abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218099902

Wie kent hem niet, Neil Young. Deze Canadees singer-songwriter treedt al sinds 1960 overal ter wereld op. De Godfather of Grunge heeft met 37 studio albums, 8 live albums en genre's variërend van country tot hard rock een grootse bijdrage geleverd aan de hedendaagse rockmuziek.

Neil Young Website

Leesvoer:
Neil Young | Nederlandstalige wikipedia
Neil Young | Engelstalige wikipedia

Gisteren live in Groningen:

Bekijk deze YouTube-video

(met dank aan Donald van den Akker voor het videomateriaal)
  woensdag 2 juli 2025 @ 13:56:21 #2
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218099921
Kwam deze nog tegen:

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:00:24 #3
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218099970
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 13:45 schreef Gehenna het volgende:

Ik kom er vandaag ook achter dat alle muzikanten uit Chrome Heart ook gewoon in The Promise of the Real zitten. Dan waren het toch dezelfde muzikanten als toen in 2016 ziggo dome? (dat was de vorige keer dat ik erbij was).
Dat klopt niet helemaal. Spoonder Oldham (orgel) zat niet bij Promise of the Real. En bij Neil Young + Promise of the Real zaten ook Lukas Nelson en percussionist Tato Melgar.

Promise of the Real zelf heet eigenlijk (los van Neil Young) Lukas Nelson & Promise of the Real. Maar die zijn vorig jaar gestopt. Micah was eigenlijk alleen lid van Promise of the Real als onderdeel van Neil Young + Promise of the Real.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:01:16 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218099981
Lukas Nelson & Promise of the Real heb ik ook een keer gezien in Tivoli.

Edit this setlist | More Lukas Nelson & Promise of the Real setlists
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:06:08 #5
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218100017
Micah Nelson zijn eigen band is Particle Kid.

Lukas Nelson & Promise of the Real:

* Lukas Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick (verving Melyn Kelly in 2009/2010)
* Tato Melgar
* Logan Metz

Neil Young + Promise of the Real:

* Neil Young
* Lukas Nelson
* Micah Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick
* Tato Melgar

Neil Young and The Chrome Hearts:

* Neil Young
* Micah Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick
* Spooner Oldham
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:07:57 #6
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218100032
Ik ga in september trouwens naar de zus van Neil Young, ook in Groningen.

pi_218100121
Zagen jullie ook die opa die werd opgetild met rolstoel en al en meerockte bij Rocking in the free world? 8-)
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:42:41 #8
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218100325
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:22 schreef DrDentz het volgende:
Zagen jullie ook die opa die werd opgetild met rolstoel en al en meerockte bij Rocking in the free world? 8-)
Mijn moeder zei het net, die zal het ergens gelezen hebben. Ik heb helemaal vooraan vrijwel niets meegekregen van het publiek achter me. Ook alle filmers met hun telefoonschermpjes dus niet :9
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:17:16 #11
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_218103185
Was mooi gisteren _O_ Groningen _O_
.
pi_218105048
Wel benieuwd wat er nou precies aan het einde gebeurde. Net alsof 1 speaker op werd geblazen. Het knetterde erover _O-
  woensdag 2 juli 2025 @ 22:13:48 #13
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218105091
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 22:09 schreef TommyL0204 het volgende:
Wel benieuwd wat er nou precies aan het einde gebeurde. Net alsof 1 speaker op werd geblazen. Het knetterde erover _O-
Vooraan niets van gemerkt omdat wij luisterden naar de speakers die op het podium stonden denk ik, hoorde wel dat zijn gitaar begon te storen (leek het op). Anders had ie RITFW nog wel twee keer opnieuw ingestart.

Voor mijn neus lagen langs het podium allemaal kabels, voor de wubwoofers met name (denk ik). Ergens halverwege of in de tweede helft van de main set ontplofte er ineens een kabel met wat vuur en een wolkje rook :') Maar ik hoorde verder geen verschil in geluid, kan ook van een verlengkabel zijn geweest die er lag maar waar verder niets op was aangesloten. Het water van de waterslang en de emmers met sponsen was langzaam richting die kabels gekropen gedurende de avond.
  woensdag 2 juli 2025 @ 23:10:01 #14
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218105533
Hoeveel mensen waren er nou aanwezig? Volgens de Volkskrant 22.000, volgens Dagblad van het Noorden 24.000 en volgens NPO Radio 5 25.000 :+
  donderdag 3 juli 2025 @ 10:54:43 #15
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_218108001
quote:
6s.gif Op woensdag 2 juli 2025 14:06 schreef Dagoduck het volgende:
Micah Nelson zijn eigen band is Particle Kid.

Lukas Nelson & Promise of the Real:

* Lukas Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick (verving Melyn Kelly in 2009/2010)
* Tato Melgar
* Logan Metz

Neil Young + Promise of the Real:

* Neil Young
* Lukas Nelson
* Micah Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick
* Tato Melgar

Neil Young and The Chrome Hearts:

* Neil Young
* Micah Nelson
* Anthony LoGerfo
* Corey McCormick
* Spooner Oldham
ah helder, ik ging er vanuit dat het een compleet nieuwe band was waar hij mee tourde, maar het zijn wel bekende gezichten in ieder geval.

Moet zeggen dat die Spooner Oldham (hoewel hij live niet echt opviel) wel een indrukwekkende discografie heeft. Heeft gewoon nog met Aretha Franklin en Wilson Pickett gespeeld _O_
Robert Moog died for our synths
  donderdag 3 juli 2025 @ 11:07:28 #16
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218108125
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 10:54 schreef Gehenna het volgende:

[..]
ah helder, ik ging er vanuit dat het een compleet nieuwe band was waar hij mee tourde, maar het zijn wel bekende gezichten in ieder geval.

Denk dat Lukas zich meer op zijn eigen carričre wilde richten anders was het waarschijnlijk nog wel Neil Young + Promise of the Real geweest.

Hun statement was ook:

“After 15 unforgettable years, Promise of the Real has decided to take a well-earned hiatus, and begin a new creative chapter in all of our lives. Lukas plans to keep writing, recording, and playing shows, while the rest of us will continue to pursue our own projects and artistic ambitions. Expect to see a lot more great art from all of us in the near future.”

Die "rest of us" is dus weer met Neil Young op tour gegaan, dus klinkt wel alsof alleen Lukas wat anders wilde.

Neil was eigenlijk vorig jaar weer op tour gegaan met Crazy Horse natuurlijk (met Micah i.p.v. Nils Lofgren), maar Neil mocht de tour niet afmaken van de dokter. Nu hoorde ik in de wandelgangen dat de ritmesectie (Billy Talbot & Ralph Molina) het eigenlijk misschien niet meer aankonden. Als ze dat wel konden dan was ie waarschijnlijk wel met Crazy Horse naar Europa gekomen. De tour met Crazy Horse vorig jaar had immers dezelfde naam: Love Earth.

quote:
Moet zeggen dat die Spooner Oldham (hoewel hij live niet echt opviel) wel een indrukwekkende discografie heeft. Heeft gewoon nog met Aretha Franklin en Wilson Pickett gespeeld _O_
Misschien ook wel een vriendendienstje van Neil dat ie nog eens op een grote tour mee mocht ofzo. Of hij wilde naast de jongelingen toch nog een leeftijdsgenoot mee. Wie weet.
  donderdag 3 juli 2025 @ 11:12:01 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218108162
Terugkijken?
Op www.mojo.nl/neilyoung geniet je na van de show met de setlist en alle foto’s.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  donderdag 3 juli 2025 @ 12:48:59 #18
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218109031
quote:
3s.gif Op donderdag 3 juli 2025 11:12 schreef golfer het volgende:
Terugkijken?
Op www.mojo.nl/neilyoung geniet je na van de show met de setlist en alle foto’s.
Mezelf gespot met rode Jupiler-pet ;)

De man op de tweede foto was als een van de eersten aanwezig in de ochtend, heb ik nog mee gesproken. Hij deed ook nummers op de hand schrijven voor de volgorde. En de man rechts naast hem ken ik al jaren van concerten en is de oprichter van http://www.rustradio.org/ 24/7 live concertopnames van Neil Young van de jaren 60 tot nu. Aanrader!

Die jonge vrouw op de drie-na-laatste foto kwam uit Frankrijk met een vriendin en was er in Brussel ook bij, die ging naar bijna de hele Europese tour.
  donderdag 3 juli 2025 @ 12:55:05 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_218109099
quote:
6s.gif Op donderdag 3 juli 2025 12:48 schreef Dagoduck het volgende:

Mezelf gespot met rode Jupiler-pet ;)

^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_218109176
quote:
6s.gif Op woensdag 2 juli 2025 23:10 schreef Dagoduck het volgende:
Hoeveel mensen waren er nou aanwezig? Volgens de Volkskrant 22.000, volgens Dagblad van het Noorden 24.000 en volgens NPO Radio 5 25.000 :+
Haha, lekker duidelijk ook.
Volkskrant deed wel een goeie recencie van 5 sterren.
  donderdag 3 juli 2025 @ 14:37:37 #21
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_218110223
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 13:04 schreef Blues het volgende:

[..]
Haha, lekker duidelijk ook.
Volkskrant deed wel een goeie recencie van 5 sterren.
quote:
The Needle and the Damage Done, waarin hij aan heroīne overleden vrienden betreurt.

Niemand op het veld die dan niet aan Kurt Cobain moet denken
Uh, niemand? want ik zat toen niet met mijn gedachten bij Kurt :P
pi_218110252
Ik dacht aan Kurt toen hij zong: Its better to burn out than to fade away
  donderdag 3 juli 2025 @ 16:20:31 #23
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218110984
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 14:37 schreef Gehenna het volgende:

[..]
[..]
Ik ook niet. Kurt Cobain quootte namelijk My My, Hey Hey (Out of the Blue) en niet Hey Hey, My My (Into the Black). :7

In Brussel dacht ik tijdens het nummer aan de vorige keer dat ie in Brussel speelde (2013) en Hey Hey, My My speelde (elektrische versie dus) met de tekst van My My, Hey Hey :D

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 14:40 schreef DrDentz het volgende:
Ik dacht aan Kurt toen hij zong: Its better to burn out than to fade away
Maar dat zong ie dus niet :D In Hey Hey, My My (Into the Black) zingt ie "It's better to burn out 'cause rust never sleeps". En in Groningen ook. Die zin is (samen met het albumtitel Rust Never Sleeps) ook de reden dat fans zichzelf Rusties noemen.

Vroeger zong hij nog wel eens "It's better to burn out than to fade away" tijdens liveversies van HHMM maar ook "You pay for this, but they give you that" werd "They give you this, but you pay for that" enzo. Maar tegenwoordig sinds hij teleprompters gebruikt niet meer.

Als ik het me goed herinner zei Neil zelf over die zin van Kurt Cobain ooit in een interview: "It's too late for me to burn out". Vandaar ook al die latere albums die de hitlijsten niet meer halen (fade away...) :+

My My, Hey Hey (Out of the Blue)

quote:
My my, hey hey
Rock and roll is here to stay
It's better to burn out
Than to fade away
My my, hey hey.

Out of the blue
and into the black
They give you this,
but you pay for that
And once you're gone,
you can never come back
When you're out of the blue
and into the black.

The king is gone
but he's not forgotten
This is the story
of a Johnny Rotten
It's better to burn out
than it is to rust
The king is gone
but he's not forgotten.

Hey hey, my my
Rock and roll can never die
There's more to the picture
Than meets the eye.
Hey hey, my my.
Hey Hey, My My (Into the Black)

quote:
Hey hey, my my
Than meets the eye.
Hey hey, my my.

Out of the blue
and into the black
You pay for this,
but they give you that
And once you're gone,
you can't come back
When you're out of the blue
and into the black.

The king is gone
but he's not forgotten
Is this the story
of Johnny Rotten?
It's better to burn out
'cause rust never sleeps
The king is gone
but he's not forgotten.

Hey hey, my my
Than meets the eye.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dagoduck op 03-07-2025 16:27:04 (Komma's) ]
pi_218111490
quote:

[..]
[..]
Ik zag wel mensen met een Nirvana bandshirt. Sowieso een fascinerend fenomeen: bandshirts van andere bands tijdens een concert.

Wat ook gezegd mag worden: wat een heerlijk sfeertje de hele avond! Ben de afgelopen jaren vaker naar geriatrische rockers geweest (Clapton o.a.) en dat is eigenlijk altijd fijn, tussen de ouwe lullen :D
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:35:02 #25
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218111572
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:19 schreef Tommeke het volgende:
Ik zag wel mensen met een Nirvana bandshirt. Sowieso een fascinerend fenomeen: bandshirts van andere bands tijdens een concert.
Dat is toch juist vaker gemeengoed dan een shirt aandoen van de band waar je heengaat? Behalve de echte die-hard fans vooraan misschien.

Bij bijna alle concerten waar ik heen ga in ieder geval wel. Je ziet meer andere shirts bij concerten dan shirts van de band zelf. Het is ook een manier om in gesprek te raken met anderen bij het concert. Dat je allebei de band leuk vind waar je op dat moment bent weet je al, als je dan iemand tegenkomt met een shirt van een band die jij ook leuk vindt dan is dat een mooi aanknopingspunt voor een praatje. Of een manier om kleinere bands in hetzelfde genre te promoten.

Er zijn ook heel wat mensen die juist nooit een shirt zullen aantrekken van de band waar ze heen gaan, uit principe. Ik doe dat eigenlijk ook nooit. Alleen bij Neil Young wel, maar ik had dan een shirt van Bridge School Benefit (festival van Neil Young in Amerika) aan in Groningen en een shirt van het International Rust Festival (fanclubmeeting in Amerika) in Brussel.
pi_218111590
Ik vind het heel leuk om te zien hoor, ook om wat jij vertelt. Het laat zien dat je tussen liefhebbers loopt.
pi_218111633
Ik had een shirtje aan met een Stones tong, want ik heb geen Neil Young shirts, en dit kwam toch wel in de buurt van classic rock, rock & roll shirtje. Dacht wel even: zou ik in elkaar geslagen worden door harde kern Neil Young hooligans vanwege een verkeerd shirt? Maar dat gebeurde niet, zag daar zelfs veel meer mensen met Stones shirtjes.
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:49:19 #28
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218111687
Als ik een Gojira-shirt aandoe naar een Gojira-concert dan kom ik dat shirt veel vaker tegen. Daar vind ik meestal niet zoveel aan. Wat wel leuk is is als je (bijvoorbeeld) naar een tour in een ander werelddeel bent geweest om dan die versie van dat tourshirt aan te trekken in Europa. Dat valt voor anderen op, net zoveel als het mij ook bij anderen opvalt. Of een obscuur oud shirt ofzo.

Wat ik wel eens doe is als ik twee concerten binnen korte tijd in dezelfde locatie of regio heb en ik heb een shirt gekocht bij het eerdere concert dat ik die dan aandoe bij het volgende concert. Dan word je ook wel aangesproken van "hey, was je daar ook" of "wat vond je ervan vorige week?" :P

Maar goed, iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk. Ik denk er in ieder geval wel over na. Ik doe wel iets aan wat mensen herkennen, i.e. zelfde genre als de artiest waar ik naartoe ga.
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:50:50 #29
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218111701
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:43 schreef DrDentz het volgende:
Ik had een shirtje aan met een Stones tong, want ik heb geen Neil Young shirts, en dit kwam toch wel in de buurt van classic rock, rock & roll shirtje. Dacht wel even: zou ik in elkaar geslagen worden door harde kern Neil Young hooligans vanwege een verkeerd shirt? Maar dat gebeurde niet, zag daar zelfs veel meer mensen met Stones shirtjes.
Ik stond aan de rail naast twee Neil-debutanten, een Bruce Springsteen-fan aan de ene kant en een Pearl Jam-fan aan de andere kant.
  donderdag 3 juli 2025 @ 17:55:15 #30
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218111727
Helaas geen shirt gekocht van deze tour trouwens. ;(

¤45 :( 8)7

Laat er zelf wel een keer eentje printen met alle shows van Neil waar ik heen ben geweest :D

pi_218111728
Ik probeer wel altijd een shirt te kopen van het concert waar ik ben en trek dat dan aan ipv het shirt waar ik mee kwam :D
  donderdag 3 juli 2025 @ 20:52:01 #32
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218113525
Neil speelt zojuist Southern Man in Berlijn :D Voor het eerst sinds 2019.
  donderdag 3 juli 2025 @ 21:33:18 #33
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218113875
Nog een debuut voor NY & The Chrome Hearts: Love to Burn :9
pi_218114329
Ook nog even een welverdiende buiging voor The Inspector Cluzo _O_. Klonk ook heerlijk
  donderdag 3 juli 2025 @ 22:20:42 #35
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218114372
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:15 schreef TommyL0204 het volgende:
Ook nog even een welverdiende buiging voor The Inspector Cluzo _O_. Klonk ook heerlijk
Zeker. Wat ik wel grappig vond is dat ik ze ooit in het voorprogramma van Clutch heb gezien, wat hard-/blues-/stonerrock is (een genre waar ik normaal gesproken het meest naar luister) en dat ze daar prima pasten, maar dat ze bij Neil Young ook prima pasten.
  vrijdag 4 juli 2025 @ 13:31:30 #36
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_218118992
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:19 schreef Tommeke het volgende:
Sowieso een fascinerend fenomeen: bandshirts van andere bands tijdens een concert.
Ik doe altijd heel bewust geen shirt aan van de band die ik ga zien (als ik al een bandshirt draag), wil niet overkomen als groupie :P
  vrijdag 4 juli 2025 @ 21:12:46 #37
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218123303
Neil speelt weer eens Cowgirl in the Sand als ik er niet bij ben, pfff :') :'(
  zaterdag 5 juli 2025 @ 17:26:27 #38
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_218131103
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 21:12 schreef Dagoduck het volgende:
Neil speelt weer eens Cowgirl in the Sand als ik er niet bij ben, pfff :') :'(
Ik was er wel bij. Het was fantastisch _O_. Ik stond op een goede plek, en een perfecte setlist. Weliswaar geen Old Man of Rockin' In The Free World, maar wel Cowgirl In The Sand, Southern Man en Heart of Gold.

Ik heb er ook nog een verslag over geschreven: https://www.maxazine.nl/2(...)-in-monchengladbach/
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
  zaterdag 5 juli 2025 @ 17:27:37 #39
228665 Peter88Online
You may say I'm a dreamer
pi_218131122
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 22:15 schreef TommyL0204 het volgende:
Vreemd genoeg kwamen die gisteren niet in Mönchengladbach, terwijl ze wel waren aangekondigd.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
pi_218131142
hier zou ik bij willen zijn _O_
  zondag 6 juli 2025 @ 01:26:30 #41
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218135480
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:26 schreef Peter88Online het volgende:

[..]
Ik was er wel bij. Het was fantastisch _O_. Ik stond op een goede plek, en een perfecte setlist. Weliswaar geen Old Man of Rockin' In The Free World, maar wel Cowgirl In The Sand, Southern Man en Heart of Gold.

[ afbeelding ]

Ik heb er ook nog een verslag over geschreven: https://www.maxazine.nl/2(...)-in-monchengladbach/
Lekker!
  zondag 6 juli 2025 @ 01:52:14 #42
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_218135530
Southern Man heel speciaal. Voor het eerst sinds 1993 in Europa live! Ik heb het nummer gezien in Californië in 2016.
  Trouwste user 2022 zondag 6 juli 2025 @ 16:47:22 #43
7889 tong80
Spleenheup
pi_218141100
quote:
6s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:52 schreef Dagoduck het volgende:
Southern Man heel speciaal. Voor het eerst sinds 1993 in Europa live! Ik heb het nummer gezien in Californië in 2016.
Geweldig wat een liefhebber en kenner je bent. ^O^

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 15:31:33 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218176834
quote:

[..]
[..]
Ik dacht aan rust never sleeps en aan mark lanegan zal wel aan mij liggen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 10 juli 2025 @ 15:33:38 #45
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218176853
Vond het wel een top concert van ome Neil :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')