abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218056975
Alles over je jeugd/post-kleuter/kleuter-geweest/schoolkind/kind.

Nja, over kinderen die ouder zijn dan kleuters maar nog niet volwassen.
pi_218056985
Laatste posts:

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 12:40 schreef Tink89 het volgende:
Oke dit is misschien een domme vraag...maar: waar kopen jullie gymkleren? Ik ben bij scapino geweest (niks in 122-128 in de winkel te vinden), decathlon (in Roermond vooral zwart op voorraad en de leuke kleurtjes van de website dus niet) en bij zeeman en takko. Geen succes. Dochter gymt nu in een turnpakje maar 'dat vinden de andere kinderen gek'. En ze is nogal kritisch op lekker zitten, dus zomaar online bestellen is niet ideaal...

Budget is max een tientje of twee voor een shirt en een korte broek.
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 12:52 schreef miss_sly het volgende:
Hema misschien?
Ik geloof dat ik op die leeftijd niet per se gymkleding zocht, maar gewoon een leuk shirtje met een tricot kort broekje. En niet veel later gewoon bij Decathlon en alles zwart.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:01 schreef eponine het volgende:

[..]
Bij Zeeman/Hema/Wibra/Takko een korte broek van joggingstof en een bijpassend t-shirt? Daar gymt mijn oudste in iig…
Bij H&M hebben ze momenteel ook veel setjes met een shirt en (strak) broekje in de aanbieding, wellicht is dat ook nog een optie.
pi_218057113
Kind gymt in een random korte broek (of legging als het koud is) en random t-shirt (korte of lange mouwen). Gymschoenen gaan tweedehands rond in de schoolappgroep. Of als er niks in de juiste maat is, dan koop ik ze bij Van Haren (de Scapino hier is helaas gesloten, daar hadden ze wel meer keuze).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218057430
T heeft sportleggings van de Decathlon en Shirtjes van Adidas.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 14:04:22 #5
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218057597
Hier nu ook de sportleggings van decathlon. Toen ze jonger waren de sportleggings van next. En ik had in de zomer vaak van die retro gymshorts van primark. Na de zomer droegen ze die verder bij gym.
pi_218057607
Hier altijd van de Decathlon.
De ene keer is het een atletiekbroekje, dan weer een legging en dan weer een tennisbroekje wat ze aan wil. En dan een t shirt er bij. De ene keer is dat een voetbalshirt, dan weer een tennisshirt of van een willekeurige andere afdeling. Ik kijk niet perse bij wat zij gymkleding noemen.
pi_218057860
Juul ook Decathlon en B heeft sport outfits van Hummel.
Geen idee wat voor setje het is van Decathlon, is in ieder geval in turquoise en ik koop die elk jaar voor haar.

Schoenen nu nog van Van Haren, die simpele die iedereen heeft maar volgend jaar toch maar stabielere met haar voetproblemen. B heeft al een paar jaar Asics tennisschoenen voor gym en Free runnen. Genoeg stevigheid en zijn zooltjes kunnen erin.
pi_218058152
Hier vooralsnog altijd geslaagd bij de Scapino, ook voor de jongste in maat 110/116, jammer dat ze bij jou in de winkel niets (meer) hebben.
pi_218058157
Die van mij hebben daadwerkelijk een tweedelig gymsetje, ooit tegen gekomen bij de scapino-outlet. Maar zodra dit niet meer past krijgen ze gewoon weer een zachte broek en T shirt, wat broer ook heeft. In turnpakjes gymt hier niemand idd. Of ze hebben er nog een broek overheen waardoor het niet herkenbaar is als turnpakje, dat kan ook.

Zeeman heeft nu ook van die fietsbroekjes die ideaal zijn daarvoor (en als broekje voor onder een jurk).
  vrijdag 27 juni 2025 @ 15:53:10 #10
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218058340
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 14:04 schreef Kyara het volgende:
Hier nu ook de sportleggings van decathlon. Toen ze jonger waren de sportleggings van next. En ik had in de zomer vaak van die retro gymshorts van primark. Na de zomer droegen ze die verder bij gym.
Ah ja, de primark kan ik nog even checken.

quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:22 schreef FlyingFish het volgende:
Die van mij hebben daadwerkelijk een tweedelig gymsetje, ooit tegen gekomen bij de scapino-outlet. Maar zodra dit niet meer past krijgen ze gewoon weer een zachte broek en T shirt, wat broer ook heeft. In turnpakjes gymt hier niemand idd. Of ze hebben er nog een broek overheen waardoor het niet herkenbaar is als turnpakje, dat kan ook.

Zeeman heeft nu ook van die fietsbroekjes die ideaal zijn daarvoor (en als broekje voor onder een jurk).
Ze heeft er al een broekje over, maar toch vinden andere kindjes het gek. Ik vond het vooral praktisch, omdat ze toch al turnt. En dat scheelde weer extra kleding aanschaffen.

Ik ga nog even zoeken. Scapino heeft online wel eea, maar in de winkel hadden ze niks in 122-128. En ik zoek het turqoise van de decathlon van exode nog even op. Kon het niet vinden (en had alle korte kinderbroeken bekeken), maar misschien zoek ik verkeerd.

Txs voor de tips!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  vrijdag 27 juni 2025 @ 21:13:31 #11
344469 Amsel
zonder t
pi_218060453
Vraagje in een spoiler vanwege mogelijke herkenbaarheid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 21:23:59 #12
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218060539
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 21:13 schreef Amsel het volgende:
Vraagje in een spoiler vanwege mogelijke herkenbaarheid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is een datalek en mag natuurlijk niet gebeuren. Ik zou wel melding doen bij de directeur. Hoeft niet meteen met een klacht en de hele rambam maar ik zou wel melding maken zodat ze daar toch wat scherper op zijn.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 21:26:02 #13
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218060558
Ik zou het ook even melden, of de leerkracht er even op attenderen dat het een datalek is en dat de directeur dat moet weten.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218060767
Ik heb het destijds niet gemeld, alleen bij de leerkracht. Dochter had de Cito-uitslagen van een klasgenootje in haar mapje. Deze waren ze al kwijt en de uitslagen van het klasgenootje waren nogmaals uitgeprint voor het klasgenootje.

Ik durf ook niet te zeggen of de leerkracht dat nog tegen de betreffende ouders verteld heeft of er verder iets mee gedaan heeft. Blijkbaar was het in dit geval de conciërge die alles in de mapjes gestopt had.

Maar misschien ben ik met dit soort dingen ook wel te makkelijk hoor. Zou er zelf niet bij nagedacht hebben het te melden of het als data-lek te zien :@
Vond het alleen wat slordig, maar foutje kan gebeuren (had het andersom ook geen probleem gevonden als het gebeurd zou zijn)
pi_218060830
Bij ons hadden ze vorig jaar vrijwel alle gymresultaten in de verkeerde map gedaan. Zulke dingen gebeuren dus vaker…

Ik zou het bij een gesprek met de juf nog een keer extra aangeven, dat je het niet fijn vond, maar daar zou ik het ook bij laten. Dikke kans dat ze de komende keren extra goed checkt om niet dezelfde fout te maken, en dat is uiteindelijk wat je wil. Een directeur kan hier ook weinig mee, het is niet expres gedaan en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Komt het nog een keer voor (ook bij een andere leerkracht) dan zou ik wel naar de directie stappen, dan is het geen incident meer maar gewoon slordig werk.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 09:36:48 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_218062562
Doen ze op meer middelbare scholen de tiat toets?

Mijn kind staat een 9 voor Nederlands maar die afsluitende tiat toets is al 2 jaar een struikelblok. 5,7 dit jaar en vorig jaar was het zijn enige onvoldoende met een 5. Er is niet veel hoger gehaald in de klas.
In november deden ze ‘m ook en toen had hij een 7,6.
Kan er verder weinig over vinden online.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_218062761
Nooit van gehoord.
Fake it till you make it...
  zaterdag 28 juni 2025 @ 10:15:27 #18
244125 laziness
pi_218062776
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 10:14 schreef Nijna het volgende:
Nooit van gehoord.
Het is een tekstentoets van Nieuwsbegrip.
pi_218062779
Ik ken het niet maar was even nieuwsgierig en als ik op TIAT toets zoek krijg ik te zien dat dit nu tekstentoets heet en het is van nieuwsbegrip. Misschien dat iemand anders het daarmee wel herkent.

Edit: je was me net voor :D
pi_218063198
Als het van nieuwsbegrip is: mijn kind is prima in Nederlands, leest alles wat los en vast zit. Maar begrijpend lezen toetsen is een ding. Ook op de basisschool al. En hoe meer het onderwerp bekend was, hoe lager de score. Hij leest net als hij gewone boeken leest, snel en direct verwerkend. Dus de toets over zijn sport vulde hij de antwoorden in zoals hij het bedacht had. Hij kan niet de teksten lezen en alleen die stof gebruiken. Zijn antwoorden waren niet perse fout, maar niet wat er in de tekst stond (bijv andere regels bij andere leeftijden). Dat trucje hoeft hij ook niet te leren. Schouders ophalen en door :P
pi_218063244
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 22:10 schreef FlyingFish het volgende:
Bij ons hadden ze vorig jaar vrijwel alle gymresultaten in de verkeerde map gedaan. Zulke dingen gebeuren dus vaker…

Ik zou het bij een gesprek met de juf nog een keer extra aangeven, dat je het niet fijn vond, maar daar zou ik het ook bij laten. Dikke kans dat ze de komende keren extra goed checkt om niet dezelfde fout te maken, en dat is uiteindelijk wat je wil. Een directeur kan hier ook weinig mee, het is niet expres gedaan en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Komt het nog een keer voor (ook bij een andere leerkracht) dan zou ik wel naar de directie stappen, dan is het geen incident meer maar gewoon slordig werk.
Dat is bij een datalek natuurlijk niet relevant. Vanuit mijn werk heb ik te maken met maatregelen rondom privacy, ik zou zeggen dat 95% van de datalekken gewoon gaat om een onbewuste, onhandige actie.

Laatst had bijvoorbeeld een collega privacygevoelige info in een agenda-afspraak staan. Wij kunnen elkaars agenda inzien en by default ook het onderwerp. Dit was ook een datalek. Niet expres, had ook onderling opgelost kunnen worden, maar feit blijft dat anderen informatie hebben kunnen inzien die niet voor hun ogen is bedoeld. En het is goed om elkaar daarop te wijzen.

Het is ook prima als de directeur vervolgens gewoon even breed deelt: dit is gebeurd, dat is een datalek, kan gebeuren, maar wees er alert op. Dan is het ook klaar.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218063266
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 09:36 schreef laziness het volgende:

Mijn kind staat een 9 voor Nederlands maar die afsluitende tiat toets is al 2 jaar een struikelblok. 5,7 dit jaar en vorig jaar was het zijn enige onvoldoende met een 5. Er is niet veel hoger gehaald in de klas.
Ik weet dat mijn oudste als afsluitende toets gister tekstbegrip heeft gehad. Het zou dan zomaar kunnen dat het deze is, maar dat is niet zo benoemd. De cijfers zijn nog niet binnen, maar hij staat gemiddeld net een 6 volgens mij (de cijfers in magister staan nu uit totdat de cijfers van de toetsweek bekend zijn), dus ik hoop maar dat het meevalt dan :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 28 juni 2025 @ 11:21:32 #23
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218063287
Ik eb ook nog niet van TIAT toetsen gehoord. Ik weet wel dat ze 1 of 2 keer per jaar een soort cito achtige toets doen voor taal, rekenen en begrijpend lezen maar daar komt geen cijfer voor, alleen of je nog volgens de norm of hoger scoort.
  zaterdag 28 juni 2025 @ 11:38:03 #24
244125 laziness
pi_218063380
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:06 schreef Deepfreeze het volgende:
Als het van nieuwsbegrip is: mijn kind is prima in Nederlands, leest alles wat los en vast zit. Maar begrijpend lezen toetsen is een ding. Ook op de basisschool al. En hoe meer het onderwerp bekend was, hoe lager de score. Hij leest net als hij gewone boeken leest, snel en direct verwerkend. Dus de toets over zijn sport vulde hij de antwoorden in zoals hij het bedacht had. Hij kan niet de teksten lezen en alleen die stof gebruiken. Zijn antwoorden waren niet perse fout, maar niet wat er in de tekst stond (bijv andere regels bij andere leeftijden). Dat trucje hoeft hij ook niet te leren. Schouders ophalen en door :P
Hij neemt er sinds die 5 van vorig jaar echt beter de tijd voor om het goed na te lopen, goed op te zoeken in de tekst.
Maar het is wel zo dat hij hier sinds de basisschool al meer moeite mee heeft dan alle andere onderdelen. Het is dus niet wat jij benoemd maar kan er ook niet de vinger opleggen wat dan wel.

quote:
2s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:21 schreef Kyara het volgende:
Ik eb ook nog niet van TIAT toetsen gehoord. Ik weet wel dat ze 1 of 2 keer per jaar een soort cito achtige toets doen voor taal, rekenen en begrijpend lezen maar daar komt geen cijfer voor, alleen of je nog volgens de norm of hoger scoort.
Die doen ze hier ook maar dat is niet de tiat.

Omdat die in het begin van het jaar steeds wel oke gaat was ik benieuwd of iemand weet wat het verschil is met het einde van het jaar. Een hele strenge normering zegt kind maar dat zegt me nog niet zoveel.
pi_218063481
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 09:36 schreef laziness het volgende:

Hier wel een begrijpend lezen toets. Of het tiat was geen idee. Sowieso blijft begrijpend lezen hier wel een ding.
(Is Nederlands sowieso niet z’n sterkste kant op toetsen)
pi_218066727
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 11:13 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Dat is bij een datalek natuurlijk niet relevant. Vanuit mijn werk heb ik te maken met maatregelen rondom privacy, ik zou zeggen dat 95% van de datalekken gewoon gaat om een onbewuste, onhandige actie.

Laatst had bijvoorbeeld een collega privacygevoelige info in een agenda-afspraak staan. Wij kunnen elkaars agenda inzien en by default ook het onderwerp. Dit was ook een datalek. Niet expres, had ook onderling opgelost kunnen worden, maar feit blijft dat anderen informatie hebben kunnen inzien die niet voor hun ogen is bedoeld. En het is goed om elkaar daarop te wijzen.

Het is ook prima als de directeur vervolgens gewoon even breed deelt: dit is gebeurd, dat is een datalek, kan gebeuren, maar wees er alert op. Dan is het ook klaar.
Niet expres is niet handig verwoord. Niet bewust gedaan. Iemand die gevoelige info in een afspraak zet doet dat wel bewust (zonder over de gevolgen te denken). Dat melden voorkomt dus herhaling. Maar heb je dat dit ook aangekaart bij de leidinggevende van die persoon? Want dat is wat je doet als je hiermee naar de directie stapt. En afhankelijk van de interne regelgeving moet na melding daar ook ‘onderzoek’ naar gedaan worden en moet het worden vastgelegd.

Heb ik een probleem met het functioneren/werk van een persoon, ga ik naar die persoon. Blijft het probleem bestaan of word ik niet serieus genomen dan ga ik pas een stapje hoger. Dat het hier om een privacy-gevoelig iets gaat maakt daarbij voor mij geen verschil.
pi_218066831
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2025 17:24 schreef FlyingFish het volgende:

[..]
Niet expres is niet handig verwoord. Niet bewust gedaan. Iemand die gevoelige info in een afspraak zet doet dat wel bewust (zonder over de gevolgen te denken). Dat melden voorkomt dus herhaling. Maar heb je dat dit ook aangekaart bij de leidinggevende van die persoon? Want dat is wat je doet als je hiermee naar de directie stapt. En afhankelijk van de interne regelgeving moet na melding daar ook ‘onderzoek’ naar gedaan worden en moet het worden vastgelegd.

Heb ik een probleem met het functioneren/werk van een persoon, ga ik naar die persoon. Blijft het probleem bestaan of word ik niet serieus genomen dan ga ik pas een stapje hoger. Dat het hier om een privacy-gevoelig iets gaat maakt daarbij voor mij geen verschil.
Ja, in dit specifieke voorbeeld is het besproken met de functionaris gegevensbescherming, leidinggevende én breed gedeeld met de organisatie. Dat laatste natuurlijk zonder iemands naam te noemen, maar voor awareness.

Er is in de wetgeving wel degelijk een verschil. Bij een meningsverschil overleg ik met de betreffende collega en dan pas hogerop. Voor datalekken zijn er protocollen.

En dit is inderdaad iets kleins, een Cito-uitslag verwisselen, gevoelige info in een afspraak die misschien maar 2 mensen hebben opgemerkt. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om zoiets onderling op te lossen, maar mijn mening is niet zo relevant. Ik denk dat een school zich niet eens bewust is dat ook dit een datalek is. En dat zou ik willen aankaarten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Phaidra op 28-06-2025 18:08:23 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
  zondag 29 juni 2025 @ 06:54:06 #28
344469 Amsel
zonder t
pi_218070229
Over dat begrijpend lezen: daar is de mijne een ster in *) CITO-resultaat I+, ze zit in groep 7 maar heeft het niveau van derde klas middelbare school ofzo.

DMT scoort ze echter een V, ze leest gewoon megasloom als het een rijtje woorden zonder context is }:|

Ik vind dat verschil best bijzonder, maar school zegt al vanaf groep 3 dat die slechte DMT-scores geen probleem zijn, dus dat zal dan wel :?
  zondag 29 juni 2025 @ 07:13:17 #29
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_218070256
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 06:54 schreef Amsel het volgende:
Over dat begrijpend lezen: daar is de mijne een ster in *) CITO-resultaat I+, ze zit in groep 7 maar heeft het niveau van derde klas middelbare school ofzo.

DMT scoort ze echter een V, ze leest gewoon megasloom als het een rijtje woorden zonder context is }:|

Ik vind dat verschil best bijzonder, maar school zegt al vanaf groep 3 dat die slechte DMT-scores geen probleem zijn, dus dat zal dan wel :?
Bij mijn meiden is het andersom en daar heb je inderdaad een stuk minder aan. Begrijpend lezen is bij elk schoolvak zo belangrijk.
  zondag 29 juni 2025 @ 07:23:19 #30
344469 Amsel
zonder t
pi_218070261
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2025 07:13 schreef Kyara het volgende:

[..]
Bij mijn meiden is het andersom en daar heb je inderdaad een stuk minder aan. Begrijpend lezen is bij elk schoolvak zo belangrijk.
Ja dat klopt wel.

Al kun je volgens mij heel goed begrijpen wat er staat en dan alsnog slecht scoren op die begrijpend lezen-toetsen. Die zijn gewoon heel frusterend }:|
  zondag 29 juni 2025 @ 16:07:47 #31
35189 Troel
scherp en bot
pi_218074594
Begrijpend lezen toetsen zijn gewoon anti-autist.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218075407
Hier doen ze Dia toetsen op de middelbare, dia - woord, dia - spelling, dia - tekst en dia - cijfer hebben ze eind vorig jaar gedaan. Volgens mij kregen wij ook een uitleg over de resultaten, maar ik kan het nu niet meer vinden.

Begrijpend lezen was een ding op de basisschool, daar hadden meerdere kinderen problemen mee. Op gegeven moment hebben ze geprobeerd de trucjes aan het select groepje te leren, hoe je zulke teksten kunt aangaan.

En nu op de middelbare zijn veel vraagstellingen in andere vakken dan Nederlands meer begrijpend lezen dan iets anders, vooral ook bij meerkeuzevragen, bijvoorbeeld in geschiedenis.
  zondag 29 juni 2025 @ 20:40:39 #33
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218076957
Mijn groep 3 er scoort op begrijpend lezen eind 5 (en verder hebben ze nog niet getoetst), maar dmt e3. Dat is gewoon echt een stomme, demotiverende toets.
pi_218077378
L heeft ook een groot verschil tussen AVI score en de DMT. Ik heb nog geen 10min gesprek gehad dus geen idee of dit een opvallend verschil is of niet. Het stelt mij al gerust dat dit bij jullie ook speelt.

Gelukkig is zijn DMT score wel beter dan mijn scores vroeger want die waren echt traumatisch slecht. Begrijpend lezen toetsen was ik dan wel weer goed in.
Het is soms maar net of de manier van vragen je ligt. Net zoals met rekenen de ene veel beter gaat op losse sommen en de andere op verhaalsommen.
  zondag 29 juni 2025 @ 23:04:33 #35
100412 mefke79
komt goed!
pi_218077950
De dyslect hier in huis kan geen dmt toetsen op niveau zelfs nu op het vo niet. Begrijpend lezen of horen (bij voorgelezen teksten) is geen probleem. Maar aan Nieuwsbegrip vragen heeft hij dan wel weer een hekel. Zolang hij teksten kan begrijpen vind ik het prima, ongeacht uitslagen van begrijpend lezen toetsen. De vraag is namelijk wat die toetsen: tekstbegrip of het achterhalen van de structuur van een tekst mbv aangeleerde trucjes. Die eerste manier van toetsen is nuttig, want het is handig om teksten inhoudelijk te begrijpen. Dat tweede is een truc waarmee je hoge toetsscores kan halen zonder de tekst te begrijpen. En dat is in mijn ogen dan weer minder nuttig.
Er is ooit een mooi (in eerste instantie onbedoeld) onderzoek naar gedaan. School zag lage scores op lezen, ging daarmee aan de slag en het lezen ging enorm vooruit. De verwachting was dat de cito begrijpend lezen dan ook beter zou gaan, de kinderen begrepen de tekst immers beter. Lang verhaal kort; de scores waren niet beter want de kinderen begrepen de tekst maar kenden niet de trucjes/werkwijze om de specifieke begrijpend lezen toets te maken. In de link het hele artikel, leuk om te lezen. En plaatst dat begrijpend lezen mooi in perspectief 😉

Onze eigen jongste puber heeft ondertussen de brugklas erop zitten. Volgend jaar nog een jaar op deze kleine school met veel ondersteuning maar wel op een hoger niveau; van basis naar de kader/gemengd/theoretisch klas. Dan zal ie toch echt wat gaan moeten doen, benieuwd of dat gaat lukken. En zo niet, ook goed. Ik denk dat kader echt wel moet lukken maar ja, niet zonder huiswerk maken.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_218079253
Mijn bijna 16 jarige wil volgend jaar graag een paar uur per week huiswerkbegeleiding, we zijn al op gesprek geweest, nu nog even doorgeven dat we het doen.
Hopen dat ze wat handvatten krijgt bij het "hoe kan ik dit het beste leren" ook. Ben benieuwd.
Op zich gaat het plannen prima, ze maakt ook echt wel serieus haar huiswerk, maar daarmee redt ze het dus niet.
Fake it till you make it...
pi_218079818
Mij oudste had de laatste cito op dmt heel slecht gescoord (normaal I+, nu IV), maar dmt hecht de juf weinig waarde aan, begrijpend lezen en spelling zijn wel belangrijk. Ik ben heel benieuwd naar de nieuwe toetsresultaten, die krijgen we vrijdag. Vorige keer was er een flinke daling, maar hij heeft sinds januari een nieuwe (goede) juf, dus hopelijk zijn de resultaten ook weer enigszins op zijn norm. En ze gaan de klassen husselen en die indeling krijgen we ook vrijdag, en dat biedt voor de oudste ook nieuwe kansen om weer bij zijn oude vrienden in de klas te komen. Voor de meiden maakt het minder uit, die blijven sowieso samen.
pi_218079920
Dmt wordt in die zin als minder belangrijk gezien, omdat het uiteindelijke punt is dat je de vaardigheid van het lezen en begrijpend lezen wel goed toe kunt passen in teksten. Want dat heb je nodig in het leven. Als je sec wilt kijken naar de leesvaardigheid zegt vlot losse woordjes lezen wel veel. Daarom is dat ook nodig voor bijv de diagnose dyslexie.
  maandag 30 juni 2025 @ 11:40:59 #39
35189 Troel
scherp en bot
pi_218080002
Hier is alle energie gestopt in wiskunde, want daar dacht meneer een 10 voor te kunnen scoren. Daarom net een 5,4 voor aardrijkskunde op dezelfde dag, dus die gaat hij herkansen. Het cijfer voor wiskunde is nog niet binnen (maar dat zal echt geen 10 zijn ;) ).

Verder eigenlijk allemaal keurige cijfers en het doet het heerlijk op school :) Dat is fijn, want de zorgen liggen op dit moment toch wel echt wel bij de oudste die nog steeds met zijn ziel onder zijn arm loopt.

Edit: een mooie 8 voor wiskunde :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Troel op 30-06-2025 11:51:21 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218081112
Hier geven ze geen score voor DMT, bij mijn groep 3-er staat er alleen 'goed'. Bij AVI zit ze op M5. Maar qua leessnelheid zit het sowieso wel goed met haar. Een terugkoppeling op haar boekbespreking was dat ze: lekker vlot las maar dat het tempo wel wat naar beneden mocht :')

De 8 jarige scoort ook altijd goed om DMT en op AVI, begrijpend lezen is voor haar echter een crime. Al zit daar een positieve ontwikkeling in, bleek uit haar laatste rapport O+ Rekenen ging bij haar daarentegen van een 'voldoende' naar een 'matig' op haar laatste rapport.

Een 8 voor wiskunde, wat een pracht cijfer en wat knap @Troel O+
  maandag 30 juni 2025 @ 17:41:50 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_218082955
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 13:56 schreef Schanu het volgende:
Hier geven ze geen score voor DMT, bij mijn groep 3-er staat er alleen 'goed'. Bij AVI zit ze op M5. Maar qua leessnelheid zit het sowieso wel goed met haar. Een terugkoppeling op haar boekbespreking was dat ze: lekker vlot las maar dat het tempo wel wat naar beneden mocht :')

De 8 jarige scoort ook altijd goed om DMT en op AVI, begrijpend lezen is voor haar echter een crime. Al zit daar een positieve ontwikkeling in, bleek uit haar laatste rapport O+ Rekenen ging bij haar daarentegen van een 'voldoende' naar een 'matig' op haar laatste rapport.

Een 8 voor wiskunde, wat een pracht cijfer en wat knap @:Troel O+
Ja en nog voor goniometrie ook. Daar faal ik heeeeeel erg hard op :D Fijn om iemand in huis te hebben die dat kan (voor het geval dat je het ooit nog nodig hebt :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_218083312
DMT?
Werewolf
pi_218083402
Drie minuten test, zo veel mogelijk losse woorden hardop oplezen in drie minuten.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218084347
Onze dyslect is vrijgesteld van DMT. Want met de beste wil van de wereld gaat dat toch nooit lukken, waarom zou je een leerling dat aan willen doen? Hij doet wel de AVI-toets (tekst in context lezen binnen de tijd). Maar ook daar faalt hij op, omdat hij inmiddels best accuraat kan lezen, alleen niet snel genoeg. Begrijpend lezen (met audio-ondersteuning) kan hij dan wel weer goed. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan snelheid.
Venus in pocketformaat
© loveli
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 20:41:07 #45
236264 crew  capricia
pi_218084421
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 20:31 schreef Phaidra het volgende:
Onze dyslect is vrijgesteld van DMT. Want met de beste wil van de wereld gaat dat toch nooit lukken, waarom zou je een leerling dat aan willen doen? Hij doet wel de AVI-toets (tekst in context lezen binnen de tijd). Maar ook daar faalt hij op, omdat hij inmiddels best accuraat kan lezen, alleen niet snel genoeg. Begrijpend lezen (met audio-ondersteuning) kan hij dan wel weer goed. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan snelheid.
Geen dyslexie diagnose hier.

Maar hier heeft dochter in de middenbouw ook een tijdje audio ondersteuning gehad. En dat werkte echt als een trein. Opeens hele andere scores. :D
En dan bedoel ik echt van een 4 of een 5- naar 1+ in twee jaar tijd.
DMT is altijd beroerd gebleven. Off the charts naar beneden, zeg maar.
Ik heb wel eens gevraagd of ze die toetsen die zo extreem scoren niet eens op een ander niveau kunnen afnemen. Want wat heb ik aan een 5- of een 1+ qua Cito? Dan weten we nog steeds niet op welk niveau ze zit. Maar goed. Dat is verleden tijd.

En audioboeken blijven echt geweldig.
Ook in de bovenbouw mede via Storytel ook heel veel boeken 'gelezen' (tot zich genomen).

En nu op de middelbare nog steeds veel boeken via Storytel.
Ik vind het een uitkomst voor een kind wat niet graag leest.

Op de middelbare zijn er DIA-toetsen. Dat is ook weer een nieuw iets voor ons.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 30-06-2025 20:50:44 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 30 juni 2025 @ 21:17:06 #46
100412 mefke79
komt goed!
pi_218084678
Dankzij de dyslexie diagnose heeft jongste een speciaal abonnement van de bieb met heel veel luisterboeken. Die werden/worden ingesproken voor blinden en ze hebben heel veel jeugdboeken. Hij houdt wel echt van verhalen en kan dat nu toch doen. Kei goed ook voor zijn woordenschat.
Verklanking en ook het mogen typen op school hebben we vanaf moment 1 op de middelbare geregeld, zo mag het straks met examens ook. Nou hem nog aanleren dat hij zijn eigen werk moet nalezen (of laten voorlezen) zodat hij de fouten in zinsbouw hoort en die aanpast. Hij verschuilt zich nu nog achter zijn dyslexie en dat is nou ook weer niet de bedoeling want met een beetje inspanning kan ie het best.
pi_218085223
Heeft hij voor dat voorlezen van zijn eigen teksten al eens een voorleesprogramma gebruikt?
Geen idee welke momenteel goed is, ik deed dat als student nog met de blikkerige voorleesstem want een ander mijn teksten vol fouten laten voorlezen was een brug te ver. Dat moet tegenwoordig een stuk beter kunnen lijkt me.

(ChatGPT de tekst laten redigeren en de fouten markeren is tegenwoordig ook een leuke maar dat is voor het leerproces misschien niet het beste advies)
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 22:20:35 #48
236264 crew  capricia
pi_218085294
Die luisterboeken zijn echt gewoon geweldig.
Het is jammer dat de Storytel e-reader er niet meer is.
Want dan kon je in een boek zowel luisteren als lezen. En dan wist ie waar je gebleven was, binnen die combinatie.
En de luisterboeken van de bieb kunnen niet op die manier ook op een ereader. Helaas.

Ik vind het zelf ook heerlijk om af en toe een eind te fietsen met een luisterboek op mijn oren. Of na een drukke dag met een koptelefoon de boodschappen te doen. En dat kan een roman zijn, maar ook een hoorcollege van Maarten van Rossem. Of what ever.

En in de auto met lange ritten, luisterboeken zijn echt zo fijn!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 30 juni 2025 @ 23:04:22 #49
5428 crew  miss_sly
pi_218085654
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 22:20 schreef capricia het volgende:
Die luisterboeken zijn echt gewoon geweldig.
Het is jammer dat de Storytel e-reader er niet meer is.
Want dan kon je in een boek zowel luisteren als lezen. En dan wist ie waar je gebleven was, binnen die combinatie.
En de luisterboeken van de bieb kunnen niet op die manier ook op een ereader. Helaas.

Ik vind het zelf ook heerlijk om af en toe een eind te fietsen met een luisterboek op mijn oren. Of na een drukke dag met een koptelefoon de boodschappen te doen. En dat kan een roman zijn, maar ook een hoorcollege van Maarten van Rossem. Of what ever.

En in de auto met lange ritten, luisterboeken zijn echt zo fijn!
Weet je zeker dat Storytel dat niet meer kan, want dat is nu precies waarmee ze nu reclame maken: lezen en onderweg verder luisteren waar je gebleven was.

Ik vind luisterboeken geweldig, maar de verteller is daarbij wel van belang. Sommige stemmen vind ik gewoon echt niet mooi en daar kan ik niet naar luisteren.

Tegenwoordig kun je met ChatGPT ook een podcast laten maken over een onderwerp. Dat doet mijn dochter wel eens; ze vindt het fijner om naar te luisteren en neemt de stof dan goed op.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 30 juni 2025 @ 23:06:34 #50
100412 mefke79
komt goed!
pi_218085669
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 22:10 schreef Elleska het volgende:
Heeft hij voor dat voorlezen van zijn eigen teksten al eens een voorleesprogramma gebruikt?
Geen idee welke momenteel goed is, ik deed dat als student nog met de blikkerige voorleesstem want een ander mijn teksten vol fouten laten voorlezen was een brug te ver. Dat moet tegenwoordig een stuk beter kunnen lijkt me.
Ik weet niet welke software hij op school heeft (iPad blijft op school) maar thuis laten we Microsoft gewoon voorlezen. Werkt niet geweldig maar goed genoeg. Zo maakt hij ook samenvattingen; zelf typen en dan terugluisteren.
Op mij eigen school hebben ze geloof ik claroread
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')