abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218156007
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.

Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Het gaat gewoon om hybrides die op die manier niet stil hoeven staan om te laden. Je hoeft dus geen gesloten netwerk te maken of precies vooruit te bedenken hoe het gebruikt gaat worden, gewoon een zeer tijdsefficiente laadoptie die je aanbiedt.

Bekijk deze YouTube-video
Het lijkt dus vooral weer stuk te gaan op de Duitse bureaucratie en bestuurlijke incompetentie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 10:00:45 #27
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218156172
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
en de stikstof dan, overal staan bramen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 8 juli 2025 @ 10:26:27 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218156338
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.

En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden _O-
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
  Redactie Sport dinsdag 8 juli 2025 @ 13:08:00 #29
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_218157590
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 13:13:27 #30
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218157665
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.

En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden _O-
Chinagoden
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 13:14:14 #31
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218157674
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:26 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 8 juli 2025 @ 14:16:55 #32
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218158216
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 13:14 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
Met dit schrijven wil ik bezwaar aantekenen. U kunt binnen 5 jaar een dagvaarding tegemoet zien.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218159871
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
In principe kan daarbij voor de levering van stroom voor vrachtwagens met bovenleiding dezelfde constructie toegepast worden als voor de levering van stroom bij huishoudens. Dan kun je dus kiezen uit verschillende aanbieders met verschillende prijzen, maar dat het netwerk wel in handen blijft van de staat, en dat je per kWh geleverde stroom dus ook een vast bedrag betaalt voor het gebruik van het netwerk.
pi_218160076
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000

ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...

ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag

HAHAHAHAHA

ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken

https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min

china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer

ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
pi_218160095
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 13:08 schreef dennistd het volgende:
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
Toch heeft een elektrische vrachtwagen met een grote accu voor een groot bereik een groot nadeel ten opzichte van de elektrische vrachtwagen die de stroom betrekt van een bovenleiding. Die accu's zijn loeizwaar. Dat betekent dus ofwel dat de vrachtwagens zwaarder worden met als gevolg meer schade aan wegen en bruggen, ofwel dat het ten koste gaat van het laadvermogen.

Er zijn allerlei redenen waarom de elektrische trein het gewonnen heeft van stoom en ook van diesel. Een daarvan is gewoon dat de elektrische trein zijn energie betrekt van een bovenleiding en dat dus niet het gewicht van de trein verhoogt.
pi_218161519
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2025 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
sorry. maar dit zijn belabberde relativeringen.

"1 laadpaal per land per dag" slaat nergens op want er zijn 27 totaal verschillende lidstaten, van klein naar groot, met sterk variërende behoeften en bouwtempo's. nederland en duitsland bijv hebben veel meer logistieke knooppunten en snelgroeiende EV-markten dan malta...

"1 per 9000 inwoners in 5 jaar" is letterlijk statistische verdoving. laadpalen voor vrachtverkeer, waar dit verhaal om draait, betreffen logistieke hubs (denk aan distributiecentra en havens), snelwegen/truckstops en industrieel terrein, zijn totaal andere beesten dan je type-2 lader in je woonwijk of je gemiddelde tankstation. we hebben het over 350 kW+ DC-snellaadpunten voor elektrische trucks. die vereisen extra zware netaansluitingen, meerdere laadSTRATEN per locatie, en logistieke planning zó dat stilstand van trucks minimaal blijft, en uiteraard actieve koeling en stroomveiligheidssystemen. en weet ik wat nog meer. de kosten van een trucklader zijn makkelijk zo'n 100-500x hoger dan de installatie van een gewone unit, want er moet ook veel omheen worden gebouwd. die hebben zowat hun eigen hypotheek nodig.

"27 laadpalen per dag" is een simpele en begrijpelijke relativering, die ook meteen de urgentie voor sneller bouwen uitdrukt. we weten dat er nu maar 1.000 palen staan, en we moeten naar 50.000. dus 27 per dag klinkt als een sprint terwijl europa nog in de wandelschoenen op een bankje in het park zit te niksen. het is ook een beter getal om te gebruiken als een doel voor concrete bouwdruk.

ik denk dat sommigen de urgentie hiervan niet snappen. hier komt echt veel meer bij kijken dan je denkt, wil de EU dat doel bereiken in 2030. daarom is het ook belangrijk om nu goed te plannen om de kosten minimaal te houden

maar ja, iets zegt me dat het bij plannen blijft, en niet veel gebouwd gaat worden...

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 08-07-2025 20:30:34 ]
pi_218161621
Megawatt laadpalen op ieder tankstation die alleen rond de middag werken is een prima manier om het stroomnet flink te ontzien ^O^

Dan hebben we wel veel meer elektrische vrachtauto's nodig, natuurlijk.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 21:02:59 #38
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218161965
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en 1 vrachtwagenlaadpaal trekt evenveel stroom als een woonwijk van enkele straten. En we hebben nu al situaties als onderstaand voorbeeld:
quote:
De mededeling van wethouder Arthur Lammers leidde vanavond tot verbijstering in de Bornse raadszaal. Het is allerminst zeker of het kindcentrum in aanbouw na oplevering in gebruik kan worden genomen. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan ruimte op het Overijsselse stroomnet. Er is wel een aansluiting, meldde de wethouder, maar zoals het er nu naar uitziet kan er geen stroom worden geleverd.

Andere oplossing

Het kan tot 2034 duren voor netbeheerder TenneT weer ruimte heeft op het elektriciteitsnet. Tot die die tijd moeten andere oplossingen gevonden worden.
https://www.oost.nl/nieuw(...)o-voor-ingebruikname

Maar ze moeten niet zeuren, stelletje dramaqueens.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 9 juli 2025 @ 05:57:26 #39
470649 Pendule
FOK! Nicht
pi_218163988
Gewoon diesel. Weg met die linkse bende.

Hooguit waterstof is de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')