Het gaat gewoon om hybrides die op die manier niet stil hoeven staan om te laden. Je hoeft dus geen gesloten netwerk te maken of precies vooruit te bedenken hoe het gebruikt gaat worden, gewoon een zeer tijdsefficiente laadoptie die je aanbiedt.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
en de stikstof dan, overal staan bramenquote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000
ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken
https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min
china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.quote:Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.
En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Chinagodenquote:Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.
En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
Met dit schrijven wil ik bezwaar aantekenen. U kunt binnen 5 jaar een dagvaarding tegemoet zien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 13:14 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
In principe kan daarbij voor de levering van stroom voor vrachtwagens met bovenleiding dezelfde constructie toegepast worden als voor de levering van stroom bij huishoudens. Dan kun je dus kiezen uit verschillende aanbieders met verschillende prijzen, maar dat het netwerk wel in handen blijft van de staat, en dat je per kWh geleverde stroom dus ook een vast bedrag betaalt voor het gebruik van het netwerk.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000
ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken
https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min
china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Toch heeft een elektrische vrachtwagen met een grote accu voor een groot bereik een groot nadeel ten opzichte van de elektrische vrachtwagen die de stroom betrekt van een bovenleiding. Die accu's zijn loeizwaar. Dat betekent dus ofwel dat de vrachtwagens zwaarder worden met als gevolg meer schade aan wegen en bruggen, ofwel dat het ten koste gaat van het laadvermogen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 13:08 schreef dennistd het volgende:
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
quote:Op maandag 7 juli 2025 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.
sorry. maar dit zijn belabberde relativeringen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en 1 vrachtwagenlaadpaal trekt evenveel stroom als een woonwijk van enkele straten. En we hebben nu al situaties als onderstaand voorbeeld:quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
https://www.oost.nl/nieuw(...)o-voor-ingebruiknamequote:De mededeling van wethouder Arthur Lammers leidde vanavond tot verbijstering in de Bornse raadszaal. Het is allerminst zeker of het kindcentrum in aanbouw na oplevering in gebruik kan worden genomen. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan ruimte op het Overijsselse stroomnet. Er is wel een aansluiting, meldde de wethouder, maar zoals het er nu naar uitziet kan er geen stroom worden geleverd.
Andere oplossing
Het kan tot 2034 duren voor netbeheerder TenneT weer ruimte heeft op het elektriciteitsnet. Tot die die tijd moeten andere oplossingen gevonden worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |