https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000quote:50.000 laadpalen voor vrachtwagens zijn er nodig voor 2030, er staan er nu 1000
Auteur: BNR Webredactie | 7-7-2025
Europese overheden moeten een enorme inhaalslag maken met het realiseren van laadstations voor elektrische vrachtwagens. Europa heeft als doel gesteld om de CO2-uitstoot van het vrachtverkeer voor 2030 bijna te halveren. Daarvoor zijn 50.000 publieke laadpalen nodig in Europa en er zijn er momenteel duizend, zegt president-directeur Harald Seidel van DAF Trucks.
De laadinfrastructuur blijft enorm achter, waardoor de overgrote meerderheid van de vrachtwagens die DAF verkoopt nog gewoon een verbrandingsmotor heeft. Slechts 4704 vrachtwagens van de 360.000 die DAF vorig jaar verkocht waren zero-emission, zegt Seidel.
‘Er moet geïnvesteerd worden’
'Dit is wat ik vertel in Brussel: de ambitie van 45 procent CO2-reductie is er. Maar die zal nu gerealiseerd moeten worden en dat betekent dat er fors geïnvesteerd moet worden en dat er een gezamenlijk plan moet komen.'
De plannen die er zijn lopen vooralsnog mijlenver achter bij de ambities. In de komende vijf jaar zou het aantal openbare laadpalen moeten stijgen van 1000 naar 50.000. Er zijn momenteel slechts plannen voor nog eens 2000 extra openbare laadpalen, zegt de DAF-topman. 'Er zal meer moeten gebeuren. De richting is duidelijk, maar de snelheid is veel te laag.'
350 kilowatt per paal
Het gaat bij die aantallen om de publiek toegankelijke snelladers, die al snel een aansluiting nodig hebben van 350 tot 370 kilowatt per paal. Nog los daarvan zijn er ook nog 'honderdduizenden' depot-chargers nodig, waar vrachtwagens 's nachts kunnen laden op een lager wattage en lager tempo dan langs de snelwegen.
'Een vrachtwagen laad je niet even op aan een stopcontact in huis. En in de toekomst gaan we zelfs naar megawatt-chargers. En dan hebben we in Nederland nog het knelpunt met de netcongestie. Als een transporteur nu zegt dat hij wil verduurzamen, dan kan hij soms pas over 3 of 4 jaar terecht.'
De verkiezingsslogan van de VVD de EU.quote:De plannen die er zijn lopen vooralsnog mijlenver achter bij de ambities.
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000
ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
"Hier" is dus heel Europa.quote:[...]
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Ook daar schieten we niks mee op. De nietsnutten in kwestie hebben immers blind en zonder voldoende kennis van de materie getekend bij het kruisje. Dus we zijn gebonden aan whatever the fuck de ongekozen en onzichtbare "top"ambtenaren in Brussel verzinnen.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:36 schreef Jahr00n het volgende:
Beter doeken we al die nietsnutten in Den Haag op.
En een metalen rails eronder? Ze zijn iets op het spoor die Duitsers.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
We laten het over aan de markt :pquote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Kun je bij al die adoratie voor het chinese wonder ook nog even een statistiekje opnemen over het aantal kolencentrales dat china bij bouwt om al die laadpalen aande gang te houden ?quote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken
https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min
china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Daar gaat het mis. Je kan doelen stellen wat je wil, maar als er geen mensen en middelen zijn om dit binnen het gestelde doel te halen dan blijft het bij ambities. Laten we eens beginnen bij realisme....quote:
ja bnr heeft een citaat verkeerd geparafraseerd, lijkt me.quote:Op maandag 7 juli 2025 23:12 schreef lyolyrc het volgende:
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar.
Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto.
https://www.driveforward.(...)port-not-a-solo-racequote:Despite DAF Trucks’ heavy investment in electric trucks - including a new production facility in Eindhoven - sales of zero-emission trucks remain a fraction of the market. “We’re ready to produce at scale,” said Harald Seidel, CEO of DAF Trucks, during the Drive Forward event in Helmond. “But last year, only 4,500 zero-emission trucks were sold across Europe. Remember that the total truck market in 2024 was around 360,000 units.”
DAF draait een ontzettend topjaar als ze 60.000 vrachtwagens in een jaar weten te verkopen. Wordt het nog beduidend hoger, dan krijgen ze het logistiek niet eens voor elkaar. Ze hebben daarvoor de mensen en de ruimte in de fabrieken niet.quote:Op maandag 7 juli 2025 23:33 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ja bnr heeft een citaat verkeerd geparafraseerd, lijkt me.
[..]
https://www.driveforward.(...)port-not-a-solo-race
Je hebt gelijk. En stel je zou een vrachtwagen in de rusttijden voldoende kunnen laden: er zijn niet eens genoeg veilige truck parkings (met normale faciliteiten) om vrachtwagens te kunnen laden.quote:Op maandag 7 juli 2025 23:12 schreef lyolyrc het volgende:
Eerst maar eens het nepnieuws benoemen: DAF verkoopt echt geen 360.000 vrachtwagens per jaar. Er is eerder sprake van ongeveer 50.000 per jaar.
Vrachtwagens en personenauto's worden heel anders gebruikt. Personenauto's staan zonder problemen meer dan 95% van de tijd stil. Vrachtwagens moeten juist zo min mogelijk stilstaan, omdat ze anders geen geld opleveren. Dus voor het laden van een vrachtwagen is een veel hoger vermogen nodig. Dat is duurder en lastiger te realiseren dan de standaard laadpaal voor een gewone auto.
ja nogal wiedes als 's werelds fabriek. rijke landen besteden productie en uitstoot uit aan china. een aanzienlijk deel van de uitstoot komt van het maken van producten die niet voor chinees gebruik is bedoeldquote:Op maandag 7 juli 2025 23:03 schreef quo_ het volgende:
[..]
Kun je bij al die adoratie voor het chinese wonder ook nog even een statistiekje opnemen over het aantal kolencentrales dat china bij bouwt om al die laadpalen aande gang te houden ?
Ik geef al vast het kolenverbruik van 2024 met daarbij nog een paar andere gebruikers.
Wereld 8,77 Gt
China 4,90 Gt
VS 0,49 Gt
EU 0,306 Gt
Nederland 0,005 Gt
Op zich lijkt me dat ook beslist geen slecht idee.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Als je de vrachtwagens uitrust met een accu die de vrachtwagen een beperkt bereik geeft, dan valt dit risico dus ook weg.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.
Het gaat gewoon om hybrides die op die manier niet stil hoeven staan om te laden. Je hoeft dus geen gesloten netwerk te maken of precies vooruit te bedenken hoe het gebruikt gaat worden, gewoon een zeer tijdsefficiente laadoptie die je aanbiedt.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is een leuk idee tot de bovenleiding stukgetrokken wordt en het hele wagenpark op 1 snelweg stilvalt.
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
en de stikstof dan, overal staan bramenquote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000
ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken
https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min
china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.quote:Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.
En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Duitsland deed een experiment met bovenleidingen op de vrachtwagenbaan, dat leek me wel een aardig idee.
Chinagodenquote:Op maandag 7 juli 2025 21:22 schreef Mikeytt het volgende:
Ondertussen heeft China vorig jaar in 1 jaar tijd 4,3 miljoen laadpalen geplaatst.
En gaat BYD er dit jaar 15.000 van een megawatt plaatsen, 3x meer dan een normale vrachtwagen hier nodig heeft om op normale snelheid op te laden
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zonder regels is het ook makkelijk organiseren.
Met dit schrijven wil ik bezwaar aantekenen. U kunt binnen 5 jaar een dagvaarding tegemoet zien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 13:14 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Een (gefragmenteerde) democratie is dan ook niet handig bij besluitvorming.
In principe kan daarbij voor de levering van stroom voor vrachtwagens met bovenleiding dezelfde constructie toegepast worden als voor de levering van stroom bij huishoudens. Dan kun je dus kiezen uit verschillende aanbieders met verschillende prijzen, maar dat het netwerk wel in handen blijft van de staat, en dat je per kWh geleverde stroom dus ook een vast bedrag betaalt voor het gebruik van het netwerk.quote:Op maandag 7 juli 2025 22:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast: wie wordt de aanbieder van de stroom? Kan je daar een eigen contract op afsluiten of is er 1 aanbieder die je financieel kan uitknijpen?
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:12 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)-er-staan-er-nu-1000
ja dat gaat hem niet worden, met het trage bouwtempo in europa - vergunningstrajecten, netcongestie, lokale bezwaarprocedures, hoge kosten...
ze willen zeggen dat er dus 10.000 stuks per jaar moeten worden neergezet. dat is 50.000/(365*5) ~= 27/dag
HAHAHAHAHA
ik neem even gidsland china erbij:
- in 2024 al was 5% van de zware trucks en 6% van de lichte trucks volledig elektrisch. in europa gaat het om een procentpunt of 2 en is de verkoop van elektrische trucks zelfs achteruit gegaan in nederland en frankrijk
- in china willen ze dat rond 2030, 30% van de truckmarkt elektrisch is. in 2040, drie kwart van de markt.
- hun laadinfrastructuur is al mijlenver voorop en ze werken aan megawatt opladers en snellaadnetwerken
https://smartfreightcentr(...)2024-nine-takeaways/
https://www.volvotrucks.b(...)and-north-amer1.html
https://bigtruck.nl/nieuws/europese-truckverkopen-in-de-min
china bouwt dus weliswaar aan een volledig geïntegreerd ecosysteem voor hun elektrisch vrachtverkeer
ik zal verrast zijn als er al 5000 palen staan in 2030 hier, laat staan 50.000!
Toch heeft een elektrische vrachtwagen met een grote accu voor een groot bereik een groot nadeel ten opzichte van de elektrische vrachtwagen die de stroom betrekt van een bovenleiding. Die accu's zijn loeizwaar. Dat betekent dus ofwel dat de vrachtwagens zwaarder worden met als gevolg meer schade aan wegen en bruggen, ofwel dat het ten koste gaat van het laadvermogen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 13:08 schreef dennistd het volgende:
Nergens voor nodig. De accu's zijn groot genoeg en laden snel genoeg om alleen tijdens de dagelijkse rust en de 45min pauze te hoeven laden, en zelfs dan nog niet eens op vol vermogen. Volg de Elektrotrucker maar (Duitse chauffeur op Youtube). Die rijdt er zelfs mee naar Gibraltar.
quote:Op maandag 7 juli 2025 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is precies 1 laadpaal per EU-land per dag. Dat klinkt alweer wat minder dramatisch.
sorry. maar dit zijn belabberde relativeringen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en 1 vrachtwagenlaadpaal trekt evenveel stroom als een woonwijk van enkele straten. En we hebben nu al situaties als onderstaand voorbeeld:quote:Op dinsdag 8 juli 2025 17:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook even een sommetje gedaan en je hebt het hier over 1 laadpaal per 9000 inwoners in 5 jaar tijd. Drama queen.
https://www.oost.nl/nieuw(...)o-voor-ingebruiknamequote:De mededeling van wethouder Arthur Lammers leidde vanavond tot verbijstering in de Bornse raadszaal. Het is allerminst zeker of het kindcentrum in aanbouw na oplevering in gebruik kan worden genomen. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan ruimte op het Overijsselse stroomnet. Er is wel een aansluiting, meldde de wethouder, maar zoals het er nu naar uitziet kan er geen stroom worden geleverd.
Andere oplossing
Het kan tot 2034 duren voor netbeheerder TenneT weer ruimte heeft op het elektriciteitsnet. Tot die die tijd moeten andere oplossingen gevonden worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |