gwn_een_user | maandag 7 juli 2025 @ 20:12 |
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000 ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten... ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag HAHAHAHAHA ik neem even gidsland china erbij: - in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk - in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt. - hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/ https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000! | |
Aberkullie | maandag 7 juli 2025 @ 20:17 |
De verkiezingsslogan van de VVD de EU. | |
Jahr00n | maandag 7 juli 2025 @ 20:36 |
We hebben niet eens stroom om een woning aan te sluiten. Flikker toch op met deze waanzin. Beter doeken we al die nietsnutten in Den Haag op. | |
vigier | maandag 7 juli 2025 @ 21:08 |
Met de enorme gezamenlijke slagkracht die we in Europa hebben moet het geen probleem zijn om er 50 te hebben in 2030 hoor! Ik weet niet waar je je druk om maakt. En anders zetten gewoon elektrische bakfietsen om de rand van Europa zodat je de laatste kilometers met de bakfiets kan doen. | |
Mikeytt | maandag 7 juli 2025 @ 21:22 |
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst. En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden ![]() | |
Weltschmerz | maandag 7 juli 2025 @ 21:28 |
We zijn de laatste 10 jaar van 82 naar 81% fossiel gegaan dus zeg niet dat iets niet kan. | |
TheFreshPrince | maandag 7 juli 2025 @ 21:30 |
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch. "Hier" is dus heel Europa. | |
Twiitch | maandag 7 juli 2025 @ 21:46 |
Ook daar schieten we niks mee op. De nietsnutten in kwestie hebben immers blind en zonder voldoende kennis van de materie getekend bij het kruisje. Dus we zijn gebonden aan whatever the fuck de ongekozen en onzichtbare "top"ambtenaren in Brussel verzinnen. | |
Weltschmerz | maandag 7 juli 2025 @ 22:03 |
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee. | |
Gimmick | maandag 7 juli 2025 @ 22:17 |
En een metalen rails eronder? Ze zijn iets op het spoor die Duitsers. | |
TheFreshPrince | maandag 7 juli 2025 @ 22:28 |
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt. Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen? | |
Twiitch | maandag 7 juli 2025 @ 22:31 |
We laten het over aan de markt :p | |
de_boswachter | maandag 7 juli 2025 @ 22:51 |
![]() | |
quo_ | maandag 7 juli 2025 @ 23:03 |
Kun je bij al die adoratie voor het chinese wonder ook nog even een statistiekje opnemen over het aantal kolencentrales dat china bij bouwt om al die laadpalen aande gang te houden ? Ik geef al vast het kolenverbruik van 2024 met daarbij nog een paar andere gebruikers. Wereld 8,77 Gt China 4,90 Gt VS 0,49 Gt EU 0,306 Gt Nederland 0,005 Gt | |
QWARQTAARTJE | maandag 7 juli 2025 @ 23:05 |
Tegen die tijd worden de regels toch wel weer versoepeld dus ach ja. | |
ACT-F | maandag 7 juli 2025 @ 23:06 |
Daar gaat het mis. Je kan doelen stellen wat je wil, maar als er geen mensen en middelen zijn om dit binnen het gestelde doel te halen dan blijft het bij ambities. Laten we eens beginnen bij realisme.... | |
lyolyrc | maandag 7 juli 2025 @ 23:12 |
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar. Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto. | |
gwn_een_user | maandag 7 juli 2025 @ 23:33 |
ja bnr heeft een citaat verkeerd geparafraseerd, lijkt me. https://www.driveforward.(...)port-not-a-solo-race | |
lyolyrc | maandag 7 juli 2025 @ 23:39 |
DAF draait een ontzettend topjaar als ze 60.000 vrachtwagens in een jaar weten te verkopen. Wordt het nog beduidend hoger, dan krijgen ze het logistiek niet eens voor elkaar. Ze hebben daarvoor de mensen en de ruimte in de fabrieken niet. | |
Seven. | maandag 7 juli 2025 @ 23:54 |
Je hebt gelijk. En stel je zou een vrachtwagen in de rusttijden voldoende kunnen laden: er zijn niet eens genoeg veilige truck parkings (met normale faciliteiten) om vrachtwagens te kunnen laden. | |
gwn_een_user | dinsdag 8 juli 2025 @ 00:08 |
ja nogal wiedes als 's werelds fabriek. rijke landen besteden productie en uitstoot uit aan china. een aanzienlijk deel van de uitstoot komt van het maken van producten die niet voor chinees gebruik is bedoeld ja lekker makkelijk een 'groen land' zijn als nederland, als wij relatief gesproken vrijwel niets zelf produceren. ons zogenaamde 'groene imago' is complete BS als je de feiten opsomt: - we besteden productie uit - we exporteren veel diensten, waar dus weinig fabrieksrook bij komt kijken - strenge milieunormen gelden enkel voor het kleine beetje restproductie dat we nog hebben - de CO² die in china vrijkomt bij de productie van spullen voor onze markt, tja dat nemen wij formeel gesproken niet mee in onze cijfers he wij veroorzaken juist heel veel uitstoot 'buiten beeld' door massale consumptie van al die geïmporteerde goederen. lees over o.a. carbon leakage en embedded emissions, de boekhoudkundige achterdeurtjes van de klimaatwereld, zeg maar | |
Jan_Onderwater | dinsdag 8 juli 2025 @ 00:16 |
Het plaatsen van de palen is niet het lastige, kabels er naartoe met voldoende capaciteit aan Electra, dat is de "uitdaging" | |
augurk2025 | dinsdag 8 juli 2025 @ 00:29 |
![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | dinsdag 8 juli 2025 @ 00:51 |
Op zich lijkt me dat ook beslist geen slecht idee. Je zou dan kunnen denken aan een systeem waarbij de autosnelwegen worden voorzien van een bovenleiding voor vrachtwagens, en vrachtwagens aan boord een accu hebben waarmee de vrachtwagen een beperkt bereik heeft van maximaal 50 à 100 kilometer. Tijdens het rijden op de autosnelweg kan de vrachtwagen dan stroom trekken van de bovenleiding om zowel de motor aan te drijven als de accu op te laden, zodat de vrachtwagen voldoende bereik heeft om na het verlaten van de autosnelweg op de accu zijn bestemming te bereiken. | |
Kip_Frites_Appelmoes | dinsdag 8 juli 2025 @ 00:56 |
Als je de vrachtwagens uitrust met een accu die de vrachtwagen een beperkt bereik geeft, dan valt dit risico dus ook weg. | |
Weltschmerz | dinsdag 8 juli 2025 @ 09:31 |
Het gaat gewoon om hybrides die op die manier niet stil hoeven staan om te laden. Je hoeft dus geen gesloten netwerk te maken of precies vooruit te bedenken hoe het gebruikt gaat worden, gewoon een zeer tijdsefficiente laadoptie die je aanbiedt. Bekijk deze YouTube-video Het lijkt dus vooral weer stuk te gaan op de Duitse bureaucratie en bestuurlijke incompetentie. | |
michaelmoore | dinsdag 8 juli 2025 @ 10:00 |
en de stikstof dan, overal staan bramen | |
xzaz | dinsdag 8 juli 2025 @ 10:26 |
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren. | |
dennistd | dinsdag 8 juli 2025 @ 13:08 |
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar. | |
onlogisch | dinsdag 8 juli 2025 @ 13:13 |
Chinagoden | |
onlogisch | dinsdag 8 juli 2025 @ 13:14 |
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming. | |
ACT-F | dinsdag 8 juli 2025 @ 14:16 |
Met dit schrijven wil ik bezwaar aantekenen. U kunt binnen 5 jaar een dagvaarding tegemoet zien. | |
Kip_Frites_Appelmoes | dinsdag 8 juli 2025 @ 17:29 |
In principe kan daarbij voor de levering van stroom voor vrachtwagens met bovenleiding dezelfde constructie toegepast worden als voor de levering van stroom bij huishoudens. Dan kun je dus kiezen uit verschillende aanbieders met verschillende prijzen, maar dat het netwerk wel in handen blijft van de staat, en dat je per kWh geleverde stroom dus ook een vast bedrag betaalt voor het gebruik van het netwerk. | |
Glazenmaker | dinsdag 8 juli 2025 @ 17:47 |
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen. | |
Kip_Frites_Appelmoes | dinsdag 8 juli 2025 @ 17:50 |
Toch heeft een elektrische vrachtwagen met een grote accu voor een groot bereik een groot nadeel ten opzichte van de elektrische vrachtwagen die de stroom betrekt van een bovenleiding. Die accu's zijn loeizwaar. Dat betekent dus ofwel dat de vrachtwagens zwaarder worden met als gevolg meer schade aan wegen en bruggen, ofwel dat het ten koste gaat van het laadvermogen. Er zijn allerlei redenen waarom de elektrische trein het gewonnen heeft van stoom en ook van diesel. Een daarvan is gewoon dat de elektrische trein zijn energie betrekt van een bovenleiding en dat dus niet het gewicht van de trein verhoogt. | |
gwn_een_user | dinsdag 8 juli 2025 @ 20:25 |
sorry. maar dit zijn belabberde relativeringen. "1 laadpaal per land per dag" slaat nergens op want er zijn 27 totaal verschillende lidstaten, van klein naar groot, met sterk variërende behoeften en bouwtempo's. nederland en duitsland bijv hebben veel meer logistieke knooppunten en snelgroeiende EV-markten dan malta... "1 per 9000 inwoners in 5 jaar" is letterlijk statistische verdoving. laadpalen voor vrachtverkeer, waar dit verhaal om draait, betreffen logistieke hubs (denk aan distributiecentra en havens), snelwegen/truckstops en industrieel terrein, zijn totaal andere beesten dan je type-2 lader in je woonwijk of je gemiddelde tankstation. we hebben het over 350 kW+ DC-snellaadpunten voor elektrische trucks. die vereisen extra zware netaansluitingen, meerdere laadSTRATEN per locatie, en logistieke planning zó dat stilstand van trucks minimaal blijft, en uiteraard actieve koeling en stroomveiligheidssystemen. en weet ik wat nog meer. de kosten van een trucklader zijn makkelijk zo'n 100-500x hoger dan de installatie van een gewone unit, want er moet ook veel omheen worden gebouwd. die hebben zowat hun eigen hypotheek nodig. "27 laadpalen per dag" is een simpele en begrijpelijke relativering, die ook meteen de urgentie voor sneller bouwen uitdrukt. we weten dat er nu maar 1.000 palen staan, en we moeten naar 50.000. dus 27 per dag klinkt als een sprint terwijl europa nog in de wandelschoenen op een bankje in het park zit te niksen. het is ook een beter getal om te gebruiken als een doel voor concrete bouwdruk. ik denk dat sommigen de urgentie hiervan niet snappen. hier komt echt veel meer bij kijken dan je denkt, wil de EU dat doel bereiken in 2030. daarom is het ook belangrijk om nu goed te plannen om de kosten minimaal te houden maar ja, iets zegt me dat het bij plannen blijft, en niet veel gebouwd gaat worden... [ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 08-07-2025 20:30:34 ] | |
SymbolicFrank | dinsdag 8 juli 2025 @ 20:34 |
Megawatt laadpalen op ieder tankstation die alleen rond de middag werken is een prima manier om het stroomnet flink te ontzien ![]() Dan hebben we wel veel meer elektrische vrachtauto's nodig, natuurlijk. | |
ACT-F | dinsdag 8 juli 2025 @ 21:02 |
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en 1 vrachtwagenlaadpaal trekt evenveel stroom als een woonwijk van enkele straten. En we hebben nu al situaties als onderstaand voorbeeld: https://www.oost.nl/nieuw(...)o-voor-ingebruikname Maar ze moeten niet zeuren, stelletje dramaqueens. | |
Pendule | woensdag 9 juli 2025 @ 05:57 |
Gewoon diesel. Weg met die linkse bende. Hooguit waterstof is de toekomst. |