Ik was vroeger altijd klaar tussen 23:00 en 00:00 met 500-700 stemmen. Wij telden dan zowel op partijniveau als op kandidaatsniveau. Lukt prima met een goed team en vooral een goede leiding.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld?
Doxen is er niks bij.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
We hadden vandaag wel iemand die ID was vergeten in stemhokje.
Met stempas was adres makkelijk te vinden. In mijn pauze ID even teruggebracht, was om de hoek
Dit zegt de Kiesraad:quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:48 schreef Sjoerd102 het volgende:
Gekke vraag wellicht. Dat je als kandidaat op de lijst niet als lid van een stembureau mag fungeren lijkt me logisch. Hoe zit het echter als je in de gemeenteraad zit? Mag je dan wel als lid op het stembureau zitten?
Je mag tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen geen lid zijn van de gemeenteraad.quote:Vereisten lidmaatschap
Mensen die stembureaulid willen worden moeten een training volgen. Zodat ze voldoende kennis en vaardigheden hebben voor hun functie. Zie Kieswet art. E 4. Leden van het stembureau moeten op de dag van de stemming minimaal 18 jaar zijn.
De volgende personen kunnen geen lid zijn van het stembureau:
Personen die lid of plaatsvervangend lid zijnvan het gemeentelijk stembureau, hoofdstembureau of centraal stembureau voor de desbetreffende verkiezing;
Personen die kandidaat zijn voor de verkiezing in de betreffende verkiezing;
Gekozen leden van het vertegenwoordigend orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden;
Personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld;
21:00 uur. Pas als de stembureaus gesloten zijn uiteraard.quote:
Klopt, dit is vrij recent veranderd. Voor die tijd trof je best vaak raadsleden op het stembureau.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:05 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Dit zegt de Kiesraad:
[..]
Je mag tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen geen lid zijn van de gemeenteraad.
Het lijkt erop dat het pas sinds 2023 verboden is, overigens.
Bij mijn gemeente is het streven sowieso middernacht. Ik zit deze keer bij een wat groter stembureau, ben benieuwdquote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld?
Voor gemeenteraads verkiezingen is er op zich wel wat voor te zeggen dat je niet mag meetellen, maar voor landelijk is het wel een beetje flauwekul. Eigenlijk kan je nauwelijks frauderen vanwege de overal 4- of 6-ogencheck.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 19:05 schreef Cirilico het volgende:
[..]
Dit zegt de Kiesraad:
[..]
Je mag tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen geen lid zijn van de gemeenteraad.
Het lijkt erop dat het pas sinds 2023 verboden is, overigens.
Ik heb dit vandaag ook gezien, nog nooit eerder. Ik dacht, omdat die biljetten zo groot zijn alleen leek het mij onhandig om ze daarna uit te vouwen en te tellen dan, want zal toch iets beschadigen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:27 schreef Shreyas het volgende:
Even een vraag voor de stembureau-experts, ik was hier dus einde van de middag gaan stemmen, dus nog een aantal uur voor de stembureaus sluiten. Het bleek dat de stembiljetcontainer behoorlijk vol zat en met een soort dunne stok of lat werden de biljetten even 'aangestampt'. Nu is dit vrij logisch op zich, maar ik had het nog niet eerder gezien.
Gebeurt dit vaker? En waarom is het eigenlijk nodig? Zouden er niet ruim meer dan voldoende van deze containers op de locatie moeten zijn, een container kan bijvoorbeeld ook stuk gaan of niet goed open en dan zou er voldoende vervangend materiaal moeten zijn.
Een gemeenteraadslid mag dus wél stembureaulid zijn bij de landelijke verkiezingen. Een kamerlid dan weer niet.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:21 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Voor gemeenteraads verkiezingen is er op zich wel wat voor te zeggen dat je niet mag meetellen, maar voor landelijk is het wel een beetje flauwekul. Eigenlijk kan je nauwelijks frauderen vanwege de overal 4- of 6-ogencheck.
Maar ik snap ook wel dat je elke schijn wilt vermijden.
Een "stembusstamper" is dat. Deze is standaard aanwezig bij elke verkiezing.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:27 schreef Shreyas het volgende:
Even een vraag voor de stembureau-experts, ik was hier dus einde van de middag gaan stemmen, dus nog een aantal uur voor de stembureaus sluiten. Het bleek dat de stembiljetcontainer behoorlijk vol zat en met een soort dunne stok of lat werden de biljetten even 'aangestampt'. Nu is dit vrij logisch op zich, maar ik had het nog niet eerder gezien.
Gebeurt dit vaker? En waarom is het eigenlijk nodig? Zouden er niet ruim meer dan voldoende van deze containers op de locatie moeten zijn, een container kan bijvoorbeeld ook stuk gaan of niet goed open en dan zou er voldoende vervangend materiaal moeten zijn.
Op een of andere manier had ik dat idee ook. Het was vrij rustig bij ons tijdens de ochtendshift tot 16:00 uur, en toch moesten we wel een aantal keren stampen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:44 schreef Cirilico het volgende:
Ik had het idee dat ze vandaag overal sneller vol raakten. Maar kan aan mij liggen.
Dat is bij ons een keer gebeurd. Die persoon mocht mooi om 21 uur terugkomen om het id terug te krijgen.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Ik ken het niet anders. Zonder stampstok hoopt alles op in het midden en kan je de grote stembiljetten er niet meer goed in krijgen. Het scheelt gewoon de helft aan containers als je zo'n stok gebruiktquote:Op woensdag 29 oktober 2025 20:27 schreef Shreyas het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 29% gewijzigd door kalinhos op 30-10-2025 01:20:03 ]Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
Hier 1804. Druk en weinig tellersquote:Op donderdag 30 oktober 2025 00:52 schreef egeltje1985 het volgende:
Alles goed gegaan, net thuis. 830 stemmen. Wel 7(!) ongeldig. Paar twee bolletjes. Sommige nog meer. Iemand had iedereen van pvv ingekleurd. En een vage tekening hadden we ook nog, zonder ingekleurd bolletje verder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |