quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:40 schreef Tink89 het volgende:
Oke dit is misschien een domme vraag...maar: waar kopen jullie gymkleren? Ik ben bij scapino geweest (niks in 122-128 in de winkel te vinden), decathlon (in Roermond vooral zwart op voorraad en de leuke kleurtjes van de website dus niet) en bij zeeman en takko. Geen succes. Dochter gymt nu in een turnpakje maar 'dat vinden de andere kinderen gek'. En ze is nogal kritisch op lekker zitten, dus zomaar online bestellen is niet ideaal...
Budget is max een tientje of twee voor een shirt en een korte broek.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:52 schreef miss_sly het volgende:
Hema misschien?
Ik geloof dat ik op die leeftijd niet per se gymkleding zocht, maar gewoon een leuk shirtje met een tricot kort broekje. En niet veel later gewoon bij Decathlon en alles zwart.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:01 schreef eponine het volgende:
[..]
Bij Zeeman/Hema/Wibra/Takko een korte broek van joggingstof en een bijpassend t-shirt? Daar gymt mijn oudste in iig…
Bij H&M hebben ze momenteel ook veel setjes met een shirt en (strak) broekje in de aanbieding, wellicht is dat ook nog een optie.
Ah ja, de primark kan ik nog even checken.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 14:04 schreef Kyara het volgende:
Hier nu ook de sportleggings van decathlon. Toen ze jonger waren de sportleggings van next. En ik had in de zomer vaak van die retro gymshorts van primark. Na de zomer droegen ze die verder bij gym.
Ze heeft er al een broekje over, maar toch vinden andere kindjes het gek. Ik vond het vooral praktisch, omdat ze toch al turnt. En dat scheelde weer extra kleding aanschaffen.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 15:22 schreef FlyingFish het volgende:
Die van mij hebben daadwerkelijk een tweedelig gymsetje, ooit tegen gekomen bij de scapino-outlet. Maar zodra dit niet meer past krijgen ze gewoon weer een zachte broek en T shirt, wat broer ook heeft. In turnpakjes gymt hier niemand idd. Of ze hebben er nog een broek overheen waardoor het niet herkenbaar is als turnpakje, dat kan ook.
Zeeman heeft nu ook van die fietsbroekjes die ideaal zijn daarvoor (en als broekje voor onder een jurk).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 27 juni 2025 21:13 schreef Amsel het volgende:
Vraagje in een spoiler vanwege mogelijke herkenbaarheid:Dat is een datalek en mag natuurlijk niet gebeuren. Ik zou wel melding doen bij de directeur. Hoeft niet meteen met een klacht en de hele rambam maar ik zou wel melding maken zodat ze daar toch wat scherper op zijn.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is bij een datalek natuurlijk niet relevant. Vanuit mijn werk heb ik te maken met maatregelen rondom privacy, ik zou zeggen dat 95% van de datalekken gewoon gaat om een onbewuste, onhandige actie.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 22:10 schreef FlyingFish het volgende:
Bij ons hadden ze vorig jaar vrijwel alle gymresultaten in de verkeerde map gedaan. Zulke dingen gebeuren dus vaker…
Ik zou het bij een gesprek met de juf nog een keer extra aangeven, dat je het niet fijn vond, maar daar zou ik het ook bij laten. Dikke kans dat ze de komende keren extra goed checkt om niet dezelfde fout te maken, en dat is uiteindelijk wat je wil. Een directeur kan hier ook weinig mee, het is niet expres gedaan en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Komt het nog een keer voor (ook bij een andere leerkracht) dan zou ik wel naar de directie stappen, dan is het geen incident meer maar gewoon slordig werk.
Ik weet dat mijn oudste als afsluitende toets gister tekstbegrip heeft gehad. Het zou dan zomaar kunnen dat het deze is, maar dat is niet zo benoemd. De cijfers zijn nog niet binnen, maar hij staat gemiddeld net een 6 volgens mij (de cijfers in magister staan nu uit totdat de cijfers van de toetsweek bekend zijn), dus ik hoop maar dat het meevalt danquote:Op zaterdag 28 juni 2025 09:36 schreef laziness het volgende:
Doen ze op meer middelbare scholen de tiat toets?
Mijn kind staat een 9 voor Nederlands maar die afsluitende tiat toets is al 2 jaar een struikelblok. 5,7 dit jaar en vorig jaar was het zijn enige onvoldoende met een 5. Er is niet veel hoger gehaald in de klas.
In november deden ze ‘m ook en toen had hij een 7,6.
Kan er verder weinig over vinden online.
Hij neemt er sinds die 5 van vorig jaar echt beter de tijd voor om het goed na te lopen, goed op te zoeken in de tekst.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 11:06 schreef Deepfreeze het volgende:
Als het van nieuwsbegrip is: mijn kind is prima in Nederlands, leest alles wat los en vast zit. Maar begrijpend lezen toetsen is een ding. Ook op de basisschool al. En hoe meer het onderwerp bekend was, hoe lager de score. Hij leest net als hij gewone boeken leest, snel en direct verwerkend. Dus de toets over zijn sport vulde hij de antwoorden in zoals hij het bedacht had. Hij kan niet de teksten lezen en alleen die stof gebruiken. Zijn antwoorden waren niet perse fout, maar niet wat er in de tekst stond (bijv andere regels bij andere leeftijden). Dat trucje hoeft hij ook niet te leren. Schouders ophalen en door
Die doen ze hier ook maar dat is niet de tiat.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 11:21 schreef Kyara het volgende:
Ik eb ook nog niet van TIAT toetsen gehoord. Ik weet wel dat ze 1 of 2 keer per jaar een soort cito achtige toets doen voor taal, rekenen en begrijpend lezen maar daar komt geen cijfer voor, alleen of je nog volgens de norm of hoger scoort.
Hier wel een begrijpend lezen toets. Of het tiat was geen idee. Sowieso blijft begrijpend lezen hier wel een ding.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 09:36 schreef laziness het volgende:
Doen ze op meer middelbare scholen de tiat toets?
Mijn kind staat een 9 voor Nederlands maar die afsluitende tiat toets is al 2 jaar een struikelblok. 5,7 dit jaar en vorig jaar was het zijn enige onvoldoende met een 5. Er is niet veel hoger gehaald in de klas.
In november deden ze ‘m ook en toen had hij een 7,6.
Kan er verder weinig over vinden online.
Niet expres is niet handig verwoord. Niet bewust gedaan. Iemand die gevoelige info in een afspraak zet doet dat wel bewust (zonder over de gevolgen te denken). Dat melden voorkomt dus herhaling. Maar heb je dat dit ook aangekaart bij de leidinggevende van die persoon? Want dat is wat je doet als je hiermee naar de directie stapt. En afhankelijk van de interne regelgeving moet na melding daar ook ‘onderzoek’ naar gedaan worden en moet het worden vastgelegd.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 11:13 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat is bij een datalek natuurlijk niet relevant. Vanuit mijn werk heb ik te maken met maatregelen rondom privacy, ik zou zeggen dat 95% van de datalekken gewoon gaat om een onbewuste, onhandige actie.
Laatst had bijvoorbeeld een collega privacygevoelige info in een agenda-afspraak staan. Wij kunnen elkaars agenda inzien en by default ook het onderwerp. Dit was ook een datalek. Niet expres, had ook onderling opgelost kunnen worden, maar feit blijft dat anderen informatie hebben kunnen inzien die niet voor hun ogen is bedoeld. En het is goed om elkaar daarop te wijzen.
Het is ook prima als de directeur vervolgens gewoon even breed deelt: dit is gebeurd, dat is een datalek, kan gebeuren, maar wees er alert op. Dan is het ook klaar.
Ja, in dit specifieke voorbeeld is het besproken met de functionaris gegevensbescherming, leidinggevende én breed gedeeld met de organisatie. Dat laatste natuurlijk zonder iemands naam te noemen, maar voor awareness.quote:Op zaterdag 28 juni 2025 17:24 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Niet expres is niet handig verwoord. Niet bewust gedaan. Iemand die gevoelige info in een afspraak zet doet dat wel bewust (zonder over de gevolgen te denken). Dat melden voorkomt dus herhaling. Maar heb je dat dit ook aangekaart bij de leidinggevende van die persoon? Want dat is wat je doet als je hiermee naar de directie stapt. En afhankelijk van de interne regelgeving moet na melding daar ook ‘onderzoek’ naar gedaan worden en moet het worden vastgelegd.
Heb ik een probleem met het functioneren/werk van een persoon, ga ik naar die persoon. Blijft het probleem bestaan of word ik niet serieus genomen dan ga ik pas een stapje hoger. Dat het hier om een privacy-gevoelig iets gaat maakt daarbij voor mij geen verschil.
Bij mijn meiden is het andersom en daar heb je inderdaad een stuk minder aan. Begrijpend lezen is bij elk schoolvak zo belangrijk.quote:Op zondag 29 juni 2025 06:54 schreef Amsel het volgende:
Over dat begrijpend lezen: daar is de mijne een ster inCITO-resultaat I+, ze zit in groep 7 maar heeft het niveau van derde klas middelbare school ofzo.
DMT scoort ze echter een V, ze leest gewoon megasloom als het een rijtje woorden zonder context is
Ik vind dat verschil best bijzonder, maar school zegt al vanaf groep 3 dat die slechte DMT-scores geen probleem zijn, dus dat zal dan wel
Ja dat klopt wel.quote:Op zondag 29 juni 2025 07:13 schreef Kyara het volgende:
[..]
Bij mijn meiden is het andersom en daar heb je inderdaad een stuk minder aan. Begrijpend lezen is bij elk schoolvak zo belangrijk.
Ja en nog voor goniometrie ook. Daar faal ik heeeeeel erg hard opquote:Op maandag 30 juni 2025 13:56 schreef Schanu het volgende:
Hier geven ze geen score voor DMT, bij mijn groep 3-er staat er alleen 'goed'. Bij AVI zit ze op M5. Maar qua leessnelheid zit het sowieso wel goed met haar. Een terugkoppeling op haar boekbespreking was dat ze: lekker vlot las maar dat het tempo wel wat naar beneden mocht![]()
De 8 jarige scoort ook altijd goed om DMT en op AVI, begrijpend lezen is voor haar echter een crime. Al zit daar een positieve ontwikkeling in, bleek uit haar laatste rapportRekenen ging bij haar daarentegen van een 'voldoende' naar een 'matig' op haar laatste rapport.
Een 8 voor wiskunde, wat een pracht cijfer en wat knap @:Troel
Geen dyslexie diagnose hier.quote:Op maandag 30 juni 2025 20:31 schreef Phaidra het volgende:
Onze dyslect is vrijgesteld van DMT. Want met de beste wil van de wereld gaat dat toch nooit lukken, waarom zou je een leerling dat aan willen doen? Hij doet wel de AVI-toets (tekst in context lezen binnen de tijd). Maar ook daar faalt hij op, omdat hij inmiddels best accuraat kan lezen, alleen niet snel genoeg. Begrijpend lezen (met audio-ondersteuning) kan hij dan wel weer goed. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan snelheid.
Weet je zeker dat Storytel dat niet meer kan, want dat is nu precies waarmee ze nu reclame maken: lezen en onderweg verder luisteren waar je gebleven was.quote:Op maandag 30 juni 2025 22:20 schreef capricia het volgende:
Die luisterboeken zijn echt gewoon geweldig.
Het is jammer dat de Storytel e-reader er niet meer is.
Want dan kon je in een boek zowel luisteren als lezen. En dan wist ie waar je gebleven was, binnen die combinatie.
En de luisterboeken van de bieb kunnen niet op die manier ook op een ereader. Helaas.
Ik vind het zelf ook heerlijk om af en toe een eind te fietsen met een luisterboek op mijn oren. Of na een drukke dag met een koptelefoon de boodschappen te doen. En dat kan een roman zijn, maar ook een hoorcollege van Maarten van Rossem. Of what ever.
En in de auto met lange ritten, luisterboeken zijn echt zo fijn!
Ik weet niet welke software hij op school heeft (iPad blijft op school) maar thuis laten we Microsoft gewoon voorlezen. Werkt niet geweldig maar goed genoeg. Zo maakt hij ook samenvattingen; zelf typen en dan terugluisteren.quote:Op maandag 30 juni 2025 22:10 schreef Elleska het volgende:
Heeft hij voor dat voorlezen van zijn eigen teksten al eens een voorleesprogramma gebruikt?
Geen idee welke momenteel goed is, ik deed dat als student nog met de blikkerige voorleesstem want een ander mijn teksten vol fouten laten voorlezen was een brug te ver. Dat moet tegenwoordig een stuk beter kunnen lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |