abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:00:09 #151
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_218520847
Hier ook voor bijna alle vakken werk -en leerboek, alleen voor beeldende vorming en techniek heb ik geen boeken gezien.
Bewuste keus van de school trouwens, want alles is idd ook digitaal beschikbaar op de laptop.

Ik hoop maar dat hij geen dagen heeft met 7 verschillende vakken, want dan heeft ie bijna een rolkoffer nodig...
  zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:23:33 #152
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218521178
Al die boeken om te houden met slappe kaft zijn veel dunner dan wat we vroeger hadden. Alleen die laptop neemt de vrij gekomen ruimte weer in. Doordat er ook veel digitaal is kunnen boeken ook in het kluisje op school blijven tussendoor. Al met al prima te doen.

Er zijn geen boeken of digitaal abonnement voor economie en dat vind ik wel een beetje vreemd.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218521607
Oudste
Boeken te leen van school: 2 (Binas en Engels), alleen digitaal 1 (geschiedenis en dat lijkt me rete irritant) en de rest is om te houden. Vijf dunne slappe boekjes voor economie, had daar 1 boek van gemaakt denk ik dan. Omdat boeken twee jaar mee moeten (weer examens) maar verstevigd met tape. Zoon gaat er niet in schrijven zodat hij ze met leren voor examens kan gebruiken om te oefenen, dat is de vorige keer goed bevallen.

Jongste: alles is werkboeken ;( en we weten nu al dat dat lastig wordt want daarvoor schrijft hij te groot. Ivm zijn dyslexie wordt het waarschijnlijk alles digitaal en dan typen op de iPad van school. Kan nog zijn dat we zelf gaan werken met de oude chromebook van oudste. Zijn invulboeken wil ie wel graag gekaft hebben, ach ja dat is nog wel leuk om te doen.

Als oud-docent vind ik die invulboeken vreselijk. Ze nodigen ook niet uit om een goed en logisch antwoord te formuleren. En duurzaam is het ook al niet.

Oudste bleek niet zo goed opgelet te hebben bij zijn inschrijving op de havo en hij staat nu toch bij een tweetalige klas. Dat moet ook prima gaan maar dat stelt wel extra eisen aan de stage. Zijn vorige stage was ook in het Engels, dus we gaan eens vragen of dat nu weer moet. Profielwerkstuk is nu wel in het Nederlands, dat is superfijn.
Vanaf maandag gaan we omstebeurt weer aan de slag, eigenlijk ook wel prima.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_218521642
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 19:15 schreef Nijna het volgende:

[..]
Begon hier ook zo, alles op de ipad, intussen (bovenbouw) sjouwen ze zich gewoon weer een breuk...
Ik ben benieuwd!
Zoon zat tijdens de lockdowns in groep 3/4 en heeft dus nooit behoorlijk leren schrijven.. en nu met die laptop wordt het er ook niet beter op!
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_218523526
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 22:00 schreef mefke79 het volgende:
Oudste
Boeken te leen van school: 2 (Binas en Engels), alleen digitaal 1 (geschiedenis en dat lijkt me rete irritant) en de rest is om te houden. Vijf dunne slappe boekjes voor economie, had daar 1 boek van gemaakt denk ik dan. Omdat boeken twee jaar mee moeten (weer examens) maar verstevigd met tape. Zoon gaat er niet in schrijven zodat hij ze met leren voor examens kan gebruiken om te oefenen, dat is de vorige keer goed bevallen.

Jongste: alles is werkboeken ;( en we weten nu al dat dat lastig wordt want daarvoor schrijft hij te groot. Ivm zijn dyslexie wordt het waarschijnlijk alles digitaal en dan typen op de iPad van school. Kan nog zijn dat we zelf gaan werken met de oude chromebook van oudste. Zijn invulboeken wil ie wel graag gekaft hebben, ach ja dat is nog wel leuk om te doen.

Als oud-docent vind ik die invulboeken vreselijk. Ze nodigen ook niet uit om een goed en logisch antwoord te formuleren. En duurzaam is het ook al niet.

Oudste bleek niet zo goed opgelet te hebben bij zijn inschrijving op de havo en hij staat nu toch bij een tweetalige klas. Dat moet ook prima gaan maar dat stelt wel extra eisen aan de stage. Zijn vorige stage was ook in het Engels, dus we gaan eens vragen of dat nu weer moet. Profielwerkstuk is nu wel in het Nederlands, dat is superfijn.
Vanaf maandag gaan we omstebeurt weer aan de slag, eigenlijk ook wel prima.
Mijn oudste heeft een jaar bedrijfseconomie gehad, dat waren een werkboek en een lesboek, 2 hele dikke pillen. Het pastte soms amper in de tas. Dus dunnere boekjes zou in dat opzicht een verademing zijn geweest... ;)
Fake it till you make it...
  zondag 17 augustus 2025 @ 10:23:01 #156
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218524586
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2025 22:03 schreef PoesInDoos het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd!
Zoon zat tijdens de lockdowns in groep 3/4 en heeft dus nooit behoorlijk leren schrijven.. en nu met die laptop wordt het er ook niet beter op!
Dat hebben mijn meiden met rekenen. Daarvan hebben zij de basis nooit goed onder de knie gekregen.
pi_218524804
quote:
2s.gif Op zondag 17 augustus 2025 10:23 schreef Kyara het volgende:

[..]
Dat hebben mijn meiden met rekenen. Daarvan hebben zij de basis nooit goed onder de knie gekregen.
Ja die van ons zijn even oud!
Ik ken ook een jongen die zijn brugklas online moest starten, dat is helemaal sneu..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_218524834
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2025 07:33 schreef Nijna het volgende:

[..]
Mijn oudste heeft een jaar bedrijfseconomie gehad, dat waren een werkboek en een lesboek, 2 hele dikke pillen. Het pastte soms amper in de tas. Dus dunnere boekjes zou in dat opzicht een verademing zijn geweest... ;)
Hier was bedrijfseconomie bij oudste juist een lichte. Een stuk of 6 stapeltjes papier van max een kwart cm, die je per stuk in een snelhechter kon doen (werden die ook eens gebruikt). Dus dat was makkelijk tillen. Het A4 schrift wat ze erbij moesten hebben was zwaarder :P

Voor scheikunde had school een eigen methode, dus die kregen ze van de docenten. Een paar kleine flut a5 boekjes elk jaar. Jongste op andere school heeft wel een boek en oudste vond dat toch een stuk overzichtelijker.

Oudste lijkt nu op het HBO helemaal geen boeken te hoeven voor het eerste jaar. Volgende week introdag, dus dan moet hij dat maar even navragen. Wel lekker goedkoop.
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:39 #159
5428 crew  miss_sly
pi_218619121
Wij hebben S gisteren afgeleverd op de nieuwe school. Het was echt heel erg gek om haar daar te installeren en daarna achter te laten, wetende dat het minstens tot de herfstvakantie duurt tot we haar weer zien. Ze had via whatsapp al veel contact met een ander nieuw meisje uit Portugal en dat klikte gisteren in het echt ook meteen goed. De omgeving is voelde fijn, de andere leerlingen en de begeleiding die we gezien hebben ook, dus het komt vast goed, maar gek is het wel.

De eerste berichten zijn goed, ze had goed geslapen (ook al deelt ze haar kamer met drie andere meisjes) en het eten wel prima. Vandaag en heel volgende week allerlei introductieactiviteiten en daarna begint het echte leren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218619516
@miss_sly Wat een gek idee. Het is ook wel erg lang. Oudste had zich gisteren maar ingeschreven bij de woningbouw, gewoon om alvast wachtjaren te sparen. Daarop wilde mijn man gisteren direct een opbouw op de garage maken, zodat de oudste langer dichtbij kan blijven :D
(En hij gaat 4 jaar HBO doen in onze eigen wijk, maar het lijkt me wel gezond als hij over een jaar of 2 een studentenkamer in de stad zoekt)
  Moderator vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:46:47 #161
5428 crew  miss_sly
pi_218619782
Ik vind het ook heel gezond als jongeren het huis uit gaan, hoor. Ik heb me daar ook altijd op ingesteld. Ik vind net 16 wel erg jong. Van de andere kant is het iets dat ze zelf heel graag wil en is het een fijne, goed begeleide omgeving. Ze is niet de enige net 16-jarige, hoewel de meesten wel al 17 zijn. Maar voor vrijwel iedereen geldt dat ze voor het eerst het huis uit zijn en sommigen echt heel ver van huis (Japan, Afghanistan, Costa Rica, Canada). Dus voor S valt het nog relatief mee en als ze wil, kan ze iedere vakantie gewoon naar huis. Dat is niet voor iedereen mogelijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218620048
De mijne is net 18. Dan is het wat normaler. Ook al ken ik genoeg die hun hele HBO (en daarna nog jaren) thuis zijn blijven wonen. Het zou me niet verbazen als jongste eerder gaat, over 4 jaar is hij 17,5 en mag hij gaan studeren. Dat is ook een ander type kind.

(Er vanuit gaande dat er verder niks geks gebeurd natuurlijk)
pi_218620460
@miss_sly het klinkt wel echt heel bijzonder, wat een avontuur voor S. Ik hoop dat ze het ontzettend naar haar zin gaat krijgen! En voor jullie succes met wennen aan de nieuwe situatie.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 31 augustus 2025 @ 13:46:28 #164
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_218640400
Met alle verhalen over grote kinderen val ik hier een beetje uit de toon :@ maar mijn oudste gaat over 2 weken naar de eerste klas. We wonen in Duitsland, hier is het schoolsysteem heel anders dan in Nederland dus het is voor mij net zo spannend als voor hem.

De eerste 2 jaar is school maar tot 11:30, daarna gaan ze naar een soort van bso, met warm eten *) Daar maken ze dan ook hun huiswerk. Vakantie bso bestaat hier helaas nauwelijks (alleen voor alleenstaande ouders en soms als je heel veel geluk hebt voor ouders die beide fulltime werken) dus op de een of andere manier moeten we 14 weken schoolvakantie zien te overbruggen.

Ik ben echt heel benieuwd hoe hij het gaat vinden. We weten ook nog niet of hij bij vriendjes van de Kindergarten in de klas komt. Hij heeft er in elk geval veel zin in ^O^
pi_218642223
Morgen start hier het schooljaar weer, groep 4 voor de zesjarige. Hij heeft er zin in *O*
pi_218642230
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 13:46 schreef 1inamelon het volgende:
De eerste 2 jaar is school maar tot 11:30,
Dat klinkt wel lekker eigenlijk. En dan huiswerk "binnen" schooltijd. Kunnen ze daar dan ook hun sport doen, of moet dat nog wel na de BSO-tijd?

Hier hebben ze voor 12+ers ook geen opvang verder. Bij de meeste gezinnen waar geen ouder thuis, blijven de kinderen gewoon zelf thuis.

Deze groep is van 4-18 jarigen, dus je zit zo'n beetje middenin de doelgroep :D
pi_218642959
@Deepfreeze Ik denk dat @1inamelon het heeft over wat wij groep 3 noemen.
pi_218643215
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:26 schreef Hupje het volgende:
@:Deepfreeze Ik denk dat @:1inamelon het heeft over wat wij groep 3 noemen.
Oh, dat is wel heel erg lang geleden :D

Maar huiswerk in groep 3? Dat was hier vanaf groep 6 pas, en echt niet dagelijks..
pi_218643293
Maar daarvoor duurt de school dus veel korter en een deel van het schoolwerk gebeurt dus thuis.

Hoe je in Duitsland kinderen en een baan kan combineren is me soms echt een raadsel. Een vriendin van ons moet haar peuter elke dag om half 3 bij de opvang ophalen, strakke eindtijd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_218643388
Juul morgen naar groep 4, nieuw samengestelde groep en 9 kinderen meer dan groep 3. Ben erg benieuwd.

En onze grote B naar groep 8, hoe dan?? Het eerste schooljaar zonder BSO voor hem. Is hij erg blij om, ik moet eraan wennen merk ik.

