“Alles wat je je kan inbeelden, wordt door Visma-Lease a Bike getest”: maak kennis met de twee Duitsers die vanuit hun garage de helft van het WorldTour-peloton sneller maken
De ene is journalist van opleiding, de andere een ingenieur. Samen maken ze vanuit hun garage de helft van het WorldTour-peloton sneller. Van Visma-Lease a Bike tot de trainer van Tadej Pogacar. “Ik begrijp niet dat renners hun gegevens op Strava zetten.”
“Oh, heeft Visma-Lease a Bike op hun Facebook aangekondigd dat ze met ons samenwerken? Dat wist ik niet eens. Zo hard zijn we dus bezig met marketing. (lacht) Uiteindelijk zijn we gewoon twee mannen die graag op de computer spelen.” ‘We’, dat zijn Björn Kafka en Sebastian Schluricke. Tien jaar geleden begonnen ze vanuit hun garage in Flensburg in het Noorden van Duitsland de tweemanszaak ‘Aerotune’, nu omgedoopt tot ‘Afasteryou’. Kafka is een wielertrainer met een journalistieke opleiding, Schluricke een windenergie-ingenieur en leerkracht wiskunde. Hun gezamenlijke doelstelling: renners sneller maken. Tien jaar geleden werden ze nog uitgelachen met hun ideeën, nu helpen ze zowat de helft van het WorldTour-peloton.
“Hoe word je sneller? Door veel te trainen, ja. Maar de makkelijkste manier is aerodynamischer worden”, zo begint Kafka zijn verhaal. “Daarom dat renners en ploegen regelmatig naar de windtunnel gaan. Maar in de windtunnel durven al eens fouten sluipen én het is bijzonder belastend voor een renner om zo lang z’n positie aan te houden. Daarom ontwikkelden wij een manier om je CdA-waarde (de waarde die aangeeft hoe aerodynamisch je bent, red.) te testen, waar ter wereld je ook bent. Het enige wat je nodig hebt: een weg die 1.000 meter lang is of een velodroom, een vermogensmeter, een snelheidsmeter en onze app. Je legt die 1.000 meter of velodroom enkele keren af aan een gelijkmatig vermogen en zo wordt via onze algoritmes berekend hoe aerodynamisch je bent.”
En dan kan je beginnen spelen met je set-up. De ene keer zet je een andere helm op, dan verander je van schoenen, je zet je shifters eens wat meer naar binnen of je steekt andere banden. “Ons programma zal bij elke set-up vertellen wat je CdA is. En het is heel simpel: als je hetzelfde vermogen trapt, maar je gaat sneller, dan ben je aerodynamischer geworden. Dat je niet altijd exact hetzelfde vermogen kan trappen? Geen probleem, ons algoritme neemt die kleine schommelingen in rekening.”
En dat systeem heeft ondertussen ruimschoots z’n weg gevonden naar het WorldTour-peloton. “Het begon vijf, zes jaar geleden met Yeyo Corral, die toen bij UAE werkte (en nu Lidl-Trek, red.) en onze aerodynamische testen gebruikte. Ook Dan Bigham (nu bij Red Bull-BORA-hansgrohe, red.) gebruikte het destijds bij INEOS Grenadiers voor z’n werelduurrecord. En zo’n anderhalf jaar geleden kregen we de vraag van Visma-Lease a Bike of we met hen wilden komen testen in Alkmaar op de piste. Door het partnership gaan we voor Visma een stapje verder. Zonder geheimen te verklappen: als ze bepaalde zaken willen testen en we moeten onze algoritmes daarvoor veranderen of optimaliseren, doen we dat voor hen. En geloof me: Visma test héél veel. Alles wat je je ook maar kan inbeelden, wordt door Visma op de piste getest”, zo vertelt Kafka.
Maar Visma-Lease a Bike is lang niet de enige ploeg die gebruikt maakt van de diensten van ‘Afasteryou’. “Zes à acht WorldTour-teams zijn klant bij ons, zonder dat we met hen een partnership aangaan. Zij kopen gewoon een abonnement aan zoals iedereen dat kan. Ken je Javier Sola? Hij is de trainer van Pogacar en toont op lezingen screenshots van onze app. Maar er zijn ook WorldTour-renners waarvan ik weet dat ze op hun eentje testen. Want er zijn ploegen die enkel hun toprenners testen, in de windtunnel. Andere renners van die ploeg beginnen zelf te experimenteren met onze app. Het grappige is dat zij dan sneller worden dan hun kopmannen, omdat het veel tijdsvriendelijker is dan naar de windtunnel gaan en ze dus veel meer tijd in de testing kunnen steken.”
Die aerodynamische test is niet het enige dat de twee Duitsers ontwikkeld hebben om renners sneller te maken. Sommige WorldTour-ploegen maken ook gebruik van de metabolische testen. “De renner doet een test – dat kan in een lab zijn, maar evengoed een lactaattest op training of zelfs gewoon met een vermogensmeter – en op basis daarvan berekent ons algoritme je VO²Max (de maat voor je uithoudingsvermogen, red.) en VLaMax (hoe efficiënt je bent, red.). Er wordt een metabolisch profiel van die renner opgesteld en zo kan je tijdens elke rit live zien hoeveel koolhydraten je op dat moment tot op de gram aan het verbranden bent. Daar komt nog eens bij dat onze algoritmes via de trainings- en wedstrijdfiles van renners constant hun VO²Max en VLaMax berekenen. Zo kunnen we zien of trainingen aanslaan, zonder dat de renners steeds testen moet afleggen.”
U hoort het al: data, data en nog eens data. Data is tegenwoordig alles en zeker nu heel wat renners al hun trainingen en wedstrijden op Strava zetten, ligt er een schat aan informatie zomaar voor het grijpen. Althans, zo kijkt Kafka daarnaar. “Ik begrijp niet dat renners alles op Strava zetten, want je toont gewoon waar je zwaktes liggen. Op basis van de gegevens op Strava kan ik van elke renner zeggen: dat is hun sterkte en daar ligt hun zwakte. Ik kan zelfs berekenen hoe aerodynamisch iemand is op basis van hun ritjes op Strava. Pas op: ik ben heus niet de enige die dat kan. Er zijn al ongetwijfeld WorldTour-ploegen die op die manier de data van tegenstanders analyseren.”
En op dezelfde manier kan Kafka ook voorspellen hoe snel een renner in principe in de tijdrit van vandaag zal gaan. “Ik heb geen toegang tot de vermogensdata van de beste klassementsrenners. Maar hun klimtijden in het verleden geven een goed beeld van de vermogens die ze trappen en op basis van tijdritten in het verleden kunnen we hun CdA inschatten. En dan heb je enkel nog het parcours en de windrichting nodig om hun tijd te berekenen.” En de tijdrit van woensdag in de Tour? Volgens de simulatie van Kafka zal die gewonnen worden in een tijd van 36’10”. Wie dat is, wil hij niet zeggen. Dat zullen we zelf moeten ontdekken.
![QKDTebA.png]()