abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:10:19 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218112288
https://nieuwrechts.nl/10(...)-defensie-te-betalen

quote:
Algemene Rekenkamer: verhoog btw op boodschappen om Defensie te betalen

Om toekomstige defensie-uitgaven te kunnen bekostigen, moeten politieke partijen keuzes maken die wél uitvoerbaar zijn aldus de Algemene Rekenkamer. De Algemene Rekenkamer roept in een brief op om 30 miljard euro te besparen door het schrappen van ondoelmatige belastingregelingen. Eén van de voorstellen is het verhogen van het lage btw-tarief op boodschappen van 9 naar 21 procent. Hierdoor zouden boodschappen flink duurder worden.

Volgens Rekenkamer-president Pieter Duisenberg worden veel fiscale voordelen gegeven aan mensen die ze niet nodig hebben. Het lage btw-tarief zou bedoeld zijn om lagere inkomens te ontzien, maar ook mensen met hoge inkomens profiteren ervan. Uit berekeningen blijkt dat de overheid 20 euro aan belasting misloopt voor elke euro voordeel voor lage inkomens. Dat is volgens de Rekenkamer inefficiënt, aldus het AD.

‘Weggegooid belastinggeld’
‘Partijen zijn op zoek naar geld om hun plannen te betalen,’ zegt Duisenberg. ‘In ons advies zeggen we: er ligt 30 miljard euro aan maatregelen die nu niet doeltreffend zijn. Eigenlijk is dat deels weggegooid belastinggeld. Dat geld kan slimmer worden ingezet. Pas ze aan of schaf ze af.’

De Rekenkamer denkt dat het afschaffen van fiscale voordelen ruimte kan geven om bijvoorbeeld in Defensie te investeren. Tegelijkertijd is er kritiek op hoe het ministerie van Defensie zijn geld besteedt. In 2024 werd 3,3 miljard euro minder uitgegeven dan gepland, omdat ondersteunende diensten niet op orde waren. Denk aan logistiek, munitiebeheer en beveiliging van kazernes.

Hypotheekrenteaftrek ook onder vuur
Naast het lage btw-tarief kijkt de Rekenkamer ook naar andere fiscale voordelen. Zo kan de hypotheekrenteaftrek worden afgeschaft. Ook regelingen voor ondernemers, zoals de landbouwvrijstelling, zouden niet effectief zijn. Als al die regelingen verdwijnen, komt er jaarlijks 30 miljard euro vrij.

‘Geen loze beloftes meer’
Duisenberg waarschuwt politieke partijen dat ze hun verkiezingsprogramma’s niet moeten vullen met wensdenken. ‘Zorg er nou gewoon voor dat wat je belooft ook kan,’ zegt hij. ‘En maak realistische plannen, dus geen wensdenken. Mensen in het land snakken naar resultaten en niet alleen naar loze beloftes.’

Volgens de Rekenkamer moet de politiek stoppen met ‘de kop in het zand steken’ als het gaat om onbetaalbare plannen. Anders blijft Nederland kampen met begrotingstekorten, uitgestelde investeringen en onuitvoerbaar beleid.
Lage inkomens zijn niet efficiënt _O_
Lekker rechts blijven stemmen met z'n allen _O_

Eerst bijstand, nu voedsel... waar zullen ze de volgende hap uit nemen voor defensie? _O_
Want tja, wie heeft eten nodig als je ook straaljagers kan kopen?
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:18:09 #2
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_218112362
TS snapt niet hoe belastingen werken.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:21:30 #3
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218112390
Klink mij logisch om die btw verlaging weg te halen. Maar dat gaat niet gebeuren want de eerste partij die dat wil zal flink veel zetels inleveren.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:22:29 #4
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218112402
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:21 schreef embedguy het volgende:
Klink mij logisch om die btw verlaging weg te halen. Maar dat gaat niet gebeuren want de eerste partij die dat wil zal flink veel zetels inleveren.
Jij denkt dat de geesten nog niet rijp genoeg zijn voor die offers tegen de gigantische Russische dreiging?
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:24:54 #5
436847 embedguy
pi_218112438
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:22 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Jij denkt dat de geesten nog niet rijp genoeg zijn voor die offers tegen de gigantische Russische dreiging?
Ja, dat denk ik :-)

Hra afschaffen lijkt me bijvoorbeeld minder stemmers kosten, en erfbelasting verhoging. Of gewoon de staatsschuld op laten lopen, dat zal het wel voornamelijk gaan worden denk ik. Weg van de minste weerstand.
Life is happening now.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:43 #6
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_218112446
Bij 1 vlak BTW tarief van 20% zijn de hoge inkomens meer geld kwijt dan de lage inkomens. Lijkt mij juist eerlijker. Zelfde geld voor Hypotheekrente aftrek afschaffen
pi_218112484
Cultuur, boeken en kranten moeten sowieso buiten schot blijven.

Men vergeet dat Nederland een klein landje is en dat veel burgers relatief snel over de grens hun boodschappen kunnen gaan doen en dat gaat een enorm verlies betekenen voor onze economie.

Wel hoor ik graag van alle politieke partijen gedetailleerd waar die vele miljarden jaarlijks extra voor defensie vandaag gehaald moeten gaan gaan worden. Dus van GroenLinks-PvdA bijvoorbeeld geen vaag verhaal van we gaan het bij de vermogenden en het bedrijfsleven ophalen.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:33:32 #8
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218112527
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef embedguy het volgende:

[..]

Hra afschaffen lijkt me bijvoorbeeld minder stemmers kosten, en erfbelasting verhoging. Of gewoon de staatsschuld op laten lopen, dat zal het wel voornamelijk gaan worden denk ik. Weg van de minste weerstand.
Het is vooral jammer dat het volk weer de dupe wordt van deze waanzin.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_218112536
Prima, haal ik al mijn boodschappen wel in Duitsland
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:34:25 #10
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_218112537
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:29 schreef rutger05 het volgende:
Cultuur, boeken en kranten moeten sowieso buiten schot blijven.

Men vergeet dat Nederland een klein landje is en dat veel burgers relatief snel over de grens hun boodschappen kunnen gaan doen en dat gaat een enorm verlies betekenen voor onze economie.

Wel hoor ik graag van alle politieke partijen gedetailleerd waar die vele miljarden jaarlijks extra voor defensie vandaag gehaald moeten gaan gaan worden. Dus van GroenLinks-PvdA bijvoorbeeld geen vaag verhaal van we gaan het bij de vermogenden en het bedrijfsleven ophalen.
Wat is er vaag aan om bij de mensen die het meest profiteren meer belasting te vragen?.
pi_218112546
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:24 schreef embedguy het volgende:

[..]

De echt grote erfenissen worden met behulp van BOR uit de wind gehouden.

https://www.nrc.nl/nieuws(...)elf-regelde-a4189371
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:36:29 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218112568
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:34 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Dit is een abonnee-artikel.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:36:36 #13
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_218112570
.
quote:

[..]

Pervers allemaal
pi_218112575
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:34 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Wat is er vaag aan om bij de mensen die het meest profiteren meer belasting te vragen?.
Ik wil dan concreet weten wie GroenLinks-PvdA precies als vermogend zien (bijvoorbeeld huizenbezitters) en hoe zij denken het bedrijfsleven zwaarder te belasten zonder dat dit ten koste gaat van onze economie en de rekening alsnog bij de consument terecht komt.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:37:23 #15
436847 embedguy
pi_218112583
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Gelukkig stemt dat zelfde volk ook heel rationeel zodat dat niet gebeurt.
Life is happening now.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:39:00 #16
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_218112605
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:36 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik wil dan concreet weten wie GroenLinks-PvdA precies als vermogend zien (bijvoorbeeld huizenbezitters) en hoe zij denken het bedrijfsleven zwaarder te belasten zonder dat dit ten koste gaat van onze economie en de rekening alsnog bij de consument terecht komt.
Lees hun partijprogramma door. PvdA/Gl is 1 van de partijen die gelukkig hun plannen laat doorrekenen. Dit in tegenstelling tot de populisten

https://www.cpb.nl/sites/(...)-GroenLinks-PvdA.pdf
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:43:28 #18
436847 embedguy
pi_218112655
quote:

[..]

Aha, ik kon het artikel niet lezen maar heb de bor wel even opgezocht.

Ik vroeg me even af waarom ze dat zouden doen, maar schat dat dat is om te voorkomen dat alle bedrijven naar het buitenland verkassen. Prima keuze lijkt me maar wel jammer dat de erfbelasting dan minder effectief wordt.
Life is happening now.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:43:36 #19
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218112657
HRA afschaffen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_218112673
quote:
14s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:34 schreef Jaeger85 het volgende:
Prima, haal ik al mijn boodschappen wel in Duitsland
Daar zal dan wel een levendige handel in ontstaan. Net zoals dat nu al het geval is met tabak.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218112677
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Er bestaat alleen maar “het Volk”
Er is geen overheid / het volk.

Dus als we investeren in defensie gaan we het voelen
Vakman pur sang
pi_218112734
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Daar zal dan wel een levendige handel in ontstaan. Net zoals dat nu al het geval is met tabak.
Benzine per 1 januari 40 cent goedkoper in Duitsland en dan ook levensmiddelen minimaal 13% goedkoper maakt een wekelijks bezoek het wel waard ja.
pi_218112755
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:39 schreef Abrikozentaart het volgende:

[..]
Lees hun partijprogramma door. PvdA/Gl is 1 van de partijen die gelukkig hun plannen laat doorrekenen. Dit in tegenstelling tot de populisten

https://www.cpb.nl/sites/(...)-GroenLinks-PvdA.pdf
quote:
GroenLinks-PvdA kiest voor herverdeling door lastenverlichting voor lage en middeninkomens en lastenverzwaring voor huishoudens met hoge vermogens en voor bedrijven. Per saldo worden de lasten met 11,2 mld euro verzwaard. De partij voert in de inkomstenbelasting een zesschijvenstelsel in, met in de eerste schijf een tarief van 30% dat oploopt tot 60% in de zesde schijf voor inkomens boven de 150.000 euro. De partij verhoogt de algemene heffingskorting, verlaagt de zorgpremie en beperkt de hypotheekrenteaftrek. Vermogens worden zwaarder belast, onder meer door een vermogensrendementsheffing met een tarief van 49% en een vermogensbelasting, waarvan het tarief oploopt tot 5% boven de vijf mln euro. Ook de erf- en schenkbelasting wordt verhoogd. Voor bedrijven wordt het hoge vpb-tarief verhoogd en worden de mkbwinstvrijstelling en de maximumpremiegrens voor de IAB en de werknemersverzekeringen afgeschaft. Er komen hogere lasten op klimaat en milieu, zo voert de partij onder andere een kilometerheffing, een vrachtwagenheffing en een verpakkingenbelasting in, daarnaast wordt de vliegbelasting verhoogd. In de energiebelasting worden vrijstellingen afgeschaft en de aardgastarieven voor grootverbruikers verhoogd, terwijl die voor kleinverbruikers worden verlaagd. Het pakket van GroenLinks-PvdA vergroot hiermee de inspanning ten aanzien van de reductie van nationale broeikasgasemissies ten opzichte van het basispad.
Ik vind dit er niet zo goed uitzien op het eerste gezicht. Bedenk wel dat het heffingsvrij vermogen maar ¤ 57.684 per persoon is. Met hoeveel procent willen zij bijvoorbeeld dan de erfbelasting verhogen? Afschaffen van vrijstellingen van energiebelasting, kilometerheffing e.d. gaan de burger flink pijn in de portemonnee doen. Het zo zwaarder belasten van het bedrijfsleven gaat ten koste van onze economie.
  donderdag 3 juli 2025 @ 19:54:53 #24
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218112814
Belasting verhogen voor werkenden
Je bent een waardeloze agent.
pi_218112991
Het heeft weinig zin om van het een op andere moment miljarden meer aan defensie uit te geven.

* De defensie-industrie heeft niet de capaciteit om snel veel materieel te leveren.

* Werving van personeel is langzaam

* De capaciteit tot het opleiden van dat personeel is niet adequaat.

* De infrastruktuur voor het opleiden en huisvesten van al dat extra personeel en materieel is er nog niet.

* Onvoldoende trainingslocaties binnen Nederland.

Er is gewoon heel veel werk aan de winkel dat niet sneller en efficienter verzet gaat worden als je er van vandaag op morgen 5 miljard extra tegenaan gooit, gefinancieerd vanuit een rigoreuze maatregel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')