waarom dacht je dat het niet mocht? Zou wel heel betuttelend zijn trouwensquote:Op maandag 20 oktober 2025 20:29 schreef 215 het volgende:
Geen idee of er andere zaken in de training zaten. Ik heb er totaal geen moeite mee om het elke keer weer door te werken en 'examen' te doen. Meer garantie dat ik geen fouten maak.
Ooit een keer de fout gemaakt dat blinden dus wel met twee personen in het hokje mogen. Wel naar allen tevredenheid opgelost maar het knaagt me wel dat ik het toen fout had. Hoe meer training hoe minder kans op fouten dus. En inderdaad, het is voor een pensionado weer eens een dagje (min of meer) stevig werken en dat is best wel leuk.
Bij ons is het een online training via de website van de gemeente. Dat werkt prima.quote:Op maandag 20 oktober 2025 15:13 schreef Zana het volgende:
Ik weet niet of iedereen dezelfde training via de stembureau app moet volgen, maar laadt die bij jullie ook zo ontiegelijk langzaam of helemaal niet? Ik probeer het nu al sinds dagen.
Ik denk niet dat ze komen stemmen, maar heisa (bezwaar) maken.quote:Op maandag 20 oktober 2025 20:24 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Niets met de overheid te maken willen hebben maar wel stemmen
Omdat je in principe niet met meerdere mensen in het hokje mag.quote:Op maandag 20 oktober 2025 20:33 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
waarom dacht je dat het niet mocht? Zou wel heel betuttelend zijn trouwens
??? Juist lichaamlijk gehandicapten mag geholpen worden, maar geestig gehandicapten niet...zo stond het bij ons in de training.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:00 schreef 215 het volgende:
[..]
Omdat je in principe niet met meerdere mensen in het hokje mag.
De enige uitzonderingen zijn kleine kinderen, die dus te jong zijn om te beïnvloeden en de andere uitzondering is voor blinden. Dus iemand die zelf geen potlood vast kan houden (handen in het gips, gehandicapt of waarom dan ook) mag dus niet iemand anders meenemen het hokje in. Dat blind zijn is dus de grote uitzondering (naast jonge kinderen).
Zoals ik het geleerd heb, mogen alleen kiezers die fysiek niet zelfstandig kunnen stemmen, hulp krijgen in het hok. Dus blinden, personen met armen in het gips en dergelijke mogen juist wél geholpen worden in het hokje.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:00 schreef 215 het volgende:
[..]
De enige uitzonderingen zijn kleine kinderen, die dus te jong zijn om te beïnvloeden en de andere uitzondering is voor blinden. Dus iemand die zelf geen potlood vast kan houden (handen in het gips, gehandicapt of waarom dan ook) mag dus niet iemand anders meenemen het hokje in. Dat blind zijn is dus de grote uitzondering (naast jonge kinderen).
Hier de uitleg van de Kiesraad met verwijzing naar het wetsartikel in de Kieswet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:00 schreef 215 het volgende:
[..]
Welke regels gelden er eigenlijk voor iemand die duidelijk dronken is, of onder invloed van drugs?quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:00 schreef 215 het volgende:
[..]
Geen hulp en als ze lastig zijn moeten ze optiefen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 14:58 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Welke regels gelden er eigenlijk voor iemand die duidelijk dronken is, of onder invloed van drugs?
Hahahaha ja sommige mensen worden helemaal gek. Die maken een bolletje rood, en schrijven dan 'ziekte met k- dit dat' in steeds grotere lettersquote:Op dinsdag 21 oktober 2025 15:23 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Geen hulp en als ze lastig zijn moeten ze optiefen.
En als ze het stembiljet volkladden met unicorns en regenbogen hebben we s avonds nog wat te lachen tijdens het tellen.
En ik heb de middag, 15:45 tot einde tellen. En dan naar Ahoy om dingen in te leveren.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:13 schreef Caland het volgende:
07:00 - 15:45 morgen
Toch net een iets te lange zit om het ambtenarentijden te noemen.
Dat tellen na de voorlaatste verkiezingen maar opgegeven toen ik een keer om 3 uur thuis kwam door een tweetal boomers die ‘deden hoe ze het altijd doen’quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 18:50 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
En ik heb de middag, 15:45 tot einde tellen. En dan naar Ahoy om dingen in te leveren.
Ja het is inmiddels makkelijker. Savonds tel je maar een keer, niet meer herstellen bij verschillen. Dus ik hoop dat t sneller gaat. En ik ben voorzitter, dus ze doen maar op mijn manier.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat tellen na de voorlaatste verkiezingen maar opgegeven toen ik een keer om 3 uur thuis kwam door een tweetal boomers die ‘deden hoe ze het altijd doen’
Succes!
Same. Boomers die het op hun manier willen doen worden ver uit elkaar gezet tijdens het tellen, moeten ook de instructie volgen en krijgen kleine stapels. De andere voorzitter en ik houden gedurende de dag al in de gaten wie scherp van geest is en wie niet.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:45 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Ja het is inmiddels makkelijker. Savonds tel je maar een keer, niet meer herstellen bij verschillen. Dus ik hoop dat t sneller gaat. En ik ben voorzitter, dus ze doen maar op mijn manier.
Ah ja die hebben we in Rotterdam al een tijdje. Het systeem ligt er soms uit. Maar als t wel goed werkt is t wel fijn.quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Same. Boomers die het op hun manier willen doen worden ver uit elkaar gezet tijdens het tellen, moeten ook de instructie volgen en krijgen kleine stapels. De andere voorzitter en ik houden gedurende de dag al in de gaten wie scherp van geest is en wie niet.
Wij krijgen dit keer voor het eerst tablets waarmee we stempassen scannen en (tussentijdse) opkomst kunnen doorgeven. Ik ben erg benieuwd hoe dat werk. Het klinkt veelbelovend.
NOSquote:Hek van stembureau in Zaandam dicht, medewerker met sleutel onbereikbaar
Mensen die vanochtend in buurtcentrum De Zeskanter in Zaandam wilden stemmen, moesten daar nog even mee wachten. Zij waren weliswaar keurig op tijd bij het stemlokaal, maar de persoon met de sleutel van het toegangshek was dat niet.
Omdat diegene onbereikbaar was, werden mensen die wilden stemmen weer huiswaarts gestuurd.
Degene met sleutel is meestal geen stembureaulid, maar gewoon het hele jaar beheerder van het gebouw.quote:
Dit is wel een hele verre claim to famequote:En ohja, ik kwam familie tegen van een voormalige televisiepresentatrice.
Dat gebeurde best vaak ja. Toch mooi dat ze dan kwamen stemmen voor het eerst.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:42 schreef kalinhos het volgende:
Ik verbaasde me hoe relatief vaak mensen nog even vroegen hoe het stemmen precies werkte met vakje inkleuren.
Ik bedoel, het is niet heel moeilijk toch?
quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:42 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dit is wel een hele verre claim to fame
Hangt af van de opkomst op jouw stembureauquote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld?
Stembus zou ook dan niet open mogen. Maar de telling is openbaar, dus om 21:00 kan diegene gewoon aanwezig zijn.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Je vraagt het ‘voor een vriend’?quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
Het is misschien al gevraagd maar wat gebeurt er als iemand zijn ID per ongeluk mee in stembus gooit?
Mag de bus dan open om 'm er uit te vissen? En komen jullie bij het tellen nog pasjes of andere papieren tegen?
Dat niet maar ik was 'm bij het verlaten van het stembureau kwijt. Dus ik stond m'n zakken allemaal na te voelen en vond 'm weer. Maar toen zei iemand achter de tafel dat het wel eens voorkwam. Is alleen al 25 jaar geleden of zo dus ik weet niet meer hoe dat dan opgelost werd.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:58 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Je vraagt het ‘voor een vriend’?
Denk dat je bij wijze van uitzondering de stembus wel kan openmaken na toestemming en opmaken proces verbaalquote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:06 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat niet maar ik was 'm bij het verlaten van het stembureau kwijt. Dus ik stond m'n zakken allemaal na te voelen en vond 'm weer. Maar toen zei iemand achter de tafel dat het wel eens voorkwam. Is alleen al 25 jaar geleden of zo dus ik weet niet meer hoe dat dan opgelost werd.
Ik was vroeger altijd klaar tussen 23:00 en 00:00 met 500-700 stemmen. Wij telden dan zowel op partijniveau als op kandidaatsniveau. Lukt prima met een goed team en vooral een goede leiding.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:50 schreef Mikeytt het volgende:
Voor het eerst stemmenteller vanaf 21.00. Hoe lang duurt dat gemiddeld?
Doxen is er niks bij.quote:Op woensdag 29 oktober 2025 17:58 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
We hadden vandaag wel iemand die ID was vergeten in stemhokje.
Met stempas was adres makkelijk te vinden. In mijn pauze ID even teruggebracht, was om de hoek
Dit zegt de Kiesraad:quote:Op woensdag 29 oktober 2025 18:48 schreef Sjoerd102 het volgende:
Gekke vraag wellicht. Dat je als kandidaat op de lijst niet als lid van een stembureau mag fungeren lijkt me logisch. Hoe zit het echter als je in de gemeenteraad zit? Mag je dan wel als lid op het stembureau zitten?
Je mag tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen geen lid zijn van de gemeenteraad.quote:Vereisten lidmaatschap
Mensen die stembureaulid willen worden moeten een training volgen. Zodat ze voldoende kennis en vaardigheden hebben voor hun functie. Zie Kieswet art. E 4. Leden van het stembureau moeten op de dag van de stemming minimaal 18 jaar zijn.
De volgende personen kunnen geen lid zijn van het stembureau:
Personen die lid of plaatsvervangend lid zijnvan het gemeentelijk stembureau, hoofdstembureau of centraal stembureau voor de desbetreffende verkiezing;
Personen die kandidaat zijn voor de verkiezing in de betreffende verkiezing;
Gekozen leden van het vertegenwoordigend orgaan waarvoor de verkiezing wordt gehouden;
Personen die als stembureaulid bij een vorige verkiezing in strijd met de wet hebben gehandeld;
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |