abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218187040
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:21 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het staat de Staten vrij om belasting te heffen om zelf dat soort programma’s te starten. Californië doet dat bijvoorbeeld helaas met weinig succes.
Competent bestuur is ook belangrijk en ook op dat gebied is het beter als er lokaal zoveel mogelijk gebeurt. Bevalt het beleid niet in je staat dan ben je niet afhankelijk van heel het land om een andere regering te kiezen. Het hangt dan alleen af van de verkiezingen in je staat.
Belasting heffen bij de bevolking die de steun nodig heeft die met die belasting moet worden betaald.

Gaat niet werken hè.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  vrijdag 11 juli 2025 @ 19:48:16 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_218187057
Ik moet dan vaak denken aan mensen die de wetenschap maar een 'mening' vinden, die dan een ketting aan wetenschappelijke achievements gebruiken om dat de wereld kundig te kunnen maken
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_218187070
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je ziet hoe een bananeneconomie een gemeenschap heeft verwoest, en dan nog vind je dat daar meer van moeten komen...

Bijzonder...
Mensen moeten niet bij bedrijven werken? Waar dan? De overheid?
pi_218187090
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je ziet hoe een bananeneconomie een gemeenschap heeft verwoest, en dan nog vind je dat daar meer van moeten komen...

Bijzonder...
Ik vind het vooral bizar dat jij grote bedrijven ziet als een negatief iets. Denk je dat Nederland beter af is als bedrijven zoals Shell, Hoogovens, ASML, VDL uit Nederland vertrekken?
pi_218187205
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:53 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik vind het vooral bizar dat jij grote bedrijven ziet als een negatief iets. Denk je dat Nederland beter af is als bedrijven zoals Shell, Hoogovens, ASML, VDL uit Nederland vertrekken?
Een economie hoort zodanig te zijn ingericht dat het verdwijnen van zo'n bedrijf geen desastreuze gevolgen heeft.
Jij schetst voor Michigan een beeld waarbij de staat het vertrek niet heeft kunnen opvangen.
pi_218187221
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Mensen moeten niet bij bedrijven werken? Waar dan? De overheid?
Jij weet niet wat een bananeneconomie is?
pi_218187224
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een economie hoort zodanig te zijn ingericht dat het verdwijnen van zo'n bedrijf geen desastreuze gevolgen heeft.

Hahaha, wat :D
pi_218187232
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij weet niet wat een bananeneconomie is?
Ik weet wat een economie is, jij hebt er geen kaas van gegeten zo te zien _O-
pi_218187246
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij schetst voor Michigan een beeld waarbij de staat het vertrek niet heeft kunnen opvangen.
Hoe dan?
pi_218187310
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 19:53 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Grote bedrijven hebben vooral waarde zolang ze in private handen blijven en zo een band blijven behouden met de lokale economie/stad.

Neem een ASML, komt voort uit Phillips en heeft gezamenlijk dus al ruim een eeuw binding met de regio en heeft zich met alle voordelen van dien kunnen ontwikkelen en groeien met hier en daar zelfs steun vanuit de overheid. Daaromheen heeft er van alles mee kunnen groeien dus iedereen blij

Inmiddels beursgenoteerd en staat geen Nederlander meer aan het roer, lijkt de binding weg en staan ze om de zoveel tijd te roeptoeteren dat ze weggaan tenzij we X of Y doen. Er zijn nu immers aandeelhouders die het voor het zeggen hebben en die geven geen ruk om waar zo'n bedrijf staat of de regio, die willen winst en het liefst meer dan vorig jaar. Nu moeten wij door hoepels springen en zo'n bedrijf naar hun pijpen te dansen en dat is gewoon niet wenselijk.

Nu is Nederland klein en is als zo'n bedrijf weggaat zeer jammer maar verder wel te overzien.

In de VS is dat vele malen erger met afgelegen gebieden waar hele steden afhankelijk zijn van 1 bedrijf voor hun werkvoorziening waardoor zo'n bedrijf veel meer macht heeft dan zou moeten. Ook hebben ze zat voorbeelden van verlaten steden/dorpen omdat zo'n bedrijf er uiteindelijk mee op moest houden of is vertrokken. Het is gewoon onwenselijk zo'n mate van afhankelijkheid van 1 bedrijf.
pi_218187399
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:12 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Hoe dan?
Door de economie te differentiëren.
pi_218187464
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik weet wat een economie is, jij hebt er geen kaas van gegeten zo te zien _O-
Ik accepteer je verlies.
pi_218187553
what about those epstein files ?
a cover-up of Trump ?
https://edition.cnn.com/2(...)igning-epstein-files
een minuut van een video van epsteins cel is verdwenen, begrijp ik ?
https://www.rawstory.com/dan-bongino-pam-bondi-fight/
  vrijdag 11 juli 2025 @ 20:45:42 #39
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_218187556
quote:
U.S. Congress members press Canada to deal with wildfire smoke ruining their summer
Not the Beaverton. :P

https://www.theglobeandma(...)dfire-smoke-ruining/

We're sorry. :@
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_218187576
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:19 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Het is gewoon onwenselijk zo'n mate van afhankelijkheid van 1 bedrijf.
Wat is het alternatief? Overigens zijn vakbonden en linkse organisaties juist altijd voor het openhouden van zulke bedrijven, juist vanwege de werkgelegenheid.
pi_218187633
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat is het alternatief?
Meer diversiteit qua bedrijven.

quote:
Overigens zijn vakbonden en linkse organisaties juist altijd voor het openhouden van zulke bedrijven, juist vanwege de werkgelegenheid.
En rechtse organisaties zijn fel tegen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 juli 2025 @ 20:53:23 #42
862 Arcee
Look closer
pi_218187642
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 11:11 schreef Gunner het volgende:
[ x ]

"TRUTH. JUSTICE. THE AMERICAN WAY."

Hier past maar één smiley bij; :')
Trump en truth en justice. :D :'( :D
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_218187644
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:47 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Wat is het alternatief? Overigens zijn vakbonden en linkse organisaties juist altijd voor het openhouden van zulke bedrijven, juist vanwege de werkgelegenheid.
Doorgaans zijn ze ook voor het zwaarder belasten van zulke bedrijven waardoor juist dicht willen en verhuizen dus echt een fantastische strategie is het niet.

En het alternatief? Dat zou ik ook niet weten afgezien van je als regio/land zelf inkopen in zo'n bedrijf als het eenmaal publiek gaat zodat je in ieder geval wat zeggenschap behoudt. Dat is bij ASML in elk geval fout gegaan, geloof dat maar 2% van de aandelen in Nederlandse handen zijn tegenover 52% aandelen in Amerikaanse handen.
pi_218187715
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:31 schreef Wantie het volgende:

[..]
Door de economie te differentiëren.
Hoe zie je dat precies voor je? Wil je bedrijven tegen houden die wellicht te groot zijn om te vestigen in een kleine stad?
pi_218187746
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:03 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Hoe zie je dat precies voor je? Wil je bedrijven tegen houden die wellicht te groot zijn om te vestigen in een kleine stad?
Je blijft je maar vastklampen aan 1 groot bedrijf.
pi_218187747
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 20:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Meer diversiteit qua bedrijven.

Hoe?
pi_218187879
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Je blijft je maar vastklampen aan 1 groot bedrijf.
Ik probeer te doorgronden hoe je het wil tegengaan dat een bedrijf dusdanig machtig word dat het pijn gaat doen mocht zo’n bedrijf vertrekken.
Buiten het verbieden dat zo’n bedrijf zich mag vestigen of uitbreiden zie ik niet veel meer mogelijkheden.
pi_218188003
Ik ben blij dat we nog altijd geloven in de trickle down economics in dit topic.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218188074
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hoe?
Hoe kun je als stad ervoor zorgen dat je meer bedrijven aan trekt?

Echt, geen idee.

Dat is volslagen onmogelijk.
Zodra 1 bedrijf zich in een stad vestigd is het volslagen onmogelijk dat er ook andere bedrijven zich vestigen.

En dus ben je als lokale economie volledig overgeleverd aan 1 bedrijf...
pi_218188094
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 21:16 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Ik probeer te doorgronden hoe je het wil tegengaan dat een bedrijf dusdanig machtig word dat het pijn gaat doen mocht zo’n bedrijf vertrekken.
Buiten het verbieden dat zo’n bedrijf zich mag vestigen of uitbreiden zie ik niet veel meer mogelijkheden.
Dat blijkt.

Overigens zien we op federaal niveau wel overheidsbemoeienis richting grote bedrijven.

Daar moet Trump kennelijk mee ophouden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')