Rivellaquote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:08 schreef Paddo het volgende:
Je straalt uit wat je belangrijk vindt. Als je dus als praktisch over wil komen, negeer je de kledingvoorschriften en pas je je outfit aan op basis van wat praktisch is gezien het weer. Als je over wil komen als iemand die best wat wil opofferen om de regels niet te negeren, doe je onpraktische kleren aan.
Ik heb ooit tijdens een hittegolf bij een accountantskantoor in een blouse met korte mouwen. En een linnen broek. Ik kreeg toen te horen dat ik waarschijnlijk wel door was naar de tweede ronde, en of ik dan net aangekleed wilde komen. Dat tweede gesprek kwam er, maar liefst twee dagen later. Dus nog steeds hittegolf. Omdat het je verzocht is, doe je het dan toch maar. Echter was de locatie bijzonder: sportcomplex Papendal: het bedrijf had een sportdag (ja, dat deden bedrijven nog in de jaren '90)
Zit ik daar netjes, zit mijn toekomstige chef (die de hele dag sportdag had gehad) in een t-shirt van Revella (*Een beetje vreemd, maar wel lekker*). Het gesprek kwam natuurlijk op kleding, en hij gaf toe omdat hij mij eigenwijs vond, dat hij wilde zien of ik de aanwijzing zou negeren. Toen ik in pak kwam en hij doorhad dat ik ook luchtiger kleding bij me had, hebben we het gesprek vijf minuten opgeschort, en heb ik ook maar zomers goed aangetrokken.
(Ik heb er uiteindelijk wel 17 jaar gewerkt)
Het is sector Social-Work. Maatschappelijk werk en dienstverlening...quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:04 schreef Mikeytt het volgende:
Ligt natuurlijk ook gewoon aan wat het bedrijf acceptabel vindt en in welke sector je werkt... Hier komt men gewoon in een tshirt en spijkerbroek naar de sollicitatie.
Bij zo'n bedrijf zou ik niet eens willen werken, waar je "nette kleding" aan moetquote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:08 schreef Paddo het volgende:
Ik heb ooit tijdens een hittegolf bij een accountantskantoor in een blouse met korte mouwen. En een linnen broek. Ik kreeg toen te horen dat ik waarschijnlijk wel door was naar de tweede ronde, en of ik dan net aangekleed wilde komen
psst! De reden dat ze het vroegen staat in mijn post....quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:12 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Bij zo'n bedrijf zou ik niet eens willen werken, waar je "nette kleding" aan moetwat een bullshit.
Of liep je er echt als een schooier bij de eerste keer.
Oh het was dus een test, om te zien of je cuck bent of ook een eigen mening hebt. Blijkbaar ben je een cuck en dat zagen ze graag.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:12 schreef Paddo het volgende:
[..]
psst! De reden dat ze het vroegen staat in mijn post....
Bij een plek als een accountantskantoor of advocaatskantoor snap ik wel dat strak in pak heel erg belangrijk is. Bij mijn sector heb ik het gevoel dat dit toch minder belangrijk is. Maarja je weet het nooitquote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:08 schreef Paddo het volgende:
Je straalt uit wat je belangrijk vindt. Als je dus als praktisch over wil komen, negeer je de kledingvoorschriften en pas je je outfit aan op basis van wat praktisch is gezien het weer. Als je over wil komen als iemand die best wat wil opofferen om de regels niet te negeren, doe je onpraktische kleren aan.
Ik heb ooit tijdens een hittegolf bij een accountantskantoor in een blouse met korte mouwen. En een linnen broek. Ik kreeg toen te horen dat ik waarschijnlijk wel door was naar de tweede ronde, en of ik dan net aangekleed wilde komen. Dat tweede gesprek kwam er, maar liefst twee dagen later. Dus nog steeds hittegolf. Omdat het je verzocht is, doe je het dan toch maar. Echter was de locatie bijzonder: sportcomplex Papendal: het bedrijf had een sportdag (ja, dat deden bedrijven nog in de jaren '90)
Zit ik daar netjes, zit mijn toekomstige chef (die de hele dag sportdag had gehad) in een t-shirt van Revella (*Een beetje vreemd, maar wel lekker*). Het gesprek kwam natuurlijk op kleding, en hij gaf toe omdat hij mij eigenwijs vond, dat hij wilde zien of ik de aanwijzing zou negeren. Toen ik in pak kwam en hij doorhad dat ik ook luchtiger kleding bij me had, hebben we het gesprek vijf minuten opgeschort, en heb ik ook maar zomers goed aangetrokken.
Die sector is vaak wat minder formeel, tenzij je op een hoge bestuursfunctie solliciteert.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:11 schreef Geledruif2 het volgende:
[..]
Het is sector Social-Work. Maatschappelijk werk en dienstverlening...
Ja precies, minder formeel. Heb je niet een sexy outfit hangen?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Die sector is vaak wat minder formeel, tenzij je op een hoge bestuursfunctie solliciteert.
Je bent vrouw volgens je profiel: heb je geen nette zomerjurk (mouwtjes, rok tot onder de knie)?
Heb ik niet helaas. Ik ben ook wat aangekomenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Die sector is vaak wat minder formeel, tenzij je op een hoge bestuursfunctie solliciteert.
Je bent vrouw volgens je profiel: heb je geen nette zomerjurk (mouwtjes, rok tot onder de knie)?
Vuistregel: op een sollicitatiegesprek trek je aan wat je op een normale werkdag in die sector/functie zou dragen, plus een heel klein beetje. Dan zit je in bijna alle gevallen wel goed.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:22 schreef Geledruif2 het volgende:
[..]
Bij een plek als een accountantskantoor of advocaatskantoor snap ik wel dat strak in pak heel erg belangrijk is. Bij mijn sector heb ik het gevoel dat dit toch minder belangrijk is. Maarja je weet het nooit
Deze vuistregel gaat heel vaak op jaquote:Op vrijdag 27 juni 2025 23:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vuistregel: op een sollicitatiegesprek trek je aan wat je op een normale werkdag in die sector/functie zou dragen, plus een heel klein beetje. Dan zit je in bijna alle gevallen wel goed.
Functie: beheerder van een naturistencampingquote:
Vraagje: beter underdressed of beter overdressed?quote:Op zaterdag 28 juni 2025 00:06 schreef CrafterNL het volgende:
Ik zit vaak aan de andere kant van de tafel en je wilt niet weten wat ik meemaak. Gesprekken in werkkleding met logo van een ander bedrijf, aan tafel gaan zitten met winterjas aan tot kostuum in verkeerde maat. Hiermee wil ik maar zeggen dat je het zeker beter doet dan de gemiddelde en je vast het juiste besluit.
Kijk eens op de social media en naar andere uitingen van het bedrijf hoe ze daar gekleed gaan.
De vuistregel die eerder genoemd is vind ik ook een goede.
Ach, zo heb ik eens een sollicitatiegesprek (tweede ronde met m’n potentieel manager en zijn manager) gehad op vrijdagmiddag vier uur en werd er voorgesteld om een biertje te drinken tijdens het gesprek. Ik vond dat prima, maar toen kwam hij terug met twee cola en een bier. Klootzakkenquote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:08 schreef Paddo het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |