abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218093307
Ik ben al jarenlang fervent republikein en groot tegenstander van de monarchie, maar na de NAVO-top en de ontmoeting van onze koning met Trump waarbij hij hem stevig de hand schudde en al het respect kreeg van der Donald, werd het me opeens duidelijk: de koning kan onze redding betekenen.

Ik betoog natuurlijk al veel langer dat we af moeten van die zwakke democratische kletspraat, en dat een autoritair leider daarbij essentieel zou kunnen zijn. Maar na de NAVO-top is mij wel duidelijk geworden dat dit een monarch moet zijn, omdat die nog veel hoger in aanzien staat. Voor andere wereldleiders heeft Trump geen greintje respect, maar het horen van de term "koning" boezemt toch respect en wellicht zelfs enige angst in.

De afgelopen jaren is de koning natuurlijk veel macht binnen onze democratie ontnomen en hoewel ik daarbij stond te juichen, vind ik nu dat de koning weer terug moet krijgen wat hij verloren was en sterker nog, hij zou meer macht moeten hebben dan voorheen.

Dankzij het Huis van Oranje kunnen we kinderen weer vaderlandsliefde leren en respect voor onze tradities en ons land, voor de vlag, het volkslied etc. Laten we gewoon dagelijks weer de vlag hijsen overal (nee niet de regenboogvlag maar de Nederlandse vlag of zelfs de Prinsenvlag), het volkslied laten reciteren en zingen door kinderen en volwassenen, militaire parades met de eigen legerafdeling van de koning ... en wat mij betreft zou de koning ook mogen rechtspreken en politiek veel invloed krijgen.

Zo komen we af van al dat gesteggel in coalities, de zwakke indruk die ons land en onze politiek maken en kan de koning gewoon soms met zijn vuist op tafel slaan: NU gaan we meer huizen bouwen en daarmee AF! NU gaan de grenzen dicht en daarmee AF!

Mja
  dinsdag 1 juli 2025 @ 19:29:00 #2
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218093341
Eens. Gewoon een absolute monarchie waarbij de koning veto recht heeft. En dan elke 4 jaar stemmen voor een nieuwe koning.

En dat de koning dat verkiezingen uitroept elke 4 jaar om een soort kamer te vullen met 150 volksvertegenwoordigers.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218093397
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 19:29 schreef Mikeytt het volgende:
Eens. Gewoon een absolute monarchie waarbij de koning veto recht heeft. En dan elke 4 jaar stemmen voor een nieuwe koning.

En dat de koning dat verkiezingen uitroept elke 4 jaar om een soort kamer te vullen met 150 volksvertegenwoordigers.
Ik wil wel continuïteit; dus niet om de 4 jaar een nieuwe koning. Dat lijkt me niet handig. Dan krijg je machtswellustelingen die een greep naar de macht doen. Beter deze familie denk ik. Bovendien kunnen de Oranjes een zekere culturele waarde aan dit land doorgeven. De kleur Oranje, de vlag, het volkslied ... dat past allemaal bij hun Huis.
Mja
  Moderator dinsdag 1 juli 2025 @ 19:41:52 #4
375570 crew  Cyan9
pi_218093498
Je kunt je er dus vooral in vinden als de betreffende monarch dezelfde politieke opvattingen heeft als jij. Ik hoop dat je hierbij ziet wat voor negatieve gevolgen een alleenheerser kan hebben.

Ik vind het een vrij slecht plan.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218093593
Ik kan er nog steeds met m’n pet niet bij hoe mensen voorstander kunnen zijn van een autocratisch bewind (zonder daarbij zelf de leider te zijn natuurlijk)
pi_218093695
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 19:41 schreef Cyan9 het volgende:
Je kunt je er dus vooral in vinden als de betreffende monarch dezelfde politieke opvattingen heeft als jij. Ik hoop dat je hierbij ziet wat voor negatieve gevolgen een alleenheerser kan hebben.

Ik vind het een vrij slecht plan.
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 19:48 schreef Weird- het volgende:
Ik kan er nog steeds met m’n pet niet bij hoe mensen voorstander kunnen zijn van een autocratisch bewind (zonder daarbij zelf de leider te zijn natuurlijk)
https://www.stampmedia.be(...)rzijde-van-dictatuur

quote:
Een aantal dagen geleden overleed Lee Kuan Yew. Hij was 31 jaar lang premier van Singapore en transformeerde het toenmalige derdewereldland tot een van de welvarendste staten in Azië. Zijn beleid geldt als een voorbeeld voor een succesvolle dictatuur.

"Wat zijn onze prioriteiten? Eerst het welzijn en overleven van de bevolking, pas daarna democratische normen en processen die we van tijd tot tijd moeten opschorten." Deze uitspraak van oud-premier Lee Kuan Yew vat zijn visie perfect samen. Tijdens zijn regeerperiode van 1959 tot 1990 evolueerde Singapore van armzalig stadstaatje naar een veilig, modern en economisch stabiel land.

De snelle opmars van Singapore is een krachtig voorbeeld van wat een positieve dictatuur kan verwezenlijken binnen de tijdsspanne van één generatie. De haven van Singapore is de tweede grootste ter wereld en is de sleutel tot het economisch succes in de regio. Intussen is Singapore al jaren vaste klant in de top 20 van welvarendste landen ter wereld.

Kritiek

Het gebrek aan democratie in het land en de autoritaire stijl van Lee Kuan Yew oogstte uiteraard heel wat kritiek. Vooral de Westerse wereld is uiteraard allergisch voor het dictatoriale aspect van zijn regeerperiode. Ook na zijn aftreden in 1990 bleef hij de sterke man achter de schermen. De huidige premier van Singapore is de zoon van Lee Kuan Yew.

In eigen land wordt hij echter op handen gedragen. "Probeer maar eens een arm, ongeletterd, door malaria geteisterd, etnisch verdeeld eiland zonder natuurlijke grondstoffen en omsingeld door buurlanden die je willen annexeren te leiden vooraleer je zijn aanpak bekritiseert. Lee Kuan Yew toverde dat land eigenhandig om in een veilige en welvarende staat. Hij is een man die respect verdient", aldus een Singaporees op Twitter.
Alternatief voor logge democratie?

De doortastende aanpak van een dictator staat in schril contrast met het democratische stelsel waar de westerling zoveel waarde aan hecht. Een regering waarin niet over elke beslissing eindeloos moet vergaderd en gestemd worden, kan in theorie een pak sneller en efficiënter werken.

Expert in de Politieke Filosofie Tinneke Beeckman heeft daar echter haar bedenkingen bij. "Een probleem met democratisch verkozen regeringen is natuurlijk dat ze op korte termijn denken. Dat loont voor hen het meest. Politici kiezen er vaak voor om moeilijke problematieken naar volgende regeringen door te schuiven. Daar is uiteraard niet mee gezegd dat een dictatuur een betere bestuursvorm is dan een democratie. Dan gaat het eerder over een kwestie van een slecht functionerende democratie versus een goed functionerende democratie."

Mede door het stijgende onderwijsniveau in Singapore, klinken ook daar kreten op voor een democratischere manier van werken. Officieel is Singapore momenteel een parlementaire republiek, al wordt die in de praktijk nog altijd gerund door de People’s Action Party, de partij die sinds de Singaporese onafhankelijkheid in 1965 onafgebroken regeerde. Zij beheersen de media en onderdrukken politiek-afwijkende meningen. Van democratie is dus nog lang geen sprake in Singapore.
Eigenlijk herken ik hier ook heel veel in wat Nederland betreft. Het eindeloos uitstellen van de aanpak van problemen; eindeloos vergaderen en praten; het onvermogen van een democratie om grote problemen effectief aan te pakken omdat daar nu eenmaal langetermijnvisie en -beleid voor nodig is.

Ja, we hebben een sterke leider nodig.
Mja
pi_218093779
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 19:56 schreef TAmaru het volgende:

[..]
[..]
https://www.stampmedia.be(...)rzijde-van-dictatuur
[..]
Eigenlijk herken ik hier ook heel veel in wat Nederland betreft. Het eindeloos uitstellen van de aanpak van problemen; eindeloos vergaderen en praten; het onvermogen van een democratie om grote problemen effectief aan te pakken omdat daar nu eenmaal langetermijnvisie en -beleid voor nodig is.

Ja, we hebben een sterke leider nodig.
Tsja, er zijn ook genoeg voorbeelden van succesvolle democratieën en mislukte dictaturen.
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat iemand voor mij gaat bepalen wat goed voor me is, zonder dat ik daar zelf enigszins invloed op heb
pi_218093815
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 20:04 schreef Weird- het volgende:

[..]
Tsja, er zijn ook genoeg voorbeelden van succesvolle democratieën en mislukte dictaturen.
Persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat iemand voor mij gaat bepalen wat goed voor me is, zonder dat ik daar zelf enigszins invloed op heb
Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen met de meeste winden mee kunnen waaien, zolang er maar een goed en stevig beleid is. Uiteindelijk gaat het erom dat je als kind al flink geïndoctrineerd wordt met een bepaalde cultuur, waardoor jij alles wat de leider wil en doet als normaal gaat zien. En daar kun je dan zeker geluk in vinden, zolang in basisbehoeften is voorzien, zoals wonen, werken, vrije tijd, gezinsvorming, eten en drinken.

Wat zijn dan voorbeelden van succesvolle democratieën? Ik kan ze zo niet noemen. Ze ontaarden altijd in wanorde.
Mja
pi_218093890
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 20:07 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen met de meeste winden mee kunnen waaien, zolang er maar een goed en stevig beleid is. Uiteindelijk gaat het erom dat je als kind al flink geïndoctrineerd wordt met een bepaalde cultuur, waardoor jij alles wat de leider wil en doet als normaal gaat zien. En daar kun je dan zeker geluk in vinden, zolang in basisbehoeften is voorzien, zoals wonen, werken, vrije tijd, gezinsvorming, eten en drinken.

Wat zijn dan voorbeelden van succesvolle democratieën? Ik kan ze zo niet noemen. Ze ontaarden altijd in wanorde.
Ik behoor niet tot de meeste mensen, dus laat het maar lekker zoals het is. En aangezien je graag wilt dat een leider de keuze voor je maakt, is dat bij deze gedaan

Om je andere vraag te beantwoorden: de meeste westerse democratieën zijn redelijk succesvol, maar Japan is ook aardig bezig
  dinsdag 1 juli 2025 @ 22:19:51 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218095050
Slecht idee, want alleen een volstrekt onfeilbaar mens kun je een rol als dictator toevertrouwen. Normale mensen hebben een beperkte houdbaarheidsdatum als bestuurder.
pi_218097038
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 19:26 schreef TAmaru het volgende:
Ik ben al jarenlang fervent republikein en groot tegenstander van de monarchie, maar na de NAVO-top en de ontmoeting van onze koning met Trump waarbij hij hem stevig de hand schudde en al het respect kreeg van der Donald, werd het me opeens duidelijk: de koning kan onze redding betekenen.

Ik betoog natuurlijk al veel langer dat we af moeten van die zwakke democratische kletspraat, en dat een autoritair leider daarbij essentieel zou kunnen zijn. Maar na de NAVO-top is mij wel duidelijk geworden dat dit een monarch moet zijn, omdat die nog veel hoger in aanzien staat. Voor andere wereldleiders heeft Trump geen greintje respect, maar het horen van de term "koning" boezemt toch respect en wellicht zelfs enige angst in.

De afgelopen jaren is de koning natuurlijk veel macht binnen onze democratie ontnomen en hoewel ik daarbij stond te juichen, vind ik nu dat de koning weer terug moet krijgen wat hij verloren was en sterker nog, hij zou meer macht moeten hebben dan voorheen.

Dankzij het Huis van Oranje kunnen we kinderen weer vaderlandsliefde leren en respect voor onze tradities en ons land, voor de vlag, het volkslied etc. Laten we gewoon dagelijks weer de vlag hijsen overal (nee niet de regenboogvlag maar de Nederlandse vlag of zelfs de Prinsenvlag), het volkslied laten reciteren en zingen door kinderen en volwassenen, militaire parades met de eigen legerafdeling van de koning ... en wat mij betreft zou de koning ook mogen rechtspreken en politiek veel invloed krijgen.

Zo komen we af van al dat gesteggel in coalities, de zwakke indruk die ons land en onze politiek maken en kan de koning gewoon soms met zijn vuist op tafel slaan: NU gaan we meer huizen bouwen en daarmee AF! NU gaan de grenzen dicht en daarmee AF!

[ afbeelding ]
Je lijkt vooral een "sterk leider" te willen die doet wat jij wil dat hij doet. Wat als je een "sterk leider" krijgt die een hele andere agenda heeft?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:08:47 #12
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218097259
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2025 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Je lijkt vooral een "sterk leider" te willen die doet wat jij wil dat hij doet. Wat als je een "sterk leider" krijgt die een hele andere agenda heeft?
De sterke leider die zijn matties alle voordeeltjes geeft en de rest van de bevolking uitperst, is wat je dan - altijd en overal - krijgt.

Je moet het maar willen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218097267
quote:
1s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:08 schreef Perrin het volgende:

[..]
De sterke leider die zijn matties alle voordeeltjes geeft en de rest van de bevolking uitperst, is wat je dan - altijd en overal - krijgt.

Je moet het maar willen.
Dat is slechts het kleine offer dat je moet brengen om de lichtgetintiërs buiten de deur te houden.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 2 juli 2025 @ 09:15:00 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218097293
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Dat is slechts het kleine offer dat je moet brengen om de lichtgetintiërs buiten de deur te houden.
De haat zit diep.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 2 juli 2025 @ 11:01:34 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218098344
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2025 09:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Terwijl dat buiten de deur houden meestal ook nog niet lukt.
pi_218098439
quote:
2s.gif Op woensdag 2 juli 2025 08:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Nou ik denk dat iedereen wel weet welke dingen er voor dit land moeten gebeuren, zoals meer huizenbouw, dichte grenzen, etc. Daar is bijna iedereen het wel mee eens. Maar niemand kan het er blijkbaar doordrukken. Dus ik denk dat elke leider dat meteen aan zou pakken. De Oranjes zijn daarom betrouwbaar, omdat ze zich verbonden voelen met de Nederlanders en het lot van Nederland.
Mja
  woensdag 2 juli 2025 @ 11:18:53 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_218098485
Ik denk dat de Nederlands coalitieregering + symbolische monarchie al een prima combinatie is. Niks aan veranderen.

Al helemaal niet vooral en alleen omdat de TS onder de indruk was van 1 handschudding.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 2 juli 2025 @ 11:58:14 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218098797
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:13 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Nou ik denk dat iedereen wel weet welke dingen er voor dit land moeten gebeuren, zoals meer huizenbouw, dichte grenzen, etc. Daar is bijna iedereen het wel mee eens. Maar niemand kan het er blijkbaar doordrukken. Dus ik denk dat elke leider dat meteen aan zou pakken. De Oranjes zijn daarom betrouwbaar, omdat ze zich verbonden voelen met de Nederlanders en het lot van Nederland.
Als iedereen dat wel wist zou er geen verdeeldheid over zijn.
pi_218099025
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als iedereen dat wel wist zou er geen verdeeldheid over zijn.
Ik denk niet dat er zoveel verdeeldheid is? Iedereen weet wat er moet gebeuren. Alleen worden we tegengehouden door de slapte van de politiek.
Mja
  woensdag 2 juli 2025 @ 14:14:24 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218100083
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:17 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik denk niet dat er zoveel verdeeldheid is? Iedereen weet wat er moet gebeuren. Alleen worden we tegengehouden door de slapte van de politiek.
Nou nee, het bedrijfsleven is helemaal niet voor dichte grenzen bijvoorbeeld. En de boeren, die veel mensen super super zielig vinden, helemaal niet voor nieuwe huizen.
pi_218100216
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 11:13 schreef TAmaru het volgende:
De Oranjes zijn daarom betrouwbaar, omdat ze zich verbonden voelen met de Nederlanders en het lot van Nederland.
Ik weet niet waar je dit op baseert, maar ik heb niet in het minst de indruk dat de Oranjes zich verbonden voelen met Nederland en met het Nederlandse volk. Ik vind ze dan ook absoluut niet betrouwbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')