ontslag. In Amerika kun he ontslagen worden als de baas ontdekt dat je je vrouw bedriegt. De achterliggende gedachte is dat als je je in je persoonlijke leven schuldig maakt aan onethische handelingen, er het risico bestaat dat je ook in je professionele leven niet te vertrouwen bent.
laten we dat meteen even de kop indrukken, dat is dus niet waar. alhoewel de VS een at-will employment arbeidsrecht heeft in de basis (waarbij in essentie jij per direct mag stoppen met werken en de werkgever per direct afscheid van je mag nemen zonder opgaaf van reden) zijn zelfs in de basis flink wat uitzonderingen opgenomen zoals dat de grondslag geen racisme mag zijn, seksuele voorkeur etc etc.quote:Op maandag 14 juli 2025 07:34 schreef HSG het volgende:
[..]
In Amerika kunnen ze je gewoon om niks ontslaan. Ze hoeven alleen maar "you're fired" te zeggen en 5 minuten later sta je buiten met je spullen en laatste betaalcheque.
onzinquote:Op maandag 14 juli 2025 08:20 schreef RM-rf het volgende:
Heel simpel, in het artikel staat dat de persoon zijn rijbewijs ingenomen is.
Als de werkgever kan onderbouwen dat de werknemer voor zijn functie een rijbewijs moet hebben (en dit bv als vereiste in de vacature stond), dan kan het verlies van je rijbewijs inderdaad ontslag op staande voet betekenen, zonder opzegtermijn.
Nou dit dus. Ik lees weleens van die verslagen van RTL Nieuws over een ontslagzaak (die linken dan ook netjes naar de uitspraak), maar ontslag op staande voet is zo simpel nog niet.quote:Op zaterdag 12 juli 2025 12:12 schreef DJKoster het volgende:
Geen andere bron te vinden die het bevestigt, dus mijn twijfels over daadwerkelijk ontslag.
quote:
Ik denk dat ze te horen heeft gekregen dat haar contract niet werd verlengd.quote:Aan het einde van het gesprek kreeg ze te horen dat haar contract werd beëindigd.
Ja dat mag.quote:mag dit zomaar?
Ja dat mag, als wanneer ze een contract had voor bepaalde tijd. Mag dit ook bij een contract voor onbepaalde tijd?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 22:48 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat ze te horen heeft gekregen dat haar contract niet werd verlengd.
[..]
Ja dat mag.
Dan ben ik heel benieuwd naar de ontslagreden die ze opvoeren bij kantonrechter of UWVquote:Op woensdag 16 juli 2025 00:55 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Ja dat mag, als wanneer ze een contract had voor bepaalde tijd. Mag dit ook bij een contract voor onbepaalde tijd?
weinig context en slecht artikel. maargoed, AD staat nu eenmaal niet bekend om bronnen ook op waarheid te controleren.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:55 schreef Adrie072 het volgende:
Misschien mag ik met onderstaande inpikken, mag dit zomaar?
verloor haar baan nadat ze eerlijk was in functioneringsgesprek: ‘Had ik mond moeten houden?’
Aan het werkCindy was heel blij met haar functioneringsgesprek, haar werkgever dacht er anders over, vertelt ze aan Anne-Marije Buckens, die bijna vijftien jaar een bedrijf heeft waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. ‘Als ik 30 was geweest, had ik waarschijnlijk een ontwikkeltraject aangeboden gekregen’
Anne-Marije Buckens 13-07-25, 06:30 Laatste update: 13-07-25, 07:23
‘Het ligt niet aan je werk, maar aan de manier waarop je je functioneringsgesprek hebt gevoerd.’ Dat kreeg salessupportmedewerker Cindy (56) te horen, een week nadat ze haar halfjaarlijkse gesprek met haar leidinggevende had gehad.
Cindy keek zelf juist heel tevreden terug op het functioneringsgesprek. Ze had eerlijk verteld waar ze tegenaan liep, dat ze soms zoekende was in de rolverdeling binnen het team en dat ze merkte dat jongere collega’s haar ervaring niet altijd serieus namen. Ze vertelde haar leidinggevende dat ze een duidelijke koers miste. Ze had zelfs wat suggesties uitgewerkt die volgens haar goed zouden zijn voor de omzet.
Cindy had vooraf wel even getwijfeld of ze open kaart kon spelen, maar ze vertrouwde haar leidinggevende. Als ze nu haar gevoel niet zou uiten, wanneer dan wel? Hier is een functioneringsgesprek immers voor bedoeld, toch?
Een week later werd Cindy op het matje geroepen bij HR.
Strategischer
„Ze zeiden dat ik mijn functioneringsgesprek strategischer had moeten voeren. Dat ik mezelf beter had moeten profileren. Ze vonden ook dat ik door het uiten van mijn twijfels onrust had veroorzaakt en de positie van mijn leidinggevende in diskrediet had gebracht. Ik zat echt met mijn oren te klapperen’’, vertelt Cindy.
Aan het einde van het gesprek kreeg ze te horen dat haar contract werd beëindigd. Niet omdat ze haar werk niet goed deed, maar omdat ze ‘te veel negatieve energie in het team bracht’. Cindy kon naar huis.
Helaas is zij geen uitzondering. Functioneringsgesprekken worden steeds meer een strategisch mechanisme om je hachje te redden in de woelige jungle van de hedendaagse kantoortuin. Om een beetje gezond en gelukkig aan het werk te blijven tot aan je pensioen, is zo nu en dan stilstaan bij je functioneren heel belangrijk. Maar er is steeds minder ruimte voor zelfreflectie, eerlijke feedback en ontwikkeling.
Ontwikkelingsgesprekken met leidinggevenden worden steeds vaker een meetmoment om te bepalen hoe goed je jezelf kunt verkopen. Eerlijkheid wordt verward met zwakte. Kwetsbaarheid met ongeschiktheid. Hierdoor ontstaat er op veel werkplekken een angstige onderstroom die werknemers ervan weerhoudt om zichzelf te ontwikkelen.
Extreme zelfprofilering
Want wie nog liever doodsbang onder zijn bureau gaat zitten als hij een fout heeft gemaakt, dan dat hij om feedback vraagt, ontwikkelt zich niet. De extreme zelfprofilering die de jongste generaties zo vertrouwd is – mede aangewakkerd door hoe we elkaar de ogen uitsteken op sociale media – heeft duidelijk zijn intrede gedaan in de functioneringscyclus van bedrijven en daar gaan we last van krijgen.
Als ik had verteld dat alles fantastisch ging, dan had ik mijn baan nog gehad
-Cindy
,,Als ik 30 was geweest, had ik waarschijnlijk een ontwikkeltraject aangeboden gekregen,” zegt Cindy. ,,Als je je als vijftigplusser uitspreekt, ben je blijkbaar vervelend. Een kritische noot wordt dan uitgelegd als ‘negatieve energie’. Ik kan niet uitsluiten dat mijn leidinggevende – zeker twintig jaar jonger dan ik – zich in het nauw gedreven voelde. Moet je je voorstellen hoe we samen hadden kunnen vlammen als we onze krachten hadden gebundeld. Nu verliezen we het op ego’s.’’
„Misschien had ik mijn mond moeten houden?’’ vraagt Cindy zich af. „Als ik had verteld dat alles fantastisch ging, dan had ik mijn baan nog gehad. Dat is pijnlijk. Werkgevers zeggen dat ze openheid willen, maar blijkbaar alleen als die openheid in het plaatje past. Zolang je lacht, knikt en niet te veel zegt, mag je blijven. Stiekem ben ik trots dat ik dat niet heb gedaan.’’
https://www.ad.nl/economi(...)ten-houden~ae65d20e/
Bron
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |