abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219138594
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld? :@
Ik was vroeger altijd klaar tussen 23:00 en 00:00 met 500-700 stemmen. Wij telden dan zowel op partijniveau als op kandidaatsniveau. Lukt prima met een goed team en vooral een goede leiding.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 17:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

We hadden vandaag wel iemand die ID was vergeten in stemhokje.
Met stempas was adres makkelijk te vinden. In mijn pauze ID even teruggebracht, was om de hoek
Doxen is er niks bij. :D
Hotapnyc
  woensdag 29 oktober 2025 @ 18:48:09 #202
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_219138942
Gekke vraag wellicht. Dat je als kandidaat op de lijst niet als lid van een stembureau mag fungeren lijkt me logisch. Hoe zit het echter als je in de gemeenteraad zit? Mag je dan wel als lid op het stembureau zitten?
Net efkes anges
pi_219139118
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 18:48 schreef Sjoerd102 het volgende:
Gekke vraag wellicht. Dat je als kandidaat op de lijst niet als lid van een stembureau mag fungeren lijkt me logisch. Hoe zit het echter als je in de gemeenteraad zit? Mag je dan wel als lid op het stembureau zitten?
Dit zegt de Kiesraad:

quote:
Vereisten lidmaatschap
Mensen die stembureaulid willen worden moeten een training volgen. Zodat ze voldoende kennis en vaardigheden hebben voor hun functie. Zie Kieswet art. E 4. Leden van het stembureau moeten op de dag van de stemming minimaal 18 jaar zijn.

De volgende personen kunnen geen lid zijn van het stembureau:

Personen die lid of plaatsvervangend lid zijnvan het gemeentelijk stembureau, hoofdstembureau of centraal stembureau voor de desbetreffende verkiezing;

Personen die kandidaat zijn voor de verkiezing in de betreffende verkiezing;

Gekozen leden van het vertegenwoordigend orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden;

Personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld;
Je mag tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen geen lid zijn van de gemeenteraad.
Het lijkt erop dat het pas sinds 2023 verboden is, overigens.
Hotapnyc
  woensdag 29 oktober 2025 @ 19:11:28 #204
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_219139172
Hoelaat exitpoolgod?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 29 oktober 2025 @ 19:16:53 #205
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_219139216
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 19:11 schreef Caland het volgende:
Hoelaat exitpoolgod?
21:00 uur. Pas als de stembureaus gesloten zijn uiteraard.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_219139271
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 19:05 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Dit zegt de Kiesraad:
[..]
Klopt, dit is vrij recent veranderd. Voor die tijd trof je best vaak raadsleden op het stembureau.
pi_219139587
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld? :@
Bij mijn gemeente is het streven sowieso middernacht. Ik zit deze keer bij een wat groter stembureau, ben benieuwd :)
pi_219140208
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 19:05 schreef Cirilico het volgende:

[..]
Dit zegt de Kiesraad:
[..]
Voor gemeenteraads verkiezingen is er op zich wel wat voor te zeggen dat je niet mag meetellen, maar voor landelijk is het wel een beetje flauwekul. Eigenlijk kan je nauwelijks frauderen vanwege de overal 4- of 6-ogencheck.

Maar ik snap ook wel dat je elke schijn wilt vermijden.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219140286
Even een vraag voor de stembureau-experts, ik was hier dus einde van de middag gaan stemmen, dus nog een aantal uur voor de stembureaus sluiten. Het bleek dat de stembiljetcontainer behoorlijk vol zat en met een soort dunne stok of lat werden de biljetten even 'aangestampt'. Nu is dit vrij logisch op zich, maar ik had het nog niet eerder gezien.

Gebeurt dit vaker? En waarom is het eigenlijk nodig? Zouden er niet ruim meer dan voldoende van deze containers op de locatie moeten zijn, een container kan bijvoorbeeld ook stuk gaan of niet goed open en dan zou er voldoende vervangend materiaal moeten zijn.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_219140319
dit gebeurt eigenlijk altijd. Vaak bellen de stembureaus dan in de loop van de middag al de gemeente van joh we hebben een nieuwe stembus nodig en dan wordt die gebracht.

(Je kan ook zeggen gooi er gelijk sochtends 2 neer maar dat is om een of andere reden enorm moeilijk).
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219140373
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 20:27 schreef Shreyas het volgende:
Even een vraag voor de stembureau-experts, ik was hier dus einde van de middag gaan stemmen, dus nog een aantal uur voor de stembureaus sluiten. Het bleek dat de stembiljetcontainer behoorlijk vol zat en met een soort dunne stok of lat werden de biljetten even 'aangestampt'. Nu is dit vrij logisch op zich, maar ik had het nog niet eerder gezien.

Gebeurt dit vaker? En waarom is het eigenlijk nodig? Zouden er niet ruim meer dan voldoende van deze containers op de locatie moeten zijn, een container kan bijvoorbeeld ook stuk gaan of niet goed open en dan zou er voldoende vervangend materiaal moeten zijn.
Ik heb dit vandaag ook gezien, nog nooit eerder. Ik dacht, omdat die biljetten zo groot zijn alleen leek het mij onhandig om ze daarna uit te vouwen en te tellen dan, want zal toch iets beschadigen.
pi_219140482
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 20:21 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Voor gemeenteraads verkiezingen is er op zich wel wat voor te zeggen dat je niet mag meetellen, maar voor landelijk is het wel een beetje flauwekul. Eigenlijk kan je nauwelijks frauderen vanwege de overal 4- of 6-ogencheck.

Maar ik snap ook wel dat je elke schijn wilt vermijden.
Een gemeenteraadslid mag dus wél stembureaulid zijn bij de landelijke verkiezingen. Een kamerlid dan weer niet. :)
Hotapnyc
pi_219140580
quote:

Een "stembusstamper" is dat. Deze is standaard aanwezig bij elke verkiezing.

Afhangend van de verwachtingen ontvang je één of twee stembussen aan het begin van de dag. Gedurende de dag kan je verzoeken om een extra stembus. Maar probeer de stembussen wel zo vol mogelijk te krijgen.

Ik had het idee dat ze vandaag overal sneller vol raakten. Maar kan aan mij liggen.
Hotapnyc
pi_219140687
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 20:44 schreef Cirilico het volgende:
Ik had het idee dat ze vandaag overal sneller vol raakten. Maar kan aan mij liggen.
Op een of andere manier had ik dat idee ook. Het was vrij rustig bij ons tijdens de ochtendshift tot 16:00 uur, en toch moesten we wel een aantal keren stampen.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 oktober 2025 @ 23:28:15 #215
426493 crew  PippenScottie
pi_219144565
Superrelaxte dag gehad. Ik had een heel fijn team. Alles liep op rolletjes.

Tellen ging ook vlot. Een verschil van twee stemmen, dat we snel hadden gevonden en hersteld. Kwart voor elf klaar.

Topdag. Ik ben ook gematigd positief over de uitslag
My friends all drive horses
pi_219144783
Het zit erop na een lange en prettig verlopen dag op het stembureau. Tellen ging na sluiting gelukkig snel en goed.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
pi_219145161
quote:
99s.gif Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Dat is bij ons een keer gebeurd. Die persoon mocht mooi om 21 uur terugkomen om het id terug te krijgen.

quote:

Ik ken het niet anders. Zonder stampstok hoopt alles op in het midden en kan je de grote stembiljetten er niet meer goed in krijgen. Het scheelt gewoon de helft aan containers als je zo'n stok gebruikt :)
pi_219145179
Hier is het ook goed gegaan. Leuke dag gehad met ervaren stembureauleden en het tellen ging ook snel.

Twee ongeldige stemmen, eentje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 00:52:43 #219
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_219145198
Alles goed gegaan, net thuis. 830 stemmen. Wel 7(!) ongeldig. Paar twee bolletjes. Sommige nog meer. Iemand had iedereen van pvv ingekleurd. En een vage tekening hadden we ook nog, zonder ingekleurd bolletje verder.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 01:07:29 #220
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219145274
Wij zijn net pas klaar met tellen. 2 stemmen voor NSC :D
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_219145285
1637 stemmen, nu aan het afronden en opruimen.
Hier ook iemand die heel PVV had ingekleurd :') en ook een paar met 2 bolletjes op de VVD (nummer 3&4)
pi_219145291
Wat een drama avond. Wij hadden 1450 stemmen. Veel, maar in theorie goed te doen, behalve dat 80% van de stemmen naar oneven partijen ging, waardoor dat vox tellen heel onhandig is. Daarnaast had ik een seniele 2e voorzitter. Hij begreep niets en was vooral verstorend. Zijn taak was in principe het proces verbaal, maar dat begreep hij niet (hij heeft al tig jaar stembureau ervaring), begreep niets van de iPad, zorgde voor onrust door de perfecte telling van de stempassen overhoop te gooien toen ik hem vroeg die in het klad proces verbaal op te nemen waardoor we opeens 9 passen verschil hadden. Hij heeft letterlijk niets nuttigs gedaan, zelfs simpele expliciete taken niet. Ik denk dat we sneller waren geweest zonder zijn aanwezigheid, dat had mij in ieder geval minder afgeleid.

En daarna moesten we samen naar het stadhuis, hij kwam uit een andere stad dus ik zou meerijden en dan zou hij mij thuis afzetten. Hij heeft 1 stoep en 1 middenberm meegepakt, en rijstroken zijn puur ter decoratie leek het. Maar gelukkig wel veilig, met 30 km per uur :') ik ga er in dit geval wel een mailtje aan wagen, dat ze eens over een maximale leeftijd na moeten denken. Daarom mocht hij in zijn eigen gemeente niet meer op een stembureau zitten. Gelukkig heeft hij ze zelf ook gebeld op een gegeven moment (na problemen met inloggen op de iPad), dus diegene heeft iig een goed beeld van waar ik mee moest werken…

De rest van het team was wel top trouwens, ook de drie nieuwelingen hebben het goed gedaan!

VVD was bij ons de grootste (meestal), op de voet gevolgd door D66.
pi_219145296
00:50 klaar. 2 voorzitters, 1 deed alles op zn elfendertigste en gelukkig een andere die er wel de vaart in had. Denk dat PVV bij ons >25% vd stemmen was, goeie 2e was DENK. Ongeveer 1200 stemmen en bij elkaar stuk of 7,8 ongeldig of blanco.
Onze voorzitter in de ochtend ging ook opeens ff een uurtje weg sochtends om zn fiets weg te brengen naar de fietsenmaker, zonder ook maar iets over te dragen van joh jij bent nu ff de voorzitter of wat dan ook. _O-
Wij bleven met 3 achter en hoopten maar dat er niks geks of procesverbaal-waardigs zou gebeuren :')

Had eigenlijk gedacht dat ik op een ander stembureau was neergezet(had zelf verkeerd gekeken enstond vanmorgen ook voor de verkeerde) en ik vond deze niet zo heel gezellig of leuk, volgende keer weer een andere vragen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 29% gewijzigd door kalinhos op 30-10-2025 01:20:03 ]
  donderdag 30 oktober 2025 @ 01:12:12 #224
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219145297
quote:
99s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 00:52 schreef egeltje1985 het volgende:
Alles goed gegaan, net thuis. 830 stemmen. Wel 7(!) ongeldig. Paar twee bolletjes. Sommige nog meer. Iemand had iedereen van pvv ingekleurd. En een vage tekening hadden we ook nog, zonder ingekleurd bolletje verder.
Hier 1804. Druk en weinig tellers :D
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 01:13:05 #225
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_219145301
Ook met thuis. 1450 stemmers :')
4 ongeldig. Gekkies.
We kregen de tweede telteam.
d66 de grootste en daarna PvdA GroenLinks.
PVV en nsc waren een schimp
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')