abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218120463
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand.

Nevzat Eyüpoglu
¤ 235.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/nevzat-eyupoglu/

- aflossingsvrij
- wat kunnen ze een gevel met witte verf mishandelen
- in 2023 geprobeerd te verkopen (of staat nog steeds te koop) maar klaarblijkelijk niet gelukt
+ bouwdepot dus pandje zou moeten opknappen
+ geld zou na opknappen wel terug komen
+ wel een woz waarde (255k 1-1-'24) dus klaarblijkelijk wel een woonbestemming voor de bovengelegen woning

Zelf denk ik aan meenemen voor mijn basis bedrag...

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

https://www.vanhasselmake(...)int%20Bavostraat-64/
pi_218120483
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 15:41 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Volledig eens met je, ik vind echt niks goed aan dit project, behalve dat hij op zijn vorige leningen netjes heeft betaald.
Dat zeiden ze van Bernie Madoff ook altijd :)
Pecunia non olet
pi_218120988
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218121778
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van de naam alleen al krijg ik jeuk op die plaats. ;)
Vernoemd naar zijn opa's Bram en Bert waarschijnlijk. :)
pi_218121790
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 17:02 schreef nostra het volgende:
Linkje Dit hotel is geen hotel CCF
Ik zat in de eerste welles/nietes hotel. Die is probleemloos verlopen maar een lening van 9 maand ga ik geen moeite en tijd in steken.
pi_218122026
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 19:09 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik zat in de eerste welles/nietes hotel. Die is probleemloos verlopen maar een lening van 9 maand ga ik geen moeite en tijd in steken.
Eens. Ik zat ook in de eerste. Maar 9 maanden, waarvan de laatste 6 maanden boeterentevrij aflossen. Dat gaat het niet worden.
pi_218122934
quote:
Ik sluit me aan bij voorgaande. Jammer dat het maar 9 maanden is. Wij mogen even iets beters overbruggen voor meneer. Ik zat er wel in die inmiddels afgeloste lening.
Pecunia non olet
pi_218124948
Het bernwortelstraa
pi_218136417
Vraag over opgave wekelijks rendement box 3. Ik doel op jaren 2021 tm 2027.
Je mag dan niet met kosten rekening houden. Klopt het dan dat we Collin kosten niet mogen verdisconteren? Dus bij een direct (makkelijkste voorbeeld) van 8% moeten we 8% opgeven en niet 6,8%? Wordt actueel nu we heel binnenkort dit mogen gaan invullen. Misschien al een keer aan de orde geweest.
pi_218136818
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 11:32 schreef Boyette het volgende:
Het Vuurlab staat toch nog niet in brand:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens mij zijn er toch altijd 2 schuldeisers nodig voordat iemand failliet kan worden verklaard?

Maar goed kan me best voorstellen dat met het geld van de notaris nog net niet had toen deze uitspraak was en men nu alsnog even wat brandjes kan blussen met het ontvangen "werkkapitaal". Zelf ik hier niet in maar goed hopelijk kan dit project de komende tijd gewoon aan de betaalverlichtingen voldoen.
pi_218136837
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 08:26 schreef Fredericm het volgende:
Je mag dan niet met kosten rekening houden. Klopt het dan dat we Collin kosten niet mogen verdisconteren? Dus bij een direct (makkelijkste voorbeeld) van 8% moeten we 8% opgeven en niet 6,8%? Wordt actueel nu we heel binnenkort dit mogen gaan invullen. Misschien al een keer aan de orde geweest.
Er zullen ongetwijfeld nog wel een bak rechtszaken daarover komen. Het voelt in ieder geval totaal tegen de geest van de wet en als ik mijn geld bijvoorbeeld in een Synvest-fondsje gooi (waar ze de kosten in de P&L boeken en er een nettowinst overblijft), is die nettowinst ineens wel mijn rendement. Volstrekte baggerwetgeving echt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  zondag 6 juli 2025 @ 10:35:55 #62
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218137150
Op 2 januari kregen we mail van HCN dat ze een nieuw platform hadden opgericht bij onze zuiderburen. Toen werd ook direct het 1e project aangekondigd. Nu, een half jaar verder, constateren we dat de teller daar op 1 is blijven steken.

Ik weet niet goed wat ik daar van moet denken. Ik heb HCN best hoog zitten en had dus verwacht dat ze enig onderzoek zouden hebben gedaan naar een voor hen realistische marktpotentie in België.
Het huidige en enige projectje in België hadden ze ook heel eenvoudig gewoon via het Nederlandse platform kunnen financieren.
pi_218137291
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 08:26 schreef Fredericm het volgende:
Dit klopt je moet de bruto opbrengsten opgeven zonder aftrek van de kosten zoals ook Nostra aangeeft.
Dus in jouw voorbeeld moet je rekenen met een rendement van 8%.
Ik zit in de voorbereidingsgroep van de belastingservice CNV en we verzamelen veel absurde voorbeelden zoals het door jouw genoemde maar ook een vakantie woning waar je de bruto huur moet opgeven en de kosten voor de bemiddelaar, gas/elektriciteit etc niet als kosten mag aftrekken.
PS mi is dit een onderwerp buiten crowdfunding dus bij vragen graag privé of via een separaat Topic
pi_218137301
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 10:35 schreef InVestEerder het volgende:
Op 2 januari kregen we mail van HCN dat ze een nieuw platform hadden opgericht bij onze zuiderburen. Toen werd ook direct het 1e project aangekondigd. Nu, een half jaar verder, constateren we dat de teller daar op 1 is blijven steken.

Ik weet niet goed wat ik daar van moet denken. Ik heb HCN best hoog zitten en had dus verwacht dat ze enig onderzoek zouden hebben gedaan naar een voor hen realistische marktpotentie in België.
Het huidige en enige projectje in België hadden ze ook heel eenvoudig gewoon via het Nederlandse platform kunnen financieren.
Gezien zijn nogal rommelige betaalgedrag tot dusver, zou het zomaar het enige platform kunnen worden met 100% default :7
In procenten nog slechter dan Max Crowdfund :D

Hopelijk komt daar verbetering in.
Pecunia non olet
pi_218138320
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 10:35 schreef InVestEerder het volgende:

Soms moet je eerst iets starten, voor je er de vruchten van kunt plukken. Ze zullen er zelf ook wel meer van verwacht hebben. Maar beter geen projecten online, dan slechte projecten.

Ik denk dat de Belgische opstartkosten voor HCN beperkt zijn gebleven, aangezien ze het format en de website nagenoeg konden kopiëren van NL naar BE. Wellicht wat juridische kosten.

Of je zomaar Belgische projecten mag financieren via een Nederlands platform/website, dat vraag ik me af. Vooral of Belgische investeerders dan mee hadden kunnen doen.
pi_218142611
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 12:47 schreef djtiesto8 het volgende:
Ik denk dat de Belgische opstartkosten voor HCN beperkt zijn gebleven, aangezien ze het format en de website nagenoeg konden kopiëren van NL naar BE. Wellicht wat juridische kosten.

Of je zomaar Belgische projecten mag financieren via een Nederlands platform/website, dat vraag ik me af. Vooral of Belgische investeerders dan mee hadden kunnen doen.
De Belgische fiscale regels waar ze mee te maken lijken me o.a. iets complexer dan in Nederland (zie https://horecacrowdfunding.be/index.php/cookiebeleid/belastingen) mbt de roerende voorheffing. We denken in nl al snel dat in be alles eenvoudiger is, maar dat is zeker niet altijd het geval. (net als mcf dacht wel even snel een platform naar duitse wetgeving op te zetten om de nederlandse tegenwerking te omzeilen)

Ook het KYC proces verloopt wel wat anders en gaat in het geval van een rechtspersoon uit van een Belgisch nummer Kruispuntbank van Ondernemingen, dat moet dan handmatig gecorrigeerd worden is mijn ervaring.

Ik denk wel zeker dat het potentieel op het gebied van horeca financieringen/investeringen in Belgie groot kan zijn, maar ik verwacht ook dat de regels en ook gewoonten/cultuur helaas toch wat anders zijn dan wat we in nl kennen.
  zondag 6 juli 2025 @ 23:07:34 #67
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_218145693
quote:
Pak hem toch maar mee ondanks de korte looptijd. Bijna diamant status :P
pi_218145964
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 23:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Pak hem toch maar mee ondanks de korte looptijd. Bijna diamant status :P
Ik ben ook op diamantenjacht. Ik sla deze over.
Motivatie LTV is best hoog 84%. Ik weet niet hoe gewild het pand is.
Als je 2 weken moet wachten voor de lening rond is en de looptijd is kort wordt je rendement ook lager.
Met een beetje pech lossen ze januari 2026 af. Dat is dan ongunstig ivm box 3 belasting.
pi_218147127
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 19:09 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Hetzelfde voor mij, eerder wel meegedaan. Maar het lijkt erop dat de heren het nog steeds niet elders hebben kunnen herfinancieren, en ze alweer 2x terugkomen bij Collin met enorm hoge rentes.

Onder de 9% (+ bijkomende Collin kosten) zou ze moeten lukken als het allemaal zo top is, dat geeft wat mij betreft het risico in deze aan.
pi_218147145
HVW services in Collin direct. Heeft net al even open gestaan nu weer dicht.
100K lenen 9%, 60 maanden lineair met slottermijn 2e hypotheek woonhuis LTV 80%. Bouwondernemer die wil opschalen dus werkkapitaal nodig. Elders recent ook al 45 K elders geleend.
Cijfers behalve eigen vermogen ivm verbouwing vind ik er wel goed uit zien

[ Bericht 1% gewijzigd door Fredericm op 07-07-2025 10:14:36 ]
pi_218147417
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2025 10:04 schreef Fredericm het volgende:
HVW services in Collin direct. Heeft net al even open gestaan nu weer dicht.
100K lenen 9%, 60 maanden lineair met slottermijn 2e hypotheek woonhuis LTV 80%. Bouwondernemer die wil opschalen dus werkkapitaal nodig. Elders recent ook al 45 K elders geleend.
Cijfers behalve eigen vermogen ivm verbouwing vind ik er wel goed uit zien
https://www.collincrowdfund.nl/hvw-services/

Zelf ben ik wat minder enthousiast en twijfel ik of ik deze wel ga meenemen.

In grote lijnen ziet het verhaal er wel oké uit maar de beste man zit, zeker met de nieuwe lening tot aan zijn strot in de schulden en is maandelijks aan rente en aflossingen een flink pak geld kwijt. Daarnaast lees ik in de pitch dat hij het geld o.a. wil gebruiken om extra personeel in te huren. In de prognose 2025 zie ik de kosten met maar 13k oplopen. Nou, daar kan je lekker veel personeel van inhuren. Dus leuk dat resultaat van ¤168k in de prognose maar ik zie het niet gebeuren. Het is te hopen dat hij een goede AOV heeft want als hem iets gebeurt en hij kan een paar maanden niet werken zit hij meteen in grote problemen. De zekerheden zien er wel voldoende uit overigens.

Maar misschien zie ik het allemaal wat te zwaar in en ik laat mij graag overtuigen.
pi_218147539
quote:
14s.gif Op maandag 7 juli 2025 10:36 schreef Horsemen het volgende:
n zien er wel voldoende uit overigens.

Primair kloppen de zekerheden.
Vervolgens verder kijkend: lange looptijd, lost (veel) af. Ook fijn.
Dan het rafeltje: negatief EV, maar daar staat een mooie rente tegenover. Eigenlijk zou dit een FNC zijn van 12%, maar met een hypotheek een mooie 9%. Neem m mee als het kan.
pi_218150232
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 16:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 1e hypotheek op een bedrijfspand.

Nevzat Eyüpoglu
¤ 235.000 | 8,0 % rente | 36 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/nevzat-eyupoglu/

- aflossingsvrij
- wat kunnen ze een gevel met witte verf mishandelen
- in 2023 geprobeerd te verkopen (of staat nog steeds te koop) maar klaarblijkelijk niet gelukt
+ bouwdepot dus pandje zou moeten opknappen
+ geld zou na opknappen wel terug komen
+ wel een woz waarde (255k 1-1-'24) dus klaarblijkelijk wel een woonbestemming voor de bovengelegen woning

Zelf denk ik aan meenemen voor mijn basis bedrag...

https://www.google.com/ma(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

https://www.vanhasselmake(...)int%20Bavostraat-64/
Staat nu open.

Voor mijn basisbedrag meegenomen.
pi_218150239
CCF/Nevzat staat open..........
Pecunia non olet
pi_218150251
leegloop bij SIG houdt aan

Je hebt geïnvesteerd in het project Kloosterraderstraat 6 in Kerkrade

De hypotheek is op 02-07-2025 afgelost aan het einde van de looptijd van het project. voortijdig

Bij deze algehele aflossing voor de contract-einddatum kan er een boeterente van toepassing zijn. Indien de looptijd nog langer dan 6 maanden is, dan is er 6 maanden boeterente verschuldigd. Zoals vermeld in het voorgaande bericht is deze boeterente aan jou uitgekeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')