FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / 50.000 laadpalen voor vrachtwagens nodig voor 2030, er staan nu 1000
gwn_een_usermaandag 7 juli 2025 @ 20:12
quote:
50.000 laadpalen voor vrachtwagens zijn er nodig voor 2030, er staan er nu 1000
Auteur: BNR Webredactie | 7-7-2025

Europese overheden moeten een enorme inhaalslag maken met het realiseren van laadstations voor elektrische vrachtwagens. Europa heeft als doel gesteld om de CO2-uitstoot van het vrachtverkeer voor 2030 bijna te halveren. Daarvoor zijn 50.000 publieke laadpalen nodig in Europa en er zijn er momenteel duizend, zegt president-directeur Harald Seidel van DAF Trucks.

631692-631695.jpeg?q=45&w=1500&auto=format,compress

De laadinfrastructuur blijft enorm achter, waardoor de overgrote meerderheid van de vrachtwagens die DAF verkoopt nog gewoon een verbrandingsmotor heeft. Slechts 4704 vrachtwagens van de 360.000 die DAF vorig jaar verkocht waren zero-emission, zegt Seidel.

‘Er moet geïnvesteerd worden’
'Dit is wat ik vertel in Brussel: de ambitie van 45 procent CO2-reductie is er. Maar die zal nu gerealiseerd moeten worden en dat betekent dat er fors geïnvesteerd moet worden en dat er een gezamenlijk plan moet komen.'

De plannen die er zijn lopen vooralsnog mijlenver achter bij de ambities. In de komende vijf jaar zou het aantal openbare laadpalen moeten stijgen van 1000 naar 50.000. Er zijn momenteel slechts plannen voor nog eens 2000 extra openbare laadpalen, zegt de DAF-topman. 'Er zal meer moeten gebeuren. De richting is duidelijk, maar de snelheid is veel te laag.'

350 kilowatt per paal
Het gaat bij die aantallen om de publiek toegankelijke snelladers, die al snel een aansluiting nodig hebben van 350 tot 370 kilowatt per paal. Nog los daarvan zijn er ook nog 'honderdduizenden' depot-chargers nodig, waar vrachtwagens 's nachts kunnen laden op een lager wattage en lager tempo dan langs de snelwegen.

'Een vrachtwagen laad je niet even op aan een stopcontact in huis. En in de toekomst gaan we zelfs naar megawatt-chargers. En dan hebben we in Nederland nog het knelpunt met de netcongestie. Als een transporteur nu zegt dat hij wil verduurzamen, dan kan hij soms pas over 3 of 4 jaar terecht.'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Aberkulliemaandag 7 juli 2025 @ 20:17
quote:
De plannen die er zijn lopen vooralsnog mijlenver achter bij de ambities.
De verkiezingsslogan van de VVD de EU.
Jahr00nmaandag 7 juli 2025 @ 20:36
We hebben niet eens stroom om een woning aan te sluiten. Flikker toch op met deze waanzin. Beter doeken we al die nietsnutten in Den Haag op.
vigiermaandag 7 juli 2025 @ 21:08
Met de enorme gezamenlijke slagkracht die we in Europa hebben moet het geen probleem zijn om er 50 te hebben in 2030 hoor! Ik weet niet waar je je druk om maakt.
En anders zetten gewoon elektrische bakfietsen om de rand van Europa zodat je de laatste kilometers met de bakfiets kan doen.
Mikeyttmaandag 7 juli 2025 @ 21:22
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.

En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden _O-
Weltschmerzmaandag 7 juli 2025 @ 21:28
We zijn de laatste 10 jaar van 82 naar 81% fossiel gegaan dus zeg niet dat iets niet kan.
TheFreshPrincemaandag 7 juli 2025 @ 21:30
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.

quote:
[...]
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
"Hier" is dus heel Europa.
Twiitchmaandag 7 juli 2025 @ 21:46
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:36 schreef Jahr00n het volgende:
Beter doeken we al die nietsnutten in Den Haag op.
Ook daar schieten we niks mee op. De nietsnutten in kwestie hebben immers blind en zonder voldoende kennis van de materie getekend bij het kruisje. Dus we zijn gebonden aan whatever the fuck de ongekozen en onzichtbare "top"ambtenaren in Brussel verzinnen.
Weltschmerzmaandag 7 juli 2025 @ 22:03
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Gimmickmaandag 7 juli 2025 @ 22:17
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
En een metalen rails eronder? Ze zijn iets op het spoor die Duitsers.
TheFreshPrincemaandag 7 juli 2025 @ 22:28
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.

Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Twiitchmaandag 7 juli 2025 @ 22:31
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.

Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
We laten het over aan de markt :p
de_boswachtermaandag 7 juli 2025 @ 22:51
:')
quo_maandag 7 juli 2025 @ 23:03
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Kun je bij al die adoratie voor het chinese wonder ook nog even een statistiekje opnemen over het aantal kolencentrales dat china bij bouwt om al die laadpalen aande gang te houden ?

Ik geef al vast het kolenverbruik van 2024 met daarbij nog een paar andere gebruikers.
Wereld 8,77 Gt
China 4,90 Gt
VS 0,49 Gt
EU 0,306 Gt
Nederland 0,005 Gt
QWARQTAARTJEmaandag 7 juli 2025 @ 23:05
Tegen die tijd worden de regels toch wel weer versoepeld dus ach ja.
ACT-Fmaandag 7 juli 2025 @ 23:06
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
Europa heeft als doel gesteld
Daar gaat het mis. Je kan doelen stellen wat je wil, maar als er geen mensen en middelen zijn om dit binnen het gestelde doel te halen dan blijft het bij ambities. Laten we eens beginnen bij realisme....
lyolyrcmaandag 7 juli 2025 @ 23:12
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar.

Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto.
gwn_een_usermaandag 7 juli 2025 @ 23:33
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:12 schreef lyolyrc het volgende:
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar.

Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto.
ja bnr heeft een citaat verkeerd geparafraseerd, lijkt me.
quote:
Despite DAF Trucks’ heavy investment in electric trucks - including a new production facility in Eindhoven - sales of zero-emission trucks remain a fraction of the market. “We’re ready to produce at scale,” said Harald Seidel, CEO of DAF Trucks, during the Drive Forward event in Helmond. “But last year, only 4,500 zero-emission trucks were sold across Europe. Remember that the total truck market in 2024 was around 360,000 units.”
https://www.driveforward.(...)port-not-a-solo-race
lyolyrcmaandag 7 juli 2025 @ 23:39
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:33 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja bnr heeft een citaat verkeerd geparafraseerd, lijkt me.
[..]
https://www.driveforward.(...)port-not-a-solo-race
DAF draait een ontzettend topjaar als ze 60.000 vrachtwagens in een jaar weten te verkopen. Wordt het nog beduidend hoger, dan krijgen ze het logistiek niet eens voor elkaar. Ze hebben daarvoor de mensen en de ruimte in de fabrieken niet.
Seven.maandag 7 juli 2025 @ 23:54
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:12 schreef lyolyrc het volgende:
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar.

Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto.
Je hebt gelijk. En stel je zou een vrachtwagen in de rusttijden voldoende kunnen laden: er zijn niet eens genoeg veilige truck parkings (met normale faciliteiten) om vrachtwagens te kunnen laden.
gwn_een_userdinsdag 8 juli 2025 @ 00:08
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 23:03 schreef quo_ het volgende:

[..]
Kun je bij al die adoratie voor het chinese wonder ook nog even een statistiekje opnemen over het aantal kolencentrales dat china bij bouwt om al die laadpalen aande gang te houden ?

Ik geef al vast het kolenverbruik van 2024 met daarbij nog een paar andere gebruikers.
Wereld 8,77 Gt
China 4,90 Gt
VS 0,49 Gt
EU 0,306 Gt
Nederland 0,005 Gt
ja nogal wiedes als 's werelds fabriek. rijke landen besteden productie en uitstoot uit aan china. een aanzienlijk deel van de uitstoot komt van het maken van producten die niet voor chinees gebruik is bedoeld

ja lekker makkelijk een 'groen land' zijn als nederland, als wij relatief gesproken vrijwel niets zelf produceren. ons zogenaamde 'groene imago' is complete BS als je de feiten opsomt:
- we besteden productie uit
- we exporteren veel diensten, waar dus weinig fabrieksrook bij komt kijken
- strenge milieunormen gelden enkel voor het kleine beetje restproductie dat we nog hebben
- de CO² die in china vrijkomt bij de productie van spullen voor onze markt, tja dat nemen wij formeel gesproken niet mee in onze cijfers he

wij veroorzaken juist heel veel uitstoot 'buiten beeld' door massale consumptie van al die geïmporteerde goederen. lees over o.a. carbon leakage en embedded emissions, de boekhoudkundige achterdeurtjes van de klimaatwereld, zeg maar
Jan_Onderwaterdinsdag 8 juli 2025 @ 00:16
Het plaatsen van de palen is niet het lastige, kabels er naartoe met voldoende capaciteit aan Electra, dat is de "uitdaging"
augurk2025dinsdag 8 juli 2025 @ 00:29
:')
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 8 juli 2025 @ 00:51
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Op zich lijkt me dat ook beslist geen slecht idee.

Je zou dan kunnen denken aan een systeem waarbij de autosnelwegen worden voorzien van een bovenleiding voor vrachtwagens, en vrachtwagens aan boord een accu hebben waarmee de vrachtwagen een beperkt bereik heeft van maximaal 50 à 100 kilometer. Tijdens het rijden op de autosnelweg kan de vrachtwagen dan stroom trekken van de bovenleiding om zowel de motor aan te drijven als de accu op te laden, zodat de vrachtwagen voldoende bereik heeft om na het verlaten van de autosnelweg op de accu zijn bestemming te bereiken.
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 8 juli 2025 @ 00:56
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.
Als je de vrachtwagens uitrust met een accu die de vrachtwagen een beperkt bereik geeft, dan valt dit risico dus ook weg.
Weltschmerzdinsdag 8 juli 2025 @ 09:31
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.

Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Het gaat gewoon om hybrides die op die manier niet stil hoeven staan om te laden. Je hoeft dus geen gesloten netwerk te maken of precies vooruit te bedenken hoe het gebruikt gaat worden, gewoon een zeer tijdsefficiente laadoptie die je aanbiedt.

Bekijk deze YouTube-video
Het lijkt dus vooral weer stuk te gaan op de Duitse bureaucratie en bestuurlijke incompetentie.
michaelmooredinsdag 8 juli 2025 @ 10:00
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
en de stikstof dan, overal staan bramen
xzazdinsdag 8 juli 2025 @ 10:26
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.

En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden _O-
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
dennistddinsdag 8 juli 2025 @ 13:08
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
onlogischdinsdag 8 juli 2025 @ 13:13
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.

En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden _O-
Chinagoden
onlogischdinsdag 8 juli 2025 @ 13:14
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:26 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
ACT-Fdinsdag 8 juli 2025 @ 14:16
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 13:14 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
Met dit schrijven wil ik bezwaar aantekenen. U kunt binnen 5 jaar een dagvaarding tegemoet zien.
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 8 juli 2025 @ 17:29
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
In principe kan daarbij voor de levering van stroom voor vrachtwagens met bovenleiding dezelfde constructie toegepast worden als voor de levering van stroom bij huishoudens. Dan kun je dus kiezen uit verschillende aanbieders met verschillende prijzen, maar dat het netwerk wel in handen blijft van de staat, en dat je per kWh geleverde stroom dus ook een vast bedrag betaalt voor het gebruik van het netwerk.
Glazenmakerdinsdag 8 juli 2025 @ 17:47
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
Kip_Frites_Appelmoesdinsdag 8 juli 2025 @ 17:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 13:08 schreef dennistd het volgende:
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
Toch heeft een elektrische vrachtwagen met een grote accu voor een groot bereik een groot nadeel ten opzichte van de elektrische vrachtwagen die de stroom betrekt van een bovenleiding. Die accu's zijn loeizwaar. Dat betekent dus ofwel dat de vrachtwagens zwaarder worden met als gevolg meer schade aan wegen en bruggen, ofwel dat het ten koste gaat van het laadvermogen.

Er zijn allerlei redenen waarom de elektrische trein het gewonnen heeft van stoom en ook van diesel. Een daarvan is gewoon dat de elektrische trein zijn energie betrekt van een bovenleiding en dat dus niet het gewicht van de trein verhoogt.
gwn_een_userdinsdag 8 juli 2025 @ 20:25
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
sorry. maar dit zijn belabberde relativeringen.

"1 laadpaal per land per dag" slaat nergens op want er zijn 27 totaal verschillende lidstaten, van klein naar groot, met sterk variërende behoeften en bouwtempo's. nederland en duitsland bijv hebben veel meer logistieke knooppunten en snelgroeiende EV-markten dan malta...

"1 per 9000 inwoners in 5 jaar" is letterlijk statistische verdoving. laadpalen voor vrachtverkeer, waar dit verhaal om draait, betreffen logistieke hubs (denk aan distributiecentra en havens), snelwegen/truckstops en industrieel terrein, zijn totaal andere beesten dan je type-2 lader in je woonwijk of je gemiddelde tankstation. we hebben het over 350 kW+ DC-snellaadpunten voor elektrische trucks. die vereisen extra zware netaansluitingen, meerdere laadSTRATEN per locatie, en logistieke planning zó dat stilstand van trucks minimaal blijft, en uiteraard actieve koeling en stroomveiligheidssystemen. en weet ik wat nog meer. de kosten van een trucklader zijn makkelijk zo'n 100-500x hoger dan de installatie van een gewone unit, want er moet ook veel omheen worden gebouwd. die hebben zowat hun eigen hypotheek nodig.

"27 laadpalen per dag" is een simpele en begrijpelijke relativering, die ook meteen de urgentie voor sneller bouwen uitdrukt. we weten dat er nu maar 1.000 palen staan, en we moeten naar 50.000. dus 27 per dag klinkt als een sprint terwijl europa nog in de wandelschoenen op een bankje in het park zit te niksen. het is ook een beter getal om te gebruiken als een doel voor concrete bouwdruk.

ik denk dat sommigen de urgentie hiervan niet snappen. hier komt echt veel meer bij kijken dan je denkt, wil de EU dat doel bereiken in 2030. daarom is het ook belangrijk om nu goed te plannen om de kosten minimaal te houden

maar ja, iets zegt me dat het bij plannen blijft, en niet veel gebouwd gaat worden...

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 08-07-2025 20:30:34 ]
SymbolicFrankdinsdag 8 juli 2025 @ 20:34
Megawatt laadpalen op ieder tankstation die alleen rond de middag werken is een prima manier om het stroomnet flink te ontzien ^O^

Dan hebben we wel veel meer elektrische vrachtauto's nodig, natuurlijk.
ACT-Fdinsdag 8 juli 2025 @ 21:02
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en 1 vrachtwagenlaadpaal trekt evenveel stroom als een woonwijk van enkele straten. En we hebben nu al situaties als onderstaand voorbeeld:
quote:
De mededeling van wethouder Arthur Lammers leidde vanavond tot verbijstering in de Bornse raadszaal. Het is allerminst zeker of het kindcentrum in aanbouw na oplevering in gebruik kan worden genomen. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan ruimte op het Overijsselse stroomnet. Er is wel een aansluiting, meldde de wethouder, maar zoals het er nu naar uitziet kan er geen stroom worden geleverd.

Andere oplossing

Het kan tot 2034 duren voor netbeheerder TenneT weer ruimte heeft op het elektriciteitsnet. Tot die die tijd moeten andere oplossingen gevonden worden.
https://www.oost.nl/nieuw(...)o-voor-ingebruikname

Maar ze moeten niet zeuren, stelletje dramaqueens.
Pendulewoensdag 9 juli 2025 @ 05:57
Gewoon diesel. Weg met die linkse bende.

Hooguit waterstof is de toekomst.