Ze hebben allebei morgen meteen gym en helaas 6 weken waren niet genoeg om nieuwe kleren en schoenen voor ze te kopen. B gaat in zijn net te kleine gymkleding en Juul in een gewoon kort broekje en shirt. B past zijn schoenen nog net, Juul doet haar schoonste sneakers aan.
  zondag 31 augustus 2025 @ 18:13:08 #171
475804 1inamelon
pi_218644216
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:26 schreef Hupje het volgende:
@:Deepfreeze Ik denk dat @:1inamelon het heeft over wat wij groep 3 noemen.
Ja precies, hij is 6 en gaat nu voor het eerst naar school. Hiervoor zat hij 3 jaar op de kleuterschool.

quote:
1s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:41 schreef Clubsoda het volgende:
Maar daarvoor duurt de school dus veel korter en een deel van het schoolwerk gebeurt dus thuis.

Hoe je in Duitsland kinderen en een baan kan combineren is me soms echt een raadsel. Een vriendin van ons moet haar peuter elke dag om half 3 bij de opvang ophalen, strakke eindtijd.
Ja daar kan ik ook een boek over schrijven :') We wonen in Beieren, daar zien ze De Vrouw (of in ieder geval de moeder) toch het liefst nog achter Het Aanrecht.

Er bestaat overigens ook “Ganztagesschule”, dan duurt een schooldag tot 15:30. Behalve op vrijdag, dan is het tot 13:00 :X en je hebt dan sowieso geen recht op naschoolse opvang.

Maar goed, we zullen het wel zien. We hebben er al 6 jaar een mouw aan weten te passen dus nu zal het ook wel goed komen. Ik ben vooral heel benieuwd hoe het gaat zijn.
  zondag 31 augustus 2025 @ 18:14:48 #172
475804 1inamelon
pi_218644227
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 16:48 schreef exode het volgende:
Juul morgen naar groep 4, nieuw samengestelde groep en 9 kinderen meer dan groep 3. Ben erg benieuwd.

En onze grote B naar groep 8, hoe dan?? Het eerste schooljaar zonder BSO voor hem. Is hij erg blij om, ik moet eraan wennen merk ik.

Ze hebben allebei morgen meteen gym en helaas 6 weken waren niet genoeg om nieuwe kleren en schoenen voor ze te kopen. B gaat in zijn net te kleine gymkleding en Juul in een gewoon kort broekje en shirt. B past zijn schoenen nog net, Juul doet haar schoonste sneakers aan.
Herkenbaar! Elk jaar na de zomervakantie weer als een malle nieuwe laarzen, regenbroeken, pantoffels (moet hier zowel op de Kindergarten als op de basisschool) en gymspullen kopen :P
  FOK!fotograaf maandag 1 september 2025 @ 08:31:46 #173
148247 taxibabe
pi_218648121
Zojuist kind naar groep 3 gebracht, wat gaat het allemaal snel! Hij heeft een mooi plekje vooraan, hij is nogal snel afgeleid :'). We mochten nog even mee de klas in, maar bij het weglopen was hij ons al vergeten en druk bezig O+

Ben benieuwd hoe hij vanmiddag uit school komt. Wat wordt hij al groot!
  maandag 1 september 2025 @ 09:45:09 #174
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_218648783
quote:
0s.gif Op zondag 31 augustus 2025 15:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dat klinkt wel lekker eigenlijk. En dan huiswerk "binnen" schooltijd. Kunnen ze daar dan ook hun sport doen, of moet dat nog wel na de BSO-tijd?

Hier hebben ze voor 12+ers ook geen opvang verder. Bij de meeste gezinnen waar geen ouder thuis, blijven de kinderen gewoon zelf thuis.

Deze groep is van 4-18 jarigen, dus je zit zo'n beetje middenin de doelgroep :D
6-18 toch, aangezien we ook een kleutertopic hebben?
pi_218648949
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2025 09:45 schreef Morgane89 het volgende:

[..]
6-18 toch, aangezien we ook een kleutertopic hebben?
Oja, de kleuters zijn ooit afgesplitst idd. Geen idee wat er toen afgesproken is :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')