Dat is precies waar Avi Loeb op doelt. Het traject is "verdacht" omdat dit wel heel toevallig is.quote:Op maandag 28 juli 2025 23:41 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
En hij doet meerdere planeten aan wat ook behoorlijk bijzonder is.
Stel dat Voyager 1 of 2 nooit tegen een object aanbotst en over enkele tienduizenden, honderdduienzden of miljoenen jaren meerdere zonnestelsels heeft doorkruist. Wanneer het dan ontdekt wordt in een zonnestelsel waar intelligent leven is, zou dat meer dan stokoude technologie zijn.quote:Op maandag 28 juli 2025 13:16 schreef Straatcommando. het volgende:
En dan komen ze met stokoude technologie aankakken zodat we ze maanden van te voren al zien?
Wie zijn dit, Bertus op zien Norton en Tinus op de BSA?
Oprecht interessante invalshoek. Niet zo over nagedacht.quote:Op donderdag 31 juli 2025 22:05 schreef Repentless het volgende:
[..]
Stel dat Voyager 1 of 2 nooit tegen een object aanbotst en over enkele tienduizenden, honderdduienzden of miljoenen jaren meerdere zonnestelsels heeft doorkruist. Wanneer het dan ontdekt wordt in een zonnestelsel waar intelligent leven is, zou dat meer dan stokoude technologie zijn.
Ik snap wel dat het een extreem klein object is om te ontdekken, maar waarom zou zoiets andersom niet kunnen (ook als het een veel groter object is)?
We wonen hier in een gebied van de melkweg, waar in het verleden een heleboel zonnen zijn ontploft. Het ziet er dus vrij kaal uit, maar het is een extreem grote wolk van puin en gas. Fotonen en andere kleine deeltjes die worden weggeslingerd van zo'n explosie vliegen met snelheden tegen die van het licht, die zijn ondertussen al ver weg, maar rotsblokken die zo groot zijn dat wij ze kunnen zien krijgen gewoon een flinke duw. Bijvoorbeeld als 1 van de planeten rond zo'n zon in stukken wordt gereten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 08:57 schreef Discombobulate het volgende:
Hoezo stokoude technologie? Over dat soort afstanden, waar mogelijk miljoenen jaren beschavingen geweest zijn, allemaal anders, een komen en gaan, kun je toch niet van stokoud spreken? Wij vertalen alles naar onszelf, maar in zo'n gebied geldt dat helemaal niet.
Ze komen onze Zon ook opblazen!quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:12 schreef UncleScorp het volgende:
Ook onze zon begint (al) te interacteren met 3i Atlas.
En die zonneactiviteit wordt tevens gelinkt aan de vele aardbevingen en vulkaanuitbarstingen die we recent meemaken.
Hopelijk geen extremiteiten als 3i Atlas dichterbij komt ...
Bekijk deze YouTube-video
Wel godverdommequote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze komen onze Zon ook opblazen!
Extremiteiten?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:12 schreef UncleScorp het volgende:
Ook onze zon begint (al) te interacteren met 3i Atlas.
En die zonneactiviteit wordt tevens gelinkt aan de vele aardbevingen en vulkaanuitbarstingen die we recent meemaken.
Hopelijk geen extremiteiten als 3i Atlas dichterbij komt ...
Bekijk deze YouTube-video
Hoe beter onze telescopen worden, hoe meer we er zien. Zowel binnen ons eigen zonnestelsel, als van daarbuiten. Iedere keer ontdekken we ook weer, dat er veel meer rondzwerft dan we eerder dachten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:44 schreef Discombobulate het volgende:
Oumouamoua was wel echt een groot mysterie. 3I/Atlas heeft hele bijzondere eigenschappen, maar het is wel heel aannemelijk dat het gewoon een gigantisch rotsblok is.
Avi Loeb had een voorstel gedaan om met zo'n Mars orbiter er onderzoek naar te doen, waren ze wel positief over, maar dan moet het ook nog maar eens gebeuren. Prioriteit voor een interstellair object lijkt me. Mensen beseffen niet hoe bijzonder zoiets is. Immers, alle troep wat we al die tijd hebben is gewoon afkomstig uit ons zonnestelstel, Kuiper belt of Oort cloud.
Materie zwaarder dan Helium is vrijwel 100% afkomstig van cq gevormd buiten ons zonnestelsel, en alles zwaarder dan IJzer is ontstaan in supernova'squote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:44 schreef Discombobulate het volgende:
Oumouamoua was wel echt een groot mysterie. 3I/Atlas heeft hele bijzondere eigenschappen, maar het is wel heel aannemelijk dat het gewoon een gigantisch rotsblok is.
Avi Loeb had een voorstel gedaan om met zo'n Mars orbiter er onderzoek naar te doen, waren ze wel positief over, maar dan moet het ook nog maar eens gebeuren. Prioriteit voor een interstellair object lijkt me. Mensen beseffen niet hoe bijzonder zoiets is. Immers, alle troep wat we al die tijd hebben is gewoon afkomstig uit ons zonnestelstel, Kuiper belt of Oort cloud.
Ik heb het over kometen en meteorieten en alles daartussen. Tot nu toe hebben we maar 3 interstellaire objecten ontdekt. Ik heb het niet over een atomen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Materie zwaarder dan Helium is vrijwel 100% afkomstig van cq gevormd buiten ons zonnestelsel, en alles zwaarder dan IJzer is ontstaan in supernova's
Als in (extreem) zware aardbevingen/vulkaanuitbarstingen als gevolg van verhoogde zonneactiviteitquote:
Ja, hele grote en zichtbare. Als we ver en goed willen kijken, hebben we een aantal grote telescopen nodig, die ver van elkaar in de ruimte hangen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:54 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik heb het over kometen en meteorieten en alles daartussen. Tot nu toe hebben we maar 3 interstellaire objecten ontdekt. Ik heb het niet over een atomen.
Ja, stel je voor dat er nu mensen op Mars rondliepen in hun ruimtepak. Die waren op slag geroosterd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 12:58 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Als in (extreem) zware aardbevingen/vulkaanuitbarstingen als gevolg van verhoogde zonneactiviteit
Klopt. En ook als de samenstelling bijzonder zou zijn..quote:Op donderdag 21 augustus 2025 01:27 schreef KoningWouter het volgende:
Ja dat is dus gewoon een rots net als de andere 10k keer dat er zich een object uit een ander zonnestelsel ons zonnestelsel is binnen gevlogen.
3IAtlas is veel ouder dan het ontstaan van ons complete zonnestelsel. Alleen dat al is interessant genoeg om te onderzoeken. We hebben tot op heden nog nooit zoiets ouds van dichtbij kunnen analyseren. Naast het feit natuurlijk dat de oorsprong van 3IAtlas verder is dan iets wat we ooit hebben kunnen waarnemen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:33 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Klopt. En ook als de samenstelling bijzonder zou zijn..
Er zijn hele planeten en / of manen van diamant. Als daar een stuk van afbreekt en aan komt vliegen staat de halve niet-relativerende wereld ook voor een raadsel.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/55_Cancri_e
(De planeet Janssen, in de volksmond)
Hout is in brede zin veel schaarser dan diamant trouwens.
Ik ben voor, maar ik denk niet dat we een ruimtesonde voor zulke dingen klaar hebben staan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
3IAtlas is veel ouder dan het ontstaan van ons complete zonnestelsel. Alleen dat al is interessant genoeg om te onderzoeken. We hebben tot op heden nog nooit zoiets ouds van dichtbij kunnen analyseren. Naast het feit natuurlijk dat de oorsprong van 3IAtlas verder is dan iets wat we ooit hebben kunnen waarnemen.
Zeker. Maar het ligt op een ander vlak van interessant zijn dan wat sensationalisten interessant proberen te maken. Het verhaal over relaties tot beschavingen scoort en betaalt degenen die het verhaal verkopen beter.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:44 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
3IAtlas is veel ouder dan het ontstaan van ons complete zonnestelsel. Alleen dat al is interessant genoeg om te onderzoeken. We hebben tot op heden nog nooit zoiets ouds van dichtbij kunnen analyseren. Naast het feit natuurlijk dat de oorsprong van 3IAtlas verder is dan iets wat we ooit hebben kunnen waarnemen.
Dat hebben we ook niet en het is zeer moeilijk om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Gelukkig hebben we al wel meerdere actieve sondes in ons stelsel rondvliegen die gebruikt kunnen worden om 3IAtlas te observeren. Kijk het filmpje dat ik eerder postte eens door. Daar word dat allemaal besproken:quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ben voor, maar ik denk niet dat we een ruimtesonde voor zulke dingen klaar hebben staan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |