abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juli 2025 @ 07:25:15 #1
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218096553
Na de excuses voor het slavernijverleden die premier Rutte en de koning twee jaar geleden maakten, moet er een vervolg komen om een eind te maken aan de achterstelling van de nazaten van tot slaaf gemaakten. Dat was de centrale boodschap bij de Nationale Herdenking Slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam.

Ook wezen verschillende sprekers erop dat nog lang niet iedereen het belang van de herdenking inziet en dat het "witte superioriteitsgevoel" niet weg is en weer de kop opsteekt.

De Amsterdamse burgemeester Halsema zei dat de geschiedenis helaas geen rechte weg vooruit is, maar dat er ondanks tegenwerking "uiteindelijk maar één uitkomst kan zijn: de inlossing van de universele menselijke belofte van vrijheid voor allen".

Olifant in de kamer
Wendeline Flores van NiNsee (Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis) en voormalig minister-president van Sint-Maarten Silveria Jacobs zeiden dat er ook geld nodig is om een eind te maken aan de structurele achterstelling waar nabestaanden van tot slaaf gemaakten mee te maken hebben.

Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.

Jacobs sloeg een felle toon aan. Ze toonde zich dankbaar voor de excuses, maar "er wordt niet gepraat over hoe we gecompenseerd worden voor de schade die we tot vandaag ervaren. Dat blijft de roze olifant in de kamer".

Demissionair premier Schoof zei er in zijn toespraak niets over, al zei hij wel dat we als samenleving doorgaan op het pad dat is ingeslagen door zijn voorganger en door de koning. Hij herinnerde eraan dat er de laatste twee jaar tal van initiatieven zijn geweest. Schoof wees er onder meer op dat het voor nabestaanden van tot slaaf gemaakten gemakkelijker is geworden om hun achternaam te veranderen. Dit soort initiatieven gaat door, verzekerde hij. "We zijn onderweg."

Om te illustreren dat de verwerking van het slavernijverleden een zaak van iedereen is, citeerde hij de Nederlandse dichter, schrijver en dominee Nicolaas Beets, die in 1853 dichtte: 'Laat de ketens vallen. Breekt, verbreekt het juk!'. Tien jaar later schafte Nederland de slavernij af. Wel volgde daarop een periode van zogenoemd staatstoezicht waarbij de voormalige tot slaaf gemaakten nog tien jaar op de plantages moesten doorwerken.

Na de toespraken werden er kransen gelegd bij het Nationaal Slavernijmonument. Namens de Tweede Kamer deed ondervoorzitter Tom van der Lee (GroenLinks/PvdA) dat. Voorzitter Martin Bosma was ook dit jaar niet bij de herdenking.

De herdenking was vanwege de hitte vervroegd en er waren witte paraplu's en flesjes water uitgedeeld. Ondanks de hitte waren honderden mensen naar het Oosterpark gekomen. Vandaag is het 162 jaar geleden dat de slavernij in Suriname werd afgeschaft. Het Keti Koti-festival waar dit herdacht wordt, gaat nog de hele dag door.

https://nos.nl/artikel/25(...)er-een-vervolg-komen

En daar gaan we weer: de jaarlijkse "we duiken in onze slachtofferrol, we zijn zo zielig en zwaar gedupeerd door ons verleden" happening. Deugder Halsema ziet natuurlijk weer met haar snufferd voorraan.

Vooral deze twee opmerkingen stuiten me enorm tegen de borst:
- Wendeline Flores van NiNsee (Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis) en voormalig minister-president van Sint-Maarten Silveria Jacobs zeiden dat er ook geld nodig is om een eind te maken aan de structurele achterstelling waar nabestaanden van tot slaaf gemaakten mee te maken hebben. Volgens Flores worden de kosten anders nog veel hoger, denk bijvoorbeeld voor de zorg die nodig is voor mensen die als gevolg van hun achterstelling kampen met een slechte gezondheid.
- Jacobs sloeg een felle toon aan. Ze toonde zich dankbaar voor de excuses, maar "er wordt niet gepraat over hoe we gecompenseerd worden voor de schade die we tot vandaag ervaren. Dat blijft de roze olifant in de kamer".

Ze ruiken geld, in dit ubersofte Nederland met zijn enorme aangeprate schuldcomplex moet dat wel te halen zijn volgens hun :r :r :r
"Hoka Hey!"
pi_218096566
Wat een kolder, we zijn 163 jaar verder.
pi_218096626
Hier past een liedje bij.

Bekijk deze YouTube-video

Dat er geld moest komen was wel duidelijk, men wilde geen excuses, dat was slechts de opstap naar poen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 2 juli 2025 @ 07:39:09 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218096630
Is dit artikel van dít jaar, of het jaar daarvoor? Of daarvoor? Of daarvoor?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218096634
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.

De Molukkers komen eerst aan de beurt!
pi_218096637
“Geld maakt niet gelukkig”
  woensdag 2 juli 2025 @ 07:53:57 #7
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_218096702
Hebben de meeste nazaten van slaven ook niet een voorouder die slaveneigenaar was? Moeten zij dan zichzelf gaan betalen?

Ik heb geen voorouders die slaven hadden, werkten op een slavenschip of uberhaupt iets met de slavernij te maken had. Sterker nog, mijn voorouders waren straatarm rond die tijd en mochten blij zijn als ze de 10 jaar haalden.
  woensdag 2 juli 2025 @ 08:44:47 #8
287741 matspontius
pi_218097116
Ik wil ook compensatie en veel geld van de Duitsers, Fransen en weet ik veel wie allemaal, die mijn voorouders overheersd hebben.

Ik leef ongezond, ben te dik, vreet te veel, rook en zuip maar dat is allemaal de schuld van het slavernij verleden van mijn voorouders _O- _O- _O-
"Hoka Hey!"
  woensdag 2 juli 2025 @ 08:57:31 #9
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_218097196
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 08:44 schreef matspontius het volgende:
Ik wil ook compensatie en veel geld van de Duitsers, Fransen en weet ik veel wie allemaal, die mijn voorouders overheersd hebben.

Ik leef ongezond, ben te dik, vreet te veel, rook en zuip maar dat is allemaal de schuld van het slavernij verleden van mijn voorouders _O- _O- _O-
Wat sneu zeg!
Ik vind dat timmerman Jan Merkel en barista Jean Beafourt jou moeten compenseren.
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:03:18 #10
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218097225
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:04:59 #11
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_218097232
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Mijn gezondheid lijdt onderhand onder al deze debielen dus als zij hun geld krijgen ga ik het weer van hen vorderen.
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:03 schreef Richestorags het volgende:
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:05:50 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_218097239
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:04 schreef Ciclon het volgende:

[..]
[..]
Ja en dat in tijden dat de wachtlijsten bij de GGZ soms wel een jaar zijn!
Ja dus ook mijn kosten lopen op.
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:06:21 #13
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218097243
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 07:40 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik heb het al vaker gezegd en zeg het weer.

De Molukkers komen eerst aan de beurt!
Hebben die eigenlijk al excuses gemaakt voor het treinkapersverleden?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218097272
Ik woon in een huis die vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland! :(
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:13:15 #15
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218097282
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis die vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland! :(
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218097284
Iedereen die die herstelbetalingen wil hebben is waarschijnlijk veel gelukkiger in het land waar hun voorouders vandaan komen. Misschien kunnen ze van de overheid een vliegticket krijgen als goedmakertje?
pi_218097288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef Caland het volgende:

[..]
Hoezo, door die Duitsers woon jij in dat huis.
Ja nou ik kreeg ineens van die herdenkingsstenen voor m'n deur liggen. Helemaal emotionele schade enzulks! :'(
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:21:09 #18
287741 matspontius
pi_218097357
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:13 schreef ToT het volgende:
Iedereen die die herstelbetalingen wil hebben is waarschijnlijk veel gelukkiger in het land waar hun voorouders vandaan komen. Misschien kunnen ze van de overheid een vliegticket krijgen als goedmakertje?
Een enkele reis wel te verstaan!!!
"Hoka Hey!"
pi_218097376
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:21 schreef matspontius het volgende:

[..]
Een enkele reis wel te verstaan!!!
Ja dat uiteraard! Sorry, was inderdaad niet duidelijk genoeg. :@
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:30:43 #20
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218097447
Het is dat ze dit nog zo zwaar pluggen op de NPO, maar anders was dit hele fenomeen toch alweer in de vergetelheid geraakt? Ik bedoel, prima dat een bepaalde gemeenschap dit viert. Lekker doen, maar laten we stoppen met doen alsof dit een ding is waar we met zijn allen vreselijk bij stil moeten staan elk jaar.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:38:08 #21
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_218097503
Ze kunnen de tering krijgen. Gratis & voor niets.
pi_218097520
Achteraf gezien hadden we dat katoen beter zelf kunnen plukken
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:42:08 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218097541
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:10 schreef ToT het volgende:
Ik woon in een huis diedat vroeger van Joodse mensen is geweest die in een vernietigingskamp om het leven zijn gebracht, ik wil herstelbetaling van Duitsland! :(
Het huis -> dat
De eikel -> die
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:45:14 #24
287741 matspontius
pi_218097579
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Het huis -> dat
De eikel -> die
^p^
"Hoka Hey!"
pi_218097603